
  

 

 

 

København den 23. april 2008 
 
Afgørelse vedrørende klage fra Den Tyrkiske Ambassade i Danmark 

 
Radio- og tv-nævnet modtog den 1. november 2007 en klage fra Den Tyr-
kiske Ambassade i Danmark over et program eller dele af et program, ROJ 
Aktuel, udsendt af ROJ TV den 23. oktober 2007 kl. 14.00. 
 

Klagen 

Ifølge Den Tyrkiske Ambassade viser programmet, at ROJ TV  
”…åbent og bevidst bidrager til at fremme de mål som forfølges af terror-

organisationen PKK/KONGRA-GEL.” (herefter: PKK).  
Den Tyrkiske Ambassade opfordrer på det grundlag de danske myndighe-
der til at ophæve ROJ TV’s registrering. 
 
Konkret henviser Den Tyrkiske Ambassade i klagen til, at ROJ TV i pro-
grammet viser et indslag om 8 tilfangetagne tyrkiske soldater, der blev til-
bageholdt af PKK.  Ifølge Den Tyrkiske Ambassade kan  
”…tilladelsen af denne type af udsendelse kun fremme målene for denne 

terror-organisation [PKK], som betegnes som sådan af EU.”.  
Ligeledes henviser Den Tyrkiske Ambassade til, at der i programmet brin-
ges et interview med en af PKKs militære ledere, Erdal Bahoz, som ROJ TV, 
ifølge Ambassaden  
”…tillader at viderebringe propaganda til fremme af terror”. 
 
På baggrund af programmet mener Den Tyrkiske Ambassade, at det er do-
kumenteret, at 

1. der er en klar forbindelse mellem ROJ TV og PKK, og at programmet 
tjener til at fremme de mål, som PKK forfølger, herunder at de dan-
ske myndigheder bør efterforske, hvorledes ROJ TV kom i besiddel-
se af TV-billederne, 

2. programmet ikke fordømmer tilfangetagelsen af de 8 tyrkiske solda-
ter, men tværtimod glorificerer tilfangetagelsen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediesekretariatet 

 
Vognmagergade 10, 1. 
1120 København K 
 
Telefon 3318 6868 
Telefax 3318 6869  
 
radrad@mediesekretariatet.dk 
www.mediesekretariatet.dk 
 
CVR nr. 11 88 46 52 
 
Bank: Jyske Bank 
Reg.nr. 8109 
Konto nr. 1002 295 
 

 

ROJ TV 
Att.: Manouchehr Tahsili Zonoozi 
H C Andersens Boulevard 39 
1553 København V  

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

J.nr.: 2007-0071 



 - 2 - 

Nævnet har med brev af 8. november 2007 anmodet ROJ TV om eventuelle 
bemærkninger til klagerne. ROJ TV har ved brev af 14. januar 2008 afgivet 
bemærkninger til klagerne. Høringssvaret er vedlagt to DVDer med kopier 
af udvalgte, hele udsendelser. 
 
Med brev af 22. januar 2008 blev ROJ TV anmodet om at oplyse, hvorledes 
billedmaterialet blev modtaget og viderebragt samt oplyse, om der i øvrigt 
blev modtaget oplysninger sammen med billedmaterialet. 
 
ROJ TV besvarede disse spørgsmål med brev modtaget i sekretariatet 18. 
februar.  
 

Regelgrundlag 

Radio- og tv-nævnets myndighedsområde er med hensyn til satellitregi-
streringer fastsat i lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007 af lov om 
radio- og fjernsynsvirksomhed og i bekendtgørelse nr. 338 af 19. april 
2006 om programvirksomhed ved hjælp af satellit, kabel og kortbølgesen-
demuligheder.  
 
Nævnet har ikke umiddelbart myndighedsbeføjelser inden for aftale- og 
regelsæt der har betydning for den del af klagen, der vedrører en mulig 
forbindelse mellem ROJ TV og PKK i ovenstående punkt 1, jf. pag. 1. På 
baggrund af svaret fra ROJ TV af 18. februar 2008, hvor det forklares, 
hvorledes ROJ TV modtog og videresendte billedmaterialet af de 8 soldater, 
er det endvidere Nævnets vurdering, at disse forhold ikke har betydning for 
nævnets behandling af klagen. 
 
De øvrige dele af klagen skal vurderes i forhold til bekendtgørelse nr. 338 
af 19. april 2006 samt den tilladelse til udøvelse af programvirksomhed ved 
hjælp af satellit, som er udstedt til ROJ TV.  
 
