
 

 

 

 

 

 

 

 

København den 21. april 2005  
 
Afgørelse om klage over ROJ TV 

 

Radio- og tv-nævnet har den. 12. januar 2005 modtaget en klage fra Den 
Tyrkiske Ambassade over ROJ TV. Den Tyrkiske Ambassade er af den op-
fattelse, at ROJ TV:  
 

• Har relationer til ulovlige organisationer og personer, 
• Overtræder paragrafferne 114, 114a, 114b, 114c og 114d i straffe-

loven, 
• Har relationer til organisationer opført på EUs terrorliste, og 
• Overtræder § 11, stk. 3, i satellit- og kabelbekendtgørelsen. 

 
Nævnet har med brev af 24. januar anmodet ROJ TV om bemærkninger til 
klagen, herunder til oversættelsen af de med klagen fremsendte program-
uddrag og til bestemmelsen i § 11, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1174 af 17. 
december 2002 om radio- og fjernsynsvirksomhed ved hjælp af satellit el-
ler kabel, samt om programvirksomhed ved hjælp af kortbølgesendemulig-
heder. ROJ TV har ved brev af 21. marts 2005 og e-mail af 10. april 2005 
afgivet bemærkninger til klagen. 
 
Klage over relationer til organisationer og personer 

 
Den Tyrkiske Ambassade er af den opfattelse, at ROJ TV har relationer til 
MED TV, Medya TV, PKK/KADEK/KONGRA-GEL og hr. Abdullah Hicab. ROJ 
TV har afvist, at disse relationer findes. 
 
Disse mulige relationer og ROJ TVs afvisning af samme falder ikke ind un-
der Radio- og tv-nævnets myndighedsområde. Der er hverken i lovbe-
kendtgørelse nr. 506 af 10. juni 2004 af lov om radio- og fjernsynsvirk-
somhed eller i ovennævnte bekendtgørelse nr. 1174 af 17. december 2002 
bestemmelser om satellit- og kabelstationers relationer til organisationer, 
bevægelser eller lignende. Anmeldelse om sådanne forhold skal rettes til 
politiet. 
 

ROJ TV 
c/o Nebelong & Partnere 
Østergade 16, 2. 
Postboks 1051 
1007 København K 

       RADIO- OG TV-NÆVNET 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediesekretariatet 

Vognmagergade 10, 1. 
1120 København K 
 
Telefon: 3318 6868 
Direkte: 3318 6851 
Telefax: 3318 6869 
 
rtv@mediesekretariatet.dk 
ac@mediesekretariat.dk 
www.mediesekretariatet.dk 
 
CVR nr. 11 88 46 52 
Bank: Jyske Bank 
Reg.nr. 8109 
Konto nr. 1002 295   



 2 

Klage over overtrædelse af straffeloven 

 
Den Tyrkiske Ambassade er af den opfattelse, at ROJ TV overtræder para-
grafferne 114, 114a, 114b, 114c og 114d i straffeloven.  
 
En eventuel overtrædelse af regler i straffeloven kan ikke behandles af Ra-
dio- og tv-nævnet, da sager i relation til straffeloven falder uden for Næv-
nets myndighedsområde. Mistanke om mulige straffelovsovertrædelser skal 
anmeldes til politiet. 
 
EU's terrorliste 

 
Den Tyrkiske Ambassade er af den opfattelse, at ROJ TV har relationer til 
PKK/KONGRA-GEL, som er opført på EU's terrorliste. 
 
Konsekvensen af at PKK/KONGRA-GEL er på EUs såkaldte terrorliste er 
ifølge oplysninger fra Udenrigsministeriet, at alle midler, andre finansielle 
aktiver og økonomiske ressourcer, der tilhører ejes eller besiddes af KON-
GRA-GEL, skal indefryses, og at det er strafbart direkte eller indirekte at 
stille penge til rådighed for eller levere finansielle tjenesteydelser til KON-
GRA-GEL. Såfremt man har mistanke om eller kendskab til sådanne for-
hold, kan forholdet anmeldes til politiet. 
 
