
  

 

 
 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

 
 
R A D I O -  O G  T V -  
 
N Æ V N E T S   
 
Å R S B E R E T N I N G  2 0 1 2  



  2 

Indholdsfortegnelse 

 

1. INDLEDNING ............................................................................................. 3 

1.1. NÆVNETS ETABLERING ........................................................................... 4 

1.2. NÆVNETS SAMMENSÆTNING ................................................................... 4 

2. RETSSAGER OM SKY RADIO OG TALPA RADIO ............................................... 6 

2.1. TALPA-SAGEN ......................................................................................... 6 

2.2. SKY-SAGEN ............................................................................................ 7 

3. DEN REGISTREREDE SATELLIT-TV-STATION ROJ TV - TILLADELSESHAVER 
MESOPOTAMIA BROADCAST A/S ..................................................................... 8 

4. PUBLIC SERVICE ...................................................................................... 10 

4.1. DANSK HØRECENTER – AFVISNING AF KLAGESAG .................................... 10 

5. BESKYTTELSE AF MINDREÅRIGE ................................................................ 12 

5.1. ZULU-AWARDS – BESKYTTELSE AF MINDREÅRIGE .................................... 12 

6.  UDBUD AF LEDIGE SENDETIMER PÅ LOKALRADIOOMRÅDET ......................... 14 

7. TILSYN MED IKKEKOMMERCIELT TV UDSENDT I MUX 1 ................................ 15 

8. TILSKUD TIL IKKEKOMMERCIEL RADIO OG TV ............................................. 17 

9. REKLAME OG SPONSORERING ................................................................... 20 

9.1. SAGER OM REKLAMERS INDHOLD ........................................................... 21 

9.2. SAGER OM SKJULT REKLAME .................................................................. 23 

9.3. PLACERING OG OMFANG AF REKLAMER ................................................... 24 

9.4. SPONSORERING .................................................................................... 25 

10. BOXER TV A/S – ÆNDRINGER AF TILLADELSER ......................................... 25 

10.1. BOXER ............................................................................................... 25 

10.2. ÆNDRINGER I TILLADELSER UDSTEDT EFTER UDBUD ............................. 27 

11. INTERNATIONALT ARBEJDE ..................................................................... 28 

 



  3 

1. Indledning 

 

2012 var bl.a. året, hvor Radio- og tv-nævnets retssag mod SKY Radio A/S 

om tilladelsen til den femte landsdækkende FM-radio-kanal fandt sin ende-

lige afslutning, og hvor nævnet for fjerde gang skulle vurdere, om den kur-

diske tv-station, ROJ TV, opfordrer til had i sin programvirksomhed.  

 

Fra 1. januar 2012 indtrådte professor, dr. jur. Mads Bryde Andersen som 

næstformand i nævnet, efter at professor, dr. jur. Jan Schans Christensen 

var udtrådt som konsekvens af, at han var blevet dommer i Højesteret. 

  

Nævnet holdt 11 møder i 2012. Nævnet havde på sit møde i starten af juni 

bl.a. foretræde af Berlingske People A/S vedrørende tilladelsesvilkårene for 

Radio 24syv – den licensfinansierede, fjerde landsdækkende FM-radio-

kanal. Endvidere havde nævnet til sit møde i november inviteret TV 2 

Danmarks A/S’ seerredaktør, Lars Bennike, og DRs lytter- og seerredaktør, 

Jacob Mollerup, til at orientere om deres virke som interne klageinstanser 

og deres rolle i stationernes interne evaluering af programmerne. 

 

Ved medieaftalen af 9. oktober 2012 for 2012-2014 blev det bl.a. besluttet, 

at der skulle ske ændringer af ordningerne for ikkekommerciel lokalradio 

og -tv. Nævnet hilser denne beslutning velkommen, særligt i lyset af de 

talrige tilsynssager, som de nugældende ordninger har givet anledning til.   

 

Radio- og tv-nævnets årsberetning fokuserer på væsentlige overordnede 

forhold og tendenser, mens der for information om andre enkeltsager hen-

vises til nævnets hjemmeside: 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio-og-tv-naevnet/ 

 

En række større sager har et langstrakt forløb og kan derfor ikke beskrives 

sammenhængende indenfor et enkelt kalenderår. For disse sager henvises 

til den løbende offentliggørelse af nævnets afgørelser på hjemmesiden. 

Læsere, som savner beskrivelse af forhold under nævnets virke, opfordres 

til at rette henvendelse herom til nævnets sekretariat på 

rtv@kulturstyrelsen.dk 

 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio-og-tv-naevnet/
mailto:rtv@kulturstyrelsen.dk


  4 

1.1. Nævnets etablering  

Radio- og tv-nævnet er i henhold til § 39, stk. 1, i lov om radio- og fjern-

synsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 6. oktober 2011 nedsat af 

kulturministeren. Nævnet nedsættes for fire år ad gangen og består af otte 

medlemmer, hvoraf de syv, herunder formand og næstformand, der udpe-

ges af kulturministeren, tilsammen skal repræsentere juridisk, økono-

misk/administrativ, erhvervsmæssig og mediemæssig/kulturel sagkund-

skab. Det ottende medlem er udpeget af Samarbejdsforum for Danske Lyt-

ter- og Seerorganisationer.  

 

Med udgangen af 2012 udløb funktionsperioden for det nævn, der var ud-

peget for perioden 1. januar 2009 til 31. december 2012. 

 

1.2. Nævnets sammensætning 

I perioden 1. januar 2012 til 31. december 2012 havde Radio- og tv-

nævnet følgende sammensætning:   

 

Direktør, cand.jur. Christian Scherfig, formand 

Professor, dr.jur. Mads Bryde Andersen 

Professor, dr. jur. Caroline Heide-Jørgensen 

Cand.theol. Lars-Peter Melchiorsen 

chefredaktør Anette Kokholm. 

Lektor, ph.d. Henrik Søndergaard 

Professor, ph.d. Birgitte Holm Sørensen 

Adm. direktør, cand.phil. Anette Wad  

 

Lars-Peter Melchiorsen er udpeget af Samarbejdsforum for Danske Lytter- 

og Seerorganisationer. 

 

Chefkonsulent, teamleder Kasper Nyrup Madsen, Erhvervsstyrelsen, er i 

henhold til § 3 i bekendtgørelse nr. 199 af 9. marts 2011 om forretningsor-

den for Radio- og tv-nævnet tilknyttet nævnet som særlig sagkyndig, og 

har deltaget i nævnets møder.  

 



  5 

I henhold til § 2 i bekendtgørelse om Nævnets forretningsorden kan Næv-

net oprette sagsforberedende underudvalg vedrørende Nævnets opgaver.  

 

I 2012 havde nævnet oprettet underudvalg på lokalradio og -tv-området, 

på reklame- og sponsorområdet samt på public service-området. I Næv-

nets underudvalg på reklame- og sponsorområdet var Christian Scherfig 

formand. Medlemmer af underudvalget var udover formanden: Caroline 

Heide-Jørgensen, Anette Kokholm og Birgitte Holm Sørensen. Underudval-

get vedrørende lokalradio og -tv havde Mads Bryde Andersen som for-

mand. Medlemmer af underudvalget var udover formanden: Lars Peter 

Melchiorsen, Henrik Søndergaard og Anette Wad. Christian Scherfig var 

tillige formand for underudvalget vedrørende public service, hvor Lars Peter 

Melchiorsen, Anette Kokholm og Henrik Søndergaard var medlemmer. 

