
  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

 
 
R A D I O - O G  T V -  
 
N Æ V N E T S   
 
Å R S B E R E T N I N G  2 0 0 7  



  2 

1. Indledning 
 

Radio- og tv-nævnets arbejde det forgangne år har været præget af en 

række udbud.   

 

Arbejdet med forberedelse af Nævnets udbud af de jordbaserede, digitale 

tv-sendemuligheder tog sin egentlig start først på efteråret, efter den poli-

tiske beslutning om hvordan digitalt tv i Danmark skal indrettes, når der 

fra 2009 lukkes helt for det nuværende analoge tv-sendenet. Forinden 

havde et embedsmandsudvalg i en rapport givet en række anbefalinger 

vedrørende bl.a. hvilke krav, der burde stilles til en gatekeeper, og hvilke 

forhold, der burde indgå som kriterier ved valget af gatekeeper.   

 

Sideløbende arbejdede Nævnet med forberedelserne af udbuddet af den 

informationskampagne, der skal sikre at danskerne er velforberedte på, at 

der slukkes for de analoge, jordbaserede tv-signaler den 31. oktober 2009, 

og at ingen kommer til at opleve såkaldt sort skærm i den anledning. Der 

er til formålet afsat 50 mio. kr. i årene 2007-2009. 

 

Begge udbud blev offentliggjort i december 2007 og blev afsluttet i første 

halvår 2008. 

 

Herudover har Nævnet i 2007 bl.a. afholdt et udbud om udredning af me-

diestøtten, hvor udbuddet blev vundet af Rambøll Management A/S. Næv-

net offentliggjorde endvidere i 2007 et udbud af DAB-sendemuligheder i 

blok 2, men udbuddet blev senere udskudt, idet sagen afventer den politi-

ske beslutning om replanlægning af FM-båndet. Også ledige lokalradio og –

tv-sendemuligheder har været udbudt i 2007. Nævnet har til disse formål 

udstedt 50 tilladelser til lokalradio samt 72 tilladelser til lokal-tv. 

 

Endvidere har Nævnet i 2007 været optaget af retssagen mod SKY Radio, 

der ligeledes blev afsluttet i 2008, men hvor forberedelser, herunder udar-

bejdelse af stævning og svarskrifter m.v. har fundet sted i 2007. Køben-

havns Byret afsagde i maj 2008 dom i Nævnets favør, men SKY Radio har 

anket dommen, hvorfor Nævnet fortsat arbejder med sagen, der føres for 

Radio- og tv-nævnet af Kammeradvokaten. 



  3 

 

Nævnet har tillige i 2007 behandlet klager over den kurdiske tv-station, 

ROJ TV. Tre klager fra den tyrkiske radio- og tv-myndighed, Radio and Te-

levision Supreme Council, blev afgjort i 2007, mens en klage fra den tyrki-

ske ambassade i Danmark blev påbegyndt i 2007 og er afsluttet i 2008. 

Nævnet har ikke fundet, at ROJ TV i de påklagede sager har overtrådt ra-

dio- og fjernsynslovens bestemmelser. 

 

Radio- og tv-nævnet har i løbet af 2007 behandlet 31 sager om klager over 

reklame- og sponsorering samt sager om skjult reklame, og dermed redu-

ceret listen over verserende sager på dette område betydeligt. 

 

På radiosiden har Nævnet truffet afgørelse i en principiel sag om omfanget 

af klassisk musik på den fjerde FM-radiokanal, P 2, der har ført til, at Næv-

net over for kulturministeren har påpeget, at der efter Nævnets opfattelse i 

forbindelse med en fornyelse eller udbud af tilladelsen bør ske en præcise-

ring af tilladelsesvilkårene herunder af udvalgte definitioner med henblik på 

at sikre en større klarhed i tilladelsesvilkårene og for fremtidigt at undgå 

tvivlstilfælde. 

 



  4 

 2. Nævnets etablering og sammensætning 

 
2.1. Etablering 

Radio- og tv-nævnet er i henhold til § 39, stk. 1, i lov om radio- og fjern-

synsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007, nedsat af 

kulturministeren. Nævnet nedsættes for fire år ad gangen og består af otte 

medlemmer, hvoraf de syv, herunder formand og næstformand, der udpe-

ges af kulturministeren, tilsammen skal repræsentere juridisk, økono-

misk/administrativ, erhvervsmæssig og mediemæssig/kulturel sagkund-

skab. Det ottende medlem er udpeget af Samarbejdsforum for Danske Lyt-

ter- og Seerorganisationer.  

 

Det nuværende Radio- og tv-nævn er nedsat fra 1. januar 2005 til 31. de-

cember 2008, (idet formanden og næstformanden blev udnævnt med virk-

ning fra 17. september 2004, hvor den fungerende formand gik af). Preben 

Sørensen, der er udpeget af Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seer-

organisationer, blev udnævnt med virkning fra 1. januar 2007. 

 
2.2. Sammensætning 

Radio- og tv-nævnet har i 2007 haft følgende sammensætning: 

 

Direktør, cand.jur. Christian Scherfig, formand 

Professor, dr.jur. Jan Schans Christensen, næstformand 

Adm. direktør, cand.phil. Anette Wad  

Operachef Kasper Beck Holten 

Lektor, ph.d. Henrik Søndergaard 

Redaktør Preben Sørensen 

Professor, dr.pæd. Birgitte Tufte 

Konsulent, cand.merc. Jens Willumsen  

 

Chefkonsulent, områdeleder Kasper Nyrup Madsen, IT- og Telestyrelsen, er 

i henhold til § 3 i bekendtgørelse nr. 1626 af 13. december 2006 om for-

retningsorden for Radio- og tv-nævnet tilknyttet Nævnet som særlig sag-

kyndig, og har deltaget i Nævnets møder.  

 

Radio- og tv-nævnet har i 2007 afholdt 11 møder. 



  5 

 

I henhold til § 2 i bekendtgørelse om Nævnets forretningsorden kan Næv-

net oprette sagsforberedende underudvalg vedrørende Nævnets opgaver. 

Nævnet har oprettet underudvalg på lokalradio og -tv-området, på rekla-

me- og sponsorområdet samt på public service-området. I Nævnets under-

udvalg på reklame- og sponsorområdet er Christian Scherfig formand, Ka-

sper Bech Holten, Birgitte Tufte og Jens Willumsen er medlemmer, under-

udvalget vedrørende lokalradio og -tv har Jan Schans Christensen som for-

mand, og Henrik Søndergaard, Preben Sørensen og Anette Wad som med-

lemmer. Christian Scherfig er tillige formand for underudvalget vedrørende 

public service, hvor Jan Schans Christensen, Kasper Bech Holten, Henrik 

Søndergaard og Preben Sørensen er medlemmer. Underudvalgene vedrø-

rende reklame- og sponsorering og vedrørende lokalradio og –tv har i 2007 

afholdt 10 møder. Underudvalget vedrørende public service har afholdt 3 

møder. 

 

Sekretariatsopgaverne for Radio- og tv-nævnet varetages af Mediesekreta-

riatet. I nævnsmøderne har fra sekretariatet deltaget direktør Erik Nordahl 

Svendsen, fuldmægtig Rasmus Kruse Andersen, der sammen med Jette 

Fievé har fungeret som sekretær for underudvalget vedrørende public ser-

vice. fuldmægtig Henrik Birkvad, der har fungeret som sekretær for under-

udvalget vedrørende lokalradio og -tv, fuldmægtig Nina Bjørner, special-

konsulent Anders Clemensen, specialkonsulent Jette Fievé, der har funge-

ret som Radio- og tv-nævnets sekretær. og fuldmægtig Christina Sigvardt, 

der har fungeret som sekretær for underudvalget vedrørende reklame- og 

sponsorering.  

 

I et enkelt møde deltog Peter Kofler fra KPI Communications under be-

handling af et punkt om DTT-informationskampagnen. 



  6 

3. Radio- og tv-nævnets opgaver 

 
3.1. Lokalradio og -tv  

Radio- og tv-nævnet udsteder tilladelser til lokalradio og –tv og registrerer 

lokale kabel-stationer, samt fører tilsyn med de lokale radio- og tv-

stationer. Radio- og tv-nævnet påtaler i sit tilsyn med de lokale stationer 

overtrædelser af radio- og fjernsynsloven, bestemmelser fastsat efter den-

ne lov samt vilkår for tilladelser til programvirksomhed.  

 

Efter forhandling med IT- og Telestyrelsen træffer Radio- og tv-nævnet 

endvidere afgørelse om fordeling af sendemuligheder på de lokale områder 

under hensynstagen til de frekvensmæssige muligheder. 

 

Nævnet yder endvidere tilskud til ikke-kommercielle lokale radio- og tv-

stationer. 

 

Se endvidere afsnit 4 og 5. 

 
3.2. Registrering af foretagender, der udøver programvirksomhed 

ved hjælp af satellit eller ved hjælp af kabelanlæg til områder, der 

går ud over ét lokalt område 

Radio- og tv-nævnet registrerer foretagender, der udøver programvirksom-

hed ved hjælp af satellit eller ved hjælp af kabelanlæg, der går ud over ét 

lokalt område. Nævnet fører tilsyn med, om programvirksomheden opfylder 

lovens krav. 

 

Se endvidere afsnit 6. 

 
3.3. Landsdækkende og regional programvirksomhed med særlig 

tilladelse 

Radio- og tv-nævnet udsteder efter udbud tilladelse til udøvelse af lands-

dækkende og regional programvirksomhed ved hjælp af det jordbaserede 

sendenet. Nævnet fører tilsyn med programvirksomheden.  

 

Se endvidere afsnit 7. 

 



  7 

3.4. Distribution af lyd- og billedprogrammer ved hjælp af jordba-

serede digitale tv-sendenet 

Radio- og tv-nævnet udsteder efter udbud tilladelse til distribution af dan-

ske og udenlandske lyd- og billedprogrammer ved hjælp af jordbaserede 

digitale tv-sendenet og fører tilsyn med virksomheden. Efter kulturministe-

rens nærmere bestemmelse kan tilladelse dog uden forudgående udbud 

meddeles DR, TV 2|DANMARK A/S eller et selskab, der udelukkende er ejet 

af ét af disse foretagender eller foretagenderne i forening.  

 

Se endvidere afsnit 8.  

 
3.5. Udtalelse om opfyldelse af public service-kontrakter 

Radio- og tv-nævnet skal afgive udtalelse om radio- og tv-foretagenders 

redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakterne, samt i forbindel-

se med sit tilsyn med TV 2|DANMARK A/S afgive udtalelse om TV 

2|DANMARK A/S’s opfyldelse af tilladelsen til udøvelse af programvirksom-

hed. 

 

DRs redegørelse, Nævnets udtalelser og stationens bemærkninger hertil 

forelægges for de mediepolitiske ordførere for partierne bag medieaftalen 

med henblik på drøftelse af eventuelle justeringer af public service-

kontrakten. 

 

Se endvidere afsnit 9. 

 
3.6. Reklame- og sponsorering 

Nævnet træffer den endelige administrative afgørelse om identifikation, 

placering og omfang af reklamer.  

 

Nævnet træffer endvidere afgørelse i sager om indholdet af radio- og tv-

reklamer.  

 

Nævnet træffer endelig afgørelse om identifikation af sponsor og sponsore-

rede programmer og om spørgsmål om tilskyndelse til afsætning m.v. i 

sponsorerede programmer. 

 



  8 

Nævnet kan påtale overtrædelser af reglerne og kan i sager om reklamers 

indhold pålægge indehaveren af en tilladelse eller registrering til radio- og 

fjernsynsvirksomhed at offentliggøre afgørelsen. Nævnet kan bestemme på 

hvilken måde og i hvilken form, dette skal ske.  

 

Nævnet træffer herudover afgørelse om genmæle over for oplysninger af 

faktisk karakter, som er udsendt i reklameindslag. For så vidt angår satel-

lit- og kabel-stationernes, de landsdækkende radioer og de lokale radio- og 

fjernsynsstationers overtrædelse af reklamebestemmelserne kan Nævnet 

endvidere, hvis en overtrædelse er grov eller ofte gentaget, inddrage tilla-

delsen midlertidigt eller endeligt. 

 

Se endvidere afsnit 10. 
 

3.7. Andet 

Udover ovenstående opgaver rådgiver Radio- og tv-nævnet kulturministe-

ren om radio- og tv-spørgsmål. 

 
3.8. Sekretariatet 

Styrelsen for Bibliotek og Medier 

Mediesekretariatet 

H.C. Andersens Boulevard 2 

1553 København V 

Telefon: 33 73 33 73 

Telefax: 33 73 33 72  

www.mediesekretariatet.dk 

e-mail: radrad@mediesekretariatet.dk 

 

På Mediesekretariatets hjemmeside kan ses alle afgørelser på lokalradio og 

-tv-området og på reklame- og sponsoreringsområdet. Hjemmesiden inde-

holder endvidere dagsordener til møderne i såvel Radio- og tv-nævnet som 

i Nævnets underudvalg samt en række andre oplysninger, der kan bidrage 

til forståelsen af Radio- og tv-nævnets virke. 

 



  9 

4. Lokalradio- og tv 

 

4.1. Opgaver 

Radio- og tv-nævnet har følgende opgaver vedrørende programvirksomhed 

på grundlag af tilladelse og registrering:  

• At træffe afgørelse om tilladelse til programvirksomhed ved hjælp af 

jordbaserede sendemuligheder, udstede sådanne tilladelser og føre 

tilsyn med programvirksomheden  

• At registrere foretagender, som udøver programvirksomhed ved 

hjælp af fællesantenneanlæg samt at føre tilsyn med programvirk-

somheden  

• At påtale overtrædelse af loven og bestemmelser fastsat efter loven 

samt vilkår i forbindelse med udstedelse af programtilladelse  

• At træffe afgørelse om inddragelse eller bortfald af tilladelse til pro-

gramvirksomhed  

• At træffe afgørelse om indstilling af registreret programvirksomhed  
 

4.2. Udbud 

I henhold til § 6, stk. 1, i bekendtgørelsen nr. 1627 af 13. december 2006 

om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed, udstedes tilladelser til program-

virksomhed efter udbud af ledige sendemuligheder. I henhold til stk. 2 kan 

Radio- og tv-nævnet dog i særlige tilfælde udbyde ledige sendemuligheder 

til andre tilladelsesindehavere i det lokale område, som sendemuligheden 

er fordelt til. 

