
15. marts 2021 

 

Radio- og tv-nævnet 

 

Grace Bondebjerg Suhadi 

Specialkonsulent, cand.jur. 

 

rtv@slks.dk 

www.slks.dk 

 

 

 

Aarhus Lokalradio og TV 

 

Sendt til: farmont@gmail.com 

 

Afgørelse vedrørende anvendelsen af kaldenavn 

 

Sammendrag  

Radio- og tv-nævnet er blevet opmærksom på, at der er fremkommet 

nye oplysninger vedrørende foreningen Aarhus Lokalradio og TVs brug 

af kaldenavne i forbindelse med stationen LTV – Djursland-Aarhus-

Samsø, tidligere LTVOJ. De nye oplysninger fører til, at nævnets 

afgørelse om foreningens anvendelse af kaldenavne af den 23. januar 

2020 ikke blev truffet på et fuldt oplyst grundlag, da oplysninger fra 

Aarhus Lokalradio og TV, der lå til grund for afgørelsen, var 

ufuldstændige. Derudover er der fremkommet nye oplysninger i sagen 

om foreningens bestyrelsesmedlemmer, herunder udskiftninger af disse.  

 

Radio- og tv-nævnet har nu taget stilling i sagen og truffet afgørelse om 

at inddrage Aarhus Lokalradio og TV's programtilladelse til stationen LTV 

– Djursland-Aarhus-Samsø fra og med 1. april til og med 30. april 2021, 

jf. § 50, stk. 1, nr. 1, i radio- og fjernsynsloven. Derudover bortfalder 

tilsagnet om tilskud for april 2021, og 65.270 kr. kræves derfor 

tilbagebetalt, jf. § 92a, stk. 3, i radio- og fjernsynsloven.  

 

Nævnet understreger, at fremtidige overtrædelser af oplysningspligten, 

jf. § 25, stk. 4, i bekendtgørelsen om ikkekommercielt tv i MUX 1, kan 

medføre, at nævnet inddrager programtilladelsen midlertidigt eller 

endeligt. 

 

Sagens oplysninger 

Radio- og tv-nævnet modtog den 8. juni 2019 ansøgning om 

programtilladelse til MUX 1 fra foreningen Aarhus Lokalradio og TV med 

stationen LTVOJ (sidenhen ændret navn til LTV – Djursland-Aarhus-

Samsø). 

 

Af ansøgningen fremgik det, at foreningens kontaktperson var Jouko 

Kukkamäki (JK). Derudover var der vedlagt et bilag med en oversigt over 

de faglige kompetencer tilknyttet stationen. Dokumentet var 

underskrevet af JK, som var angivet som stationens redaktionsleder.  

 

mailto:mic@slks.dk


 

Side 2 

I forbindelse med sagens behandling havde nævnet fremsendt en høring 

til Aarhus Lokalradio og TV den 11. juli 2019 angående foreningens 

vedtægter, da det ikke fremgik, hvordan foreningens revisor blev valgt. 

Den 12. juli 2019 modtog nævnet svar fra foreningen i form af en mail 

med et vedhæftet dokumentet. Mailen var signeret af JK. Det 

vedhæftede dokument var signeret på følgende måde: ”Jouko 

Kukkamäki, Aarhus Lokalradio og TV bestyrelsens sekretær”.  

Nævnet traf på sit møde den 4. oktober 2019 afgørelse om at tildele 

programtilladelse til Aarhus Lokalradio og TV med stationen LTVOJ i 

forbindelse med sin behandling af udbuddet af programtilladelser til MUX 

1. 

 

Klage over brug af kaldenavn og sammenfald af bestyrelsesmedlemmer 

Den 2. november 2019 modtog nævnet en henvendelse vedrørende en 

række ikkekommercielle lokalstationer i Østjylland, som alle skulle være 

tilknyttet foreningen Aarhus Global Media, herunder Aarhus Lokalradio 

og TV.  

 

Det fremgik af klagen, at Aarhus Lokalradio og TV havde anført JK som 

kontaktperson i sin ansøgning om programtilladelse, at denne person var 

en ikkeeksisterende person, og at den samme JK også fremgik som 

stationsleder og ansvarlig chef på Aarhus Lokalradio og TV's 

hjemmeside.  

