
 

 

 

 
 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 RADIO- OG TV-NÆVNET 

 

 
 
R A D I O -  O G  T V - N Æ V N E T S  
 
Å R S B E R E T N I N G  2 0 0 6  



 2 

1. Indledning 

 

Radio- og tv-nævnets arbejde det forgangne år har været præget af, at Nævnet med virkning fra 

1. januar 2006 overtog de opgaver, der lå hos de lokale radio- og fjernsynsnævn, der blev nedlagt 

pr. 31. december 2005.  

 

Nævnet har i 2006 således på det lokale område udover forlængelser af eksisterende radio- og 

tilladelser gennemført udbud af ledige radiofrekvenser, udbud af de samlede tv-sendemuligheder 

(TV 2-nettet og de såkaldte frie sendere), samt udbud af Kanal 23 i København og de såkaldte 

vinduer på en række sendemuligheder i hele landet. 

 

Udover udstedelse af tilladelser, fører Nævnet tilsyn med lokal radio- og fjernsynsvirksomhed. På 

dette område har Nævnet bl.a. truffet beslutning om inddragelse af Radio Holgers tilladelse til 

lokal radiovirksomhed. Radioen nægtede at ophøre med programvirksomheden, hvorfor radioen 

med fogedens bistand blev koblet af senderen. Justifikationssagen herom er endnu ikke afsluttet. 

 

Efter at Sky Radio A/S i november 2005 ophørte med sin udsendelses-virksomhed har Nævnet 

endnu engang udbudt den femte jordbaserede FM-radiokanal. Vinder af auktionen blev TV 2 Radio 

A/S. Sky Radio A/S’ ophør har resulteret i sagsanlæg fra Nævnet om betaling af koncessionsafgift 

for hele tilladelsesperioden (dog fratrukket koncessionsindtægter fra den senere 

tilladelsesindehaver, TV 2 Radio A/S), ligesom Sky Radio A/S har anlagt sag mod Nævnet om 

betaling erstatning, idet Sky Radio A/S er af den opfattelse, at radioen ikke fik den 

frekvensdækning, den betalte for. Sagen der føres for Nævnet af Kammeradvokaten forventes i 

begyndelsen af 2008 domsforhandlet i Københavns Byret. 

 

På det digitale område har Nævnet udstedt tilladelse til I/S DIGI TV, der ejes af DR og TV 

2/DANMARK, til udsendelse af jordbaseret digital fjernsynsvirksomhed, ligesom Nævnet har 

udstedt tilladelser til tre forsøg med digital virksomhed. 

 

Som en særlig opgave har Nævnet i 2006 haft til opgave at uddele 5 mio. kr. af puljen til 

forskning i public service-stationernes programvirksomhed, der blev fordelt til fem 

forskningsprojekter om bl.a. balance og upartiskhed i nyhedsformidlingen, sproget i public service 

radio og tv og udfordringer for public service radio og tv i en multimedieverden. I denne 

forbindelse afholdt Nævnet den 30. marts 2007 et igangsætningsseminar om public service-

forskning, hvori deltog medlemmer fra Nævnet, repræsentanter for de fem forskningsprojekter, 

DR, TV 2 og Kulturministeriet. Formålet med seminaret var dels at give forskerne lejlighed til at 



 3 

præsentere projekterne, dels at give såvel forskerne som public service-stationerne, DR og TV 2, 

lejlighed til at kommentere de enkelte projekter samt drøfte disses perspektiver for den 

demokratiske debat om public service i Danmark. 

 

Radio- og tv-nævnet har endvidere foranlediget af en klage fra de tyrkiske radio- og tv-

myndigheder behandlet en sag om den kurdiske tv-station, ROJ TV, der sender satellit-tv-

virksomhed i henhold til en dansk registrering. Sagen, der ikke nåede sin afslutning inden 1. 

januar 2007, er nærmere beskrevet under afsnit 5 om satellit- og kabel- og kortbølgeprogram-

virksomhed.  

 

Endvidere er Nævnet foranlediget af en klage herover, i færd med at behandle en sag om 

omfanget af klassisk musik på den fjerde FM-kanal, DRs P2, der er nærmere beskrevet i afsnit 6 

om landsdækkende og regional programvirksomhed med særlig tilladelse. Heller ikke denne sag 

blev færdigbehandlet inden 1. januar 2007.  

 

Endelig har Radio- og tv-nævnet den 17. til 19. maj 2007, som beskrevet under afsnit 11 om 

internationalt samarbejde, været vært for det halvårlige møde i EPRA (European Platform for 

Regulatory Authorities), der for første gang blev afholdt i Danmark. I mødet deltog 158 

repræsentanter fra 38 lande i Europa (samt Israel og Tyrkiet). 



 4 

 

 

2. Nævnets etablering, sammensætning og opgaver 

 

Etablering 

Radio- og tv-nævnet er i henhold til § 39, stk. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. 

lovbekendtgørelse nr. 410 af 2. maj 2006, nedsat af kulturministeren. Nævnet nedsættes for fire 

år ad gangen og består af syv medlemmer, der tilsammen skal repræsentere juridisk, 

økonomisk/administrativ, erhvervsmæssig og mediemæssig/kulturel sagkundskab. 

 

Det nuværende Radio- og tv-nævn er nedsat fra 1. januar 2005 til 31. december 2008, (idet 

formanden og næstformanden blev udnævnt med virkning fra 17. september 2004, hvor den 

fungerende formand gik af.) 

 

Sammensætning 

Radio- og tv-nævnet har i 2006 haft følgende sammensætning: 

 

Adm. direktør, advokat Christian Scherfig, formand 

Professor, dr.jur. Jan Schans Christensen, næstformand 

Adm. direktør, cand.phil. Anette Wad  

Operachef Kasper Bech Holten 

Lektor, ph.d. Henrik Søndergaard 

Professor, dr.pæd. Birgitte Tufte 

Direktør, cand.merc. Jens Willumsen  

 

Afdelingsingeniør Jarl Risum, IT- og Telestyrelsen, har i henhold til § 3 i bekendtgørelse nr. 779 af 

28. august 2001 om forretningsorden for Radio- og tv-nævnet været tilknyttet Nævnet som særlig 

sagkyndig, og har deltaget i Nævnets møder. Endvidere har specialkonsulent Tine Meyer fra IT- og 

Telestyrelsen deltaget i en række møder. 

Efter Jarl Risums afgang fra IT- og Telestyrelsen har chefkonsulent Kasper Nyrup Madsen, IT og 

Telestyrelsen, fra den 22. november 2007 deltaget i Nævnets møder som særlig sagkyndig. 

 

Radio- og tv-nævnet har i 2006 afholdt 11 møder. 

 

I henhold til § 2 i Nævnets forretningsorden opretter Nævnet sagsforberedende underudvalg 

vedrørende Nævnets opgaver på lokal radio- og tv-området samt på reklame- og sponsorområdet. 



 5 

Nævnets underudvalg på reklame- og sponsorområdet har Christian Scherfig som formand med 

Birgitte Tufte og Jens Willumsen som medlemmer, mens underudvalget vedrørende lokal radio- og 

tv har Jan Schans Christensen som formand, og med Henrik Søndergaard og Anette Wad som 

medlemmer. Underudvalgene har i 2006 i lighed med Nævnet afholdt 11 møder. 

 

Sekretariatsopgaverne for Radio- og tv-nævnet varetages af Mediesekretariatet. I nævnsmøderne 

har fra sekretariatet deltaget direktør Erik Nordahl Svendsen, specialkonsulent Anders Clemensen, 

specialkonsulent Jette Fievé, der har fungeret som Radio- og tv-nævnets sekretær, 

specialkonsulent Julie Haagen, fuldmægtig Henrik Birkvad, der har fungeret som sekretær for 

underudvalget vedrørende lokal radio- og tv, fuldmægtig Nina Bjørner og fuldmægtig Christina 

Sigvardt, der har fungeret som sekretær for underudvalget på reklame- og sponsorområdet. 

 

Opgaver 

Lokalradio og –tv  

Fra 1. januar 2006 overtog Radio- og tv-nævnet med de lokale nævns nedlæggelse, som nævnt 

kompetencen til at udstede tilladelser, herunder registrere lokale kabel-stationer, og føre tilsyn 

med de lokale radio- og tv-stationer. Samtidig bortfaldt Nævnets funktion som ankeinstans i 

relation til de lokale nævns afgørelser. Radio- og tv-nævnet påtaler i sit tilsyn med de lokale 

stationer overtrædelser af radio- og fjernsynsloven, bestemmelser fastsat efter denne lov og vilkår 

for tilladelse til programvirksomhed. Radio- og tv-nævnet kan midlertidigt eller endeligt inddrage 

tilladelser samt træffe afgørelse om indstilling af programvirksomheden.  

 

Efter forhandling med IT- og Telestyrelsen træffer Radio- og tv-nævnet endvidere afgørelse om 

fordeling af sendemuligheder på de lokale områder under hensynstagen til de frekvensmæssige 

muligheder. 

 

Registrering af foretagender, der udøver programvirksomhed ved hjælp af satellit eller 

ved hjælp af kabelanlæg til områder, der går ud over ét lokalt område. 

Radio- og tv-nævnet registrerer foretagender, der udøver programvirksomhed ved hjælp af satellit 

eller ved hjælp af kabelanlæg dels til lokale områder, dels til områder, der går ud over ét lokalt 

område. Nævnet fører tilsyn med, om programvirksomheden opfylder lovens krav 

 

Landsdækkende og regional programvirksomhed med særlig tilladelse. 

Radio- og tv-nævnet udsteder efter udbud tilladelse til spredning af landsdækkende og regionale 

programmer ved hjælp af jordbaserede sendenet. Nævnet fører tilsyn med programvirksomheden.  

 



 6 

Der er givet tilladelse til DR til den fjerde landsdækkende jordbaseret FM-radiokanal, og til den 

femte næsten landsdækkende FM-radiokanal, der dækker ca. 84 % af befolkningen, hvor tilladelse 

den 20. november 2006 blev udstedt til TV 2 Radio A/S for en periode af 8 år, efter at Sky Radio 

A/S i november 2005 tilbageleverede sin tilladelse. Endelig er udstedt tilladelse til Radio 100 

FM/Talpa Radio til den sjette FM-kanal, der dækker knap 40 % af befolkningen. 

 

Distribution af lyd- og billedprogrammer ved hjælp af jordbaserede digitale tv-sendenet.  

Radio- og tv-nævnet udsteder efter udbud tilladelse til distribution af danske og udenlandske lyd- 

og billedprogrammer ved hjælp af jordbaserede digitale tv-sendenet og fører tilsyn med 

virksomheden. Efter kulturministerens nærmere bestemmelse kan tilladelse dog uden forudgående 

udbud meddeles DR, TV 2|DANMARK A/S eller et selskab, der udelukkende er ejet af ét af disse 

foretagender eller foretagenderne i forening. Radio- og tv-nævnet har efter kulturministerens 

nærmere bestemmelse udstedt tilladelse til I/S DIGI-TV. 

 

Udtalelse om opfyldelse af public service-kontrakter 

Radio- og tv-nævnet skal afgive udtalelse om radio- og tv-foretagenders redegørelser for 

opfyldelse af public service-kontrakterne. 

 

Reklame- og sponsoreringsområdet 

Nævnet træffer afgørelse om identifikation, placering og omfang af reklamer. Nævnet er således 

tillagt kompetence i forhold til al programvirksomhed, dvs. også DR og TV2 Danmark A/S’s. 

Nævnet træffer tillige den endelige administrative afgørelse i sager om indholdet af radio- og tv-

reklamer. I sager om overholdelse af lov om lægemidler og lov om reklamering for 

sundhedsydelser indhenter Nævnet forinden en udtalelse fra henholdsvis Lægemiddelstyrelsen og 

Sundhedsstyrelsen. I sager af forbrugerretlig relevans indhenter nævnet, forinden afgørelse 

træffes, udtalelse hos Forbrugerombudsmanden. 

 

Nævnet kan påtale overtrædelser af reglerne og kan i sager om reklamers indhold pålægge 

indehaveren af en tilladelse eller registrering til radio- og fjernsynsvirksomhed at offentliggøre 

afgørelsen. Nævnet kan bestemme på hvilken måde og i hvilken form, dette skal ske.  

 

Nævnet træffer herudover afgørelse om genmæle over for oplysninger af faktisk karakter, som er 

udsendt i reklameindslag. For så vidt angår satellit- og kabel-stationernes, de landsdækkende 

radioer og de lokale radio- og fjernsynsstationers overtrædelse af reklamebestemmelserne kan 

Nævnet endvidere, hvis en overtrædelse er grov eller ofte gentaget, inddrage tilladelsen 

midlertidigt eller endeligt. 



 7 

 

Nævnet træffer endvidere afgørelse om identifikation af sponsor og sponsorerede programmer og 

om spørgsmål om tilskyndelse til afsætning m.v. i sponsorerede programmer. 

 

Andet 

Udover ovenstående opgaver rådgiver Radio- og tv-nævnet kulturministeren om radio- og tv-

forhold. 

 

I henhold til en ændring af radio- og fjernsynsloven, der trådte i kraft 1. januar 2007 (lov nr. 1569 

af 20. december 2006 om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og lov om leje) skal 

Radio- og tv-nævnet i fremtiden have otte medlemmer, idet det ottende medlem udpeges af 

Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer. 

 

Radio- og tv-nævnet har endvidere besluttet med virkning fra 2007 at nedsætte endnu et 

sagsforberedende underudvalg, nemlig et underudvalg vedr. public service.  

 

Kulturministeren har efter at have indhentet en udtalelse fra Radio- og tv-nævnet, fastsat en ny 

forretningsorden for Nævnet, der trådte i kraft 1. januar 2007 (bekendtgørelse nr. 1626 af 13. 

december 2006 om forretningsorden for Radio- og tv-nævnet). Forretningsordenen indeholder 

konsekvensændringer, justeringer og præciseringer af den gældende forretningsorden, herunder 

en afspejling af, at Nævnet fra 1. januar 2007 har fået et ottende medlem. 

 

Sekretariatet 

Mediesekretariatet 

Vognmagergade 10-1 

1120 København K. 

Telefon: 33 18 68 68 

Telefax: 33 28 68 69  

www.mediesekretariatet.dk 

e-mail-adresse: radrad@mediesekretariatet.dk 

 

På Mediesekretariatets hjemmeside kan ses alle afgørelser på lokal radio- og tv-området og på 

reklame- og sponsoreringsområdet. Hjemmesiden indeholder endvidere dagsordener til møderne i 

såvel Radio- og tv-nævnet som i Nævnets underudvalg samt en række andre oplysninger, der kan 

bidrage til forståelsen af Radio- og tv-nævnets virke. 

