
 

H.C. Andersens Boulevard 2 • DK-1553 København V • +45 3373 3373 • www.bibliotekogmedier.dk • rtv@bibliotekogmedier.dk 

EAN: 5798000791688 
 
CVR: 11884652 

 
 
 

 

Radio- og tv-nævnet 
 
Erik Nordahl Svendsen 
Chefkonsulent 
 
ens@bibliotekogmedier.dk 
Direkte tlf.: 3373 33 30 
 
 
J.nr. 2010-015645 

København den 5. juli 2010 

 
Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARK A/S’ pub-

lic service redegørelse for 2009 

TV 2/DANMARK A/S har pr. 1. maj 2010 indsendt sin redegørelse for opfyldelse af 
public service-tilladelsen i 2009 til Radio- og tv-nævnet. Nævnet afgiver hermed 
som led i sit tilsyn med TV2/DANMARK A/S’ public service virksomhed, jf. Radio- og 
fjernsynslovens § 44 a1, sin udtalelse herom.  

1. Lovgrundlag og baggrund 

Efter radio- og fjernsynslovens § 44 a, fører Radio- og tv-nævnet tilsyn med TV 
2/DANMARK A/S’ public service programvirksomhed. 

Nævnet kan i den forbindelse påtale overtrædelser: 

• af loven 
• af bestemmelser fastsat efter loven samt 
• af vilkår fastsat i forbindelse med udstedelsen af tilladelsen.  

Nævnet kan endvidere afgive indstilling til kulturministeren om inddragelse af tilla-
delse udstedt i medfør af § 38 a, og kan i henhold til aftale mellem Kulturministeri-
et og TV 2/DANMARK A/S om et bodssystem2, pålægge TV 2/DANMARK at betale 
økonomisk bod i tilfælde af tilsidesættelse af public service-tilladelsens vilkår. 

I relation til TV 2/DANMARK A/S’ public service redegørelse er det Nævnets opgave 
på grundlag af redegørelsen at vurdere, om TV 2/DANMARK har opfyldt sine public 
service-forpligtelser.  

                                                
1
 § 44 a har følgende ordlyd: 
Radio- og tv-nævnet har følgende opgaver vedrørende TV 2/DANMARK A/S’ public service-
programvirksomhed i henhold til kapitel 6 a:  
1. Føre tilsyn med public service-programvirksomheden, 
2. Påtale overtrædelser af loven og bestemmelser fastsat efter loven samt vilkår fastsat i 

forbindelse med udstedelsen af tilladelsen og  
3. Afgive indstillinger til kulturministeren om inddragelse af tilladelse udstedt i medfør af 

§ 38 a.  

2 Aftalen er gengivet som bilag 5 til TV 2/ DANMARK A/S’ public service-tilladelse, samt ved 
et Tillæg af 22. oktober 2007. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 2 af 22 

2. TV 2 DANMARK A/S’ public service-tilladelse 

I forbindelse med TV 2/DANMARKs omdannelse til et aktieselskab udstedte Kultur-
ministeriet den 17. december 2003 en public service-tilladelse til stationen. Public 
service-tilladelsen gælder indtil den 31. december 2013.  

Der er i public service-tilladelsen sket en videreførelse af de programmæssige for-
pligtelser fra den tidligere public service-kontrakt, idet tilladelsens kapitel 2 om 
krav til programvirksomheden på TV 2/DANMARK (herefter TV 2) nøje svarer til den 
tidligere kontrakts punkt 1-6.  

Dertil kommer Kulturministeriets ”Tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at 

udøve public service programvirksomhed” af 22. oktober 2007, hvori der med virk-
ning til 31. december 2013 indføres pligt til at sende ”sport”, skærpede krav for be-
tjening af handicappede, en bestyrelsesansat ”seernes redaktør” samt nye regler 
for dialog med befolkningen. Desuden er TV 2s bidrag til at styrke dansk filmpro-
duktion sat op for årene 2007-2010, ligesom det ved tillæg til bestemmelserne om 
anvendelsen af ”filmpengene” af 2. juni 20083 er bestemt, at fordelingen af TV 2s 
engagement i danske spillefilm for den enkelte film skal være med mindst 2/3 an-
vendt på køb af visningsrettigheder og højst 1/3 på investering (gældende for peri-
oden 1. juli 2008 til og med 31. december 2010). 

Kravene i tilladelsen med bilag og tillæg bliver ikke resumeret her, men der vil blive 
citeret fra dem undervejs i gennemgangen.  

Af tilladelsens punkt 3.2 samt tillægget til tilladelsen af 22. oktober 2007 fremgår, 
at TV 2/DANMARK A/S hvert år skal udarbejde en redegørelse for, hvordan public 
service-forpligtelserne er blevet opfyldt i det forudgående kalenderår. Denne rede-
gørelse skal senest den 1. maj indsendes til Radio og tv-nævnet med henblik på 
Nævnets vurdering.  

Nævnet finder, at de krævede oplysninger i tilladelsens punkt 3.2 bør betragtes 
som et minimum, der i hvert fald skal rapporteres om i de årlige redegørelser. Det 
drejer sig om følgende punkter: 

1. Omfang og placering af nyhedsudsendelser på TV 2 
2. Omfanget af dansksprogede programmer, herunder børneprogrammer 
3. Omfanget af dansk dramatik   
4. Omfanget af programmer til børn  
5. TV 2s brug af tekstning eller andre teknologiske metoder til at styrke handicap-

pedes adgang til tv-programmerne 
6. TV 2s indsats i udviklingen af et simultantekstningssystem, der bygger på et 

dansk digitalt talegenkendelsesprogram  
7. Fordelingen af forskellige programtyper på sendefladen, hvordan disse pro-

gramudbud er blevet brugt af seere og lyttere, og hvordan publikum har vurde-
ret programmerne 

                                                
3 ”Tillæg til bilag 1 ”Nærmere bestemmelser om anvendelsen af ”filmpengene” i 2007-2010” 
til tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirksomhed”. 
 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 3 af 22 

8. TV 2s dialog med befolkningen, herunder særligt lytter- og seerorganisationer-
ne 

9. TV 2s engagement i dansk filmproduktion 
10. Dækningen af husstande analog/digital 
11. Udvikling af nye digitale tjenester 
12. Et delregnskab for TV 2s public service-virksomhed 

Der er desuden i en række tillæg og bilag til TV 2s tilladelse yderligere følgende 
krav om rapportering i public service-redegørelsen – ændringer i forhold til den op-
rindelige tilladelse er fremhævet med kursivering og understregning: 

13. Redegørelse for brug af tekstning, tegnsprogstolkning eller andre teknologiske 
metoder til at styrke handicappedes adgang til tv-programmerne4 

14. Redegørelse for TV 2s dialog med befolkningen, herunder særligt lytter- og se-
erorganisationerne, og de organisatoriske rammer for denne dialog5 

15. Oversigt over TV 2s samlede økonomiske engagement i dansk filmproduktion i 
det pågældende år, fordelt på spillefilm, kort- og dokumentarfilm og Talentud-

viklingsordningen6 

                                                
4 Jf. ”Tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirksom-
hed” af 22. oktober 2007 s. 1 
5 Jf. ”Tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-
programvirksomhed” af 22. oktober 2007 s. 3 
6  Jf. ”Bilag 1 (til Bilag 4 til tilladelsen) Nærmere bestemmelser om anvendelsen af ”filmpeng-
ene” i 2007-2010”, udateret, s. 3 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 4 af 22 

3. TV 2s redegørelse  

TV 2 har indsendt en redegørelse på i alt ca. 95 sider henvendt til en bred offentlig-
hed. I struktur og omfang minder publikationen om TV 2s public service-re-
degørelse om 2008, hvor bl.a. afsnittet om ”seernes redaktør” og afsnittet om 
kontakten med seerne blev uddybet. Redegørelsen for 2008 indeholdt også et 
særligt afsnit om sms-afstemninger som følge af debatten om disse i 2008. Det har 
TV 2 ikke fundet relevant for året 2009, idet henvendelserne fra seerne er faldet, 
og TV 2s praksis var uændret. 

TV 2 har besluttet, at årsrapporter og public service-redegørelser fremover alene 
udgives i elektronisk form Redegørelsen kan findes på følgende webadresse: 

http://omtv2.tv2.dk/index.php?id=66 

Redegørelsens opbygning følger tilladelsen på den måde, at der først redegøres for 
opfyldelsen af rapporteringskravene, jf. tilladelsens punkt 3.2, hvorefter følger nog-
le afsnit og kapitler om TV 2s public service-virksomhed i øvrigt om følgende em-
ner: 

• Udvikling og udsendelse af nye digitale tjenester (s. 61) 
• Dækning af kunst, kultur, kirkestof, o.l. emner i kendte programformater. (s. 

64-73) 
• Børn og sendetidspunkter (s. 74-75) 
• Klager til Pressenævnet (s. 76) 
• Dansk sprog (s. 77) 
• Programsamarbejde- og koordinering med DR (s. 78) 
• Andelen af europæiske programmer (EU-krav) (s. 78) 
• Mindst ti procent fra uafhængige producenter (s. 79) 
• TV 2s samarbejde med eksterne producenter (s. 79-80) 

• Fornyelse i fokus (s. 81-86)



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 5 af 22 

4. Radio- og tv-nævnets generelle kommentarer til redegø-

relsen 

 

Generelt har Nævnet i sin vurdering af redegørelsen lagt vægt på,  

1. om de specifikke minimumskrav, jf. tilladelsens punkt 3.2 er opfyldt, dvs. om 
taloplysninger og tabeller mv. er tilstrækkelig detaljerede, og om brug af be-
greber og kategorier svarer til gængse mediefaglige standarder, 

2. om der er overvejelser om kvalitet på de punkter, hvor tilladelsen nævner det-
te, f.eks. i relation til børneprogrammer, 

3. selve resultaterne, dvs. om redegørelsen fyldestgørende og retvisende redegør 
for, hvordan tilladelsens krav er opfyldt eller forsøgt opfyldt, og om der - hvis 
det ikke har været muligt at opfylde en forpligtelse - er redegjort for baggrun-
den herfor, og for hvorledes forpligtelsen fremover kan opfyldes7, 

4. om der er kommentarer og overvejelser vedrørende andre af tilladelsens krav, 
f.eks. om aktiv sprogpolitik, mangfoldighed af kultur, livsopfattelser og levevil-
kår, koordineringen med DR om dansk tv-dramatik, beskyttelse af børn og un-
ge, bl.a. med hensyn til sendetidspunkter. 

                                                
7 Jf. de almindelige bemærkninger til ”L 40” af 31. oktober 2002, afsnit 2.3.2.1 om public 
service-forpligtelserne. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 6 af 22 

5. Radio- og tv-nævnets kommentarer til de enkelte dele af 

redegørelsen 

5.1 Kommentarer til opfyldelsen af kravene i tilladelsens punkt 3.2 

samt i tillæg og bilag til tilladelsen. 

I det følgende gennemgår Nævnet, hvorledes de enkelte punkter, jf. tilladelsens 
punkt 3.2 samt jf. punkter fra en række tillæg og bilag til tilladelsen, er omtalt i TV 
2s redegørelse, og afgiver samtidig en vurdering set i lyset af de ovennævnte fire 
vurderingskriterier for opfyldelse af tilladelsens krav. Gennemgangen følger TV 2s 
redegørelse snarere end kravenes rækkefølge. 

5.1.1 Omfanget af dansksprogede udsendelser (Krav 2) 

Ifølge tilladelsen, punkt 2.1 skal der lægges vægt på programmer med dansk eller 
andet nordisk sprog som originalsprog. I modsætning til flere andre af tilladelsens 
krav er dette punkt ikke udformet som et eksakt krav til det tidsmæssige omfang 
målt i forhold til tidligere år. I forhold til rapporteringen af opfyldelsen af forpligtel-
sen skal der oplyses om omfanget af dansksprogede programmer.  

Dansksprogede programmer på TV 2 i forhold til den samlede sendetid, 2005-2009: 

  2005 2006 2007 2008 2009 

Programsendetimer*) 6.144 6.627 6.640 6.886 7.025 

Dansksprogede timer, ekskl. 
dubbede børneprogrammer*) 

2.764 2.944 2.735 2.963 3.134 

Dansksproget pct. 45% 44% 41% 43% 45% 

*) Ekskl. Regionalprogrammer 
 

TV 2 havde for årene 2005-2008 valgt en opgørelsesmetode for de dansksprogede 
programmer, hvor dubbede børneprogrammer uanset oprindelsesland blev medreg-
net. I 2009 anmodede Nævnet TV 2 om kun at medregne dubbede programmer fra 
de nordiske lande som dansksprogede. Det har TV 2 imødekommet i opgørelsen for 
2009.  De 3134 dansksprogede timer i 2009 bestod af 2956 timer dansk produk-
tion, 36 timer dubbede børneprogrammer fra de andre nordiske lande samt 142 ti-
mer sportstransmissioner med dansk speaker. Andelen dansksprogede programmer 
er i 2009 oppe på 45 % efter et lavpunkt i 2007 på 41 %. 

Nævnet tilslutter sig den nye opgørelsesmetode og finder, at tilladelsens krav vedr. 
dansksprogede sendetimer er opfyldt. Nævnet anerkender, at tendensen er positiv. 

5.1.2 Nyhedsudsendelser (Krav 1) 

Ifølge tilladelsen skal der sendes nyhedsprogrammer mellem kl. 17 og kl. 24 i 
mindst samme tidsmæssige omfang som i 2002 (262 timer). Dette er opfyldt i 
2009, hvor TV 2 sendte 272 timer i primetime. Til sammenligning sendte DR 1 og 
DR 2 i 2009 sammenlagt 685 timers førstegangs-nyheder mellem kl. 17 og kl. 24. 

TV 2 gør (s. 22) opmærksom på, at man ved sammenligning skal være opmærk-
som på, at der ofte indgår vejrudsigt og sportsnyheder i TV-avisens sendetid på DR 
1, emner som har egne udsendelsesrubrikker på TV 2, ligesom DR 1 sender særlige 
nyheder til Grønland eller på Tegnsprog, hvilket TV 2 ikke gør. Nævnet bemærker, 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 7 af 22 

at vejrudsigterne, der bringes som selvstændige, sponsorerede programmer på TV 
2, udgør 55 timer i 2009, så det forklarer ikke den store forskel. 

Nyhedsudsendelser 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 

Timer kl 17-24 262 270 265 276 271 274 267 272 

Index 100 103 101 105 103 105 102 104 

         

Timer hele døgnet 462 519 541 570 564 591 613 798 

Index 100 112 117 123 122 128 133 173 

Det ses, at mens omfanget af nyhedsudsendelser i aftensendefladen (kl. 17-24) lig-
ger ganske stabilt i perioden fra 2002 til 2009, er omfanget af nyhedsudsendelser 
over hele døgnet steget med tre fjerdedele i samme periode. 

