
  

H.C. Andersens Boulevard 2 • DK-1553 København V • +45 3373 3373 • www.kulturstyrelsen.dk • rtv@bibliotekogmedier.dk 

EAN: 5798000793989 

 

CVR: 56798110 

Dansk HøreCenter 

Nørregade 71 

5000 Odense C 

 

Att.: Niels Lodman 

 

Radio- og tv-nævnet 

 

3. april 2012 

 

Jette Fievé 

chefkonsulent 

 

jfi@bibliotekogmedier.dk 
Direkte tlf.: 3373 3333 

 

 

Klage over lovbrud på TV 2DANMARK 

 

Dansk HøreCenter har den 9. november 2011 klaget til Radio- og tv-

nævnet over lovbrud på TV 2Danmark A/S (TV 2). Dansk HøreCenter 

henviser til, at Radio- og tv-nævnet i henhold til § 5, stk. 1, i bekendtgø-

relse nr. 199 af 9. marts 2011 om forretningsorden for Radio- og tv-

nævnet (forretningsordenen) på grundlag af bl.a. klager tager sager op til 

behandling, og anfører, at henvendelsen er en sådan klage. 

 

Endvidere henviser Dansk HøreCenter til, at TV 2 ifølge § 38 a i lov om 

radio- og fjernsynsvirksomhed skal udøve sin programvirksomhed som 

public service-virksomhed, således som den er beskrevet i samme lovs § 

10, hvori det bl.a. hedder: "Ved informationsformidlingen skal der lægges 

vægt på saglighed og upartiskhed. Programvirksomheden skal sikre be-

folkningen adgang til væsentlig samfundsinformation og debat." 

 

Efter Dansk HøreCenters opfattelse tilsidesætter TV 2 i alvorlig grad prin-

cipperne om saglighed og upartiskhed, og undlader væsentlig samfundsin-

formation i dækningen af de hørehandicappedes muligheder for behand-

ling. 

 

Sagens baggrund 

 

Baggrunden for klagen er udsendelsen "Operation X", der blev sendt på TV 

2 torsdag den 25. august 2011 samt den forudgående udsendelse sendt 

den 19. oktober 2010, idet klagen er koncentreret om udsendelsen den 25. 

august. 

 

Dansk HøreCenter er af den opfattelse, at TV 2 i udsendelsen har ageret 

usaglig, da indholdet bygger på forkerte og udokumenterede påstande om-

kring udviklingen af høretab i Danmark og antallet af såkaldte skuffeappa-

rater i de private og offentlige klinikkers kundekredse. Endvidere har TV 2 

været partisk, hvilket ses af den seneste optagelse af Dansk HøreCenters 

personale med skjult kamera, hvor ansatte hos konkurrenterne sættes til 

at forholde sig til Dansk Hørecenters medarbejderes vurderinger, herunder 

det forhold at konkurrenternes ansatte ikke bliver optaget med skjult ka-

mera. Forskelsbehandlingen viser efter Dansk HøreCenters opfattelse, at 



 

  
  

  2 

TV 2 tager parti for den ene part - de offentlige klinikker – mod den anden 

part – de private klinikker.  Dette er også i modstrid med TV 2's regler om 

"Journalistik på TV 2", ifølge hvilken man skal være påpasselig med at bru-

ge udsagn, der kan være farvet af personlig interesse eller skadevoldende 

hensigt. 

 

Dansk HøreCenter konkluderer, at TV 2 ikke kan fremvise holdbar doku-

mentation eller på nogen måde sandsynliggøre, at de private klinikker som 

et hele har flere skuffeapparater blandt deres kunder, hvilket er så meget 

mere angribeligt, fordi "Operation X" forud for udsendelserne har fået ud-

leveret undersøgelser og anden dokumentation af Dansk HøreCenter, der 

modbeviser dette. Denne grove fejl ønsker Dansk HøreCenter påtalt over 

for TV 2 og tydeligt rettet over for TV 2's seere. 

