
27. januar 2022 

 

Radio- og tv-nævnet 

 

Mikkel Bendix Nielsen 

Fuldmægtig, cand.jur. 

 

Søren F. Jensen 

Specialkonsulent, cand.jur. 

 

rtv@slks.dk 

www.slks.dk 

 

 

 

Radio Helsingør 

 

Sendt til: info@radiohelsingør.dk 

 

 

 

Afgørelse vedrørende anmodning om genbehandling fra 

Radio Helsingør 

 

Sammendrag  

Den 22. september 2021 modtog Radio- og tv-nævnet en henvendelse 

fra Radio Helsingør, der blev betragtet som en anmodning om 

genoptagelse af tilsynssagen vedrørende Radio Helsingør, som blev 

behandlet på Radio- og tv-nævnets møde den 25. august 2021. Radio- 

og tv-nævnet har på baggrund heraf behandlet sagen på ny på nævnets 

møde den 25. januar 2022. 

Radio- og tv-nævnet har nu taget stilling i sagen og truffet afgørelse om 

at fastholde Radio- og tv-nævnets afgørelse af den 27. august 2021 i sin 

helhed. 

Sagens oplysninger 

Radio- og tv-nævnet traf den 27. august 2021 afgørelse om at påtale 

Radio Helsingørs brug af co-produktioner og dermed manglende 

egenproduceret førstegangsudsendt programvirksomhed med lokalt 

indhold i perioden 1. januar 2018 til 9. august 2021. 

Radio- og tv-nævnet påtalte endvidere Radio Helsingørs anvendelse af 

foreningens udbetalte driftstilskud i strid med tilskuddets formål og den 

lovgivning, som tilskuddet ydes i henhold til, i forbindelse med 

finansiering af sendesamvirkets udgifter. 

Endeligt udstedte Radio- og tv-nævnet et tilbagebetalingskrav svarende 

til antallet af sendetimer med co-produktioner samt Radio Helsingørs 

konkrete bidrag til finansieringen af sendesamvirkets udgift. 

Den 22. september 2021 modtog Radio- og tv-nævnet Radio Helsingørs 

bemærkninger til afgørelsen samt en anmodning fra foreningen om, at 

Radio- og tv-nævnet genoptager sagen på baggrund af foreningens 

bemærkninger. Radio Helsingørs bemærkninger vedrører Radio- og tv-

nævnets påtale af foreningens manglende overholdelse af kravet om 

egenproduktion såvel som tilbagebetalingskravet for den manglende 

egenproduktion samt bidraget til finansieringen af Sendesamvirket 92,8 

MHz Helsingørs udgifter. 

mailto:mic@slks.dk


 

Side 2 

Radio- og tv-nævnet modtog den 4. oktober 2021 endvidere en 

anmodning om genoptagelse af sagen fra Sammenslutningen af Medier 

i Lokalsamfundet (SAML). 

Den 11. oktober 2021 fremsendte nævnet høringer til klagerne i 

tilsynssagen; foreningen Stad & Egn og Radio H. Radio- og tv-nævnet 

sendte herudover en høring til forhenværende bestyrelsesmedlem og 

kasserer i Radio Helsingør; Jette Mercuri, som i forbindelse med 

behandlingen af sagen havde indsendt oplysninger til nævnet. 

På baggrund af Radio Helsingørs bemærkninger til Radio- og tv-nævnets 

afgørelse anmodede nævnet i høringen af klagerne særligt om en 

uddybning af samarbejdet mellem Radio Helsingør og de selvstændige 

foreninger: ”Radio Helsingør Lokalnyt” og ”Frivilligcenter Helsingør” 

omkring produktion af programindhold og redaktionel indflydelse på 

programindholdet, der udsendes af Radio Helsingør. 

Radio H fremsendte et høringssvar den 19. oktober 2021. Jette Mercuri 

ringede den 25. oktober 2021 til Radio- og tv-nævnet og drøftede den 

af nævnet fremsendte høring. Jette Mercuri oplyste i denne forbindelse 

bl.a., at Radio Helsingør Lokalnyt (tidligere under navnet 

"Seniorredaktionen") altid har været organiseret som en selvstændig 

forening, som har produceret programmer til Radio Helsingør. Jette 

Mercuri oplyste endvidere, at foreningen har haft eget budget og en 

selvstændig redaktion og produktion af programmer. 

