
  

H.C. Andersens Boulevard 2 • DK-1553 København V • +45 3373 3373 • www.kulturstyrelsen.dk • rtv@kulturstyrelsen.dk 

SBS Radio A/S / Nova FM A/S  
H.C Andersens Boulevard 1 
1553 København V 

 

 

Radio- og tv-nævnet 
 
1. maj 2013 
 
Sagsnr.: 2013-002342 
              
Ulrike Clade Christensen 
Fuldmægtig, cand.jur. 
 
ucc@kulturstyrelsen.dk 
Direkte tlf.: 3373 3334 

 
 

Vedr. sponsorering af programrækken ”Kina Ekspressen” sendt på 

The Voice og Nova FM 

 

I henhold til § 5, stk. 1, 3. led, i bekendtgørelse nr. 199 af 9. marts 2011 

om forretningsorden for Radio- og tv-nævnet besluttede Radio- og tv-
nævnet på sit møde den 25. januar 2013 at tage spørgsmålet om overhol-

delse af reglerne om sponsorering i programrækken ”Kina Ekspressen”, 
sendt på radiostationerne The Voice og Nova FM, op til behandling af egen 

drift. Ved brev af 28. januar 2013 anmodede nævnet radiostationerne om 
at redegøre for den aftale, der er indgået med produktionsselskabet bag 

programmerne, samt for øvrige forhold, der kan have relevans for vurde-
ringen af, om bl.a. reglerne om sponsorering er overholdt. Stationerne blev 

endvidere bedt om at indsende to eksempler på programmet samt optagel-

ser af evt. foromtaler af programmerne.   
 

Beskrivelse 

SBS Radio A/S og Nova FM A/S har som bilag til høringssvar af 12. februar 

2013 fremsendt optagelser af to eksempler af programmet ”Kina Ekspres-
sen”, sendt hhv. den 9. og 12. december 2012 på Nova FM, samt optagel-

ser af to egenreklamer for programmet sendt på hhv. The Voice og Nova 
FM.  

 
Programmet ”Kina Ekspressen sendt den 9. december 2012  

Programmet har en varighed af ca. en time. Optagelsen begynder med en 
række reklamer. Efter få minutter indledes med følgende speak, som er 

ledsaget af en jingle:  
 

”Bliv klogere på Kina med GB Times” 

 

Henvisningen varer ca. 13 sekunder.  

 

Herefter siger studieværten:  

 
”Velkommen til Kina Ekspressen, en times kineserier fra GB Times..”  

 



 
  
  

  2 

Herefter følger programmet, som bl.a. indeholder et indslag om danske 

ordsprog med relation til Kina, kinesiske popmusiknumre, en ”Rejsefortæl-
ling”, hvor en journalist fortæller om brugen af kulkraft i Kina m.v.  

 
Efter et indslag om tv i Kina, hvor der interviewes en korrespondent i Kina, 

siger speakeren:  

 
”.. Du kan høre John Artman udbrede sig om nærmest hvad som helst, der 

har med Kina at gøre Kina på dk.gbtiimes.com. Og hvis du har noget du 

gerne vil spørge ham om, så skriv endelig til os… Efter reklamerne er jeg 

er tilbage med lækker Hongkong-mad og nyheder fra Kina - så lad være 

med at gå alt for langt væk fra din radio.”  

 

Efter en afspilning af den samme henvisning til GB Times med tilhørende 

jingle, som blev sendt i programmets begyndelse, følger en række rekla-
mer. Herefter begynder programmet igen med en afspilning af samme 

henvisning til GB Times.  
 

I anden del af programmet indgår bl.a. et indslag om mad i Kina, hvor det 
bliver nævnt, at den interviewede forfatter af en bog om mad er en af GB 

Times’ bloggere.  

 
I indslagets slutning henviser studieværten til, at der vil blive sat en link til 

bloggen på GB Times’ hjemmeside.   
 

Herefter følger nyheder fra Kina, som omhandler stridigheder mellem for-
skellige nationer på det sydkinesiske hav. Den interviewede journalist bli-

ver præsenteret som ”Mr. News fra GB Times”. Efter indslaget følger en 
henvisning til GB Times’ hjemmeside om dette og øvrige emner vedr. Kina.  