 

4.2.1. Udbud af lokal-tv  

Efter afslutningen den 6. december 2006 af det samlede tv-udbud af sen-

demuligheder på Kanal 23 i København, de såkaldte ”vinduer” mellem kl. 

9-12 samt sendetiden mellem kl. 01.00 til 15.00 på sendemuligheder, der 

benyttes af DR til udsendelse af DR2, besluttede Radio- og tv-nævnet, som 

det fremgår af årsberetningen for 2006 at foretage et nyt udbud af tv-

sendemuligheder. Udbuddet blev offentliggjort den 22. januar 2007 og af-

sluttet den 19. februar 2007 med udstedelse af 72 tilladelser. Tilladelserne 

gælder til og med 31. oktober 2009, hvor der slukkes for de analoge, terre-

striske tv-sendemuligheder. Et karakteristika ved ansøgningerne om pro-

gramtilladelse ved denne runde i forhold til første runde var, at anden run-



  10 

de i høj grad var præget af to typer ansøgere: dels ansøgere, der ved en 

fejltagelse ikke havde søgt i første omgang, dels af ansøgninger, der kom 

fra relativt få stationer, der søgte mange sendemuligheder. Mange af ansø-

gerne ønskede at udsende programstof af religiøst tilsnit på mange sende-

muligheder, ligesom andre allerede havde programtilladelser, men ønskede 

at udøve programvirksomhed på yderligere sendemuligheder. Endelig var 

det karakteristisk, at ansøgningerne i anden runde i forhold til første rette-

de sig mod sendemuligheder, der benyttes af DR til udsendelse af DR2, og 

hvor antallet af potentielle sendetimer er ganske stort med det resultat, at 

der på disse sendemuligheder ikke skulle prioriteres mellem mange ansø-

gere.  

 
4.2.2. Lokalradio-udbud 

Radio- og tv-nævnet efter udbud af ledig sendetid i to omgange tildelt tilla-

delse til 50 lokalradioer (til både hele frekvenser og kun delvist ledige fre-

kvenser).  

 

Eksisterende lokalradioer har i en længere periode har fået forlænget deres 

tilladelser med et år ad gangen. Ved en ændring af bekendtgørelsen om 

lokal radio- og fjernsynsvirksomhed blev det i december 2007 muligt at 

forlænge stationernes tilladelser med 3 år til og med 31. december 2010. 

Nævnet forlængede herefter af egen drift alle eksisterende lokalradioernes 

tilladelser, medmindre radioerne forinden havde orienteret Nævnet om, at 

de ikke ønskede en forlængelse. 

 
4.3. Kontrol/tilsyn 

Radio- og tv-nævnet har i 2007 truffet afgørelse i 12 sager (på baggrund af 

eksterne henvendelser samt af egen drift) vedrørende lokalstationernes 

programindhold, jf. § 15 om tilsyn i bekendtgørelsen om lokal radio- og 

fjernsynsvirksomhed. Nedenfor er refereret nogle af Nævnets afgørelser. 

 
4.3.1. Radio Frederiksberg-Jounalen og Frederiksberg Natradio 

En af de mere markante afgørelser, som Radio- og tv-nævnet traf som et 

konsekvens af sit tilsyn med lokalradioområdet, var inddragelsen af pro-

gramtilladelsen til Radio Frederiksberg-Journalen og afgørelsen i en lignen-

de sag om Frederiksberg Natradio.  



  11 

 

Baggrunden herfor var, at det i de programtilladelser til radioerne, som 

Lokalradionævnet på Frederiksberg oprindelig havde udstedt, var fastsat 

som et vilkår, at de to radioer skal overholde reglerne for god presseetik. 

På dette grundlag havde Radio- og tv-nævnet i sin afgørelse af 31. august 

2006 fastslået, at Radio Frederiksberg-Journalen havde overtrådt dette 

vilkår og havde på denne baggrund foretaget en midlertidig inddragelse af 

radioens programtilladelse i 3 måneder. Nævnet tilføjede i samme afgørel-

se, at radioens programtilladelse ville blive endeligt inddraget, hvis radioen 

fremover måtte overtræde dette vilkår. Radio- og tv-nævnet måtte i nær-

værende sag konstatere, at Pressenævnet siden afgørelsen i august 2006 i 

to afgørelser havde fastslået, at radioen havde overtrådt reglerne for god 

presseetik. Pressenævnet havde også for så vidt angik Frederiksberg Nat-

radio konstateret samme overtrædelse af regelsættet (der var således tale 

om, at samme programmer blev (gen)udsendt på  Frederiksberg Natradio).  

 

Radio- og tv-nævnet besluttede på denne baggrund at foretage en endelig 

inddragelse af programtilladelsen til Radio Frederiksberg-Journalen. Da 

Nævnet konstaterede, at dette var første gang, at en lignende sag var rejst 

i forhold til Frederiksberg Natradio, besluttede Nævnet at fastholde sin hid-

tidige praksis om ved vilkårsovertrædelser at reagere med sanktioner, der 

stiger i alvorsgrad, nemlig påtale – midlertidig inddragelse – endelig ind-

dragelse. På denne baggrund påtalte Radio- og tv-nævnet overtrædelsen 

overfor Frederiksberg Natradio.  

 

4.3.2. Radio 100FM 

Radio- og tv-nævnet behandlede i 2006 en tilsynssag vedrørende Forenin-

gen Antenne Århus’ programtilladelse. Nævnet pålagde dengang tilladel-

seshaver, at stationen, som udsendte sit signal på frekvensen (Radio 

100FM), skulle overholde tilladelsens vilkår om at sende mindst 15 % lo-

kalstof. Tilladelsesindehaver blev endvidere meddelt en advarsel (2. gang) 

for sin manglende overholdelse af vilkåret. 

 

Ved stationens indsendelse af nye kontrolbånd i februar 2007 blev det  

konstateret, at der fortsat ikke blev udsendt 15 % lokalstof. 

 



  12 

Radio- og tv-nævnet traf derfor afgørelse om, at programtilladelsen til For-

eningen Antenne Århus skulle inddrages midlertidigt i 3 måneder fra den 1. 

juni til 31. august 2007. Stationen orienterede efterfølgende Nævnet om, 

at den ikke ønskede at genoptage sin programvirksomhed på frekvensen 

106,5 Århus efter udløb af den midlertidige inddragelse.    

 

4.3.3. Folkets Radio 

Tidligere aktivister fra Folkets Radio klagede over manglende sendeaktivi-

tet på Folkets Radio. 

 

Formanden for Folkets Radio erklærede sig enig i, at der i en periode ikke 

var blevet sendt fuldt ud i stationens tildelte sendetid, hvilket skyldtes de 

tidligere aktivisters afgang, manglende personale og en såkaldt ”sabotage”, 

som udstyret havde været udsat for flere gange. Ved Nævnets høring var 

stationen dog oppe på fuldt ud at udnytte sin sendetid igen. 

 

På denne baggrund traf Radio- og tv-nævnet afgørelse om ikke at bringe 

sanktioner i værk overfor Folkets Radio, men blot at indskærpe pligten til 

underretning af Nævnet ved lignende ændringer i programvirksomheden. 

 

4.3.4. Radio Stella 

På baggrund af en henvendelse fra IT- og Telestyrelsen vedrørende en til-

ladelsesindehavers konkurs med radiostationen NordFM, undersøgte Næv-

net indehaverens øvrige stationers (Radio Stella) programvirksomhed. 

 

Radio Stella havde i januar fået tildelt fire nye frekvenser i hhv. Sæby, Fre-

derikshavn og på Læsø. Tilladelsesindehaveren svarede aldrig på Nævnets 

henvendelser, og det blev derfor lagt til grund, at tilladelsesindehaver ikke 

udøvede programvirksomhed, som han var forpligtet til. 

 

Radio- og tv-nævnet inddrog den 2. juli 2007 derfor den pågældendes pro-

gramtilladelser. 

 

4.3.5. UCB Nordsjælland 



  13 

Direktøren fra Radio Humleborg klagede over, at der ikke blev udsendt 

programmer fra UCB Nordsjælland på frekvensen 104,3 MHz Fredensborg-

Humlebæk.  

 

UCB Nordsjælland havde fået tildelt 134 timer på denne frekvens, men 

stationen var aldrig begyndt at sende. Nævnet hørte stationen, som i første 

omgang oplyste at være klar til at sende, men til trods for flere yderligere 

høringer frem til september måned, var det ikke muligt at få bekræftet en 

opstart eller få en forklaring på evt. udsættelsesårsager. Stationen ignore-

rede alle henvendelser. 

 

Radio- og tv-nævnet lagde derfor til grund, at stationen ikke havde påbe-

gyndt sin programvirksomhed 8 måneder efter tildeling af tilladelsen, hvor-

af fremgik, at det forventedes, at stationerne var i gang efter ca. 3 måne-

der. Nævnet inddrog derfor stationens programtilladelse. 

 
4.3.6. TV-Kolding og TV-Kolding+ 

På baggrund af en henvendelse fra Kolding Ugeavis tog Radio- og tv-

nævnet sagen op med henblik på en afklaring af, om der blev udsendt re-

klamer til trods for, at TV-Kolding havde oplyst at være ikke-kommerciel og 

ligeledes modtog driftstilskud som værende ikke-kommerciel, jf. bekendt-

gørelse om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed § 20, stk. 1. 

 

Ved indsendelsen af materialet forklarede TV-Kolding, at reklamerne blev 

udsendt i en anden stations sendetid. Denne station ved navn TV-Kolding+ 

var kommerciel og modtog ikke tilskud. 

 

Radio- og tv-nævnet besluttede, at TV-Koldings driftstilskud for 2007 bort-

faldt, jf. § 32, idet der kun eksisterede én registrering til TV-Kolding, og at 

opdelingen i to stationer ikke var reel. 

 

I forbindelse med de nye programtilladelser til lokal-tv, der er omtalt tidli-

gere i denne beretning traf Radio- og tv-nævnet tre principielle afgørelser, 

der alle relaterer sig til de ikke-kommercielle tv-stationers programvirk-

somhed på SBS TV A/S.  

 



  14 

Den første sag drejede sig om prisfastsættelsen for afvikling af de ikke-

kommercielle udsendelser på kanal 49 i Odense, hvor SBS TV A/S startede 

sin programvirksomhed pr. 1. januar 2007. Radio- og tv-nævnet fastsatte 

ved afgørelse af 3. maj 2007 en afviklingspris på kr. 265 pr. time og god-

kendte herudover, at der stilles krav om betaling af depositum, og at afta-

ler om afvikling skal indgås for en bindende periode på 3 måneder. 

 

Den anden sag drejede sig om fortolkning af ”dokumenterbare meromkost-

ninger”, jf. § 3, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 1627 af 13. december 2006 om 

lokal radio- og fjernsynsvirksomhed. Bestemmelsen fastsætter således, at 

den ikke-kommercielle tilladelsesindehaver skal betale ”dokumenterbare 

meromkostninger” for den kommercielle tilladelsesindehavers udsendelse 

af den ikke-kommercielles programmer. Sagen drejede sig således om, 

hvem af parterne, der skulle dække udgiften ved opsætning af såkaldte 

switch-bokse, (der skifter mellem det ene og det andet signal) og for kon-

takture (der styrer, hvornår omskiftningen finder sted). Sagen indebar 

endvidere en fortolkning af en vejledning af 2. december 1998 fra Udvalget 

vedr. Lokal Radio og TV. I sin afgørelse af 24. oktober 2007 konstaterede 

Radio- og tv-nævnet, at der som hævdet af én af parterne skulle skelnes 

mellem betaling for kontaktur og betaling for switch-bokse. De omtalte 

udstyr giver inden mening uden hinanden, og de ikke-kommercielle skal 

dække udgiften til såvel kontaktur som til switch-bokse.  

 

Endelig traf Radio- og tv-nævnet ved sin afgørelse af 12. oktober 2007 

beslutning om, at SBS TV A/S i første omgang må tage konsekvensen 

af at have opbygget sine sendeveje, således som det er sket. Nævnet tilfø-

jede, at SBS TV må tilsikre, at de enkelte lokale tilladelsesindehavere kan 

få distribueret sine programmer på den sendeposition, som vedkommende 

har programtilladelse til. Indebærer dette installering af en switch, må SBS 

TV A/S, hvor der ikke er en ikke-kommerciel tilladelsesindehaver til at 

dække udgiften, i første omgang bekoste denne. Når/hvis der efterfølgende 

kommer en/flere lokale tilladelsesindehavere, der vil afvikle sine program-

mer på denne sendeposition, kan SBS TV A/S påligne disse udgifter til 

switch-box og ur. 

 



  15 

Radio- og tv-nævnet tilføjede i sin afgørelse, at hvis SBS TV A/S ifølge af-

tale med den enkelte ikke-kommercielle station alligevel udsender den ik-

ke-kommercielle stations signal i andre områder, end den ikke-

kommercielle stations programtilladelse dækker, vil denne programvirk-

somhed foregå på SBS TV A/S’ ansvar, idet det sker indenfor SBS TV A/S’  

egen sendetid og programtilladelse. 



  16 

5. Tilskud til ikke-kommercielle radio- og tv-stationer  
 

5.1. Opgave 

I henhold til § 43 i radio- og fjernsynsloven kan Radio- og tv-nævnet yde 

tilskud til ikke-kommercielle lokale radio- og tv-stationer.  

 

Tilskuddet ydes som driftstilskud til ikke-kommercielle lokalradio- eller tv-

stationer, dvs. at der ydes tilskud til registrerede foretagender og tilladel-

sesindehavere, som ikke har reklameindtægter. 

 
5.2. Bevilling 

Finanslovsbevillingen var i 2007 på 48,8 mio. kr. til fordeling blandt de ik-

ke-kommercielle lokale radio- og tv-stationer. Heraf var 2 mio. kr. afsat til 

en særlig pulje til handicap-, højskole- og studenterstationer.  

 

I hovedpuljen udgjorde driftstilskuddet 2.072,58 kr. pr. time i maksimalt 3 

timer pr. uge for tv-stationer og 207,26 kr. pr. time i maksimalt 15 timer 

pr. uge for radiostationer. Fra den særlige pulje blev yderligere fordelt 

946,19 kr. pr. time til tv-stationer og 94,62 kr. pr. time til radiostationer, i 

øvrigt efter samme fordelingsnøgle.  

