
   

 

EAN: 5798000793989 
 
CVR: 56798110 

DR 

DR Byen 
Emil Holms Kanal 20 

0999 København C 
 

 

Att.: Juridisk Politisk Sekretariat 

RADIO- OG TV-NÆVNET 
 
24. november 2011 
 
Sagsnr: 2010-026433 
 
Maria Magelund Madsen 
Fuldmægtig, cand.jur. 
 
mma@bibliotekogmedier.dk 
Direkte tlf.:+ 45 3373 3335 

 

 

Klage over skjult reklame for Babysutten.dk i programmet ”Det nye 

Talkshow” sendt på DR1 

 

Pierre Vendelboe har den 4. oktober 2010 indgivet klage til Radio- og tv-

nævnet med anbringende om visning af skjult reklame for hjemmesiden 
”Babysutten.dk” i programmet ”Det nye Talkshow” sendt på DR1 den 1. 

oktober 2010. 

 
Klager anfører følgende: 

 

"… 

 
Kan det være rigtigt, at en studievært på DR sidder i en tydelig reklame t-

shirt for en hjemmeside (babysutten.dk), uden at det har nogen relation til 

det indslag han sender? 

 

…" 

 

Beskrivelse 

 
DR har som bilag til høringssvar af 20. december 2010 fremsendt Radio- 

og tv-nævnet en dvd med programmet ”Det nye talkshow” sendt på DR 

den 1. oktober 2010. 
  

Hele programmet varer i alt ca. 42 minutter.  
 

Programmet er en direkte udsendelse, hvor værten Anders Lund Madsen 
interviewer de gæster, han har inviteret ind i studiet. Interviewene foregår 

direkte i studiet, og derudover vises en række forproducerede faste ind-
slag.  

 
Efter ca. 32 minutter ses gæsteværten Thomas Skov Gaardsvig, der også 

er kendt som ”Praktikanten”, siddende i studiet, imedens han introducerer 
et forproduceret indslag, hvor han besøger en folkeskole, som har forbudt 

drengene at tisse stående. Under præsentationen af indslaget har han en 



 - 2 -  
  

sort polo shirt på, hvor der på venstre bryst står skrevet ”Babysutten.dk” 

med små hvide bogstaver. Præsentationen varer ca. 14 sekunder. 
 

Derefter vises det forproduceret indslag, hvor Thomas Skov Gaardsvig in-
terviewer nogle drenge på en folkeskole. I indslaget er Thomas Skov 

Gaardsvig ikke iført den polo, hvorpå ”Babysutten.dk” står skrevet.  

 
Efter indslaget vises Thomas Skov Gaardsvig igen siddende i studiet, og 

han er endnu engang iført den samme polo shirt med påskriften ”Babysut-
ten.dk”. Kort efter kommer værten Anders Lund Madsen ind i billedet, og 

imedens begge værter taler om det viste indslag, tager Thomas Skov 
Gaardsvig en sort sammenfoldet polo shirt op, som om den skal bruges i 

udsendelsen. Det kan ganske kort anes, at den sammenfoldede polo shirt 
svarer til den, Thomas Skov Gaardsvig selv bærer, idet påskriften ”Baby-

sutten.dk” i et kort øjeblik kan læses. Polo shirten bliver dog ikke anvendt 
videre i udsendelsen. 

 
Efter ca. 28 sekunder rejser Thomas Skov Gaardsvig sig og går ud af stu-

diet med den sammenfoldede polo shirt i hånden. Da han vender ryggen 
til, får seeren et kort glimt af bagsiden af hans polo, hvorpå ”Babysut-

ten.dk” tillige er påtrykt - dog med lidt større skrift end det der står skre-

vet foran på polo shirten.  
 

Thomas Skov Gaardsvig ses dermed iført polo shirten med logoet for ”Ba-
bysutten.dk” i i alt ca. 42 sekunder.  