 

Den 23. november 2019 indsendtes et høringssvar fra en person, A, som 

svarede på vegne af Aarhus Lokalradio og TV. Det fremgik bl.a. af 

høringssvaret, at JK var et kaldenavn for en person, som var tilknyttet 

Aarhus Lokalradio og TV som stationsleder i forbindelse med 

ansøgningen om programtilladelse til MUX 1, og at denne person afgik 

ved døden i sommeren 2019.  

 

Nævnet traf den 23. januar 2020 afgørelse om at påtale Aarhus 

Lokalradio og TVs anvendelse af et kaldenavn i ansøgning om 

programtilladelse og driftstilskud for LTVOJ, idet det følger af § 20, stk. 

4, i den dagældende bekendtgørelse, at Radio- og tv-nævnet kan kræve 

de oplysninger, som nævnet finder nødvendige for behandlingen af 

ansøgningen. 

 

I afgørelsen konstaterede nævnet, at kaldenavnet JK blev anvendt af 

Aarhus Lokalradio og TV i forbindelse med tv-kanalen LTVOJ. Nævnet 

konstaterede ydermere, at JK var kaldenavn for én fysisk person, som 

var tilknyttet Aarhus Lokalradio og TV. Nævnet bemærkede i den 

forbindelse, at JK var anvendt i ansøgningen om programtilladelse og 

stod angivet som kontaktperson. Derudover havde Aarhus Lokalradio og 

TV i forbindelse med sin ansøgning om programtilladelse indsendt et 

bilag med en programbeskrivelse.  



 

Side 3 

Af bilaget fremgik det, at JK var redaktionsansvarlig. JK havde 

underskrevet dette bilag med JK’s signatur.  

 

Nævnet gjorde endvidere opmærksom på, at ansøger i forbindelse med 

indsendelse af ansøgning om programtilladelse og driftstilskud 

erklærede rigtigheden af oplysninger angivet deri. Derudover 

indskærpede nævnet, at der ikke måtte angives urigtige oplysninger, 

herunder kaldenavne, i ansøgninger om programtilladelser og 

driftstilskud samt øvrige korrespondance med Radio- og tv-nævnet. 

 

Artikler om Aarhus Global Media og lokalstationerne 

I juni, august og september 2020 blev der bragt en række artikler om 

Aarhus Global Media og de stationer, der kunne relateres til denne 

forening, herunder Aarhus Lokalradio og TV. 

 

Den 7. september 2020 bragte Indblik.net artiklen ”Mere navnerod: 

Radiochef brugte afdød partners alias”. Det fremgik af artiklen, at 

kaldenavnet JK ikke alene var blevet anvendt af én person, men også af 

en anden person, A, den 12. juli 2019 overfor nævnet.  

 

Høring af Aarhus Lokalradio og TV den 23. oktober 2020 

På baggrund af de nye oplysninger vedrørende anvendelsen af 

kaldenavnet JK, som fremgik af artiklen bragt i Indblik.net den 7. 

september 2020 besluttede Radio- og tv-nævnet på sit møde den 24. 

september 2020 at høre Aarhus Lokalradio og TV herom. 

 

Der blev sendt en høring til foreningen den 23. oktober 2020, hvori 

nævnet bad om foreningens bemærkninger til: 

 

- Hvorfor en yderligere person, A, også havde anvendt navnet JK i 

et høringssvar til Radio- og tv-nævnet den 12. juli 2019, selvom 

foreningen i høringssvaret af 23. november 2019 til nævnet 

havde oplyst, at kaldenavnet JK udelukkende var et kaldenavn 

for én bestemt person? 

 

- Hvilket mandat A havde til at sende et svar til nævnet på vegne 

af foreningen den 12. juli 2019 henset til, at A ikke fremgik af 

ansøgningen om programtilladelse som bestyrelsesmedlem eller 

på anden vis? 

 

- Hvorfor var det nødvendigt, at A trådte ind i bestyrelsen efter den 

daglige leders død, når den daglige leder ikke var medlem af 

bestyrelsen på ansøgningstidspunktet? 

 

- Hvorfor det oplystes, at der kun var to bestyrelsesmedlemmer i 

foreningen efter den daglige leders død? 



