
JDTV 1 (2) pp. 239–244  Intellect Limited 2010

239

International Journal of Digital Television 
Volume 1 Number 2 
© 2010 Intellect Ltd Commentaries. English language. doi: 10.1386/jdtv.1.2.239_7

KEYWORDS 
digital
television
competition
public service
Denmark

ERIK NORDAHL SVENDSEN
Danish Agency of Library and Media

Keeping the balance: 
digital television in 
Denmark

ABSTRACT
Denmark started DTT (digital terrestrial television) with public service stations in 
2006. After a thorough information campaign, analogue TV was switched off on 1 
November 2009. The policy goals for DTT are to keep a balance between public and 
private channels; therefore new public channels were started along with a new DTT 
pay service, which is hoped to stimulate competition with smaller packages against 
the dominant cable and satellite distributors.

1. DANISH MARKET
Denmark is a small and densely populated country. 43,000 square km where 
5.5 million people live in 2.564 million households, of which 97.8% have one 
or more TV sets. Distribution is mainly by cable (66%), DTH (direct-to-home 
satellite) covers 13% and terrestrial antennas 23%. There is some overlap 
between DTH and terrestrial antennas. DTT was started on 1 April 2006 and 
analogue switch-off (ASO) happened overnight on 1 November 2009.

Television started in Denmark in 1951 and until 1988 DR (Danmarks 
Radio), as the fully licence fee financed public broadcaster, had a monopoly 
and only one TV channel. TV 2 was launched by the state in 1988 as a compet-
ing ‘pubcaster’, mainly financed by advertising yet with a slice of the licence fee 

1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
6. 
7. 

8. 
9. 
10. 
11. 
12. 
13. 
14. 
15. 
16. 
17. 
18. 
19. 

JDTV_1.2_com_Svendsen_239-244.indd   239JDTV_1.2_com_Svendsen_239-244.indd   239 5/11/10   11:03:30 AM5/11/10   11:03:30 AM



Erik Nordahl Svendsen

240

revenue until 2004. TV 2 was then changed into a public limited company with 
the intention of privatization, which has been postponed because of pending 
cases in the European Court of Justice about state aid. TV 2 is planned to be 
a subscription channel on cable from 2012. In 1996, DR opened DR 2 as a 
satellite and cable channel with more demanding programmes, making room 
for the original DR 1 as a mainstream channel. This well-developed public 
service system also has eight licence fee financed regional TV stations trans-
mitting in windows on TV 2. Private TV has only been allowed in Denmark 
as local stations with a national network, and private ‘Danish’ channels have 
operated by satellite from London for twenty years. The strong political sup-
port for public service TV in the analogue era set the tone for the introduction 
of DTT, as we shall see.

Community antennas or SMATV developed early in order to catch 
Swedish or German spill-over TV, when Denmark had only one channel, 
so 66% of households are connected to cable including SMATV. Denmark 
has over 7000 community antenna associations, but only 310 of them supply 
more than 500 homes. The explanation of this rather decentralized and non-
profit organization of the SMATV sector in Denmark lies in the limitations 
on transmitting cable signals over a municipal border and on taking signals 
from satellites until 1987. The cable industry only developed after that time 
and is now dominated by the national telco TDC under the brand name 
YouSee, with Swedish Telia (Stofa) and Norwegian Telenor (Canal Digital) 
as minor players.

There are two satellite operators, selling both to SMATV and DTH: 
Swedish MTG, which integrates its distributor Viasat and its own channels 
of the TV 3 family; and Canal Digital, which has reserved the SBS channels. 
Both Viasat and Canal Digital can distribute the channels from the two public 
broadcasters, DR and TV 2. All channels from DR are public service, from TV 
2 only the main channel TV 2/Danmark is public service, while five other sub-
scription channels are not.

2. STRONG AND FREE PUBLIC SERVICE ON DTT
While satellite and cable are transnational platforms in the European Union, 
DTT is about more channels with complete, terrestrial distribution and still 
under national political regulation. Denmark had two main policy goals when 
using this capacity. First, the public service (DR) should be kept strong by 
having more channels and an early start on DTT. Second, most of the new 
distribution capacity should be used to create one new commercial player to 
give competition to the incumbent distributors, cable and satellite. New chan-
nels with Danish content were of course desirable, but in the small Danish 
market could not get the highest priority.

