28. juni 2017
<y

14—-3'(

TE—

Sendt til:

Afggreise om tilsyn med |G

Sammendrag
Radio- og tv-naevnet har fert tilsyn med NN

programvirksomhed og driftstilskud.

Radio- og tv-naevnet har nu taget stilling i sagen og truffet afgorelse
om at der sker fuld og endelig inddragelse *
programtilladelse per 1. juli 2017, samt at driftstilskuddet for perioden
1. juli - 31. december 2017 bortfalder.

Sagens oplysninger

Neevnet har i forbindelse med sagen korresponderet med en klager, to
journalster fra henoicsvis [N

samt

De respektive korrespondancer beskrives hver for sig.

Kiager
Den 12. marts 2017 modtog naevnet en mail fra klager. Det fremgik af

mailen, at klager havde undret sig over navnets tildeling af

programtilladelse samt tilskud til [ N NN,

Klager oplyste i mailen, at

Klager oplyste endvidere, at _ i sin ansggning om tilladelse
til at sende ikkekommercielt TV fejlagti

Derudover pdpegede
beskrivelse af programfladen, som

klager, at det af

MINISTERIET

SLOTS-O0G KULTURSTYRELSEN

Radio- og tv-neevnet

Grace Bondebjerg Suhadi
Fuldmaegtig, cand.jur.

gns@slks.dk
www.slks.dk



Side 2

blev indsendt i forbindelse med ansggning om programtilladelse

Den 13. marts 2017 oplyste neevnet, at navnet ville fremme sagens
behandling og drgfte sagen pd sit mgde den 31. marts 2017. Det
aftaltes herefter, at klager ville blive orienteret om naevnets afggrelse
efter naevnsmgdet.

Journalist fra
Journalisten fik den 16. januar 2017 aktindsigt i _

regnskaber uden at oplyse naermere om baggrunden herfor.

Journalisten var sat cc p8 den mail, som klageren havde sendt til
neevnet den 12. marts 2017. Journalisten skrev herefter den 13. marts
2017 en mail til naevnet og oplyste, at denne havde skrevet en artikel
om som blev bragt samme dag, om, at

ikke i ansggningen om tilskud

og tilladelse havde oplyst herom.

Journalisten spurgte i mailen, om dette forhold ville have betydning for
stationens programtilladelse samt tilskud.

Samme dag den 13. marts 2017 skrev navnet samme svar til
journalisten som tidligere var sendt til klager, nemlig at navnet ville
fremme sagens behandling og drgfte sagen pa sit mgde den 31. marts
2017. Det aftaites herefter, at journalisten ville blive orienteret om
nzevnets afggrelse efter naevnsmgdet.

Journalist fra

Den 13. marts 2017 modtog naevnet en henvendelse fra en journalist

fra . Journalisten gjorde i sin henvendelse
opmaerksom pa, at saelger reklamer pd bdde tv og pé sin
hjemmeside samt via infoskarme, der er opsat forskellige steder i
Fredericia, og at dette ggres via et skjult enkeltmandsfirma.

Journalisten pegede derudover p§, at _ havde en fordel

frem for gvrige netaviser, idet denne mente, at selskabet driver en
netavis for offentlige midler.

Naevnet ringede samme dag, dvs. den 13, marts 2017, til journalisten,

og oplyste, at naevnet pa sit mgde den 31. marts 2017 ville behandle
en sag vedrgrende _, og at journalistens bemaerkninger




Side 3

ville blive behandiet i den forbindelse. Det aftaltes afslutningsvis, at

journalisten ville sende uddybende oplysninger i relation til
problemstillingen vedrgrende H og _, og at
journalisten ville blive orienteret om naevnets afggrelse efter
navnsmgdet.

Journalisten sendte herefter samme dag yderligere oplysninger om
forholdet mellem og W Journalisten
oplyste, at har infoskeerme heaengende i
butikker, i arbejdsformidlingen og pa . Journalisten
ODW har samme adresse som

at udstyr bliver brugt af . Endelig havde
journalisten vedhaeftet fakturaer til udstedt af
_, som blandt andet er for kgb af reklamer, som skulle

sendes pd infoskaermene.