Jette Mercuri oplyste desuden, at samarbejdet omkring 

programproduktion på frekvensen 92,8 MHz, hvorfra Radio Helsingør 

udsender programmer, altid er foregået således, at selvstændige 

foreninger eller redaktioner har produceret programmer, som Radio 

Helsingør så udsendte på deres programtilladelse. Radio Helsingør 

Lokalnyt har dog som forening, indtil Jette Mercuri udmeldelse af Radio 

Helsingør, produceret Radio Helsingørs lokale indhold. Den 25. oktober 

2021 fremsendte Jette Mercuri endvidere en skriftlig opfølgning på det 

høringssvar, som hun havde afgivet telefonisk. 

Foreningen Stad & Egn fremsendte ikke høringssvar til Radio- og tv-

nævnet. 

Radio- og tv-nævnets vurdering  

Radio- og tv-nævnet har på sit møde den 25. januar 2022 i henhold til 

§ 42, nr. 1 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse 

nr. 1350 af den 4. september 2020 om radio- og fjernsynsvirksomhed 

m.v. med senere ændringer (radio- og fjernsynsloven) genbehandlet 

sagen og skal udtale: 

Forhold vedr. egenproduceret indhold 

Radio Helsingør anfører til grund for foreningens anmodning om 

genoptagelse bl.a. følgende: 



 

Side 3 

”Vi er imidlertid ikke enige i, at der er tale om co-produktioner. For begge 

udsendelsers vedkommende har der været tale om redaktioner i 

foreningen Radio Helsingør, og Radio Helsingør har afholdt alle udgifter 

til produktionen af udsendelserne. Programværterne, der har været 

medlemmer af Radio Helsingør, har stået for sammensætningen af 

udsendelsen. 

Der er ikke tale om, at udsendelserne som sådan har været produceret 

af en anden forening, og det er således ikke korrekt, hvad den tidligere 

kasserer og bestyrelsesmedlem i Radio Helsingør, Jette Mercuri, der er 

formand for foreningen Radio Helsingør Lokalnyt, har oplyst til nævnet 

om, at der skulle være tale om, at denne forening har produceret 

udsendelsen Lokalnyt.” 

Radio- og tv-nævnet skal i denne forbindelse først og fremmest 

bemærke, at det af Radio Helsingørs høringssvar til nævnet den 13. april 

2021 fremgår, at udsendelsen ”Radio Helsingør Lokalnyt”, som udgjorde 

foreningens obligatoriske lokale indhold, produceres af Jette Mercuri 

”enten selv eller i samarbejde med foreningen Radio Helsingør Lokalnyt”. 

Radio- og tv-nævnet bemærker endvidere, at Radio Helsingør i 

foreningens høringssvar af den 9. august 2021 oplyser, at udsendelsen 

”Radio FRI Helsingør” ”produceres for en del i samarbejde med 

Frivilligcenter Helsingør”. Frivilligcenter Helsingør er en selvstændig 

forening, som er organiseret af Helsingør Kommune. 

I relation til Radio Helsingørs bemærkning om, at henholdsvis ”Radio 

Helsingør Lokalnyt” og ”Radio FRI Helsingør” alene er redaktioner i 

foreningen Radio Helsingør, skal nævnet bemærke, at begge redaktioner 

på tidspunktet for Radio- og tv-nævnets afgørelse var organiseret som 

selvstændige juridiske enheder med egne cvr-numre. 

Det skal i forlængelse heraf bemærkes, at formanden for ”Radio 

Helsingør Lokalnyt” Jette Mercuri til Radio- og tv-nævnet har oplyst, at 

Radio Helsingør Lokalnyt (tidligere under navnet "Seniorredaktionen") 

altid har været organiseret som en selvstændig forening, som har 

produceret programmer til Radio Helsingør. Jette Mercuri har endvidere 

oplyst, at foreningen har haft eget budget, en selvstændig redaktion og 

produktion af programmer. 