 
Efter et musiknummer afsluttes programmet med følgende speak med 

samme speaker, og ledsaget af samme jingle som ved de henvisninger, 
der blev sendt ved programmets begyndelse og i forbindelse med reklame-

afbrydelsen: 
 

”Kina Ekspressen. Du bliver klogere på Kina på dk.gbtimes.com. Vi er til-

bage igen på næste søndag. Det var alt fra Kina-Ekspressen.”   

 

Henvisningen varer ca. 13 sekunder.  
 

Programmet ”Kina Ekspressen sendt den 18. december 2012 
Programmet har en varighed af ca. en time. Optagelsen begynder med en 

række reklamer, hvorefter der indledes med samme henvisning til GB Ti-
mes med tilhørende jingle som ved begyndelsen af det program, der blev 

udsendt den 9. december.   



 
  
  

  3 

 

Herefter følger et program med lignende opbygning og indhold som det, 
der blev udsendt den 9. december. Der indgår således indslag om danske 

ordsprog relateret til Kina, et indslag med titlen ”Kom tættere på Kina”, et 
indslag om kinesisk mad, nyheder fra Kina, vejret i Kina samt enkelte kine-

siske og andre musiknumre m.v.  

 
På samme måde som ved programmet udsendt den 9. december afbrydes 

med reklamer. I denne forbindelse sendes henvisninger til GB Times med 
tilhørende jingle, svarende til den, som blev sendt i programmets begyn-

delse.  
 

Der indgår endvidere flere henvisninger til GB Times og yderligere informa-
tion om nogle af de behandlede emner på GB Times’ hjemmeside, svaren-

de til dem i programmet sendt den 9. december.  
 

Programmet afsluttes med samme speak med tilhørende jingle som sendt 
efter programmet den 9. december.  

 
Egenreklamer for Kina Ekspressen  

Foromtalerne sendt på hhv. Nova FM og The Voice har følgende indhold:  

 
”Kina Ekspressen: Kina er verdens mest folkerige land med en befolkning 

på over 1,3 mia. mennesker. Hør om kulturforskellene, få rejsefortællinger, 

kinesisk musik og nyheder fra Kina hver uge i Kina Ekspressen. Søndag 

aften kl. 21 på Nova FM // Søndag morgen kl. 9 på The Voice.”  

 

Høringssvar 

SBS Radio A/S og Nova FM A/S har i fælles høringssvar af 12. februar 2013 

oplyst, at SBS Radio A/S har indgået en aftale med FutuVision Media Ltd., 
Finland, hvorefter dette selskab har ret til indrykning af reklamer hos SBS 

Radio A/S, og at SBS Radio A/S vil udsende programmet China Express på 
radiostationerne Radio Nova FM og The Voice. Programmerne produceres 

af produktionsselskabet Radio86.se, og programmerne skal ifølge kontrak-
ten om leveringen indeholde redaktionelt materiale og musik.  

 
Det oplyses endvidere, at hverken SBS Radio A/S eller Radio Nova FM A/S 

er bekendt med ejerforholdene til FutuVision Media Ltd., idet selskaberne 

ikke har fundet det nødvendigt at undersøge ejerforhold på sponsorer af 
programmer forud for kontraktens indgåelse. FutuVision Media Ltd.’s ny-

hedsprogrammer er benævnt ”GB Times”.  
 

På baggrund af den stigende interesse for Kina har stationerne valgt at 
sende et program, hvis primære indhold omhandler kulturlivet i Kina. Pro-

grammets titel er valgt for tydeligt at indikere, hvad programmet omhand-



 
  
  

  4 

ler, og programmet er produceret i et andet lydunivers end resten af sen-

defladen på The Voice og Nova FM. Stationerne oplyser endvidere, at pro-
grammet ikke sendes direkte. Ifølge kontrakten leveres det onsdagen, før 

det sendes i den efterfølgende weekend, for at sikre stationernes redaktio-
nelle selvstændighed. Stationernes programansvarlige lytter hver uge pro-

grammet igennem for at sikre, at man kan stå inde for det i henseende til 

emner, vinklinger og holdninger i programmet. Programmet udsendes først 
efter godkendelse af den overordnende programansvarlige.     

 
Stationerne har endvidere beskrevet programmernes overordnede indhold 

med musik og interviews. Programmerne forholder sig kritisk til bl.a. kine-
sisk kultur, erhvervsliv og medier. De sendes i to blokke af hver ca. 25 

minutter, afbrudt af en reklameblok.  
 