Den 13. marts 2017 kl. 8.37 ringede _ til naevnet for at

oplyse om, at i sin ansggning om programtilladelse ikke
havde oplyst om

oplyste desuden, at man havde veaeret i tvivl om,
hvorvidt skulle have veeret oplyst i forbindelse med

ansggningen.

rts 2017, sendte naavnet en

BN o sourotc om

Senere samme dag, dvs. den 13. ma
hgring med frist den 20. marts 2017 til
fglgende:

Blom stationen har bemaerkninger til, at | NG i sin

ansggning om tilladelse til at sende ikkekommercielt tv har

oplyst, at [N

Blom stationen har bemarkninger til, at det af [ NN

Bl beskrivelse af programfladen fremgdr, | EEGTNNGE

o Er det korrekt, at | s='cer reklame p8 bdde tv og
via sin hjemmeside samt infoskaerme, der er opsat forskellige
steder i I, og at dette ggres via et enkeltmandsfirma?




Side 4

e Er det korrekt, at der drives en netavis for offentlige midler?

Neevnet oplyste desuden i mailen, at _ i forbindelse med
sin__ansggnin om rogramtilladelse skulle have oplyst om

Neevnet modtog hgringssvar fra _ den 20. marts 2017 og
kvitterede for modtagelsen og oplyste, at sagen forventedes behandlet
af navnet den 31. marts 2017.

bekreeftede i sit hgringssvar af 20. marts 2017, at

_ oplyste, at foreningen ikke havde forsggt at tilbageholde
oplysninger om H men at spgrgsmalet ikke blev

forstdet til ogsd at omfatte oplysninger om

_ pegede p3i at det ikke af denne formulering var tydeligt,

at dette ogsa omfattede

at dette skal forstds som et administrativt




Side 5

0g
at opgaver som konsekvens nogle gange var blevet aflyst.

_ oplyste desuden, at der ikke blev solgt reklamer via tv,
hjemmesiden eller infoskaerme, men at der havde vezret en
sponsoraftale i 2015-2016. — oplyste, at der i 2013 havde
vaeret et enkeltmandsfirma, som havde forsggt at skabe et
eksistensgrundlag ved at opsaette infoskaerme. h oplyste,
at der i dag er tre infoskaerme tilbage, hvoraf den ene ejes af den
erhvervsdrivende selv, og at frivillige fra forsgger at fa

adgang til de gvrige infoskaerme med henblik pa, at foreninger kan
annoncere arrangementer.

— oplyste, at der ikke blev drevet en netavis via

foreningens hjemmeside, men at opslagene ofte havde en tilknytning
til tv-stationens indslag, og at opslagene ikke var finansieret.

Afslutningsvis bemaerkede at foreningen ikke mente, at
den manglende oplysning om havde haft

indflydelse pd naevnets tildeling af tilladelser ved udbuddet i 2

013, o
at udbudsveiledninien burde have vaeret mere preaecis, i

ey
F
I —
T —




Side 6

Anmodning om udsaettelse af sagens behandlin
Den 30. marts 2017 anmodede ﬁ om, at sagen vedrgrende

stationen, som oprindeligt skulle behandles den 31. marts 2017, blev
udsat, idet ﬂ gnskede, at en advokat skulle kigge p3
sagen, inden der blev truffet afggrelse. Nazevnet imgdekom
anmodningen den 3. april 2017. Derudover anmodede

om at holde to ugers ferie i perioden 4. - 17. april 2017, hvilket blev
godkendt.

Den 4. april oplyste naevnet overfor klager samt de to journalister, at
sagens behandling var udsat til naevnets nzaeste mgde den 9. maj 2017,

Den 19. april 2017 modtog nasvnet hgringssvar fra _

Hgringssvaret bestod af et brev fra advokat Jesper Brock fra Ret og
Rad samt en rackke erkleeringer fra virksomheder om, at disse havde
haft en infoskaerm opsat i perioden 2013-2015.