Klage over overtrædelse af § 11, stk. 3, i satellit- og kabelbekendtgørelsen 

 
Den Tyrkiske Ambassade ønsker, at Radio- og tv-nævnet skal inddrage ROJ 
TVs registrering (og dermed ret til at udsende programmer) med henvis-
ning til overtrædelse af § 11, stk. 3, i ovennævnte bekendtgørelse nr. 1174 
af 17. december 2002. Bestemmelsens ordlyd er: 
 

”Stk. 3. Programmerne må ikke på nogen måde tilskynde til had på 
grund af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans.” 

 
Som bilag til klagen har Den Tyrkiske Ambassade vedlagt to videobånd 
(bånd 1 og bånd 2) med optagelser af nyhedsindslag fra nyhedsudsendel-
ser i perioden 9. august 2004 til 15. oktober 2004. Ordlyden i nyhedsind-
slagene, er oversat til engelsk og vedlagt klagen som bilag (Note 1 og Note 
2). Alle nyhedsindslagene handler om kampe mellem kurdiske guerillaer og 
det tyrkiske militær. 
 
ROJ TV har i sit høringssvar oplyst, at oversættelserne af de enkelte ind-
slag er korrekte. 
 



 3 

Med hensyn til de enkelte nyhedsindslag har Radio- og tv-nævnet gennem-
set dem i sammenhæng med de bilagte engelske oversættelser. Indslage-
ne er typisk opbygget med en introduktion til det pågældende nyhedsind-
slag med speak, hvorefter der kommer billeder med voice-over. Speak og 
voice-over har form af ren oplæsning, og der er ikke gæster eller samtaler i 
studiet. I indslagene anvendes de involverede organisationers navne, lige-
som der henvises til kilder bag informationerne. Alle indslag handler om 
kampe mellem kurdiske guerillaer og det tyrkiske militær, om tyrkiske 
troppebevægelser og om kurdiske guerillaers angreb på forskellige mål. 
Billederne i indslagene forekommer at være taget fra guerillasiden. Nævnet 
har ikke i sin gennemgang af indslagene konstateret opfordringer eller til-
skyndelse til had af nogen art. 
 
Ved Nævnets fortolkning af § 11, stk. 3, i satellit- og kabelbekendtgørelsen 
lægges der vægt på, at der med ”tilskyndelse til had” forstås direkte opfor-
dringer. Dermed kan det faktum, at en person, en organisation eller lig-
nende har en bestemt holdning, ikke i sig selv medføre, at der er tale om 
tilskyndelse. Heller ikke selv om det i omverdenen er kendt, at personen 
eller organisationen har denne holdning. 
 
Endvidere har Nævnet ved fortolkningen af ”tilskyndelse til had” lagt vægt 
på, at udtalelser eller information, der af nogen parter ville kunne forstås 
eller opfattes som tilskyndelse eller opfordring, skal være afgivet med det 
formål at tilskynde eller opfordre til had (forsæt) for at være omfattet af 
bestemmelsen. Således vil videregivelse af oplysninger ikke i sig selv være 
omfattet af begrebet ”tilskyndelse”. En videregående fortolkning ville for-
hindre en fri presse i at informere og oplyse om de forhold og begivenhe-
der i samfundet og i verdenen, som pressen vil finde relevant at informere 
om. Dette medfører efter Nævnets vurdering endvidere, at en mulig virk-
ning af videregivelse af informationer som for eksempel nyhedsformidling 
ikke i sig selv er omfattet af bestemmelsen, idet ren videregivelse af infor-
mation og oplysninger om en sag eller en begivenhed må forventes at have 
forskellige virkninger hos mennesker med forskellige forhåndsopfattelser af 
sagen eller emnet. 
 
Med hensyn til dette klagepunkt træffer Radio- og tv-nævnet hermed den 
 

Afgørelse  
 
at ROJ TV ikke har overtrådt § 11, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1174 af 17. 
december 2002 om radio- og fjernsynsvirksomhed ved hjælp af satellit el-
ler kabel, samt om programvirksomhed ved hjælp af kortbølgesendemulig-



 4 

heder om, at ”Programmerne må ikke på nogen måde tilskynde til had på 
grund af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans”. 
 

---------------------------------------- 
 
Denne afgørelse kan ikke indbringes for anden, administrativ myndighed. 
Afgørelsen kan indbringes domstolene.  
 
Kopi af dette brev er sendt til orientering til METV, Den Tyrkiske Ambassa-
de, Kulturministeriet, Udenrigsministeriet og Justitsministeriet. 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
Christian Scherfig 
formand 


