
  

 

 

 

København den 3. maj 2007 
 
Afgørelse vedrørende klage fra Radio and Television Supreme 

Council 

 
Radio- og tv-nævnet modtog den 30. juli 2006 tre klager fra den tyrkiske 
radio- og tv-myndighed Radio and Television Supreme Council (RTSC) over 
programmer eller dele af programmer udsendt af ROJ TV, jf. i det følgende. 
Klagerne er benævnt Letter 1 (klage 1), Letter 2 (klage 2) og Letter 3 (kla-
ge 3), jf. bilag 1, 2 og 3. 
 

Klagen 

RTSC er af den opfattelse, at ROJ TV i de påklagede indslag har overtrådt 
bestemmelser i nedenstående internationale konventioner og aftaler samt 
dansk lovgivning: 
 

1. Den europæiske konvention om menneskerettigheder 
2. FNs internationale COVENANT om civile og politiske rettigheder 
3. Den europæiske konvention om grænseoverskridende fjernsyn 
4. Konventionen om børns rettigheder 
5. EU's direktiv ”TV uden grænser” 
6. Bekendtgørelse nr. 338 af 19. april 2006 om programvirksomhed 

ved hjælp af satellit, kabel og kortbølgesendemuligheder (tidligere 
bekendtgørelse nr. 1174 af 17. december 2002 om radio- og fjern-
synsvirksomhed ved hjælp af satellit, kabel og kortbølgesendemu-
ligheder). 

 
Klagerne var vedlagt 3 stk. CD og DVD med de påklagede indslag. 
 
Nævnet anmodede med brev af 22. august 2006 ROJ TV om eventuelle 
bemærkninger til klagerne. ROJ TV afgav med brev af 18. september 2006 
høringssvar til klagerne, jf. bilag 4. Høringssvaret var vedlagt fem stk. DVD 
med kopier af udvalgte, hele udsendelser. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediesekretariatet 

 
Vognmagergade 10, 1. 
1120 København K 
 
Telefon 3318 6868 
Telefax 3318 6869  
 
radrad@mediesekretariatet.dk 
www.mediesekretariatet.dk 
 
CVR nr. 11 88 46 52 
 
Bank: Jyske Bank 
Reg.nr. 8109 
Konto nr. 1002 295 
 

 

ROJ TV 
Att.: Manouchehr Tahsili Zonoozi 
H C Andersens Boulevard 39 
1553 København V  

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

J.nr.: 2007-0071 



 - 2 - 

Med e-mail af 29. august 2006 anmodede Nævnet RTSC om skriftligt at 
præcisere udsendelsestidspunkterne for de programindslag, der er klaget 
over. 
 
RTSC fremkom ved brev modtaget 9. november 2006 med en oversigt over 
de præcise udsendelsestidspunkter, jf. bilag 5. 
 
Med brev af 20. oktober 2006 blev ROJ TV anmodet om at indsende kopier 
af yderligere udsendelser til Nævnet samt om at oplyse, hvorvidt nyheds-
timerne, som bliver sendt på tre forskellige sprog, i sit indhold var identi-
ske (i.e. indeholdt de samme nyheder blot udsendt på tre forskellige 
sprog).  
 
ROJ TV besvarede bekræftende på dette spørgsmål med brev af 2. novem-
ber 2006 vedlagt yderligere fem stk. DVD. 
 

Regelgrundlag 

Radio- og tv-nævnets myndighedsområde er med hensyn til satellitregi-
streringer fastsat i lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007 af lov om 
radio- og fjernsynsvirksomhed og i bekendtgørelse nr. 338 af 19. april 
2006 om programvirksomhed ved hjælp af satellit, kabel og kortbølgesen-
demuligheder. Nævnet har ikke umiddelbart myndighedsbeføjelser inden 
for aftale- og regelsæt i ovenstående punkt 1-4, jf. pag. 1. Vedrørende 
overtrædelser af bestemmelser i direktivet ”TV uden grænser” er bestem-
melserne i dette direktiv implementeret i § 7 i den danske bekendtgørelse 
nr. 338 af 19. april 2006.  
 