Det er SBS Radio A/S og Nova FM A/S opfattelse, at stationerne ved ud-
sendelse af programmet fuldt ud overholder reglerne i reklamebekendtgø-

relsens § 28, idet de på enhver måde har den fulde redaktionelle frihed, 
herunder friheden til ikke at udsende programmet helt eller delvis.  

 
Stationerne oplyser endvidere, at indledningen og afslutningen af pro-

grammerne ledsages følgende: ”Bliv klogere på Kina med GB Times”. GB 

Times er FutuVision Media Ldt.’s nyhedsprodukt. Derfor opfylder denne 
indledning reklamebekendtgørelsens regler om sponsorkreditering. Uanset 

dette har stationerne i anledning af den presseomtale, der har været, fore-
løbigt ændret sponsorkrediteringen til ”Programmet er sponsoreret og 

præsenteret af FutuVision”.  

 

Høringssvaret oplyser, at der sendes 15 foromtaler for programmet hver 
uge på hver station. På baggrund af deres indhold med en blanding af mu-

sik og interviews må programmerne betegnes som magasinprogrammer og 
ikke som et aktualitets- eller nyhedsprogrammer. Da der ikke er tale om et 

nyhedsmagasin, jf. Nova FM’s public service-forpligtelser, er det ikke i strid 
med reklamebekendtgørelsens § 31, stk. 2, at programmet sponsoreres på 

Nova FM.  
 

I supplerende høringssvar af 12. marts 2013 har SBS Radio A/S og Nova 

A/S endvidere oplyst, at det af aftalen med FutuVision Media Ltd. fremgår, 
at FutuVision køber reklamer for et specificeret beløb fra SBS Radio, og at 

reklamerne bliver udsendt på radiostationer i SBS Radio-gruppen. Samtidig 
er det aftalt, at programmerne vil blive promoveret i løbet af ugen. Det 

oplyses, at begge parter har forstået dette således, at de reklamer, som 
FutuVision har købt, udgøres af foromtalerne til programmerne. Foromta-

lerne bringes i tilslutning til øvrige reklamer på radiostationerne, men ra-
diostationerne har ikke registreret dem som reklamer. Derfor kan disse 



 
  
  

  5 

foromtaler både betragtes som egentlige foromtaler, som skulle være 

sponsorkrediteret, eller som sædvanlige reklamespots.  
 

SBS Radio A/S og Nova A/S bemærker afslutningsvis, at stationerne er klar 
over, at aftalens formulering forekommer uhensigtsmæssig. Aftalen er ud-

løbet. I en ny aftale med FutuVision vil stationerne sørge for at formulere 

således, at der ikke kan opstå denne tvivl. 
 

Radio- og tv-nævnets vurdering 

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, nr. 4, i lov om radio- og fjern-

synsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 6. oktober 2011, på sit 
møde den 30. april 2013 behandlet sagen og skal udtale: 

 
Sagen omhandler spørgsmålet, om programrækken ”Kina Ekspressen”, 

sendt på radiostationerne Nova FM og The Voice, overholder reglerne om 
sponsorering af programmer i radio- og fjernsynsloven og bekendtgørelse 

nr. 338 af 16. april 2011 om reklamer og sponsorering m.v. af programmer 
i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester samt indgåel-

se af partnerskaber, som ændret ved bekendtgørelse nr. 864 af 23. august 
2012 (reklamebekendtgørelsen).  

 

Spørgsmål om sponsorering  
Ved sponsorering af programmer forstås i henhold til radio- og fjernsynslo-

vens § 79 og reklamebekendtgørelsens § 26 enhver form for ydelse af di-
rekte eller indirekte tilskud til finansieringen af programmer i radio, fjern-

syn, herunder tekst-tv-sider, og on-demand audiovisuelle medietjenester 
fra en fysisk eller juridisk person, der ikke selv udøver virksomhed ved 

udsendelse, udbud eller produktion af programmer i radio, fjernsyn eller 
on-demand audiovisuelle medietjenester, film, fonogrammer m.v., med 

henblik på at fremme den pågældendes navn, logo, image, aktiviteter eller 
produkter.  