 

Side 4 

- Hvorfor det fremgik af det indsendte årsregnskab for 2019, at et 

bestyrelsesmedlem, B, havde skrevet under på regnskabet den 

29. maj 2020 og nu indgik som bestyrelsesmedlem henset til, at 

der umiddelbart ikke havde været afholdt generalforsamling i 

perioden den 19. november 2019 – august 2020?  

 

Aarhus Lokalradio og TV besvarede høringen den 2. november 2020.  

 

I forhold til anvendelsen af kaldenavnet JK oplyste foreningen, at A, der 

havde anvendt kaldenavnet JK udover den afdøde daglige leder, ikke 

havde fået en fuldmagt, men at den nu afdøde daglige leder havde givet 

A adgang til at administrere foreningens mailkonto. Foreningen oplyste 

endvidere, at A burde have haft en fuldmagt til at handle på foreningens 

vegne, men at foreningen uanset mangel på fuldmagt havde haft tillid til 

A igennem hele forløbet.  

 

I forhold til mailen af den 12. juli 2019 oplyste foreningen, at alle havde 

været på ferie, og at A derfor besvarede mailen, da denne var nervøs 

for, om foreningen kunne nå at besvare mailen inden fristen den 25. juli 

2019. A brugte i den forbindelse den afdøde daglige leders mail, da 

svaret ikke krævede dennes underskrift.  

 

Angående forholdet vedrørende de to medlemmer af foreningens 

bestyrelse svarede foreningen, at det daværende tredje 

bestyrelsesmedlem var et passivt medlem af bestyrelsen, som ventede 

på, at der blev afholdt en ekstraordinær generalforsamling, så 

vedkommende kunne træde ud af bestyrelsen.  

 

Derudover oplyste foreningen, at foreningen havde spurgt B, om 

vedkommende ville være medlem af bestyrelsen, da et andet daværende 

bestyrelsesmedlem ønskede at træde ud af bestyrelsen.  

 

På grund af COVID-19 kunne generalforsamlingen først afholdes den 7. 

august 2020. Foreningen oplyste endvidere, at den nye bestyrelse 

underskrev regnskabet den 7. august 2020, mens revisoren havde 

underskrevet regnskabet den 29. maj 2020. 

 

Nævnet sendte den 14. december 2020 en genhøring til Aarhus 

Lokalradio og TV, hvori nævnet bad foreningen oplyse, om det var  

korrekt forstået, at det nyvalgte bestyrelsesmedlem, B, skrev under på 

årsregnskabet den 29. maj 2020, jf. årsregnskabets ledelsespåtegning 

på side 3, selvom B på dette tidspunkt ikke var valgt ind i bestyrelsen 

på foreningens generalforsamling, der som oplyst først blev afholdt den 

7. august 2020. Der var svarfrist den 5. januar 2021.  

 



 

Side 5 

Efter flere rykkere fremsendte foreningen et høringssvar den 26. januar 

2021. I svaret oplyste foreningen, at det nye bestyrelsesmedlem, B, først 

blev valgt ind i bestyrelsen den 7. august 2021, som ifølge foreningen 

var den dato, som bestyrelsen underskrev årsregnskabet. Det oplystes i 

forlængelse heraf, at foreningen burde have bedt revisoren om at ændre 

datoen fra den 29. maj 2020 på ledelsespåtegningen til den 7. august 

2020.  

 

Radio- og tv-nævnets vurdering  

Radio- og tv-nævnet har på sit møde 12. marts 2021 behandlet sagen 

og skal udtale:  

Der er fremkommet nye oplysninger i sagen vedrørende Aarhus 

Lokalradio og TVs brug af kaldenavnet JK.  

 

Det kan af artiklen udledes, at kaldenavnet JK ikke alene er blevet 

anvendt af én person, men også af en anden person, A, på vegne af 

foreningen Aarhus Lokalradio og TV. Derudover har der været uklarheder 

vedrørende sammensætning af foreningens bestyrelsesmedlemmer.  