Bestemmelserne i § 7, stk. 1-3, i bekendtgørelse nr. 338 af 19. april 2006 
(der er en implementering af artikel 22 og 22a i EU-direktivet ”TV uden 
grænser”) lyder: 
 

”Registrerede foretagender, der udøver radio- eller fjernsynsvirk-
somhed, må ikke udsende programmer, som i alvorlig grad kan 
skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling, her-
under navnlig programmer, som indeholder pornografi eller umoti-
veret vold. 
Stk. 2. Andre programmer, som kan skade mindreåriges fysiske, 
psykiske eller moralske udvikling, må ikke sendes, medmindre det 
ved valg af sendetidspunkt eller ved tekniske foranstaltninger sik-



 - 3 - 

res, at mindreårige i udsendelsesområdet normalt ikke ser eller hø-
rer udsendelserne. Når programmerne udsendes i ukodet form, skal 
der forud for dem gives en akustisk advarsel, eller de skal under he-
le deres varighed være markeret med et visuelt symbol. 
Stk. 3. Programmerne må ikke på nogen måde tilskynde til had på 
grund af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans.” 

 
Nævnet vil på baggrund af ovennævnte regelgrundlag i det følgende be-
handle klagerne og træffe afgørelse i henhold til bestemmelser fastsat i 
lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007 af lov om radio- og fjernsyns-
virksomhed og i bekendtgørelse nr. 338 af 19. april 2006 om programvirk-
somhed ved hjælp af satellit, kabel og kortbølgesendemuligheder. 
 

Tilladelse til ROJ TV af Nævnet  

ROJ TVs tilladelse blev den 9. december 2003 udstedt på baggrund af an-
søgning om tilladelse af 24. oktober 2003. 
 
Af ROJ TVs ansøgning om tilladelse fremgår det blandt andet: 
 

• Programvirksomheden primært vil være rettet mod det kurdiske 
folk. 

• Målet er at give udtryk for den bestående situation for det kurdiske 
folk, der er spredt over hele verden. 

• Programmerne vil primært handle om sociale og samfundsmæssige 
forhold, sundhedsforhold, politiske emner og debatter samt ligele-
des underholdningsprogrammer, der fortrinsvis vil blive sendt i 
weekenderne. 

• Programvirksomheden vil ikke under nogen omstændigheder være i 
konflikt med de forhold, som er omtalt i bekendtgørelsens § 11, og 
der vil ikke blive udsendt programmer, der blot tilnærmelsesvis kan 
karakteriseres på den måde som beskrevet i § 11 (§ 11 i den gamle 
bekendtgørelse indeholder reglerne om beskyttelse af børn og for-
bud mod opmuntring til had og svarer til § 7 i den gældende be-
kendtgørelse, jf. ovenfor). 

 
Tilladelsen er en standardtilladelse, hvoraf det blandt andet fremgår, at: 
 

• Beskyttelsesreglerne for mindreårige skal iagttages. 
• Programmerne ikke på nogen måde må tilskynde til had på grund af 

race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans. 
 
 
 



 - 4 - 

 
 

Vurdering af klagerne 

Generelt 
I sine svar til Radio- og tv-nævnet har ROJ TV gjort opmærksom på, at bil-
lederne af de 8 tilfangetagne soldater blev vist i nyhederne på ROJ TV, der 
blev udsendt den 23. oktober 2007 fra kl. 18.00 på kurdisk og tyrkisk. In-
terviewet med Erdal Bahoz blev omtalt i såvel ROJ Aktuel som i nyhederne 
den 23. oktober. 
 
Radio- og tv-nævnet har på den baggrund gennemgået alle indslagene fra 
den 23. oktober om de 8 tilfangetagne soldater i såvel ROJ Aktuel som i 
nyhederne. Nævnet har med henblik på at træffe afgørelse om klagen ud 
fra de medsendte DVD’er fået udarbejdet en oversættelse til dansk af alle 
de påklagede klip. 
 
Nedenfor behandles klagen efter § 7, stk. 1-2, henholdsvis § 7, stk. 3.  
 
§ 7, stk. 1-2: 
ROJ TV viderebringer i indslagene oplysninger om de kamphandlinger, der 
førte til tilfangetagelsen af de 8 tyrkiske soldater samt oplysninger om sol-
daternes helbredstilstand og om reaktionerne på tilfangetagelsen fra blandt 
andet soldaternes familier.  
 
I indslagene indgår billeder af de 8 tilfangetagne soldater og deres familier, 
og disse billeder gengiver efter Nævnets opfattelse ikke voldelige episoder. 
 
I de øvrige indslag i programmerne indgår der endvidere forskellige billeder 
af voldelige episoder, idet disse billeder imidlertid, efter Nævnets opfattel-
se, i alle tilfælde afspejler den vold, der faktisk findes i det tyrkiske sam-
fund og i de kurdiske områder. Billederne danner baggrund for nyhedsind-
slag om hændelser og episoder i de pågældende områder, og fremhæves 
efter Nævnets opfattelse ikke uberettiget eller overeksponeret. 
 
Selv om gengivelse af disse informationer kan virke stødende på de tyrki-
ske myndigheder eller andre, medfører de efter Nævnets opfattelse ikke en 
overtrædelse af radio- og fjernsynslovgivningen. 
 