Stigningen i omfanget af nyhedsudsendelser over hele døgnet fra 2008 til 2009 
skyldes især, at TV 2 i efteråret 2008 øgede nyhedsdækningen om morgenen med 
nyhedsudsendelser både kl. 6 og 6.30, og det er slået fuldt igennem i 2009. 

Nyhedsudsendelserne kl. 6, 6.30, 12.00 og 14.00 blev leveret af TV 2 NEWS. Næv-
net understreger ligesom sidste år, at det i forhold til disse samsendte udsendelser 
altid er TV 2s ansvar at leve op til public service-forpligtelserne. Derudover skal 
Nævnet erindre TV 2 om tilladelsens Kapitel 2 punkt 2.2 (s. 7, ”Anvendelse af 
eksterne producenter”), hvoraf det fremgår, at ”nyheds- og aktualitetsprogrammer 

på TV 2 tilvejebringes fortrinsvis ved egenproduktion.”.  

Nævnet har ikke yderligere bemærkninger til dette punkt. 

5.1.3 Omfanget af dansk dramatik (krav 3) 

TV 2 viste i 2009 iflg. redegørelsen 73 timers dansk dramatik mod 53,6 timer i 
2007. Dette tal inkluderer ikke børneudsendelser, snaprepriser og danske tv-film. 
Da Styrelsen for Bibliotek og Medier ikke kunne genskabe tallet 73 timer, men 
fandt et højere tal, er TV 2 hørt om forskellen, og TV 2 har endeligt oplyst, at TV 2 
sendte 81 timers dansk dramatik indenfor definitionen, som bl.a. udelukker film fra 
Danish Screen.  

Nævnet anmoder på den baggrund om, at TV 2 for fremtiden bilægger en liste 
over, hvilke enkeltudsendelser, der indgår i beregningen af dansk dramatik. 

Ifølge tilladelsen skal TV 2 i de enkelte år af tilladelsesperioden vise mindst lige så 
meget dansk dramatik som gennemsnittet for 1999-2002. Gennemsnittet for denne 
periode var 42 timers dansk dramatik, og kravet er således opfyldt med 81 timer i 
2009. 

TV 2 har vist 16,9 timer ny førstegangsudsendt dramatik i 2009, mest bestående af 
de tre serier ”Store drømme”, ”Lærkevej” og ”Blekingegade”. De to sidste har 
imidlertid modtage støtte fra Public Servicepuljen og må derfor ikke medregnes i 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 8 af 22 

opgørelsen af TV 2’s opfyldelse af sine public service-forpligtelser.8 Tilbage er derfor 
kun 7,1 times førstegangs-dramatik indenfor opfyldelsen på de 81 timer, jfr. figur 1 
nedenfor. 

TV 2 benytter en bredere definition af dansk dramatik end DR, som kun medtager 
nyproduceret dansk dramatik til prime time, mens TV 2 også medtager genudsend-
te serier, som f.eks. ”Anna Pihl”, ”Langt fra Las Vegas”, ”Den Grimme Ælling og 

mig”, ”Klovn”.  

Som det fremgår af figuren nedenfor, er TV 2s andel af nyproduktioner faldet fra 
16,3 timer i 2008 til 7,1 timer i 2009 (excl. programmer med støtte fra public 
service-puljen). 

Figur 1 

 Dansk dramaproduktion på TV 2 2003-2009
Excl. programmer støttet af PS-puljen

26,6
21,0

10,0

19,2

9,1

16,3

7,1

24,7

28,1
56,1 37,8

52,1

73,9

37,3

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

Timer

Genudsendelse

Førstegangsudsendelse

I alt: 53,6 t

I alt: 61,2 t
I alt: 56,9 t

I alt: 66,1 t

I alt: 49,1 t
I alt: 51,3 t

Norm: 42 t

I alt:81 t

 
TV 2 har ifølge redegørelsen i 2009 for alvor implementeret en ny fiktionsstrategi, 
der blandt andet har bragt de tre nævnte serier på skærmen. På grund af 
medfinansieringen fra Public Servicepuljen, må Radio- og tv-nævnet imidlertid se 
bort fra to af serierne og på den baggrund gentage sin bekymring over, at TV 2 
bidrager med færre helt selvfinansierede, danske dramatimer – 7,1 time – end i 
noget år siden 2003. 

                                                
8) Bekendtgørelse nr. 127 af 26. november 2008, § 2, Stk. 5. ”Der kan ikke ydes støtte til tv-

programmer, der af TV 2/DANMARK A/S anvendes til opfyldelse af de særlige forpligtelser, der er 
pålagt selskabet for så vidt angår tv-drama og tv-dokumentarprogrammer i henhold til selskabets 
tilladelse til at udøve public service-programvirksomhed. På grundlag af TV 2/DANMARK A/S´ årlige 
public service-redegørelser kan Radio- og tv-nævnet bestemme, at støtten til et tv-program skal 
tilbagebetales, såfremt programmet indgår i selskabets public service-regnskab.” 
 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 9 af 22 

5.1.4 Sport (krav 7) 

Det blev i oktober 2007 med et tillæg til TV 2s tilladelse et public service-krav for 
TV 2 at sende sport9. Sport indgik ikke som et element i den oprindelige sendetilla-
delses krav til programvirksomheden, og der er ikke med tillægget fra 2007 knyttet 
noget krav til det tidsmæssige omfang af sportsudsendelserne i TV 2s sendeflade 
eller – som for DR – noget krav om at dække særlige sportsgrene. 

Nævnet tolkede dog i udtalelsen for 2007 det nye krav om sport som et ønske om 
at sikre sportsdækningen på public service-kanalen både et vist omfang og en vis 
mangfoldighed efter starten af betalingskanalen TV 2 Sport. 

2009 var et såkaldt ”lille sportsår” uden OL eller store fodboldmesterskaber, og TV 
2 har i 2009 derfor kun sendt 435 timers sportsmagasiner eller transmissioner 
(sportsnyheder ikke medregnet) imod 734 timer i 2008. TV 2 oplyser, at stationen 
leverer en varieret dækning af sport, som indebærer, at en stor del af den danske 
idrætsverden er repræsenteret på sendefladen. 

Nævnet anser forpligtelsen til at sende sport for opfyldt og har ikke yderligere 
kommentarer til dette punkt. 

5.1.5 Omfanget af programmer til børn (krav 2 og 4) 

Af tilladelsens punkt 2.4 fremgår, at TV 2 skal tilbyde tv-programmer af høj kvalitet 
til børn. Det fremgår endvidere, at der skal lægges vægt på ”dansksprogede pro-
grammer”. Disse to krav bør efter Nævnets opfattelse læses således, at ”dansk-
sproget” i relation til netop børneprogrammer primært betyder udsendelser med 
dansk som originalsprog - ikke versionerede/dubbede programmer, hvilket blev 
omtalt i Nævnets udtalelse for 2007. 

Det er desuden i tilladelsen formuleret, at det tidsmæssige omfang af børnepro-
grammer i de enkelte år i tilladelsesperioden ikke må være mindre end det gen-
nemsnitlige omfang i perioden 1999-2002, som var 600 timer.  

Punktet er omtalt i TV 2s redegørelse s. 10-15. TV 2 redegør i dette afsnit både for 
programmer til børn og programmer til unge samt for internet til børn og unge. TV 
2 har imidlertid ikke nogen public service-forpligtelser i forhold til internettjenester, 
hvorfor dette ikke vil blive behandlet i Nævnets udtalelse. Ligeledes omfatter tilla-
delsen ikke forpligtelser i forhold til ”unge”. I tilladelsen nævnes kun ”børn” som 
specifik målgruppe. 

TV 2 har i 2009 iflg. redegørelsen sendt 788 timers børneprogrammer), hvilket er 
over de krævede 600 timer. Af de 788 timer var de 777 timer dansksprogede men 
kun 96 timer danskproducerede, mens knap 681 timer var versionerede/dubbede 
programmer.  

Allerede i 2008 skete en halvering af de danskproducerede børneprogrammer på TV 
2, og dette lave niveau er fortsat i 2009, som det fremgår af figur 2 nedenfor. 

                                                
9 Jf. ”Tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirksom-
hed” af 22. oktober 2007 kapitel 1, s. 1. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 10 af 22 

I 2009 igangsatte TV 2 en ny børneflade, TV 2 Bavian, som afløste TV 2 Teddy. Den 
indebærer, at danske børneprogrammer siden 2008 stort set kun sendes lørdag og 
især søndag , hvor der indtil 2008 var ca. 30 minutters dansk børneprogram hver 
ugedag, hvilket også forklarer halveringen af sendetiden i fig. 2. 

Figur 2 

 
Kilde: TV 2s Redegørelse 

Seernes interesse for danske børneprogrammer fremgår af, at emnet blev taget op 
på dialogmødet 17. juni 2009 (redegørelsen s. 44). TV 2 oplyste ved den lejlighed, 
”at der i TV2 Bavian strategien er fokus på færre, men markante danske 
programmer end i TV 2 Teddy-strategien, som indeholdt mange danske 
programmer, der imidlertid ikke var gode nok og ikke blev set i tilstrækkeligt 
omfang”. På den baggrund har Styrelsen for Nævnet opgjort forbruget blandt 3-14 
årige børn af danske børneprogrammer på TV 2 de seneste fire år: 

Danske børneprogrammers sendetid og seertid på TV 2, 2006-2009 

Timer pr år 2006 2007 2008 2009 

Sendetid  184 190 90 95 

seertid (3-14 år) 4,8 4,2 1,5 2,2 

Gns. udnyttelse (3-14 år) 3% 2% 2% 2% 

Kilde: TNS Gallup TV Meter 

Faldet i sendetid er allerede fremgået ovenfor. Seertiden blandt børn til danske 
børneprogrammer er faldet fra 4,8 timer om året (2006), da programmerne blev 
sendt dagligt, til 2,2 timer (2009), hvor programmerne kun findes i weekenden. 
Muligvis er programmerne efter TV Bavian blevet bedre, men det har ikke fået 

Børneprogrammer på TV 2, totalt og dansk producered e (3-14 år) 

600 619 
662 

715 

630 642 

705 

788 

164 181 
156 

199 184 190 

90 92 

0 

100 

200 

300 

400 

500 

600 

700 

800 

900 

Gennemsnit 
1999-2002 

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 

Total 
Danmark 

Timer 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 11 af 22 

børnene til at se mere på dem, så TV 2’s forventning om flere seere, fordi 
programmerne skulle blive bedre, er ikke opfyldt. 

Selvom der ikke i tilladelsen er fastsat et timemæssigt krav om danskproducerede 
programmer, finder Nævnet udviklingen fra 2007 til 2009 bekymrende. Kvalitets-
spørgsmål, som må anses for at være af stor betydning, kan ikke så let måles, men 
alene den kvantitative indskrænkning af tilbuddet om danske børneprogrammer og 
det følgende fald i seningen, er negative tendenser. Hvis denne tendens fortsætter, 
kan der komme et punkt, hvor Nævnet vurderer, at tilladelsen ikke er fuldt opfyldt 
på dette punkt. 

5.1.6 Tekstning og tegnsprogstolkning (krav 5, 6 og 13) 

TV 2s indsats for tekstning og tegnsprogstolkning er omtalt i redegørelsen på s. 16-
20. Omfanget af tekst-tv-tekstede timer i 2009 opgives til at være 995 timer mod 
916 timer i 2008, mens antallet af førstegangsudsendte tekst-tv-tekstede timer er 
faldet lidt fra 405 timer i 2008 til 392 timer i 2009. 

Udviklingen i sendetimer og tekstede timer, 2005-2009 

 2005 2006 2007 2008 2009 

Sendetimer i alt* 6.144 6.627 6.640 6.886 7.025 

Tekst-tv-tekstede timer i alt* 718 814 816 916 995 

heraf førstegangs-tekstede timer 374 394 375 405 392 

Tekstede timer 
i % af sendetimer i alt 

11,7% 12,3% 12,3% 13,3% 14,2% 

Førstegangs-tekstede timer  
i % af sendetimer i alt 

6,1% 5,9% 5,6% 5,9% 5,6% 

*) Ekskl. Regioner 

Af ovenstående tabel fremgår, at andelen af udsendte timer, der er tekstet på TV 2, 
er steget markant over hele den betragtede periode fra 2005-2009, mens andelen 
af førstegangs-udsendte tekst-tv-tekstede timer er nærmest uforandret. TV 2 for-
klarer opbremsningen i antal tekstede timer med, at alle ikke-direkte programmer, 
som overhovedet kunne tekstes via tekst-tv, allerede blev tekstet i 2006.  

I redegørelsen omtales også tekstning af direkte udsendelser (s. 17-19). Heraf 
fremgår det, at TV 2 som krævet i tilladelsen har deltaget i udviklingsarbejdet med 
et digitalt talerafhængigt Tale-Til-Tekst-system (TTT), der danner grundlag for si-
multantekstning af direkte udsendelser. TV 2 tog TTT-programmet, der erstattede 
den live-tekstning via dobbelttastatur, som TV 2 havde anvendt siden 2004, i brug i 
2007. Det fremgår af redegørelsen, at genkendelsesprocenten i TTT-systemet er 
steget fra 93-95% i 2007 til 96-98% i 2009. TV 2 forventer både bedre og 
hurtigere genkendelse med nye tekniske leverancer. Også forsinkelsestiden har TV 
2 kunnet reducere, med ca. 1,5 sekund. 

Kravet om, at ”mindst en nyhedsudsendelse om aftenen på hverdage skal være 

fuldt ud tekstet” vurderes at være opfyldt ved, at NYHEDERNE 19:00 er livetekstet. 

Ud over livetekstningen af NYHEDERNE 19:00 live-tekstede TV 2 for første gang 
udenlandsk tale, da præsident Obama blev indsat 20. januar 2009. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 12 af 22 

TV 2 tegnsprogstolker NYHEDERNE 18:00 og NYHEDERNE 19:00 alle ugens dage og 
har gjort dette i hele 2009. TV 2 og DR har i samarbejde etableret en central tegn-
sprogstolkning for nyhedsudsendelserne både på DR og TV 2. Opgaven varetages 
af firmaet Døvefilm. 

Nævnet konstaterer, at TV 2 overholder sine forpligtelser med hensyn til tekstning, 
og Nævnet har ingen yderligere bemærkninger til dette punkt. 