 



 8 

3. Lokalradio- og tv 

Radio- og tv-nævnet har følgende opgaver vedrørende programvirksomhed på grundlag af 

tilladelse og registrering:  

1. At træffe afgørelse om tilladelse til programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede 

sendemuligheder, udstede sådanne tilladelser og føre tilsyn med programvirksomheden  

2. At registrere foretagender, som udøver programvirksomhed ved hjælp af 

fællesantenneanlæg samt at føre tilsyn med programvirksomheden  

3. At påtale overtrædelse af loven og bestemmelser fastsat efter loven samt vilkår i 

forbindelse med udstedelse af programtilladelse  

4. At træffe afgørelse om inddragelse eller bortfald af tilladelse til programvirksomhed  

5. At træffe afgørelse om indstilling af registreret programvirksomhed  

Overtagelse af administrationen fra de lokale nævn 

Radio- og tv-nævnets arbejde med det lokale radio- og tv-område har i det forløbne år i høj grad 

været præget af at implementere den pr. 1. januar 2006 skete overførsel af administrationen af 

området fra de lokale radio- og fjernsynsnævn til Radio- og tv-nævnet. 

 

Som allerede beskrevet i Nævnets årsberetning for 2005 har kvaliteten og konsistensen af de 

basisoplysninger om radio- og tv-stationerne, som de lokale nævn har indberettet til Radio- og tv-

nævnet været ganske svingende: lige fra fuldt oplyste arkivsager til oplysninger af meget 

beskeden og sporadisk karakter. 

 

For at kunne arbejde med oplysningerne har Nævnets sekretariat oprettet en database. Denne 

indeholder kontaktoplysninger, frekvensoplysninger, sendetider, tilladelsesindehavere m.v. for 

samtlige lokale radio- og tv-stationer i Danmark og er derfor blevet døbt ”Lokalbasen”. 

Lokalbasen er året igennem blevet udbygget og ajourført og har været et vigtigt led i f.eks. 

kortlægningen af ledig sendetid i forbindelse med udbud på radioområdet. Den anvendes som 

opslagsværk i den daglige sagsbehandlingsproces, ligesom der kan trækkes oplysninger herfra til 

statistikbrug m.v. Basen udbygges fortsat, idet den daglige brug og de stigende forventninger til 

sekretariatets effektivitet løbende stiller øgede krav til anvendelighed og indhold. Der er endvidere 

udarbejdet en manual til Lokalbasen, således at også nye brugere nemt vil kunne sætte sig ind i 

dens brug og funktionalitet. 

 

 



 9 

Udbud af lokal-tv 

Den 29. august 2006 offentliggjorde Radio- og tv-nævnet jf. § 45, stk. 2, i Radio- og 

fjernsynslovgivningen på Mediesekretariatets hjemmeside et samlet udbud af lokal- tv på følgende 

sendemuligheder: 

 

• Kanal 23 i København gældende fra 1. marts 2007 til og med 31. oktober 2009. Kanal 23 

omfatter tv-sendemuligheden for Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og 

kommunerne i Københavns Amt. 

• De såkaldte ”vinduer” gældende fra 1. januar 2007 til og med 31. oktober 2009 på en 

række lokal-tv-sendemuligheder. Sendetiden udgør dagligt tidsrummet fra kl. 9-12.  

• Sendetiden mellem kl. 01.00 og 15.00 for perioden fra 1. januar 2007 til og med 31. 

oktober 2009 på en række sendemuligheder, der benyttes af DR til udsendelse af DR2.  

 

På baggrund af § 7, stk. 2, i bekendtgørelse om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed, samt under 

hensyntagen til, at den samlede tilladelsesperiode for nye lokal-tv-tilladelser, jf. § 6, stk. 4, ikke 

kan række ud over 31. oktober 2009 havde Radio- og tv-nævnet besluttet, at et sådant udbud 

måtte afvikles med virkning fra 1. januar 2007. 

 

Ved en velbesøgt konference om udbuddet for diverse interessenter, blev Nævnet dog opfordret til 

at udskyde den planlagte ikrafttrædelsesdato for programtilladelser på Kanal 23 i København fra 

1. januar 2007 til 1. marts 2007, således at der blev mere tid for de kommende 

tilladelsesindehavere til at sammensætte en hensigtsmæssig programplan. Dette forslag vandt 

efterfølgende tilslutning fra Nævnet. I overensstemmelse med de på konferencen foreslåede 

vurderingskriterier meddelte Radio- og tv-nævnet ved den samlede bedømmelse af de indkomne 

ansøgninger at ville prioritere ansøgninger om programvirksomhed, der har en lokal relevans for 

hele eller dele af tilladelsesområdet. 

 

I hovedtræk blev lokal relevans i denne sammenhæng defineret som: 

 

• Programvirksomhed, der primært retter sig imod at dække et geografisk område inden for 

tilladelsesområdet, eksempelvis bydele i Københavns Kommune eller én eller flere 

kommuner 

• Programvirksomhed, der retter sig mod særlige målgrupper inden for tilladelsesområdet, 

• Programvirksomhed, der omhandler særlige emner med relevans for tilladelsesområdet 

 



 10 

Det egentlige udbud blev annonceret på Mediesekretariatets hjemmeside den 29. august 2006 

med en ansøgningsfrist den 16. oktober 2006. Ved ansøgningsfristens udløb havde 132 ansøgere 

meldt sig til udbuddet.  

 

Radio- og tv-nævnet tog på sit møde den 6. december 2006 stilling til de enkelte ansøgninger.  

 

Radio- og tv-nævnet udstedte 108 tilladelser, heraf 41 i København og 67 i resten af landet.  

 

Kanal 23 i København er en hel tv-kanal afsat til både kommercielle og ikke-kommercielle 

stationer. Til Kanal 23 i Københavns 168 ugentlige timer havde 57 stationer ansøgt om i alt 372 

timer. Nævnet fordelte de 168 timer på 41 tilladelser, hvoraf 11 er nye stationer. Stationerne 

dækker forskellige bydele, forskellige målgrupper og/eller forskellige emner. Placeringen af 

stationernes sendetimer indenfor døgnet skal herefter aftales af kanalens sendesamvirke. Hvis 

sendesamvirket ikke når til enighed inden 1. februar, skal Nævnet placere sendetiderne. 

 

I resten af landet sender lokal-tv i ”vinduer” kl. 9-12 på SBS-tv’s sendere foruden nogle få steder 

på DR 2’s sendere. Der bliver herefter sendt lokal-tv i Århus (9 stationer) Odense (7), Esbjerg (7), 

Frederiksværk (5), Roskilde (3), Helsingør (3), Haderslev (3), Aabenraa (3), Aalborg (2), Farsø 

(2), Brønderslev (2) Frederikshavn (2) Hjørring (2), og én station de følgende steder: Samsø, 

Fredericia, Holeby, Kolding, Middelfart, Næstved, Svendborg, Randers, Slagelse, Vejle, Vejen, 

Varde, Sønderborg, Thisted, Mariager, Hadsund og Neksø.   

 

Til en del sendepositioner var indkommet så få ansøgninger at hele den disponible sendetid ikke 

kan udnyttes. Dette gælder i særdeleshed på de sendemuligheder, der i øvrigt benyttes til 

udsendelse af DR 2, men også til en del ”vinduer” er der også efter udbudsrunden ledig sendetid.  

 

Nævnet måtte konstatere, at en del potentielle ansøgere efter udløb af udbudsfristen havde 

henvendt sig til Nævnets sekretariat og meddelt, at det ikke var gået op for disse ansøgere, at de 

skulle have ansøgt om forlængelse af deres programtilladelser ved udbuddet.  

 

Af den årsag, men også ud fra en betragtning om, at ledig sendetid og ledige frekvenser er en 

vigtig samfundsmæssig ressource besluttede Nævnet at foretage et fornyet udbud så snart som 

muligt i det nye år.  

 

 

 



 11 

SBS-tv-udbud 

Radio- og tv-nævnet udbød den 30. juni 2006 de samlede 34 lokal-tv-sendemuligheder i Danmark 

i henhold til radio- og fjernsynslovens krav herom i § 42, stk. 2. 

 

Sendemulighederne blev udbudt samlet (dvs. uden mulighed for opdeling mellem to eller flere 

ansøgere) og for perioden 1. januar 2007 til 31. oktober 2009, dog med vekslende startdatoer på 

de enkelte frekvenser i respekt af de eksisterende programtilladelsers udløb. 

 

Udbudsvilkårene var udelukkende hentet fra Radio- og fjernsynslovgivningen, dvs. at 

tilladelsesindehaver: 

 

• dagligt skal sende mindst 30 minutters lokalt producerede nyheds- og 

aktualitetsprogrammer eller andre programmer med udgangspunkt i lokalsamfundet, 

• skal sørge for, at en væsentlig del af programmerne derudover er dansksprogede eller 

produceret for et dansk publikum, 

• skal afsætte sendetid til ikke-kommercielle stationer i de såkaldte ”vinduer”, dvs. kl. 9:00-

12:00 (dog ikke kanal 60/0P), 

• hvert kvartal til Radio- og tv-nævnet skal indsende en redegørelse for, hvorledes kravet 

om lokalt producerede programmer m.v. er opfyldt. 

• tilstræbe, at der i det omfang, der beskrives i bekendtgørelsens § 4 afsættes sendetid til 

europæiske programmer. 

 

Herudover ville tilladelsesindehaver blive bundet af de oplysninger vedrørende programindhold 

m.v., som vedkommende anførte i sin ansøgning. 

 

Udbuddet blev foretaget ved skønhedskonkurrence, og Radio- og tv-nævnet havde på forhånd 

oplyst, at der ved vurderingen ville blive lagt særlig vægt på kvaliteten og ressourceanvendelsen i 

forbindelse med lokalstof-kravet, herunder også ansøgers mulighed for at sende mere end de 

fastlagte 30 minutter. 

 

Ved ansøgningsfristens udløb den 28. august, havde kun en ansøger meldt sig -SBS TV A/S 

(arbejdsnavn ”Kanal 6”). Ansøgningen opfyldte overordnet set de i udbudsmaterialet og 

lovgivningen beskrevne krav til ansøger samt til programindhold. Efter en del nødvendige 

efterfølgende præciseringer -især vedrørende sendestart på de respektive frekvenser- kunne 

Nævnet derfor på sit møde den 2. oktober 2006 træffe afgørelse om at tildele den ansøgte 

programtilladelse til SBS TV A/S med første opstartsdato den 1. januar 2007. 



 12 

 

SBS TV A/S har på baggrund af oplysninger i ansøgningen forpligtet sig til at ca. 20 % af 

programmerne er dansksprogede eller produceret for et dansk publikum, hvilket endvidere skal 

udgøre mindst 1000 timer pr. år. 

 

Endelig er SBS TV A/S forpligtet til at have mindst én lokalredaktion beliggende i hvert af følgende 

amter: 

 

• Nordjyllands Amt 

• Århus Amt 

• Fyns/Sønderjyllands Amt 

• Vestsjællands Amt 

• Københavns Amt/København 

 

Radioudbud 

I henhold til § 6, stk. 1, i bekendtgørelsen om radio- og fjernsynsvirksomhed, udstedes tilladelser 

til programvirksomhed efter udbud af ledige sendemuligheder. I henhold til stk. 2 kan Radio- og 

tv-nævnet dog i særlige tilfælde udbyde ledige sendemuligheder til andre tilladelsesindehavere i 

det lokale område, som sendemuligheden er fordelt til. 

 

På baggrund af de mange ansøgninger og henvendelser til Mediesekretariatet om nye 

programtilladelser, besluttede Radio- og tv-nævnet i foråret 2006 at afholde udbud over samtlige 

ledige sendemuligheder, dvs. både enkelte sendetimer på delvist ledige frekvenser og af hele, 

ledige frekvenser.  

 

Processen begyndte med en afdækning af den ledige sendetid efterfulgt af høring af stationerne 

for at sikre oplysningernes rigtighed. Derefter blev frekvenser med under 50 % ledig sendetid i 

første omgang udbudt til de stationer, som allerede sendte i det pågældende lokalområde. 

Herefter blev den resterende ledige sendetid udbudt til alle interesserede over hele landet, dvs. 

herunder også frekvenser med minimum 50 % ledig sendetid.  

 

Udbuddet resulterede i flere hundrede ansøgninger, der først blev endeligt færdigbehandlet i 

begyndelsen af år 2007 med 50 nye tilladelser til både tidligere og nye lokalradiostationer. 

 

 

 



 13 

Kontrol/tilsyn: 

Radio- og tv-nævnet har i 2006 truffet afgørelse i 8 sager (6 på baggrund af eksterne 

henvendelser samt 2 af egen drift) vedrørende lokalstationernes programindhold, jf. § 15 om 

tilsyn i bekendtgørelsen om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed. 

 

Radio Holger (2 sager): 

På baggrund af forrige års overtrædelse af bekendtgørelsens § 5 og Nævnets midlertidige 

inddragelse af stationens programtilladelse i 3 måneder, udbad sekretariatet sig af egen drift 

radiooptagelser fra 3 specifikke datoer.   

 

Sekretariatet foretog en gennemlytning af de tilsendte cd’ere, men tilsynet gav ikke Nævnet 

anledning til at fremsætte bemærkninger overfor stationen. 

 

Sekretariatet modtog senere på året en klage fra Dokumentations- og rådgivningscentret om 

racediskrimination (DRC) over en bestemt udsendelse. Sagen var blevet rejst på baggrund af en 

klage fra en dansk statsborger (med oprindelse i Libanon), fordi denne i radioens udsendelse blev 

omtalt som en af de feje fremmede, som havde koloniseret vort land m.v. 

 

Stationen nægtede af forskellige årsager at efterkomme Radio- og tv-nævnets gentagne pålæg 

om i henhold til lovens § 87 at indsende de båndede optagelser til kontrol. Da Nævnet fandt at 

radioens nægtelse af at efterkomme et pålæg om aflevering af båndoptagelser af radioens 

udsendelser indebar en så principielt indskrænkning af Nævnets tilsynsmuligheder, traf Nævnet 

afgørelse om endelig inddragelse af stationens programtilladelse. 

 

Mix FM, Østfyn 

En journalist havde bl.a. skrevet til sekretariatet, at MixFM på den pågældende frekvens 

tilsyneladende ikke sendte lokale nyheder.  

 

Det lokale radio- og fjernsynsnævn havde i stationens programtilladelse anført, ”at Det lokale 

Nævn lægger stor vægt på at radioen dækker området Nyborg og Ørbæk med lokale nyheder”. 