 

Nævnets afgørelse af den 23. januar 2020 

Nævnet traf afgørelse af den 23. januar 2020 og påtalte Aarhus 

Lokalradio og TV's anvendelse af kaldenavne. Forud for afgørelsen havde 

nævnet hørt foreningen med henblik på at afdække anvendelsen af 

kaldenavne. I høringssvar af den 23. november 2019 oplystes det, at 

kaldenavnet JK alene blev anvendt af én person. Derved blev 

oplysningen om, at kaldenavnet også var blevet anvendt af en anden 

person, A, tilbageholdt for Radio- og tv-nævnet. 

 

Dermed finder nævnet, at høringssvaret afgivet i forbindelse med 

afgørelsen af 23. januar 2020 ikke kan siges at være retvisende. 

Nævnets afgørelse af den 23. januar 2020 blev således truffet på et 

ufuldstændigt grundlag.  

 

Det følger af § 20, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 79 af 28. januar 2019 om 

ikkekommercielt tv i MUX 1(herefter "den dagældende bekendtgørelse"), 

og af § 25, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 109 af 28. januar 2021 om 

ikkekommercielt tv i MUX 1 (herefter "bekendtgørelsen"), at Radio- og 

tv-nævnet kan kræve de oplysninger, nævnet finder nødvendige for 

behandlingen af en ansøgning. Der gælder i den forbindelse et 

almindeligt princip om, at oplysningerne til nævnet skal være korrekte.  

 

 

 



 

Side 6 

Det følger af § 31 i bekendtgørelsen, at nævnet i henhold til § 42, nr. 3, 

i radio- og fjernsynsloven, kan påtale overtrædelser af loven, 

bestemmelser fastsat efter loven og vilkår for programtilladelser og kan 

inddrage tilladelsen, jf. lovens § 50. Inddragelse kan i den henseende 

finde sted endeligt eller midlertidigt. 

 

Nævnet vurderer, at anvendelsen af et navn i et høringssvar til nævnet, 

som ikke er ens eget, og som heller ikke kan siges at være et kaldenavn 

for en selv, må betragtes som en grov overtrædelse af den 

oplysningspligt, der påhviler ansøgeren i ansøgningssituationen, jf. § 25, 

stk. 4, i bekendtgørelsen, henset til, at nævnet som klart udgangspunkt 

lægger de oplysninger til grund, som nævnet modtager fra ansøgerne, 

da der er en klar formodning om, at oplysningerne er korrekte. 

 

Nævnet skal i den forbindelse understrege, at det må betragtes som en 

skærpende omstændighed, at foreningen den 23. november 2019 i 

forbindelse med sit høringssvar på baggrund af klagen vedrørende 

brugen af falske navne, alene oplyser, at JK er et kaldenavn for én 

bestemt person og undlader at oplyse, at en anden person, A, også har 

anvendt det.  

 

Det skal i øvrigt bemærkes, at A, som også har anvendt kaldenavnet JK, 

kunne have anvendt sit eget navn i foreningens høringssvar af den 12. 

juli 2019 i forbindelse med MUX 1-udbuddet, og at dette ikke 

umiddelbart ville have ført til en ændret vurdering, hvor foreningen blev 

tildelt en programtilladelse.  

 

Nævnet kan inddrage en programtilladelse midlertidigt eller endeligt, 

hvis indehaveren overtræder loven eller bestemmelser fastsat efter 

loven, såfremt en overtrædelse er grov eller overtrædelserne er ofte 

gentagne, jf. § 50, stk. 1, nr. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, 

jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020 om radio- og 

fjernsynsvirksomhed (herefter "radio- og fjernsynsloven").  

 

Det følger ydermere at § 92a, stk. 3, i radio- og fjernsynsloven, at 

udbetalte tilskud kan kræves helt eller delvist tilbagebetalt i tilfælde, 

hvor tilskudsmodtager ikke opfylder betingelserne for tilskuddet eller 

ikke gennemfører den forudsatte programvirksomhed. Det følger af 

nævnets praksis, at der udstedes et tilbagebetalingskrav for den periode, 

hvor programtilladelsen inddrages. 

 

 

 



 

Side 7 

På denne baggrund finder nævnet, at programtilladelsen for foreningens 

station LTV – Djursland-Aarhus-Samsø inddrages midlertidigt i perioden 

fra og med 1. april til og med 30. april 2021, samt at denne periodes 

tilsagn om tilskud bortfalder, hvorfor 65.270 kr. kræves tilbagebetalt, jf. 