 
Efter det oplyste foreligger der en sponsoraftale mellem SBS Radio S/S og 

FutuVision Media Ltd., idet FutuVision Media Ltd. leverer programrækken 
”China Express” (”Kina Ekspressen”). Modydelsen udgøres af en forpligtel-

se til at udsende programrækken på radiostationerne The Voice og Nova 

FM samt en ret til indrykning af reklamer hos SBS.   
 

Stationerne har endvidere oplyst, at de ”reklamer”, som FutuVision har 
købt, er foromtaler af programmerne. Disse ”reklamer” er således omfattet 

af den samlede aftale med FutuVision. Foromtalerne er ikke blevet regi-
streret som reklamer af radiostationerne. Radio- og tv-nævnet lægger på 

baggrund af det oplyste til grund, at det i lighed med selve programmet er 
FutuVision, der har afholdt produktionsomkostningerne for foromtalerne.  

 



 
  
  

  6 

Radio- og tv-nævnet finder på denne baggrund, at der er ydet et indirekte 

tilskud til programrækken ”Kina Ekspressen” og de udsendte formtaler fra 
FutuVision Media Ltd., hvorfor radio- og fjernsynslovgivningens regler om 

sponsorering af programmer finder anvendelse på begge dele.   
 

Forbud mod sponsorering  

I radio, som ikke indgår i den samlede public service-virksomhed, jf. radio- 
og fjernsynslovens § 11, kan nyheds- og aktualitetsprogrammer sponsore-

res. Dette fremgår af reklamebekendtgørelsens § 31, skt. 2.  
 

Ved aktualitetsprogrammer forstås, jf. § 31, stk. 3, alene programmer, der 
direkte vedrører nyheder af politisk eller samfundsmæssige betydning, så-

som programmer, der består af kommentarer til nyheder eller politiske 
holdninger.  

 
Ifølge radio- og fjernsynslovens § 11, stk. 3, indgår bl.a. nyhedsdækningen 

på den femte FM-radiokanal i den samlede public service-virksomhed.  
 

Da Radio Nova FM bl.a. sender på den femte FM-radiokanal, må det afkla-
res, om ”Kina Ekspressen” er omfattet af Nova FM’s public service-

nyhedsdækning, og om sponsoreringen af programmerne derfor er i strid 

med § 31, stk. 2.  
 

Public service-nyhedsdækningen på den femte radiokanal omfatter bl.a. 
udsendelse af mindst 1000 timer nyhedsudsendelser og magasinprogram-

mer pr. år, jf. § 2, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 168 af 17. marts 
2003, om Radio- og tv-nævnets udbud af den femte og sjette jordbaserede 

FM-radiokanal. I stationens programtilladelse under pkt. 3, nr. ii., fremgår 
det nærmere, at der ved magasinprogrammer bl.a. forstås nyhedsmagasi-

ner, der bl.a. giver en uddybende dækning af aktuelle emner.  
 

Programmerne indeholder visse elementer, der vedrører samfundsrelevan-
te emner relateret til Kina, herunder et indslag, der har titlen ”Nyheder fra 

Kina”.  
 

Radio Nova FM /AS har i høringssvaret oplyst, at programmerne efter sta-

tionens opfattelse ikke er et nyhedsmagasin i sendetilladelsens forstand, 
og at sponsoreringen derfor ikke er i strid med reklamebekendtgørelsen.  

 
De omhandlede programmer indeholder ud over de nævnte nyheds- eller 

aktualitetsrelaterede emner både musik og indslag om mad, kultur m.v. 
Efter Radio- og tv-nævnets vurdering er der ikke tale om indslag, der går 

bag aktuelle nyheder. Programmerne fremtræder som sammensat med 
henblik på at formidle forskellige typer information om Kina, idet der tillige 

er en stor andel af bl.a. kinesisk popmusik, indslag om kinesisk mad, ord-



 
  
  

  7 

sprog m.v. Hertil kommer, at programmerne i Radio Nova FM /AS’ public 

service-redegørelse for 2012 ikke medregnes til de timer med nyhedsud-
sendelser og –magasiner, stationen er forpligtet til at sende pr. år.  

 
Radio- og tv-nævnet finder på denne baggrund ikke, at programmerne er 

magasinprogrammer, som er omfattet af Radio Nova FM’s public service-

nyhedsdækning, jf. radio- og fjernsynslovens § 11, hvorfor reklamebe-
kendtgørelsens § 31, stk. 2, ikke er overtrådt.  