Denmark had eight multiplexes (MUXes) for DTT of which two are left 
to public service in a broad sense. The first MUX using MPEG 2 started in 
April 2006 with four channels: DR 1, DR 2, TV 2/Danmark and a fourth chan-
nel, used for sign language of news programmes on the other channels three 
hours a day as a service for the deaf audience. DR had launched DR Update, 
a news service on the Internet and cable, and DR was allowed temporarily 
to bring Update onto the remaining fourth channel. The immediate effect of 
this early start was that DR 2 finally – ten years after its launch as a satellite 
channel – became available with a traditional terrestrial antenna (and a box or 
a new TV). Over 500,000 households bought a box or a digital TV, and later 

1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
6. 
7. 
8. 
9. 
10. 
11. 
12. 
13. 
14. 
15. 
16. 
17. 
18. 
19. 
20. 
21. 
22. 
23. 
24. 
25. 
26. 
27. 
28. 
29. 
30. 
31. 
32. 
33. 
34. 
35. 
36. 
37. 
38. 
39. 
40. 
41. 
42. 
43. 
44. 
45. 
46. 
47. 
48. 
49. 
50. 
51. 
52. 

JDTV_1.2_com_Svendsen_239-244.indd   240JDTV_1.2_com_Svendsen_239-244.indd   240 5/11/10   11:03:30 AM5/11/10   11:03:30 AM



Keeping the balance

241

they were somewhat frustrated when the next MUXes were in MPEG 4. There 
is a political promise that this first MUX with the basic Danish channels will 
continue into 2012, from which point these households must get new equip-
ment again.

Following the analogue switch-off (ASO), the second MUX using MPEG 
4 has room for four new channels from DR: DR K (culture), DR Ramasjang 
(children), DR Update (news), DR HD (only transmitting HD programmes, 
mostly imports plus a few Danish series) and a new channel ‘Folketinget’, 
run by the Danish parliament itself. When DR Update left the fourth chan-
nel on MUX 1, one hour (2000–2100) was given to the eight regional, public 
service stations, in addition to the windows on TV 2/Danmark, and twenty 
hours (2100–1700) were given to non-commercial stations, which are also 
granted some financial support and reduced payment for transmission. The 
non-commercial time is given by the independent regulator, the Radio and 
TV Board, after a beauty contest aiming for the most pluralistic output in each 
of the eight regions.

These two public MUXes are operated by Digi-TV, which is a gatekeeper 
owned by DR (two-thirds) and TV 2 (one-third). Digi-TV has a licence from 
the Ministry of Culture specifying, among other things, that Digi-TV in theory 
must penetrate all households in Denmark.

3. BOXER: NEW PAY SERVICE ON DTT
The next four MUXes (3–6) were put up for a beauty contest as one single 
offer to a private gatekeeper; the beauty contest meant the winner would not 
pay a price or fee for the licence. The European Commission asked: why only 
one operator? The Commission accepted the answer from Denmark, that both 
the total market and the terrestrial niche are too small for more than one new 
player to play a significant role in competition with cable and satellite. The 
Radio and TV Board was instructed by the government to evaluate the beauty 
of the candidates for gatekeeper on three criteria with specified weights: (1) 
how the applicant as gatekeeper would promote effective competition on the 
Danish TV market, and this would be given a 50% weighting; (2) applicants’ 
plans for the programmes (where five specified genres must be represented 
at a minimum level, and many and cheap channel packages were evaluated 
positively) and these would be given a 25% weighting; and (3) applicants’ 
competence to carry out their plans, including a business-related realism of 
the plans, which would also be given a 25% weighting. 

The Board had three candidates: Boxer, who is the Swedish operator of 
DTT; Telenor, the Norwegian owner of Canal Digital in Denmark and operator 
of DTT in Norway; and MTG/Viasat from Sweden, producing and selling satel-
lite channels in Denmark. Boxer got the licence as gatekeeper because it had 
no relations to the incumbents nor to any TV channels and it also had the most 
pluralistic and well-packed programme offers, though its business competence 
was not the best. The gatekeeper must bring channels from Norway, Sweden 
and Germany and must offer two new channels on the Danish market. This 
does not mean that the channels must be of Danish origin or content – even if 
that might be desirable – only that the channels were not already available on 
the market. In fact, the new Channel 9 is a sports channel with Danish football 
and foreign sports.

Boxer launched a limited service in parts of the country during 2009 and 
since ASO on 1 November 2009 it has been available from three MUXes with 

1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
6. 
7. 
8. 
9. 
10. 
11. 
12. 
13. 
14. 
15. 
16. 
17. 
18. 
19. 
20. 
21. 
22. 
23. 
24. 
25. 
26. 
27. 
28. 
29. 
30. 
31. 
32. 
33. 
34. 
35. 
36. 
37. 
38. 
39. 
40. 
41. 
42. 
43. 
44. 
45. 
46. 
47. 
48. 
49. 
50. 
51. 
52. 