5.1.7 Fordelingen af forskellige programtyper på sendefladen (krav 7) 

Dette punkt er omtalt i redegørelsen s. 21-26, tabel 1-4 og tabel 8. Ser man på ho-
vedkanalerne DR1, TV 2, TV 3 og Kanal 4, er mønsteret, at public service-stationer-
ne TV 2 og DR1 er meget forskellige fra de private kommercielle kanaler TV 3 og 
Kanal 4, idet public service-kanalernes programprofil er langt mere varieret med 
næsten alle programkategorier repræsenteret, mens de kommercielle kanaler uden 
public service-forpligtelser næsten udelukkende sender underholdning og udenland-
ske fiktions-programmer.  

Der er også indbyrdes forskelle i fordelingen af sendetiden på programtyper mellem 
DR1 og TV 2 i 2009. I kategorien ”Oplysning og kultur” har DR1 med 22% af sen-
detiden sendt over tre gange så meget af denne programtype som TV 2 (6%), lige-
som andelen af ”Dansk/nordisk fiktion” har været næsten dobbelt så stor på DR1 
(7%) som på TV 2 (4%). TV 2 fremhæver, at ”Nyhederne” sammen med de 
regionale udsendelser udgør 18 % af hele kanalens sendeflade. 

TV 2 viser i redegørelsen også sendetidsfordelingen for nichekanaler Zulu, Charlie, 
DR2, TV 3+ og Kanal 5 (Tabel 2). Her fremgår det endnu tydeligere, at nichekana-
ler som Zulu og Charlie, der ikke har nogen public service-forpligtelser, har pro-
gramprofiler, der er meget forskellige fra DR2’s. Bl.a. var 37% af DR2’s sendeflade 
i 2009 ”Oplysning og kultur”, mens Zulu og Charlie havde henholdsvis 2% og 4% i 
denne programkategori. Omvendt havde Zulu og Charlie henholdsvis 62% og 73% 
udenlandsk fiktion, mens DR2 kun havde 23% heraf. 

Der er overordnet tale om nogenlunde samme sendemønster og programprofil på 
TV 2 som i tidligere år, dog med lidt mindre sport og flere nyheder end i 2008. 
Nævnet har derfor ingen bemærkninger til dette afsnit. 

5.1.8 Hvordan programudbuddet er blevet brugt af seere og lyttere (krav 

7, fortsat) 

Det fremgår af redegørelsens tabel 4 (s. 24) hvordan TV 2s sendetid på program-
kategorier har været fordelt i 2009 i henholdsvis procent og timer/minutter. Derud-
over fremgår det af tabel 5 (s. 24) hvordan seertiden har været fordelt i 2009 lige-
ledes i procent og timer/minutter. 

Det fremgår, at i særdeleshed Nyhederne og Regional-tv af seerne betragtes som 
centrale elementer i TV 2s sendeflade. De fylder som nævnt 18 % af sendefladen, 
men hele 29 % af seernes tid på kanalen. Omvendt fylder den udenlandske fiktion 
ikke mindre end 43 % af sendefladen, men kun 22 % af seertiden. I 
aftensendetiden (tabel 8 og 9) er nyhedsforbrugets store andel endnu mere klar. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 13 af 22 

I tabel 6 i redegørelsen (s. 25) vises den ugentlige dækning i procent på de forskel-
lige programkategorier på henholdsvis TV 2, DR1 og DR1+DR2 (DR TV). Det frem-
går blandt andet, at TV 2 har en høj dækning - også højere end DR TV - på områ-
derne Nyheder (62,6 %, DR TV 51,6 %), Sportsnyheder (36,5 %), Sport (27,4 %), 
og Underholdning (38,5%). 

Med hensyn til ”Aktualitet og debat” blev TV 2s dækning allerede i 2008 overhalet 
af DR TV på døgnbasis (2009: 44,9 % imod DR TV’s 47,1 %), og i 2009 er det 
samme sket for ”Oplysning og kultur” (53,8 % imod DR TV’s 57,2 %). På begge 
disse oplysende programområder er det DR 2’s bidrag, der gør forskellen. Nævnet 
bemærker, at der således tegner sig et mønster mellem de to public service 
stationer, hvor TV 2 står stærkere på nyheder, mens DR TV står stærkere på 
baggrund og oplysning. 

På området ”Dansk/nordisk fiktion” har DR TV fortsat en meget dominerende posi-
tion (33,3 % imod TV 2’s 20,3 %). TV 2’s dækning er dog steget fra 16,5 % i 2008, 
hvilket skyldes den nye fiktionsstrategi – her indgår også de nye serier, som ikke 
kan medregnes i public service-regnskabet. 

I tabel 11 og 12 (s. 36) vises TV 2s seerandele (share). Faldet i share fortsætter. 
Fra 33 % i 2007 over 31 % i 2008 til 29 % i 2009. TV 2 er dog fortsat den mest 
sete tv-kanal i Danmark efterfulgt af DR 1, der har en share på 22% i 2009. Fra et 
public service-synspunkt bemærker Nævnet, at de tre public service-kanaler TV 2, 
DR1 og DR2 tilsammen nok har en høj, men dog en vigende andel af danskernes 
seertid, nemlig fra 65 % i 2007 til 56 % i 2009.  

5.1.9 Publikums vurdering af programmerne (krav 7, fortsat) 

Programvurderingerne omtales side 27-34 i redegørelsen og omfatter også tabel 10 
(s. 27), der viser rating, share og vurdering i 2009 af de enkelte programkategorier 
på TV 2. Tabellen uddybes med en kommentar for hver enkelt programkategori. 
Det fremgår, at TV 2s programmer i 2009 ligesom i 2008 og 2007 på en skala fra 
1-5 (5 = Bedst) fik en gennemsnitlig vurdering på 3,8, hvorimod DR1s programmer 
faktisk steg i gns. vurdering fra 3,9 i 2008 til 4,0 i 2009.  

På programkategori-niveau er de bedst vurderede kategorier ”Dansk/nordisk fik-
tion” og ”Udenlandsk fiktion”, der begge opnår vurderingen 3,9, mens de dårligst 
vurderede kategorier er hhv. ”Nyheder (almene)” og ”Regional-tv”, begge med vur-
deringen 3,7. 

Nævnet konstaterer – ligesom i tidligere års redegørelser – at der er tale om en 
detaljeret rapportering af seernes vurderinger, idet læseren for hver enkelt pro-
gramkategori i tabel 10 får eksempler på enkeltprogrammer og vurderingen af 
disse – også for de programmer, der af seerne er blevet vurderet til under 
gennemsnittet.  Det er dog uomtalt, hvilke overvejelser TV 2 eventuelt gør sig i 
anledning af, at seernes gennemsnitlige vurdering uændret er 3,8, og 
tilsyneladende er under DRs, som stiger 

Nævnet har ingen yderligere bemærkninger til dette afsnit. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 14 af 22 

5.1.10 TV 2s dialog med befolkningen, herunder særligt lytter- og seer-or-

ganisationerne (krav 8) 

Dette område omtales grundigt på siderne 43-51, der indeholder delafsnit om: 

• Dialog med lytter- og seerorganisationerne (s. 43-45) 
• Seernes redaktør (s. 46) 
• Programkritik og –klager (s. 46-47) 
• Kontakten med seerne i øvrigt (s. 48-49) 
• Statistik vedr. mailhenvendelser til TV 2 (s. 50-51) 

Afsnittet om dialogen med lytter- og seerorganisationerne beskriver relativt detalje-
ret de to årlige møder med repræsentanter for lytter- og seerorganisationerne. Or-
ganisationerne, samlet i Samarbejdsforum for danske Lytter- og seerorganisationer 
(SLS), er ARF Multimedier, KLF Kirke & Medier, EU-modstandernes Lytter- og Seer-
forbund og Katolsk Medieforum. Efter ønske fra SLS har repræsentanter fra Det ny 
Public Service Råd deltaget i disse to møder. Blandt emnerne var bl.a. den nye 
strategi for børne-TV, TV Bavian, som Nævnet inddrog i sin kommentar til børne-
programmerne ovenfor i afsnit 5.1.5. Også sendetidspunkterne for voldsomme bil-
leder har været drøftet ved dialogmøderne, se nedenfor i 5.2.1. 

TV 2 ansatte per 1. juli 2008 Lars Bennike som seernes redaktør som opfølgning på 
den Mediepolitiske aftale fra 2007 - 201010. Seernes redaktør refererer til TV 2s ad-
ministrerende direktør og kan i sin funktion som uafhængig klageinstans fremsætte 
kritik af TV 2. Seernes redaktør har en række fast definerede ansvarsområder: 

• Overvåge TV 2s behandling af henvendelser fra seere, herunder klager, 
med henblik på at sikre en høj programetik og journalistisk standard i den 
samlede programvirksomhed på TV 2 

• Fremsætte kritik, afgive henstillinger eller i øvrigt fremsætte sin opfattelse 
af konkrete sager eller redaktionel praksis 

• Fremme dialogen med seerne 
• Foretage løbende registrering af henvendelser herunder klager over TV 2s 

virksomhed 
• Halvårligt at rapportere til bestyrelsen om sin virksomhed 

Seernes redaktør redigerer desuden en hjemmeside – http://sr.tv2.dk/ – der inde-
holder redaktørens klumme om aktuelle emner, afgørelser fra seernes redaktør, 
Pressenævnet og Radio- og tv-nævnet, ligesom udvalgte spørgsmål og kommenta-
rer fra seerne lægges på hjemmesiden. 

I 2009 har seernes redaktør taget stilling til cirka 3.900 henvendelser, hvoraf 13 
var egentlige ankesager over stationens egne afgørelser, som i syv tilfælde endte 
med, at seernes redaktør gav klager helt eller delvist medhold. I samme periode 
har TV 2 i fire tilfælde modtaget kritik fra Pressenævnet.  

Seernes redaktør henviser klager over reklamespots bragt på TV 2 til Radio- og tv-
nævnet.  

                                                
10 Se også ”Tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirk-
somhed”, kapitel 4 ”Seernes redaktør” s. 2 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 15 af 22 

TV 2 bestræber sig på, at henvendelser fra seerne besvares inden for 24 timer på 
hverdage – en målsætning det er lykkedes at overholde det meste af 2008, på nær 
i de tilfælde, hvor der har skullet indhentes yderligere oplysninger. Et nyt webbase-
ret teknisk system til håndtering af seerhenvendelser blev testet i 2008 uden større 
succes. Et nyt system i 2009 tegner mere lovende, og arbejdet forventes fortsat i 
2010. Henvendelsernes antal falder tilsyneladende, men det tilskriver redegørelsen, 
at man kan udelukke mere spam end tidligere. 

Temaerne for seernes henvendelser refereres s. 51-52. Nævnet bemærker som 
eksempel, at udsendelsen ”Operation X: Pels på vrangen” modtog både ros og ris, 
og at kritikken særligt gik på TV 2s samarbejde med dyreaktivister og Ekstrabladet. 

Seernes redaktør forholdt sig således til udsendelsen i sin Beretning til Bestyrelsen 
24. 11. 2009: 

 

Uden at optage sagen til realitetsbehandling mener Nævnet, ovenstående tyder på, 
at Seernes redaktør lever op til formålet med sine opgaver. 

Nævnet har ikke yderligere kommentarer til disse afsnit i redegørelsen. 

5.1.11 TV 2s engagement i dansk filmproduktion (krav 9) 

Dette punkt omtales i redegørelsen side 52-57. Ifølge bilag og tillæg til tilladelsen 
fra 200711 skal TV 2 DANMARK A/S’s engagement i dansk film ligge på mindst 68 

                                                
11 De bilag og tillæg til TV 2s tilladelse, der – udover selve tilladelsen – vedrører TV 2s enga-
gement i dansk filmproduktion og anvendelse af ”filmpengene” er: 
1. ”Bilag 1 (til bilag 4 til tilladelsen): Nærmere bestemmelser om anvendelsen af ”filmpen-

gene” i 2007-2010” (udateret). 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 16 af 22 

millioner kroner årligt i gennemsnit over perioden 2007-2010 (en stigning fra 46 
millioner kroner i perioden 2003-2006), heraf mindst 51,3 millioner kroner til 
spillefilm; 10,2 millioner kroner til kort- og dokumentarfilm og 6,5 millioner kroner 
til Talentudviklingsordningen. 

Spillefilm 

Med tillægget til bilag 1 om ”Nærmere bestemmelser om anvendelse af ”filmpenge-

ne”” af 2. juni 2008 (se punkt 3 under note 11) er kravene til fordelingen af TV 2s 
engagement i spillefilm blevet ændret, så stationen per 1. juli 2008 for den enkelte 
film skal anvende mindst 2/3 på køb af visningsrettigheder og højst 1/3 på investe-
ring. Den tidligere fordeling var mindst 50 % på køb af visningsrettigheder og højst 
50% på investering.  

Mindst 25 % af midlerne, der skal anvendes på spillefilm, skal anvendes til 
spillefilm for børn og unge. 

Det forudsættes desuden i bestemmelserne, at TV 2 årligt vil være engageret i 8-
10 spillefilm. 

I forbindelse med opfyldelse af filmforpligtelserne har TV 2 indgået en aftale med 
Nimbus Film om at producere en række nye film med en forenklet finansiering til 12 
millioner kroner per film og hvor DFI ikke indgår (DFI-støtte er ikke et krav i 
forhold til spillefilm for TV 2, men er omvendt ikke en hindring). TV 2 fremhæver, 
at både en af Nimbus-filmene (Vinterbergs ”Submarino”) og en Zentropa film med 
TV 2-støtte (Fischer Christensens ”En familie”) var udvalgt til hovedkonkurrencen 
ved Berlins internationale filmfestival. 

TV 2 oplyser i redegørelsen, at der i 2009 er indgået spillefilm-kontrakter for 33,5 
millioner kroner, hvilket er et fald fra 54,5 mio. kr. i 2008. Der resterer herefter 
67,2 mio. kr. af de 205,2 mio. kr., TV 2 skal anvende til spillefilm i 
kontraktperioden. Det er således 33 % af støtten til spillefilm, der skal disponeres i 
kontraktens fjerde og sidste år. TV 2 oplyser i redegørelsen, at man i 2010 er i 
gang med at vurdere projekter, så målet bliver nået.  

Fordelingen af spillefilmstøtten i 2009 er sket som forudsat med mindst 25 % til 
film for børn og unge (32 %) og 2/3 for visningsrettigheder (68 %).  

Kort- og dokumentarfilm 

TV 2 har ifølge redegørelsen anvendt 12,0 millioner kroner på kort- og dokumen-

tarfilm i 2009, der opnåede støtte fra DFI. Titlerne og beløbene fremgår nu af en 
liste i redegørelsen (s. 56), og Nævnet påskønner, at den afstemte liste nu indgår i 

                                                                                                                            
2. ”Tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirksom-

hed”, kapitel 3, s. 2: ”Særligt om styrkelse af dansk filmproduktion”. 
3. ”Tillæg til bilag 1 ”Nærmere bestemmelser om anvendelsen af ”filmpengene” i 2007-

2010” til tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirk-
somhed”. (2. juni 2008) 

4. ”Tillæg til bilag 1 ”Nærmere bestemmelser om anvendelsen af ”filmpengene” i 2007-
2010” til tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirk-
somhed”. (6. januar 2010) – har ikke gyldighed vedr. 2009 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 17 af 22 

selve public service-redegørelsen, således at Nævnet ikke skal indkalde den ved en 
efterfølgende høring. 