Det viste sig, at der pga. omlægning og tekniske problemer havde været en længere periode, hvor 

stationen ikke havde sendt de pågældende lokale nyheder.  

 

Eftersom der på afgørelsestidspunktet var rettet op på stationens programvirksomhed, besluttede 

Radio- og tv-nævnet kun at give en påtale for den allerede passerede manglende overholdelse. 

 



 14 

Radio 49/Mix FM 

Sagen blev indbragt af en utilfreds lytter, som ikke kunne høre lokalstof på frekvensen som 

tidligere, dvs. før MixFm networkede med Radio NRJ. 

 

Radio- og tv-nævnet fastslog, at det i dag er tilladt frit at networke, så længe tilladelsesindehaver 

sikrer, at loven og vilkårene for egen programtilladelse fortsat overholdes. Der var af det lokale 

nævn ikke fastsat noget vilkår om lokalstof i Radio 49/MixFMs programtilladelse, og det måtte 

endvidere lægges til grund, at de vilkår om lokalstof, som fulgte af lokalradionævnets 

mediepolitiske principper, var bortfaldet gennem aftale/efterfølgende stiltiende accept fra 

lokalradionævnets side. 

 

Radio- og tv-nævnet kunne derfor ikke give klageren medhold. 

 

Radioforeningen Kultur og Samfund af 2001 

En konkurrerende radiostation klagede over, at det var ren musikradio på den ene resterende 

frekvens, som stationen havde beholdt efter Radio- og tv-nævnets inddragelse af de øvrige, der 

ikke blev brugt. 

 

Lokalnævnet havde fastsat det vilkår for programtilladelsen, at der blev sendt alsidig folkelig radio 

med kulturelle, oplysende og underholdende programmer af lokal og almen art. Stationen svarede 

først sekretariatet længe efter udløb af fristen og oplyste, at det var korrekt, at der udelukkende 

blev sendt musik på frekvensen. 

 

Radio- og tv-nævnet gav derfor stationen en advarsel for sin manglende overholdelse af 

programtilladelsens vilkår samt et pålæg om inden 1 måned fra afgørelsens modtagelse at rette 

programindholdet ind i overensstemmelse med de vilkår, tilladelsen var blevet meddelt på. 

 

IT- og Telestyrelsen inddrog kort tid herefter stationens tekniske sendetilladelse pga. manglende 

betaling af gebyr til styrelsen, hvorefter Radio- og tv-nævnet ligeledes måtte inddrage 

programtilladelsen endeligt. 

 

Radio Frederiksberg-Journalen 

Sagen blev taget op på baggrund af en række henvendelser fra borgere, der har klaget til 

Pressenævnet over Radio Frederiksberg-Journalens omtale af disse i forskellige af radioens 

udsendelser. Pressenævnet traf afgørelse om, at radioen har overtrådt Pressenævnets vejledende 

regler for god presseskik. 



 15 

 

Lokalradionævnet havde ved stationens programtilladelse fastsat et vilkår om overholdelse af god 

presseetik. Radio- og tv-nævnet konstaterede, at Radio Frederiksberg-Journalen i 2006 i 3 tilfælde 

havde overtrådt reglerne om god presseskik og derved ligeledes overtrådt programtilladelsens 

vilkår. Eftersom stationen tidligere havde overtrådt samme vilkår, traf Nævnet afgørelse om 3 

måneders midlertidig inddragelse af programtilladelsen.  

 

Det blev endvidere anført, at Nævnet ved endnu en overtrædelse af dette vilkår agtede at 

foretage en endelig inddragelse af radioens programtilladelse.   

 

Radio Hvidovre 

Sagen blev taget op efter en klage fra den tidligere stationsleder.  

 

Radio- og tv-nævnet fandt, at stationen ikke længere levede op til de programplaner med 

lokalstof, som var beskrevet ved stationens ansøgning om programtilladelse.  

 

Stationen fik derfor en advarsel for sin manglende overholdelse af lokalbekendtgørelsens § 11, 

samt et pålæg om inden 2 mdr. at rette programindholdet ind i overensstemmelse med det i 

ansøgningen anførte.  

 

Radio Hvidovre har efterfølgende meddelt sekretariatet, at stationen lukker, og at stationen i 

stedet ønsker at opstarte en ny radio i Hvidovre.  

 

Foreningen Antenne Århus/Radio 100 FM 

Sagen blev forelagt for Radio- og tv-nævnet pga. stationens manglende udsendelse af lokalstof til 

trods for ansøgningens beskrivelse heraf samt lokalnævnets vilkår herom. Sagen er taget op af 

egen drift som stikprøve. 

 

Lokalnævnets krav om 15 % lokalstof blev opretholdt, og stationen fik en advarsel samt pålæg om 

at godtgøre overfor Nævnet, hvorledes programvirksomheden fremover vil blive tilrettelagt i 

overensstemmelse med vilkårene, herunder at indsende 1 uges optagelse af radioens udsendelser, 

således at overholdelsen kan kontrolleres.  

 

 

 



 16 

 

4. Tilskud til ikke-kommercielle radio- og tv-stationer  
 
Radio- og tv-nævnet yder tilskud til ikke-kommercielle lokale radio- og tv-stationer. I 2006 blev 

tilskuddene udelukkende ydet som driftstilskud.  

 

Driftstilskud ydes til ikke-kommercielle lokal radio- eller tv-stationer eller registrerede 

foretagender, som har tilladelse til programvirksomhed, og som ikke har reklameindtægter. 

 

Bevilling 

Der var i 2006 en finanslovsbevilling på 30,8 mio. kr. til fordeling. Herudover var der en 

videreførsel fra 2005 på 2,4 mio. kr., således at den samlede ramme for tilskud var på 33,2 mio. 

kr. Heraf var 2 mio. kr. afsat til en særlig pulje til handicap-, højskole- og studenterstationer.  

 

I hovedpuljen udgjorde driftstilskuddet i 2006 921 kr. pr. time i maksimalt 3 timer pr. uge for tv-

stationer og 184 kr. pr. time i maksimalt 15 timer pr. uge for radiostationer. Fra den særlige pulje 

blev yderligere fordelt 747 kr. pr. time til tv-stationer og 149 kr. pr. time til radiostationer, i øvrigt 

efter samme fordelingsnøgle.  

 

Det maksimale almindelige driftstilskud for såvel radio- som tv-stationer udgjorde således 

143.750 kr. pr. år.  

Det maksimale driftstilskud plus tilskud fra den særlige pulje udgjorde 260.255 kr. pr. år. 

 

Tabel 1:  Udvikling i bevilling og tilskud 2000-2006 (mio. kr .) 

 2000 2001 2002  2003  2004 2005  2006 

Finanslovsbevill

ing  

50,0 57,0 50,0 34,4 30,8 30,8 30,8 

Tilskud i alt 46, 5  55,2 51,9*  34,4 30,6 36,2 **  32,6*** 

Basistilskud 19,8 21,8 22,8 22,1    

Driftstilskud     17,5 18,7 32,6 

Programtilskud 22,3 28,4 29,1 9,8 10,6 15,0 

Uddannelsestilsk

ud 

4,4 5,0 0 1,7 1,4 1,3 

Medieskoletjenes

ter 

   0,8 1,1 1,2 

 



 17 

*Bevillingen overskrides, da der disponeres over et videreførselsbeløb  

**Bevillingen overskrides, da der disponeres over et videreførselsbeløb fra 2004 og tidligere år 

***Bevillingen overskrides, da der disponeres over et videreførselsbeløb fra 2005. 

 

Fordeling af tilskud 

Radio- og tv-nævnet har i alt givet tilsagn på 32,9 mio. kr. i 2006 til driftstilskud til ikke-

kommercielle lokale radio- og tv-stationer.  

 

Tabel 2:  Udvikling i antal tilsagn 2000-2006 

 2000 2001 2002 2003 2004 2005  2006 

Antal tilsagn i 

alt 

397 423 440 523 397 444 261 

Driftstilskud i 

alt 

    263 274 261 

Basistilskud i alt  245 257 263 281    

Radio 

Tv 

155 

 90 

163 

 94 

163 

100 

162 

119 

153 

110 

157 

117 

152 

109 

Programtilskud i 

alt 

152 166 177 164 102 133 

Radio 

Tv 

 80 

 72 

 83 

 83 

 93 

 84 

107 

 57 

 55 

 47 

 69 

 64 

Uddannelsestilskud      47  25  33 

Radio 

Tv 

Organisationer 

    23 

 23 

1 

 11 

 12 

2 

 15 

 17 

1 

Medieskoler    4 7 4 

Radio 

Tv 

   2 

2 

2 

5 

1 

3 

 

Stikprøver 

I henhold til § 15 i bekendtgørelse om lokal radio og fjernsynsvirksomhed fører Radio- og tv-

nævnet tilsyn med udøvelsen af den lokale programvirksomhed, herunder med anvendelsen af 

tilskudsmidler. Nævnet gennemfører stikprøver i denne forbindelse. 

 



 18 

Som følge af ændret bekendtgørelse og deraf følgende ændring af Mediesekretariatets 

resultatkontrakt (juli 2006) var målet at udføre 4 stikprøver af driftstilskud og 8 af programtilskud 

(fra 2006). 

 

Mediesekretariatet havde på det tidspunkt indhentet stikprøver af 7 tilfældigt udvalgte 

programmer, nemlig Radio Kattegat: "Med andre øjne", Odense Studenterradio: ”Platform”, Det 

Åbne Radioværksted: ”Radio Viktoria”, ES-TV: ”Nyheder og information fra Esbjerg og opland”, 

Aalborg Kristne TV: "Er Nordjylland handicapvenligt?", TV Nordkysten: ”Bred ymer” samt Kanal 

Fyn Haarby: "ITB - Information til borgerne".  

 

Sekretariatet fandt, at stationerne med en enkelt undtagelse, nemlig Kanal Fyn Haarby (se herom 

nedenfor), har sendt udsendelser i overensstemmelse med de programtilskud, de har modtaget i 

2006.  

 

På baggrund af en tvivl, om der foregik selvstændig programvirksomhed på fire stationer, valgte 

sekretariatet at prioritere at aflægge besøg hos disse frem for stikprøver af tilfældigt udvalgte 

stationer. De 4 stationer var Kanal Fyn Odense, Kanal Fyn Haarby, Midtfjord Radio og Frederik den 

VII’s Kanal.  

 

Sekretariatet fandt på baggrund af besøget, at Kanal Fyn Odense reelt ikke eksisterede som en 

selvstændig station, og at der således kun var tale om én station, nemlig Kanal Fyn Haarby. 

Tilskuddet til Kanal Fyn Odense blev derfor inddraget for resten af året. Stationernes regnskaber 

blev herefter gennemgået, og der blev rejst tilbagebetalingskrav.   

 

Sekretariatet vurderede derimod, at der foregik selvstændig programvirksomhed på Midtfjord 

Radio og Frederik den VII’s Kanal. 

 

Regnskabsgennemgang 

Modtagere af tilskud skal aflægge årsregnskab for stationens virksomhed. Regnskaberne skal 

indsendes senest den 1. april det følgende år.  

 

Af 266 tilskudsmodtagere, som skulle indsende regnskab i 2006, indsendte de 204 (77%) 

rettidigt, dvs. inden den 1. april. Yderligere 56 regnskaber blev modtaget inden for 3 måneder 

efter fristens udløb, således at 260 årsregnskaber (98%) var modtaget inden den 1. juli 2006. 

Efterfølgende har sekretariatet modtaget yderligere 1 regnskab frem til den 1. november. 5 

regnskaber er aldrig modtaget, og sagerne er oversendt til inddrivelse. 



 19 

En velfungerende rykkerprocedure har formentlig været stærkt medvirkende til dette resultat. 

 

Af de modtagne regnskaber blev 41% godkendt uden bemærkninger, yderligere 29% efter én 

henvendelse til stationen, og endnu 28% efter 2 eller flere henvendelser til stationen.  

 

Pr. 30. juni 2006 var 237 regnskaber godkendt, svarende til 89%. 

 

Sekretariatet finder som helhed stationernes regnskabsaflæggelse tilfredsstillende. Samtidig med 

at flere og flere stationer efterhånden får forståelsen af, hvad der kræves, for at deres regnskab 

kan godkendes, er sekretariatet blevet mere rutineret i gennemgangen, bl.a. ved anvendelsen af 

et kontrolskema. 

 

Det udsendte eksempel på en regnskabsopstilling har betydet, at der har været færre problemer 

med selve regnskabsopstillingen, og i sidste ende har vi fået nogle mere præcise regnskaber. 

 

 



 20 

5. Satellit- og kabel- og kortbølgeprogramvirksomhed 

 

Registrering  

Radio- og tv-nævnet registrerer foretagender, der udøver programvirksomhed ved hjælp af satellit 

eller ved hjælp af kabelanlæg til områder, der går ud over ét lokalt område samt 

kortbølgeradiovirksomhed. Nævnet fører tilsyn med, om programvirksomheden opfylder lovens 

krav. 

 

Generelt 

Der var ved årets begyndelse 16 tilladelser til og registreringer af satellit- og kabelvirksomhed 

samt kortbølgeradio.  

 

I 2006 blev der registreret fem nye stationer, og der var således ved årets udgang 21 gældende 

satellit- og kabeltilladelser og registrerede stationer.  

 

Tabel 3: Oversigt over registrerede stationer og ti lladelser i 2006 

 

Selskabets navn + Stationens navn Type Gældende 

1.1.2006 

Radio 2  

Satellit-radio 

 

Ja 

SBS Broadcast Danmark 

Kanal 4 (tidligere TvDanmark) 

Satellit-tv Ja 

CIAC Holding 

DK 4 

Satellit-tv Ja 

Nordisk Radio Reklame The Voice  

Satellit-radio 

 

Ja 

Mesopotamia Broadcast 

METV 

Satellit-tv Ja 

DanToto Racing Live Satellit-tv Ja 

Mesopotamia Broadcast 

Radio Mesopotamia International 

Satellit-radio Ja 

TV 2 Zulu A/S Satellit-tv Ja 

24NORDJYSKE Satellit-tv Ja 

ROJ TV Satellit-tv Ja 

CIAC A/S Satellit-tv Ja 



 21 

DK Sport 

TV 2 Charlie A/S Satellit-tv Ja 

NUCE -  

Mesopotamia Broadcast METV 

Satellit-tv Ja 

MMC - Musikkanal 

Mesopotamia Broadcast METV 

Satellit-tv Ja 

TV 2 Film A/S Satellit-tv Ja 

Localeyes.tv Kabel-tv Nej 

Skandinavian Movie Channel Kabel-tv Nej 

Infokanalen Kabel-tv Nej 

24 Sjællandske Kabel-tv Nej 

TV 2 NEWS A/S Satellit-tv Nej 

 

Radio- og tv-nævnet står for det danske bidrag til en international database over radio- og tv-

stationer med tilladelse/registrering i medlemslandene under EPRA, som er en europæisk 

organisation for myndigheder på radio- og tv-området. 