 
Der bliver på intet tidspunkt zoomet ind hverken på Thomas Skov 

Gaardsvig eller selvstændigt på ”Babysutten.dk”, ligesom dette ej heller 
bliver nævnt i løbet af udsendelsen.  

 

Høringssvar 

 

DR har i høringssvar af 20. december 2010 anført følgende: 

 
"… 

 

DR har modtaget Radio- og tv-nævnets høringsbrev af 18. november 2010 

vedr. klage over skjult reklame for hjemmesiden ”Babysutten.dk” i pro-

grammet ”Det nye talkshow” sendt på DR 1 den 1. oktober 2010.  

 

DR skal i det følgende komme med en redegørelse i forhold til klagens ind-

hold.  

 

Programmet ”Det nye talkshow” blev i en periode sendt hver fredag aften 

på DR 1. I programmet inviterer værten Anders Lund Madsen såvel kendte 



 - 3 -  
  

som ukendte danskere i studiet for at høre om de mindre kendte sider af 

familien Danmark. Anders Lund Madsen er af de fleste kendt som en utra-

ditionel og humoristisk person, hvilket også karakteriserer ”Det nye talk-

show”, herunder de interviews, som Anders Lund Madsen foretager.  

 

Udover ovennævnte interviews er programmet bygget op af en række fa-

ste, sjove indslag, bl.a. en konkurrence, hvor seere skal guide en rotte 

igennem en labyrint.  

 

Et andet fast indslag er Thomas Skov Gaardsvig, også kendt som ”Prakti-

kanten”. 

 

Thomas Skov Gaardsvig startede i programmet som Anders Lund Madsens 

praktikant, hvilket bestod i, at Thomas Skov Gaardsvig blev sat på forskel-

lige journalistiske opgaver, som han på grund af sin manglende situations-

fornemmelse ofte fejlede. Thomas Skov Gaardsvig har dog et glimt i øjet 

og en charme, som gjorde, at Anders Lund Madsen alligevel lod ham bestå 

praktikforløbet.  

 

Herefter fik Thomas Skov Gaardsvig sit eget indslag i programmet, som er 

kaldt ”På sjov med Thomas Skov”. I det påklagede program laver Thomas 

Skov Gaardsvig et indslag om en skole, som har forbudt drengene at tisse 

stående. Thomas Skov Gaardsvig stiller drengene nogle spørgsmål for at 

påvise, at forbuddet har medført, at drengene er blevet bøssebørn. Indsla-

get er så grotesk og karikeret, at det fremstår humoristisk.  

 

”Det nye talkshow” sendes direkte, men det pågældende indslag var bån-

det. I forbindelse med at Thomas Skov Gaardsvig skal præsentere indsla-

get i den direkte udsendelse, er han iført en sort polo shirt med påskriften 

Babysutten.dk. Teksten er påtrykt med lille skrift foran på polo shirten og 

med større skrift på ryggen.  

 

Thomas Skov Gaardsvig er iført sit eget tøj i programmet. Det er således 

ikke en kostumier, der bestemmer hans tøjvalg.  

 

Thomas Skov Gaardsvig har modtaget polo shirten som en personlig gave 

af en mor til en dreng, som han interviewede i Esbjerg.  Derudover har 

Thomas Skov Gaardsvig intet med hjemmesiden Babysutten.dk at gøre og 

kender ikke ejeren af virksomheden, ligesom han heller ikke har modtaget 

betaling eller andet vederlag for at være iført polo shirten i programmet.  

 

Thomas Skov Gaardsvig valgte at være iført polo shirten i programmet, 

idet han synes, at det er komisk, at en voksen mand er iført en klassisk 

polo shirt påtrykt navnet Babysutten.dk. Derudover er ordet Babysutten i 

sig selv komisk, da ordet baby er overflødigt i og med, at det kun er baby-



 - 4 -  
  

er, der bruger sut. I liveudsendelsen optræder Thomas Skov Gaardsvig i 

programmet i 16 sekunder. Der fokuseres visuelt ikke særligt på logoet, 

som heller ikke mundtligt nævnes i programmet.  