TV 2 har på korrekt vis ikke medtaget dokumentarfilmene ”De utro”, ”De syv drab” 
eller ”Vores krig” i sin opgørelse, idet de er produceret med støtte fra Public Service 
Puljen og derfor ikke må medregnes i opgørelsen af TV 2s engagement i kort- og 
dokumentarfilm. Derfor burde TV 2 heller ikke have nævnt ”Vores krig” som en del 
af satsningerne med DFI for 2010/2011, som sket s. 57. 

Af forpligtelserne til at støtte kort- og dokumentarfilm på 40,8 mio. kr. for hele 
forligsperioden resterer 15,1 mio. kr. (37 %) til det sidste år, 2010. TV 2 oplyser 
om flere udbuds- og udviklings-initiativer sammen med DFI for at nå at træffe 
aftaler om dette relativt store beløb. Nævnet bemærker, at sandsynligheden for , at 
dette kan lade sig gøre, øges af at TV 2 har fået midlertidig tilladelse til at øge sit 
engagement i de enkelte film fra 50 % til 75 % i året 2010, når DFI godkender det 
i det enkelte tilfælde (jfr. punkt 4 i note 11). 

Nævnet bemærker endnu engang, at det er uheldigt for alle parter, når støtten 
ophobes stærkt i slutningen af en kontraktperiode, som det nu sker i 2010. Det 
gælder både for spillefilm og kort- og dokumentarfilm. 

Nævnet kan med denne bemærkning godkende redegørelsens afsnit om film-støtte. 

5.1.12 Dækning af husstande analogt og digitalt (krav 10) 

TV 2 Danmark kunne efter det oplyste iflg. Gallup modtages analogt eller digitalt af 
98,8 % af TV-husstandene i Danmark i uge 32-48 2009, som omfattede datoen 1. 
november, hvor det analoge signal slukkede. Styrelsen har for Nævnet set på 
resultatet af Gallups undersøgelse for uge 1-12 i 2010, som viser, at TV 2 
modtages i 99,3 % af TV-husstandene efter det analoge sluk. Det betyder ikke, at 
99,3 % modtager signalet digitalt, idet over 50 % fortsat modtager deres kabel-tv 
på analoge tv-apparater. 

TV 2 har selv aktivt informeret om det digitale signal og har desuden medvirket i 
Digi-TV’s og i den offentlige informationskampagne.  

Nævnet har ingen yderligere bemærkninger til dette afsnit.  

5.1.13 Nye digitale tjenester (krav 11) 

Det oplyses blandt andet, at TV 2 på nuværende tidspunkt udelukkende udsender 
udsendelser i 16:9-format. 

TV 2 har i samarbejde med DR lanceret en elektronisk programguide (EPG), der 
viser programoversigten for de kommende syv dage, ligesom der er udviklet en 
”Nu og næste”-funktion, der fortæller, hvad der vises lige nu og om lidt. 

Der er som tidligere nævnt indført tegnsprogstolkning af især nyhedsudsendelser, 
ligesom der er givet mulighed for at slå undertekster til og fra. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 18 af 22 

TV 2 har desuden forbedret tekstningen for de døve og hørehæmmede seere, der 
modtager TV 2-signalet via det jordbaserede digitale sendenet, således at teksten 
nu fremstår pænere på skærmen end den analoge tekstning. Det er også blevet 
muligt at optage teksten for hørehæmmede på harddisk-optagere, når der optages 
programmer på optageren.  

Det er herudover blevet muligt ved hjælp af et signal, som TV 2 udsender, automa-
tisk at vælge undertekst på tekst-tv side 399 med sin set-top-boks eller på fjernsyn 
med indbygget DTT-modtager. 

Redegørelsen omtaler ikke udsendelsen af digitale tekst-tv-tjenester i MHP-
standarden (Multimedia Home Platform), som TV 2 og DR tidligere har forpligtet sig 
til at sende i. TV 2 og DR (DIGI-TV) igangsatte i 2008 en dialog med 
Kulturministeriet om MHP’s fremtid i Danmark, idet EBU (European Broadcasting 
Union) ikke længere anbefalede MHP som standard for digitale tv-tjenester. For god 
ordens skyld kan Nævnet oplyse, at Kulturministeriet i brev af 23. juni 2009 har 
frafaldet kravet om, at Digi-TV, og dermed TV 2, skulle anvende MHP-standarden. 

5.1.14. Delregnskab for public service-virksomheden (krav 12) 

Delregnskaberne for TV 2 DANMARK A/S’ public service-virksomhed og anden virk-
somhed findes side 62-63 i redegørelsen. 

Det fremgår af delregnskabet, at public service-delen af TV 2 Danmark A/S i 2009 
har et underskud på 307,6 millioner kroner i forhold til et underskud på 134 
millioner kroner i 2008. Bag dette stigende underskud gemmer sig blandt andet et 
fald i indtægterne på 287,4 millioner kroner. Der er sket en nedskæring i 
personaleudgifterne fra 462,8 mio. kr. i 2008 til 420,6 mio. kr. i 2009. Den 
alvorlige situation kommenteres ikke i public serviceredegørelsen, hvilket heller 
ikke er forlangt. Det fremgår imidlertid af Årsrapporten fra TV 2 Danmark A/S, at 
selskabet har indtægter fra anden virksomhed på 230,8 mio. kr. i 2009. Det er 
nichekanalerne, som delvist dækker tabet på public service virksomheden. 

Nævnet har ikke yderligere kommentarer til dette afsnit. 

5.2 Kommentarer i øvrigt  

Ud over de punkter, som TV 2 er forpligtet til at behandle i sin public service-rede-
gørelse, kommer TV 2 desuden ind på følgende emner: 

• Dækning af kunst, kultur, kirkestof o.l. emner i kendte programformater (s. 64-
71) 

• Dækning af det kirkelige stof (s. 72-73) 
• Børn og sendetidspunkter (s. 74-75) 
• Klager til Pressenævnet (s. 76) 
• Dansk sprog (s. 77) 
• Programsamarbejde- og koordinering med DR (s. 78) 
• Andelen af europæiske programmer (EU-krav) (s. 78) 
• Mindst ti procent fra uafhængige producenter (s. 79) 
• Samarbejde med uafhængige producenter (s. 79-80) 
• Fornyelse i fokus  (s. 81-86) 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 19 af 22 

5.2.1 Beskyttelse af mindreårige 

TV 2 konstaterer i redegørelsen for 2009, ligesom i redegørelsen for 2008, at 
stationen ikke sender programmer, der i public service-tilladelsens og dermed i EU-
direktivets forstand kan skade mindreårige.  

Det fremgår desuden af redegørelsen, at TV 2 i 2009 har udarbejdet interne ret-
ningslinjer for programplanlægning i relation til børn, der defineres som under 15 
år. TV 2 oplyser, at man har fundet inspiration i den britiske ”Ofcom Broadcasting 
Code.”  

TV 2 har i redegørelsen for 2009 ligesom for 2008 efterkommet Nævnets anmod-
ning om at redegøre for de advarsler, der har været bragt i løbet af året. 

Der er således syv gange blevet udsendt advarsel i forbindelse med udsendelse af 
tv-serien ”Anna Pihl”. Alle disse advarsler er sendt søndage ca. kl. 20.05. 

Serien ”Anna Pihl” er som DVD-udgivelse den 11. september 2006 vurderet som til-
ladt for børn over 11 år af Medierådet for Børn og Unge med følgende begrundelse: 

”DVDen indeholder adskillige scener med farlige situationer som f.eks. 
skænderier, håndgemæng, slagsmål, voldelige overfald, biljagter, 
biluheld, gidseltagning, knivstikkeri og skyderi. De voldelige scener er 
dog ikke udpenslede og forløses forholdsvis hurtigt, og DVDen 
vurderes derfor kun at kunne virke skræmmende på børn under 11 år.” 

De syv afsnit af Anna Pihl, hvor der blev advaret, blev sendt på søndage kl. 20. De 
blev i gns. set af 25.000 børn op til 11 år. På dette tidspunkt så 93.000 børn op til 
11 år fjernsyn, og 27 % af dem valgte at se Anna Pihl. 

Derudover bragte TV 2 i forbindelse med udsendelse af filmen ”Crank” ca. kl. 21.00 
en advarsel, hvis formulering ikke fremgår.  

Filmen ”Crank” er som DVD den 9. februar 2007 vurderet som tilladt over 15 år af 
Medierådet for Børn og Unge med følgende begrundelse: 

”DVDen indeholder mange scener med forfølgelser, overfald, slåskam-
pe, skyderier og henrettelser. En stor del af disse scener er meget blo-
dige og personerne er aggressive og desperate. I en scene ser man 
f.eks. en person hugge hånden af en anden person med en økse, så 
blodet oversprøjter flere personer. Da de filmiske virkemidler desuden 
forstærker virkningen af panik og aggression, vurderes filmen til at 
kunne virke skræmmende på børn under 15 år” 

Crank blev set af 35.000 børn mellem 0 og 16 år, hvoraf langt de fleste (33.000) 
var mellem 11 og 16 år, som netop er den aldersgruppe, Medierådet har villet 
skåne for at se filmen, da DVD’en fik mærket 15 år og ikke 11 år.  

På baggrund af disse erfaringer med programmer, hvor TV 2 har advaret seerne, 
finder nævnet, at TV 2 bør intensivere sit arbejde omkring placeringen af 
programmer, der muligvis kan skade mindreårige, så der kan være fuld sikkerhed 
for, at ”TV 2 ikke udsender programmer, der i public service- tilladelsens betydning 
kan skade mindreårige”. Nævnet henviser i den forbindelse til, at DR iflg. det 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 20 af 22 

oplyste bl.a. har indledt en uformel dialog med Medierådet for Børn og Unge, og at 
TV 2 bør overveje noget tilsvarende. 

Nævnet vil følge udviklingen på området og anmoder om, at TV 2 fortsat oplyser 
om brugen af advarsler ved bestemte udsendelser. 

5.2.2 Andelen af europæiske programmer 

For så vidt angår andelen af europæiske programmer oplyser TV 2, at denne i 2009 
udgjorde 50,3 % af de programmer, der ikke består af nyheder, sportsbegivenhe-
der, konkurrencer, reklamer og tekst-tv. Dette er et lille fald fra 50,5 % i 2008 og 
51,2% i 2007 men stadig over niveauerne på 48,6 % i 2006 og 48,4% i 2005. 

TV 2 opfylder dermed i 2009 lige nøjagtig kravet om at tilstræbe mindst 50 % eu-
ropæiske programmer. 

Kravet om, at 10 % af sendetiden i de samme programtyper skal være fra 
uafhængige producenter, opfylder TV 2 meget let med 82 %, og af disse var 83 % 
nyere produktioner, dvs. højest fem år gamle. Den høje andel af uafhængige 
producenters programmer skyldes, at TV 2 har fastholdt sin entreprisemodel, 
selvom den siden 2008 ikke mere er et krav i tilladelsen. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 21 af 22 

6. Konklusion 

Radio- og tv-nævnet finder samlet set på baggrund af sin gennemgang af TV 
2/DANMARK A/S’s public service-redegørelse for 2009, at TV 2/DANMARK A/S i 
2009 opfylder public service-tilladelsens krav, samt at redegørelsen giver et til-
fredsstillende og retvisende billede af TV 2s programudbud og af danskernes brug 
heraf i 2009.  

TV 2/Danmark har kun kvantitative programforpligtelser på tre områder, nemlig 
nyheder, dansk dramatik og programmer til børn. Nævnet konstaterer, at forplig-
telserne er overholdt for alle tre områder, mest entydigt på nyhedsområdet.  

TV 2’s nye fiktionsstrategi er for en stor del gennemført med støtte fra Public 
Service Puljen, og disse serier indgår iflg. reglerne ikke i public service bereg-
ningen. Derfor må Nævnet udtrykke bekymring over, at TV 2 i 2009 med 7 timer 
har sendt færre timer ny, fuldfinansieret dansk dramatik end i noget tidligere år.  

Udviklingen fra 2008 og 2009 med den nye børnestrategi, TV Bavian, har medført 
en halvering af timetallet for danske børneprogrammer og et tilsvarende fald i bør-
nenes sening heraf. Nævnet vil følge udviklingen næste år og overveje, om tilladel-
sen i forhold til programmer til børn er fuldt overholdt. Nævnet har desuden på 
grundlag af redegørelsen for advarsler anmodet TV 2 om at intensivere sit arbejde 
omkring børn og sendetidspunkter bl.a. ved at TV 2 går i dialog med Medierådet for 
Børn og Unge. 

TV 2s bidrag til filmproduktionen i samarbejde med Filminstituttet har ophobet rela-
tivt store midler til brug i kontraktperiodens sidste, fjerde år, som det også skete 
ved foregående kontraktperiodes udløb i 2006. I 2010 skal anvendes 33 % af pen-
gene til spillefilm og 37 % af midlerne til kort- og dokumentarfilm, hvilket  ikke er i 
strid med tilladelsen, men Nævnet finder det dog mindre hensigtsmæssigt. 

Nævnet bemærker blandt andet følgende områder med en positiv tendens: 

• Andelen af dansksprogede programmer er steget til for første gang at være 
over 3000 timer, selv når dubbede børneprogrammer fra andet end nordiske 
lande ikke medregnes. Andelen af europæiske programmer holder sig lige over 
50 %. 

• Der har været en positiv udvikling i betjeningen af døve og hørehæmmede bl.a. 
med en stigning i antallet af tekstede sendetimer, og TV 2 arbejder engageret 
med direkte tekstning, nu også af enkelte udenlandske begivenheder.  

• TV 2 har med ”seernes redaktør” etableret en mere sikker praksis i forhold til 
håndteringen af seerhenvendelser. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 22 af 22 

For så vidt angår de talmæssige oplysninger i redegørelsen er disse revideret af TV 
2/DANMARK A/S’s revisor, KPMG. Rigsrevisionen kan – så længe staten ejer TV 
2/DANMARK A/S - kræve oplysninger udleveret vedrørende programvirksomhed og 
økonomiske forhold mv. i relation til TV 2. Der foreligger ikke oplysninger om, at 
Rigsrevisionen har benyttet sig af denne ret vedrørende 2009. 