 

Underudvalget vedrørende reklame- og sponsorering afholdt i 2012 10 mø-

der og underudvalget vedrørende lokalradio og –tv afholdt 8 møder. Un-

derudvalget vedrørende public service har afholdt 2 møder.  

 

Sekretariatsopgaverne for Radio- og tv-nævnet varetages af Kulturstyrel-

sen.  

 

Yderligere oplysninger om nævnets møder og medlemmer kan ses her: 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio-og-tv-naevnet/naevnets-

medlemmer/ 

 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio-og-tv-naevnet/naevnets-medlemmer/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio-og-tv-naevnet/naevnets-medlemmer/


  6 

 

 
2. Retssager om SKY Radio og Talpa Radio 

 

Sky-sagen blev endelig afgjort i 2012, mens Talpa-sagen fortsat verserer. 

Nedenfor følger en kort beskrivelse af og status for de to retssager. 

 

2.1. Talpa-sagen 

Talpa Radio B.V. vandt den 18. juni 2003 auktionen af den sjette lands-

dækkende FM-kanal med et bud på en årlig koncessionsafgift på 22,5 mio. 

kr. I november 2008 anlagde selskabet retssag mod Radio- og tv-nævnet 

og Kulturministeriet med en påstand om betaling af ca. 52 mio. kr.  

Herudover har Talpa Radio B.V. nedlagt påstand mod Kulturministeriet om 

betaling af ca. 255 mio. kr.  

 

Talpa Radio B.V. støttede betalingspåstanden mod Radio- og tv-nævnet på 

en række forhold, der hidhører fra udbuddet af den femte FM-radiokanal.  

 

Efter retssagens anlæg tilbageleverede Talpa Radio B.V. programtilladelsen 

til den sjette FM-radiokanal, idet selskabet samtidig meddelte, at det ikke 

agtede at betale de på tidspunktet resterende to års koncessionsafgift.  

  

Radio- og tv-nævnet nedlagde på denne baggrund påstand om, at Talpa 

Radio B.V. skulle tilpligtes at betale de manglende to års koncessionsafgift, 

der udgjorde 45 mio. kr.   

 

Østre Landsret gav ved dom af 7. marts 2013 Radio- og tv-nævnet fuldt 

medhold i kravet om betaling af den resterende koncessionsafgift på 45 

mio. kr. med hertil hørende renter. Talpa Radio B.V. har den 1. maj 2013 

anket dommen til Højesteret, dog kun for så vidt angår nævnets kravet om 

koncessionsafgift. Talpa har altså opgivet de krav, som selskabet selv hav-

de stævnet for. 

. 

 



  7 

2.2. Sky-sagen 

Sky Radio A/S vandt den 18. juni 2003 auktionen af den femte landsdæk-

kende FM-kanal med et bud på en årlig koncessionsafgift på 54 mio. kr. I 

november 2005 tilbageleverede Sky Radio A/S programtilladelsen til Radio- 

og tv-nævnet, idet selskabet ikke mente, at det var muligt at opnå den ved 

auktionen lovede befolkningsdækning på 78 %. I 2006 anlagde parterne 

gensidigt retssag mod hinanden, idet Sky Radio A/S rejste et betalingskrav 

på ca. 247 mio. kr. og Radio- og tv-nævnet et betalingskrav på ca. 210 

mio. kr.  

 

I Københavns Byret blev Sky Radio A/S den 8. maj 2008 dømt til at betale 

ca. 210 mio. kr. med tillæg af renter til Radio- og tv-nævnet, der blev fri-

fundet for et krav fra Sky Radio A/S om betaling af ca. 247 mio. kr. Sky 

Radio A/S valgte at anke byrettens afgørelse til Østre Landsret.  

 

Ved dom af 2. marts 2012 stadfæstede Østre Landsret byrettens afgørelse, 

idet landsretten ligesom byretten fastslog, at grundlaget for auktionen over 

den femte FM-radiokanal ikke var mangelfuldt, og at beregningen af den 

teoretiske befolkningsmæssige dækning på 78 % var lovlig og fagligt for-

svarlig og ikke misvisende i forhold til den faktiske dækning. Sky Radio A/S 

ansøgte efterfølgende om tredjeinstansbevilling, hvilket Procesbevillings-

nævnet den 16. august 2012 afslog. 

 

Sky Radio A/S er insolvent, og der er således ikke stor udsigt til, at Radio- 

og tv-nævnet får udbetalt det idømte beløb af selskabet.  

 

Østre Landsrets dom kan ses her: 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio/arkiv/sky-radio/ 

 

 
 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio/arkiv/sky-radio/


  8 

3. Den registrerede satellit-tv-station ROJ TV - tilladel-

seshaver Mesopotamia Broadcast A/S 

 

Radio- og tv-nævnet traf på sit møde den 26. september 2012 afgørelse i 

en tilsynssag, der vedrørte Mesopotamia Broadcast A/S’ (i det følgende 

kaldet Mesopotamia Broadcast) 4 registreringer, nemlig ROJ TV, NUCE, 

MMC og METV. 

 

Radio- og tv-nævnet behandlede tre aspekter i sagen: 1) Hvorvidt selska-

bets registrerede stationer, herunder ROJ TV, hører under dansk jurisdikti-

on, 2) hvorvidt de udsendte programmer på nogen måde indeholdt tilskyn-

delse til had på grund af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel ob-

servans, samt 3) hvorvidt reglerne om optagelse og opbevaring af pro-

grammerne var overholdt. 

 

Radio- og tv-nævnet fandt, at ROJ TV hører under dansk myndighed og 

korrekt er registreret i Danmark, jf. § 2, stk. 1, nr. 1 i registreringsbe-

kendtgørelsen1 (bekendtgørelse nr. 100 af 28. januar 2012 om program-

virksomhed på grundlag af registrering samt on-demand audiovisuel pro-

gramvirksomhed). 

 

Nævnet udvalgte en række af de indsendte programmer med henblik på at 

vurdere, om programmerne på nogen måde tilskynder til had på grund af 

race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans, jf. § 6, stk. 3, i 

registreringsbekendtgørelsen. Nævnet fandt ikke eksempler på direkte til-

skyndelse til had, som kunne tilregnes ROJ TV. 

 

Radio- og fjernsynsforetagender skal løbende optage alle programmer i 

deres fulde udstrækning, opbevare optagelserne i tre måneder og efter 

påkrav aflevere disse til Radio- og tv-nævnet. Denne pligt følger af § 87 i 

radio- og fjernsynsloven2 og af § 2 i opbevaringsbekendtgørelsen3. Efter-

                                                 
1 Bekendtgørelse nr. 100 af 28. januar 2012 om programvirksomhed på grundlag af registre-

ring samt on-demand audiovisuel programvirksomhed). 
 