På den baggrund er det Nævnets opfattelse, at, for så vidt angår spørgs-
målet, om indslagene i klagen er en overtrædelse af § 7, stk. 1-2, indehol-
der ingen af indslagene umotiveret vold. Alle indslagene har karakter af 
almindelige nyhedsudsendelser eller debatprogrammer, og i princippet ad-
skiller de sig ikke fra, hvad der kan ses i tilsvarende programmer på for 



 - 5 - 

eksempel DR eller TV 2, hvorfor de efter Nævnets opfattelse ikke medfører 
en overtrædelse af § 7, stk. 1-2. Endvidere er programmerne efter Næv-
nets vurdering ikke rettet mod børn. 
 
§ 7, stk. 3: 
Ved Nævnets fortolkning af § 7, stk. 3, i satellit- og kabelbekendtgørelsen i 
sine afgørelser af 21. april 2005 og af 3. maj 2007, der begge vedrører 
klager over ROJ TV, lagde Nævnet vægt på, at der med ”tilskyndelse til 
had” forstås direkte opfordringer. Nævnet fandt således, at det faktum, at 
en person, en organisation eller lignende har en bestemt holdning, ikke i 
sig selv medføre, at der er tale om tilskyndelse. Heller ikke selv om det i 
omverdenen er kendt, at personen eller organisationen har denne hold-
ning. 
 
Endvidere lagde Nævnet ved fortolkningen af ”tilskyndelse til had” vægt 
på, at udtalelser eller information, der af nogen parter ville kunne forstås 
eller opfattes som tilskyndelse eller opfordring, skal være afgivet med det 
formål at tilskynde eller opfordre til had (forsæt) for at være omfattet af 
bestemmelsen. Således vil videregivelse af oplysninger ikke i sig selv være 
omfattet af begrebet ”tilskyndelse”. Nævnet fandt således, at en videregå-
ende fortolkning ville forhindre en fri presse i at informere og oplyse om de 
forhold og begivenheder i samfundet og i verdenen, som pressen vil finde 
relevant at informere om. Dette betød efter Nævnets vurdering endvidere, 
at en mulig konsekvens af videregivelse af informationer (for eksempel ny-
hedsformidling) ikke i sig selv er omfattet af bestemmelsen, idet ren vide-
regivelse af information og oplysninger om en sag eller en begivenhed må 
forventes at have forskellige virkninger hos mennesker med forskellige for-
håndsopfattelser af sagen eller emnet. 
 
I forhold til nærværende klage indeholder de påklagede indslag citater fra 
andre kilder, reportage eller direkte interview med kilder. Det er således 
ikke ROJ TV selv, der udtaler sig. 
 
Udtalelserne i de påklagede indslag indeholder efter Nævnets opfattelse 
ikke opfordringer til had på grund af race, nationalitet eller lignende. I ind-
slagene tales der om soldaternes helbredstilstand og mulighederne for sol-
daternes frigivelse. Andre indslag i programmerne kan muligvis have en 
mere tvetydig karakter, men Nævnet har ikke konstateret opfordringer til 
had i indslagene.  
 
Sammenfattende har de omhandlede indslag efter Nævnets opfattelse alle 
karakter af nyhedsindslag eller debatprogrammer, hvor informationer, ny-
heder og synspunkter viderebringes som en del af nyheds- og debatpro-



 - 6 - 

grammer, og som ikke indeholder tilskyndelser til had. Der er derfor efter 
Nævnets opfattelse ikke sket en overtrædelse af § 7, stk. 3, om forbud 
mod tilskyndelse til had. 
 
For klagen træffer Radio- og tv-nævnet hermed den  
 

Afgørelse  
 
at ROJ TV ikke har overtrådt § 7, stk. 1-2, i bekendtgørelse nr. 338 af 19. 
april 2006 om programvirksomhed ved hjælp af satellit, kabel og kortbøl-
gesendemuligheder, jf. ovenfor om regelgrundlag, og 
 
at ROJ TV ikke har overtrådt § 7, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 338 af 19. 
april 2006 om programvirksomhed ved hjælp af satellit, kabel og kortbøl-
gesendemuligheder, jf. ovenfor om regelgrundlag. 
 

---------------------------------------- 
 
Denne afgørelse kan ikke indbringes for anden, administrativ myndighed.  
 
Afgørelsen kan indbringes domstolene.  
 
Kopi af denne afgørelse er sendt til Den Tyrkiske Ambassade i Danmark, 
Statsministeriet, Kulturministeriet, Justitsministeriet, Udenrigsministeriet 
og EU-Kommissionen. 
 
 
 
Med venlig hilsen 
 
Christian Scherfig 
formand 
 
 
Bilag: 
 
Bilag 1: Klagen. 
Bilag 2: ROJ TVs høringssvar af 14. januar 2008. 
Bilag 3: ROJ TVs høringssvar modtaget 18. februar 2008. 