Bestemmelserne i § 7, stk. 1-3, i bekendtgørelse nr. 338 af 19. april 2006 
om programvirksomhed ved hjælp af satellit, kabel og kortbølgesendemu-
ligheder (der er en implementering af artikel 22 og 22a i EU-direktivet ”TV 
uden grænser”) har følgende ordlyd: 
 

”Registrerede foretagender, der udøver radio- eller fjernsynsvirk-
somhed, må ikke udsende programmer, som i alvorlig grad kan 
skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling, her-
under navnlig programmer, som indeholder pornografi eller umoti-
veret vold. 
Stk. 2. Andre programmer, som kan skade mindreåriges fysiske, 
psykiske eller moralske udvikling, må ikke sendes, medmindre det 
ved valg af sendetidspunkt eller ved tekniske foranstaltninger sik-
res, at mindreårige i udsendelsesområdet normalt ikke ser eller hø-
rer udsendelserne. Når programmerne udsendes i ukodet form, skal 



 - 3 - 

der forud for dem gives en akustisk advarsel, eller de skal under he-
le deres varighed være markeret med et visuelt symbol. 
Stk. 3. Programmerne må ikke på nogen måde tilskynde til had på 
grund af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans.” 

 
Nævnet vil på baggrund af ovennævnte regelgrundlag i det følgende be-
handle klagerne og træffe afgørelse i henhold til bestemmelser fastsat i 
lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007 af lov om radio- og fjernsyns-
virksomhed og i bekendtgørelse nr. 338 af 19. april 2006 om programvirk-
somhed ved hjælp af satellit, kabel og kortbølgesendemuligheder. 
 

Tilladelse til ROJ TV af Nævnet  

ROJ TVs tilladelse blev den 9. december 2003 udstedt på baggrund af an-
søgning om tilladelse af 24. oktober 2003. 
 
Af ROJ TVs ansøgning om tilladelse fremgår det blandt andet, at: 
 

• Programvirksomheden primært vil være rettet mod det kurdiske 
folk. 

• Målet er at give udtryk for den bestående situation for det kurdiske 
folk, der er spredt over hele verden. 

• Programmerne vil primært handle om sociale og samfundsmæssige 
forhold, sundhedsforhold, politiske emner og debatter samt ligele-
des underholdningsprogrammer, der fortrinsvis vil blive sendt i 
weekenderne. 

• Programvirksomheden vil ikke under nogen omstændigheder være i 
konflikt med de forhold, som er omtalt i bekendtgørelsens § 11, og 
der vil ikke blive udsendt programmer, der blot tilnærmelsesvis kan 
karakteriseres på den måde som beskrevet i § 11 (§ 11 i den gamle 
bekendtgørelse indeholder reglerne om beskyttelse af børn og for-
bud mod opmuntring til had og svarer til § 7 i den gældende be-
kendtgørelse, jf. ovenfor). 

 
Tilladelsen er en standardtilladelse, hvoraf det blandt andet fremgår, at: 
 

• Beskyttelsesreglerne for mindreårige skal iagttages. 
• Programmerne ikke på nogen måde må tilskynde til had på grund af 

race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans. 
 

Vurdering af klagerne 

Generelt 
Radio- og tv-nævnet har gennemgået alle de indsendte klip i de tre klager, 
og Nævnet har med henblik på at træffe afgørelse om klagerne ud fra de 



 - 4 - 

medsendte CD og DVD fået udarbejdet en oversættelse til dansk af alle de 
påklagede klip. 
 
De tre klager behandles i det følgende samlet, idet Nævnet finder, at ind-
holdet af klagerne og de påklagede indslag har så mange fælles træk, at 
Nævnets begrundelser for afgørelsen er de samme for det samlede sags-
kompleks. 
 