2 Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 6. oktober 2011  
3 Bekendtgørelse nr. 607 af 20. juni 2005 om optagelse, opbevaring og aflevering af radio- og 

fjernsynsprogrammer 



  9 

som Mesopotamia Broadcast ikke havde optaget hele sendefladen og ikke 

på nævnets anmodning kunne aflevere optagelser af hele sendefladen, har 

nævnet ikke haft nogen reel mulighed for at vurdere den samlede sende-

flade, og dermed vanskeliggjordes nævnets tilsyn. Dette er en så alvorlig 

forseelse, at nævnet med hjemmel i radio- og fjernsynslovens § 50, stk. 2, 

nr. 2, pålagde Mesopotamia Broadcast at indstille programvirksomheden på 

de fire registrerede tv-stationer i 2 måneder fra den 4. oktober 2012. 

 

Den 5. december 2012 genoptog Mesopotamia Broadcast A/S programvirk-

somheden på NUCE og MMC. ROJ TV og METV er inaktive. 

 

Radio- og tv-nævnets afgørelse af 3. oktober 2012 kan ses her: 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/kabel-satellit-og-internet-

tv/afgoerelser/ 

 
 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/kabel-satellit-og-internet-tv/afgoerelser/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/kabel-satellit-og-internet-tv/afgoerelser/


  10 

4. Public service  

 

Public service-redegørelser 

Radio- og tv-nævnet afgiver hvert år udtalelse om public service-redegør-

elserne fra DR, de regionale TV 2-virksomheder, TV 2/DANMARK A/S og fra 

og med 2012 også Radio24syv. 

 

På baggrund af public service-redegørelserne for 2011 afgav Radio- og tv-

nævnet i 2012 udtalelse om, at DR og de regionale TV 2-virksomheder i 

2011 har levet op til public service-kontrakternes krav, samt at TV 2/DAN-

MARK A/S og Radio24syv i 2011 har efterlevet public service-forpligtelser-

ne i henhold til tilladelserne. 

Det var første gang Radio24syv afgav public service-redegørelse. Redegø-

relsen var alene baseret på de to måneder, stationen havde været i drift i 

2011. 

Nævnets udtalelser om DR, TV 2-regionerne, TV 2/DANMARK og Ra-

dio24syvs public service-redegørelser for 2011 kan ses her: 

DR: http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/dr/public-

service-redegoerelse/  

TV 2-regionerne: http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/tv-2-

regionerne/public-service-redegoerelser/  

TV 2: http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/tv-

2danmark-as/public-service-redegoerelse/ 

Radio24syv http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio/fm-4-

radio24syv/public-service-redegoerelse/  

 

 

4.1. Dansk HøreCenter – afvisning af klagesag 

Dansk HøreCenter klagede bl.a. til Radio- og tv-nævnet over, at TV 2 i to 

udsendelser af "Operation X" i alvorlig grad havde tilsidesat principperne 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/dr/public-service-redegoerelse/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/dr/public-service-redegoerelse/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/tv-2-regionerne/public-service-redegoerelser/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/tv-2-regionerne/public-service-redegoerelser/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/tv-2danmark-as/public-service-redegoerelse/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/tv-2danmark-as/public-service-redegoerelse/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio/fm-4-radio24syv/public-service-redegoerelse/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio/fm-4-radio24syv/public-service-redegoerelse/


  11 

om saglighed og upartiskhed og undladt væsentlig samfundsinformation i 

dækningen af de hørehandicappedes muligheder for behandling.  

 

Radio- og tv-nævnet afviste at behandle sagen, idet det indgik i nævnets 

overvejelser, at den konkrete klage kunne have været indbragt for og be-

handlet af Pressenævnet. Endvidere var det nævnets opfattelse, at afvej-

ningen af hensynet til informations- og ytringsfriheden over for kravet om 

saglighed og upartiskhed i informationsformidlingen indebar redaktionelle 

overvejelser, der forudsattes udøvet af de redaktionelt ansvarlige på TV 2.  

Sagen førte dog til, at Radio- og tv-nævnet i forbindelse med TV 2's public 

service-redegørelse indhentede en redegørelse for stationens løbende udø-

velse af afvejningen af hensynet til informations- og ytringsfriheden over 

for kravet om saglighed og upartiskhed i informationsformidlingen.  

 

TV 2 bemærkede, at stationen ikke fandt, at der bestod et modsætnings-

forhold mellem de nævnte forhold. Overvejelser herom indgår i TV2s etiske 

retningslinjer, som nævnet gennemgik. Nævnet anmodede herefter TV2 

om i forbindelse med næste public service-redegørelse at uddybe, hvorle-

des afvejning af hensynet til informations- og ytringsfriheden over for kra-

vet om saglighed og upartiskhed i informationsformidlingen i praksis indgår 

i programvirksomheden, særligt i forhold til programmer indkøbt eksternt, 

samt hvorledes det sikres at de interne etiske retningslinjer i den sammen-

hæng overholdes. 

 

Afgørelsen kan ses her: 

 

 



  12 

5. Beskyttelse af mindreårige 
 

Radio- og tv-nævnet har i 2011 og 2012 overvejet spørgsmålet om, hvilke 

elementer, der kan indgå i afgørelser om, hvorvidt fjernsynsudsendelser 

kan skade mindreåriges psykiske, fysiske eller mentale udvikling. 

 

Som udgangspunkt besluttede Radio- og tv-nævnet, at nævnet vil fore-

lægge sager om beskyttelse af mindreårige for Medierådet for Børn og Un-

ge til udtalelse, hvis dette skønnes nødvendigt ud fra den pågældende sags 

kompleksitet. 

 

Som opfølgning på et seminar i 2011 med bl.a. medlemmer af Medierådet 

for Børn og Unge og på baggrund af Medierådets "Kriterier for aldersvurde-

ring af film for børn og unge 2012" har Radio- og tv-nævnet nærmere drøf-

tet, hvilke elementer, der kan have betydning for vurderingen af, hvorvidt 

et tv-program kan anses at skade mindreåriges udvikling. I nævnets kon-

krete vurdering af, hvorvidt et program er skadeligt for mindreåriges ud-

vikling, vil bl.a. indgå genrer og genrekoder, fortællestruktur og filmiske 

virkemidler. Nævnet vil med inddragelse af disse elementer foretage en 

samlet vurdering af, hvorvidt et program kan anses for skadeligt for min-

dreåriges udvikling. Den skadelige virkning vurderes i forhold til, om den 

kan antages at have en vis, ikke helt kortvarig virkning. 

 

5.1. Zulu-awards – beskyttelse af mindreårige 

I programmet ”Zulu Awards 2011” der blev sendt om aftenen på TV 2 Zulu 

og på TV 2s hovedkanal indgik bl.a. fem indslag af sketchlignende karak-

ter, som tilsammen skulle forestille at vise programværternes optakt til 

programmet ”Zulu Awards 2011”. I indslagene sås flere kendte personer 

fra TV 2’s programmer, der fester, indtager alkohol og bliver berusede.   

På et bord ses i ca. 3 sekunder et pulver lagt i striber sammen med et rør, 

dvs. klar til indtagelse. Ingen af deltagerne ses at indtage pulveret. 