 

Det maksimale almindelige driftstilskud udgjorde således for radiostationer 

161.661 kr. og for tv-stationer 323.323 kr. 

 

Det maksimale driftstilskud plus tilskud fra den særlige pulje udgjorde for 

radiostationer 235.464 kr. og for tv-stationer 470.928 kr.  

 

Tabel 1: Udvikling i bevilling og tilskud 2000-2007 (mio. kr.) 

 2000 2001 2002  2003  2004 2005  2006 2007 

Finanslovsbevilling  50,0 57,0 50,0 34,4 30,8 30,8 30,8 48,8 

Tilskud i alt 46,5 55,2 51,9* 34,4 30,6 36,2 ** 32,6*** 48,8 

Basistilskud 19,8 21,8 22,8 22,1     

Driftstilskud     17,5 18,7 32,6 48,8 

Programtilskud 22,3 28,4 29,1 9,8 10,6 15,0   

Uddannelsestilskud 4,4 5,0 0 1,7 1,4 1,3   

Medieskoletjenester    0,8 1,1 1,2   



  17 

*Bevillingen overskrides, da der disponeres over et videreførelsesbeløb  

**Bevillingen overskrides, da der disponeres over et videreførelsesbeløb 

fra 2004 og tidligere år 

***Bevillingen overskrides, da der disponeres over et videreførel-

sesbeløb fra 2005. 

 

5.3. Fordeling af tilskud 

Radio- og tv-nævnet har i 2007 givet tilsagn på i alt 48,8 mio. kr. til 

driftstilskud til ikke-kommercielle lokale radio- og tv-stationer.  

 

Tabel 2: Udvikling i antal tilsagn 2000-2007 

 2000 2001 2002 2003 2004 2005  2006 2007 

Antal tilsagn i alt 397 423 440 496 397 444 261 252 

Driftstilskud i alt     263 274 261 252 

Basistilskud i alt 245 257 263 281     

Radio 

Tv 

155 

 90 

163 

 94 

163 

100 

162 

119 

153 

110 

157 

117 

152 

109 

152 

100 

Programtilskud i alt 152 166 177 164 102 133   

Radio 

Tv 

 80 

 72 

 83 

 83 

 93 

 84 

107 

 57 

 55 

 47 

 69 

 64 

  

Uddannelsestilskud     47  25  33   

Radio 

Tv 

Organisationer 

    23 

 23 

  1 

 11 

 12 

  2 

 15 

 17 

1 

  

Medieskoler      4   7 4   

Radio 

Tv 

     2 

  2 

  2 

  5 

1 

3 

  

 
5.4. Regnskabsgennemgang 

Modtagere af tilskud skal aflægge årsregnskab for stationens virk-

somhed. Regnskaberne skal indsendes senest den 1. april det føl-

gende år.  

 

Af 250 tilskudsmodtagere, som skulle indsende regnskab i 2007, 

indsendte de 200 (80 %) rettidigt, dvs. inden den 1. april. Yderligere 

42 regnskaber blev modtaget inden for 3 måneder efter fristens ud-



  18 

løb, således at 242 årsregnskaber (97 %) var modtaget inden den 1. 

juli 2007. Efterfølgende har sekretariatet modtaget yderligere 3 

regnskaber frem til den 1. november. 5 regnskaber er aldrig modta-

get, og sagerne er oversendt til inddrivelse. 

 

Af de modtagne regnskaber blev 47 % godkendt uden bemærknin-

ger, yderligere 31 % blev godkendt efter én henvendelse til statio-

nen, mens 17 % krævede 2 eller flere henvendelser til stationen før 

regnskabet kunne godkendes.  

 

Pr. 30. juni 2007 var 212 regnskaber godkendt, svarende til 85 %. 

 

8 årsregnskaber var ved årets udgang endnu ikke færdigbehandlet. 

Det drejer sig om Århus Åbne TV, hvor der er stillet spørgsmål til 

bilagsdokumentationen, samt 7 UTV-stationer, hvor der pågår en 

minutiøs gennemgang og sammenstilling af de pågældende statio-

ners programvirksomhed og årsregnskaber. Sagen om UTV-

stationerne er afsluttet i 2008 med krav om tilbagebetaling af til-

skud.  

 

Radio- og tv-nævnet finder i øvrigt som helhed stationernes regn-

skabsaflæggelse tilfredsstillende.  

 

 

 



  19 

6. Satellit- og kabel- og kortbølgeprogramvirksomhed 

 

6.1. Registrering  

Radio- og tv-nævnet registrerer foretagender, der udøver programvirk-

somhed ved hjælp af satellit eller ved hjælp af kabelanlæg til områder, der 

går ud over ét lokalt område samt kortbølgeradiovirksomhed. Nævnet fører 

tilsyn med, om programvirksomheden opfylder kravene i radio og fjern-

synsloven samt kravene i bekendtgørelse nr. 338 af 19. april 2006 om pro-

gramvirksomhed ved hjælp af satellit, kabel og kortbølge-sendemulig-

heder. 

 
6.2. Generelt 

Der var ved årets begyndelse 20 tilladelser til og registreringer af satellit- 

og kabelvirksomhed samt kortbølgeradio.  

 

I 2007 blev der registreret tre nye stationer, og der var således ved årets 

udgang 23 gældende satellit- og kabeltilladelser og registrerede stationer.  

 

Tabel 3: Oversigt over registrerede stationer og tilladelser i 2007 

Selskabets navn + Stationens navn Type Gældende 

1.1.2007 

 

Radio 2 

 

Satellit-radio 

 

Ja 

SBS Broadcast Danmark 

Kanal 4 (tidligere TvDanmark) 

Satellit-tv Ja 

CIAC Holding 

DK 4 

Satellit-tv Ja 

Nordisk Radio Reklame The Voice  

Satellit-radio 

 

Ja 

Mesopotamia Broadcast 

METV 

Satellit-tv Ja 

DanToto Racing Live Satellit-tv Ja 

Mesopotamia Broadcast 

Radio Mesopotamia International 

Satellit-radio Ja 

TV 2 Zulu A/S Satellit-tv Ja 

24NORDJYSKE Satellit-tv Ja 



  20 

ROJ TV Satellit-tv Ja 

CIAC A/S 

DK Sport 

Satellit-tv Ja 

TV 2 Charlie A/S Satellit-tv Ja 

NUCE -  

Mesopotamia Broadcast METV 

Satellit-tv Ja 

MMC - Musikkanal 

Mesopotamia Broadcast METV 

Satellit-tv Ja 

TV 2 Film A/S Satellit-tv Ja 

Localeyes.tv Kabel-tv Ja 

Skandinavian Movie Channel Kabel-tv Ja 

Infokanalen Kabel-tv Ja 

24 Sjællandske Kabel-tv Ja 

TV 2 NEWS A/S Satellit-tv Ja 

World Music Radio Kortbølge ra-

dio 

Nej 

TV 2 Pay Per View A/S Satellit-tv Nej 

TV 2 Sport A/S Satellit-tv Nej 

 

Radio- og tv-nævnet står for det danske bidrag til en international database 

over radio- og tv-stationer med tilladelse/registrering i medlemslandene 

under EPRA, som er en europæisk organisation for myndigheder på radio- 

og tv-området. 

 
6.3. ROJ TV 

6.3.1. Klage over ROJ TV 

Radio- og tv-nævnet modtog den 30. juli 2006 tre klager fra den tyrkiske 

radio- og tv-myndighed Radio and Television Supreme Council (RTSC) over 

programmer eller dele af programmer udsendt af ROJ TV. 

 
6.3.2. Klagerne 

RTSC var af den opfattelse, at ROJ TV i de påklagede indslag havde over-

trådt bestemmelser i en række internationale konventioner og aftaler samt 

dansk lovgivning. 

 

 



  21 

Klagerne var vedlagt 3 stk. CD og DVD med de påklagede indslag. 

 

Under sagens behandling modtog Nævnet høringssvar fra ROJ TV vedlagt 5 

dvd’er med kopi af udvalgte, hele udsendelser. Nævnet modtog tillige efter 

anmodning supplerende oplysninger fra klager om præcise udsendelses-

tidspunkter. ROJ TV indsendte endvidere efter anmodning fra Nævnet ko-

pier af yderligere udsendelser, ligesom ROJ TV bekræftede, at nyhedsti-

merne, som bliver sendt på tre forskellige sprog i sit indhold var identiske 

(dvs. at nyhedstimerne indeholdt de samme nyheder blot udsendt på tre 

forskellige sprog). 

 

Nævnet gennemgik alle de indsendte klip vedrørende de tre klager og fik 

med henblik på sagens afgørelse udarbejdet en oversættelse til dansk af 

alle de påklagede klip. 

 

Nævnet tog i sin afgørelse alene stilling til, hvorvidt ROJ TV med udsendel-

ser af de indklagede programmer havde overtrådt satellit- og kabelbe-

kendtgørelsens § 7, stk. 1 og 2, samt stk. 3. § 7 har følgende ordlyd: 

 

”§ 7. Registrerede foretagender, der udøver radio- eller fjernsynsvirk-

somhed, må ikke udsende programmer, som i alvorlig grad kan skade min-

dreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling, herunder navnlig pro-

grammer, som indeholder pornografi eller umotiveret vold. 

Stk. 2. Andre programmer, som kan skade mindreåriges fysiske, psykiske 

eller moralske udvikling, må ikke sendes, medmindre det ved valg af sen-

detidspunkt eller ved tekniske foranstaltninger sikres, at mindreårige i ud-

sendelsesområdet normalt ikke ser eller hører udsendelserne. Når pro-

grammerne udsendes i ukodet form, skal der forud for dem gives en aku-

stisk advarsel, eller de skal under hele deres varighed være markeret med 

et visuelt symbol.” 

Stk. 3. Programmerne må ikke på nogen måde tilskynde til had på grund af 

race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans.” 

 

For så vidt angår § 7, stk. 1 og 2, var Nævnet af den opfattelse, at selv om 

gengivelse af informationer om og billeder af voldelige episoder i de påkla-

gede indslag kan virke stødende på de tyrkiske myndigheder, medfører de 



  22 

efter Nævnets opfattelse ikke en overtrædelse af radio- og fjernsynslovgiv-

ningen.  

 

Det drejer sig efter Nævnets opfattelse i alle tilfældene om en afspejling af 

den vold, der faktisk findes i samfundet i Tyrkiet og i de kurdiske områder. 

Billederne af volden danner baggrund for nyhedsindslag om hændelser og 

episoder i de pågældende områder, og fremhæves efter Nævnets opfattel-

se ikke uberettiget eller overeksponeret. 

 

Alle indslagene med undtagelse af en musikvideo har således karakter af 

almindelige nyhedsudsendelser eller debatprogrammer, og i princippet ad-

skiller de sig ikke fra, hvad der kan ses i tilsvarende programmer på for 

eksempel DR eller TV 2, hvorfor de efter Nævnets opfattelse ikke medfører 

en overtrædelse af § 7, stk. 1-2.  

 

For så vidt angår § 7, stk. 3, lagde Nævnet i en afgørelse af 21. april 2005 

af klage over ROJ TV vægt på, at der med ”tilskyndelse til had” forstås di-

rekte opfordringer. Dermed kan det faktum, at en person, en organisation 

eller lignende har en bestemt holdning, ikke i sig selv medføre, at der er 

tale om tilskyndelse. Heller ikke selv om det i omverdenen er kendt, at 

personen eller organisationen har denne holdning. 

 

Endvidere lagde Nævnet ved fortolkningen af ordlyden ”tilskyndelse til had” 

vægt på, at udtalelser eller information, der af nogen parter ville kunne 

forstås eller opfattes som tilskyndelse eller opfordring, skal være afgivet 

med det formål at tilskynde eller opfordre til had (forsæt) for at være om-

fattet af bestemmelsen. Således vil videregivelse af oplysninger ikke i sig 

selv være omfattet af begrebet ”tilskyndelse”. En videregående fortolkning 

ville forhindre en fri presse i at informere og oplyse om de forhold og begi-

venheder i samfundet og i verdenen, som pressen vil finde relevant at in-

formere om. Dette betød efter Nævnets vurdering endvidere, at en mulig 

konsekvens af videregivelse af informationer (for eksempel nyhedsformid-

ling) ikke i sig selv er omfattet af bestemmelsen, idet ren videregivelse af 

information og oplysninger om en sag eller en begivenhed må forventes at 

have forskellige virkninger hos mennesker med forskellige forhåndsopfat-

telser af sagen eller emnet. 



  23 

 

De påklagede indslag indeholder alle oplæsning af telegrammer, citater fra 

andre kilder, reportage eller direkte interview med kilder. Det er således 

ikke ROJ TV selv, der udtaler sig. 

 

Udtalelserne i de påklagede indslag indeholder efter Nævnets opfattelse 

ikke opfordringer til had på grund af race, nationalitet eller lignende. I flere 

indslag tales der ligefrem om demokrati, demokratiske løsninger, demokra-

tisk revolution og lignende. Andre udtalelser har en mere tvetydig karakter, 

men Nævnet har ikke konstateret opfordringer til had i indslagene.  

 

Sammenfattende har de omhandlede indslag efter Nævnets opfattelse alle 

karakter af nyhedsindslag eller debatprogrammer, hvor informationer, ny-

heder og synspunkter viderebringes som en del af nyheds- og debatpro-

grammer, og som ikke indeholder tilskyndelser til had. Der er derfor efter 

Nævnets opfattelse ikke sket en overtrædelse af § 7, stk. 3, om forbud 

mod tilskyndelse til had. 

 

For så vidt angår musikvideoen indeholder denne efter Nævnets opfattelse 

heller ikke opfordringer til had, og for videoen gør det sig også gældende, 

at det ikke er ROJ TV selv, der udtaler sig. 

 

Ud over de påklagede indslag indeholder en af dvd’erne, der var vedlagt 

klagerne, optagelser fra forskellige tv-stationer i Tyrkiet. Billederne viser 

optøjer, kampe med politiet, kast med molotovcocktails og demonstratio-

ner. Klager gør gældende, at ROJ TV’s udsendelser er skyld i disse hændel-

ser.  

 

Det er Nævnets opfattelse, at der i klagen ikke er dokumentation for på-

standen om, at ROJ TV’s udsendelser er årsag til optøjer med videre i Tyr-

kiet og kurdiske områder.  