 

 

 

Christian Scherfig 

Nævnsformand 



 

H.C. Andersens Boulevard 2 • DK-1553 København V • +45 3373 3373 • www.bibliotekogmedier.dk • rtv@bibliotekogmedier.dk 

EAN: 5798000791688 
 
CVR: 11884652 

 
 
 

 

Radio- og tv-nævnet 
 
Erik Nordahl Svendsen 
Chefkonsulent 
 
ens@bibliotekogmedier.dk 
Direkte tlf.: 3373 33 30 
 
 
J.nr. 2010-015645 

København den 5. juli 2010 

 
Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARK A/S’ pub-

lic service redegørelse for 2009 

TV 2/DANMARK A/S har pr. 1. maj 2010 indsendt sin redegørelse for opfyldelse af 
public service-tilladelsen i 2009 til Radio- og tv-nævnet. Nævnet afgiver hermed 
som led i sit tilsyn med TV2/DANMARK A/S’ public service virksomhed, jf. Radio- og 
fjernsynslovens § 44 a1, sin udtalelse herom.  

1. Lovgrundlag og baggrund 

Efter radio- og fjernsynslovens § 44 a, fører Radio- og tv-nævnet tilsyn med TV 
2/DANMARK A/S’ public service programvirksomhed. 

Nævnet kan i den forbindelse påtale overtrædelser: 

• af loven 
• af bestemmelser fastsat efter loven samt 
• af vilkår fastsat i forbindelse med udstedelsen af tilladelsen.  

Nævnet kan endvidere afgive indstilling til kulturministeren om inddragelse af tilla-
delse udstedt i medfør af § 38 a, og kan i henhold til aftale mellem Kulturministeri-
et og TV 2/DANMARK A/S om et bodssystem2, pålægge TV 2/DANMARK at betale 
økonomisk bod i tilfælde af tilsidesættelse af public service-tilladelsens vilkår. 

I relation til TV 2/DANMARK A/S’ public service redegørelse er det Nævnets opgave 
på grundlag af redegørelsen at vurdere, om TV 2/DANMARK har opfyldt sine public 
service-forpligtelser.  

                                                
1
 § 44 a har følgende ordlyd: 
Radio- og tv-nævnet har følgende opgaver vedrørende TV 2/DANMARK A/S’ public service-
programvirksomhed i henhold til kapitel 6 a:  
1. Føre tilsyn med public service-programvirksomheden, 
2. Påtale overtrædelser af loven og bestemmelser fastsat efter loven samt vilkår fastsat i 

forbindelse med udstedelsen af tilladelsen og  
3. Afgive indstillinger til kulturministeren om inddragelse af tilladelse udstedt i medfør af 

§ 38 a.  

2 Aftalen er gengivet som bilag 5 til TV 2/ DANMARK A/S’ public service-tilladelse, samt ved 
et Tillæg af 22. oktober 2007. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 2 af 22 

2. TV 2 DANMARK A/S’ public service-tilladelse 

I forbindelse med TV 2/DANMARKs omdannelse til et aktieselskab udstedte Kultur-
ministeriet den 17. december 2003 en public service-tilladelse til stationen. Public 
service-tilladelsen gælder indtil den 31. december 2013.  

Der er i public service-tilladelsen sket en videreførelse af de programmæssige for-
pligtelser fra den tidligere public service-kontrakt, idet tilladelsens kapitel 2 om 
krav til programvirksomheden på TV 2/DANMARK (herefter TV 2) nøje svarer til den 
tidligere kontrakts punkt 1-6.  

Dertil kommer Kulturministeriets ”Tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at 

udøve public service programvirksomhed” af 22. oktober 2007, hvori der med virk-
ning til 31. december 2013 indføres pligt til at sende ”sport”, skærpede krav for be-
tjening af handicappede, en bestyrelsesansat ”seernes redaktør” samt nye regler 
for dialog med befolkningen. Desuden er TV 2s bidrag til at styrke dansk filmpro-
duktion sat op for årene 2007-2010, ligesom det ved tillæg til bestemmelserne om 
anvendelsen af ”filmpengene” af 2. juni 20083 er bestemt, at fordelingen af TV 2s 
engagement i danske spillefilm for den enkelte film skal være med mindst 2/3 an-
vendt på køb af visningsrettigheder og højst 1/3 på investering (gældende for peri-
oden 1. juli 2008 til og med 31. december 2010). 

Kravene i tilladelsen med bilag og tillæg bliver ikke resumeret her, men der vil blive 
citeret fra dem undervejs i gennemgangen.  

Af tilladelsens punkt 3.2 samt tillægget til tilladelsen af 22. oktober 2007 fremgår, 
at TV 2/DANMARK A/S hvert år skal udarbejde en redegørelse for, hvordan public 
service-forpligtelserne er blevet opfyldt i det forudgående kalenderår. Denne rede-
gørelse skal senest den 1. maj indsendes til Radio og tv-nævnet med henblik på 
Nævnets vurdering.  

Nævnet finder, at de krævede oplysninger i tilladelsens punkt 3.2 bør betragtes 
som et minimum, der i hvert fald skal rapporteres om i de årlige redegørelser. Det 
drejer sig om følgende punkter: 

1. Omfang og placering af nyhedsudsendelser på TV 2 
2. Omfanget af dansksprogede programmer, herunder børneprogrammer 
3. Omfanget af dansk dramatik   
4. Omfanget af programmer til børn  
5. TV 2s brug af tekstning eller andre teknologiske metoder til at styrke handicap-

pedes adgang til tv-programmerne 
6. TV 2s indsats i udviklingen af et simultantekstningssystem, der bygger på et 

dansk digitalt talegenkendelsesprogram  
7. Fordelingen af forskellige programtyper på sendefladen, hvordan disse pro-

gramudbud er blevet brugt af seere og lyttere, og hvordan publikum har vurde-
ret programmerne 

                                                
3 ”Tillæg til bilag 1 ”Nærmere bestemmelser om anvendelsen af ”filmpengene” i 2007-2010” 
til tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirksomhed”. 
 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 3 af 22 

8. TV 2s dialog med befolkningen, herunder særligt lytter- og seerorganisationer-
ne 

9. TV 2s engagement i dansk filmproduktion 
10. Dækningen af husstande analog/digital 
11. Udvikling af nye digitale tjenester 
12. Et delregnskab for TV 2s public service-virksomhed 

Der er desuden i en række tillæg og bilag til TV 2s tilladelse yderligere følgende 
krav om rapportering i public service-redegørelsen – ændringer i forhold til den op-
rindelige tilladelse er fremhævet med kursivering og understregning: 

13. Redegørelse for brug af tekstning, tegnsprogstolkning eller andre teknologiske 
metoder til at styrke handicappedes adgang til tv-programmerne4 

14. Redegørelse for TV 2s dialog med befolkningen, herunder særligt lytter- og se-
erorganisationerne, og de organisatoriske rammer for denne dialog5 

15. Oversigt over TV 2s samlede økonomiske engagement i dansk filmproduktion i 
det pågældende år, fordelt på spillefilm, kort- og dokumentarfilm og Talentud-

viklingsordningen6 

                                                
4 Jf. ”Tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirksom-
hed” af 22. oktober 2007 s. 1 
5 Jf. ”Tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-
programvirksomhed” af 22. oktober 2007 s. 3 
6  Jf. ”Bilag 1 (til Bilag 4 til tilladelsen) Nærmere bestemmelser om anvendelsen af ”filmpeng-
ene” i 2007-2010”, udateret, s. 3 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 4 af 22 

3. TV 2s redegørelse  

TV 2 har indsendt en redegørelse på i alt ca. 95 sider henvendt til en bred offentlig-
hed. I struktur og omfang minder publikationen om TV 2s public service-re-
degørelse om 2008, hvor bl.a. afsnittet om ”seernes redaktør” og afsnittet om 
kontakten med seerne blev uddybet. Redegørelsen for 2008 indeholdt også et 
særligt afsnit om sms-afstemninger som følge af debatten om disse i 2008. Det har 
TV 2 ikke fundet relevant for året 2009, idet henvendelserne fra seerne er faldet, 
og TV 2s praksis var uændret. 

TV 2 har besluttet, at årsrapporter og public service-redegørelser fremover alene 
udgives i elektronisk form Redegørelsen kan findes på følgende webadresse: 

http://omtv2.tv2.dk/index.php?id=66 

Redegørelsens opbygning følger tilladelsen på den måde, at der først redegøres for 
opfyldelsen af rapporteringskravene, jf. tilladelsens punkt 3.2, hvorefter følger nog-
le afsnit og kapitler om TV 2s public service-virksomhed i øvrigt om følgende em-
ner: 

• Udvikling og udsendelse af nye digitale tjenester (s. 61) 
• Dækning af kunst, kultur, kirkestof, o.l. emner i kendte programformater. (s. 

64-73) 
• Børn og sendetidspunkter (s. 74-75) 
• Klager til Pressenævnet (s. 76) 
• Dansk sprog (s. 77) 
• Programsamarbejde- og koordinering med DR (s. 78) 
• Andelen af europæiske programmer (EU-krav) (s. 78) 
• Mindst ti procent fra uafhængige producenter (s. 79) 
• TV 2s samarbejde med eksterne producenter (s. 79-80) 

• Fornyelse i fokus (s. 81-86)



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 5 af 22 

4. Radio- og tv-nævnets generelle kommentarer til redegø-

relsen 

 

Generelt har Nævnet i sin vurdering af redegørelsen lagt vægt på,  

1. om de specifikke minimumskrav, jf. tilladelsens punkt 3.2 er opfyldt, dvs. om 
taloplysninger og tabeller mv. er tilstrækkelig detaljerede, og om brug af be-
greber og kategorier svarer til gængse mediefaglige standarder, 

2. om der er overvejelser om kvalitet på de punkter, hvor tilladelsen nævner det-
te, f.eks. i relation til børneprogrammer, 

3. selve resultaterne, dvs. om redegørelsen fyldestgørende og retvisende redegør 
for, hvordan tilladelsens krav er opfyldt eller forsøgt opfyldt, og om der - hvis 
det ikke har været muligt at opfylde en forpligtelse - er redegjort for baggrun-
den herfor, og for hvorledes forpligtelsen fremover kan opfyldes7, 

4. om der er kommentarer og overvejelser vedrørende andre af tilladelsens krav, 
f.eks. om aktiv sprogpolitik, mangfoldighed af kultur, livsopfattelser og levevil-
kår, koordineringen med DR om dansk tv-dramatik, beskyttelse af børn og un-
ge, bl.a. med hensyn til sendetidspunkter. 

                                                
7 Jf. de almindelige bemærkninger til ”L 40” af 31. oktober 2002, afsnit 2.3.2.1 om public 
service-forpligtelserne. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 6 af 22 

5. Radio- og tv-nævnets kommentarer til de enkelte dele af 

redegørelsen 

5.1 Kommentarer til opfyldelsen af kravene i tilladelsens punkt 3.2 

samt i tillæg og bilag til tilladelsen. 

I det følgende gennemgår Nævnet, hvorledes de enkelte punkter, jf. tilladelsens 
punkt 3.2 samt jf. punkter fra en række tillæg og bilag til tilladelsen, er omtalt i TV 
2s redegørelse, og afgiver samtidig en vurdering set i lyset af de ovennævnte fire 
vurderingskriterier for opfyldelse af tilladelsens krav. Gennemgangen følger TV 2s 
redegørelse snarere end kravenes rækkefølge. 

5.1.1 Omfanget af dansksprogede udsendelser (Krav 2) 

Ifølge tilladelsen, punkt 2.1 skal der lægges vægt på programmer med dansk eller 
andet nordisk sprog som originalsprog. I modsætning til flere andre af tilladelsens 
krav er dette punkt ikke udformet som et eksakt krav til det tidsmæssige omfang 
målt i forhold til tidligere år. I forhold til rapporteringen af opfyldelsen af forpligtel-
sen skal der oplyses om omfanget af dansksprogede programmer.  

Dansksprogede programmer på TV 2 i forhold til den samlede sendetid, 2005-2009: 

  2005 2006 2007 2008 2009 

Programsendetimer*) 6.144 6.627 6.640 6.886 7.025 

Dansksprogede timer, ekskl. 
dubbede børneprogrammer*) 

2.764 2.944 2.735 2.963 3.134 

Dansksproget pct. 45% 44% 41% 43% 45% 

*) Ekskl. Regionalprogrammer 
 

TV 2 havde for årene 2005-2008 valgt en opgørelsesmetode for de dansksprogede 
programmer, hvor dubbede børneprogrammer uanset oprindelsesland blev medreg-
net. I 2009 anmodede Nævnet TV 2 om kun at medregne dubbede programmer fra 
de nordiske lande som dansksprogede. Det har TV 2 imødekommet i opgørelsen for 
2009.  De 3134 dansksprogede timer i 2009 bestod af 2956 timer dansk produk-
tion, 36 timer dubbede børneprogrammer fra de andre nordiske lande samt 142 ti-
mer sportstransmissioner med dansk speaker. Andelen dansksprogede programmer 
er i 2009 oppe på 45 % efter et lavpunkt i 2007 på 41 %. 

Nævnet tilslutter sig den nye opgørelsesmetode og finder, at tilladelsens krav vedr. 
dansksprogede sendetimer er opfyldt. Nævnet anerkender, at tendensen er positiv. 

5.1.2 Nyhedsudsendelser (Krav 1) 

Ifølge tilladelsen skal der sendes nyhedsprogrammer mellem kl. 17 og kl. 24 i 
mindst samme tidsmæssige omfang som i 2002 (262 timer). Dette er opfyldt i 
2009, hvor TV 2 sendte 272 timer i primetime. Til sammenligning sendte DR 1 og 
DR 2 i 2009 sammenlagt 685 timers førstegangs-nyheder mellem kl. 17 og kl. 24. 

TV 2 gør (s. 22) opmærksom på, at man ved sammenligning skal være opmærk-
som på, at der ofte indgår vejrudsigt og sportsnyheder i TV-avisens sendetid på DR 
1, emner som har egne udsendelsesrubrikker på TV 2, ligesom DR 1 sender særlige 
nyheder til Grønland eller på Tegnsprog, hvilket TV 2 ikke gør. Nævnet bemærker, 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 7 af 22 

at vejrudsigterne, der bringes som selvstændige, sponsorerede programmer på TV 
2, udgør 55 timer i 2009, så det forklarer ikke den store forskel. 

Nyhedsudsendelser 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 

Timer kl 17-24 262 270 265 276 271 274 267 272 

Index 100 103 101 105 103 105 102 104 

         

Timer hele døgnet 462 519 541 570 564 591 613 798 

Index 100 112 117 123 122 128 133 173 

Det ses, at mens omfanget af nyhedsudsendelser i aftensendefladen (kl. 17-24) lig-
ger ganske stabilt i perioden fra 2002 til 2009, er omfanget af nyhedsudsendelser 
over hele døgnet steget med tre fjerdedele i samme periode. 