 

Programmet Zulu-awards blev vist på TV 2 Zulu og TV 2's hovedkanal, der 

ikke må udsende programmer der i alvorlig grad kan skade mindreåriges 

fysiske, psykiske eller moralske udvikling, herunder navnlig programmer, 



  13 

som indeholder pornografi eller umotiveret vold. Endvidere må stationerne 

kun udsende programmer, der kan skade mindreåriges fysiske, psykiske 

eller moralske udvikling, hvis det ved valget af sendetidspunkt eller ved 

tekniske foranstaltninger sikres, at mindreårige i udsendelsesområdet nor-

malt ikke ser eller hører udsendelserne. 

 

Radio- og tv-nævnet lagde ved sin vurdering vægt på den kontekst, pro-

gramindholdet blev bragt i, herunder at der ikke bliver sagt noget positivt 

om det at tage stoffer, at der ikke sker anden form for forherligelse af det 

at tage stoffer, samt at der ikke indslaget forekom direkte opfordring til, 

tydelig forherligelse af eller konkret indtagelse af stoffer. På den baggrund 

var det nævnets vurdering, at indslaget ikke i alvorlig grad kunne skade 

mindreåriges udvikling. De fem indslag, herunder indslaget med pulveret, 

måtte opfattes som et fiktivt hændelsesforløb i form af en pastiche, hvorfor 

det var nævnets vurdering, at indslaget heller ikke blot kunne skade min-

dreåriges udvikling. 

 

Afgørelsen kan ses her: 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/kabel-satellit-og-internet-

tv/afgoerelser/afgoerelser-2012/skadeligt-indhold-i-programmet-zulu-

awards-2011-sendt-paa-tv-2zulu/ 

 

 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/kabel-satellit-og-internet-tv/afgoerelser/afgoerelser-2012/skadeligt-indhold-i-programmet-zulu-awards-2011-sendt-paa-tv-2zulu/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/kabel-satellit-og-internet-tv/afgoerelser/afgoerelser-2012/skadeligt-indhold-i-programmet-zulu-awards-2011-sendt-paa-tv-2zulu/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/kabel-satellit-og-internet-tv/afgoerelser/afgoerelser-2012/skadeligt-indhold-i-programmet-zulu-awards-2011-sendt-paa-tv-2zulu/


  14 

6.  Udbud af ledige sendetimer på lokalradioområdet 

 

Radio- og tv-nævnet gennemførte i sommeren 2012 et udbud af ledige 

sendetimer på lokalradioområdet. Timerne fordelte sig således, at der blev 

udbudt ca. 4.000 timer på frekvenser, hvor der allerede var sendeaktivitet, 

og ca. 5.000 timer på helt nye frekvenser. Ved ansøgningsfristens udløb i 

starten af juli 2012 havde Radio- og tv-nævnet modtaget i alt 286 ansøg-

ninger til de udbudte timer, hvilket betød, at der på ganske mange fre-

kvenser var konkurrence om de udbudte sendetimer.  

 

I november 2012 udstedte Radio- og tv-nævnet på baggrund af det gen-

nemførte udbud programtilladelser til ca. 8.000 nye lokalradiosendetimer. 

Fordelingen af sendetimer blev sådan, at de kommercielle aktører fik ca. 

65 % af den tildelte sendetid, mens de ikkekommercielle aktører fik de 

resterende ca. 35 %.  

 

Tildelingen af de nye sendetimer har været en udfordring for en del af de 

mange sendesamvirker, som er blevet påvirket af udbuddet, men det er 

nævnets indtryk, at de værste startvanskeligheder er overstået. Vanske-

lighederne har dog medført, at nogle radioer i 2013 har meddelt, at de op-

giver at komme i gang med at sende. 

 

Yderligere information om lokalradioudbud 2012 kan findes her:  

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio/lokal-radio/lokalradioudbud-

2012/ 

 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio/lokal-radio/lokalradioudbud-2012/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio/lokal-radio/lokalradioudbud-2012/


  15 

7. Tilsyn med ikkekommercielt tv udsendt i MUX 1  

 

I efteråret 2009 tildelte Radio- og tv-nævnet efter offentligt udbud pro-

gramtilladelser og dermed adgang til tilskud fra lokalpuljen til 220 ikke-

kommercielle tv-stationer i MUX 1-sendenettet. Tilladelserne løber frem til 

1. januar 2014. 

 

Siden 2009 har en del af de oprindelige tv-stationer i MUX 1 opgivet deres 

programvirksomhed – i mange tilfælde som følge af Radio- og tv-nævnets 

tilsynsvirksomhed, jf. årsberetningen for 2011.  

I 2011 gennemførte Radio- og tv-nævnet et supplerende udbud af den le-

dige sendetid, og på den baggrund sender 109 nye tv-stationer i 2012 i 

MUX 1 med tilladelse og tilskud fra Radio- og tv-nævnet i tillæg til de 126 

tilbageværende MUX 1-stationer.  

Kun i de landsdækkende sendebånd og i region Hovedstaden var der kon-

kurrence om den ledige sendetid, og i lighed med udbuddet i 2009 kom en 

væsentlig del af ansøgningerne fra personer og foreninger m.v., der søgte 

programtilladelse i flere end én MUX 1-region, såkaldte kæde-stationer. 

Dette forhold afspejler sig i Radio- og tv-nævnets tilsyns- og kontrolind-

sats. 

Radio- og tv-nævnets administration af lokalradio- og -tv området har si-

den starten i 1980’erne båret af et princip om, at sendemuligheder udgør 

en begrænset samfundsmæssig ressource, som skal udnyttes, hvis der er 

ønske om det. Ligeledes følger det, at hvis en ikkekommerciel station har 

en programtilladelse, får stationen som hovedregel også tilskud.  

Som følge af princippet om udnyttelse af sendemulighederne er der givet 

tilladelser til alle ansøgere i de sendeområder, hvor der ikke har været 

konkurrence. Kun i de konkurrenceudsatte sendeområder har Radio- og tv-

nævnet konkret vurderet, hvilke programplaner, der vil bidrage mest til et 

alsidigt programtilbud, og om ansøgerne har økonomisk mulighed for at 

opfylde planerne.  



  16 

Såvel tidligere erfaringer som erfaringer fra Radio- og tv-nævnets tilsyn i 

2012 viser, at særligt kædestationerne har haft problemer med at realisere 

programplanerne. Radio- og tv-nævnet har således i 2012 i forbindelse 

med tilsynssagerne på tv-området konstateret væsentlige overtrædelser af 

programvilkår og ikke mindst tilskudsreglerne. Af større tilsynssager, som 

Radio- og tv-nævnet i 2012 har iværksat kan nævnes TV Mosaik, Lux1 og 

TV Salam stationer i region Hovedstaden, More2Life (3 stationer), 9 statio-

ner under Den Kristne Producentkomité, Eurozone (8 stationer – afgjort i 

2013), Gender TV (8 stationer – afgjort i 2013), Presse TV (7 stationer – 

afgjort i 2013) samt DG-TV. (5 stationer – afgjort i 2013). 