 

Nævnet modtog den 1. november 2007 fra den tyrkiske ambassade i Dan-

mark en klage over, at ROJ TV i et indslag nævnte navnene på otte tilfan-

getagne, tyrkiske soldater, hvilket efter ambassadens opfattelse, er et be-

vis for en forbindelse mellem ROJ TV og terrororganisationen PKK.  



  24 

 

Det kan oplyses, at Nævnet i 2008 har truffet afgørelse om, at udsendelsen 

ikke udgjorde en overtrædelse af den dansk radio- og fjernsynslovgivning.   

 

6.4. Gebyr 

Bestemmelserne vedrørende betaling af gebyr til Radio- og tv-nævnet er 

ophævet med virkning fra 1. januar 2007, og 2006 var således det sidste 

år, hvor stationerne skulle betale gebyr til Nævnet. 

 



  25 

7. Landsdækkende og regional programvirksomhed med 
særlig tilladelse 
 
7.1. Tilladelser 

Der er udstedt tilladelse til DR til en fjerde landsdækkende jordbaseret FM-

radiokanal for en periode af 8 år, der udløber den 31. marts 2009. Til en 

femte næsten landsdækkende FM-radiokanal, der dækker ca. 84 % af be-

folkningen, er tilladelse udstedt til TV 2 Radio fra 20. november 2006 for en 

periode af 8 år, efter at Sky Radio i november 2005 tilbageleverede sin 

tilladelse. Endelig er der for perioden 15. november 2003 til 14. november 

2011 udstedt tilladelse til Talpa/Radio 100 FM til en sjette FM-kanal, der 

dækker knap 40 % af befolkningen. 
 
7.2. Tilsyn med overholdelse af tilladelsesvilkårene for den fjerde 
FM-radiokanal (DR P2) 
7.2.1. Den årlige public service-redegørelse  

Radio- og tv-nævnet udstedte i marts 2001 programtilladelse til den fjerde 

FM-radiokanal til DR efter udbud (skønhedskonkurrence). 

 

DR skal hvert år rapportere og dokumentere opfyldelse af de vilkår, der er 

angivet i tilladelsen. Vilkårene omfatter blandt andet, at kanalen skal være 

en nuanceret public service-orienteret kanal med klassisk musik – supple-

ret med præsentation af rytmisk musik, jazz og dansk musik – kulturpro-

grammer, samfunds- og debatprogrammer m.v. I henhold til radio- og 

fjernsynsloven indgår programvirksomheden på den fjerde FM-radiokanal i 

den samlede public service-virksomhed. Kanalen skal således også opfylde 

de generelle krav til public service, som fremgår af loven. Endelig skal pro-

gramvirksomheden på kanalen være i overensstemmelse med beskrivelsen 

af programvirksomheden i ansøgningen samt de senere med Nævnet aftal-

te ændringer af programvirksomheden. 

 

Radio- og tv-nævnet modtog den 27. april 2007 DRs public service-

redegørelse, herunder redegørelse for overholdelse af vilkårene på den 

fjerde radiokanal. Af redegørelsen, som blandt andet var bilagt program-

planer og uge-planche, fremgik, hvordan DR har levet op til vilkårene i 

programtilladelsen. DR har i redegørelsen beskrevet, hvordan de forskellige 

krav i tilladelsen – set i sammenhæng med indholdet af DRs tilbud, som 



  26 

vandt udbuddet – er blevet opfyldt.  

 

Nævnet behandlede DRs redegørelse og regnskab med bilag på sit møde 

den 2. juli 2007. Nævnet drøftede den tilsendte redegørelse, som blev 

godkendt, idet DR efter Nævnets vurdering af redegørelsen har overholdt 

vilkårene i tilladelsen, og at programvirksomheden har været i overens-

stemmelse med beskrivelsen i ansøgningen med den senere med Nævnet 

aftalte ændringer af programvirksomheden.  

 
7.2.2. Ændring af programplanen som følge af DRS spareplan 2008 

Radio- og tv-nævnet modtog orientering af 20. august 2007 fra DR om, at 

stationen med baggrund i Spareplan 2008 havde påtænkt at justere pro-

gramplanerne pr. 1. januar 2008 som følge af besparelserne. 

 

DR oplyste, at den eksisterende stoffordeling på kanalen vil blive opret-

holdt i overensstemmelse med tilladelseskravene. 

 

DR oplyste, at stationen havde gennemgået kanalen med henblik på at 

justere henvendelses- og formidlingsformen på baggrund af feedback fra 

lyttere og samarbejdspartnere, og der vil blandt andet ske følgende æn-

dringer: 

 

o Stofområder samles med henblik på større genkendelighed for lyt-

terne 

o Integration af specialiserede stofområder i sammensatte, varierede 

programflader 

o Flere koncerter, hvor der spilles hele værker frem for enkelte satser 

o Kulturprogrammer, som er taleradio, flyttes fra eftermiddage til 

weekend formiddage, hvor der er flere lyttere og hvor lyttervanerne 

mere passer til taleradio. 

 

Da P2 ifølge det oplyste fortsat vil opfylde tilladelsesvilkårene efter iværk-

sættelse af spareplanen, tog Radio- og tv-nævnet efter en drøftelse på sit 

møde den 29. august 2007 DRs orientering til efterretning. 

 



  27 

7.2.3. Klage og uddybende klage over manglende overholdelse af 

tilladelseskravet om klassisk musik 

Radio- og tv-nævnet modtog klage af 28. september 2006 om, at DR efter 

klagers opfattelse ikke overholder programtilladelsens krav om, at 62 % af 

programfladen på P2 skal udgøres af klassisk musik. Klagers påstand var, 

at DR i 2006 har svækket definitionen af klassisk musik og dermed erstat-

tet dele af den klassiske musik med underholdningsmusik, rytmisk musik 

og anden musik i den lette genre. Således har DR efter klagers opfattelse 

med henblik på at opnå højere lyttertal inkluderet eksempelvis filmmusik 

samt dele af jazzmusikken, folkemusikken og den etniske musik i opgørel-

serne af den klassiske musik. 

 

Under sagens behandling afgav DR et høringssvar, hvori stationen anførte, 

at programvirksomheden i hele tilladelsesperioden er blevet udøvet i over-

ensstemmelse med ansøgningen og tilladelsesvilkårene, og klassisk musik 

har udgjort 62 % af programfladen. Herudover pegede DR på, at klagen 

ikke indeholder konkrete eksempler på overtrædelser, som DR kunne for-

holde sig til. 

 

DR oplyste endvidere, at der i hele tilladelsesperioden er blevet anvendt 

samme definition af klassisk musik. DR har anvendt definitionen: 

 

1) ”Vestlig kompositionsmusik fra middelalderen til i dag i alle histori-

ske genrer. Den vestlige kompositionsmusik er alt overvejende no-

teret i noder/partitur. Langt hovedparten af klassisk musik på P2 er 

således af denne type. 

2) Anden musik i klassisk partiturtradition og med tydeligt klassisk to-

nesprog (filmmusik, operette, musical og arrangementer). Denne 

musik med tydelig ”klassisk lyd” optræder på P2 i begrænset om-

fang og indgår primært i programmerne Amadeus, Cafe Rossini og 

P2 Plus.” 

 

 

Klager præciserede på Nævnets anmodning sin klage og anførte, at DR på 

P2 efter klagers opfattelse har blødgjort programmernes substans blandt 



  28 

andet således, at den klassiske musik blandes med andre musikformer, 

snak og konkurrencer med videre. 

 

DR fastholdt i supplerende høringssvar, at stationen i perioden ikke har 

svækket definitionen af klassisk musik, at der ikke er sket ændringer i DRs 

tolkning af begrebet klassisk musik, og at opgørelsesmetoden har været 

den samme i hele tilladelsesperioden. DR fremsendte endvidere på anmod-

ning fra Nævnet spillelister for tidsrummet kl. 9-19 for uge 7 og 9 i 2007 

med angivelse af, om musikstykkerne var klassik efter første del af DRs 

definition af klassisk musik eller efter anden del af definitionen.  

 

Herefter anmodede Nævnet en ekspert fra Musikvidenskabeligt Institut på 

Københavns Universitet om en udtalelse i sagen.  

 

Det fremgår af ekspertudtalelsen, at DR generelt set overholder egne defi-

nitioner af klassisk musik. Endvidere er det vurderingen, at DRs kategori-

sering af klassisk musik (første del af definitionen) må betegnes som strin-

gent og korrekt ud fra en traditionel fortolkning af, hvad der hører med til 

denne kategori. Kategoriseringen betegnes som konservativ og forsigtig. 

Med hensyn til anden del af DRs definition er det vurderingen, at DR også 

her holder sig inden for grænsen for, hvad man traditionelt vil henregne til 

denne kategori. 

 

Herefter traf Nævnet afgørelse om, at DR, for så vidt angår spørgsmålet 

om definition og omfanget af klassisk musik, ikke har disponeret i strid 

med programtilladelsen af 1. april 2001 vedrørende P2. Nævnet lagde i 

afgørelsen særlig vægt på ekspertudtalelsen.  

 

Nævnet har efterfølgende meddelt kulturministeren, at der ved fornyelse 

eller udbud af sendetilladelsen bør ske en præcisering af tilladelsesvilkåre-

ne herunder af udvalgte definitioner med henblik på at sikre større klarhed 

i tilladelsesvilkårene og for fremtidigt at undgå tvivlstilfælde. 
 

7.3. Tilsyn med overholdelse af tilladelsesvilkårene for den femte 

FM-radiokanal  

7.3.1. Auktion og udstedelse af tilladelse 



  29 

Den femte FM-radiokanal blev udbudt via auktion i august 2006, og der 

blev den 20. november 2006 udstedt tilladelse til TV 2 Radio A/S for en 

periode af 8 år. Det var anden gang den femte FM-radiokanal blev udbudt, 

idet Sky Radio, der ved en auktion i juni 2003 vandt tilladelsen, indstillede 

programvirksomheden i november 2005. 

 
7.3.2. Løbende sager 

I forbindelse med sit generelle tilsyn blev Radio- og tv-nævnet i foråret 

2007 opmærksom på, at der indgik reklamer og musik i de daglige ny-

hedsmagasiner ”Nyhedsministeriet”. Programmerne var af en times varig-

hed, men da reklamer ikke kan regnes med og musik kun i meget begræn-

set omfang, blev Nævnet opmærksom på, at TV 2 Radio muligvis ikke op-

fyldte tilladelsen krav om mindst 1 times daglige nyhedsmagasiner. Næv-

net anmodede derfor TV 2 Radio om at redegøre for, hvilke programmer, 

der blev medregnet som nyhedsmagasiner, og en opgørelse over omfanget 

af musik og reklamer i nyhedsmagasinerne. 

 

Herefter var der en længere korrespondance mellem stationen og Nævnet 

om blandt andet muligheden for forhåndsgodkendelse af programmer, for-

tolkning af tilladelsens ordlyd, og indholdet af nyhedsmagasiner (em-

ner/temaer) med videre. Nævnet præciserede i maj 2007 en række forhold 

vedrørende tilladelsen og tilladelsesvilkårene herunder om nyheder, ny-

hedsmagasiner, musik i nyhedsmagasiner og reklamer i og sponsorering af 

public service-programmer.  

 

TV 2 Radio afviste at besvare en anmodning fra Nævnet om at indsende 

supplerende oplysninger til Nævnet om, hvilke programmer, der blev med-

regnet som nyhedsmagasiner, hvilket Nævnet pålagde Nævnet stationen at 

gøre. 

 

Herefter meddelte TV 2 Radio, at stationen fra den 29. maj 2007 ville tage 

reklamer ud af programmet ”Nyhedsministeriet” og at musik fremover kun 

ville blive anvendt som understøttende for indslagene i nyhedsmagasinet. 

 

Med brev af 7. juni 2007 meddelte Nævnet stationen, at det med tilfreds-

hed havde noteret sig, at stationen fremover ville opfylde kravet om en 



  30 

times daglige nyhedsmagasiner med programmet ”Nyhedsministeriet” uden 

at medregne eventuelle andre nyhedsmagasiner. Endvidere frafaldt Næv-

net sit pålæg om indsendelse af opgørelser over det tidsmæssige omfang 

af reklamer og musik i nyhedsmagasiner men understregede dog, at det er 

af afgørende betydning for Radio- og tv-nævnets opfyldelse af sine tilsyns-

forpligtelser, at en tilladelsesindehaver respekterer pålæg fra Nævnet. 

 

I august 2007 meddelte TV 2 Radio, at stationen ville implementere en ny 

programplan pr. 1. september 2007. Stationen anmodede Nævnet om en 

tilkendegivelse om, hvorvidt det fremsendte oplysninger om fremtidige 

programplaner kunne godkendes for så vidt angår tilladelsens krav om ny-

heder og nyhedsmagasiner. 

 

Med brev af 3. september 2007 meddelte Nævnet, at da redegørelsen fra 

TV 2 Radio ikke indeholdt konkrete oplysninger om programmernes indhold 

– men udelukkende om deres kategorisering – kunne Nævnet af gode 

grunde ikke vurdere, om programmernes indhold kunne forventes at opfyl-

de kravene. På baggrund af de fremsendte oplysninger meddelte Nævnet, 

at det med tilfredshed havde noteret sig, at TV 2 Radio under forudsætning 

af, at de nævnte magasinprogrammer opfylder tilladelsens krav til ny-

hedsmagasiner, og nyhedsprogrammerne ligeledes opfylder kravene hertil, 

med den fremlagte programplan ville opfylde tilladelsens krav til public 

service-nyheder og nyhedsmagasiner. 
 

7. 4. Tilsyn med overholdelse af vilkårene for den sjette radiokanal 

(Talpa Radio/Radio 100FM) 

Nævnet udstedte efter en auktion, der blev afholdt den 18. juni 2003 tilla-

delse gældende i 8 år fra 15. november 2003 Talpa Radio.  

 

Der er i tilladelsen til den sjette radiokanal ikke er særlige vilkår for pro-

gramvirksomheden men kun vilkår af mere generel karakter. Indehaveren 

af tilladelsen, Talpa Radio – som sender under navnet Radio 100 FM – skal 

derfor ikke indsende en årlig redegørelse for overholdelse af tilladelsesvil-

kårene.  

 



  31 

Hvert år skal Talpa Radio senest den 1. maj indsende revideret årsregn-

skab sammen med en opgørelse af afgiftsgrundlaget for den variable kon-

cessionsafgift. Frist for opgørelse af variabel koncessionsafgift og indbeta-

ling af denne er 1. juni. 