Radio- og tv-nævnet kan på baggrund af ovenstående konstatere, at 

foreningerne Radio Helsingør og Radio Helsingør Lokalnyt repræsenteret 

af Jette Mercuri har divergerende opfattelser af, hvorvidt der i 

forbindelse med produktionen af udsendelsen ”Radio Helsingør Lokalnyt” 

har været tale om en egentlig co-produktion. Radio- og tv-nævnet skal 

dog i denne forbindelse bemærke, at begge omtalte parter til nævnet 

har oplyst, at Radio Helsingør har samarbejdet med foreningerne ”Radio 

Helsingør Lokalnyt” og ”Radio FRI Helsingør” om produktionen af 

programmerne af samme navn. Radio- og tv-nævnet vurderer i denne 



 

Side 4 

forbindelse, at Radio Helsingør bestrider, at det pågældende samarbejde 

udgør en co-produktion i strid med § 11 i bekendtgørelse nr. 1516 af 29. 

juni 2021 om ikkekommerciel lokalradiovirksomhed (herefter 

”lokalradiobekendtgørelsen”). 

I situationer, hvor der eksisterer et samarbejde mellem selvstændige 

foreninger, hvor den ene forening har tilladelse til udøvelse af 

ikkekommerciel lokalradiovirksomhed, omkring produktionen af 

udsendelser, der udgør den tilladelseshavende forenings obligatoriske 

egenproducerede førstegangsudsendelse med lokalt indhold, skal det 

vurderes, hvorvidt omfanget af et sådant samarbejde har betydning for, 

om der er tale om en overtrædelse af lokalradiobekendtgørelsens § 11.  

Radio- og tv-nævnet skal i forlængelse heraf bemærke, at det af 

ordlyden i lokalradiobekendtgørelsens § 11, stk. 3 ikke kan udledes, at 

et samarbejde mellem foreninger omkring produktion af programmer 

under visse forudsætninger kan betragtes som egenproduktion. Modsat 

fremgår det af § 11, stk. 3, at der ved egenproduktion ”forstås 

programmer, der er produceret af tilladelseshaveren selv eller som led i 

stationens facilitering af public access, dvs. facilitering af programmer 

produceret af borgere i tilladelsesområdet”. 

Radio- og tv-nævnet vurderer, at egenproduktion i henhold til 

lokalradiobekendtgørelsens § 11, stk. 3 udelukkende kan forstås på to 

måder: 

1. Egenproduktion kan betragtes som produktion af programmer 

udført af tilladelseshaver selv, hvilket ikke indebærer et samarbejde 

med andre foreninger 

2. Egenproduktion kan også betragtes som programmer, der er 

produceret som led i stationens facilitering af public access, der 

alene anses som værende programmer produceret af borgere i 

tilladelsesområdet. 

Radio- og tv-nævnet vurderer i forlængelse heraf, at det i henhold til 

lokalradiobekendtgørelsens § 11, stk. 1 og stk. 3 ikke kan udledes som 

en forudsætning for, at der er sket en overtrædelse af kravet om 

egenproduktion, at den tilladelseshavende forening ikke har finansieret 

produktionen af programmerne selv. Nævnet vurderer endvidere, at en 

kontraktuel binding eller forpligtelse mellem foreninger heller ikke er en 

forudsætning for, at der kan forekomme en overtrædelse af kravet om 

egenproduktion. 

Radio Helsingør har i foreningens anmodning om genbehandling anført 

følgende vedrørende reglen i lokalradiobekendtgørelsens § 11, stk. 3 om 

”public access”: 

”Nogle af indslagene i udsendelserne har dog været lavet af personer 

udefra, som var organiseret i de nævnte andre foreninger (Radio 



 

Side 5 

Helsingør Lokalnyt og Radio FRI Helsingør red.). Nævnet henviser i sin 

afgørelse til en vejledning af januar 2020, hvori det fremgår, at public 

access vedrører borgere og ikke foreninger. 

Personerne, der har lavet indslag i udsendelserne, har imidlertid også 

været borgere i tilladelsesområdet. Vi mener dermed, at deres indslag 

hører ind under reglen om public access, jfr. § 11 stk. 3 i 

bekendtgørelsen. 

Det må i den forbindelse være sagen uvedkommende, at disse personer 

udefra har været organiseret i en anden forening. Vi har ikke været 

bekendt med eksistensen af vejledningen, men har henholdt os til 

bekendtgørelsen, hvori det ikke fremgår, at borgere, der laver indslag 

som led i public access, ikke må organisere sig i en forening. I tilfælde 

af modstrid mellem vejledningen og bekendtgørelsen må det være 

bekendtgørelsen, der er den gældende”. 

Radio- og tv-nævnet skal i forlængelse heraf først og fremmest 

bemærke, at lokalradiobekendtgørelsens § 11, stk. 3 ikke udelukker 

borgere fra at organisere sig i en forening. Det fremgår alene, at public 

access-adgangen udelukkende omfatter borgere i tilladelsesområdet. 

Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt et program produceres af 

en enkelt borger som led i public access eller af en selvstændig forening. 

Radio- og tv-nævnet bemærker i denne forbindelse, at nævnet i 

afgørelsen af den 27. august 2021 lagde vægt på Radio Helsingørs egne 

oplysninger til nævnet om, at programmerne ”Radio Helsingør Lokalnyt” 

og ”Radio FRI Helsingør” blev produceret i samarbejde med foreningerne 

Radio Helsingør Lokalnyt og Frivilligcenter Helsingør. Radio- og tv-

nævnet fandt på denne baggrund, at der ikke var tale om public access 

i relation til produktionen af de pågældende programmer. 

Radio- og tv-nævnet har ved gennemgangen af Radio Helsingørs 

fremsendte bemærkninger til nævnets afgørelse af den 27. august 2021 

ikke fundet anledning til, at Radio- og tv-nævnet bør ændre sin 

vurdering. Dette henset til, at Radio Helsingør i foreningens 

bemærkninger også oplyser, at produktionen af programmerne har 

været organiseret i redaktioner i foreningen, som anført ovenfor. Det må 

hertil antages, at disse redaktioner har været organiseret som 

selvstændige foreninger. Radio Helsingør har i foreningens 

bemærkninger ikke efter Radio- og tv-nævnets opfattelse tilbagevist, at 

de pågældende programmer er blevet produceret af de selvstændige 

foreninger Radio Helsingør Lokalnyt og Frivilligcenter Helsingør. 

Anvendelsen af begrebet public access i lokalradiobekendtgørelsens § 

11, stk. 3 er nærmere beskrevet i Kulturministeriets kommenterede 

høringsnotater af henholdsvis den 3. november 2016 om udkast til 

bekendtgørelse om ikkekommerciel lokalradiovirksomhed og den 22. 

august 2017 om udkast til ændring af bekendtgørelse om 



 

Side 6 

ikkekommercielt tv i MUX 1. Ændringen af henholdsvis 

lokalradiobekendtgørelsen og MUX 1-bekendtgørelsen havde bl.a. til 

formål at ensarte reglerne for lokalradio- og tv, herunder vedrørende 

egenproduktion. 

Af høringsnotatet om udkast til ændring af bekendtgørelse om 

ikkekommercielt tv i MUX 1 fremgår det bl.a., at Kulturministeriet ikke 

finder anledning til at ændre forståelsen af public access til også at 

omfatte foreninger, ”da en udvidelse af begrebet ”public access” til også 

at omfatte foreninger og interessegrupper vil udvande kravet om 

egenproduktion i bekendtgørelsens § 11, stk. 1, og stride mod hensigten 

bag den lokal-tv-ordning som trådte i kraft den 1. januar 2014, hvormed 

man skærpede kravene til lokal egenproduktion. Kulturministeriet finder 

det derfor hensigtsmæssigt, at public access-adgangen alene omfatter 

borgere i tilladelsesområdet”. 

Radio- og tv-nævnet vurderer på denne baggrund, at der må anlægges 

en snæver fortolkning af public access-begrebet, hvorved Radio 

Helsingørs beskrivelse af foreningens produktion af programmerne 

”Radio Helsingør Lokalnyt” og ”Radio FRI Helsingør” ikke kan betragtes 

som værende omfattet af lokalradiobekendtgørelsens § 11, stk. 3. 

Forhold vedr. partshøring 

Radio Helsingør anfører i foreningens bemærkninger til Radio- og tv-

nævnets afgørelse af den 27. august 2021, at nævnet i forbindelse med 

tilsynssagen ikke i tilstrækkelig grad har partshørt Radio Helsingør over 

de af Jette Mercuri indsendte oplysninger forud for Radio- og tv-nævnets 

afgørelse. 

Det fremgår af § 19, stk. 1 i lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014 

om bekendtgørelse af forvaltningsloven (herefter ”forvaltningsloven”), 

at pligten til partshøring bl.a. er betinget af, at oplysningerne skal være 

af væsentlig betydning for sagens afgørelse. Radio- og tv-nævnet skal i 

denne forbindelse bemærke, at der i nævnets afgørelse af den 27. 

august 2021 ikke blev lagt vægt på oplysninger fremsendt af Jette 

Mercuri forud for nævnets afgørelse med undtagelse af dokumentet med 

titlen ”Radio Handlingsplan”, som Radio- og tv-nævnet fremsendte til 

Radio Helsingør den 19. maj 2021. 