Afgørelser, der er truffet i 2012, kan ses her: 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/ikke-kommercielt-tv-i-mux-

1/afgrelser/afgoerelser-2012/tilsyn-med-more2life/ 

Radio- og tv-nævnet har endvidere i 2012 taget stilling til et antal sager 

om uenighed i sendesamvirker. En enkelt sag har resulteret i, at Radio- og 

tv-nævnet har præciseret, at sendesamvirker ikke har myndighed til at 

foretage eksklusion fra sendesamvirket med den begrundelse, at stationer-

ne ikke overholder vilkårene i de udstedte programtilladelser. Denne kom-

petence henhører udelukkende under Radio- og tv-nævnet.  

 

Radio- og tv-nævnets udtalelse kan ses her: 

 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/ikke-kommercielt-tv-i-mux-

1/afgrelser/arkiv-over-afgoerelser/afgoerelser-2012/udtalelse-angaaende-

eksklusion-af-stationer-fra-sendesamvirke-oest/ 

 

 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/ikke-kommercielt-tv-i-mux-1/afgrelser/afgoerelser-2012/tilsyn-med-more2life/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/ikke-kommercielt-tv-i-mux-1/afgrelser/afgoerelser-2012/tilsyn-med-more2life/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/ikke-kommercielt-tv-i-mux-1/afgrelser/arkiv-over-afgoerelser/afgoerelser-2012/udtalelse-angaaende-eksklusion-af-stationer-fra-sendesamvirke-oest/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/ikke-kommercielt-tv-i-mux-1/afgrelser/arkiv-over-afgoerelser/afgoerelser-2012/udtalelse-angaaende-eksklusion-af-stationer-fra-sendesamvirke-oest/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/ikke-kommercielt-tv-i-mux-1/afgrelser/arkiv-over-afgoerelser/afgoerelser-2012/udtalelse-angaaende-eksklusion-af-stationer-fra-sendesamvirke-oest/


  17 

8. Tilskud til ikkekommerciel radio og tv  

 

Bevilling 2012 

Som led i medieaftalen for 2011 - 2014 er der på finansloven afsat 45,8 

mio. kr. om året til støtte af ikkekommerciel lokalradio og tv, hvoraf 2 mio. 

kr. anvendes til administration af tilskudspuljen. Puljens størrelse har vari-

eret over årene jf. tabellen nedenfor. 

 

Tilbagebetalte tilskudsbeløb fra tidligere år samt bortfaldne tilsagn tillæg-

ges netto-tilskudspuljen på 43,8 mio. kr. I 2012 udgjorde de videreførte 

beløb herfra 12,5 mio. kr., hvorefter der var 56,3 kr. mio. kr. til fordeling, 

jf. tabel 1. Når de samlede videreførelser er så forholdsmæssige store, 

skyldes det ikke mindst de tilsynssager vedrørende stationerne i MUX 1, 

som blev iværksat i 2010 og 2011 af Radio- og tv-nævnet. I både 2010 og 

2011 valgte nævnet at fordele det samlede puljebeløb med 35 procent til 

radio og 65 procent til tv. Af den samlede tilskudsbevilling til ikkekommer-

ciel radio og tv i 2012 har Radio- og tv-nævnet besluttet at afsætte 16,9 

mio. kr. til radio svarende til 30 procent og 39,4 mio. kr. til tv svarende til 

70 procent.  

 

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

Finanslovsbevilling 50,0 57,0 50,0 34,4 30,8 30,8 30,8 48,8 48,8 48,8 48,8 43,8 43,8

Overførsler fra tidligere år -3,5 -1,8 1,9 0,0 -0,2 5,4 1,8 0,0 2,2 8,2 4,1 7,8 12,5

TILSKUD I ALT 46,5 55,2 51,9 34,4 30,6 36,2 32,6 48,8 51,0 57,0 52,9 51,6 56,3

Tabel 1: Bevilling og tilskud 2000 - 2012 for lokalradio- og tv-puljen (mio. kr.)

 

Ændringen i fordelingstallet mellem radio og tv skyldes ønsket om at afbø-

de effekten af tilgangen af mange nye tv-stationer. Således er der kommet 

109 nye tilladelseshavere i MUX 1 i forbindelse med udbuddet af ledig sen-

detid, som er tilskudsberettigede pr. 1. januar 2012. Hertil kommer, at det 

ekstraordinært store videreførelsesbeløb betød, at tilskuddet til de enkelte 

radiostationer ville være steget ved et uændret fordelingstal på 35 – 65 

procent. 

 

I brev af 2. november 2011 har Sammenslutningen af Medier i Lokalsam-

fundet (SAML) foreslået Radio- og tv-nævnet, at puljen fordeles med 40 



  18 

procent til radio og 60 procent til tv. Argumentet er, at de tilbageførte mid-

ler primært hidrører fra tv-stationer, og at det øgede antal tilskudstimer på 

tv-siden efter overgangen til MUX 1-ordningen har resulteret i et reduceret 

tilskud til radiostationerne i henhold til SAML's vurdering. Radio- og tv-

nævnet vurderer dog, at en fordelingsnøgle på 40 – 60 procent er i mod-

strid med det forhold, at der tilkommet 109 nye tilskudsmodtagende tv-

stationer, hvilket overstiger afgangen af stationer. Som følge af de ekstra-

ordinært store tilbageførsler til lokalpuljen er nedgangen fra 2011 til 2012 i 

det maksimale årlige tilskudsbeløb ved en 30 – 70 procentfordeling endvi-

dere begrænset til henholdsvis kr. 5.252  for en radio, der sender 15 timer 

om ugen og kr. 60.593 for en tv-station, der sender 3 timer om ugen, uan-

set det markant forøgede antal tilskudsmodtagere i 2012. 

 

I alt har Radio- og tv-nævnet afgivet tilsagn om tilskud til 159 ikkekom-

mercielle radiostationer for 2012. Den beregnede timepris i 2012 for radio-

stationer andrager kr. 143,77 (kr. 150,50 i 2011) og det maksimale årlige 

støttebeløb kr. 112.138 (kr. 117.390 i 2011) svarende til 15 timers første-

gangsudsendelser om ugen.  

 

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Jan- okt 2009 Nov - dec 2009 2010 2011 2012

Radio 155 163 163 162 153 157 152 152 161 175 164 159

TV 90 94 100 119 110 117 109 100 128 128 220 220 162 235

TILSAGN I ALT 245 257 263 281 263 274 261 252 289 285 377 395 326 394

Tabel 2: Udviklingen i antallet af tilsagn 2000 - 2011 vedr. lokalradio- og tv-puljen

157

Anm: Tilskuddet til lokal-tv i 2009 blev givet dels til 128 stationer i det gamle sendenet og dels til 220 stationer i det nye 

MUX 1-sendebånd. I 2009 fik 157 lokalradio-stationer tilskud for hele året. 