§ 50, stk. 1, nr. 1, og § 92a, stk. 3, i radio- og fjernsynsloven.  

 

Foreningen Aarhus Lokalradio og TV vil modtage en faktura med 

betalingsinstruktioner for indbetaling af beløbet. Hvis et 

tilbagebetalingskrav fra Radio- og tv-nævnet ikke imødekommes, vil 

kravet blive sendt til inddrivelse via Gældsstyrelsen. 

 

Mandat til at udtale sig på vegne af Aarhus Lokalradio og TV 

En person udtalte sig på vegne af Aarhus Lokalradio og TV på et 

tidspunkt, hvor vedkommende ikke var bestyrelsesmedlem af 

foreningen. 

 

Nævnet finder, at der som udgangspunkt ikke er noget til hinder for, at 

en person, som ikke er medlem af en forenings bestyrelse, afgiver 

udtalelse til nævnet. Det væsentlige er, hvorvidt den pågældende 

udtaler sig med det fornødne mandat fra foreningen.  

 

I dette tilfælde har Aarhus Lokalradio og TV i sit høringssvar af 2. 

november 2020 oplyst, at A, som afgav høringssvar på vegne af 

foreningen den 12. juli 2019, ikke havde det formelle mandat, men 

havde den fornødne tillid fra foreningen til at svare på foreningens 

vegne. Nævnet finder således, at der ikke var noget til hinder for, at 

vedkommende afgav høringssvar den 12. juli 2019 og tager dette til 

efterretning.  

 

Foreningens bestyrelsesmedlemmer 

Foreningen Aarhus Lokalradio og TV har igennem sagens forløb oplyst 

om forskellige bestyrelsesmedlemmer og har undladt at oplyse nævnet 

om udskiftning undervejs.  

 

Der har således ikke altid været muligt for nævnet at vurdere, hvem der 

tegner foreningen, selvom foreningen har pligt til at oplyse om 

ændringer af bestyrelsesmedlemmer, jf. § 25, stk. 5, i bekendtgørelsen.  

 

Nævnet gør opmærksom på, at udskiftninger i bestyrelsen fremover skal 

meddeles nævnet, når de finder sted.  

 

Det fremgår endvidere af § 6, stk. 1, i bekendtgørelsen, at et flertal af 

foreningens bestyrelsesmedlemmer skal have bopæl i 

tilladelsesområdet.  



 

Side 8 

Med de nuværende bestyrelsesmedlemmer konstaterer nævnet, at dette 

krav opfyldes, idet to ud af tre bestyrelsesmedlemmer bor indenfor 

tilladelsesområdet.   

 

Datering af årsregnskab  

Det fremgår af foreningens høringssvar af den 26. januar 2021, at 

dateringen af årsregnskabet skulle have været ændret til den 7. august 

2020, da dette først blev underskrevet af den siddende bestyrelse den 

7. august 2020 efter afholdt generalforsamling.  

 

Nævnet tager forholdet vedrørende datering af årsregnskabet til 

efterretning og indskærper over for Aarhus Lokalradio og TV, at 

dokumenter, der indsendes til nævnet, skal være dateret korrekt.  

 

På baggrund heraf har Radio- og tv-nævnet truffet følgende  

 

AFGØRELSE: 

 

Radio- og tv-nævnet inddrager Aarhus Lokalradio og TV's 

programtilladelse til stationen LTV – Djursland-Aarhus-Samsø i hele april 

i 2021, jf. § 50, stk. 1, nr. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. 

lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020 om radio- og 

fjernsynsvirksomhed. Derudover bortfalder tilsagnet om tilskud for april 

2021 og 65.270 kr. kræves derfor tilbagebetalt, jf. § 92a, stk. 3, i radio- 

og fjernsynsloven.  

 

Nævnet understreger, at fremtidige overtrædelser af oplysningspligten, 

jf. § 25, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 109 af 28. januar 2021 om 

ikkekommercielt tv i MUX 1, kan medføre, at nævnet inddrager 

programtilladelsen midlertidigt eller endeligt. 

 

 

 

Med venlig hilsen 

 

 

Søren Sandfeld Jakobsen 

Formand 

 

 