På baggrund af ovenstående finder Radio- og nævnet, at nævnet har 

foretaget tilstrækkelig partshøring af Radio Helsingør.  

Forhold vedr. tilbagebetalingskrav 

Radio Helsingør anfører til grund for foreningens anmodning om 

genoptagelse bl.a. følgende: 

”Af bekendtgørelsens § 24 fremgår det, at driftstilskuddet beregnes på 

grundlag af tilladelseshaverens selvstændige programvirksomhed, 

maksimalt 15 førstegangsudsendte sendetimer ugentligt. 



 

Side 7 

Det fremgår ikke, at en af de 15 timers beregningsgrundlag skal være 

betinget af, at kravene i § 11 er opfyldt. Selv om nævnet fastholder, at 

der var tale om co-produktioner, er der stadig tale om 

førstegangsudsendelser, og dermed er der ikke noget i § 24, som 

hindrer, at udsendelserne kan være tilskudsberettigede. 

Det fremgår videre af § 24, at co-produktioner opgøres proportionelt 

med tilladelseshaverens finansieringsandel. I dette tilfælde er Radio 

Helsingørs finansieringsandel 100 procent, og udsendelserne bør dermed 

kunne oppebære fuldt tilskud, selv hvis de anses for at være co-

produktioner”. 

Radio- og tv-nævnet skal i denne forbindelse først og fremmest 

bemærke, at det af lokalradiobekendtgørelsens § 30, stk. 1 fremgår, at 

”afgivne tilsagn bortfalder, og udbetalte tilskud kan i henhold til § 92 a, 

stk. 3, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed kræves tilbagebetalt i 

tilfælde, hvor tilskudsmodtager ikke opfylder betingelserne for tilskuddet 

eller ikke gennemfører den forudsatte programvirksomhed.”. 

Det fremgår endvidere af § 92 a, stk. 3 i radio- og fjernsynsloven, at 

”afgivne tilsagn bortfalder og udbetalte tilskud kan kræves tilbagebetalt 

i tilfælde, hvor tilskudsmodtager ikke opfylder betingelserne for 

tilskuddet eller ikke gennemfører den forudsatte aktivitet”. 

Radio- og tv-nævnet har i nævnets afgørelse af den 27. august 2021 

anført følgende vedrørende udregning af tilbagebetalingskravet for 

manglende egenproduktion: 

”Radio- og tv-nævnet finder i forlængelse af ovenstående, at Radio 

Helsingør siden 1. januar 2018 til og med 9. august 2021 har udsendt 

119,57 timers programvirksomhed i strid med § 11, stk. 3 i 

lokalradiobekendtgørelsen. Radio Helsingør har siden 1. januar 2018 i alt 

udsendt 2715 timers tilskudsberettigede sendetimer. Herudover har 

Radio Helsingør siden 1. januar 2018 i alt fået udbetalt 539.106,54 kr. i 

driftstilskud. 

Nævnet skal i denne forbindelse bemærke, at lokalradiostationernes 

tilskud udregnes forholdsmæssigt med antallet af ugentlige sendetimer 

med selvstændig programvirksomhed (dog maks. 15 timer) jf. § 24, stk. 

1 og 2 i lokalradiobekendtgørelsen. Dette omfatter hele 

programvirksomheden og ikke kun de egenproducerede 

førstegangsudsendte programmer med lokalt indhold jf. § 25 nr. 2 i 

lokalradiobekendtgørelsen. 

Radio- og tv-nævnet finder derfor, at et tilbagebetalingskrav for Radio 

Helsingørs manglende egenproduceret førstegangsudsendt 

programvirksomhed med lokalt indhold skal omfatte de 119,57 timers 

programvirksomhed, som har været udsendt i strid med § 11, stk. 3 i 

lokalradiobekendtgørelsen, og udregnes forholdsmæssigt med det 



 

Side 8 

samlede antal sendetimer i perioden på baggrund af det samlede til 

foreningen udbetalte driftstilskud i tilladelsesperioden. 