 

ROJ TV 

ROJ TV, der er en kurdisk sproget satellit tv-kanal, fik tilladelse pr. 1. januar 2003. Kanalen drives 

af Mesopotamia Broadcast A/S, som har tre andre tv-kanaler og en radiokanal registreret hos 

Radio- og tv-nævnet. Ifølge ROJ TVs oplysninger udøver stationen programvirksomhed via satellit 

rettet primært mod det kurdiske folk. Programmerne omhandler primært social- og 

samfundsmæssige forhold, sundhedsforhold, politiske emner og debatter samt 

underholdningsprogrammer (hovedsageligt i weekender). 

 

Klage behandlet i 2005 - opsummering 

I januar 2005 modtog Nævnet en klage fra Den tyrkiske Ambassade over ROJ TV. Klagepunkterne 

var, at ROJ TV skulle: 

• have relationer til ulovlige organisationer som PKK og KONGRA-GEL, som er 

          opført på EU's terrorliste 

• have relationer til ulovlige personer med forbindelse til PKK og KONGRA-GEL 

• overtræde paragrafferne 114, 114a, 114b, 114c og 114d i straffeloven 

• overtræde § 11, stk. 3, i satellit- og kabelbekendtgørelsen. 

 

Nævnet traf afgørelse i sagen den 21. april 2005 om, at ROJ TV ikke havde overtrådt § 11, stk. 3, 

i satellit- og kabelbekendtgørelsen om, at programmerne ikke på nogen måde må tilskynde til had 



 22 

på grund af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans. De øvrige forhold var uden for 

Nævnets myndighedsområde.  

 

For så vidt angår punkterne vedrørende relationer til ulovlige organisationer og personer, som er 

uden for Radio- og tv-nævnets myndighedsområde, blev disse forhold henvist til eventuel 

politianmeldelse. Med hensyn til mistanke om overtrædelser af en række paragraffer i straffeloven 

blev klagen ligeledes henvist til eventuel politianmeldelse, idet Nævnet ikke kan behandle sager 

om overtrædelser af straffeloven. Så vidt Nævnet er orienteret, er sagen fortsat under 

efterforskning hos politiet. 

 

Klage fra den tyrkiske radio- og tv-myndighed 

Radio- og tv-nævnet modtog den 30. juli 2006 tre klager fra den tyrkiske radio- og tv-myndighed 

Radio and Television Supreme Council (RTSC) over programmer eller dele af programmer udsendt 

af ROJ TV. 

 

RTSC af den opfattelse, at ROJ TV i forbindelse med alle tre klager har overtrådt bestemmelser i 

nedenstående internationale konventioner og aftaler og dansk lovgivning: 

 

1. Den europæiske konvention om menneskerettigheder 

2. FNs internationale COVENANT om civile og politiske rettigheder 

3. Den europæiske konvention om grænseoverskridende fjernsyn 

4. Konventionen om børns rettigheder 

5. EU's direktiv ”TV uden grænser” 

6. Bekendtgørelse nr. 338 af 19. april 2006 om programvirksomhed ved hjælp af  

          satellit, kabel og kortbølgesendemuligheder (tidligere bekendtgørelse nr. 1174 af  

          17. december 2002 om radio- og fjernsynsvirksomhed ved hjælp af satellit, kabel 

          og kortbølgesendemuligheder). 

 

Sagen var fortsat underbehandling ved udgangen af 2006 og forventes afgjort i 2007∗.  

 

Gebyr 

Acontobetalingen vedrørende gebyr til Radio- og tv-nævnet er i kabel- og satellitbekendtgørelsen 

fastsat til kr. 30.000 på baggrund af en vurdering af de forventede omkostninger ved registrering 

                                                 
∗ Radio- og tv-nævnet afgjorde sagen på sit møde den 30. april 2007. Nævnet traf afgørelse om, at ROJ TV ikke har overtrådt 
forbuddet mod tilskyndelse til had på grund af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans, samt at ROJ TV heller 
ikke har overtrådt bestemmelserne om beskyttelse af mindreårige. 



 23 

af stationer, opkrævning af gebyrer og gennemførelse af tilsyn. De opkrævede acontogebyrer for 

2006 har oversteget omkostningerne ved tilsyn med videre, og således vil der blive tilbagebetalt 

en del af acontogebyret til stationerne. 

 

Bestemmelserne vedrørende betaling af gebyr til Radio- og tv-nævnet er ophævet med virkning 

fra 1. januar 2007, og 2006 var således det sidste år, hvor stationerne skulle betale gebyr til 

Nævnet. 

 



 24 

6. Landsdækkende og regional programvirksomhed med særlig tilladelse 
 

Radio- og tv-nævnet udsteder efter udbud tilladelse til spredning af landsdækkende og regionale 

programmer ved hjælp af jordbaserede sendenet. Nævnet fører tilsyn med programvirksomheden. 

 

Der blev i 2001 givet tilladelse til en fjerde landsdækkende jordbaseret FM-radiokanal, hvor 

programtilladelsen blev tildelt DR, i 2003 til en femte næsten landsdækkende FM-radiokanal, der 

dækker 78 % af befolkningen (Sky Radio A/S) samt ligeledes i 2003 til en sjette FM-kanal, der 

dækker 38 % af befolkningen (Talpa/100 FM). Sky Radio tilbageleverede sin tilladelse den 15. 

november 2005 med henvisning til, at der var fejl i udbudsmaterialet vedrørende dækningen, se 

nedenfor. Den femte radiokanal med en befolkningsmæssig dækning på 84% blev genudbudt ved 

auktion i 2006 (TV 2 Radio). 

 

Tilsyn med overholdelse af tilladelsesvilkårene for den fjerde radiokanal (DR P2) 

Den årlige public service-redegørelse  

Radio- og tv-nævnet udstedte i marts 2001 programtilladelse til den fjerde FM-radiokanal til DR 

efter udbud (skønhedskonkurrence). 

 

DR skal hvert år rapportere og dokumentere opfyldelse af de vilkår, der er angivet i tilladelsen. 

Vilkårene omfatter blandt andet, at kanalen skal være en nuanceret public service-orienteret kanal 

med klassisk musik – suppleret med præsentation af rytmisk musik, jazz og dansk musik – 

kulturprogrammer, samfunds- og debatprogrammer m.v. I henhold til radio- og fjernsynsloven 

indgår programvirksomheden på den fjerde FM-radiokanal i den samlede public service-

virksomhed. Kanalen skal således også opfylde de generelle krav til public service, som fremgår af 

loven. Endelig skal programvirksomheden på kanalen være i overensstemmelse med beskrivelsen 

af programvirksomheden i ansøgningen samt de senere med Nævnet aftalte ændringer af 

programvirksomheden. 

 

Radio- og tv-nævnet modtog den 28. april 2006 DRs public service-redegørelse, herunder 

redegørelse for overholdelse af vilkårene på den fjerde radiokanal. Af redegørelsen, som blandt 

andet var bilagt programplaner og uge-planche, fremgik, hvordan DR har levet op til vilkårene i 

programtilladelsen. DR har i redegørelsen beskrevet, hvordan de forskellige krav i tilladelsen – set 

i sammenhæng med indholdet af DRs tilbud, som vandt udbudet – er blevet opfyldt.  

 

Nævnet behandlede DRs redegørelse og regnskab med bilag på sit møde den 31. maj 2006. 

Nævnet drøftede den tilsendte redegørelse, som blev godkendt, idet DR efter Nævnets vurdering 



 25 

af redegørelsen har overholdt vilkårene i tilladelsen, og at programvirksomheden har været i 

overensstemmelse med beskrivelsen i ansøgningen med den senere med Nævnet aftalte 

ændringer af programvirksomheden.  

 

Ændring af programfladen i eftermiddagstimerne på hverdage 

DR annoncerede i en pressemeddelelse i starten af januar 2006, at P2 fra mandag den 9. januar 

2006 ville lancere en ny kulturfalde i tidsrummet kl. 12.30 – 16.00 på hverdage. 

 

Nævnet anmodede på den baggrund DR om en redegørelse for de planlagte ændringer, og 

Nævnet modtog den 11. januar 2006 redegørelsen fra DR. 

 

Af DRs redegørelse fremgik det, at DR som led i udviklingen af kanalen ønskede at ændre 

programfladen i eftermiddagstimerne på hverdage, og at fordelingen af de forskellige kultur- og 

stofområder ville blive fastholdt i overensstemmelse med tilladelsesvilkårene og ansøgningen. 

Nævnet tog DRs oplysninger om, at tilladelsesvilkårene fortsat vil blive opfyldt og at 

programfladen vil være i overensstemmelse med ansøgningen, til efterretning. 

 

Nævnet indskærpede samtidig over for DR, som det allerede i september 2001 var blevet meddelt 

DR, at stationen skal indsende oplysninger om planlagte programændringer til Nævnet i så god 

tid, at Nævnet reelt får mulighed for at vurdere de planlagte tiltag. 

 

Justering af morgenfladen 

Radio- og tv-nævnet modtog brev af 8. december 2006 fra DR om, at stationen havde påtænkt at 

justere programplanerne pr. 1. januar 2007, således at Morgenandagten vil blive flyttet fra 

tidsrummet kl. 8.07 - 8.30 til kl. 8.42 – 9.00. Det indebærer samtidig, at Morgenandagten 

forkortes med fem minutter, og reduktionen vil ske ved, at der bruges mindre tid på 

klokkeringning, orgelspil og salmesang. 

 

DR oplyste endvidere, at fordelingen af programtyper og stofområder vil være uændret i 2007 

både i morgenfladen og for kanalen som helhed. 

 

Nævnet meddelte på den baggrund i brev af 20. december 2006, at Nævnet havde noteret sig, at 

justeringerne af programfladen på P2 ikke vil ændre den samlede fordeling af sendetiden på 

programtyper og programmer i 2007 og havde ikke yderligere bemærkninger til DRs planer om at 

ændre sendetidspunkt og længde af Morgenandagten. 

 



 26 

Klage over manglende overholdelse af tilladelseskravet om klassisk musik 

Radio- og tv-nævnet modtog den 28. september 2006 en klage over, at DR efter klagers 

opfattelse ikke overholder programtilladelsens krav om, at 62% af programfladen på P2 skal 

udgøres af klassisk musik. Klagers påstand er, at DR i 2006 har svækket definitionen af klassisk 

musik og dermed erstattet dele af den klassiske musik med underholdningsmusik, rytmisk musik 

og anden musik i den lette genre. Således har DR efter klagers opfattelse med henblik på at opnå 

højere lyttertal inkluderet eksempelvis filmmusik samt dele af jazzmusikken, folkemusikken og 

den etniske musik i opgørelserne af den klassiske musik. 

 

DR afgav høringssvar den 15. november 2006, hvori stationen anførte, at programvirksomheden i 

hele tilladelsesperioden er blevet udøvet i overensstemmelse med ansøgningen og 

tilladelsesvilkårene, og klassisk musik har udgjort 62% af programfladen. Herudover pegede DR 

på, at klagen ikke indeholder konkrete eksempler på overtrædelser, som DR kunne forholde sig til. 

 

DR oplyser, at programvirksomheden i hele tilladelsesperioden er blevet udøvet i 

overensstemmelse med ansøgningen og tilladelsesvilkårene. Kanalen har spillet 62% klassisk 

musik fordelt på 38% klassisk musik om dagen og 24% klassisk musik om natten. 

 

DR oplyste endvidere, at der i hele tilladelsesperioden er blevet anvendt samme definition af 

klassisk musik. DR har anvendt definitionen: 

 

1) ”Vestlig kompositionsmusik fra middelalderen til i dag i alle historiske genrer. Den vestlige 

kompositionsmusik er alt overvejende i noter/partitur. Langt hovedparten af klassisk musik på P2 

er således af denne type. 

2) Anden musik i klassisk partiturtradition og med tydeligt klassisk tonesprog (filmmusik, 

operette, musical og arrangementer). Denne musik med tydelig ”klassisk lyd” optræder på P2 i 

begrænset omfang og indgår primært i programmerne Amadeus, Cafe Rossini og P2 Plus.” 

 

DR oplyste endvidere, at opgørelsen af mængden af klassisk musik på P2 sker ved registrering og 

optælling af henholdsvis  

 

” 1)     hele udsendelser, hvor musikken er klassisk 

  2)     udsendelser, hvor der også optræder andre musikformer. Her opgøres den klassiske musik  

          særskilt som procentdel af programmets varighed eller ved reduktion af de øvrige genrers  

          andel.” 

 



 27 

Denne opgørelsesmetode har ifølge DR været anvendt gennem hele tilladelsesperioden. 

 

Den 20. december 2006 anmodede Nævnet klager på baggrund af klagens generelle karakter og 

DRs høringssvar om at præcisere klagen med angivelse af eksempler på specifikke programmer 

eller indslag, som efter klagers opfattelse udgør overtrædelser af tilladelsesvilkårene. 

 

Det kan oplyses, at Nævnet har modtaget en uddybende klage dateret den 26. januar 2007. 

Sagen er fortsat under behandling. 

 

Auktion over tilladelse til femte radiokanal 

Efter Sky Radio A/S’ tilbagelevering af programtilladelsen til den femte radiokanal i november 

2005 blev det politisk besluttet, at tilladelsen skulle udbydes igen.  

 

Den femte radiokanal blev udbudt med mulighed for opdeling i en sendemulighed, der dækker 

Sjælland (Østkanalen), og en sendemulighed der dækker Jylland og Fyn (Vestkanalen) ved en 

åben auktion.  

 

Der blev udstedt udbudsmateriale den 15. maj 2006, og interesserede foretagender skulle senest 

den 9. august 2006 tilmelde sig til auktionen. I perioden frem til den 31. juli 2006 kunne 

potentielle deltagere i auktionen stille spørgsmål til udbudsmaterialet. 

 

Ved tilmeldingsfristens udløb havde Radio- og tv-nævnet modtaget tilmelding fra fem parter (SBS 

Radio A/S, Det Berlingske Officin A/S, Talpa Radio A/S, MTG – Moderne Times Group A/S og TV 2 

Radio A/S), som alle blev godkendt og stillede den foreskrevne bankgaranti på kr. 5 mio. 