Nedenfor behandles klagerne således efter § 7, stk. 1-2, henholdsvis § 7, 
stk. 3. Herudover har Nævnet en række supplerende betragtninger, der 
sammen med vurderingen af klagerne i forhold til de ovennævnte bestem-
melser danner grundlag for afgørelsen. 
 
§ 7, stk. 1-2: 
ROJ TV gengiver i en del af indslagene oplysninger om demonstrationer, 
aktioner og opfordringer til deltagelse heri.  
 
Der indgår til dels billeder af voldelige episoder i de påklagede indslag, men 
det drejer sig efter Nævnets opfattelse i alle tilfældene om en afspejling af 
den vold, der faktisk findes i samfundet i Tyrkiet og i de kurdiske områder. 
Billederne af volden danner baggrund for nyhedsindslag om hændelser og 
episoder i de pågældende områder, og fremhæves efter Nævnets opfattel-
se ikke uberettiget eller overeksponeret. 
 
Selv om gengivelse af disse informationer kan virke stødende på de tyrki-
ske myndigheder, medfører de efter Nævnets opfattelse ikke en overtræ-
delse af radio- og fjernsynslovgivningen. 
 
På den baggrund er det Nævnets opfattelse, at for så vidt angår spørgsmå-
let, om indslagene i de tre klager er en overtrædelse af § 7, stk. 1-2 (om 
forbud mod at udsende programmer, som i alvorlig grad kan skade min-
dreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling, herunder navnlig pro-
grammer, som indeholder pornografi eller umotiveret vold og om, at andre 
programmer, som kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske 
udvikling, ikke må sendes, medmindre det ved valg af sendetidspunkt eller 
ved tekniske foranstaltninger sikres, at mindreårige i udsendelsesområdet 
normalt ikke ser eller hører udsendelserne), indeholder ingen af indslagene 
umotiveret vold. Alle indslagene med undtagelse af musikvideoen, jf. klage 
3, har karakter af almindelige nyhedsudsendelser eller debatprogrammer, 
og i princippet adskiller de sig ikke fra, hvad der kan ses i tilsvarende pro-
grammer på for eksempel DR eller TV 2, hvorfor de efter Nævnets opfattel-
se ikke medfører en overtrædelse af § 7, stk. 1-2. Endvidere er program-
merne efter Nævnets vurdering ikke rettet mod børn. 



 - 5 - 

 
Med hensyn til musikvideoen i klage 3, som ikke er en del af et nyheds- 
eller debatprogram, vurderes den ikke at være en typisk musikvideo rettet 
mod børn og unge. 
 
§ 7, stk. 3: 
Ved Nævnets fortolkning af § 7, stk. 3, i satellit- og kabelbekendtgørelsen i 
sin afgørelse af 21. april 2005 af klage over ROJ TV lagde Nævnet vægt på, 
at der med ”tilskyndelse til had” forstås direkte opfordringer. Dermed kan 
det faktum, at en person, en organisation eller lignende har en bestemt 
holdning, ikke i sig selv medføre, at der er tale om tilskyndelse. Heller ikke 
selv om det i omverdenen er kendt, at personen eller organisationen har 
denne holdning. 
 
Endvidere lagde Nævnet ved fortolkningen af ”tilskyndelse til had” vægt 
på, at udtalelser eller information, der af nogen parter ville kunne forstås 
eller opfattes som tilskyndelse eller opfordring, skal være afgivet med det 
formål at tilskynde eller opfordre til had (forsæt) for at være omfattet af 
bestemmelsen. Således vil videregivelse af oplysninger ikke i sig selv være 
omfattet af begrebet ”tilskyndelse”. En videregående fortolkning ville for-
hindre en fri presse i at informere og oplyse om de forhold og begivenhe-
der i samfundet og i verdenen, som pressen vil finde relevant at informere 
om. Dette betød efter Nævnets vurdering endvidere, at en mulig konse-
kvens af videregivelse af informationer (for eksempel nyhedsformidling) 
ikke i sig selv er omfattet af bestemmelsen, idet ren videregivelse af infor-
mation og oplysninger om en sag eller en begivenhed må forventes at have 
forskellige virkninger hos mennesker med forskellige forhåndsopfattelser af 
sagen eller emnet. 
 