 
Sponsorkrediteringer  

Spørgsmålet er herefter, om henvisningerne til GB times, som er placeret i 
begyndelsen og slutningen af programmerne samt i forbindelse med re-

klameafbrydelser midt i programmerne, er i overensstemmelse med reg-
lerne om sponsorkrediteringers placering og udformning.  

  
Det følger af § 80, stk. 1, i radio- og fjernsynsloven og § 27, stk. 1, i re-

klamebekendtgørelsen, at sponsorerede programmer i fjernsyn klart skal 
kunne identificeres ved, at sponsors navn, logo eller andet symbol, herun-

der en angivelse af sponsors produkt, tjenesteydelse eller kendemærke 
herfor, er angivet ved programmets begyndelse, slutning eller begge ste-

der. Sådanne angivelser må derimod ikke forekomme i programmet.  

 
Såfremt programmet i radio og fjernsyn har en eller to sponsorer, må den 

samlede varighed af angivelsen af sponsor ikke overstige 10 sekunder, jf. 
reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 3, første pkt.  

 
I henhold til reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 4, skal angivelsen af 

sponsorer i radio finde sted i neutral form. Angivelsen må ikke ledsages af 
en særlig lydbaggrund, der har tilknytning til sponsor eller dennes produk-

ter m.v.  
 

I forbindelse med de udsendte foromtaler for programmet blev der ikke 
sendt sponsorkrediteringer. Eftersom foromtalerne som ovenfor anført må 

anses som sponsorerede, er denne manglende kreditering i strid med re-
klamebekendtgørelsens § 27, stk. 1.  

 

Sponsorkrediteringernes udformning 

Ved programmernes begyndelse og i forbindelse med en reklameafbrydelse 

i cirka midtvejs i programmet sendes en kreditering, som er ledsaget af en 
jingle, og med ordlyden: ”Bliv klogere på Kina med GB Times.” 

 

Efter det oplyste er ”GB Times” sponsors (FutuVision Media Ltd’s) nyheds-

produkt. Der er derfor tale om en angivelse af sponsors produkt.   
 



 
  
  

  8 

Ifølge § 27, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen, skal sponsorerede pro-

grammer i fjernsyn klart kunne identificeres ved, at sponsors navn, logo 
eller andet symbol, herunder en angivelse af sponsors produkt, tjeneste-

ydelse eller kendemærke herfor, er angivet ved programmets begyndelse, 
slutning eller begge steder. Ud over kravet om angivelse af sponsors logo, 

produkt m.v. skal det fremgå, at der er tale om et sponsoreret program.  

 
Spørgsmålet er herefter, om henvisningen til ”GB Times” i tilstrækkelig 

grad overfor lytteren indikerer, at der er tale om krediteringer for sponsor-
bidrag.  

 
Det anvendte speak oplyser ikke om sponsors eller produktets rolle i for-

hold til programmet ”Kina Ekspressen”.  Radio- og tv-nævnet finder derfor 
ikke, at den valgte formulering med tilstrækkelig klarhed oplyser lytteren 

om, at programmet er sponsoreret.  
 

I slutningen af programmerne sendes en anden udgave af krediteringen 
med samme ledsagende jingle, men med følgende ordlyd:  

 
”Kina Ekspressen. Du bliver klogere på Kina på dk.gbtimes.com. Vi er til-

bage igen på næste søndag. Det var alt fra Kina Ekspressen.”   

 
Ligesom vedr. den ovenfor behandlede udgave af krediteringen finder Ra-

dio- og tv-nævnet ikke, at denne formulering tydeligt oplyser lytteren om, 
at programmet er sponsoreret. Endvidere er henvisningen til GB Times’ 

hjemmeside i en sponsorkreditering ikke tilladt i medfør af reklamebe-
kendtgørelsens § 27, stk. 1.     

 
Begge udgaver af krediteringen varer ca. 13 sekunder og overstiger der-

med de tilladte 10 sekunder for sponsorkrediteringer ved programmer med 
en eller to sponsorer.  

 
Nævnet finder på denne baggrund, at udformningen af begge udgaver af 

sponsorkrediteringerne er i strid med reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 
1, første pkt., og § 27, stk. 3, første pkt.  

 

Placeringen af krediteringerne  
De indledende og afsluttende krediteringer er placeret i overensstemmelse 

med ovennævnte regler herom i reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 1, 
første pkt.  

