
  

H.C. Andersens Boulevard 2 • DK-1553 København V • +45 3373 3373 • www.kulturstyrelsen.dk • rtv@kulturstyrelsen.dk 

DR Byen 

Emil Holms Kanal 20 

0999 København C 

 

Att.: DR Jura, Politik og Strategi 

Radio- og tv-nævnet 

 

19. december 2013 

 

Sagsnr. 2013-014871 

 

Louise Nygaard Andersen 

Fuldmægtig, cand.jur. 
 

lna@kulturstyrelsen.dk 

Direkte tlf.: 33 73 33 51 

 

 

Klage over skjult reklame for Fitness World vist i nyhederne på DR1 

 

Ny Helse & Motion Fitness Center har ved e-mail af 14. august 2013 klaget 

til Radio- og tv-nævnet over skjult reklame for Fitness World i nyhederne 

vist på DR1 den 14. august 2013 kl. 18.30. 

 

Klager anfører, at indslaget indeholder skjult reklame for Fitness World, 

eftersom virksomhedens navn nævnes gentagne gange. I den forbindelse 

påpeger klager, at der ikke eksisterer den fornødne redaktionelle sammen-

hæng mellem inddragelsen af Fitness World og indslagets tema. Klager 

anfører endelig, at det virker konkurrenceforvridende, at navnet ”Fitness 

World” nævnes igen og igen i indslaget. 

 

Beskrivelse 

DR har i høringssvar af 5. september 2013 vedlagt en dvd samt en trans-

skribering af det påklagede indslag.  

 

Det påklagede indslag har en varighed af 1 minut og 51 sekunder. 

 

Værten indleder: 

 

”Hvis du er en af dem, der spiser kosttilskud for at få mere ud af din træ-

ning, så skal du måske passe på; i hvert fald hvis du køber produkter på 

udenlandske hjemmesider. En undersøgelse fra Aarhus Universitet afslører 

nemlig, at der er ulovlige og faktisk farlige anabolske steroider i 23 ud af 

24 udenlandske kosttilskud”. 

 

Der vises et klip af en ung mand, der træner med et par håndvægte i et 

fitnesscenter, mens speakeren siger: 

 

”Oliver er godt i gang med vægtene i Fitness World i det nordlige Aarhus. 

Han træner næsten hver dag, og tidligere har han købt kosttilskud i udlan-

det for at optimere sin træning”. 

 

 



 

  
  

  2 

 

 

Oliver siger:  

 

”Jeg har prøvet lidt af hvert, bl.a. en form for pre-workout-tabletter, hvor 

jeg ikke var sådan helt sikker på, hvad det var”. 

 

Speakeren siger: 

 

”Men der er god grund til at være varsom, for en endnu ikke offentliggjort 

undersøgelse, som Aarhus Universitet og to engelske universiteter står 

bag, viser, at der er ulovlige steroider i 23 ud af 24 testede kosttilskud 

uden, at det fremgik af produkterne”.  

 

Dernæst vises et klip, hvor én af forskerne bag undersøgelsen interviewes 

på sit kontor. 

 

Indslaget vender atter tilbage til den unge mand, der nu træner på en ma-

skine i fitnesscenteret, og speakeren siger: 

 

”I Fitness World i Aarhus køber Oliver Arve ikke længere kosttilskud fra 

udlandet, men derfor bekymrer resultatet stadig” 

 

Oliver afslutter: 

 

”Det er selvfølgelig skræmmende, at man ikke ved, hvad der er i det, man 

tager; altså at man lige pludselig godt kan få de bivirkninger dér, uden at 

man selv er klar over det”. 

 

Der forekommer ingen øvrige fremhævelser af Fitness World i indslaget. 

Seerne ser hverken fitnesscentrets logo, ansatte, omklædningsrum eller 

øvrige faciliteter, udover de håndvægte og den maskine, som Oliver benyt-

ter i indslaget. 

 

Høringssvar 

DR har i høringssvar af 5. september 2013 oplyst, at indslaget omhandler 

en undersøgelse fra bl.a. Aarhus Universitet, der viser, at der kan være 

farlige anabolske steroider i kosttilskud fra udlandet. I den forbindelse op-

lyser DR, at sigtet med indslaget var at advare forbrugerne om de farlige 

kosttilskud. 

 

DR anfører, at eftersom udenlandske kosttilskud er meget udbredte blandt 

danskere, der arbejder for at opbygge muskelstyrke, fandt DR det relevant 

at lade et fitnesscenter danne rammen for fortællingen. Træning i fitness-

centre er i dag en meget udbredt træningsform blandt et bredt udsnit af 



 

  
  

  3 

danskerne, og fitnesscentret som ramme skulle således være med til at 

skabe identifikation og formidle relevans for seerne. DR fandt derfor en 

person, en såkaldt ”case”, der ligesom rigtig mange andre danskere træner 

i et fitnesscenter, og som tidligere havde gjort brug af udenlandske hjem-

mesider til at anskaffe sig kosttilskud. DR fulgte ”casen” under træningen. 