 

Der er knyttet særlige krav om public service-nyhedsdækning til tilladelsen til den femte 

radiokanal og krav om, at skandinavisk musik skal udgøre mindst 30% af musikfladen. 

Sendefladen på den femte radiokanal må ikke regionaliseres, idet der dog er mulighed for 

regionale nyhedsudsendelser. 

 

Auktionen blev afholdt onsdag den 23. august 2006 kl. 17 hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner. 

Auktionen blev vundet af TV 2 Radio A/S med et bud på 23 mio. kr., som vil være den faste, årlige 

koncessionsafgift. Udover den faste årlige afgift skal tilladelsesindehaveren betale en variabel, 

omsætningsafhængig koncessionsafgift. 

 

Programtilladelsen blev udstedt den 20. november 2006 og gælder for en periode på otte år.  



 28 

 

Tilsyn med overholdelse af tilladelsesvilkårene for den femte radiokanal  

Der har ikke været tilsyn med overholdelse af tilladelsesvilkårene for 2006, idet TV 2 Radio A/S 

endnu ikke ved årets udgang havde begyndt programvirksomheden. Stationen startede 

programvirksomheden den 1. februar 2007 og skal senest den 1. maj 2008 indsende sin første 

redegørelse for overholdelse af tilladelsesvilkårene for året 2007. 

  

Sagen mellem Radio- og tv-nævnet og Sky Radio 

Sagen mellem Radio- og tv-nævnet og Sky Radio A/S vedrørende krav om betaling af 

koncessionsafgift for hele tilladelsesperioden og Sky Radio A/S’ påstand om, at der var fejl i 

udbudsmaterialet verserer fortsat. Nævnet indgav stævning til Østre Landsret den 9. august 2006, 

og samme dag indgav Sky Radio A/S stævning mod Radio- og tv-nævnet. Der er siden afgivet 

replikker og duplikker samt processkrifter mellem parterne, og sagerne vil blive domsforhandlet 

samlet. 

 

I januar 2007 meddelte Østre Landsret, at sagerne ville blive oversendt til Københavns Byret. 

Advokaterne for begge parter indgav indsigelser imod dette på grund af sagens meget betydelige 

økonomiske betydning samt at sagen indeholder en række principielle fortolkningsspørgsmål. 

Østre Landsret afviste parternes ønske om at føre sagen ved Landsretten, og den 23. januar 2006 

blev sagerne henvist til Københavns Byret. 

 

Der er afsat tid til domsforhandling i januar og februar 2008. 

 

Tilsyn med overholdelse af vilkårene for den sjette radiokanal (Talpa Radio) 

Der er i tilladelsen til den sjette radiokanal ikke særlige vilkår til programvirksomheden men kun 

vilkår af mere generel karakter. Indehaveren af tilladelsen, Talpa Radio A/S, – som sender under 

navnet Radio 100 FM – skal derfor ikke indsende en årlig redegørelse for overholdelse af 

tilladelsesvilkårene.  

 

Hvert år skal Talpa Radio A/S senest den 1. maj indsende revideret årsregnskab sammen med en 

opgørelse af afgiftsgrundlaget for den variable koncessionsafgift. Frist for opgørelse af variabel 

koncessionsafgift og indbetaling af denne er 1. juni. 

 

Talpa Radio A/S’ omsætning i 2005 oversteg kr. 25 mio., og der blev derfor betalt variabel 

koncessionsafgift i 2006. 

 



 29 

Det vides endnu ikke, om der vil være betaling af variabel koncessionsafgift for 2006, idet 

årsregnskab og opgørelse af afgiftsgrundlag for året endnu ikke er modtaget. 



 30 

7. Distribution af lyd- og billedprogrammer ved hjælp af jordbaserede 
digitale tv-sendenet 

 

Tilladelse til I/S DIGI-TV 

Radio- og tv-nævnet udsteder efter udbud tilladelse til distribution af danske og udenlandske lyd- 

og billedprogrammer ved hjælp af jordbaserede digitale tv-sendenet og fører tilsyn med virk-

somheden. Efter kulturministerens nærmere bestemmelse kan tilladelse dog uden forudgående 

udbud meddeles DR, TV 2|DANMARK A/S eller et selskab, der udelukkende er ejet af ét af disse 

foretagender eller foretagenderne i forening. Radio- og tv-nævnet har efter kulturministerens 

nærmere bestemmelse udstedt tilladelse til  I/S DIGI-TV den 10. januar 2006. 

 

Ifølge tilladelsen skulle I/S DIGI-TV inden den 1. juli 2006 udarbejde en plan for den nødvendige 

udbygning af sendenettet. Planen skulle indeholde en nærmere beskrivelse af den anvendte 

beregningsmodel for nettets dækning samt metoder til eftervisning af dækningen. 

 

Radio- og tv-nævnet modtog fra I/S DIGI-TV en redegørelse om udbygning af sendenettet og en 

orientering om metoden til beregning af dækningen. Nævnet anmodede herefter I/S DIGI-TV om i 

sin indberetning til Nævnet den 1. april 2007 at redegøre nærmere for, hvorledes I/S DIGI-TV 

gennem feltmålinger sikrer sig, at beregningsmetoden giver tilstrækkeligt nøjagtige resultater. 

Herudover bemærkede Nævnet, at I/S DIGI-TV ikke har angivet en fuldstændig plan for 

udbygning af sendenettet, idet der hverken er angivet en tidsplan for opstillingen af de planlagte 

hjælpesendere eller omfanget af den forbedrede geografiske dækning i forbindelse hermed. 

 

På baggrund af oplysninger fra I/S DIGI-TV om planer herfor, understregede Nævnet, at der ikke i 

tilladelsen er grundlag for at forudsætte, at husstandene i bestemte, lokale områder skal etablere 

mere omfattende antenneanlæg end forudsat i tilladelsens punkt 5 med henblik på at I/S DIGI-TV 

kan leve op til tilladelsens krav om praktisk taget 100%'s landsdækning ved stationær modtagelse 

med udvendigt anbragte retningsantenner, hvorfor Nævnet ikke har taget stilling til I/S DIGI-TVs 

planer om en forbedret dækning i København og Århus. 



 31 

8. Public service 
 

Udtalelser 

Radio- og tv-nævnet skal afgive udtalelse om DR og de otte regionale TV 2-virksomheders 

redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakterne, og for TV 2/DANMARK A/S’ redegørelse 

for efterlevelse af public service-tilladelsen. Endvidere fører Nævnet tilsyn med TV 2/DANMARK 

A/S’ public service-programvirksomhed. 

 

Radio- og tv-nævnet afgav i sommeren 2006 udtalelser om DRs, TV 2/DANMARK A/S’ og de otte 

regionale TV 2-virksomheders public service-redegørelser for 2005. Nævnets udtalelser om DRs og 

de regionale TV 2-virksomhederes redegørelser er afgivet i medfør af radio- og fjernsynslovens § 

40, stk. 2, mens udtalelsen om TV 2/DANMARK A/S’ redegørelse er afgivet i medfør af radio- og 

fjernsynslovens § 44 a som led i Nævnets tilsyn med TV 2 DANMARK A/S’ public service-

programvirksomhed. Udtalelserne kan ses på www.mediesekretariatet.dk. 

 

Radio- og tv-nævnet afgav udtalelse om, at DR og de regionale TV 2-virksomheder levede op til 

public service-kontrakternes krav, og at TV 2 DANAMARK A/S efterlevede sine public service-

forpligtelser i henhold til tilladelsen.  

 

DR 

Radio- og tv-nævnet fandt som ovenfor anført samlet set på baggrund af sin gennemgang af DR’s 

public service-redegørelse for 2005, at DR i 2005 opfyldte public service-kontraktens krav, og at 

redegørelsen gav et tilfredsstillende billede af DR’s programudbud og danskernes brug heraf i 

2005.  

 

For så vidt angår omfanget af dansk dramatik i tv bemærkedes dog, at omfanget skal stige til 27 

timer i 2006, hvis det samlede krav for aftaleperioden skal overholdes. Med hensyn til 

musikprogrammer i tv bemærkedes med bekymring, at DR i 2005 sendte mærkbart mindre 

musik, herunder danske musikprogrammer, end i tidligere år. 

 

Endelig understregede Nævnet, at det af kontrakten bl.a. fremgår, at programmer, som kan 

skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling, ikke må sendes, ”medmindre det 

ved valget af sendetidspunkt eller ved tekniske foranstaltninger sikres, at mindreårige i 

udsendelsesområdet normalt ikke ser eller hører udsendelserne”. Nævnet anmodede i den 

forbindelse anmode DR om supplerende at oplyse, hvordan DR arbejder med hensyn til børn og 

sendetidspunkter, herunder om placering af danske dramaserier med f.eks. voldelige scener. I 



 32 

den efterfølgende korrespondance oplyste DR bl.a., at hvis et program vurderes som potentielt 

skadeligt for børns udvikling, kan vurderingen resultere i, at programmet omredigeres, eller at 

sendetidspunktet rykkes til efter kl. 21. Nævnet tog denne del af DRs redegørelse til efterretning 

og opfordrede DRs bestyrelse til at følge udviklingen vedrørende børn og sendetidspunkter og at 

redegøre for den af DR anvendte praksis på dette punkt i forbindelse med de kommende public 

service-redegørelser. 

 

Endelig anmodede Nævnet for så vidt angår støtten til dansk film om, at det i DRs public 

serviceredegørelse for 2006 specifikt opgøres, hvilke støttebeløb, der er givet til henholdsvis 

spillefilm, kort og dokumentarfilm samt talentudviklingspuljen i de år kontrakten har omfattet.  

 

TV 2/DANMARK A/S 

Radio- og tv-nævnet fandt som anført, at TV 2/DANMARK A/S i 2005 opfyldte public service-

tilladelsens krav og at redegørelsen gav et tilfredsstillende billede af TV 2’s programudbud og 

danskernes brug heraf i 2005.  

 

For så vidt angår dansk dramatik bemærkede Nævnet dog, at TV 2’s andel af nyproduktioner har 

været lavere i 2005 end i tidligere år, og  Nævnet fandt det bekymrende, at  

TV 2’s andel af nyproduktioner gennem de seneste tre år har været faldende, og i 2005 var så lav 

som 10 timer. 

 

For så vidt angår TV 2’s støtte til kort- og dokumentarfilm i bemærkede Nævnet, at TV 2 også i 

2005 lå klart under gennemsnitsniveauet på 7 mio. kr. Nævnet anser det det til gengæld for 

positivt, at TV 2 i efteråret 2005 indledte et nyt intensivt samarbejde med Det Danske Filminstitut 

om støtte til kort- og dokumentarfilm med henblik på, at der ved udgangen af 2006 skulle være 

indgået kontrakter på det samlede puljebeløb. Nævnet gjorde dog samtidig opmærksom på, at 

såfremt det ikke lykkedes for TV 2 i 2006 at indgå kontrakter for hele det aftalte beløb, ville 

Nævnet forbeholde sig at tage bodssystemet, jf. bilag 5 til public service-tilladelsen, proportionalt 

i anvendelse. 

 

Med hensyn til andelen af europæiske produktioner bemærkede Nævnet, at TV 2 i 2005 kun 

havde sendt 48,4 % europæiske produktioner, selv om det fremgår af public service tilladelsen, at 

TV 2 skal tilstræbe at sende over 50 %. Nævnet anmode derfor TV 2 om i en supplerende 

redegørelse at oplyse om opfyldelsen af kvoten vedrørende europæiske programmer i 2003, 2004 

og 2005 med og uden de regionale programmer samt at forklare, hvorfor det ikke i 2005 var 



 33 

lykkedes at opfylde kvoten, samt hvilke foranstaltninger TV 2 ville træffe for at kunne opfylde 

denne i de kommende år.  

 

Endelig understregede Nævnet, at det af tilladelsen, fremgår , at programmer, som kan skade 

mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling, ikke må sendes, ”medmindre det ved 

valget af sendetidspunkt eller ved tekniske foranstaltninger sikres, at mindreårige i 

udsendelsesområdet normalt ikke ser eller hører udsendelserne”. Nævnet anmodede TV 2 om 

supplerende at oplyse, hvorvidt det indgår i overvejelserne, om det i alle tilfælde er tilstrækkeligt 

blot at advare, eller om visse programmer på TV 2 kun sendes på tidspunkter, hvor børn normalt 

ikke ser tv. 

 

TV 2 oplyste i den efterfølgende korrespondance, at hvis der i et afsnit eller i et enkelt program 

forekommer scener af særlig voldelig karakter eller seksuelle scener, er det den pågældende TV 

2-redaktørs ansvar at gøre Programplanlægningen opmærksom herpå, således, at der i tilknytning 

til programmet udsendes en advarsel før eller under programmet, eller ved at særlige scener 

sløres, inden programmet udsendes. Nævnet tog den del af TV 2/DANMARK A/S’ redegørelse til 

efterretning, idet der med den omtalte mulighed for sløring vurderes at kunne være tale om en 

sådan teknisk foranstaltning, som er omtalt i den ovenfor omtalte bestemmelse i public service-

tilladelsen, idet Nævnet gik ud fra, at TV 2/DANMARK fremover ville være opmærksom på 

muligheden for udover teknisk foranstaltning/sløring også at kunne foretage en ændring af 

sendetidspunktet med henblik på at sikre, at mindreårige i udsendelsesområdet normalt ikke ser 

eller hører udsendelserne.  

 

De regionale TV 2-virksomheder 

Radio- og tv-nævnet afgav udtalelse, om at Nævnet på baggrund af sin gennemgang af de otte 

regionale TV 2-stationers public service-redegørelser for 2005 fandt, at samtlige Regioner opfylder 

public service-kontrakternes krav.  

 

Nævnet fandt dog med hensyn til strukturen, at sammenligneligheden mellem de regionale 

stationer fortsat kan og bør øges. Nævnet henstillede derfor igen til de regionale TV 2-stationer at 

benytte det forslag til en fælles skabelon, som blev skitseret i Nævnets udtalelse af 11. august 

2004 (om 2003-redegørelserne). Hertil tilføjede Nævnet, at Nævnet i de fremtidige redegørelser 

gerne ser, at der sættes tal på samarbejdsrelationerne med eksterne partnere – f.eks. leverancer 

af programmer og/ eller indslag til TV 2/DANMARK og køb af programmer fra uafhængige 

producenter i regionen – samt en højere grad af standardisering for så vidt angår oplysninger om 

brugerstatistik på de enkelte regionale tv-stationers hjemmesider.  