Advokat Jesper Brock har i sit brev anfgrt, at der er tale om en
misforstdelse af sporgsmailet, at der ikke har vaeret en vejledning til
besvarelsen af spgrgsmaélet, og at spgrgsmalet burde omformuleres.
Derudover fremgar det af hgringssvaret, at Jesper Brock ikke mener
at der efter

Endelig har Jesper Brock anfgrt, at han ikke mener, at _

fejl ville have haft indflydelse p3 tildelingen af tilskud, og at fejlen
maksimalt burde medfgre en “Igftet pegefinger”.

Hgring af 1. juni 2017

Naevnet fandt pd sit mgde den 9. maj 2017 anledning til at kigge
naermere  pa sagen og konsulterede i den forbindelse
Kammeradvokaten, I forlengelse heraf sendte naevnet den 1. juni
2017 en hgring til som sggte at belyse




Side 7

blev sdledes bedt om at indsende dokumentation for

Neevnet modtog hgringssvar fra juni 2017. Det
fremgik blandt andet af hgringssvar, at

Stationen oplyste, at
der om morgenen er redaktionsmgder, hvor dagens opgaver fordeles

enkeltstaende lejlighedsvise

oplyser, at det kunne vare relevant med .

- pd storre redaktioner, men at _stationens daglige
redaktion bestar af 2-3 medarbejdere _ hvorfor
der ikke er behov for saerlige nedskrevne retningslinier 0g at dette
ville medfgre et urimeligt ressourceforbrug.

Radio- og tv-naevnets vurdering

Radio- og tv-naevnet har fort tilsyn med programvirksomheden i
henhold til § 42, nr. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf.
lovbekendtggrelse nr. 255 af 20. marts 2014. Naevnet har pd sit mgde
den 20. juni 2017 behandiet sagen.

Programtilladelsen

Neevnet bemeerker, at regler om tilbagekaldelse, herunder § 50, stk. 1,
i radio- og fjernsynsloven, sjzeldent indebzerer, at tilbagekaldelse pd
andet grundiag er udelukket. P& denne baggrund vurderer naevnet ikke
at, § 50, stk. 1, i radio- og fjernsynsloven, indebzerer, at
tilbagekaldelse ikke kan ske efter de almindelige forvaltningsretlige
grundsastninger.




Side 8

Det lzegges til grund, at naevnet med en tilbagekaldelse af |
- programtilladelse sgger at varetage to hensyn:

I . cnyttelse af den meddelte programtilladelse
ikke sker i strid med [N

Naevnet bemaerker for s3 vidt angdr det farste hensyn, at der er tale
om en problemstilling Naavnet
vurderer, at da det fglger af bekendtggrelsen om ikkekommercielt tv i
MUX 1, at der er adgang til at

For s vidt angdr den anden problemstilling vurderes det, at nasvnet
har en pligt til at inddrage programtilladelsen, og at der lovligt kan
laegges veegt p3 dette, da bekendtggrelsen om ikkekommercielt tv i
MUX 1

Naevnet vurderer, at det afggrende ma vare, om der best3r [N

som fgige af NN

programvirksomhed.

Neevnet bemazerker, at [EEMEM trods opfordring ikke har

tilvejebragt betryggende oplysninger om [N

B \vnet  I=gger sSledes il grund, [

0g bemeaerker endvidere, at
det ikke kan tillzegges betydning, at

ikke har afvist, at

Derudover bemaerker naevnet, | NEEEEEE 2cvokat Jesper Brock

Naevnet lzegger derfor til grund, at der er grundlag for at antage, at




Side 9

Det bemaerkes, at en tilbagekaldeise af programtilladelsen er et

intensivt indgreb, som skal ses i lyset af, at | NN nor

tilbageholdt vaesentlige oplysninger for naevnet i forbindelse med sin
ansggning om programtilladelse

Da tilbagekaldelsen sdledes skyldes et forhold, som kan bebrejdes

og da hensynet til, [N --
tungtvejende, er det naevnets vurdering, at [ B berettigede
forventninger ikke har en sddan vaegt, at programtilladelsen ikke kan

tilbagekaldes. Nzevnet finder, at inddragelsen er proportionel, da
formdlet med inddragelsen ikke i tilstraekkelig grad vil kunne
imgdekommes ved fastsaettelse af vilkar.