 
Der forekommer imidlertid også sponsorkrediteringer i forbindelse med en 

reklameafbrydelse cirka midtvejs i begge indsendte programmer.   
 



 
  
  

  9 

For lovligheden af de nævnte krediteringer er det afgørende, om de to dele 

af ”Kina Ekspressen” hhv. før og efter reklameafbrydelserne skal betragtes 
som to selvstændige programmer. Såfremt dette er tilfældet, kan der her 

lovligt indsættes sponsorkrediteringer. Hvis der derimod er tale om ét sam-
let program, er sponsorkrediteringen placeret inde i programmet og der-

med i strid med reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 1, andet pkt.1 

 
I nærværende sag har stationerne oplyst, at programmet ”Kina Ekspres-

sen” sendes i to blokke af hver ca. 25 minutter afbrudt af en reklameblok. 
Stationen har således ikke gjort gældende, at der er tale om to selvstæn-

dige programmer.  
 

Radio- og tv-nævnet finder, at de to indsendte eksempler på programmet 
viser, at programmernes opbygning, herunder indledning og afslutning, og 

det indholdsmæssige forløb, tydeligt indikerer, at der ikke er tale om to 
selvstændige programmer, men ét samlet program. I den forbindelse hen-

vises tillige til værtens bemærkninger til lytteren lige inden reklameafbry-
delsen i programmet sendt den 9. december, som tydeliggør, at der er tale 

om en reklameafbrydelse, og at programmet fortsættes efter reklamerne.  
 

Radio- og tv-nævnet finder derfor, at placeringen af krediteringerne i for-

bindelse med reklameafbrydelserne er i strid med § 27, stk. 1, andet pkt., i 
reklamebekendtgørelsen.  

 
Påvirkning af indholdet og programsætningen 

Indholdet og programsætningen af et sponsoreret program må ikke påvir-
kes af sponsor på en sådan måde, at det indvirker på radioforetagendets 

eller medietjenesteudbyderens ansvar og redaktionelle selvstændighed 
med hensyn til programmerne. Det fremgår af reklamebekendtgørelsens § 

28, stk. 1.  
 

I nærværende sag er der tale om sponsorerede programmer, som produ-
ceres af et eksternt produktionsselskab. Det er oplyst, at radiostationerne 

får de færdige programmer leveret nogle dage, før de udsendes.  
 

Radio- og tv-nævnet lægger efter det oplyste til grund, at det er sponsor, 

FutuVision Media Ltd., der leverer de færdige programmer til radiostatio-
nerne, således at stationen ikke har nogen forudgående indflydelse på ind-

holdet af programmerne bortset fra de i sponsoraftalen nævnte overordne-
de bestemmelser om, at programmerne skal indeholde redaktionelt mate-

riale og musik m.v.  
 

                                           
1 Jf. fx Radio- og tv-nævnets afgørelse af 20. december 2012 vedr. klage over reklamer i forbindelse med 

transmission af sportsbegivenheder sendt på DR’s tv-kanaler (EM i fodbold) 



 
  
  

  10 

Radio- og tv-nævnet finder, at den foreliggende aftale efter sin karakter 

medfører, at sponsor har en afgørende indflydelse på programmernes ind-
hold. Uanset, at programmerne i henhold til det oplyste gennemlyttes og 

først udsendes efter godkendelse af stationernes programansvarlige, inde-
bærer en sådan aftalemodel, at sponsor uundgåeligt påvirker programmer-

nes indhold i meget høj grad.  

 
Radio- og tv-nævnet finder derfor, at der foreligger en indvirkning på stati-

onernes ansvar og redaktionelle selvstændighed i strid med reklamebe-
kendtgørelsens § 28, stk. 1.  

 

Henvisninger til GB Times hjemmeside i programmet 

I forbindelse med forskellige indslag i programmerne nævnes sponsors 
produkt GB Times, og der henvises gentagne gange til GB Times’ hjemme-

side. Spørgsmålet er således, om der er tale om angivelser af sponsors 
produkt inde i programmet i strid med § 27, stk. 1, 2. pkt., i reklamebe-

kendtgørelsen. 
 

Det er oplyst, at GB Times er sponsors nyhedsprodukt. På den nævnte 
hjemmeside dk.gbtimes.com findes information og nyheder om Kina samt 

en webshop m.v. Angivelserne af GB Times og hjemmesiden er tydelige og 

gentagne.  
 