Stigningen i omfanget af nyhedsudsendelser over hele døgnet fra 2008 til 2009 
skyldes især, at TV 2 i efteråret 2008 øgede nyhedsdækningen om morgenen med 
nyhedsudsendelser både kl. 6 og 6.30, og det er slået fuldt igennem i 2009. 

Nyhedsudsendelserne kl. 6, 6.30, 12.00 og 14.00 blev leveret af TV 2 NEWS. Næv-
net understreger ligesom sidste år, at det i forhold til disse samsendte udsendelser 
altid er TV 2s ansvar at leve op til public service-forpligtelserne. Derudover skal 
Nævnet erindre TV 2 om tilladelsens Kapitel 2 punkt 2.2 (s. 7, ”Anvendelse af 
eksterne producenter”), hvoraf det fremgår, at ”nyheds- og aktualitetsprogrammer 

på TV 2 tilvejebringes fortrinsvis ved egenproduktion.”.  

Nævnet har ikke yderligere bemærkninger til dette punkt. 

5.1.3 Omfanget af dansk dramatik (krav 3) 

TV 2 viste i 2009 iflg. redegørelsen 73 timers dansk dramatik mod 53,6 timer i 
2007. Dette tal inkluderer ikke børneudsendelser, snaprepriser og danske tv-film. 
Da Styrelsen for Bibliotek og Medier ikke kunne genskabe tallet 73 timer, men 
fandt et højere tal, er TV 2 hørt om forskellen, og TV 2 har endeligt oplyst, at TV 2 
sendte 81 timers dansk dramatik indenfor definitionen, som bl.a. udelukker film fra 
Danish Screen.  

Nævnet anmoder på den baggrund om, at TV 2 for fremtiden bilægger en liste 
over, hvilke enkeltudsendelser, der indgår i beregningen af dansk dramatik. 

Ifølge tilladelsen skal TV 2 i de enkelte år af tilladelsesperioden vise mindst lige så 
meget dansk dramatik som gennemsnittet for 1999-2002. Gennemsnittet for denne 
periode var 42 timers dansk dramatik, og kravet er således opfyldt med 81 timer i 
2009. 

TV 2 har vist 16,9 timer ny førstegangsudsendt dramatik i 2009, mest bestående af 
de tre serier ”Store drømme”, ”Lærkevej” og ”Blekingegade”. De to sidste har 
imidlertid modtage støtte fra Public Servicepuljen og må derfor ikke medregnes i 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 8 af 22 

opgørelsen af TV 2’s opfyldelse af sine public service-forpligtelser.8 Tilbage er derfor 
kun 7,1 times førstegangs-dramatik indenfor opfyldelsen på de 81 timer, jfr. figur 1 
nedenfor. 

TV 2 benytter en bredere definition af dansk dramatik end DR, som kun medtager 
nyproduceret dansk dramatik til prime time, mens TV 2 også medtager genudsend-
te serier, som f.eks. ”Anna Pihl”, ”Langt fra Las Vegas”, ”Den Grimme Ælling og 

mig”, ”Klovn”.  

Som det fremgår af figuren nedenfor, er TV 2s andel af nyproduktioner faldet fra 
16,3 timer i 2008 til 7,1 timer i 2009 (excl. programmer med støtte fra public 
service-puljen). 

Figur 1 

 Dansk dramaproduktion på TV 2 2003-2009
Excl. programmer støttet af PS-puljen

26,6
21,0

10,0

19,2

9,1

16,3

7,1

24,7

28,1
56,1 37,8

52,1

73,9

37,3

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

Timer

Genudsendelse

Førstegangsudsendelse

I alt: 53,6 t

I alt: 61,2 t
I alt: 56,9 t

I alt: 66,1 t

I alt: 49,1 t
I alt: 51,3 t

Norm: 42 t

I alt:81 t

 
TV 2 har ifølge redegørelsen i 2009 for alvor implementeret en ny fiktionsstrategi, 
der blandt andet har bragt de tre nævnte serier på skærmen. På grund af 
medfinansieringen fra Public Servicepuljen, må Radio- og tv-nævnet imidlertid se 
bort fra to af serierne og på den baggrund gentage sin bekymring over, at TV 2 
bidrager med færre helt selvfinansierede, danske dramatimer – 7,1 time – end i 
noget år siden 2003. 

                                                
8) Bekendtgørelse nr. 127 af 26. november 2008, § 2, Stk. 5. ”Der kan ikke ydes støtte til tv-

programmer, der af TV 2/DANMARK A/S anvendes til opfyldelse af de særlige forpligtelser, der er 
pålagt selskabet for så vidt angår tv-drama og tv-dokumentarprogrammer i henhold til selskabets 
tilladelse til at udøve public service-programvirksomhed. På grundlag af TV 2/DANMARK A/S´ årlige 
public service-redegørelser kan Radio- og tv-nævnet bestemme, at støtten til et tv-program skal 
tilbagebetales, såfremt programmet indgår i selskabets public service-regnskab.” 
 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 9 af 22 

5.1.4 Sport (krav 7) 

Det blev i oktober 2007 med et tillæg til TV 2s tilladelse et public service-krav for 
TV 2 at sende sport9. Sport indgik ikke som et element i den oprindelige sendetilla-
delses krav til programvirksomheden, og der er ikke med tillægget fra 2007 knyttet 
noget krav til det tidsmæssige omfang af sportsudsendelserne i TV 2s sendeflade 
eller – som for DR – noget krav om at dække særlige sportsgrene. 

Nævnet tolkede dog i udtalelsen for 2007 det nye krav om sport som et ønske om 
at sikre sportsdækningen på public service-kanalen både et vist omfang og en vis 
mangfoldighed efter starten af betalingskanalen TV 2 Sport. 

2009 var et såkaldt ”lille sportsår” uden OL eller store fodboldmesterskaber, og TV 
2 har i 2009 derfor kun sendt 435 timers sportsmagasiner eller transmissioner 
(sportsnyheder ikke medregnet) imod 734 timer i 2008. TV 2 oplyser, at stationen 
leverer en varieret dækning af sport, som indebærer, at en stor del af den danske 
idrætsverden er repræsenteret på sendefladen. 

Nævnet anser forpligtelsen til at sende sport for opfyldt og har ikke yderligere 
kommentarer til dette punkt. 

5.1.5 Omfanget af programmer til børn (krav 2 og 4) 

Af tilladelsens punkt 2.4 fremgår, at TV 2 skal tilbyde tv-programmer af høj kvalitet 
til børn. Det fremgår endvidere, at der skal lægges vægt på ”dansksprogede pro-
grammer”. Disse to krav bør efter Nævnets opfattelse læses således, at ”dansk-
sproget” i relation til netop børneprogrammer primært betyder udsendelser med 
dansk som originalsprog - ikke versionerede/dubbede programmer, hvilket blev 
omtalt i Nævnets udtalelse for 2007. 

Det er desuden i tilladelsen formuleret, at det tidsmæssige omfang af børnepro-
grammer i de enkelte år i tilladelsesperioden ikke må være mindre end det gen-
nemsnitlige omfang i perioden 1999-2002, som var 600 timer.  

Punktet er omtalt i TV 2s redegørelse s. 10-15. TV 2 redegør i dette afsnit både for 
programmer til børn og programmer til unge samt for internet til børn og unge. TV 
2 har imidlertid ikke nogen public service-forpligtelser i forhold til internettjenester, 
hvorfor dette ikke vil blive behandlet i Nævnets udtalelse. Ligeledes omfatter tilla-
delsen ikke forpligtelser i forhold til ”unge”. I tilladelsen nævnes kun ”børn” som 
specifik målgruppe. 

TV 2 har i 2009 iflg. redegørelsen sendt 788 timers børneprogrammer), hvilket er 
over de krævede 600 timer. Af de 788 timer var de 777 timer dansksprogede men 
kun 96 timer danskproducerede, mens knap 681 timer var versionerede/dubbede 
programmer.  

Allerede i 2008 skete en halvering af de danskproducerede børneprogrammer på TV 
2, og dette lave niveau er fortsat i 2009, som det fremgår af figur 2 nedenfor. 

                                                
9 Jf. ”Tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirksom-
hed” af 22. oktober 2007 kapitel 1, s. 1. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 10 af 22 

I 2009 igangsatte TV 2 en ny børneflade, TV 2 Bavian, som afløste TV 2 Teddy. Den 
indebærer, at danske børneprogrammer siden 2008 stort set kun sendes lørdag og 
især søndag , hvor der indtil 2008 var ca. 30 minutters dansk børneprogram hver 
ugedag, hvilket også forklarer halveringen af sendetiden i fig. 2. 

Figur 2 

 
Kilde: TV 2s Redegørelse 

Seernes interesse for danske børneprogrammer fremgår af, at emnet blev taget op 
på dialogmødet 17. juni 2009 (redegørelsen s. 44). TV 2 oplyste ved den lejlighed, 
”at der i TV2 Bavian strategien er fokus på færre, men markante danske 
programmer end i TV 2 Teddy-strategien, som indeholdt mange danske 
programmer, der imidlertid ikke var gode nok og ikke blev set i tilstrækkeligt 
omfang”. På den baggrund har Styrelsen for Nævnet opgjort forbruget blandt 3-14 
årige børn af danske børneprogrammer på TV 2 de seneste fire år: 

Danske børneprogrammers sendetid og seertid på TV 2, 2006-2009 

Timer pr år 2006 2007 2008 2009 

Sendetid  184 190 90 95 

seertid (3-14 år) 4,8 4,2 1,5 2,2 

Gns. udnyttelse (3-14 år) 3% 2% 2% 2% 

Kilde: TNS Gallup TV Meter 

Faldet i sendetid er allerede fremgået ovenfor. Seertiden blandt børn til danske 
børneprogrammer er faldet fra 4,8 timer om året (2006), da programmerne blev 
sendt dagligt, til 2,2 timer (2009), hvor programmerne kun findes i weekenden. 
Muligvis er programmerne efter TV Bavian blevet bedre, men det har ikke fået 

Børneprogrammer på TV 2, totalt og dansk producered e (3-14 år) 

600 619 
662 

715 

630 642 

705 

788 

164 181 
156 

199 184 190 

90 92 

0 

100 

200 

300 

400 

500 

600 

700 

800 

900 

Gennemsnit 
1999-2002 

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 

Total 
Danmark 

Timer 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 11 af 22 

børnene til at se mere på dem, så TV 2’s forventning om flere seere, fordi 
programmerne skulle blive bedre, er ikke opfyldt. 

Selvom der ikke i tilladelsen er fastsat et timemæssigt krav om danskproducerede 
programmer, finder Nævnet udviklingen fra 2007 til 2009 bekymrende. Kvalitets-
spørgsmål, som må anses for at være af stor betydning, kan ikke så let måles, men 
alene den kvantitative indskrænkning af tilbuddet om danske børneprogrammer og 
det følgende fald i seningen, er negative tendenser. Hvis denne tendens fortsætter, 
kan der komme et punkt, hvor Nævnet vurderer, at tilladelsen ikke er fuldt opfyldt 
på dette punkt. 

5.1.6 Tekstning og tegnsprogstolkning (krav 5, 6 og 13) 

TV 2s indsats for tekstning og tegnsprogstolkning er omtalt i redegørelsen på s. 16-
20. Omfanget af tekst-tv-tekstede timer i 2009 opgives til at være 995 timer mod 
916 timer i 2008, mens antallet af førstegangsudsendte tekst-tv-tekstede timer er 
faldet lidt fra 405 timer i 2008 til 392 timer i 2009. 

Udviklingen i sendetimer og tekstede timer, 2005-2009 

 2005 2006 2007 2008 2009 

Sendetimer i alt* 6.144 6.627 6.640 6.886 7.025 

Tekst-tv-tekstede timer i alt* 718 814 816 916 995 

heraf førstegangs-tekstede timer 374 394 375 405 392 

Tekstede timer 
i % af sendetimer i alt 

11,7% 12,3% 12,3% 13,3% 14,2% 

Førstegangs-tekstede timer  
i % af sendetimer i alt 

6,1% 5,9% 5,6% 5,9% 5,6% 

*) Ekskl. Regioner 

Af ovenstående tabel fremgår, at andelen af udsendte timer, der er tekstet på TV 2, 
er steget markant over hele den betragtede periode fra 2005-2009, mens andelen 
af førstegangs-udsendte tekst-tv-tekstede timer er nærmest uforandret. TV 2 for-
klarer opbremsningen i antal tekstede timer med, at alle ikke-direkte programmer, 
som overhovedet kunne tekstes via tekst-tv, allerede blev tekstet i 2006.  

I redegørelsen omtales også tekstning af direkte udsendelser (s. 17-19). Heraf 
fremgår det, at TV 2 som krævet i tilladelsen har deltaget i udviklingsarbejdet med 
et digitalt talerafhængigt Tale-Til-Tekst-system (TTT), der danner grundlag for si-
multantekstning af direkte udsendelser. TV 2 tog TTT-programmet, der erstattede 
den live-tekstning via dobbelttastatur, som TV 2 havde anvendt siden 2004, i brug i 
2007. Det fremgår af redegørelsen, at genkendelsesprocenten i TTT-systemet er 
steget fra 93-95% i 2007 til 96-98% i 2009. TV 2 forventer både bedre og 
hurtigere genkendelse med nye tekniske leverancer. Også forsinkelsestiden har TV 
2 kunnet reducere, med ca. 1,5 sekund. 

Kravet om, at ”mindst en nyhedsudsendelse om aftenen på hverdage skal være 

fuldt ud tekstet” vurderes at være opfyldt ved, at NYHEDERNE 19:00 er livetekstet. 

Ud over livetekstningen af NYHEDERNE 19:00 live-tekstede TV 2 for første gang 
udenlandsk tale, da præsident Obama blev indsat 20. januar 2009. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 12 af 22 

TV 2 tegnsprogstolker NYHEDERNE 18:00 og NYHEDERNE 19:00 alle ugens dage og 
har gjort dette i hele 2009. TV 2 og DR har i samarbejde etableret en central tegn-
sprogstolkning for nyhedsudsendelserne både på DR og TV 2. Opgaven varetages 
af firmaet Døvefilm. 

Nævnet konstaterer, at TV 2 overholder sine forpligtelser med hensyn til tekstning, 
og Nævnet har ingen yderligere bemærkninger til dette punkt. 

5.1.7 Fordelingen af forskellige programtyper på sendefladen (krav 7) 

Dette punkt er omtalt i redegørelsen s. 21-26, tabel 1-4 og tabel 8. Ser man på ho-
vedkanalerne DR1, TV 2, TV 3 og Kanal 4, er mønsteret, at public service-stationer-
ne TV 2 og DR1 er meget forskellige fra de private kommercielle kanaler TV 3 og 
Kanal 4, idet public service-kanalernes programprofil er langt mere varieret med 
næsten alle programkategorier repræsenteret, mens de kommercielle kanaler uden 
public service-forpligtelser næsten udelukkende sender underholdning og udenland-
ske fiktions-programmer.  

