
  

H.C. Andersens Boulevard 2 • DK-1553 København V • +45 3373 3373 • www.kulturstyrelsen.dk • rtv@kulturstyrelsen.dk 

DR Byen 

Emil Holms Kanal 20 
0999 København C 

  
Att.: DR Jura Politik Strategi 

Radio- og tv-nævnet 
 
19. december 2013 
 
Sagsnr: 2013-018596 
 
Grace Nguyen Suhadi 
Fuldmægtig, cand.jur. 
 
gns@kulturstyrelsen.dk 
Direkte tlf.: 3374 5033 

 
 

Klage over skjult reklame for Berlingske sendt på DR2 

 

Kenneth Primdal-Bengtson har ved e-mail af 7. oktober 2013 klaget til Ra-
dio- og tv-nævnet over skjult reklame for Berlingske den 30. september 

2013 på DR2 lige før programmet ”Smag på Afrika”.   
  

Klager har anført, at der imellem to programmer blev vist et skilt uden 
kontekst, og at skiltets tekst var på skærmen i så kort tid, at seeren lige 

kunne nå at læse teksten og skimte ordet ”Berlingske” i siden. Klager har 
henvist til, at det som følge af den korte visning knapt var muligt at nå at 

læse, at der stod ”Kilde”.  
 

Klager har endvidere oplyst, at han tidligere har sendt en klage til DR og i 

denne forbindelse har fået svar fra DR om, at der ikke var tale om rekla-
me, men at der var tale om et skilt med et citat, hvor berlingske.dk var 

angivet som kilde, uden at der indgik visning af et logo.     
 

Klager anfører overfor Radio- og tv-nævnet, at han uanset DR’s svar til 
ham holder fast i, at: 

1) Billedet er vist mellem to udsendelser uden kontekst, som en nor-
mal reklame ville være blevet vist, 

2) Skiltet er vist i så kort tid, at man ikke opfanger, at der er tale om 
en kildehenvisning, og at 

3) Nyheden var en ikke særlig vigtig nyhed. 
 

Beskrivelse  
DR har som bilag til høringssvar af 5. november 2013 fremsendt en opta-

gelse af det påklagede indslag sendt på DR2 den 30. september 2013 lige 

inden programmet ”Smag på Afrika”.  

 

I optagelsen fra DR vises en foromtale for programmet ”DR2 Uden CO2-

aftryk” og dernæst det påklagede skærmbillede. Skærmbilledet indeholder 

et citat af Klaus Riskær Pedersen og varer i 10 sekunder. Citatet har føl-

gende tekst:  



 
  
  

  2 

”Nu har jeg betalt det, jeg skylder til samfundet” – Klaus Riskær Pedersen, 

svindeldømt erhvervsmand.”  

 

Herudover fremgår DR2’s eget logo i venstre nedre hjørne og kreditering af 

berlingske.dk i højre nedre hjørne.  

  

Skærmbilledets tekst vises løbende henover 3 led:  

 

1. Først ses kun ordene ”Nu har jeg betalt det,” samt DR2’s eget logo i 

venstre nedre hjørne.  

2. Dernæst følger resten af citatet ”jeg skylder til samfundet”.  

3. Endelig vises ordene ”Klaus Riskær Pedersen, svindeldømt erhvervs-

mand” samt ”Kilde: berlingske.dk” i højre nedre hjørne.  
 

Skærmbilledets totale varighed er 10 sekunder, og henvisningen til ber-

lingske.dk ses i 5 sekunder heraf.  

 

Høringssvar 

DR har i høringssvar af 5. november 2013 oplyst, at DR2 er relanceret som 
”samfundskanal”. DR har i den forbindelse anført, at kanalen sender hele 

døgnet og skal været til stede med de vigtigste nyheder, men samtidig 
leve op til en ambition om at levere endnu mere perspektiv, baggrund og 

analyse af nyhedsstrømmen.  

 
DR har oplyst, at en af de måder, hvorpå DR2 formidler væsentlige sam-

fundsdagsordener, er såkaldte ”identer”, dvs. visninger, som ligger mellem 
programmerne og består enten af en visuel eller grafisk kommentar eller af 

et egentligt citat. Begge varianter spiller på et emne, som redaktionen an-
ser for samfundsmæssigt relevant en given dag. DR har i den forbindelse 

henvist til, at der i første omgang anvendes traditionelle journalistiske væ-
sentlighedskriterier, men at DR er særligt optaget af alsidighed og af at 

behandle det samfundsrelevante i den bredest mulige forstand. Ud over at 
ramme emner, der er ”talk of town i medielandsbyen Danmark”, udgør 

identerne ifølge DR et for DR2 typisk skævt blik på nyhedsstrømmen. DR 
understreger, at DR2 således arbejder redaktionelt med at indarbejde 

dagsaktuelle citater fra medier over hele verden. 
 

DR har endvidere oplyst, at tidligere identer eksempelvis har berørt pavens 

tiltrædelse og NSA-aflytningerne. 
 