Radio- og tv-nævnet kan på baggrund af ovenstående konstatere, at 

119,57 timer udgør 4,4 % af Radio Helsingørs samlede antal sendetimer 

i perioden 1. januar 2018 til 9. august 2021. Nævnet kan herudover 

konstatere, at 4,4 % af Radio Helsingørs samlede udbetalte driftstilskud 

i perioden udgør 23.720,69 kr.”. 

Radio- og tv-nævnet udstedte på denne baggrund et 

tilbagebetalingskrav til Radio Helsingør på 23.720,69 kr. svarende til 

antallet af sendetimer med co-produktioner forholdsmæssigt udregnet 

med antallet af ugentlige sendetimer med selvstændig 

programvirksomhed (dog maks. 15 timer) i tilladelsesperioden jf. 

lokalradiobekendtgørelsens § 30, stk. 1 og radio- og fjernsynslovens § 

92 a, stk. 3. 

Radio- og tv-nævnet skal i relation til Radio Helsingørs anmodning om 

genoptagelse af Radio- og tv-nævnets afgørelse af den 27. august 2021 

bemærke, at betingelserne for, at Radio- og tv-nævnet kan udstede et 

tilbagebetalingskrav i henhold til lokalradiobekendtgørelsens § 30, stk. 

1 og radio- og fjernsynslovens § 92 a, stk. 3 alene er, at 

tilskudsmodtageren ikke opfylder betingelserne for tilskuddet eller ikke 

gennemfører den forudsatte programvirksomhed. 

Radio- og tv-nævnet vurderer i forlængelse heraf, at nævnet har 

hjemmel til at udstede et tilbagebetalingskrav, såfremt nævnet finder, 

at tilskudsmodtageren har overtrådt vilkårene i tilskudsmodtagerens 

programtilladelse eller anden relevant lovgivning, herunder bl.a. 

lokalradiobekendtgørelsen. 

Radio- og tv-nævnet skal i denne forbindelse bemærke, at der i 

gældende lovgivning ikke eksplicit fremgår, hvorledes nævnet skal 

fastsætte størrelsen på et eventuelt tilbagebetalingskrav. Afgørelsen om 

tilbagebetalingskravet vil dog følge de almindelige forvaltningsretlige 

bestemmelser. 

Radio- og tv-nævnet har ved nævnets afgørelse af den 27. august 2021, 

hvoraf nævnets vurdering af tilbagebetalingskravets omfang fremgår, 

bl.a. inddraget hensynet til en ensartet praksis for fastsættelse af 

tilbagebetalingskrav for så vidt angår både ikkekommercielle lokalradio- 

og tv-stationer. 

Radio- og tv-nævnet skal i forlængelse heraf bemærke, at nævnets 

praksis vedrørende sanktioner for overtrædelser begået af 

ikkekommercielle lokalradio- og tv-stationer, som nævnet fører tilsyn 

med, er varieret og i høj grad afhænger af karakteren af de forseelser, 

som tilladelseshaveren bliver sanktioneret for. 



 

Side 9 

Det skal i henhold til Radio- og tv-nævnets praksis bemærkes, at 

overtrædelser af kravet om førstegangsudsendelser bl.a. er blevet 

behandlet i Radio- og tv-nævnets afgørelse af den 28. januar 2015 

vedrørende tilsyn med TV Sydsjælland. Her traf nævnet afgørelse om at 

udstede et tilbagebetalingskrav uden forudgående påtale. Den måde, 

hvorpå Radio- og tv-nævnet har fastlagt tilbagebetalingskravet for Radio 

Helsingør i afgørelsen af 27. august 2021 svarer til måden, hvorpå 

nævnet fastlagde tilbagebetalingskravet for TV Sydsjælland i afgørelsen 

af den 28. januar 2015. Afgørelsen vedrørende TV Sydsjælland fremgår 

også af Radio- og tv-nævnets vejledning for tilladelseshavere om 

programvirksomhed i MUX 1 fra marts 2020. 

For så vidt angår Radio- og tv-nævnets konkrete stillingtagen til 

overtrædelse af kravet om egenproduktion i henhold til 

lokalradiobekendtgørelsen skal nævnet bemærke, at antallet af tidligere 

afgørelser, som behandler dette forhold er begrænset. 