 

Endvidere er det Dansk HøreCenters opfattelse, at påstandene, om at de 

private klinikker sælger til folk uden behov, ikke er sandsynliggjort ved det 

eksempel, der er valgt, og Radio- og tv-nævnet anmodes om at drage om-

sorg for, at dette forhold bliver påtalt og rettet i forhold til TV 2's seere. 

 

Dansk HøreCenter opfordrer endelig Radio- og tv-nævnet til at pålægge TV 

2 at sikre en fair behandling af skjulte optagelser. 

 

Det fremgår af bilag 28 og 29 til klagen, således som fremlagt af Dansk 

HøreCenter, at TV 2 afviste klagen over udsendelsen den 19. oktober 

2010, og at Dansk HøreCenter herefter klagede til Pressenævnet med an-

bringende om tilsidesættelse af god presseskik.  Pressenævnet fandt i sin 

kendelse ikke grundlag for at kritisere TV 2 for de bragte oplysninger, bru-

gen af kilder eller af skjult kamera. 

 

Radio- og tv-nævnets vurdering 

 

Radio- og tv-nævnet har i henhold til 44 a i radio- og fjernsynsloven, jf. 

lovbekendtgørelse nr. 988 af 6. oktober 2011 (radio- og fjernsynsloven) 

behandlet sagen på sine møder den 29. februar 2012 og den 27. marts 

2012, og skal herefter udtale: 

Det fremgår af radio- og fjernsynslovens § 11, stk. 2, at TV 2's program-

virksomhed i medfør af tilladelse efter reglerne i kapitel 6 a indgår i den 

samlede public service-programvirksomhed. I kapitel 6 a fremgår af § 38 

a, stk. 1, at kulturministeren kan meddele tilladelse til, at TV 2 udøver 

public service-programvirksomhed. TV 2's public service-programvirk-

somhed skal udøves over for hele befolkningen efter de i § 10 nævnte 

principper. 

Ifølge § 10 skal den samlede public service-virksomhed via fjernsyn, radio 

og internet el. lign. bl.a. sikre den danske befolkning et bredt udbud af 

programmer og tjenester omfattende nyhedsformidling, oplysning, under-



 

  
  

  3 

visning, kunst og underholdning. Der skal i udbuddet tilstræbes kvalitet, 

alsidighed og mangfoldighed. Ved programlægningen skal der lægges afgø-

rende vægt på hensynet til informations- og ytringsfriheden. Ved informa-

tionsformidlingen skal der lægges vægt på saglighed og upartiskhed. Pro-

gramvirksomheden skal sikre befolkningen adgang til væsentlig samfunds-

information og debat.  

Radio- og tv-nævnet har ifølge radio- og fjernsynslovens § 44 a følgende 

opgaver vedrørende TV 2's public service-programvirksomhed i henhold til 

kapitel 6 a: 

1) Føre tilsyn med public service-programvirksomheden, 

2) påtale overtrædelser af loven og bestemmelser fastsat efter loven 

samt vilkår fastsat i forbindelse med udstedelsen af tilladelsen og 

3) afgive indstillinger til kulturministeren om inddragelse af tilladelse 

udstedt i medfør af § 38 a. 

 

Radio- og tv-nævnet har således mulighed for at tage sager op om TV 2's 

overtrædelse af § 10, herunder om pligten til ved informationsvirksomhe-

den at lægge vægt på saglighed og upartiskhed. 

 

Det fremgår tillige af lovens § 38 a, stk. 2, bl.a., at kulturministeren i for-

bindelse med udstedelse af tilladelsen kan fastsætte nærmere vilkår for 

public service-programvirksomheden. Herunder kan det fastsættes, at der 

skal aftales et bodssystem, som skal finde anvendelse i tilfælde af, at de 

vilkår, programtilladelsen er meddelt på, tilsidesættes. 