 

I alt indkom der 142 rettidige ansøgninger om tilskud for 2012 til ikke-

kommercielt tv i MUX 1 i forbindelse med ansøgningsrunden i august og 

september 2011, der udelukkende rettede sig mod eksisterende tilladelses-

havere. Ansøgertallet skal holdes op mod, at Radio- og tv-nævnet i august 

2009 tildelte tilladelser – med tilhørende mulighed for at søge tilskud – til 

220 tv-stationer i MUX 1 for perioden frem til d. 31. december 2013. Ra-

dio- og tv-nævnet skulle dog kun tage stilling til 132 ansøgninger om til-

skud til tv for 2012 fra eksisterende MUX 1-stationer, idet 10 af de ind-

komne ansøgninger enten var dubletter eller fra stationer uden gyldig pro-

gramtilladelse.  



  19 

 

Som følge af udbuddet af ledig sendetid i MUX 1 i foråret/sommeren 2011 

er der ydermere udstedt 117 nye programtilladelser til lokal-tv stationer, 

som automatisk var tilskudsberettigede pr. 1. januar 2012. Flere af statio-

nerne valgte dog at tilbagelevere programtilladelsen efterfølgende, hvorfor 

Radio- og tv-nævnet har udstedt tilsagn om tilskud for 2012 til et reduce-

ret antal nye stationer. Radio- og tv-nævnet har således givet tilsagn om 

tilskud til 109 nye og 126 eksisterende MUX 1-stationer for 2012. 

 

Tv-stationernes tilskudsbeløb beregnes ud fra et pointsystem, og satsen i 

2012 pr. point er kr. 331,08 (kr. 408,77 i 2011) svarende til et maksimalt 

årligt støttebeløb på kr. 258.244 for tv (kr. 318.837 i 2011) for 3 timers 

ugentlige førstegangsudsendelser af Programtype 1, Egenproduktion til 

egen region.  

 

Tilsagnene for 2012 er givet med det generelle forbehold, at tilsagn kan 

nedskrives, såfremt kontrol eller tilsyn afdækker, at en station ikke har 

kunnet opfylde programtilladelsen eller tilskudsbetingelserne bl.a. med 

hensyn til udsendelsernes fordeling på programtyper. Inddrages en stati-

ons programtilladelse, bortfalder tilsagnet. Der er endvidere udstedt en 

række krav om tilbagebetaling af tilskud fra lokalradio- og tv-puljen, som 

endnu ikke er imødekommet. I henhold til hidtidig praksis, vil en station, 

der er indstillet til tilskud for 2012, få udbetalingen heraf bremset, såfremt 

tilladelseshaveren har gæld til Radio- og tv-nævnet vedr. 2010 eller tidlige-

re tilskudsår. 

 

De nye radio- og tv-stationer har som forudsætning for udbetaling af til-

skud skulle oplyse Radio- og tv-nævnet om den eksakte dato for sende-

start i 2012. I sit tilsyn med anvendelsen af tilskudsmidlerne fra lokalpuljen 

har nævnet generelt fokus på foreninger, virksomheder personer m.v., 

som har tilladelse til og modtager tilskud på flere frekvenser (radio) eller i 

flere regioner (tv), jf. afsnit 6.1. om tilsyn med lokale radiostationer og 

afsnit 7 om tilsyn med ikkekommercielt tv udsendt i MUX 1.  

 

 



  20 

9. Reklame og sponsorering  
 

Radio- og tv-nævnet har kompetence til at træffe afgørelse om reklamer, 

sponsorering og produktplacering i radio- og fjernsynsudsendelser på alle 

platforme og i audiovisuelle on-demand tjenester på internettet. Reglerne, 

som til dels indeholder implementeringen af direktivet om audiovisuelle 

medietjenester (AVMS), er specificeret i radio- og fjernsynslovens kapitel 

11, samt i reklamebekendtgørelsen4. Nævnet har foreløbig ikke behandlet 

klagesager vedrørende reklamer m.v. i fjernsynsudsendelser på internettet 

eller i audiovisuelle on-demand tjenester på internettet.  

 

Radio- og tv-nævnet behandlede i 2012 30 sager på reklame- og 10 på 

sponsoreringsområdet. I sammenligning hermed behandlede nævnet i 

2011 9 sager på reklameområdet og én vedrørende sponsorering.  

 

6 af sagerne om sponsorering vedrørte udsendelser m.v. på DR. Som følge 

af medieaftalen for 2012-2013 vil DR’s adgang til sponsorering fremover 

blive begrænset. Endvidere vil adgangen til produktplacering for alle tv-

stationer blive indskrænket til få programtyper. Siden indførelsen af regler-

ne om produktplaceringen har Radio- og tv-nævnet dog ikke behandlet 

sager, der vedrørte produktplacering.   

 

Sagerne fordelt på stationerne ser ud som følger:* 

 

 Sager 

om ind-

hold af 

reklamer 

Sager om 

reklamers 

identifikation 

(skjult re-

klame) 

Sager 

om om-

fang / 

placering 

af re-

klamer 

Sager om 

sponsorering 

Sager 

i alt 

TV 

2/DANMARK 

A/S og de 

regionale TV 

2-stationer 

12 

 

5 

 

 

4 (+1) 

 

1 (+3) 

 

22 

DR 0 

 

5 (+1) 

 

0 6  

 

11 

DK4 0 1 0 (+1) 0 1 

                                                 
4 Bekendtgørelse nr. 338 af 16. april 2011 om reklame og sponsorering mv. af programmer i 

radio og fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af partnerska-

ber. 



  21 

 

Lokal-tv 1 1 (+3)  0 3 5 

Radiostationer 0 1 0 0 1 

I alt 13 13 4 10 40 
*Mange af sagerne vedrørte flere områder, fx både skjult reklame og sponsorering. 
De i parentes angivne sager betegner sager, som også vedrørte det pågældende 
område. I optællingen af sagerne er disse alene regnet med i forhold til afgørelser-

nes hovedvægt.  

 

 

Sager fordelt på klagere ser således ud:* 

 

 Sager 

om ind-

hold af 

reklamer 

Sager om 

reklamers 

identifikation 

(skjult re-

klame) 

Sager 

om om-

fang / 

placering 

af re-

klamer 

Sager om 

sponsorering 

Sager 

i alt 

Klager fra pri-

vatpersoner 

11 12 (+1) 4 6 (+2) 33 

Klager fra 

konkurrenter 

2 1 (+3) 0 3 6 

Klager fra for-

eninger og 

andre myn-

digheder 

0 0 0 0 0 

Sager Nævnet 

har taget op 

af egen drift 

0 1 0 (+1) 0 1 

I alt 13 14 4 9 40 
*Mange af sagerne vedrørte flere områder, fx både skjult reklame og sponsorering. 
De i parentes angivne sager betegner sager, som også vedrørte det pågældende 
område. I optællingen af sagerne er disse alene regnet med i forhold til afgørelsens 

hovedvægt.  
 
 

9.1. Sager om reklamers indhold 

I relation til kapitel 3 i reklamebekendtgørelsen fordelte de 13 sager om 

reklamers indhold sig således: 

 

11 af sagerne vedrørte bekendtgørelsens § 8, stk. 1, hvorefter reklame 

udsendt i radio og fjernsyn skal være lovlig, sømmelig, hæderlig og sand-

færdig og være udformet med behørig social ansvarsfølelse. Bestemmelsen 

har karakter af en generalklausul og sagerne omhandlede tillige andre, 

mere specielle bestemmelser i bekendtgørelsen.  