Radio- og tv-nævnets afgørelse af den 2. november 2020 vedr. tilsyn 

med Foreningen Svendborg Lokalradio skal dog fremhæves. Her traf 

nævnet afgørelse om alene at påtale foreningens manglende 

egenproduktion. Radio- og tv-nævnet skal hertil bemærke, at nævnet til 

grund for denne afgørelse lagde afgørende vægt på, at foreningen 

samlet set havde udsendt 12,5 timers programvirksomhed i strid med 

kravet om egenproduktion i perioden 1. januar 2020 til 4. oktober 2020, 

hvor Radio Helsingør til sammenligning har udsendt 119,57 timers 

programvirksomhed i strid med kravet om egenproduktion i perioden 1. 

januar 2018 til 9. august 2021. 

Radio- og tv-nævnet skal i forlængelse heraf bemærke, at Radio- og tv-

nævnet træffer afgørelser i sager om tilsyn med ikkekommercielle 

lokalradio- og tv-stationer jf.  radio- og fjernsynslovens § 42, nr. 1. 

Radio- og tv-nævnet har i denne forbindelse mulighed for at inddrage 

praksis, som er etableret i tidligere tilsynssager. Nævnets afgørelser i 

specifikke tilsynssager vil dog altid vil bero på en konkret vurdering af 

sagens omstændigheder. 

Vedrørende tilbagebetalingskrav for overtrædelse af kravet om 

egenproduktion uden forudgående påtale anfører i foreningens 

anmodning om genoptagelse bl.a. følgende: 

”Yderligere vil vi nævne, at vi, efter modtagelsen af nævnets afgørelse, 

har været i dialog med vores interesseorganisation, SAML, som oplyser, 

at det ikke har været hidtidig praksis fra Radio- og tv-nævnet at udstede 

tilbagebetalingskrav i forbindelse med førstegangs-påtaler. Derfor står 

vi uforstående over for, at det er sket denne gang”. 

Som anført ovenfor skal Radio- og tv-nævnet hertil bemærke, at nævnet 

træffer afgørelser i sager om tilsyn med ikkekommercielle lokalradio- og 

tv-stationer jf.  radio- og fjernsynslovens § 42, nr. 1. Radio- og tv-



 

Side 10 

nævnet har i denne forbindelse mulighed for at inddrage praksis, som er 

etableret i tidligere tilsynssager. Nævnets afgørelser i specifikke 

tilsynssager vil dog altid vil bero på en konkret vurdering af sagens 

omstændigheder. 

Radio- og tv-nævnet bemærker endvidere, at tilskudsmodtagerne har 

muligheden for at holde sig opdateret om Radio- og tv-nævnets 

afgørelser på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside. Herudover er det 

muligt at kontakte nævnets sekretariat for at få generel vejledning om 

konkrete problemstillinger. 

I øvrigt skal Radio- og tv-nævnet bemærke, at tilsynet med Radio 

Helsingør efter nævnets vurdering ikke kan sammenlignes med den 

ændring af nævnets praksis, som Radio- og tv-nævnet foretog i 

forbindelse med nævnets årlige tilsyn med afrapporteringen af MUX 1-

stationernes årsregnskaber for 2018 i november 2019, da ændringen på 

daværende tidspunkt var begrundet i, at nævnet ved tidligere års 

regnskabsgennemgang havde godkendt regnskaber, som nævnet i 2019 

vurderede indeholdt overtrædelser, selvom tilskudsmodtagernes 

afrapportering ikke havde ændret sig fra 2018 til 2019. Der skulle derfor 

i denne forbindelse tages særligt hensyn til tilskudsmodtagernes 

berettigede forventning om godkendelse af foreningernes indsendte 

årsregnskaber. 

På baggrund af ovenstående finder Radio og tv-nævnet ikke ud fra en 

samlet vurdering, at der er grundlag for at ændre nævnets afgørelse af 

den 27. august 2021 vedrørende tilsyn med Radio Helsingør. 

På baggrund heraf har Radio- og tv-nævnet truffet følgende  

 

AFGØRELSE: 

 

Radio- og tv-nævnet træffer afgørelse om at fastholde nævnets 

afgørelse af den 27. august 2021 i sin helhed. 

 

Radio- og tv-nævnet gør opmærksom på, at nævnets afgørelser ikke kan 

indbringes for anden administrativ myndighed jf. § 11 i bekendtgørelse 

nr. 2279 af den 29. december 2020 om forretningsorden for Radio- og 

tv-nævnet. 

 

Med venlig hilsen 

 

 

 

 

Søren Sandfeld Jakobsen 

Formand 