JDTV_1.2_com_Svendsen_239-244.indd   241JDTV_1.2_com_Svendsen_239-244.indd   241 5/11/10   11:03:30 AM5/11/10   11:03:30 AM



Erik Nordahl Svendsen

242

31 channels (29 were promised) all over the country. Boxer will not offer HDTV 
channels because they take so much of the limited capacity. Thus, commercially, 
HDTV will be a unique selling point for cable and satellite. When or if Boxer 
decides on the new terrestrial standard, DVB-T2, the situation may change.

Boxer has the licence for one more MUX from November 2010. In the 
beauty contest it was evaluated positively to offer mobile TV (in DVB-H), and 
Boxer chose to use a whole MUX for DVB-H. At least 35% of the capacity 
must be offered wholesale to other private services and 15% to DR. Boxer can 
use the remaining 50% of the mobile capacity as it pleases. Now, two years 
after the offer was given by Boxer, there is some doubt that the market is 
ready for mobile TV yet.

The two last MUXes (7 and 8) were put away as a reserve in 2007. During 
2009 MUX 7 was politically allocated for tele-purposes – mainly for mobile 
Internet. The use of the last MUX (which will not be fully available until all 
neighbouring countries switch off their analogue TV) will presumably be 
decided by a political media agreement during 2010. If left for broadcasting, it 
may be used for HDTV or for digital radio.

4. THE CAMPAIGN FOR ASO
With high penetration of cable and satellite, most Danes were not directly 
affected by ASO, since cable will still service analogue receivers (plus the dig-
ital ones) and all satellite homes were digitized years ago. Nevertheless, the 
government made available 50 million Danish kroner (C=6.7 million) to fund 
a public information campaign about the digital switchover. The informa-
tion campaign targeted the 23% of households that relied on the terrestrial 
platform for their television reception, but a survey conducted by DR in late 
2008 showed that, out of the approximately 6 million television sets in use in 
Denmark, nearly half (2.5 million) use the terrestrial platform. A significant 
number of SMATVs were also affected.

The public tender to offer the information service was won by a consortium 
of two Danish agencies, Advice and Metaphor, who put in place a campaign 
secretariat ‘The New TV Signal’ in mid-2008. Despite being an unsuccess-
ful bidder for the public information campaign, BDM, a forum created by 
the broadcast and distribution industries, also supported the campaign and 
coordinated information, in particular from manufacturers and to the retailers. 
Boxer as well as DR and TV 2 both directly and through their common gate-
keeper (Digi-TV) provided strong support to the public information campaign. 
This cooperation was based on duties in the licences for Boxer and Digi-TV.

The ‘New TV Signal’ had four major campaigns including several nation-
wide postal circulations. It also offered in-store material to retailers, put in 
place a detailed website and operated a call centre. Detailed interactive cover-
age maps were made available, allowing viewers to assess the quality of the 
outdoor or indoor coverage based on a specific address location.

The commercial industry – both retailers with new TV sets and distribu-
tors with new package offers – of course campaigned heavily. It is estimated 
that on top of their normal advertising they spent ten times the amount of the 
public information campaign. The brief of the public campaign was to focus 
on the switch-off and in a neutral way help people clarify their own needs for 
a few or for many channels and, on the basis of information about the differ-
ent platforms, make their own firm decisions about what to go for. Specifically 
the aim of the campaign was to avoid anyone experiencing a ‘black screen’, on 

1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
6. 
7. 
8. 
9. 
10. 
11. 
12. 
13. 
14. 
15. 
16. 
17. 
18. 
19. 
20. 
21. 
22. 
23. 
24. 
25. 
26. 
27. 
28. 
29. 
30. 
31. 
32. 
33. 
34. 
35. 
36. 
37. 
38. 
39. 
40. 
41. 
42. 
43. 
44. 
45. 
46. 
47. 
48. 
49. 
50. 
51. 
52. 

JDTV_1.2_com_Svendsen_239-244.indd   242JDTV_1.2_com_Svendsen_239-244.indd   242 5/11/10   11:03:30 AM5/11/10   11:03:30 AM



Keeping the balance

243

the main set only, in their home on 1 November. The same applied to institu-
tions where people live, like hospitals or old people’s homes.

The result was very comforting. A quick survey from TNS Gallup, done for 
the ‘New TV Signal’, showed that 2% of all households had some TV prob-
lems on Sunday 1 November, and only 6000 households were not prepared 
at all. The official evaluation, also by TNS Gallup based on 1000 interviews 
during November, showed that only 2000 households had not done anything 
about going digital. But 85,000 had trouble even though they had bought 
the relevant equipment. Problems could be with boxes, TV sets, antennas or 
reception hindrances, even though Digi-TV had a 99.8% theoretical coverage 
of the population from the first day. Boxer uses the same transmitter towers 
and according to its licence it must penetrate 97%. In 2010 Boxer has reported 
penetrations for its three MUXes at 99.2%–99.5%.