 34 

9. Reklame- og sponsorering  

 

Opgaver  

Nævnet træffer afgørelse i sager om identifikation, placering og omfang af reklamer. Nævnet er 

således tillagt kompetence i forhold til al programvirksomhed, dvs. også DR's og TV 2's 

virksomhed samt lokal radio- og fjernsynsvirksomhed.  

 

Nævnet træffer tillige den endelige administrative afgørelse i sager om indholdet af radio- og tv-

reklamer. I sager om overholdelse af lov om lægemidler og lov om reklamering for 

sundhedsydelser indhenter Nævnet forinden afgørelse træffes en udtalelse fra henholdsvis 

Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen. I sager af forbrugerretlig relevans indhenter Næv-

net, forinden afgørelse træffes, en udtalelse hos Forbrugerombudsmanden.  

 

Nævnet kan påtale overtrædelser af reglerne og kan i sager om reklamers indhold pålægge 

indehaveren af en tilladelse eller registrering til radio- og fjernsynsvirksomhed at offentliggøre 

afgørelsen. Nævnet kan bestemme på hvilken måde og i hvilken form, dette skal ske. Ifølge radio- 

og fjernsyns-loven kan overtrædelser af bl.a. reklamebestemmelserne sanktioneres med 

bødestraf, hvilket dog forudsætter en politianmeldelse. Nævnet har ikke mulighed for at pålægge 

stationerne bod for overtrædelse af bestemmelserne.  

 

Nævnet træffer herudover afgørelse om genmæle over for oplysninger af faktisk karakter, som er 

udsendt i reklameindslag. Retten til genmæle forudsætter, at oplysningerne er egnede til at påføre 

nogen økonomisk eller anden skade af betydning, og at deres rigtighed ikke er tvivlsom. Nævnet 

kan pålægge indehaveren af en tilladelse til radio- eller fjernsynsvirksomhed at udsende et 

genmæle, og Nævnet kan træffe afgørelse om genmælets indhold, form og plads. For så vidt 

angår satellit- og kabel-stationernes, de landsdækkende radioers og networking-stationernes 

overtrædelse af reklamebestemmelserne kan Nævnet endvidere, hvis en overtrædelse er grov 

eller ofte gentaget, inddrage tilladelsen midlertidigt eller endeligt.  

 

Nævnet træffer endvidere afgørelse i sager om identifikation af sponsor og sponsorerede 

programmer. Endelig træffer Nævnet afgørelse om spørgsmål om tilskyndelse til afsætning m.v. i 

sponsorerede programmer.  

 

Konkrete sager  

Radio- og tv-nævnet modtager såvel telefonisk som pr. e-mail og brev mange henvendelser og 

klager vedrørende reklame og sponsorering i radio og tv. En del af klagerne kommer ikke til 



 35 

behandling i Radio- og tv-nævnet, idet de enten afvises eller henvises/oversendes til anden 

myndighed. Det drejer sig bl.a. om sager, der ligger uden for Nævnets kompetence, eksempelvis 

klager over reklame og sponsorering på TV 3 og TV 3 +, Kanal 5, der hører under engelsk 

jurisdiktion. Andre klager handler om sager, som Nævnet allerede har behandlet, hvilket klager 

informeres om, og endelig kan der være tale om klager, der er åbenbart grundløse eller om klager 

vedrørende forhold, der hører under en anden myndighed eksempelvis Pressenævnet eller 

Forbrugerombudsmanden. I 2006 har Radio- og tv-nævnet afvist 25 klager.  

 

I 2006 behandlede Radio- og tv-nævnet i alt 39 sager. 19 af sagerne vedrørte indholdet af 

reklamer. Herudover traf Nævnet 13 afgørelser vedrørende reklamers identifikation og 4 

afgørelser om placeringen af reklamer. Endelig traf Nævnet 3 afgørelser vedrørende sponsorering. 

 

Tabel 4: Sagernes fordeling på stationerne  

 Sager om 

indhold af 

reklamer 

Sager om 

reklameres 

identifikation  

Sager om 

placering 

af reklame 

Sager om 

sponsorering 

Sager i 

alt 

TV 2/DANMARK 

A/S og de 

regionale TV 

2-stationer 

 15 3 1 2 21 

DR  8  2 10 

TV Danmark A/S 

(fra 1. maj 

2006 Kanal 4) 

1  1  2 

Lokal TV 1 1 1  3 

Radiostationer 2 1   3 

I alt 19 13 3 4 39 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 36 

Tabel 5: Sagerne er indbragt for Radio- og tv-nævne t af  

 Sager om 

indhold af 

reklamer 

Sager om 

reklamers 

identifikation  

Sager om 

placering 

af reklamer 

Sager om 

sponsorering 

Sager i 

alt 

Klager fra 

privatpersoner 

17 9 2 4 32 

Klager fra 

konkurrenter 

0     

Klager fra 

foreninger og 

andre myndig-

heder 

2 2 1  5 

Sager Nævnet 

har taget op 

af egen drift 

 2   2 

I alt 19 13 3 4 39 

 

Sager om reklamers indhold  

I relation til kapitel 3 i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om reklame og 

sponsorering i radio og fjernsyn fordelte de 19 sager om reklamers indhold sig således:  

 

16 sager vedrørte § 8, heraf 11 sager vedrørende § 8, stk. 1, i henhold til hvilken reklame i radio- 

og fjernsyn skal være lovlig, sømmelig, hæderlig og sandfærdig og være udformet med behørig 

social ansvarsfølelse. Fem af sagerne omhandlede begrebet sømmelighed og behørig social 

ansvarsfølelse, og seks skulle bedømmes efter anden særlovgivning. De øvrige fem sager vedrørte 

§ 8, stk. 2, i henhold til hvilken reklamer skal være i overensstemmelse med markedsføringsloven 

og i øvrigt respektere alment accepterede reklameetiske normsæt. Sagerne angik spørgsmålet om 

vildledende reklame, jf. markedsføringslovens § 2, stk. 1.  

 

Herudover behandlede Nævnet én sag om overtrædelse af § 10, stk. 3, hvorefter reklamer ikke 

må tilskynde til adfærd i strid med hensynet til sikkerheden i hjemmet, på arbejdspladsen eller i 

trafikken, eller til farlig, uansvarlig, sundhedsskadelig eller miljøskadelig adfærd i øvrigt. Såfremt 

anvendelsen af et produkt kræver, at der skal tages særlige sikkerhedshensyn, skal reklamen gøre 

opmærksom herpå.  

 



 37 

Endvidere blev der behandlet én sag vedrørende § 18, ifølge hvilken reklamer ikke uden grund må 

vise mindreårige i farlige situationer eller opfordre eller tilskynde mindreårige til at opholde sig 

eller bevæge sig ind på farlige steder, bruge farlige produkter eller i det hele taget bringe sig i 

farlige situationer og § 24, stk. 1, hvorefter børn under 14 år kun må medvirke i 

fjernsynsreklamer, når en sådan medvirken enten fremtræder som en naturlig bestanddel af det 

afbildede miljø eller er nødvendig for at forklare eller demonstrere anvendelsen af produkter, der 

har med børn at gøre. 

 

Endelig vedrørte én sag § 13, nr. 3 og 5, hvorefter reklamer for alkoholholdige drikkevarer bl.a. 

skal overholde følgende regler: 3) De må ikke skabe det indtryk, at indtagelsen af alkohol bidrager 

til succes på det sociale eller seksuelle område 5) De må ikke tilskynde til umådeholden indtagelse 

af alkohol eller fremstille afholdenhed i et negativt lys. 

 

Resultatet af Radio- og tv-nævnets behandling af disse sager fremgår af følgende Tabel:  

 

Tabel 6: Radio- og tv-nævnets afgørelser om reklame rs indhold  

 Reklamen er i  strid med 

gældende lovgivning 

Reklamen er ikke i strid 

med gældende lovgivning 

I 

alt 

TV 2/DANMARK A/S de 

regionale TV 2-stationer 

6 9 15 

TV Danmark A/S (fra 1. maj 

2006 Kanal 4) 

1  1 

Lokal TV  1*  1 

Radiostationer 1** 1*** 2 

I alt 9 10 19 

*Rødby Lokal TV 

**Radio 100 FM 

***ANR HIT FM 

 

I det følgende omtales Radio- og tv-nævnets afgørelser om reklamers indhold, idet vægten er lagt 

på at præsentere de mest væsentlige og principielle afgørelser. Der henvises i øvrigt til 

Mediesekretariatets hjemmeside på www.mediesekretariatet.dk ”afgørelser vedr. reklame 2006”, 

hvor samtlige afgørelser på reklame- og sponsoreringsområdet er tilgængelige.  

 

 

 



 38 

Tv-reklame for hjemmesiden www.rejsningsproblemer.dk indrykket af Pfizer sendt på TV 

2/DANMARK A/S 

I sagen om en tv-reklame for hjemmesiden www.rejsningsproblemer.dk indrykket af Pfizer sendt 

på TV 2/Danmark A/S fandt Nævnet, at reklamen er lovlig. Afgørelsen baserer sig på Læge-

middelstyrelsens vurdering, som lægger vægt på, at der hverken i reklamen eller på hjemmesiden 

omtales et lægemiddel, og at den almindelige forbruger ud fra tv-reklamen ikke kan identificere et 

bestemt lægemiddel. Lægemiddelstyrelsen fandt således ikke, at der er tale om en reklame for et 

receptpligtigt lægemiddel. Reklamen fandtes dermed ikke i strid med § 27, stk. 1, nr. 1, i den 

dagældende lovbekendtgørelse om lægemidler, hvorfor den heller ikke er i strid med 

reklamebekendtgørelsens § 8, stk. 1. 

 

Tv-reklame ”Grand Vitara” for Suzuki udsendt på TV 2/Danmark A/S 

I reklamen blev oplyst, at prisen på en Suzuki Grand Vitara starter ved 200.000 kr. på hvide 

plader, mens leveringsomkostningerne udgørende 3.380 kr. ikke blev oplyst. I henhold til 

bekendtgørelse om skiltning og annoncering med priser for motorkøretøjer må prisen i en reklame 

lovligt angives eksklusive leveringsomkostninger, så længe eventuelle leveringsomkostninger 

inklusive moms ligeledes angives. Da reklamen således ikke overholdt kravene i ovennævnte 

bekendtgørelse, fandt Nævnet, at reklamen var i strid med reklamebekendtgørelsens § 8, stk. 1, 

om at reklamer skal være lovlige.  

 

Radioreklame for T. Hansen sendt på Radio 100FM 

I sagen vedr. en tv-reklame for T. Hansen sendt på Radio 100 FM behandlede Nævnet en klage 

over, at der i reklamen afspilles en telefonsamtale mellem en dansker og en italiener, indeholder 

en række uacceptable italienske bandeord. Det var Nævnets opfattelse, at sprogbrugen i 

radioreklamen for T. Hansen går ud over ”almindelig anvendte bandeord”. Endvidere finder 

Nævnet, at det er uden betydning, at bandeordene bliver sagt på italiensk og ikke på dansk, 

selvom mange danskere ikke kan forstå, hvad der bliver sagt. En prætenderet humor i reklamen 

kan efter Nævnets opfattelse ikke lovliggøre anvendelsen af så grove bandeord. Nævnet 

vurderede derfor, at sprogbrugen i reklamen for T. Hansen Gruppen A/S er usømmelig og ikke er 

udformet med behørig social ansvarsfølelse i strid med reklamebekendtgørelsens § 8, stk. 1.  

 

Klage over tv-reklamen ”Fresh” for Tuborg sendt på TV 2/DANMARK A/S 

I klagesagen vedr. tv-reklamen ”Fresh” for Grøn Tuborg sendt på TV 2/Danmark A/S lagde 

Nævnet i sin afgørelse vægt på, at fødslen af en Grøn Tuborg i reklamen i modsætning til en 

virkelig fødsel, hverken indeholder blod eller elementer af nøgenhed, bortset fra kvindens bare 

ben samt, at karaktererne i reklamen er stærkt karikerede såvel i opførsel som i udseende. 



 39 

Endelig er situationen, hvor en kvinde føder nogle øl, så urealistisk, at ingen kvinder kan 

identificere sig med den konkrete situation. På baggrund heraf traf Nævnet afgørelse om, at 

reklamen er i overensstemmelse med reklamebekendtgørelsens § 8, stk. 1, hvorefter reklamer i 

radio og fjernsyn, som al anden reklame, skal være lovlig, sømmelig, hæderlig og sandfærdig og 

være udformet med behørig social ansvarsfølelse. 

 

Klage over tv-reklame for Cybercity udsendt på TV 2|DANMARK A/S 

I en tv-reklame for Cybercity anså Nævnet anvendelsen af betegnelsen "bredbånd" for vildledende 

markedsføring, idet det ikke kan forventes, at forbrugeren er bevidst om, at den hastighed, som 

er angivet i reklamens tekst, ikke lever op til kravene til "bredbånd". Nævnet fandt således, 

reklamen i strid med reklamebekendtgørelsens § 8, stk. 2, jf. markedsføringslovens § 2, stk. 1. 

 

TV-reklame for Bacardi-Martini sendt på TV 2/DANMARK A/S 

I en klagesag over tv-reklamen ”Martini – George Clooney” for Bacardi-Martini sendt på TV 

2|DANMARK A/S fandt Nævnet, at reklamen ikke stred mod reklamebekendtgørelsens § 13, nr. 3 

og 5, ifølge hvilke reklamer ikke må skabe det indtryk, at indtagelsen af alkohol bidrager til succes 

på det sociale eller seksuelle område. Endvidere må reklamer ikke tilskynde til umådeholden 

indtagelse af alkohol eller fremstille afholdenhed i et negativt lys. 

 

Tv-reklame for Falck sendt på TV 2/DANMARK A/S 

En tv-reklame for Falck sendt på TV 2|DANMARK opfordrede forældre til at tage deres børn med 

på et førstehjælpskursus hos Falck. Det blev imidlertid ikke oplyst i reklamen, at tilbuddet kun 

gjaldt abonnementsmedlemmer af Falck Family eller Falck Care.  

 

Nævnet fandt, at det var en relevant og dermed væsentlig oplysning for seerne, at det kun var 

muligt at tilmelde sig Falcks førstehjælpskurser med et Falck Family eller Falck Care abonnement. 

Denne oplysning kunne efter Nævnets opfattelse uproblematisk have været angivet i reklamen. 

Nævnet fandt derfor, at reklamen var urimeligt mangelfuld og vildledende og egnet til at påvirke 

efterspørgslen af Falcks tilbud i strid med § 2, stk. 1, i markedsføringsloven, jf. § 8, stk. 2, i 

reklamebekendtgørelsen. 