 



  22 

6 af de nævnte sager vedrørte således også bekendtgørelsens § 8, stk. 2, 

hvorefter reklamer skal være i overensstemmelse med markedsføringslo-

ven og i øvrigt respektere alment accepterede reklameetiske normer. Alle 6 

sager angik spørgsmålet, om reklamerne var vildledende, og dermed i strid 

med markedsføringslovens §§ 1 og 3. I to af sagerne fandt nævnet, at op-

lysningstekster i reklamen var for små og for omfattende til, at seeren 

kunne nå at opfatte indholdet.   

 

To sager vedrørte bekendtgørelsens § 10, stk. 2, hvorefter reklamer i ra-

dio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester ikke må skade 

respekten for den menneskelige værdighed eller indeholde eller fremme 

nogen forskelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk oprindelse, na-

tionalitet, religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering. Næv-

net fandt ikke, at der i disse to sager var tale om overtrædelser af regler-

ne.  

 

En sag vedrørte bekendtgørelsens § 10, stk. 3, hvorefter reklamer i radio 

og fjernsyn ikke må tilskynde til adfærd i strid med hensynet til sikkerhe-

den i hjemmet, på arbejdspladsen eller i trafikken, eller til farlig, uansvar-

lig, sundhedsskadelig eller miljøskadelig adfærd i øvrigt. Nævnet fandt ik-

ke, at reglerne var overtrådt.  

 

To af sagerne vedrørte bekendtgørelsens § 14, hvorefter reklamer i radio, 

fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester for lægemidler og 

sundhedsydelser kan udsendes i henhold til regler fastsat herom i lov om 

lægemidler og lov om markedsføring af sundhedsydelser eller regler fastsat 

i medfør heraf. Nævnet fandt i begge sager, som vedrørte reklamer for 

lægemidler, at der var tale om overtrædelse af reglerne om reklamer på 

dette område.    

 

Derudover behandlede nævnet en sag som vedrørte § 15, stk. 1 og 2, i 

reklamebekendtgørelsen, som forbyder udsendelse af reklamer for ar-

bejdsgiverorganisationer, fagforeninger, religiøse bevægelser samt valgte 

medlemmer eller opstillede kandidater til politiske forsamlinger i fjernsyn, 

samt udsendelse af reklamer for politiske budskaber i perioden fra tids-

punktet for udskrivelse af valg til politiske forsamlinger eller folkeafstem-

ninger og indtil afholdelsen af valget eller afstemningen. Eftersom sagen 

omhandlede et redaktionelt program, og ikke en reklame, fandt nævnet 

ikke, at de nævnte regler var overtrådt. 

  

Endelig behandlede nævnet en sag om reklamebekendtgørelsens § 22, stk. 

2, som forbyder, at personer, der har tilknytning til programmer rettet til 



  23 

børn under 14 år på det pågældende programforetagende, medvirker i re-

klamer udsendt af dette for produkter af særlig interesse for børn under 14 

år. Nævnet fandt, at to af TV 2’s børneværters medvirken i en reklame for 

en feriepark var i strid med dette forbud.  

 

Sagernes resultat vises i nedenstående tabel:  

 
Afgørelser om reklamers indhold 

 Reklamen er i 

strid med gæl-

dende lovgivning  

Reklamen er ikke 

i strid med gæl-

dende lovgivning 

I alt 

TV 2/DANMARK 

A/S og de regiona-

le TV 2-stationer 

7 

 

 

5 

  

12 

Lokal-tv 0 1  1 

I alt 7 6 13 

 

 

9.2. Sager om skjult reklame 

Ved vurderingen af, hvorvidt der i et program foreligger skjult reklame for 

en vare, tjenesteydelse eller en virksomheds varemærker i strid med reg-

lerne herom, benytter Radio- og tv-nævnet kriteriet ”uberettiget fremhæ-

velse”, som beskrevet i Kommissionens fortolkningsmeddelelse af 28. april 

2004 om visse aspekter ved bestemmelserne i direktivet ”Fjernsyn uden 

grænser”5 vedrørende direktivets definition af skjult reklame.  

 

I 2012 har Nævnet truffet afgørelse i 13 sager om skjult reklame. Yderlige-

re 4 sager omhandlede i deres hovedvægt bl.a. sponsorering, men vedrør-

te også spørgsmål om skjult reklame.  

 

Sagernes resultat vises i nedenstående tabel:  

 
Afgørelser om reklamers identifikation* 

 Skjult reklame Ikke skjult re-

klame 

I alt 

TV 2/DANMARK 

A/S og de regio-

nale TV 2-

stationer 

2  

  

3 

  

5 

                                                 
5 Direktiv 89/552/EØF, som senere ændret ved AVMS-direktivet, direktiv 2010/13/EU om 

audiovisuelle medietjenester. 



  24 

DR 0 5 (+1) 5 

DK4 1 0 1 

Lokal-tv 0 (+3) 1  1 

Radiostationer 0 1 1 

I alt 3  10 13 

 
*De i parentes angivne sager betegner sager, som også vedrørte skjult reklame. I 
optællingen af sagerne er disse alene regnet med i forhold til afgørelsens hoved-
vægt. 

 
 

9.3. Placering og omfang af reklamer 

I 2012 har Nævnet i 4 sager truffet afgørelse om placering af reklamer, jf. 

radio- og fjernsynslovens kapitel 11 og reklamebekendtgørelsens kapitel 2. 

Nævnet vurderede i disse sager navnlig spørgsmålet, om placeringen af 

reklameblokke imellem to eller flere dele af samme udsendelse var i over-

ensstemmelse med reglerne herom. Nævnet lægger ved denne vurdering 

bl.a. vægt på, om de programmer, hvorimellem der placeres reklamer, har 

karakter af flere selvstændige programmer, eller om der er tale om ét 

samlet program.  I sidstnævnte tilfælde er placeringen af reklamer ikke 

lovlig.  

 

To yderligere sager omhandlede i deres hovedvægt bl.a. reklamers identifi-

kation, men vedrørte også spørgsmål om reklamers placering og omfang.  

 

Sagernes resultat vises i nedenstående tabel:  

 

Afgørelser om reklamers placering/omfang* 

 Placering/omfang 

i strid med gæl-

dende lovgivning 

Placering/omfang 

ikke i strid med 

gældende lov-

givning 

I alt 

TV 2/DANMARK 

A/S og de regio-

nale TV 2-

stationer 

2 2 (+1) 4 

DK4 0 0 (+1) 0 

I alt 2 2  4 

 
*De i parentes angivne sager betegner sager, som også vedrørte reklamers place-
ring/omfang. I optællingen af sagerne er disse alene regnet med i forhold til afgø-
relsens hovedvægt. 

 



  25 

9.4. Sponsorering  

I 2012 har Nævnet truffet afgørelser om sponsorering, jf. radio- og fjern-

synslovens kapitel 11 og reklamebekendtgørelsens kapitel 4 i 10 sager. 

Hertil kommer 3 sager, som i deres hovedvægt omhandlede skjult reklame, 

men som også vedrørte spørgsmål om sponsorering.  