 

Talpa Radios omsætning i 2007 oversteg kr. 25 mio., og der blev derfor 

betalt variabel koncessionsafgift i 2008. 

 
7.5. Sagen mellem Radio- og tv-nævnet og Sky Radio 

I 2007 har der været udveksling af processkrifter, udveksling og besvarelse 

af procesopfordringer og forberedelse af domsforhandlingen, som er fastsat 

til ultimo januar og primo februar 2008. 

 

Det kan oplyses, at Københavns Byret den 8. maj 2008 afsagde dom i sa-

gen, der i det hele giver Radio- og tv-nævnet medhold. Sky Radio har den 

22. maj 2008 indanket dommen for Østre Landsret.   

 
7.6. DAB-udbud 

I henhold til bekendtgørelse nr. 311 af 28. marts 2007 om Radio og tv-

nævnets udbud af de ledige DAB-sendemuligheder i blok 2 udbyder Radio- 

og tv-nævnet tilladelser til tre ledige landsdækkende DAB-sende-

muligheder ved en åben (engelsk), simultan auktion. 

 

Udbudsmateriale blev offentliggjort 15. maj 2007. Auktionen omfatter to 

sendemuligheder med en kapacitet på hver især 256 kbit/s (sendemulighed 

1 og 2) og en sendemulighed med en kapacitet på 128 kbit/s (sendemulig-

hed 3). 

 

Der er ikke knyttet særlige programkrav til tilladelserne.  

 

Tilladelserne udstedes med ikrafttrædelse på udstedelsesdatoen. Tilladel-

serne vil gælde for en periode af 12 år. IT- og Telestyrelsen udsteder én 

samlet frekvenstilladelse til programtilladelsesindehaverne til brug af fre-

kvenserne i blok 2. 

 



  32 

Udover koncessionsafgiften skal tilladelsesindehaverne til IT- og Telestyrel-

sen betale en årlig frekvensafgift for frekvenstilladelsen. 

 

Auktionen over de ledige DAB-sendemuligheder i blok 2 var planlagt af-

holdt den 29. august 2007, men blev den 22. juni 2007 på opfordring fra 

kulturministeren og medieordførerne udsat indtil videre. 

 

Afholdelse af auktionen afventer stadig nærmere afklaring fra Kulturmini-

steriet.  

 



  33 

8. Distribution af lyd- og billedprogrammer ved hjælp af 
jordbaserede digitale tv-sendenet 
 
8.1. Tilladelser 

Radio- og tv-nævnet udsteder i henhold til radio- og fjernsynslovens § 3, 

stk. 2, efter udbud tilladelse til distribution af danske og udenlandske lyd- 

og billedprogrammer ved hjælp af jordbaserede digitale tv-sendenet og 

fører tilsyn med virksomheden. Efter kulturministerens nærmere bestem-

melse kan tilladelse dog jf. § 3, stk. 4, uden forudgående udbud meddeles 

DR, TV 2|DANMARK A/S eller et selskab, der udelukkende er ejet af ét af 

disse foretagender eller foretagenderne i forening. 

 

8.2. Tilladelse til I/S DIGI-TV 

Radio- og tv-nævnet har den 10. januar 2006 efter kulturministerens nær-

mere bestemmelse udstedt tilladelse til I/S DIGI-TV, der er ejet af DR og 

TV 2|DANMARK A/S i forening. Tilladelsen gælder til og med den 31. de-

cember 2013. 

 

Ifølge tilladelsen skal I/S DIGI-TV hvert år senest den 1. april over for 

Nævnet redegøre for status og udvikling i udbygningen af sendenettet.  

 

Radio- og tv-nævnet modtog i 2007 fra I/S DIGI-TV en redegørelse, hvori 

dækningen medio 2006 blev angivet til 97,7 % af husstandene, når bereg-

ningerne baseres på modtagelse med en fast monteret antenne i 10 m høj-

de, en stedsandsynlighed på 95 % og interferensfrihed i 99 % af tiden, idet 

I/S DIGI-TV oplyste, at den overvejende del af den manglende dækning 

skyldtes interferens fra sendere i nabolande. Et forhold, der ville ændre sig 

efterhånden som nabolandene og Danmark tager tildelingerne i GE-06 pla-

nen i brug og ophører med analogt tv. 

 

Endvidere oplyste I/S DIGI-TV, at der var behov for flere hjælpesendere 

end oplyst i redegørelsen i 2006, idet det endvidere oplyses, at når planen 

for opsættelse af hjælpesendere er gennemført beregnes befolkningsdæk-

ningen af være 99,2 %. 

 



  34 

I/S DIGI-TV oplyser herudover, at der stadig er problemer med dækningen 

i et område syd for Sæby og i et område nord for Grenå, men at det anses 

for mest hensigtsmæssigt at afvente planen for de danske tildelinger fra 

GE-06 forinden der tages stilling til afhjælpning af de sidste dækningspro-

blemer. 

 

Radio- og tv-nævnet godkendte redegørelsen, idet det blev understreget, 

at I/S DIGI-TV skal indsende en plan for den fuldstændige udbygning af 

sendenettet, så snart dette er muligt, efter der er taget stilling til anvendel-

sen af de danske tildelinger fra GE-06, idet planen senest bør indgå i I/S 

DIGI-TV’s redegørelse i april 2008. 

 
8.3. Udbud af jordbaserede digitale tv-sendemuligheder 

I henhold til bekendtgørelse nr. 1287 af 8. november 2007 om Radio- og 

tv-nævnets udbud af jordbaserede digitale tv-sendemuligheder, med sene-

re ændringer, offentliggjorde Radio- og tv-nævnet den 7. december 2007 

sit udbud af fire landsdækkende, jordbaserede digitale sendemuligheder 

(MUX 3-6) samlet til én gatekeeper ved en skønhedskonkurrence.  Der var 

frist for ansøgninger den 4. februar 2008.  

 

Offentliggørelsen af udbuddet var planlagt til at finde sted tidligere end den 

7. december, men blev af flere årsager udskudt, bl.a. i forventning om svar 

fra  EU-Kommissionen, der havde stillet spørgsmål ved, om udbuddet af de 

digitale tv-sendemuligheder til én operatør var i overensstemmelse med 

konkurrencedirektivet. Kommissionens konkurrencedirektorat fandt dog 

ikke på det foreliggende grundlag nogen væsentlig indikation af overtrædel-

se af EU-traktaten eller konkurrencedirektivet i forbindelse med det danske 

digital-tv-udbud. Kommissionens svar kom imidlertid først en uge efter of-

fentliggørelsen af udbuddet, hvorfor Nævnet i udbudsmaterialet tog forbe-

hold for resultatet af Kulturministeriets dialog med EU-Kommissionen i sa-

gen. 

 

Det kan oplyses, at der indkom tre ansøgninger, og at Radio- og tv-nævnet 

den 4. april 2008 har udstedt tilladelse til vinderen af konkurrencen, Boxer 

TV A/S. 

 



  35 

8.4. Udbud af informationskampagne  

I juli måned 2007 bad Kulturministeriet Radio- og tv-nævnet om at forestå 

et EU-udbud med henblik på at udpege én leverandør til varetagelse af den 

statslige informationsindsats om, at der skal slukkes for udsendelse af ana-

loge tv-signaler i det jordbaserede sendenet den 31. oktober 2009. Kul-

turministeriet anmodede endvidere Radio- og tv-nævnet om at udpege en 

sagkyndig konsulent til sammen med Mediesekretariatet at udarbejde en 

kravspecifikation og til sammen med Mediesekretariatet at følge projektet. 
 

Kulturministeriet besluttede endvidere, at projektet skal følges af en rådgi-

vende følgegruppe, der i første omgang består af Kulturministeriet, IT- og 

Telestyrelsen, Videnskabsministeriet og Forbrugerstyrelsen. Følgegruppen 

suppleres efterfølgende af DR, TV2-Danmark A/S, DIGI-TV, den kommende 

gatekeeper og af branchen repræsenteret ved BDM, når udbuddet er tilen-

debragt, og når gatekeeper er udpeget. 

 

Kulturministeriet afsatte i alt 50 mio. kr. til formålet.  

 

Efter opslag af konsulentydelsen på såvel Mediesekretariatets hjemmeside 

samt via en annonce i bladet Markedsføring ansatte Mediesekretariatet 

konsulent Peter Kofler fra KPI Productions A/S.  

 

Mediesekretariatet arbejdede i løbet af efteråret med udarbejdelse af en 

kravspecifikation og offentliggjorde den 21. december 2007 EU-udbuddet.   

 

   

 

 

 



  36 

9. Public service 

 
9.1. Udtalelser 

Radio- og tv-nævnet skal afgive udtalelse om DR og de otte regionale TV 

2-virksomheders redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakterne, 

og for TV 2/DANMARK A/S’ redegørelse for efterlevelse af public service-

tilladelsen. Endvidere fører Nævnet tilsyn med TV 2/DANMARK A/S’ public 

service-programvirksomhed. 

 

Radio- og tv-nævnet afgav i sommeren 2007 udtalelser om DRs, TV 

2/DANMARK A/S’ og de otte regionale TV 2-virksomheders public service-

redegørelser for 2006. Nævnets udtalelser om DRs og de regionale TV 2-

virksomhederes redegørelser er afgivet i medfør af radio- og fjernsynslo-

vens § 40, stk. 2, mens udtalelsen om TV 2/DANMARK A/S’ redegørelse er 

afgivet i medfør af radio- og fjernsynslovens § 44 a som led i Nævnets til-

syn med TV 2 DANMARK A/S’ public service-programvirksomhed. Udtalel-

serne kan ses på www.mediesekretariatet.dk. 

 

Radio- og tv-nævnet afgav udtalelse om, at DR og de regionale TV 2-

virksomheder levede op til public service-kontrakternes krav, og at TV 2 

DANAMARK A/S efterlevede sine public service-forpligtelser i henhold til 

tilladelsen.  

 
9.2. DR 

Radio- og tv-nævnet fandt samlet set på baggrund af sin gennemgang af 

DRs public service-redegørelse for 2006, at DR i 2006 opfyldte public ser-

vice-kontraktens krav, og at redegørelsen gav et tilfredsstillende billede af 

DRs programudbud og danskernes brug heraf i 2006.  

 

I forbindelse med børn og sendetidspunkter, opfordrede Nævnet fortsat 

DRs bestyrelse til at følge udviklingen og at redegøre for den af DR an-

vendte praksis på dette punkt i forbindelse med de kommende public ser-

vice-redegørelser.   

 

For så vidt angår engagementet i dansk film bemærkede Nævnet, at DR 

ikke har levet op til kravene om en gennemsnitlig årlig anvendelse på hen-



  37 

holdsvis 35 mio. kr. på spillefilm og 7 mio. kr. på kort- og dokumentarfilm, 

idet der gennemsnitlig i kontraktperioden er anvendt 34,65 mio. kr. på 

spille-film og 6,52 mio. kr. på kort- og dokumentarfilm.  

 

Endvidere opfordrede Nævnet fortsat DR til i fremtidige redegørelser at 

foretage en kvantitativ opgørelse af dansk musik i tv, samt til at oplyse, 

hvorledes DR bestræber sig på at opfylde følgende af kontraktens krav, 

som Nævnet anser for centrale: 

 

- Aktiv sprogpolitik 

- Integration 

- Mangfoldighed af kultur, livsopfattelser og levevilkår 

- Koordineringen med TV 2 om dansk dramatik. 

 

Nævnet fandt som anført bl.a. i relation til definitionen på ”dansk drama-

tik”, at der er grundlag for en dialog med DR i forbindelse med afgivelse af 

fremtidige public service-redegørelser om opfyldelse af public service-

kontrakten for 2007-2010. I den forbindelse understregede Nævnet, at DR 

er velkommen til at henvende sig til Nævnet med henblik på evt. drøftelse 

af udformningen og indholdet af redegørelserne. 

 

Endelig blev det understreget, at Nævnet er af den opfattelse, at fragmen-

teringen og den heraf følgende stigende manko for DR bør følges nøje, idet 

det dog er Nævnets opfattelse, at tildelingen af en yderligere multiplex til 

DR vil kunne udnyttes til at afhjælpe disse forhold. 

 

 

9.3. TV 2/DANMARK A/S 

Radio- og tv-nævnet fandt samlet set på baggrund af sin gennemgang af 

TV 2’s public service-redegørelse for 2006, at TV 2 i 2006 opfyldte public 

service-tilladelsens krav, og at redegørelsen gav et tilfredsstillende billede 

af TV 2’s programudbud og danskernes brug heraf i 2006.  

 

For så vidt angår dansk dramatik bemærkede Nævnet, at TV 2’s andel af 

nyproduktioner i 2006 er steget til 19 timer, hvilket er næsten det dobbelte 

af niveauet for 2005. Nævnet fandt det positivt, at TV 2’s andel af nypro-



  38 

duktioner ser ud til at være stigende set i forhold til de seneste tre år, hvor 

det har været faldende, og i 2005 var så lav som 10 timer. 

 

For så vidt angår TV 2’s støtte til kort- og dokumentarfilm bemærkede 

Nævnet, at TV 2 i 2006 ligger klart over gennemsnitsniveauet på 7 mio. kr. 

Nævnet anså det i den forbindelse for positivt, at TV 2 i efteråret 2005 ind-

ledte et nyt intensivt samarbejde med Det Danske Filminstitut om støtte til 

kort- og dokumentarfilm med henblik på, at der ved udgangen af 2006 er 

indgået kontrakter på det samlede puljebeløb, hvilket er tilfældet, da TV 2 

har redegjort for, at der i den samlede periode fra 2003-2006 er brugt 140 

mio. kr. på området. Det blev dog tilføjet, at Nævnet ser det hensigtsmæs-

sigt, at TV 2 i fremtiden fordeler ressourcerne mere ligeligt over den på-

gældende fireårige periode.     

 

Med hensyn til andelen af europæiske produktioner bemærkede Nævnet, at 

TV 2 igen i 2006 har sendt under den påkrævede andel af programmer 

med europæisk oprindelse. TV 2 har således kun sendt 48,6 % europæiske 

produktioner, selv om det fremgår af public service-tilladelsen, at TV 2 skal 

tilstræbe at sende over 50 %. Nævnet indskærpede derfor over for TV 2 at 

rette op på dette misforhold ved i udvidelsen af sendefladen at inddrage 

relativt flere produktioner med europæisk oprindelse end tilfældet er for 

nuværende.   