 

DR anfører endvidere, at navnet ”Fitness World” bliver nævnt to gange i 

indslagets speak. Navnet nævnes kun for at ”sætte scenen”, det vil sige 

fortælle seerne, hvor indslaget foregår. Det er efter DR’s opfattelse fuldt ud 

redaktionelt begrundet at nævne stedet, hvor casen befinder sig. 

 

DR oplyser endelig, at DR ikke har haft nogen form for økonomisk aftale 

med Fitness World. 

 

Det er på den baggrund DR’s opfattelse, at indslaget om anabolske steroi-

der ikke indeholder skjult reklame for Fitness World. 

 

Radio- og tv-nævnets vurdering 

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, nr. 1, i lov om radio- og fjern-

synsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1188 af 23. september 2013, på 

sit møde den 17. december 2013 behandlet sagen og skal udtale: 

 

Det følger af § 72 i radio- og fjernsynsloven og § 2, stk. 1, i reklamebe-

kendtgørelsen, at reklamer klart skal kunne identificeres som sådanne, 

således at de i indhold og præsentation adskiller sig fra ordinære pro-

grammer.  

 

Reklamer, der udsendes i strid med reglerne, udgør skjult reklame. 

 

Det fremgår af Radio- og tv-nævnets praksis på området, som er baseret 

på reglerne herom i artikel 1, litra j), i direktiv 2010/13/EU, at præsentati-

oner i ord eller billeder af varer eller tjenesteydelser m.v. udgør skjult re-

klame, når denne fra medietjenesteudbyderens side er ment som en re-

klame og vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til sin art. Eftersom 

det kan være svært at afgøre, hvorvidt en given henvisning m.v. er tilsig-

tet, er det i henhold til Kommissionens fortolkningsmeddelelse 2004/C 

102/02 om visse aspekter ved bestemmelserne i direktivet om ”Fjernsyn 

uden grænser”1, berettiget at anvende kriteriet ”uberettiget fremhævelse”. 

I den konkrete vurdering kan der således lægges vægt på, hvorvidt en 

fremhævelse af en vare eller tjenesteydelse m.v. er berettiget under hen-

syntagen til udsendelsens redaktionelle indhold. 

 

                                                           
1 Direktiv 89/552/EØF, som senere ændret ved direktiv 2010/13/EU om audiovisuelle medie-

tjenester. 



 

  
  

  4 

Spørgsmålet er derfor først og fremmest, om der er sket en fremhævelse 

af Fitness World. 

 

DR anvender Fitness World som scene i indslaget, hvor centret danner 

rammen for interviewet med ”casen”. Herudover nævnes fitnesscentrets 

navn og beliggenhed to gange i løbet af indslaget. 

 

Radio- og tv-nævnet finder derfor, at der er sket en fremhævelse af Fit-

ness World.  

 

Herefter er spørgsmålet, om denne fremhævelse er berettiget under hen-

syntagen til udsendelsens redaktionelle indhold. 

 

Indslaget handler om, at der findes skadelige anabolske steroider i en stor 

del af de udenlandske kosttilskud, der anvendes for at optimere udbyttet af 

ens træningsaktivitet. DR har i den forbindelse valgt at lade et fitnesscen-

ter danne rammen om indslaget, eftersom sådanne kosttilskud i høj grad 

anvendes af personer, der ønsker at opbygge muskelstyrke. Der er dermed 

den fornødne redaktionelle sammenhæng mellem interviewet i fitnesscen-

tret og indslagets øvrige indhold. 

 

Radio- og tv-nævnet finder på denne baggrund, at det er redaktionelt be-

rettiget at lade et fitnesscenter danne rammen om et indslag om skadelige 

kosttilskud.  

 

Under indslaget oplyses seerne om både navn og beliggenhed på fitness-

centret. Nævnet finder, at oplysningerne om fitnesscentrets navn og belig-

genhed er oplysninger, der afgives på neutral vis med det formål at oplyse 

seerne om, hvor indslaget foregår. Der forekommer ikke øvrige fremhæ-

velser af Fitness World i indslaget. Dermed er der tale om formidling af 

berettigede oplysninger med relevans for seerne. 

 

Radio- og tv-nævnet finder ikke, at omtalen af Fitness World går ud over, 

hvad der er berettiget i forhold til indslagets redaktionelle indhold og for-

mål. Indslaget indeholder således ikke skjult reklame for Fitness World i 

strid med reglerne herom. 

 

På baggrund af ovenstående har Radio- og tv-nævnet truffet følgende 

 

AFGØRELSE: 

 

Indslaget i nyhederne vist på DR1 den 14. august 2013 kl. 18.30 indehol-

der ikke skjult reklame for Fitness World i strid med § 72 i radio- og fjern-

synsloven og § 2, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen. 

 



 

  
  

  5 

 

 

  Mads Bryde Andersen 

Formand 

 

  

/Louise Nygaard Andersen 

                                                                             Nævnssekretær 

 

 

 

Kopi sendt til: 

Ny Helse og Motion Fitness Center 