 

Det var imidlertid meningen, at Anders Lund Madsen og Thomas Skov 

Gaardsvig skulle være kommet med en joke om polo shirten, men på 

grund af tidspresset, og som følge af at det er en direkte udsendelse, udgik 

denne del. Dette understøttes af, at Thomas Skov Gaardsvig holder endnu 

en polo shirt i hånden, som han ender med ikke at bruge i programmet. 

Det er ærgerligt, at joken måtte udgå, da det havde klargjort polo shirtens 

funktion, som endnu et humoristisk indslag.  

 

På trods af at polo shirten ikke blev brugt aktivt i programmet, er det DRs 

opfattelse, at der ikke forekommer skjult reklame for Babysutten.dk. Be-

grundelsen herfor er, at der hverken fokuseres visuelt eller mundtligt på 

Babysutten.dk, og at der dermed ikke er sket en fremhævelse af hjemme-

siden. 

 

Såfremt Nævnet måtte komme frem til, at den blotte tilstedeværelse i bil-

ledet udgør en fremhævelse, vil fremhævelsen være berettiget i forhold til 

udsendelsens redaktionelle indhold, idet polo shirten bidrager til program-

mets humor ved at understøtte Thomas Skov Gaardsvigs underholdende 

personlighed i programmet.   

 

På baggrund af ovenstående er det DRs opfattelse, at der ikke er sket en 

uberettiget fremhævelse af hjemmesiden Babysutten.dk i 2”Det nye talk-

show” sendt den 1. oktober 2010, og at programmet derfor ikke indeholder 

skjult reklame.  
 

…” 

 

Radio- og tv-nævnets vurdering 

 

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 1, i lov om radio- og 
fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 6. oktober 2011, på 

sit møde d. 8. november 2011 behandlet sagen og skal udtale: 
 

Pierre Vendelboe har klaget til Radio- og tv-nævnet med anbringende om 

visning af skjult reklame for hjemmesiden ”Babysutten.dk” i programmet 
”Det nye talkshow” sendt på DR1 den 1. oktober 2010, idet han er af den 

opfattelse, at det forhold, at værten er iført en polo shirt med reklame for 
”Babysutten.dk”, ikke er redaktionelt begrundet.  

 
Indledningsvis skal Radio- og tv-nævnet bemærke, at sagen afgøres efter 

de på udsendelsestidspunktet gældende regler, jf. lovbekendtgørelse 



 - 5 -  
  

nr. 477 af 6. maj 2010 om lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, og be-

kendtgørelse nr. 105 af 28. januar 2010 om reklamer og sponsorering m.v. 
af programmer i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjene-

ster samt indgåelse af partnerskaber. De på udsendelsestidspunktet gæl-
dende regler er enslydende med de nugældende regler.   

 

Reklamer klart kunne identificeres som sådanne, således at de i indhold og 
præsentation adskiller sig fra ordinære programmer, jf. radio- og fjern-

synslovens § 72 og reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1. Reklamer i fjern-
syn må kun sendes i blokke, som skal placeres mellem programmerne, jf. 

reklamebekendtgørelsens § 4, stk. 1, 1. pkt. og radio- og fjernsynslovens § 
73, stk. 1, 1. pkt.  

 
Tv-reklamer, der udsendes i strid med reglerne, er således skjult reklame. 

 
Reklamer må ikke indgå i DR’ s programvirksomhed, jf. reklamebekendtgø-

relsens § 2. 
 