 

Skjult reklame  

EU-direktivet ”fjernsyn uden grænser” (89/1552 EØF, ændret ved 97/36/EC) indeholder en 

definition på skjult reklame, hvorefter den mundtlige eller visuelle fremhævelse af varer eller 

tjenesteydelser eller af en vareproducents eller en tjenesteydelsesleverandørs navn, varemærke 

eller aktiviteter i programmer skal opfylde tre kumulative betingelser: fremhævelsen skal være 



 40 

tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side - den skal være i reklameøjemed - og den skal kunne 

vildlede offentligheden med hensyn til arten af denne fremhævelse.  

I praksis kan det imidlertid være vanskeligt for de nationale myndigheder at skelne mellem skjult 

reklame og lovlige henvisninger til varer, tjeneste-ydelser eller økonomiske aktørers varemærke 

eller navn. Kommissionen har derfor i sin fortolkningsmeddelelse af 28. april 2004 om visse 

aspekter ved bestemmelserne i direktivet ”fjernsyn uden grænser” i forbindelse med tv-reklamer 

indført kriteriet ”uberettiget fremhævelse” af en vare eller tjenesteydelse eller af en virksomheds 

varemærke eller navn.  

 

Radio- og tv-nævnet har i afgørelserne, der ligger efter Kommissionens fortolkningsmeddelelse 

derfor benyttet begrebet ”uberettiget fremhævelse”. 

 

Konkrete sager  

Tabel 7: Radio- og tv-nævnets afgørelse om reklamer s identifikation  

 Skjult 

reklame 

Ikke skjult 

reklame 

I 

alt 

TV 2/DANMARK A/S og de regionale TV 2-

stationer 

1 2 3 

DR 5 3 8 

TV Danmark A/S (fra 1. maj 2006 Kanal 4)    

Lokal TV  1*  1 

Radiostationer 1**  1 

I alt 8 5 13 

*TV 23 

**Komitéens Radio 

 

Klage over skjult reklame i eller ulovlig sponsorering af udsendelsen ”Hvad er det værd?” sendt på 

DR1 

I sagen vedr. klage over skjult reklame i eller ulovlig sponsorering af udsendelsen ”Hvad er det 

værd?” sendt på DR1 fandt Nævnet, at programmerne sendt henholdsvis den 14. og 21. februar 

2006 er i overensstemmelse med reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1, og dermed ikke indeholder 

skjult reklame for de medvirkende auktionshuse. Endvidere skal auktionshusene ikke betragtes 

som sponsorer, idet vurderingerne, der foretages i programmet, normalt er vederlagsfrie. 

 

 

 



 41 

Klage over skjult reklame i fodboldvideo sendt på DR1 

Forbrugerombudsmanden indsendte en klage til Radio- og tv-nævnet med anbringende om skjult 

reklame for Tuborg og Carlsberg i musikvideoen ”Vi redder Danmarks ære” vist i programmet 

”Alles ist Fussball” på DR1. Nævnet fandt, at der forekommer skjult reklame for Grøn Tuborg og 

Carlsberg i strid med § 3, stk. 1. Afgørelsen er alene begrundet i klippet, hvor en flaske Grøn 

Tuborg og en flaske Carlsberg ”skåler”. Den øvrige del af musikvideoen fandtes lovlig. 

 

Klage over skjult reklame for ATS i Deadline på DR2 

I Deadline udsendt på DR2 blev bragt et nyhedsindslag om bogen ATS. I indslaget blev bl.a. vist 

et kort udsnit fra statsminister Anders Fogh Rasmussens tale i forbindelse med ATS’ 70 års 

jubilæum den 11. marts 2002.  

 

Indslaget med statsministeren blev kort afbrudt af et blåt ”skilt”, der fyldte hele skærmen. På 

skiltet var der en roterende hvid cirkel, hvori teksten ATS var skrevet med store hvide bogstaver. 

Billedet fremstod ikke som en del af baggrundstæppet i lokalet, hvori statsministeren talte.  

Da visningen af ”skiltet” forekom umotiveret og unødvendig i den konkrete redaktionelle 

sammenhæng, traf Radio- og tv-nævnet afgørelse om, at der var tale om skjult reklame. Radio- 

og tv-nævnet fandt endvidere ud fra en samlet vurdering, at præsentationen af ATS i øvrigt var 

naturlig og berettiget i forhold til udsendelsens redaktionelle indhold og dermed lå inden for 

grænsen for almindelig forbrugerinformation.  

 

DR anmodede ved brev af 19. januar 2006 Radio- og tv-nævnet om at genoptage sagen, idet DR 

fandt afgørelsen ”problematisk og vidtrækkende”. Endvidere fremkom DR med nye oplysninger, 

som stationen fandt, burde danne grundlag for en fornyet vurdering af sagen. 

 

De nye oplysninger fra DR medførte imidlertid ikke, at Nævnet ændrede sin afgørelse af første 

afgørelse af 13. januar 2006, om at der var tale om skjult reklame for ”ATS” i Deadline.  

 

TV 2/Lorrys samarbejde med Politiken om indslaget iBYEN 

Nævnet tog af egen drift en sag op vedrørende samarbejdet mellem TV 2/Lorry og Politiken blandt 

andet med henblik på at undersøge, hvorvidt Politiken skal betragtes som sponsor for TV 2/Lorry.  

 

Nævnet var af den opfattelse, at TV 2/Lorry sparer ressourcer og dermed opnår en økonomisk 

fordel ved at benytte Politikens materiale. Det er herefter uden betydning, at TV 2/Lorry selv står 

for selve produktionsomkostningerne.  

 



 42 

Da TV 2/Lorry ikke har betalt for de ydelser, Politiken leverer, har Politiken således ydet et 

indirekte tilskud til finansieringen af programmet og er derfor efter Nævnets opfattelse sponsor af 

udsendelsen. TV 2/Lorry har dermed overtrådt reklamebekendtgørelsens § 31, stk. 1, om at ny-

hedsudsendelser i fjernsyn ikke må sponsoreres.  

 

TV 2/Lorrys overdrevne og massive visning af iBYEN logoet i programmerne, som beskrevet 

ovenfor, er efter Nævnets opfattelse udtryk for en fremhævelse af Politiken, som ligger ud over, 

hvad der er redaktionelt berettiget. Det er derfor Nævnets vurdering, at denne eksponering tillige 

udgør skjult reklame i strid med reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1.  

 

Eventuel skjult reklame for Apples iPod i DR’s egenreklamer for video podcast   

Foranlediget af omtale i dagspressen tog Radio- og tv-nævnet ovennævnte sag op af egen drift. 

Sagen drejer sig om, at DR i sine egenreklamer for video podcast, udsendt i henholdsvis DR radio 

og på DR tv, henviser til Apples video iPod, hvilket kan være i strid med bestemmelsen om skjult 

reklame.  

 

Uanset om Apples video iPod skulle være den mest udbredte videoafspiller på det danske marked, 

var det Nævnets opfattelse, at DR’s henvisning i egenreklamerne til iPod kan give seeren det 

forkerte indtryk, at det kun er denne afspiller, der kan afspille DR’s video podcast, og at 

egenreklamen dermed kan anses for at tilskynde seerne til at anskaffe sig en iPod. Ud fra en 

samlet vurdering fandt Nævnet herefter DR’s henvisning til Apples video iPod i sine egenreklamer 

for video podcast uberettiget. Da ordet podcast ifølge Dansk Sprognævns opfattelse bruges som 

en almen betegnelse for metoden til at distribuere lyd og levende billeder via Internettet og 

dermed ikke nødvendigvis associeres med distribution via Apples iPod, finder Nævnet derimod 

ikke, at brugen af ordet podcast eller videopodcast er skjult reklame for Apple.  

 

Placering af reklame  

Retningslinier  

Radio- og tv-nævnet udarbejdede i 2005 et notat vedrørende retningslinier for 

reklameafbrydelser. Disse retningslinier omhandler Radio- og tv-nævnets praksis vedrørende  

placering af reklameblokke eller sponsorskilte mellem programmer. Retningslinierne er udtryk for 

et øjebliksbillede i forhold til de problemstillinger, Radio- og tv-nævnet løbende bliver konfronteret 

med. Retningslinerne kan derfor ikke betragtes som endelige, men vil blive tilpasset og  

udbygget i takt med mediebilledets dynamiske udvikling. Retningslinierne kan læses i sin helhed 

på:http://www.mediesekretariatet.dk/reklamerapp.htm. 

 



  

 

Konkrete sager  

Tabel 8: Radio- og tv-nævnets afgørelser om placeri ng af 

reklamer  

 Reklameafbrydelser Lovlig 

reklameblok 

I alt 

TV 2/DANMARK 

A/S og de 

regionale TV 2-

stationer  

 1 1 

TV Danmark A/S 

(fra 1. maj 

2006 Kanal 4) 

 1 1 

Lokal TV 1*  1 

I alt 1 2 3 

*TV 23 

 

Klage over reklameafbrydelser i ”Vild med dans- rundt på gulvet” og ”Vild 

med dans” sendt på TV 2/Danmark A/S   

I den konkrete sag blev programmerne ”Vild med dans –rundt på gulvet” 

og ”Vild med dans” sendt i umiddelbart forlængelse af hinanden kun adskilt 

af en reklameblok.  

 

Begge programmer sendes direkte og foregår i samme studie i et 

tidsforløb, der ligger umiddelbart efter hinanden. Det første af de to 

programmer ”rundt på gulvet” fungerer således som et egentligt 

optaktsprogram til den efterfølgende finale, hvilket understreges af, at 

værten i programmet ”rundt på gulvet” afslutter med at fortælle, at finalen 

starter ”lige om lidt”.  

 

Det første program ”rundt på gulvet” har imidlertid en anden opbygning 

end finaleprogrammet, idet optagelserne foregår bag ved scenen i en 

vinkel, der kigger ud på scenen fra kulissen, hvor selve finalen er optaget 

forfra med værtsparret og deltagerne i front. Første program har desuden 

en anden vært, som ikke deltager i selve finaleshowet, og den 

journalistiske form er anderledes, idet vægten er lagt på uformelle 



  

 44 

interviews med dommerne, værterne og tidligere deltagere om forløbet af 

konkurrencerne og om aftenens begivenhed. Der er i et vist omfang 

sammenfald mellem de medvirkende i udsendelserne, men finalens 

hovedpersoner - de to finalepar - deltager udelukkende i finaleafsnittet. De 

to programmer adskiller sig således fra hinanden, når det gælder 

programmets indhold, form og forløb og i et vist omfang også, når det 

gælder programmets medvirkende. På baggrund heraf traf Nævnet 

afgørelse om, at programmerne ”Vild med dans – rundt på gulvet” og ”Vild 

med dans” skal anses som to selvstændige programmer, som lovligt kan 

adskilles af en reklameblok i overensstemmelse med radio- og 

fjernsynslovens § 73, stk. 1. 

 

Klage over reklameafbrydelser i programserien ”De unge mødre” sendt på 

TV Danmark 

I sagen om reklameafbrydelser i ”De unge mødre” sendt på TV Danmark 

afgjorde Nævnet, at afsnit 119 og 120 af serien ”De unge mødre” skal 

anses som et samlet program, som ikke lovligt kan afbrydes af en 

reklameblok. 

De to afsnit var imidlertid oprindelig sendt på forskellige dage og i 

primetime, hvorfor afsnittene efterfølgende ifølge note 14 i Nævnets 

retningslinier lovligt kan sendes i umiddelbart forlængelse af hinanden kun 

adskilt af en reklameblok. TV Danmark har således ikke med udsendelsen 

overtrådt radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1.  

 

Nævnet besluttede imidlertid med henvisning til, at retningslinierne ikke er 

endelige, men bliver tilpasset og udbygget i takt med mediebilledets 

dynamiske udvikling, at fjerne note 14 fra retningslinierne, således at noten 

ikke har virkning i fremtidige sager. 

 

 

 

 

 

 

 

 



  

 45 

Sponsorering 

 

Tabel 9: Radio- og tv-nævnets afgørelser om sponsor ering 

 Ulovlig 

sponsorering 

Lovlig 

sponsorering 

I 

alt 

TV 2/DANMARK A/S og de 

regionale TV 2-stationer 

1 1 2 

DR 1 1 2 

TV Danmark A/S (fra 1. maj 

2006 Kanal 4) 

   

Lokal TV     

Radiostationer    

I alt 2 2 4 

 

Dagbladet Børsens levering af finansnyheder til TV 2/Finans 

Nævnet tog i denne afgørelse fornyet stilling til TV 2/Finans udsendt den 

10. oktober 2005 kl. 18 vedrørende stationens samarbejde med Dagbladet 

Børsen. Den konkrete afgørelse vedrører sponsorering. I TV 2/Finans 

præsenteres aktienyhederne af en journalist fra Børsen. Journalisten er 

placeret i Børsens lokaler og logoet ”Børsen” er angivet med tydelige 

mørkeblå bogstaver på en orange væg i baggrunden. Journalisten 

krediteres både ved tekst og verbalt.  

 

Blandt andet på baggrund af samarbejdsaftalen mellem TV 2/DANMARK 

A/S og Dagbladet Børsen vurderede Nævnet, at hvis TV 2/Danmark A/S 

skulle have købt ydelserne hos tredjemand uden eksponering af Dagbladet, 

ville ydelserne have været væsentlig dyrere. Den aftalte betaling er således 

ikke tilstrækkelig til at dække markedsværdien af Dagbladet Børsens 

ydelser til TV 2/Danmark A/S. Eksponeringen repræsenterer en væsentlig 

værdi for Dagbladet Børsen. Da TV 2/Danmark A/S således ikke har betalt 

markedspris for ydelserne, har Dagbladet Børsen således ydet et indirekte 

tilskud til finansieringen af programmet og er derfor sponsor for 

udsendelsen. Nævnet traf derfor afgørelse om, at Dagbladet Børsen 

sponsorerer TV 2/Finans, hvorfor TV 2/Danmark A/S har overtrådt reglen 



  

 46 

om, at nyhedsprogrammer ikke må sponsoreres jf. reklamebekendt-

gørelsens § 30, stk. 1.  