 

Hvad angår voldsomme scener, bemærkede Nævnet, at det af tilladelsens 

punkt 2.4 bl.a. fremgår, at programmer, som kan skade mindreåriges fysi-

ske, psykiske eller moralske udvikling, ikke må sendes, ”medmindre det 

ved valget af sendetidspunkt eller ved tekniske foranstaltninger sikres, at 

mindreårige i udsendelsesområdet normalt ikke ser eller hører udsendel-

serne”. Nævnet anmodede i den forbindelse TV 2 om at overveje, hvorvidt 

deres forholdsregler på området er tilstrækkelige, herunder om det i alle 

tilfælde er tilstrækkeligt blot at advare via en speak, eller om visse pro-

grammer på TV 2 i henhold til tilladelsens punkt 2.4 kun bør sendes på 

tidspunkter, hvor børn normalt ikke ser tv. 

 

Nævnet bemærkede i den forbindelse, at der forud for programmer, som 

kan være til skade for mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvik-



  39 

ling, skal advares om programmets indhold, ligesom der gennem hele pro-

grammet skal fremstå en visuel markering af programmets voldsomme 

indhold.  

 

Nævnet opfordrede TV 2’s bestyrelse til at følge udviklingen og at redegøre 

for den af TV 2 anvendte praksis på dette punkt i forbindelse med de 

kommende public service-redegørelser.   

 

For så vidt angår de talmæssige oplysninger i redegørelsen er disse revide-

ret af TV 2 DANMARK A/S’s revisor, KPMG. Rigsrevisionen kan – så længe 

staten ejer TV 2/DANMARK A/S - kræve oplysninger udleveret vedrørende 

programvirksomhed og økonomiske forhold mv. i relation til TV 2. Dette, 

konstaterede Nævnet, har Rigsrevisionen ikke fundet anledning til for så 

vidt angår 2006. 

 
9.4. De regionale TV 2-virksomheder 

Radio- og tv-nævnet fandt på baggrund af sin gennemgang af de otte regi-

onale TV 2-stationers public service-redegørelser for 2006, at samtlige otte 

regioner opfyldte public service-kontrakternes krav.  

 

Med hensyn til struktur fandt Nævnet, at sammenligneligheden mellem de 

otte regionale tv-stationers redegørelser overordnet er større sammenlig-

net med redegørelserne for 2005. Enkelte stationer bør dog fortsat have 

fokus på at øge sammenligneligheden. Nævnet henstillede til de regionale 

TV 2-stationer om at benytte det forslag til en fælles skabelon, som blev 

skitseret i Nævnets udtalelse af 11. august 2004. Hertil blev tilføjet, at 

Nævnet endnu engang pointerer, at Nævnet gerne i de fremtidige redegø-

relser ser, at der sættes tal på samarbejdsrelationerne med eksterne part-

nere. Dette omhandler f.eks. leverancer af programmer og/eller indslag til 

TV 2/DANMARK og køb af programmer fra uafhængige producenter i regio-

nen.  

 

Nævnet bemærkede endvidere, at flere af de regionale stationer har indført 

en højere grad af standardisering for så vidt angår oplysninger om bruger-

statistik på deres hjemmesider, men at enkelte stationer stadig mangler at 

efterleve dette ønske.  



  40 

 

Afslutningsvis henstillede Nævnet til, at de regionale stationer redegør for 

overvejelserne angående sprogpolitik i public service-redegørelserne og 

hvorledes stationerne lever op til public service-kontraktens krav om gen-

nem en aktiv sprogpolitik at medvirke til at bevare og udvikle det danske 

sprog, hvorved seere møder og oplever et korrekt og forståeligt dansk. 



  41 

10. Reklame- og sponsorering  

 
10.1. Opgaver 

Nævnet træffer afgørelse i sager om identifikation, placering og omfang af 

reklamer.  

 

Nævnet træffer tillige den endelige administrative afgørelse i sager om 

indholdet af radio- og tv-reklamer. 

 

Nævnet træffer endvidere afgørelse i sager om identifikation af sponsor og 

sponsorerede programmer. Endelig træffer Nævnet afgørelse om spørgs-

mål om tilskyndelse til afsætning m.v. i sponsorerede programmer.  

 

Nævnet er således tillagt kompetence i sager om reklame og sponsorering i 

radio- og fjernsynsprogramvirksomhed under dansk jurisdiktion. 

 

I sager om reklamers indhold, der omhandler overholdelse af lov om læ-

gemidler og lov om reklamering for sundhedsydelser indhenter Nævnet 

forinden afgørelse træffes en udtalelse fra henholdsvis Lægemiddelstyrel-

sen og Sundhedsstyrelsen. I sager af forbrugerretlig relevans indhenter 

Nævnet, forinden afgørelse træffes, en udtalelse hos Forbrugerombuds-

manden. 

 

Nævnet kan påtale overtrædelser af reglerne og kan i sager om reklamers 

indhold pålægge indehaveren af en tilladelse eller registrering til radio- og 

fjernsynsvirksomhed at offentliggøre afgørelsen. Nævnet kan bestemme på 

hvilken måde og i hvilken form, dette skal ske.  

 

Ifølge radio- og fjernsynsloven kan overtrædelser af bl.a. reklamebestem-

melserne sanktioneres med bødestraf, hvilket dog forudsætter en politian-

meldelse. Nævnet har ikke mulighed for at pålægge stationerne bod for 

overtrædelse af bestemmelserne.  

 

Nævnet træffer herudover afgørelse om genmæle over for oplysninger af 

faktisk karakter, som er udsendt i reklameindslag. Retten til genmæle for-

udsætter, at oplysningerne er egnede til at påføre nogen økonomisk eller 



  42 

anden skade af betydning, og at deres rigtighed ikke er tvivlsom. Nævnet 

kan pålægge indehaveren af en tilladelse til radio- eller fjernsynsvirksom-

hed at udsende et genmæle, og Nævnet kan træffe afgørelse om genmæ-

lets indhold, form og plads.  

 

For så vidt angår satellit- og kabel-stationernes, de landsdækkende radio-

ers og networking-stationernes overtrædelse af reklamebestemmelserne 

kan Nævnet endvidere, hvis en overtrædelse er grov eller ofte gentaget, 

inddrage tilladelsen midlertidigt eller endeligt.  

 

10.2. Konkrete sager 

Radio- og tv-nævnet modtager såvel telefonisk som pr. e-mail og brev 

mange henvendelser og klager vedrørende reklame og sponsorering i radio 

og tv. En del af klagerne kommer ikke til realitetsbehandling i Radio- og tv-

nævnet, idet de enten afvises eller henvises/oversendes til anden myndig-

hed. Det drejer sig bl.a. om sager, der ligger uden for Nævnets kompeten-

ce, eksempelvis klager over reklame og sponsorering på TV 3 og TV 3 +, 

Kanal 5 og Kanal 4, der hører under engelsk jurisdiktion. Andre klager 

handler om sager, som Nævnet allerede har behandlet, hvilket klager in-

formeres om, og endelig kan der være tale om klager, der er åbenbart 

grundløse eller om klager vedrørende forhold, der hører under en anden 

myndighed eksempelvis Pressenævnet eller Forbrugerombudsmanden. I 

2007 har Radio- og tv-nævnet afvist 20 klager. 

 

I 2007 behandlede Radio- og tv-nævnet i alt 31 sager. 18 af sagerne ved-

rørte indholdet af reklamer. Herudover traf Nævnet 10 afgørelser vedrø-

rende reklamers identifikation, 2 afgørelser om placeringen af reklamer og 

endelig 1 afgørelse om sponsorering. 

 

Tabel 4: Sagernes fordeling på stationerne 

 Sager om 

indhold 

af rekla-

mer 

Sager om 

reklamers 

identifikation 

Sager om 

placering 

af reklame 

Sager om 

sponsore-

ring 

Sager 

i alt 

TV 

2/DANMARK 

17 4 1 1 23 



  43 

A/S og de 

regionale TV 

2-stationer 

DR  4   4 

SBS Net      

DK 4  1   1 

Lokal TV 1  1  2 

Radiostatio-

ner 

 1   1 

I alt 18 10 2 1 31 

 

Tabel 5: Sagerne er indbragt for Radio- og tv-nævnet af 

 Sager 

om 

indhold 

af 

rekla-

mer 

 

Sager om 

reklamers 

identifika-

tion 

 

Sager om 

placering 

af rekla-

mer 

 

Sager om 

sponsore-

ring 

 

Sager 

i 

alt 

 

Klager fra 

privatpersoner 

 

11 8 2 1 22 

Klager fra 

konkurrenter 

 

6 1   7 

Klager fra 

foreninger og 

andre myndig-

heder 

 

1 1   2 

Sager Nævnet 

har taget op 

af egen drift 

 

     

I alt 18 10 2 1 31 



  44 

 
10.3. Sager om reklamers indhold 

 

I relation til kapitel 3 i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om 

reklame og sponsorering i radio og fjernsyn fordelte de 18 sager om rekla-

mers indhold sig således: 

 

12 sager vedrørte reklamebekendtgørelsens § 8, stk. 1, i henhold til hvil-

ken reklame i radio og fjernsyn skal være lovlig, sømmelig, hæderlig og 

sandfærdig og være udformet med behørig social ansvarsfølelse.  

 

4 sager vedrørte reklamebekendtgørelsens § 8, stk. 2, i henhold til hvilken 

reklamer skal være i overensstemmelse med markedsføringsloven og i øv-

rigt respektere alment accepterede reklameetiske normsæt. Sagerne om-

handlede vildledende reklame, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 1.  

 

7 af ovennævnte sager omhandlede reklamebekendtgørelsens § 10, stk. 2, 

hvorefter reklamer ikke må være diskriminerende med hensyn til race, 

køn, alder, religion eller nationalitet, eller krænke personers religiøse eller 

politiske overbevisning.  

 

Herudover behandlede Nævnet én sag om overtrædelse af reklamebe-

kendtgørelsens § 10, stk. 3, hvorefter reklamer ikke må tilskynde til ad-

færd i strid med hensynet til sikkerheden i hjemmet, på arbejdspladsen 

eller i trafikken, eller til farlig, uansvarlig, sundhedsskadelig eller miljøska-

delig adfærd i øvrigt. Såfremt anvendelsen af et produkt kræver, at der 

skal tages særlige sikkerhedshensyn, skal reklamen gøre opmærksom her-

på.  

 

Endvidere blev der behandlet én sag vedrørende reklamebekendtgørelsens 

§ 16, hvorefter der ikke må udsendes reklamer for tobaksprodukter eller 

for varer, der fortrinsvis benyttes i forbindelse med tobaksrygning, jf. lov 

om forbud mod tobaksreklamer m.v.  

 

En af sagerne vedrørte tillige reklamebekendtgørelsens § 17 og § 20. Ifølge 

§ 17, må reklamer, der henvender sig til mindreårige, ikke udformes på en 



  45 

sådan måde, at de vil kunne skade dem psykisk eller moralsk. Reklamer 

må ikke udformes på en sådan måde, at de udnytter mindreåriges naturli-

ge godtroenhed og loyalitet samt deres særlige tillid til forældre, lærere 

eller andre. De må ikke underminere disses autoritet og ansvar. Ifølge § 20 

må reklamer ikke underminere sociale værdier, f.eks. ved at bibringe den 

opfattelse, at besiddelse, brug eller indtagelse af et produkt i sig selv vil 

give mindreårige fysiske, sociale eller andre psykologiske fordele frem for 

andre mindreårige, eller at det ikke at eje, bruge eller indtage et sådant 

produkt kan have den modsatte virkning. Det er ligeledes ikke tilladt at 

reklamere således, at mindreårige får den opfattelse, at de på nogen måde 

bliver ringere stillet end andre mindreårige, eller at de vil blive udsat for 

foragt eller latterliggørelse, hvis de ikke ejer, bruger eller indtager det på-

gældende produkt.  

 

Resultatet af Radio- og tv-nævnets behandling af disse sager fremgår af 

følgende Tabel: 

 

Tabel 6: Radio- og tv-nævnets afgørelser om reklamers indhold 

 Reklamen er i 

strid med 

gældende lovgiv-

ning 

 

Reklamen er ikke 

i strid 

med gældende 

lovgivning 

 

I alt 

TV 2/DANMARK 

A/S de 

regionale TV 2-

stationer 

 

6 11 17 

Kanal 4 og SBS 

Net 

   

Lokal TV 1  1 

Radiostationer 

 

   

I alt 7 11 18 

 



  46 

I det følgende omtales nogle af Radio- og tv-nævnets afgørelser om rekla-

mers indhold, idet vægten er lagt på at præsentere de mest væsentlige og 

principielle afgørelser. Der henvises i øvrigt til Mediesekretariatets hjem-

meside på www.mediesekretariatet.dk ”afgørelser vedr. reklame 2007”, 

hvor samtlige afgørelser på reklame- og sponsoreringsområdet er tilgæn-

gelige. 

 
10.3.1. Klage over tv-reklame for – EDC-Gruppen A/S – ”Helium” 

sendt på TV 2/DANMARK  

I reklamen forsøger karakteren Eddie C, som fremstilles kikset og umoden, 

at sælge en efter sin opfattelse sjov markedsføringsidé til den lokale ejen-

domsmægler ved at indhalere helium fra en medbragt ballon og med ”mu-

seagtig” stemme fremføre sit budskab. Det var ud fra en samlet vurdering 

Nævnets opfattelse, at reklamen ikke tilskynder seerne til at indånde heli-

um. Allerede af den grund fandtes reklamen ikke i strid med reklamebe-

kendtgørelsens § 10, stk. 3, om tilskyndelse til farlig, uansvarlig, sund-

hedsskadelig adfærd.  Nævnet bemærkede dog, at uanset, at reklamen 

prætenderer at være humoristisk, og at hovedpersonen Eddie C. fremstilles 

som en umoden, kikset og knap så kløgtig ung mand, hvis opførsel ingen 

seere umiddelbart må antages at ville eftergøre, så skal TV 2/DANMARK 

være opmærksom på, at seere og navnlig børn og unge ikke kun efterlig-

ner idealtyper. 