5. IN CONCLUSION
The choice of distribution and channel offers in Denmark after ASO can be 
summed up like this (see Table 1):

The Danish introduction of DTT has given the consumers new offers. If 
you want just to have free public service TV and some non-commercial chan-
nels, Digi-TV offers that free-to-air in the most basic form (MUX 1, MPEG 
2) or with the new DR channels (MUX 2, MPEG 4). In this way, the balance 
between free public service and private TV by subscription is upheld even after 
Boxer’s launch of pay channels on terrestrial antennas.

The second aim was to stimulate competition between distributors. A 
recent survey from the Consumers’ Agency showed that 89% of consum-
ers pay for more channels than they use. The most important parameter for 
choice of distributor according to the survey is ‘that we can get the channels 
we want’; price is only second. The private Consumers’ Council has organized 

Table 1: Choice of distribution and channel offers in Denmark after ASO.

Denmark November 2009 Channels from

D
is

tr
ib

u
ti

o
n

 p
la

tf
o

rm

DR TV 2 Viasat SBS Others

DTT Digi-TV 
(free)

MUX 1–2

6 free
chan-
nels

TV 2/
Danmark

No No Non-
comm.

only

Boxer 
(pay)

MUX 3–5

No 5 pay
channels

No Yes Yes

Satellite
(pay)

Viasat Yes Yes Yes No Yes

Canal 
Digital

Yes Yes No Yes Yes

Cable 
(pay)

YouSee
Stofa, etc.

Yes Yes Yes Yes Yes

1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
6. 
7. 
8. 
9. 
10. 
11. 
12. 
13. 
14. 
15. 
16. 
17. 
18. 
19. 
20. 
21. 
22. 
23. 
24. 
25. 
26. 
27. 
28. 
29. 
30. 
31. 
32. 
33. 
34. 
35. 
36. 
37. 
38. 
39. 
40. 
41. 
42. 
43. 
44. 
45. 
46. 
47. 
48. 
49. 
50. 
51. 
52. 

JDTV_1.2_com_Svendsen_239-244.indd   243JDTV_1.2_com_Svendsen_239-244.indd   243 5/11/10   11:03:30 AM5/11/10   11:03:30 AM



Erik Nordahl Svendsen

244

a price comparison for TV channels from the four distributors (Boxer, Viasat, 
Canal Digital, YouSee.) It is not fully transparent, because you cannot buy 
all channels from all distributors, in particular Viasat keeps its own channels 
away from Boxer and Canal Digital. If we make a package of six channels: 
the three from SBS (channels 4, 5 and 6) and three from TV 2 (Film, Charlie 
and Zulu) and find the prices for two years’ subscription, YouSee is the most 
expensive, the price with Canal Digital is 58% of YouSee and Boxer’s price 
is 56% of YouSee. It seems that Boxer, as hoped, will increase the competi-
tion by offering smaller packages, but it will go more slowly than expected, as 
Boxer had only 45,000 customers (households) by 1 January 2010. 

Also in order to stimulate competition, the National Telecom Agency 
decided on 22 December 2009 that TDC (YouSee) must open both the com-
pany’s copper and cable television network to other broadband companies. 
This means that other operators will be able to compete with TDC on equal 
terms for broadband customers.

REFERENCE
The tender material for the DTT gatekeeper is available in English: http://

www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/medieprojekter/arkiv/dtt-
udbud/ – find the second PDF file under UDBUDSMATERIALE.

SUGGESTED CITATION
Svendsen, E. N. (2010), ‘Keeping the balance: digital television in Denmark’, 

International Journal of Digital Television 1: 2, pp. 239–244, doi: 10.1386/
jdtv.1.2.239_7

CONTRIBUTOR DETAILS 
Erik Nordahl Svendsen is Chief Consultant for the Danish Agency of Library 
and Media. He spent over twenty years in DR (Danmarks Radio) as a media 
consultant and since 2001 has worked on media regulation for the Radio and 
TV Board under the Ministry of Culture. Internationally he has been active 
in GEAR (Group of European Audience Researchers) and EPRA (European 
Platform of Regulatory Authorities).

E-mail: erinor@bibliotekogmedier.dk

1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
6. 
7. 
8. 
9. 
10. 
11. 
12. 
13. 
14. 
15. 
16. 
17. 
18. 
19. 
20. 
21. 
22. 
23. 
24. 
25. 
26. 
27. 
28. 
29. 
30. 
31. 
32. 
33. 
34. 
35. 
36. 
37. 
38. 
39. 
40. 
41. 
42. 
43. 
44. 
45. 
46. 
47. 
48. 
49. 
50. 
51. 
52. 

JDTV_1.2_com_Svendsen_239-244.indd   244JDTV_1.2_com_Svendsen_239-244.indd   244 5/11/10   11:03:30 AM5/11/10   11:03:30 AM