 

6 af disse sager vedrørte sponsorering af programmer sendt på DR. Næv-

net fandt i de fleste af sagerne, at reglerne om sponsorkrediteringers ud-

formning og/eller placering eller reglerne om præsentationen af sponsore-

rede præmier var overtrådt. 

 

Sagernes resultat vises i nedenstående tabel:  

 

Afgørelser om ulovlig sponsorering* 

 Ulovlig sponsore-

ring 

Lovlig sponsore-

ring 

I alt 

TV 2/DANMARK 

A/S og de regio-

nale TV 2-

stationer 

1 (+3) 0 1 

DR 5 1 6 

Lokal-tv 3 0 3 

I alt 9 1 10 
*De i parentes angivne sager betegner sager, som også vedrørte sponsorering. I 
optællingen af sagerne er disse alene regnet med i forhold til afgørelsernes hoved-
vægt. 

 
 

Nævnets afgørelser om reklamer i 2012 kan ses her:  

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/reklamer-i-radio-og-tv/afsluttede-reklamesager/arkiv-

reklameafgoerelser/afgoerelser-2012/ 

 

 

 

10. Boxer TV A/S – ændringer af tilladelser 

10.1. Boxer 

Radio- og tv-nævnet tildelte den 4. april 2008 Boxer tilladelsen til distribu-

tion af lyd og billedprogrammer ved hjælp af jordbaserede tv-

sendemuligheder. 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/reklamer-i-radio-og-tv/afsluttede-reklamesager/arkiv-reklameafgoerelser/afgoerelser-2012/
http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/reklamer-i-radio-og-tv/afsluttede-reklamesager/arkiv-reklameafgoerelser/afgoerelser-2012/


  26 

 

Af tilladelsen fremgår det bl.a., at Boxer senest den 30. september 2011 

skal lancere og distribuere mobil-tv via DVB-H standarden på MUX 6 med 

en indendørs dækning til håndholdt modtager med antenne i 1,5 m højde 

og 5 procent stedsandsynlighed på minimum 37 procent. 

 

Efter ansøgning fra Boxer traf Radio- og tv-nævnet den 8. marts 2011 af-

gørelse om udskydelse af forpligtigelsen til at lancere og distribuere mobil-

tv via DVB-H standarden til 30. september 2013.  

 

Den 27. april 2012 ansøgte Boxer Radio- og tv-nævnet om ophævelse af 

forpligtigelsen til at lancere og distribuere mobil-tv via DVB-H standarden 

samt ansøgte om tilladelse til anden anvendelse af MUX 6. Boxer oplyste 

tillige, at Boxer ønskede at anvende MUX 6 til distribution af tv-kanaler og 

om muligt også til mobil-tv af den anden standard en DVB-H. Boxers be-

grundelse for ansøgningen var, at der ikke var udsigt til, at lanceringen og 

distributionen af mobil-tv via DVB-H standarden ville blive succesfuld – og 

siden ansøgningen om udsættelse blev indgivet, har udviklingen vist, at 

DVB-H vil blive opgivet som teknologi og således ikke blive udrullet i noget 

marked.  

 

Ved afgørelse af 4. juli 2012 fandt Radio- og tv-nævnet, at Boxer skulle 

fritages for forpligtigelsen til at lancere og distribuere mobil-tv via DVB-H 

standarden i MUX 6, men forpligtigelsen til at lancere og distribuere mobil-

tv i MUX 6 skulle i øvrigt bestå uændret. Forpligtigelsen til at lancere og 

distribuere mobil-tv i MUX 6 blev samtidig udskudt i tre år til 1. juli 2015, 

idet Boxer i den forbindelse blev tilpligtet hvert år i sin redegørelse at 

fremkomme med oplysninger om den internationale udvikling inden for 

markedet for lancering og distribution af mobil-tv i DTT nettet, samt om 

Boxers aktive deltagelse heri og arbejde for lanceringen i Danmark herun-

der planer for tidsramme for lancering og distribution af mobil-tv i MUX 6.  

 

Samtidig besluttede Radio- og tv-nævnet indtil videre at give Boxer tilla-

delse til at anvende MUX 6 til distribution af HD-kanaler dog under forud-

sætning af, at bekendtgørelsens og tilladelsens vilkår om dækningsgrad, 

udbud af kanaler, programpakker mv. i MUX 3 – 5 fortsat blev overholdt. 



  27 

Det blev endvidere besluttet, at distributionen af HD-kanaler i MUX 6 ikke 

må udgøre en hindring for fremtidig distribution af mobil-tv efter tilladel-

sens vilkår. 

 

Desuden har Radio- og tv-nævnet i 2012 truffet afgørelse om Boxers an-

modning om regulering af den gennemsnitlige pris pr. kanal i programpak-

kerne efter forbrugerprisindekset. Den gennemsnitlige pris blev således 

ændret fra kr. 17,21 til kr. 18,96 (2012), og nævnet tog endvidere juste-

ringen af Boxers gennemsnitlige antal kanaler pr. pakke fra 3,67 til 3,76 til 

efterretning.  

 

Afgørelserne og relevant materiale i sagen kan ses her: 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/distributoerer-af-digitalt-

tv/boxer-tv-as/afgoerelser/ 

 

10.2. Ændringer i tilladelser udstedt efter udbud 

Tilladelser, der er udstedt efter et udbud kan kun ændres under særlige 

omstændigheder. Ved Radio- og tv-nævnets godkendelse af ændringer 

lægges der afgørende vægt på, at de udbudsretlige principper overholdes.  

 

Ændringer, der indebærer, at andre tilbudsgivere end de oprindeligt antag-

ne kunne tænkes at ville have deltaget i tilbudsgivningen, kan derfor ikke 

tillades, såfremt betingelserne var en del af det oprindelige udbudsmateria-

le, eller ændringen havde gjort det muligt at antage et andet tilbud end det 

antagne.  

 

Endvidere vil der ikke kunne gives tilladelse til ændringer, der i betydeligt 

omfang udvider tilladelsen til at omfatte tjenesteydelser, der ikke oprinde-

ligt var fastsat heri. Dette antages at gælde både kvantitative og kvalitati-

ve ændringer i kontrakten. 

 

Endelig vil der ikke kunne gives tilladelse til ændringer i tilladelsens øko-

nomiske balance til fordel for den vindende tilbudsgiver på en måde, som 

ikke er fastsat i de oprindelige udbudsbetingelser. 

 



  28 

11. Internationalt arbejde  

 

Nævnets sekretariat har på Nævnets vegne i maj 2012 deltaget i et møde i 

European Platform of Regulatory Authorities, idet et planlagt møde, der 

skulle have fundet sted i november i Jerusalem blev aflyst.  

 

Dagsordenen for det afholdte møde i Slovenien var: 

- Nye medier og regulering  

- Jurisdiktion 

- Lokale medier  

- Regulering af nyheder og aktualitetsudsendelser  

- Fremtidens kommercielle kommunikation 

 

Herudover har sekretariatet deltaget i et uformelt møde med de nordiske 

søstermyndigheder, og i et møde i EU-kommissionens arbejdsgruppe vedr. 

direktivet om audiovisuelle medietjenester, direktiv 2010/13/EU, AVMS-

direktivet. 