Hertil har DR oplyst, at DR2 er meget opmærksom på at undgå at være 
partisk. DR forsøger så vidt muligt at citere politikere fra hele det politiske 

spektrum og tilstræber at citere fra forskellige kilder (fx dr.dk, politiken.dk, 
b.dk, Guardian ABC News og Twitter). 

 



 
  
  

  3 

DR har yderligere oplyst, at citaterne formidles med DR2’s egen skrifttype, 

og med tydelig kildehenvisning til hvor citatet er taget fra, og at denne 
praksis er sammenlignelig med de citater, som mange dagblade kører dag-

ligt fra andre medier. DR finder således ikke, at der er tale om reklame, 
men et ønske om at holde seeren opdateret med væsentlige begivenheder 

og citater fra dagens nyhedsstrøm. Identerne skal vise, at DR2 har finge-

ren på samfundspulsen. 
 

Endelig har DR oplyst, at stationen kun bringer en ident, hvis det skønnes, 
at et emne kan bære, og det enten er muligt at finde et passende citat 

eller at lave en finurlig visuel kommentar. Derfor bringes der ikke identer 
hver dag. 

 
Radio- og tv-nævnets vurdering 

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, nr. 1, i lov om radio- og fjern-
synsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1188 af 23. september 2013, på 

sit møde den 17. december 2013 behandlet sagen og skal udtale: 
 

Reklamer må ikke indgå i DR’s programvirksomhed, jf. § 15, stk. 2, i radio- 
og fjernsynsloven.  

 

Det følger af § 72 i radio- og fjernsynsloven og § 3, stk. 1, i bekendtgørel-
se nr. 801 af 21. juni 2013 om reklamer og sponsorering m.v. af pro-

grammer i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester 
samt indgåelse af partnerskaber (reklamebekendtgørelsen), at reklamer 

klart skal kunne identificeres som sådanne, således at de i indhold og præ-
sentation adskiller sig fra ordinære programmer. Reklamer, der udsendes i 

strid med reglerne, udgør skjult reklame. 
 

Det fremgår af Radio- og tv-nævnets praksis på området, som er baseret 
på reglerne herom i artikel 1, litra j) i direktiv 2010/13/EU, at præsentatio-

ner i ord eller billeder af varer eller tjenesteydelser m.v. udgør skjult re-
klame, når denne fra medietjenesteudbyderen er ment som en reklame og 

vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til sin art. Eftersom det kan 
være svært at afgøre, hvorvidt en given henvisning m.v. er tilsigtet, an-

vender nævnet i overensstemmelse med Kommissionens fortolkningsmed-

delelse 2004/C 102/02 om visse aspekter ved bestemmelserne i direktivet 
om "fjernsyn uden grænser"1, kriteriet ”uberettiget fremhævelse”. I den 

konkrete vurdering kan der således lægges vægt på, hvorvidt en fremhæ-
velse af en vare eller tjenesteydelse m.v. er berettiget under hensyntagen 

til udsendelsens redaktionelle indhold. 
 

                                           
1 Direktiv 89/552/EØF, som senere ændret ved direktiv 2010/13/EU om audiovisuelle medie-

tjenester. Fortolkningsmeddelelsens principper er fortsat gældende for bl.a. fortolkningen af 
direktivets definition af skjult reklame i direktivets art. 1, litra j).  



 
  
  

  4 

Spørgsmålet er herefter, om der er sket en fremhævelse af Berlingske, 

som går ud over, hvad der er berettiget i forhold til programmets redaktio-
nelle indhold.  

 
I forbindelse med det påklagede skærmbillede, af DR betegnet som 

”ident”, vises teksten ”berlingske.dk” i 5 sekunder ud af i alt 10 sekunder. 

Hele identen består af et kort citat af en udtalelse, idet henvisningen til 
”berlingske.dk” og teksten ”Kilde” fremgår i højre nedre hjørne. Ved hen-

visningen til berlingske.dk er anvendt samme skrifttype og farve, der i øv-
rigt anvendes i identen, men med en mindre skriftstørrelse.  

 
Radio- og tv-nævnet finder, at henvisningen til Berlingske udgør en rele-

vant og nødvendig kreditering i forhold til det angivne citat. Ydermere fo-
rekommer der ikke zoom, logo eller øvrige fremhævelser af Berlingske.  

 
Radio- og tv-nævnet finder på denne baggrund, at visningen af Berlingske 

som kilde ikke er en fremhævelse og ikke går ud over, hvad der er redakti-
onelt berettiget. Indslaget indeholder således ikke skjult reklame for Ber-

lingske i strid med reglerne herom.  
 

På baggrund af ovenstående har Radio- og tv-nævnet truffet følgende 

 
AFGØRELSE: 

 
Identen sendt på DR2 den 30. september 2013 inden programmet ”Smag 

på Afrika” indeholder ikke skjult reklame for Berlingske i strid med rekla-
mebekendtgørelsens § 2, stk. 1. 

 
 

 
 

Mads Bryde Andersen  
formand 

 
 

 

 
/Grace Nguyen Suhadi 

                                                                             nævnssekretær 
 

 

Kopi sendt til:  

Klager: Kenneth Primdal-Bengtson 