 
10.3.2. Klage over tv-reklame for Canal Digital sendt på TV 2 

Tv-reklamen for Canal Digital indeholdt for at repræsentere programud-

buddet på TV 2/Zulu vittigheden: ”Hvad er det, der er ti meter langt og 

lugter af tis? - kædedans på et plejehjem”. Det var Nævnets opfattelse, at 

vittigheden er nedværdigende og diskriminerende over for ældre. Uanset 

det forhold at vittigheden fremføres af en karikeret persontype samt indgår 

i et sketchshow og derfor er ment humoristisk, fandt Nævnet, at vittighe-

den går over grænsen af det tilladelige. Nævnet fandt endvidere, at Canal 

Digital uproblematisk kunne have valgt et mindre grænseoverskridende 

klip til at repræsentere programudbuddet på TV 

2/Zulu. Reklamen fandtes dermed i strid med reklamebekendtgørelsens § 

10, stk. 2, samt § 8, stk. 1, da reklamen ikke er udformet med behørig 

social ansvarsfølelse.  



  47 

 
10.3.3. Klage over tv-reklame for Wupti.com sendt på TV 2 

I sagen over tv-reklamer for Wupti.com var klager af den opfattelse, at 

Wupti.com A/S ikke lovligt kan oplyse om en besparelse på annoncerede 

produkter, da Wupti.com er nystartet og derfor ikke kan have haft udbudt 

produkterne til en højere pris. Nævnet måtte imidlertid på baggrund af 

oplysninger fra Wupti.com formode, at de pågældende varer tidligere hav-

de været udbudt på Wupti.com til de angivne førpriser. Reklamerne fandtes 

dermed i overensstemmelse med markedsføringslovens § 3, stk. 1, jf. re-

klamebekendtgørelsens § 8, stk. 2. 

 
10.3.4. Klage over tv-reklame for Viasat A/S ”Dokumentarkanaler” 

sendt på TV 2 

I klagesagen vedr. en tv-reklame for Viasat A/S ”Dokumentarkanaler” 

fandt Nævnet, at visningen af klip fra en række natur- og nyhedskanaler, 

samt logoet herfor, sammenholdt med speaken: ”Viasat Nature – Blot ét af 

Viasats dokumentar- og nyhedskanaler…. ” umiddelbart giver en formodet 

forventning hos en gennemsnitsseer om, at disse kanaler er indeholdt i den 

konkrete basis tv-pakke, som kan erhverves for 99 kr. pr. måned, hvilket 

imidlertid ikke var korrekt, da kun TV 2/News var indeholdt i Basis tv-

pakken. Endvidere fandt Nævnet, at en gennemsnitsseer ikke ville kunne 

nå at læse og opfatte pligtteksten om den samlede pris. Reklamen fandtes 

derfor vildledende i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1, jf. rekla-

mebekendtgørelsens § 8, stk. 2.  

 
10.3.5. Klage over tv-reklame for Panodil Zapp sendt på TV 2 

Radio- og tv-nævnet fandt, at reklamen var i strid med reklamebekendtgø-

relsens § 8, stk. 1, hvorefter reklame i radio og fjernsyn, som al anden 

reklame, bl.a. være lovlig. Nævnets afgørelse er truffet på baggrund af, at 

tv-reklamen for Panodil Zapp efter Lægemiddelstyrelsens opfattelse er 

ulovlig i henhold til § 63 i lov om lægemidler, ifølge hvilken reklame for et 

lægemiddel bl.a. skal være fyldestgørende, saglig og ikke må være vildle-

dende eller overdrive lægemidlets egenskaber. Oplysninger i reklamen skal 

endvidere være i overensstemmelse med lægemidlets godkendte produkt-

resumé. Efter Lægemiddelstyrelsens opfattelse kan reklamen give den al-

mindelige forbruger indtryk af, at Panodil Zapp også kan lindre/behandle 



  48 

stærke smerter. Dermed indeholder reklamen en overdrivelse af lægemid-

lets egenskaber. Dette skal i øvrigt sammenholdes med den manglende 

oplysning om, at Panodil Zapp kun er godkendt til behandling af svage 

smerter. 

 
10.4. Skjult reklame 

EU-direktivet ”fjernsyn uden grænser” (89/1552 EØF, ændret ved 

97/36/EC) indeholder en definition på skjult reklame, hvorefter den mundt-

lige eller visuelle fremhævelse af varer eller tjenesteydelser eller af en va-

reproducents eller en tjenesteydelsesleverandørs navn, varemærke 

eller aktiviteter i programmer skal opfylde tre kumulative betingelser: 

fremhævelsen skal være tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side - den 

skal være i reklameøjemed - og den skal kunne vildlede offentligheden 

med hensyn til arten af denne fremhævelse. I praksis kan det imidlertid 

være vanskeligt for de nationale myndigheder at skelne mellem skjult re-

klame og lovlige henvisninger til varer, tjenesteydelser eller økonomiske 

aktørers varemærke eller navn. Kommissionen har derfor i sin fortolk-

ningsmeddelelse af 28. april 2004 om visse aspekter ved bestemmelserne i 

direktivet ”fjernsyn uden grænser” i forbindelse med tv-reklamer indført 

kriteriet ”uberettiget fremhævelse” af en vare eller tjenesteydelse eller af 

en virksomheds varemærke eller navn. Radio- og tv-nævnet har i afgørel-

serne, der ligger efter Kommissionens fortolkningsmeddelelse derfor benyt-

tet begrebet ”uberettiget ”fremhævelse”. 

 

Tabel 7: Radio- og tv-nævnets afgørelse om reklamers identifikation 

 Skjult 

rekla-

me 

 

Ikke skjult rekla-

me 

I 

alt 

 

TV 2/DANMARK A/S og de regionale TV 

2- 

stationer 

2 2 4 

DR 1 3 4 

Dk 4 1  1 

SBS Net    

Lokal TV    



  49 

Radiostationer 1  1 

I alt 5 5 10 

 

10.4.1. Klage over skjult reklame for Ipod i ”Letterman – Late 

show” sendt på TV 2 Zulu  

I sagen træf Nævnet afgørelse om, at reglerne om skjult reklame gælder 

for alle danske radio- og fjernsynsforetagender, uanset om der er tale om 

egenproducerede programmer eller indkøbte udenlandske programmer. 

Vurderingen af, om der er tale om skjult reklame i indkøbte programmer er 

dog mindre restriktiv end for egenproduktioner. Ud fra denne betragtning 

fandtes legen ”What’s on the iPod” humoristisk, men den massive fremhæ-

velse af netop iPod gik ud over hvad, der er redaktionelt berettiget. Det 

forhold at vise og benytte en iPod til legen er uproblematisk, men måden 

hvorpå det er gjort udgjorde skjult reklame i strid med reklamebekendtgø-

relsens § 3, stk. 1. 

 

10.4.2. Ulovlig reklame for Costume og Bilmagasinet på TV 2 News 

Radio- og tv-nævnet fandt, at programmerne ”Modemagasinet Costume” 

og ”Bilmagasinet” var i strid med reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1, da 

de indeholdt skjult reklame for forlaget Benjamins blade ”Costume” og 

”Bilmagasinet”. 

 

Nævnet lagde i den forbindelse bl.a. vægt på, at programtitlerne er identi-

ske med titlen på de trykte blade, at der ofte og udelukkende anvendes 

eksperter fra de trykte blade, at eksperterne fra bladet ”Bilmagasinet” er 

iført jakker med logoer for bladet, når de medvirker i programmet, at nogle 

af bilerne, der prøvekøres, er påklistret logoer for bladet. Samt endvidere, 

at forsiden af ”Costume” vises flere gange i programmet, at værten i pro-

grammet ”Modemagasinet Costume” er placeret i et lokale, der er dekore-

ret med forstørrede Costume forsider samt at skiltet med TV 2 News og 

Modemagasinet Costume vises flere gange i programmet og til slut. 

 
10.4.3. Klage over ulovlig reklame i shgOpen sendt på dk4 

I programmet, som viser Counter Strike finalen fra shgOpen 2007, vises 

klip fra computerspillet, hvori der løbende angives krediteringer på skær-

men med diverse sponsorer. Nævnet fandt, at den konkrete sag adskiller 



  50 

sig fra bandereklameproblematikken, idet sponsorkrediteringerne er elek-

tronisk indsat fra leverandørens side og dermed ikke er en del af compu-

terspillets grafik. Da leverandøren selv har indsat sponsorkrediteringerne 

vil det teknisk være muligt for leverandøren at videresende et rent signal 

uden sponsorangivelserne. Dk4 burde derfor have krævet et signal uden 

sponsorkrediteringer. Det er uden betydning for vurderingen af lovlighe-

den, hvorvidt det er kommercielt muligt for dk4 at kræve et signal uden 

reklame, da det afgørende alene er om det er teknisk muligt. Transmissio-

nen af Counter Strike finalen under shgOpen 2007 sendt på dk4 fandtes 

dermed i strid med § 3, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen. 

     
10.5. Placering af reklame 

10.5.1. Retningslinjer 

Radio- og tv-nævnet udarbejdede i 2005 et notat vedrørende retningslinjer 

for reklameafbrydelser. Disse retningslinjer omhandler Radio- og tv-

nævnets praksis vedrørende placering af reklameblokke eller sponsorskilte 

mellem programmer. Retningslinjerne er udtryk for et øjebliksbillede i for-

hold til de problemstillinger, Radio- og tv-nævnet løbende bliver konfronte-

ret med. Retningslinerne kan derfor ikke betragtes som endelige, men vil 

blive tilpasset og udbygget i takt med mediebilledets dynamiske udvikling. 

Retningslinjerne kan læses i sin helhed på: www.mediesekretariatet.dk/re-

klamerapp.htm. 

 

Tabel 8: Radio- og tv-nævnets afgørelser om placering af reklamer 

 Reklameafbrydelser 

 

Lovlig 

reklameblok 

 

I alt 

TV 2/DANMARK 

A/S og de 

regionale TV 2- 

stationer 

 

 1 1 

Lokal TV* 

 

1  1 

I alt  1 1 2 

*TV23 



  51 

 
10.5.2. Klage over reklameafbrydelser i ”Station 2” sendt på TV 2 

I klagesagen over reklameafbrydelser i ”Station 2” sendt på TV 2 traf Næv-

net afgørelse om, at udsendelserne ”Station 2 Classic” og ”Station 2 Efter-

lyst” sendt den 2. oktober 2006 er to separate programmer. Nævnet fandt 

dog, at opdelingen af programmerne ligger på grænsen af det tilladelige, 

men vurderede ud fra en samlet vurdering, at der er tale om to selvstæn-

dige programmer i overensstemmelse med § 73, stk. 1, i radio- og fjern-

synsloven. Nævnet bemærkede dog, at TV 2/DANMARK A/S fremover skal 

være varsomme med at vise helt eller delvis samme programindhold i pro-

grammer, der sendes umiddelbart i forlængelse af hinanden kun adskilt af 

en reklameblok, da seerne sammenholdt med henvisningerne til det efter-

følgende program kan opleve programmerne som ét samlet program. 

 

For så vidt angik udsendelserne ”Station 2 Special – Politigården i Odense” 

og ”Station 2 på patrulje” sendt den 9. oktober 2006 fandt Nævnet, at ud-

formningen af programmerne ligger på grænsen af det tilladelige, og at TV 

2/DANMARK A/S i fremtiden skal være varsomme med, at en vært, som er 

iklædt samme tøj og befinder sig i samme studie, præsenterer program-

mer, som sendes i umiddelbart forlængelse af hinanden kun adskilt af en 

reklameblok. Nævnet fandt imidlertid i den konkrete sag, at der var tale 

om to separate programmer, som lovligt kan sendes i umiddelbart forlæn-

gelse af hinanden kun adskilt af en reklameblok. Visningen af en reklame-

blok mellem de to programmer var således i overensstemmelse med § 73, 

stk. 1, i radio- og fjernsynsloven. 

 
10.6. Sponsorering 

Tabel 9: Radio- og tv-nævnets afgørelser om sponsorering 

 Ulovlig sponso-

rering 

 

Lovlig sponso-

rering 

I 

alt 

 

TV 2/DANMARK A/S og de regionale 

TV 2-stationer 

1  1 

DR    

Dk 4    

Kanal 4 og SBS Net    



  52 

Lokal TV    

Radiostationer    

I alt 1  1 

 

10.6.1. Klage over programmet ”Guide.dk” på TV 2/Østjylland  

Nævnet fandt, at programmet Guide.dk er udtryk for almindelig forbruger-

information, og at samtlige indslag er udformet på neutral og saglig vis, 

hvorfor indslagene ikke indeholder skjult reklame for de medvirkende virk-

somheder og arrangementer. Der var således ikke tale om en overtrædelse 

af reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1.  

 

Guide.dk er navnet på en hjemmeside, som er ejet i fællesskab af TV 2 | 

ØSTJYLLAND og JP-Politiken, som tillige er sponsor for programmet, hvor-

for Nævnet fandt det nødvendigt at vurdere TV 2/ØSTJYLLANDS brug af 

Guide.dk i programtitlen og i selve programmet, hvor Guide.dk gennem 

hele programmet står skrevet med tekst på skærmen. Hjemmesiden 

Guide.dk er JP-Politikens produkt, og da angivelser af sponsors produkt i 

selve programmet ikke er tilladt, var angivelsen i strid med § 27, stk. 1, 2. 

pkt., hvorefter sponsorangivelser ikke må forekomme i programmet. 

 



  53 

11. Radio- og tv-nævnets høringssvar 

 

Radio- og tv-nævnet har i 2007 afgivet en række høringssvar. Nedenfor er 

indholdet af enkelte høringssvar kort gengivet. 
 

11. 1. Høring over bekendtgørelse om udbud af de ledige DAB-

sendemuligheder i blok 2 

Nævnet havde bl.a. følgende bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet: 

 

Eftersom det fremgår af udkastet, at tilladelsesindehaverne skal indgå afta-

le med indehaverne af tilladelserne til FM 5 og FM 6 og de til enhver tid 

værende øvrige tilladelsesindehavere om opbygning, finansiering og drift af 

nettet, peger Nævnet på, at det af tilladelserne til FM 5 og FM 6 fremgår, 

at disse tilladelsesindehavere skal indgå aftale med DR om opbygning, fi-

nansiering og drift af DAB-nettet. Nævnet opfordrer til, at forholdene ved-

rørende indehaverne af tilladelserne til FM 5 og FM 6 er afklaret inden ud-

buddet af de ledige sendemuligheder i blok 2 påbegyndes. 