 

Der er hverken i loven eller i Radio- og tv-nævnets forretningsorden taget 

specifikt stilling til, hvorvidt Radio- og tv-nævnet har pligt til at tage sager 

op, når der indkommer en klage. Af forretningsordenens § 5, stk. 1, frem-

går det, at Radio- og tv-nævnet kan tage sager op til behandling på grund-

lag af ansøgninger, klager eller lignende eller på eget. Bestemmelsen inde-

holder således en række anledninger til, at Radio- og tv-nævnet kan tage 

en sag op, men ikke noget påbud til Nævnet om, at det skal realitetsbe-

handle enhver klage. 

 

Det fremgår imidlertid af punkt 5 i den bodsaftale, som er indgået i forbin-

delse med kulturministerens udstedelse af tilladelse til TV 2, at Radio- og 

tv-nævnet på baggrund af henvendelse fra offentligheden eller af egen drift 

beslutter, om det vil optage en sag om tilsidesættelse af de vilkår, som er 

opregnet i aftalens kapitel 2 til behandling. Kapitel 2 omfatter bl.a. kravet 

om, at TV 2 ved informationsvirksomhed skal lægge vægt på saglighed og 

upartiskhed, samt at udsendelsesvirksomheden skal sikre befolkningen 

adgang til væsentlig samfundsinformation og debat. 

 

Nævnet har – bl.a. på baggrund af formuleringen i forretningsordenens § 

5, stk. 1 – i sin praksis opereret ud fra den antagelse, at Nævnet ikke er 



 

  
  

  4 

forpligtet til at tage en sag op, fordi der er indkommet en klage. Dette 

gælder også klager, der ikke er åbenlyst grundløse. 

 

Særligt i relation til behandling af konkrete sager om programindholdet på 

TV 2 har Radio- og tv-nævnet af hensyn til den redaktionelle frihed, herun-

der hensynet til varetagelsen af informations- og ytringsfriheden, traditio-

nelt været af den opfattelse, at der bør udvises tilbageholdenhed ved ef-

terprøvning af enkeltudsendelser. Afvejningen af hensynet til informations- 

og ytringsfriheden over for kravet om saglighed og upartiskhed i informati-

onsformidlingen indebærer redaktionelle overvejelser, der forudsættes 

udøvet af de redaktionelt ansvarlige på TV 2.  

 

I Radio- og tv-nævnets overvejelser indgår tillige den opfattelse, at den 

konkrete klage kunne have været indbragt for og behandlet af Pressenæv-

net. Nævnets opfattelse underbygges af, at Dansk HøreCenter klagede til 

Pressenævnet over den udsendelse, der blev sendt den 19. oktober 2010, 

og at Pressenævnet behandlede klagen. Dansk HøreCenters klage over 

udsendelsen den 19. oktober 2010 omhandlede alt overvejende de samme 

elementer som den for Radio- og tv-nævnet indbragte klage af 9. novem-

ber 2011.  

 

Det bemærkes i den anledning, at Radio- og tv-nævnet ikke har videre-

sendt klagen til Pressenævnet, idet fristen for indbringelse for Pressenæv-

net var overskredet, da Radio- og tv-nævnet modtog klagen. 

 

På baggrund af ovenstående træffer Radio- og tv-nævnet ud fra en samlet 

vurdering følgende 

 

Afgørelse: 

 

Dansk HøreCenters klage over udsendelsen "Operation X" vil ikke blive 

behandlet af Radio- og tv-nævnet. 

 

Radio- og tv-nævnet vil dog overveje i forbindelse med TV 2's kommende 

public service-redegørelse at indhente en redegørelse for stationens løben-

de udøvelse af afvejningen af hensynet til informations- og ytringsfriheden 

over for kravet om saglighed og upartiskhed i informationsformidlingen. 

 

 

       Christian Scherfig 

             Formand 

 

    /            Jette Fievé 

                nævnssekretær 