Der er også indbyrdes forskelle i fordelingen af sendetiden på programtyper mellem 
DR1 og TV 2 i 2009. I kategorien ”Oplysning og kultur” har DR1 med 22% af sen-
detiden sendt over tre gange så meget af denne programtype som TV 2 (6%), lige-
som andelen af ”Dansk/nordisk fiktion” har været næsten dobbelt så stor på DR1 
(7%) som på TV 2 (4%). TV 2 fremhæver, at ”Nyhederne” sammen med de 
regionale udsendelser udgør 18 % af hele kanalens sendeflade. 

TV 2 viser i redegørelsen også sendetidsfordelingen for nichekanaler Zulu, Charlie, 
DR2, TV 3+ og Kanal 5 (Tabel 2). Her fremgår det endnu tydeligere, at nichekana-
ler som Zulu og Charlie, der ikke har nogen public service-forpligtelser, har pro-
gramprofiler, der er meget forskellige fra DR2’s. Bl.a. var 37% af DR2’s sendeflade 
i 2009 ”Oplysning og kultur”, mens Zulu og Charlie havde henholdsvis 2% og 4% i 
denne programkategori. Omvendt havde Zulu og Charlie henholdsvis 62% og 73% 
udenlandsk fiktion, mens DR2 kun havde 23% heraf. 

Der er overordnet tale om nogenlunde samme sendemønster og programprofil på 
TV 2 som i tidligere år, dog med lidt mindre sport og flere nyheder end i 2008. 
Nævnet har derfor ingen bemærkninger til dette afsnit. 

5.1.8 Hvordan programudbuddet er blevet brugt af seere og lyttere (krav 

7, fortsat) 

Det fremgår af redegørelsens tabel 4 (s. 24) hvordan TV 2s sendetid på program-
kategorier har været fordelt i 2009 i henholdsvis procent og timer/minutter. Derud-
over fremgår det af tabel 5 (s. 24) hvordan seertiden har været fordelt i 2009 lige-
ledes i procent og timer/minutter. 

Det fremgår, at i særdeleshed Nyhederne og Regional-tv af seerne betragtes som 
centrale elementer i TV 2s sendeflade. De fylder som nævnt 18 % af sendefladen, 
men hele 29 % af seernes tid på kanalen. Omvendt fylder den udenlandske fiktion 
ikke mindre end 43 % af sendefladen, men kun 22 % af seertiden. I 
aftensendetiden (tabel 8 og 9) er nyhedsforbrugets store andel endnu mere klar. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 13 af 22 

I tabel 6 i redegørelsen (s. 25) vises den ugentlige dækning i procent på de forskel-
lige programkategorier på henholdsvis TV 2, DR1 og DR1+DR2 (DR TV). Det frem-
går blandt andet, at TV 2 har en høj dækning - også højere end DR TV - på områ-
derne Nyheder (62,6 %, DR TV 51,6 %), Sportsnyheder (36,5 %), Sport (27,4 %), 
og Underholdning (38,5%). 

Med hensyn til ”Aktualitet og debat” blev TV 2s dækning allerede i 2008 overhalet 
af DR TV på døgnbasis (2009: 44,9 % imod DR TV’s 47,1 %), og i 2009 er det 
samme sket for ”Oplysning og kultur” (53,8 % imod DR TV’s 57,2 %). På begge 
disse oplysende programområder er det DR 2’s bidrag, der gør forskellen. Nævnet 
bemærker, at der således tegner sig et mønster mellem de to public service 
stationer, hvor TV 2 står stærkere på nyheder, mens DR TV står stærkere på 
baggrund og oplysning. 

På området ”Dansk/nordisk fiktion” har DR TV fortsat en meget dominerende posi-
tion (33,3 % imod TV 2’s 20,3 %). TV 2’s dækning er dog steget fra 16,5 % i 2008, 
hvilket skyldes den nye fiktionsstrategi – her indgår også de nye serier, som ikke 
kan medregnes i public service-regnskabet. 

I tabel 11 og 12 (s. 36) vises TV 2s seerandele (share). Faldet i share fortsætter. 
Fra 33 % i 2007 over 31 % i 2008 til 29 % i 2009. TV 2 er dog fortsat den mest 
sete tv-kanal i Danmark efterfulgt af DR 1, der har en share på 22% i 2009. Fra et 
public service-synspunkt bemærker Nævnet, at de tre public service-kanaler TV 2, 
DR1 og DR2 tilsammen nok har en høj, men dog en vigende andel af danskernes 
seertid, nemlig fra 65 % i 2007 til 56 % i 2009.  

5.1.9 Publikums vurdering af programmerne (krav 7, fortsat) 

Programvurderingerne omtales side 27-34 i redegørelsen og omfatter også tabel 10 
(s. 27), der viser rating, share og vurdering i 2009 af de enkelte programkategorier 
på TV 2. Tabellen uddybes med en kommentar for hver enkelt programkategori. 
Det fremgår, at TV 2s programmer i 2009 ligesom i 2008 og 2007 på en skala fra 
1-5 (5 = Bedst) fik en gennemsnitlig vurdering på 3,8, hvorimod DR1s programmer 
faktisk steg i gns. vurdering fra 3,9 i 2008 til 4,0 i 2009.  

På programkategori-niveau er de bedst vurderede kategorier ”Dansk/nordisk fik-
tion” og ”Udenlandsk fiktion”, der begge opnår vurderingen 3,9, mens de dårligst 
vurderede kategorier er hhv. ”Nyheder (almene)” og ”Regional-tv”, begge med vur-
deringen 3,7. 

Nævnet konstaterer – ligesom i tidligere års redegørelser – at der er tale om en 
detaljeret rapportering af seernes vurderinger, idet læseren for hver enkelt pro-
gramkategori i tabel 10 får eksempler på enkeltprogrammer og vurderingen af 
disse – også for de programmer, der af seerne er blevet vurderet til under 
gennemsnittet.  Det er dog uomtalt, hvilke overvejelser TV 2 eventuelt gør sig i 
anledning af, at seernes gennemsnitlige vurdering uændret er 3,8, og 
tilsyneladende er under DRs, som stiger 

Nævnet har ingen yderligere bemærkninger til dette afsnit. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 14 af 22 

5.1.10 TV 2s dialog med befolkningen, herunder særligt lytter- og seer-or-

ganisationerne (krav 8) 

Dette område omtales grundigt på siderne 43-51, der indeholder delafsnit om: 

• Dialog med lytter- og seerorganisationerne (s. 43-45) 
• Seernes redaktør (s. 46) 
• Programkritik og –klager (s. 46-47) 
• Kontakten med seerne i øvrigt (s. 48-49) 
• Statistik vedr. mailhenvendelser til TV 2 (s. 50-51) 

Afsnittet om dialogen med lytter- og seerorganisationerne beskriver relativt detalje-
ret de to årlige møder med repræsentanter for lytter- og seerorganisationerne. Or-
ganisationerne, samlet i Samarbejdsforum for danske Lytter- og seerorganisationer 
(SLS), er ARF Multimedier, KLF Kirke & Medier, EU-modstandernes Lytter- og Seer-
forbund og Katolsk Medieforum. Efter ønske fra SLS har repræsentanter fra Det ny 
Public Service Råd deltaget i disse to møder. Blandt emnerne var bl.a. den nye 
strategi for børne-TV, TV Bavian, som Nævnet inddrog i sin kommentar til børne-
programmerne ovenfor i afsnit 5.1.5. Også sendetidspunkterne for voldsomme bil-
leder har været drøftet ved dialogmøderne, se nedenfor i 5.2.1. 

TV 2 ansatte per 1. juli 2008 Lars Bennike som seernes redaktør som opfølgning på 
den Mediepolitiske aftale fra 2007 - 201010. Seernes redaktør refererer til TV 2s ad-
ministrerende direktør og kan i sin funktion som uafhængig klageinstans fremsætte 
kritik af TV 2. Seernes redaktør har en række fast definerede ansvarsområder: 

• Overvåge TV 2s behandling af henvendelser fra seere, herunder klager, 
med henblik på at sikre en høj programetik og journalistisk standard i den 
samlede programvirksomhed på TV 2 

• Fremsætte kritik, afgive henstillinger eller i øvrigt fremsætte sin opfattelse 
af konkrete sager eller redaktionel praksis 

• Fremme dialogen med seerne 
• Foretage løbende registrering af henvendelser herunder klager over TV 2s 

virksomhed 
• Halvårligt at rapportere til bestyrelsen om sin virksomhed 

Seernes redaktør redigerer desuden en hjemmeside – http://sr.tv2.dk/ – der inde-
holder redaktørens klumme om aktuelle emner, afgørelser fra seernes redaktør, 
Pressenævnet og Radio- og tv-nævnet, ligesom udvalgte spørgsmål og kommenta-
rer fra seerne lægges på hjemmesiden. 

I 2009 har seernes redaktør taget stilling til cirka 3.900 henvendelser, hvoraf 13 
var egentlige ankesager over stationens egne afgørelser, som i syv tilfælde endte 
med, at seernes redaktør gav klager helt eller delvist medhold. I samme periode 
har TV 2 i fire tilfælde modtaget kritik fra Pressenævnet.  

Seernes redaktør henviser klager over reklamespots bragt på TV 2 til Radio- og tv-
nævnet.  

                                                
10 Se også ”Tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirk-
somhed”, kapitel 4 ”Seernes redaktør” s. 2 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 15 af 22 

TV 2 bestræber sig på, at henvendelser fra seerne besvares inden for 24 timer på 
hverdage – en målsætning det er lykkedes at overholde det meste af 2008, på nær 
i de tilfælde, hvor der har skullet indhentes yderligere oplysninger. Et nyt webbase-
ret teknisk system til håndtering af seerhenvendelser blev testet i 2008 uden større 
succes. Et nyt system i 2009 tegner mere lovende, og arbejdet forventes fortsat i 
2010. Henvendelsernes antal falder tilsyneladende, men det tilskriver redegørelsen, 
at man kan udelukke mere spam end tidligere. 

Temaerne for seernes henvendelser refereres s. 51-52. Nævnet bemærker som 
eksempel, at udsendelsen ”Operation X: Pels på vrangen” modtog både ros og ris, 
og at kritikken særligt gik på TV 2s samarbejde med dyreaktivister og Ekstrabladet. 

Seernes redaktør forholdt sig således til udsendelsen i sin Beretning til Bestyrelsen 
24. 11. 2009: 

 

Uden at optage sagen til realitetsbehandling mener Nævnet, ovenstående tyder på, 
at Seernes redaktør lever op til formålet med sine opgaver. 

Nævnet har ikke yderligere kommentarer til disse afsnit i redegørelsen. 

5.1.11 TV 2s engagement i dansk filmproduktion (krav 9) 

Dette punkt omtales i redegørelsen side 52-57. Ifølge bilag og tillæg til tilladelsen 
fra 200711 skal TV 2 DANMARK A/S’s engagement i dansk film ligge på mindst 68 

                                                
11 De bilag og tillæg til TV 2s tilladelse, der – udover selve tilladelsen – vedrører TV 2s enga-
gement i dansk filmproduktion og anvendelse af ”filmpengene” er: 
1. ”Bilag 1 (til bilag 4 til tilladelsen): Nærmere bestemmelser om anvendelsen af ”filmpen-

gene” i 2007-2010” (udateret). 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 16 af 22 

millioner kroner årligt i gennemsnit over perioden 2007-2010 (en stigning fra 46 
millioner kroner i perioden 2003-2006), heraf mindst 51,3 millioner kroner til 
spillefilm; 10,2 millioner kroner til kort- og dokumentarfilm og 6,5 millioner kroner 
til Talentudviklingsordningen. 

Spillefilm 

Med tillægget til bilag 1 om ”Nærmere bestemmelser om anvendelse af ”filmpenge-

ne”” af 2. juni 2008 (se punkt 3 under note 11) er kravene til fordelingen af TV 2s 
engagement i spillefilm blevet ændret, så stationen per 1. juli 2008 for den enkelte 
film skal anvende mindst 2/3 på køb af visningsrettigheder og højst 1/3 på investe-
ring. Den tidligere fordeling var mindst 50 % på køb af visningsrettigheder og højst 
50% på investering.  

Mindst 25 % af midlerne, der skal anvendes på spillefilm, skal anvendes til 
spillefilm for børn og unge. 

Det forudsættes desuden i bestemmelserne, at TV 2 årligt vil være engageret i 8-
10 spillefilm. 

I forbindelse med opfyldelse af filmforpligtelserne har TV 2 indgået en aftale med 
Nimbus Film om at producere en række nye film med en forenklet finansiering til 12 
millioner kroner per film og hvor DFI ikke indgår (DFI-støtte er ikke et krav i 
forhold til spillefilm for TV 2, men er omvendt ikke en hindring). TV 2 fremhæver, 
at både en af Nimbus-filmene (Vinterbergs ”Submarino”) og en Zentropa film med 
TV 2-støtte (Fischer Christensens ”En familie”) var udvalgt til hovedkonkurrencen 
ved Berlins internationale filmfestival. 

TV 2 oplyser i redegørelsen, at der i 2009 er indgået spillefilm-kontrakter for 33,5 
millioner kroner, hvilket er et fald fra 54,5 mio. kr. i 2008. Der resterer herefter 
67,2 mio. kr. af de 205,2 mio. kr., TV 2 skal anvende til spillefilm i 
kontraktperioden. Det er således 33 % af støtten til spillefilm, der skal disponeres i 
kontraktens fjerde og sidste år. TV 2 oplyser i redegørelsen, at man i 2010 er i 
gang med at vurdere projekter, så målet bliver nået.  

Fordelingen af spillefilmstøtten i 2009 er sket som forudsat med mindst 25 % til 
film for børn og unge (32 %) og 2/3 for visningsrettigheder (68 %).  

Kort- og dokumentarfilm 

TV 2 har ifølge redegørelsen anvendt 12,0 millioner kroner på kort- og dokumen-

tarfilm i 2009, der opnåede støtte fra DFI. Titlerne og beløbene fremgår nu af en 
liste i redegørelsen (s. 56), og Nævnet påskønner, at den afstemte liste nu indgår i 

                                                                                                                            
2. ”Tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirksom-

hed”, kapitel 3, s. 2: ”Særligt om styrkelse af dansk filmproduktion”. 
3. ”Tillæg til bilag 1 ”Nærmere bestemmelser om anvendelsen af ”filmpengene” i 2007-

2010” til tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirk-
somhed”. (2. juni 2008) 

4. ”Tillæg til bilag 1 ”Nærmere bestemmelser om anvendelsen af ”filmpengene” i 2007-
2010” til tillæg til tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til at udøve public service-programvirk-
somhed”. (6. januar 2010) – har ikke gyldighed vedr. 2009 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 17 af 22 

selve public service-redegørelsen, således at Nævnet ikke skal indkalde den ved en 
efterfølgende høring. 