 

TV 2/Vejret - vinterdæk 

I sagen vedrørende klage over overtrædelse af sponsorreglerne i TV 2 

Vejret fandt Nævnet, at indholdet og programsætningen af vejrudsigten 

ikke var påvirket af sponsoren Super Dæk Service på en sådan måde, at 

det indvirkede på TV 2|DANMARK A/S ansvar og redaktionelle 

selvstændighed med hensyn til programmerne, hvorfor 

reklamebekendtgørelsens § 27 ikke var overtrådt. I spørgsmålet om, 

hvorvidt der var sket en tilskyndelse til køb af sponsorens eller andres 

produkter, fandt Nævnet, at hverken sponsorens produkter eller 

produkterne fra ”OVENTHI – Dansk Dæk Service” blev fremhævet på en 

særlig måde med henblik på at fremme afsætningen af dem, hvorfor der 

ikke forelå en overtrædelse af § 28, stk. 1.  

 

Forordning 2006/2004/EF om forbrugerbeskyttelsessamarbejdet 

(CPC)  

 

Den 29. december 2006 trådte Europa-Parlamentets og Rådets forordning 

(EF) nr. 2006/2004 af 27. oktober 2004 om samarbejde mellem nationale 

myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om 

forbrugerbeskyttelse (CPC-forordningen) i kraft.  

 

Herefter finder forordningens formelle og bindende samarbejde anvendelse 

mellem de europæiske håndhævelsesmyndigheder vedrørende en række 

retsakter (for tiden i alt 15), som beskytter forbrugernes kollektive 

interesser.  

 

Radio- og tv-nævnet er udpeget som kompetent myndighed vedrørende 

Rådets direktiv 89/552/EØF af 3. oktober 1989 om samordning af visse 

love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne vedrørende 

udøvelse af tv-spredningsvirksomhed: artikel 10-21 

 

For Radio- og tv-nævnet kommer forordningen i praksis til at indebære, at 

hvis et firma fra et andet land i EU overtræder dette lands implementering 



  

 47 

af lovgivning vedrørende den nævnte retsakt i Danmark, kan Radio- og tv-

nævnet bede den tilsvarende myndighed i det pågældende land om at 

bringe overtrædelsen til ophør. Omvendt skal Radio- og tv-nævnet bringe 

overtrædelsen til ophør, hvis et dansk firma overtræder den danske 

implementering af den pågældende retsakt i et andet EU land. Radio- og 

tv-nævnet kan desuden indhente oplysninger fra andre medlemslande om 

fællesskabsovertrædelser har fundet sted. Tilsvarende er Nævnet forpligtet 

til at notificere andre medlemslande, hvis man bliver opmærksom på en 

sådan overtrædelse. 

 

Forordningssamarbejdet gælder kun overtrædelser inden for Fællesskabet, 

jf. forordningens artikel 2. Rent nationale forhold er således ikke omfattet 

heraf. 

 



  

 48 

10. Radio- og tv-nævnets høringssvar 
 

Radio- og tv-nævnet har i 2006 afgivet en række høringssvar. Nedenfor er 

indholdet af enkelte høringssvar kort gengivet. 

 

Revision af tv-direktivet. 

 

Radio- og tv-nævnet har følgende kommentarer til forslaget: 

 

1. Som Nævnet gav udtryk for i sit høringsbrev af 5. september 2005 

vedrørende revisionen af direktivet kan Nævnet generelt tilslutte 

sig, at reglerne i direktivet omfatter såvel lineære medier som ikke-

lineære medier. Nævnet kan endvidere generelt tilslutte sig, at der 

sker en forenkling af reglerne og at der indføres co-regulering med 

branchen, hvor dette er muligt og hensigtsmæssigt. 

 

2. Radio- og tv-nævnet kan tilslutte sig indførelsen af et begreb, der 

dækker al audiovisuel kommerciel kommunikationsvirksomhed. 

 

3. Nævnet kan tilslutte sig, at "product placement" lovliggøres med de 

muligheder for regulering, som lovliggørelsen medfører. I den 

forbindelse skal Nævnet dog påpege, at såfremt "product 

placement" forbydes i børneprogrammer, bør definitionen af  

”børneprogrammer” overlades til de enkelte medlemsstater. 

 

4. Efter Nævnets opfattelse vil det være tilstrækkeligt, at der alene er 

kvantitative restriktioner for reklamer på timebasis og ikke på dags- 

eller døgnbasis, således som foreslået. 

 

5. For så vidt angår jurisdiktionsspørgsmålet er Radio- og tv-nævnet 

som også anført i Nævnets brev af 5. september 2005 som 

udgangspunkt enig i at bevare det gældende afsenderlands-

kriterium, men finder, at det vil være en forbedring – der vil kunne 

anvendes i en række lande – hvis sproget (herunder tekstning) i 

programmerne tillige indføjes som et af flere kriterier, der kan 



  

 49 

anvendes til afgørelse af, i hvilken medlemsstat en station er 

hjemmehørende.  

 

Nævnet skal i den forbindelse i øvrigt foreslå, at det overvejes at  

indføre markedsandel som endnu et kriterium, der kan anvendes til 

afgørelse af, hvor en station er hjemmehørende. Hvis en station har 

en betydelig markedsandel, fx 3 % af den kommercielle seertid i 

modtagerlandet, men ikke kan ses i afsenderlandet, kunne det være 

én indikator på, at stationen har villet undgå modtagerlandets 

regulering, jf. den nye, foreslåede § 7 i Artikel 2.  

 

 

Ændring af Radio- og fjernsynsloven 

Radio- og tv-nævnet har ingen indvendinger mod, at der udpeges et 

ottende medlem af Nævnet, der har særlig kendskab til lytternes og 

seernes forhold og holdninger. Nævnet skal imidlertid påpege, at det kan få 

betydning for Nævnets fremtidige arbejde, at ét medlem er udpeget som 

repræsentant for lytter- og seerorganisationerne, medens de øvrige 

medlemmer ikke er udpeget som repræsentanter for organisationer, men i 

kraft er deres personlige kundskaber.  

 

Det er for Radio- og tv-nævnet afgørende, at der ikke kan herske tvivl om, 

at den pågældende i sin egenskab af nævnsmedlem – i lighed med 

Nævnets øvrige medlemmer – alene har til opgave på baggrund af sin 

særlige sagkundskab at varetage de funktioner, som Radio- og tv-nævnet 

er pålagt i henhold til lov og bekendtgørelse. 

 

På den baggrund skal Radio- og tv-nævnet foreslå, at forslagets nr. 13 

ændres til, at alle medlemmer af Nævnet udpeges af kulturministeren, idet 

et af medlemmerne udpeges efter indstilling fra Samarbejdsforum for 

Danske Lytter- og Seerorganisationer.  

 

Bekendtgørelse om forretningsorden for Radio- og tv-nævnet 

Det foreslås, at § 1, stk. 1, i overensstemmelse med nr. 13 i forslag om lov 

om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed formuleres således: 

 



  

 50 

”Radio- og tv-nævnet består af 8 medlemmer, der beskikkes af 

kulturministeren. Kulturministeren udpeger 7 medlemmer, herunder 

formand og næstformand, mens Samarbejdsforum for Danske Lytter- og 

Seerorganisationer udpeger 1 medlem. Nævnet nedsættes for 4 år ad 

gangen.” 

 

Endvidere foreslås det, at det i § 14, stk. 2, præciseres, at 5-ugers fristen 

for Nævnets afgivelse af udtalelse om en udført værditest løber fra 

tidspunktet for DR’s forelæggelse på fremmøde for Nævnet. 

 

 

Bekendtgørelse om Radio- og tv-nævnets udbud af den femte 

jordbaserede FM-radiokanal 

 

Det bør efter Nævnets opfattelse præciseres, at undtagelsen (til 

hovedreglen om, at genudsendelser ikke skal medregnes i de 1000 timers 

nyhedsforpligtelse) vedr. genudsendelse af enkeltindslag ikke omfatter 

magasinprogrammer men alene anvendelse af enkelte nyhedsindslag fra 

tidligere nyhedsudsendelser i senere nyhedsudsendelser. 

 

En sådan præcisering vil være vigtig af hensyn til Nævnets tilsyn, da man 

herved kan undgå uklarhed og mulige tvister om fortolkningen af 

undtagelsesbestemmelsen. 

 

For at skabe en tidsmæssig sammenhæng mellem garanti og 

tilladelsesindehaverens forpligtelser og samtidig forenkle administrationen 

og tilsynet med den femte radiokanal kan Nævnet foreslå en model med en 

kombination af en rullende anfordringsgaranti som i udkastet til 

bekendtgørelsen – som vil være en stramning i forhold til vilkårene for Sky 

Radio og Talpa Radio, da en sådan garanti kan være relativ dyr – og på 

den anden side en mulighed for tilladelsesindehaver til at frigøre sig for alle 

forpligtelser ved at betale tre års koncessionsafgift ved en eventuel 

tilbagelevering eller inddragelse af tilladelsen – som vil være en lettelse i 

forhold til vilkårene for Sky Radio og Talpa Radio.  

 

 



  

 51 

Udkast til Forbrugerombudsmandens reviderede vejledning ”Børn, 

unge og markedsføring”. 

 

Under vejledningens afsnit 2.3 står følgende anført: ”TV- og radio-

reklamer: Ved siden af markedsføringslovens regler gælder særlige regler 

om beskyttelse af børn og unge under 18 år i forbindelse med tv- og radio-

reklamer. Reglerne retter sig mod programvirksomhederne. Se herom på 

Kulturministeriets hjemmeside www.kum.dk.”. 

 

Radio- og tv-nævnet finder, at dette afsnit bør suppleres med oplysninger 

om, at reklamebekendtgørelsen også indeholder særlige 

beskyttelsesregler, der omfatter børn under 14 år. Endvidere bør oplyses, 

at Radio- og tv-nævnet er myndighed i forhold til radio- og 

fjernsynsforetagenders virksomhed. 



  

 52 

11. Internationalt samarbejde  

 

EPRA 

Helsingør i maj 2006 

Radio- og tv-nævnet var den 17. til 19. maj 2006 vært for det halvårlige 

møde i EPRA (European Platform for Regulatory Authorities), der for første 

gang blev afholdt i Danmark. 

 

I mødet deltog 158 repræsentanter fra 38 lande i Europa (samt Israel og 

Tyrkiet). Der var tilmeldt repræsentanter fra 40 lande, men desværre kom 

der et par afbud i sidste øjeblik. Udover medlemsrepræsentanter deltog 

observatører fra EU-Kommissionen, Europarådet og European Audiovisual 

Observatory. Herudover deltog en gæstetaler fra Certimedia, Media & 

Society Foundation. 

 

Fra EPRA’s sekretariat deltog to medarbejdere. 

 

Fra Danmark deltog medlemmer af Radio- og tv-nævnet, medarbejdere fra 

Kulturministeriet samt medarbejdere fra Mediesekretariatet.  

 

På mødet blev drøftet en række emner såvel i plenum som i forskellige 

arbejdsgrupper. Blandt emnerne var: politisk reklame, sponsorering og 

product placement, programvirksomhedernes overholdelse af tilladelses-

vilkår, konvergerende myndigheder samt data- og informationsudveksling 

mellem regulerende myndigheder. Herudover gav  repræsentanterne fra 

Kommissionen og Europarådet en kort statusredegørelse for medieområdet 

i EU og Eruoparådet. 

 

Observatørerne fra EU-Kommissionen og Europarådet holdt indlæg om 

status og løbende sager i henholdsvis Kommissionen og Europarådet.  

 

Størsteparten af Mediesekretariatets ansatte var til stede ved mødet, idet 

sekretariatet udover deltagelse i mødet havde ansvaret for den praktiske 

gennemførelse. EPRA-sekretariatet havde som vanligt ansvaret for mødets 

indhold. 

 



  

 53 

Udover mødets faglige indhold inviterede Radio- og tv-nævnet til 

velkomstreception onsdag den 17. maj på Louisiana. Inden receptionen var 

der arrangeret rundvisning i grupper på museet, ligesom deltagerne havde 

mulighed for at bese museet under receptionen. Formanden for Radio- og 

tv-nævnet, Christian Scherfig, bød EPRA-medlemmerne velkommen og 

formanden for EPRA’s bestyrelse, Joan Botello, Spanien, takkede for 

invitationen. 

 

Torsdag den 18. maj inviterede kulturministeren til middag på Kronborg. 

Inden middagen var der rundvisning i grupper på slottet, ligesom en 

kvintet fra Royal Danish Brassband underholdt deltagerne. Kontorchef Lars 

M. Banke, Kulturministeriet, holdt på ministerens vegne en tale for 

deltagerne. 

 

Fredag den 19. maj om eftermiddagen var der arrangeret et besøg i DR-

byen, der indledtes med en orientering af dramachef Ingolf Gabold, TV-

Drama om TV-Dramas policy og årsagerne til dens danske og internationale 

succes.  

 

Dubrovnik i oktober 2006 

EPRA-mødet i efteråret 2006 blev afholdt i Dubrovnik, Kroatien, den 4. til 

6. oktober 2006. Blandt emnerne på dagsordenen var: Indholdsregulering i 

nye medier, relationer mellem regulerende myndigheder og systemer med 

co-regulering og selvregulering, status for DAB i medlemslandene, 

jurisdiktionsproblematikken, nye medier, herunder mobilt tv. 

 

Nordisk Møde 2006 

Årets nordiske møde foregik i Frederikstad med det norske Medietilsynet 

som vært. Emnerne var Tilsyn med lokalkringkasting, som var særligt 

nyttigt for Henrik Birkvad og Lill-Jana Larsen, der netop for Radio- og tv-

nævnet skulle forberede overtagelsen af opgaverne fra de lokale nævn, 

hvorved Danmark kommer på linje med de øvrige nordiske lande. Nye 

former for sponsing/kommersielt samarbejde i kringkasting, hvor Christina 

Sigvart orienterede om Børsensagen om indirekte sponsorering, der har 

vakt interesse i de øvrige lande (Afgørelsen af 19. januar 2006). 

Konsesjonering i digitale kringkastingsnett, hvor Erik Nordahl Svendsen 



  

 54 

orienterede om det kommende arbejde med at definere gatekeeperens 

rolle. Endelig gav udviklingschef Erik Solheim, NRK, et spændende indblik i 

Interaktivitet – innholdstjenester og kommersialitet i nye fjernsynsforme. 

 

Personaleseminar i london 

Mediesekretariatet valgte i 2006 at henlægge sit personaleseminar til 

London, hvor alle medarbejderne var gæster i 1½ dag hos Ofcom, den 

konvergerede britiske myndighed, som på mange felter er toneangivende i 

Europa. En række kolleger fra Ofcom gennemgik deres arbejdsområder, fra 

DAB og DTT over reklameregulering til public service testen. Det er 

afgørende for et lille Mediesekretariats udvikling og kompetence at have 

sådanne åbne kanaler til de større udenlandske myndigheder, både som 

gæst og som vært. 

 