 

Endvidere er det Nævnets opfattelse for så vidt angår spørgsmålet om evt. 

rådighed over overskydende kapacitet, opstået som følge af den teknologi-

ske udvikling, at det med henblik på at ligestille alle tilladelsesindehavere i 

blok 2 bør afklares, om FM 5 og FM 6 vil være ligestillet med de nye DAB-

tillladelsesindehavere, hvis ny kapacitet bliver tilgængelig på baggrund af 

den teknologiske udvikling. Hvis det ikke er tilfældet, bør de nye DAB-

tillladelsesindehavere af hensyn til ligestilling med FM 5 og FM 6 få rådig-

hed over en fast kapacitet med de ulemper for udnyttelse af den teknologi-

ske udvikling, det måtte indebære. 

 
11.2. Høring over rapport om prøveplanlægning af FM-båndet 

Radio- og tv-nævnet havde bl.a. følgende bemærkninger til rapporten: 

 

Det er Nævnets opfattelse, at det nøje bør overvejes og undersøges hvor 

mange nye, landsdækkende kanaler, det danske radiomarked kan bære. I 

forlængelse heraf er det Nævnets opfattelse, at de samlede omkostninger 

for DR, de kommercielle radiostationer og samfundet bør belyses grundigt, 

inden der træffes endelig beslutning om replanlægning af FM-båndet, idet 



  54 

disse samlede omkostninger naturligvis må skulle sættes i forhold til den 

forventede samlede gevinst ved en replanlægning. 

 

Eftersom DR fortsat er danskernes væsentligste informationskanal, finan-

sieret ved licens, som stor set alle danskere bidrager til, er det efter Næv-

nets opfattelse endvidere essentielt at sikre en uforstyrret modtagelse af 

DR alle steder i landet.  Sikkerheden for en uforstyrret modtagelse er så 

meget desto mere vigtig i tilfælde af katastrofer og ulykker, hvor DR vil 

være danskernes væsentligste informationskanal. Af disse årsager er det 

efter Nævnets vurdering tvivlsomt, om DRs dækning efter en replanlæg-

ning efter scenarie 1 fortsat vil være tilstrækkelig god til at opfylde disse 

formål. 

 

For så vidt muligt at reducere usikkerheden om lokalradioernes fremtid 

understreger Radio- og tv-nævnet vigtigheden af, at der så snart som mu-

ligt tages politisk stilling til, om der skal gennemføres en replanlægning. I 

givet fald bør der snarest muligt herefter tages stilling til den maksimale 

godkendelsesperiode for programtilladelser afhængig af den tidsmæssige 

udstrækning af nabolandskoordineringen, således at mulighederne for for-

længelse af eksisterende programtilladelser kan meddeles ved en ændring 

af bekendtgørelsen om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed så tidligt som 

muligt. Nævnet anbefaler i den forbindelse en mulighed for forlængelse på 

minimum to år. 
 

11.3. Høring over udkast til bekendtgørelse om Radio- og tv-

nævnets udbud af jordbaserede digitale sendemuligheder 

Radio- og tv-nævnet havde bl.a. følgende bemærkninger til bekendtgørel-

sesudkastet: 

 

Nævnet foreslår, at bestemmelsen om komprimeringsstandarden formule-

res således, at gatekeeper mindst skal benytte MPEG-4 til billed- og lyd-

kodning, hvilket giver mulighed for benyttelse af eventuelle nye og bedre 

komprimeringsmetoder, der måtte blive udviklet i løbet af tilladelsesperio-

den. 

 



  55 

Endvidere forslår Nævnet en omformulering af udkastets § 19, samt – fordi 

det på baggrund af, at det efter Nævnets opfattelse er uafklaret, hvorledes 

Nævnet i sin vurdering skal afveje forholdet mellem antal standard tv ka-

naler (SDTV) og HDTV – at de grundlæggende krav om mangfoldighed flyt-

tes til § 4 som nyt stk. 1. Det foreslås, at der i bestemmelsen stilles krav 

om minimum en underholdningskanal, en nyhedskanal, en musikkanal, en 

populærvidenskabelig kanal og en sportskanal. Såfremt ansøgeres pro-

gramplaner indeholder andre typer kanaler end de nævnte, vil dette kunne 

indgå positivt som ”mere mangfoldighed” i Nævnets samlede vurdering. 

 

Herudover foreslår Nævnet for så vidt angår ”udvikling og udsendelse af 

nye digitale tjenester” at dette hensyn sammen med andre hensyn, herun-

der udnyttelsen af alle fire sendemuligheder, bør indgå i Nævnets samlede 

bedømmelse, uden at der dog stilles krav om en eksplicit vægtning heraf i 

Nævnets udbudsmateriale. 

 

Med henblik på at sikre fortsat udsendelse af programmer via DTT i tilfælde 

af inddragelse af distributionstilladelsen eller hvis gatekeeper ophører med 

sin virksomhed, foreslås det endelig, at der indsættes en bestemmelse, der 

giver Nævnet mulighed for i tilladelsen at stille vilkår om, at gatekeeper, 

hvis Nævnet inddrager distributionstilladelsen endeligt eller hvis gatekee-

per ophører med sin virksomhed forinden tilladelsen udløber, hurtigst mu-

ligt skal overlade brugsretten til sendenettet til staten. Spørgsmålet om 

pris afgøres efterfølgende.  

 
11.4. Høring over den af IT- og Telestyrelsen udarbejdede kanal-

plan for DTT 

Radio- og tv-nævnet havde bl.a. følgende bemærkninger til planen:  

 

Nævnet har noteret sig, at MUX 6 tilgodeser de forhold, der skal opfyldes, 

hvis DVB-H skal benyttes i forbindelse med GSM-900 mobilterminaler. Ga-

tekeeper kan imidlertid først disponere over dette MUX fra den 1. novem-

ber 2010, og således kan gatekeeper tidligst tilbyde mobilt tv fra denne 

dato. Set i lyset af, at der p.t. er meget fokus på mobilt tv såvel i Danmark 

som i de øvrige EU-lande, kan det være uhensigtsmæssigt, at gatekeeper 

først kan tilbyde mobilt tv fra denne dato. 



  56 

 

Nævnet har endvidere noteret sig, at der eventuelt efter endt nabolands-

koordinering kan være større begrænsninger på nogle kanaler end på an-

dre kanaler i samme sendeområde, eller at nogle kanaler kan have en 

mindre dækning end andre som følge af nabolandenes anvendelse af de 

samme kanaler. Det er Nævnets umiddelbare vurdering, at det bør tilstræ-

bes, at den kommende gatekeeper får mulighed for at opnå den krævede 

minimumsdækning, der forventes fastsat i udbudsbekendtgørelsen, på alle 

MUX og kanaler. 

 
11.5. Høring over udkast til bekendtgørelse om tilskud til produkti-

on af dansk tv-drama og tv-dokumentarprogrammer 

Nævnet havde bl.a. følgende kommentarer til bekendtgørelsesudkastet: 

 

Radio- og tv-nævnet er af den opfattelse, at kravet om, at Det Danske 

Filminstitut ved tilskudsgivningen skal tilstræbe kvalitet, alsidighed og 

mangfoldighed indebærer, at kvalitetskravet selvsagt gælder de enkelte 

projekter. Kravene om alsidighed og mangfoldighed bør derimod være en 

forpligtelse til ved tilskudsgivningen samlet set at tilstræbe alsidighed og 

mangfoldighed og således ikke gælde for enkelte produktioner.  

 

Herudover foreslår Radio- og tv-nævnet, at der indsættes en definition af 

ikke-kommercielle lokale tv-stationer, således at der herved forstås lokale 

tv-stationer, der modtager støtte fra puljen til ikke-kommerciel lokal radio- 

og tv, jf. radio- og fjernsynslovens § 43. 
 

11.6. Høring over udkast til ændringsbekendtgørelse om lokalra-

dio- og fjernsynsvirksomhed  

Radio- og tv-nævnet havde bl.a. følgende kommentarer til udkastet til be-

kendtgørelsesændringen: 
 

Radio- og tv-nævnet finder, at formuleringen af forslaget om, at ved for-

længelser af tilladelser til lokal radiovirksomhed, ophæves tidligere lokalt 

fastsatte programkrav giver anledning til en række uklarheder og fortolk-

ningsvanskeligheder. 

 



  57 

Nævnet påpeger i den forbindelse, at de lokale nævn har udstedt tilladelser 

efter forskellige retningslinjer, og at det således beror på tilfældigheder, 

hvilken af følgende muligheder, der er blevet anvendt, når en ny lokalstati-

on i sin ansøgning har lovet et særligt programindhold (herunder f.eks. en 

vis procentdel lokalstof): 

 

• Det i ansøgningen lovede programindhold er fuldt ud skrevet 

ind/gentaget i selve tilladelsen. 

• Det i ansøgningen lovede programindhold er delvist skrevet ind i til-

ladelsen, idet enkelte punkter havde særlig politisk bevågenhed 

(f.eks. forpligtelsen til at sende fra/om byrådsmøder mv.). 

• Det i ansøgningen lovede programindhold er af det lokale nævn ikke 

skrevet ind i tilladelsen. 

 

Nævnet foreslår derfor, at der tages udtrykkelig stilling til forholdet mellem 

den foreslåede bekendtgørelsesændring og den nugældende § 11, stk. 1, 

ifølge hvilken, programvirksomheden skal udøves i overensstemmelse med 

tilladelsen. 

 

Endvidere fortolker Radio- og tv-nævnet det udsendte udkast til bekendt-

gørelsesændring således, at det udelukkende tager stilling til programkrav, 

der stammer fra tiden før Nævnets overtagelse den 1. januar 2006 af 

kompetencen på lokalområdet og konstaterer, at tilladelsesindehavere, der 

har fået en programtilladelse fra Radio- og tv-nævnet fortsat vil være bun-

det af ansøgningens indhold. 

 

Radio- og tv-nævnet finder det uhensigtsmæssigt, at der skabes en ulige-

vægt mellem stationer med en tilladelse fra de lokale nævn i forhold til 

stationer med en tilladelse fra Radio- og tv-nævnet. Nævnet må dog på 

den anden side konstatere, at der allerede eksisterer et sådant (omvendt) 

misforhold pga. de af lokalnævnet egenhændigt fastsatte lokale vilkår, dvs. 

de strengere vilkår, som altså ikke stammer fra stationernes egne ansøg-

ninger. 

 

Det ønskelige findes at være en sidestilling af samtlige lokale radiostationer 

således, at alle stationerne kun er bundet af det indhold, som de har vun-



  58 

det skønhedskonkurrencen på. Eneste mulighed for således at rense ud i 

gamle vilkår og programkrav, er et komplet udbud af samtlige sendemulig-

heder på lokalradioområdet.  

 

Under hensyntagen til omfanget af et sådant udbud samt den uafklarede 

vedtagelse af en eventuel replanlægning, kan Nævnet dog ikke anbefale, at 

der iværksættes et fuldstændigt udbud af samtlige lokale radiosendemulig-

heder på nuværende tidspunkt. 

 

Nævnet er enigt i, at kravene til lokalindhold væsentligt bør lempes og fin-

der det acceptabelt, at der i en begrænset periode eksisterer et uundgåe-

ligt misforhold mellem stationer med en lokalt udstedt tilladelse og statio-

ner med tilladelse fra Radio- og tv-nævnet.  
 



  59 

12. Internationalt samarbejde  

 
12.1. EPRA (European Platform of Regulatory Authorities) 

12.1.1. Prag i maj 2007  

EPRA-mødet i foråret 2007 blev afholdt i Prag, Tjekkiet, den 16. til 18. maj 

2007. Blandt emnerne på dagsordenen var: 

 

• Radio- og tv-myndigheders uafhængighed 

• Nye aspekter ved reklamer – er PTV (participation tv, hvor seerne 

deltager via overtakserede telefonsamtaler) redaktionelt indhold el-

ler reklamer? 

• Mediekoncentration og pluralisme: aktuelle problemstillinger   

• Bedømmelse af public service: værditest og test af markedsindfly-

delse 

• Tilladelser til nye medie indholdsleverandører 

 

Fra Radio- og tv-nævnet deltog Jette Fievé og Erik Nordahl Svendsen, Me-

diesekretariatet. 

 

12.1.2. Sofia i oktober 2007 

EPRA-mødet i efteråret 2007 blev afholdt i Sofia, Bulgarien, den 3. til 5. 

oktober 2007. Blandt emnerne på dagsordenen var:  

 

• Det nye AVMS direktiv: fremtidige udfordringer for radio- og tv-

myndighederne  

• Produktplacering: Implementering af de nye regler 

• Status for og problemer med indførelse af digitalt tv og digital radio 

• Tekniske og praktiske aspekter ved monitorering 

• Den digitale fremtids udfordringer for radio- og tv-myndigheder  

 

Fra Radio- og tv-nævnet deltog Anders Clemensen og Christina Sigvardt, 

Mediesekretariatet. 

 

Mediesekretariatet har herudover deltaget i enkelte møder i Bruxelles om 

det nye direktiv om audiovisuelle medier (AVMS-direktivet). 

12.2. Nordisk Møde 2007 



  60 

Årets nordiske møde blev udskudt og blev derfor først afholdt i januar 2008 

i Helsinki. Desværre måtte de danske deltagere fra Mediesekretariatet mel-

de afbud til dette møde. 

 

12.3. Det Europæiske Audiovisuelle Observatorium  

Det Europæiske Audiovisuelle Observatorium er oprettet i 1992 i nær til-

knytning til Europarådet. EPRA har siden 2005 haft sit sekretariat hos Ob-

servatoriet. 

 

Observatoriets formål er ved indsamling og bearbejdelse af informationer 

og statistisk materiale, at forbedre informationsudvekslingen inden for den 

europæiske audiovisuelle branche og herved bidrage til bedre indsigt i 

markedet for audiovisuelle produktioner. Det sker bl.a. ved udgivelse af 

statistik om medier, drift af databaser og gennem den juridiske informati-

onstjeneste IRIS.  

 

Kulturministeriets departement delegerede pr. 15. august 2007 medlem-

skabet af Observatoriets Executive Council til Mediesekretariatet. Dan-

marks bidrag til Observatoriets finansiering er optaget som en lovbunden 

udgift (0,3 mio. kr) på den årlige finanslov. 

 

Erik Nordahl Svendsen deltog i Executive Councils møde den 9. november 

2007 i Strassbourg. Det vurderes, at den tættere kontakt med Observato-

riet vil kunne styrke Mediesekretariatets funktion som videnscenter. 

 

 