De påklagede indslag indeholder alle oplæsning af telegrammer, citater fra 
andre kilder, reportage eller direkte interview med kilder. Det er således 
ikke ROJ TV selv, der udtaler sig. 
 
Udtalelserne i de påklagede indslag indeholder efter Nævnets opfattelse 
ikke opfordringer til had på grund af race, nationalitet eller lignende. I flere 
indslag tales der ligefrem om demokrati, demokratiske løsninger, demokra-
tisk revolution og lignende. Andre udtalelser har en mere tvetydig karakter, 
men Nævnet har ikke konstateret opfordringer til had i indslagene.  
 
Sammenfattende har de omhandlede indslag efter Nævnets opfattelse alle 
karakter af nyhedsindslag eller debatprogrammer, hvor informationer, ny-
heder og synspunkter viderebringes som en del af nyheds- og debatpro-
grammer, og som ikke indeholder tilskyndelser til had. Der er derfor efter 



 - 6 - 

Nævnets opfattelse ikke sket en overtrædelse af § 7, stk. 3 om forbud mod 
tilskyndelse til had. 
 
For så vidt angår musikvideoen i klage 3 indeholder denne efter Nævnets 
opfattelse heller ikke opfordringer til had, og for videoen gør det sig også 
gældende, at det ikke er ROJ TV selv, der udtaler sig. 
 
Supplerende betragtninger: 

Ud over de påklagede indslag indeholder DVD’en med klage 2 fra RTSC op-
tagelser fra forskellige tv-stationer i Tyrkiet. Billederne viser optøjer, kam-
pe med politiet, kast med molotovcocktails og demonstrationer. RTSC gør 
gældende, at ROJ TVs udsendelser er skyld i disse hændelser.  
 
Det er Nævnets opfattelse, at der i klagen ikke er dokumentation for an-
bringendet om, at ROJ TVs udsendelser er årsag til optøjer med videre i 
Tyrkiet og kurdiske områder.  
 
For klage 1, klage 2 og klage 3 træffer Radio- og tv-nævnet hermed den  
 

Afgørelse  
 
at ROJ TV ikke har overtrådt § 7, stk. 1-2, i bekendtgørelse nr. 338 af 19. 
april 2006 om programvirksomhed ved hjælp af satellit, kabel og kortbøl-
gesendemuligheder, jf. ovenfor om regelgrundlag, og 
 
at ROJ TV ikke har overtrådt § 7, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 338 af 19. 
april 2006 om programvirksomhed ved hjælp af satellit, kabel og kortbøl-
gesendemuligheder, jf. ovenfor om regelgrundlag. 
 

---------------------------------------- 
 
Denne afgørelse kan ikke indbringes for anden, administrativ myndighed.  
 
Afgørelsen kan indbringes domstolene.  
 
Kopi af denne afgørelse er sendt til Radio and Television Supreme Council i 
Tyrkiet, Statsministeriet, Kulturministeriet, Justitsministeriet, Udenrigsmi-
nisteriet og EU-Kommissionen. 
 



 - 7 - 

Til orientering kan det oplyses, at Nævnet vil få udarbejdet en ikke-bind-
ende oversættelse af afgørelsen. Så snart oversættelsen foreligger, vil 
denne blive offentliggjort. 
 
 
 
Med venlig hilsen 
 
Christian Scherfig 
formand 
 
 
Bilag: 
 
Bilag 1: Klage 1. 
Bilag 2: Klage 2. 
Bilag 3: Klage 3. 
Bilag 4: ROJ TVs høringssvar af 18. september 2006. 
Bilag 5: RTSCs oversigt over udsendelsestidspunkter for de påklagede ind-

slag.  
 