P& denne baggrund finder naevnet, at der er grundlag for, at nasvnet
efter de almindelige forvaltningsretlige grundsaetninger vil kunne

tilbagekalde [N programtilladelse, [N

Neaevnet inddrager sdledes [N programtilladelse fuldt og
endeligt med hjemmel i de almindelige  forvaltningsretlige

grundsaetninger per 1. juli 2017.

Driftstilskud

I criftstilskud vil fra 1. juli 2017 og frem bortfalde som
en direkte konsekvens af inddragelsen af programtilladelse, da den
forudsatte programvirksomhed ikke gennemfgres, jf. § 36, stk. 1, i
MUX 1-bekendtggreisen,

Radio- og tv-naevnet kan herved opggre et tilbagebetalingskrav pa i alt
314.250 kr.

Da 2. rate for driftstilskuddet til [ RN .doer 314.250 kr., vil
belgbet ikke komme til udbetaling, idet tilskuddet er bortfaldet.

Projekttilskud til forsggsordningen
I ocarer sit projekttilskud til forsag med produktion og

distribution af ikkekommerciel lokal-tv pd internettet p§ 191.416 kr.,
da stationen har bevaret sin programtilladelse 0g sit driftstilskud i hele




Side 10

forsggets periode, jf. § 19, stk. 4 og 5, i bekendtggrelse nr. 70 af 22.
januar 2016 om forsgg med produktion og distribution af
ikkekommerciel lokal-tv pd internettet (forsggsordningen), og sdledes
har opfyldt kravene herfor. | forsegsperiode var den 15.
juni 2016 - 14. juni 2017 og er afsluttet.

Neevnet skal i forlzngelse heraf pdpege, at NN trods
inddragelse af programtilladelsen til udgvelse af programvirksomhed i
MUX 1 fortsat er forpligtet til at indsende en rapport om det
gennemfgrte forsgg, jf. § 19, stk. 2, i forsggsordningens
bekendtggrelse.

Registreringer til

Med henblik pd at afdaekke programvirksomheden for de to
registreringer til vil naevnet fgre tilsyn
med de to registreringer, jf. § 42, nr. 2, i radio- og fjernsynsioven.

betragtninger og

finder navnet ikke, at der er
anvender _ udstyr.
Der er ydermere ikke forbud mod at sende reklamer pa en registreret
tv-kanal eller noget til hinder for, at udsteder fakturaer
til fx som bringes pa infoskarmene.

Det skal bemaerkes, at i denne henseende ikke er et
skjult enkeltmandsfirma, som journalisten oplyser

For s3 vidt angdr journalisten fra
spgrgsmal vedrgrende
noget til hinder for, at

P8 baggrund
heraf har Radio- og tv-nzevnet truffet folgende

AFGORELSE:

Radio- og tv-navnet inddrager | programtilladelse til

udgvelse af programvirksomhed i MUX 1 fuldt og endeligt per 1. juli
2017 med hjemmel i de almindelige  forvaltningsretlige
grundsaetninger.

Derudover bortfaider MMM driftstiskud per 1. juli - 31.

december 2017 pd i alt 314.250 kr., jf. § 36, stk. 1, | bekendtggrelsen
om ikkekommercielt tv i MUX 1 og § 92 a, stk. 3, i radio-og
fjernsynsloven.

!-' f/‘/ 9] I 4 R
(/e o™ 707}
Caroline Heide-Jgrgensen
Formand