TV 2 har på korrekt vis ikke medtaget dokumentarfilmene ”De utro”, ”De syv drab” 
eller ”Vores krig” i sin opgørelse, idet de er produceret med støtte fra Public Service 
Puljen og derfor ikke må medregnes i opgørelsen af TV 2s engagement i kort- og 
dokumentarfilm. Derfor burde TV 2 heller ikke have nævnt ”Vores krig” som en del 
af satsningerne med DFI for 2010/2011, som sket s. 57. 

Af forpligtelserne til at støtte kort- og dokumentarfilm på 40,8 mio. kr. for hele 
forligsperioden resterer 15,1 mio. kr. (37 %) til det sidste år, 2010. TV 2 oplyser 
om flere udbuds- og udviklings-initiativer sammen med DFI for at nå at træffe 
aftaler om dette relativt store beløb. Nævnet bemærker, at sandsynligheden for , at 
dette kan lade sig gøre, øges af at TV 2 har fået midlertidig tilladelse til at øge sit 
engagement i de enkelte film fra 50 % til 75 % i året 2010, når DFI godkender det 
i det enkelte tilfælde (jfr. punkt 4 i note 11). 

Nævnet bemærker endnu engang, at det er uheldigt for alle parter, når støtten 
ophobes stærkt i slutningen af en kontraktperiode, som det nu sker i 2010. Det 
gælder både for spillefilm og kort- og dokumentarfilm. 

Nævnet kan med denne bemærkning godkende redegørelsens afsnit om film-støtte. 

5.1.12 Dækning af husstande analogt og digitalt (krav 10) 

TV 2 Danmark kunne efter det oplyste iflg. Gallup modtages analogt eller digitalt af 
98,8 % af TV-husstandene i Danmark i uge 32-48 2009, som omfattede datoen 1. 
november, hvor det analoge signal slukkede. Styrelsen har for Nævnet set på 
resultatet af Gallups undersøgelse for uge 1-12 i 2010, som viser, at TV 2 
modtages i 99,3 % af TV-husstandene efter det analoge sluk. Det betyder ikke, at 
99,3 % modtager signalet digitalt, idet over 50 % fortsat modtager deres kabel-tv 
på analoge tv-apparater. 

TV 2 har selv aktivt informeret om det digitale signal og har desuden medvirket i 
Digi-TV’s og i den offentlige informationskampagne.  

Nævnet har ingen yderligere bemærkninger til dette afsnit.  

5.1.13 Nye digitale tjenester (krav 11) 

Det oplyses blandt andet, at TV 2 på nuværende tidspunkt udelukkende udsender 
udsendelser i 16:9-format. 

TV 2 har i samarbejde med DR lanceret en elektronisk programguide (EPG), der 
viser programoversigten for de kommende syv dage, ligesom der er udviklet en 
”Nu og næste”-funktion, der fortæller, hvad der vises lige nu og om lidt. 

Der er som tidligere nævnt indført tegnsprogstolkning af især nyhedsudsendelser, 
ligesom der er givet mulighed for at slå undertekster til og fra. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 18 af 22 

TV 2 har desuden forbedret tekstningen for de døve og hørehæmmede seere, der 
modtager TV 2-signalet via det jordbaserede digitale sendenet, således at teksten 
nu fremstår pænere på skærmen end den analoge tekstning. Det er også blevet 
muligt at optage teksten for hørehæmmede på harddisk-optagere, når der optages 
programmer på optageren.  

Det er herudover blevet muligt ved hjælp af et signal, som TV 2 udsender, automa-
tisk at vælge undertekst på tekst-tv side 399 med sin set-top-boks eller på fjernsyn 
med indbygget DTT-modtager. 

Redegørelsen omtaler ikke udsendelsen af digitale tekst-tv-tjenester i MHP-
standarden (Multimedia Home Platform), som TV 2 og DR tidligere har forpligtet sig 
til at sende i. TV 2 og DR (DIGI-TV) igangsatte i 2008 en dialog med 
Kulturministeriet om MHP’s fremtid i Danmark, idet EBU (European Broadcasting 
Union) ikke længere anbefalede MHP som standard for digitale tv-tjenester. For god 
ordens skyld kan Nævnet oplyse, at Kulturministeriet i brev af 23. juni 2009 har 
frafaldet kravet om, at Digi-TV, og dermed TV 2, skulle anvende MHP-standarden. 

5.1.14. Delregnskab for public service-virksomheden (krav 12) 

Delregnskaberne for TV 2 DANMARK A/S’ public service-virksomhed og anden virk-
somhed findes side 62-63 i redegørelsen. 

Det fremgår af delregnskabet, at public service-delen af TV 2 Danmark A/S i 2009 
har et underskud på 307,6 millioner kroner i forhold til et underskud på 134 
millioner kroner i 2008. Bag dette stigende underskud gemmer sig blandt andet et 
fald i indtægterne på 287,4 millioner kroner. Der er sket en nedskæring i 
personaleudgifterne fra 462,8 mio. kr. i 2008 til 420,6 mio. kr. i 2009. Den 
alvorlige situation kommenteres ikke i public serviceredegørelsen, hvilket heller 
ikke er forlangt. Det fremgår imidlertid af Årsrapporten fra TV 2 Danmark A/S, at 
selskabet har indtægter fra anden virksomhed på 230,8 mio. kr. i 2009. Det er 
nichekanalerne, som delvist dækker tabet på public service virksomheden. 

Nævnet har ikke yderligere kommentarer til dette afsnit. 

5.2 Kommentarer i øvrigt  

Ud over de punkter, som TV 2 er forpligtet til at behandle i sin public service-rede-
gørelse, kommer TV 2 desuden ind på følgende emner: 

• Dækning af kunst, kultur, kirkestof o.l. emner i kendte programformater (s. 64-
71) 

• Dækning af det kirkelige stof (s. 72-73) 
• Børn og sendetidspunkter (s. 74-75) 
• Klager til Pressenævnet (s. 76) 
• Dansk sprog (s. 77) 
• Programsamarbejde- og koordinering med DR (s. 78) 
• Andelen af europæiske programmer (EU-krav) (s. 78) 
• Mindst ti procent fra uafhængige producenter (s. 79) 
• Samarbejde med uafhængige producenter (s. 79-80) 
• Fornyelse i fokus  (s. 81-86) 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 19 af 22 

5.2.1 Beskyttelse af mindreårige 

TV 2 konstaterer i redegørelsen for 2009, ligesom i redegørelsen for 2008, at 
stationen ikke sender programmer, der i public service-tilladelsens og dermed i EU-
direktivets forstand kan skade mindreårige.  

Det fremgår desuden af redegørelsen, at TV 2 i 2009 har udarbejdet interne ret-
ningslinjer for programplanlægning i relation til børn, der defineres som under 15 
år. TV 2 oplyser, at man har fundet inspiration i den britiske ”Ofcom Broadcasting 
Code.”  

TV 2 har i redegørelsen for 2009 ligesom for 2008 efterkommet Nævnets anmod-
ning om at redegøre for de advarsler, der har været bragt i løbet af året. 

Der er således syv gange blevet udsendt advarsel i forbindelse med udsendelse af 
tv-serien ”Anna Pihl”. Alle disse advarsler er sendt søndage ca. kl. 20.05. 

Serien ”Anna Pihl” er som DVD-udgivelse den 11. september 2006 vurderet som til-
ladt for børn over 11 år af Medierådet for Børn og Unge med følgende begrundelse: 

”DVDen indeholder adskillige scener med farlige situationer som f.eks. 
skænderier, håndgemæng, slagsmål, voldelige overfald, biljagter, 
biluheld, gidseltagning, knivstikkeri og skyderi. De voldelige scener er 
dog ikke udpenslede og forløses forholdsvis hurtigt, og DVDen 
vurderes derfor kun at kunne virke skræmmende på børn under 11 år.” 

De syv afsnit af Anna Pihl, hvor der blev advaret, blev sendt på søndage kl. 20. De 
blev i gns. set af 25.000 børn op til 11 år. På dette tidspunkt så 93.000 børn op til 
11 år fjernsyn, og 27 % af dem valgte at se Anna Pihl. 

Derudover bragte TV 2 i forbindelse med udsendelse af filmen ”Crank” ca. kl. 21.00 
en advarsel, hvis formulering ikke fremgår.  

Filmen ”Crank” er som DVD den 9. februar 2007 vurderet som tilladt over 15 år af 
Medierådet for Børn og Unge med følgende begrundelse: 

”DVDen indeholder mange scener med forfølgelser, overfald, slåskam-
pe, skyderier og henrettelser. En stor del af disse scener er meget blo-
dige og personerne er aggressive og desperate. I en scene ser man 
f.eks. en person hugge hånden af en anden person med en økse, så 
blodet oversprøjter flere personer. Da de filmiske virkemidler desuden 
forstærker virkningen af panik og aggression, vurderes filmen til at 
kunne virke skræmmende på børn under 15 år” 

Crank blev set af 35.000 børn mellem 0 og 16 år, hvoraf langt de fleste (33.000) 
var mellem 11 og 16 år, som netop er den aldersgruppe, Medierådet har villet 
skåne for at se filmen, da DVD’en fik mærket 15 år og ikke 11 år.  

På baggrund af disse erfaringer med programmer, hvor TV 2 har advaret seerne, 
finder nævnet, at TV 2 bør intensivere sit arbejde omkring placeringen af 
programmer, der muligvis kan skade mindreårige, så der kan være fuld sikkerhed 
for, at ”TV 2 ikke udsender programmer, der i public service- tilladelsens betydning 
kan skade mindreårige”. Nævnet henviser i den forbindelse til, at DR iflg. det 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 20 af 22 

oplyste bl.a. har indledt en uformel dialog med Medierådet for Børn og Unge, og at 
TV 2 bør overveje noget tilsvarende. 

Nævnet vil følge udviklingen på området og anmoder om, at TV 2 fortsat oplyser 
om brugen af advarsler ved bestemte udsendelser. 

5.2.2 Andelen af europæiske programmer 

For så vidt angår andelen af europæiske programmer oplyser TV 2, at denne i 2009 
udgjorde 50,3 % af de programmer, der ikke består af nyheder, sportsbegivenhe-
der, konkurrencer, reklamer og tekst-tv. Dette er et lille fald fra 50,5 % i 2008 og 
51,2% i 2007 men stadig over niveauerne på 48,6 % i 2006 og 48,4% i 2005. 

TV 2 opfylder dermed i 2009 lige nøjagtig kravet om at tilstræbe mindst 50 % eu-
ropæiske programmer. 

Kravet om, at 10 % af sendetiden i de samme programtyper skal være fra 
uafhængige producenter, opfylder TV 2 meget let med 82 %, og af disse var 83 % 
nyere produktioner, dvs. højest fem år gamle. Den høje andel af uafhængige 
producenters programmer skyldes, at TV 2 har fastholdt sin entreprisemodel, 
selvom den siden 2008 ikke mere er et krav i tilladelsen. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 21 af 22 

6. Konklusion 

Radio- og tv-nævnet finder samlet set på baggrund af sin gennemgang af TV 
2/DANMARK A/S’s public service-redegørelse for 2009, at TV 2/DANMARK A/S i 
2009 opfylder public service-tilladelsens krav, samt at redegørelsen giver et til-
fredsstillende og retvisende billede af TV 2s programudbud og af danskernes brug 
heraf i 2009.  

TV 2/Danmark har kun kvantitative programforpligtelser på tre områder, nemlig 
nyheder, dansk dramatik og programmer til børn. Nævnet konstaterer, at forplig-
telserne er overholdt for alle tre områder, mest entydigt på nyhedsområdet.  

TV 2’s nye fiktionsstrategi er for en stor del gennemført med støtte fra Public 
Service Puljen, og disse serier indgår iflg. reglerne ikke i public service bereg-
ningen. Derfor må Nævnet udtrykke bekymring over, at TV 2 i 2009 med 7 timer 
har sendt færre timer ny, fuldfinansieret dansk dramatik end i noget tidligere år.  

Udviklingen fra 2008 og 2009 med den nye børnestrategi, TV Bavian, har medført 
en halvering af timetallet for danske børneprogrammer og et tilsvarende fald i bør-
nenes sening heraf. Nævnet vil følge udviklingen næste år og overveje, om tilladel-
sen i forhold til programmer til børn er fuldt overholdt. Nævnet har desuden på 
grundlag af redegørelsen for advarsler anmodet TV 2 om at intensivere sit arbejde 
omkring børn og sendetidspunkter bl.a. ved at TV 2 går i dialog med Medierådet for 
Børn og Unge. 

TV 2s bidrag til filmproduktionen i samarbejde med Filminstituttet har ophobet rela-
tivt store midler til brug i kontraktperiodens sidste, fjerde år, som det også skete 
ved foregående kontraktperiodes udløb i 2006. I 2010 skal anvendes 33 % af pen-
gene til spillefilm og 37 % af midlerne til kort- og dokumentarfilm, hvilket  ikke er i 
strid med tilladelsen, men Nævnet finder det dog mindre hensigtsmæssigt. 

Nævnet bemærker blandt andet følgende områder med en positiv tendens: 

• Andelen af dansksprogede programmer er steget til for første gang at være 
over 3000 timer, selv når dubbede børneprogrammer fra andet end nordiske 
lande ikke medregnes. Andelen af europæiske programmer holder sig lige over 
50 %. 

• Der har været en positiv udvikling i betjeningen af døve og hørehæmmede bl.a. 
med en stigning i antallet af tekstede sendetimer, og TV 2 arbejder engageret 
med direkte tekstning, nu også af enkelte udenlandske begivenheder.  

• TV 2 har med ”seernes redaktør” etableret en mere sikker praksis i forhold til 
håndteringen af seerhenvendelser. 



 

Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/DANMARKS Public Service-redegørelse 2009 Side 22 af 22 

For så vidt angår de talmæssige oplysninger i redegørelsen er disse revideret af TV 
2/DANMARK A/S’s revisor, KPMG. Rigsrevisionen kan – så længe staten ejer TV 
2/DANMARK A/S - kræve oplysninger udleveret vedrørende programvirksomhed og 
økonomiske forhold mv. i relation til TV 2. Der foreligger ikke oplysninger om, at 
Rigsrevisionen har benyttet sig af denne ret vedrørende 2009. 

 

 

 

Christian Scherfig 

Nævnsformand 