Radio- og tv-nævnet finder derfor, at de gentagne henvisninger til GB Ti-
mes og GB Times’ hjemmeside udgør angivelser af sponsors produkt inde i 

programmet i strid med § 27, stk. 1, 2. pkt., i reklamebekendtgørelsen. 
  

Spørgsmålet er herudover, om der tillige er tale om en overtrædelse af 
reklamebekendtgørelsens § 29, stk. 1, hvorefter et sponsoreret program 

ikke må tilskynde til køb eller leje af sponsorens eller andres produkter 
eller tjenesteydelser, og hvorefter disse navnlig ikke må fremhæves på 

særlig måde med henblik på at fremme afsætningen af dem. 
 

Efter Radio- og tv-nævnets tidligere praksis skal der ved fortolkningen af 
reklamebekendtgørelsens § 29, stk. 1, anlægges de samme synspunkter, 

som benyttes ved stillingtagen til, om et program indeholder skjult rekla-

me.2  
 

Spørgsmålet er herefter, om der foreligger fremhævelser af GB Times’ 
hjemmeside, som går ud over, hvad der er redaktionelt berettiget i forhold 

til programmets redaktionelle indhold.  
 

 

                                           
2 Jf. Radio- og tv-nævnets afgørelse af 22. december 2006 vedrørende klage over skjult reklame for Oddset 

i VM-transmission på DR1 



 
  
  

  11 

 

I et sponsoreret program kan der godt forekomme en redaktionel beretti-
get, neutral og saglig omtale af sponsors produkter. Dette fremgår bl.a. af 

Radio- og tv-nævnets afgørelse af 1. september 2006, hvor et tema om 
vinterdæk i TV 2’ s vejrudsigt ikke var i strid med reklamebekendtgørel-

sens § 29, stk. 1, selvom programmet var sponsoreret af et dækfirma. 

Nævnet lagde herved bl.a. vægt på, at der var tale om en saglig omtale af 
emnet vinterdæk, og at sponsors navn ikke nævntes i indslaget.  

 
I nærværende sag er der tale om gentagne, tydelige henvisninger til GB 

Times og GB Times’ hjemmeside. I den forbindelse oplyses der bl.a., hvilke 
typer informationer m.v. lytteren kan finde på hjemmesiden. Radio- og tv-

nævnet finder, at der hermed er sket en fremhævelse af GB Times samt 
den angivne hjemmeside og det indhold, hjemmesiden tilbyder.  

 
Spørgsmålet er herefter, om fremhævelsen er uberettiget i forhold til pro-

grammets redaktionelle indhold.  
 

De fleste henvisninger til GB Times og GB Times’ hjemmeside i program-
merne har relation til de i programmerne omtalte emner og personer, idet 

det oplyses, at lytteren kan finde mere information herom på hjemmesi-

den. Der henvises imidlertid stort set alene til personer med tilknytning til 
GB Times, ligesom der kun forekommer henvisninger til GB Times’ hjem-

meside som kilde til yderligere informationer. Samlet set bevirker de gen-
tagne henvisninger dermed en ensidig og positiv fremhævelse af GB Times.  

 
Uanset, at henvisningerne sker i en indholdsmæssig sammenhæng med 

programmet, finder Radio- og tv-nævnet, at der er tale om en fremhævel-
se af GB Times, der går ud over, hvad der kan betegnes som nødvendigt 

og berettiget i forhold til programmets redaktionelle indhold.  
 

Nævnet finder på denne baggrund tillige, at programmerne indeholder 
overtrædelser af reklamebekendtgørelsens § 29, stk. 1.   

 
 

På baggrund af ovenstående har Radio- og tv-nævnet truffet følgende 

 
 

 
 

AFGØRELSE: 
 

Programrækken ”Kina Ekspressen” sendt på Nova FM og The Voice samt 
foromtaler for programmerne indeholder overtrædelser af § 27, stk. 1, før-



 
  
  

  12 

ste og andet pkt., § 27, stk. 3, første pkt., samt af §§ 28 og 29 i reklame-

bekendtgørelsen.  
 

 
 

 

Mads Bryde Andersen  
formand 

     
 

 
                /Ulrike Clade Christensen  

                                                  nævnssekretær 