Skjult reklame defineres i artikel 1, litra j) i direktiv 2010/13/EU som føl-
gende:  

 

"præsentation i ord eller billeder af varer eller tjenesteydelser, en varepro-

ducents eller tjenesteyders navn, varemærke eller virksomhed i program-

mer, når præsentationen fra medietjenesteudbyderens side er ment som 

reklame og vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til sin art. En så-

dan præsentation anses navnlig for at være tilsigtet, når den foretages 

mod betaling eller anden modydelse" 

 
For at udgøre skjult reklame skal fremhævelsen altså opfylde tre kumulati-

ve betingelser: Fremhævelsen skal være tilsigtet fra medietjenesteudbyde-
rens side, den skal være ment som en reklame, og den vil kunne vildlede 

offentligheden med hensyn til sin art. 
 

Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis være ret vanskeligt at skel-
ne mellem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v. 

 

Kommissionen har derfor i sin fortolkningsmeddelelse 2004/C 102/02 om 
visse aspekter ved bestemmelserne i direktivet om "fjernsyn uden græn-

ser"1 i forbindelse med tv-reklamer bestemt, at det er berettiget at anven-
de kriteriet "uberettiget fremhævelse" af en vare eller tjenesteydelse eller 

en virksomheds varemærke eller navn. Det urimelige kan bl.a. ligge i, at 
mærket eller den pågældende vare eller tjenesteydelse optræder gentagne 

                                                
1 Direktiv 89/552/EØF, som senere ændret ved direktiv 2010/13/EU om audiovisuelle medie-

tjenester 



 - 6 -  
  

gange eller fremhæves på en særlig måde. I den forbindelse skal der tages 

hensyn til det redaktionelle indhold i de udsendelser, disse elementer ind-
sættes i. Hvis en vare f.eks. fremhæves uden berettigelse i forhold til ud-

sendelsens redaktionelle indhold eller på grund af en påvirkning, som det 
redaktionelle indhold er blevet udsat for i kommercielt øjemed, kan dette 

indikere, at der foreligger skjult reklame. 

 
Spørgsmålet er således, om der i programmet ”Det nye talkshow” sker en 

fremhævelse af hjemmesiden ”Babysutten.dk” og om denne fremhævelse 
er uberettiget.  

 
I sammenlagt 42 sekunder ses værten, Thomas Skov Gaardsvig, i en polo 

shirt, som er sort, hvorpå der på venstre bryst står skrevet ”Babysut-
ten.dk” med hvide bogstaver. ”Babysutten.dk” står imidlertid påført med 

en ganske lille skriftstørrelse og ses kun fra en vis afstand, idet kameraet 
på intet tidspunkt zoomer ind på Thomas Skov Gaardsvig eller teksten på 

polo shirten. Af den grund finder Nævnet ikke, at teksten med ”Babysut-
ten.dk” fremstår markant i billedet.  

 
Der er som beskrevet tale om en lille skriftstørrelse, og hjemmesiden ”Ba-

bysutten.dk” bringes ikke særskilt i fokus. Endvidere nævnes hjemmesiden 

heller ikke i løbet af programmet, og visningen får dermed ikke karakter af 
reklame for hjemmesiden. Det er derfor Nævnets vurdering, at der ikke er 

sket en fremhævelse af hjemmesiden ”Babysutten.dk”. 
 

Samlet set finder Nævnet således ikke, at programmet ”Det nye talkshow” 
indeholder skjult reklame i strid med radio- og fjernsynslovens § 72 og 

reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1.  
 

På baggrund af ovenstående har Radio- og tv-nævnet truffet følgende 
 

 
AFGØRELSE: 

 
Radio- og tv-nævnet finder ikke, at programmet ”Det nye talkshow” sendt 

på DR1 den 1. oktober 2010 indeholder skjult reklame, jf. § 72 i lov om 

radio og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 477 af 6. maj 
2010, og § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 105 af 28. januar 2010 om re-

klamer og sponsorering m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on-
demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af partnerskaber. 

 
 

 
Christian Scherfig 

formand 



 - 7 -  
  

     

 
 

/Maria Magelund Madsen  
                                                     nævnssekretær 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kopi sendt til: 

Klager Pierre Vendelboe 


