
TV SYD  
El-vej 2 B 
6000 Kolding  
 
 
Att. Hans Egon Lorenzen 

RADIO- OG TV-NÆVNET 
 
1. december 2010 
 
Sagsnr:2009-011126 
           2009-012044 
           2009-012043 
 
Ulrike Clade Christensen 
Fuldmægtig, cand.jur. 
 
ucc@bibliotekogmedier.dk 
Direkte tlf.:3373 3334 

 

Klager over sponsorering af nyheds- og aktualitetsprogrammer 

sendt på TV SYD  

 

Klage 

 
Flemming Leer Jakobsen har ved e-mail af 11. maj 2009 indgivet klage til 
Radio- og tv-nævnet med anbringende om overtrædelse af forbuddet mod 
sponsorering af aktualitets- og nyhedsprogrammer i udsendelsen 19.30, 
sendt på TV SYD den 8. maj 2009 kl. 19.30.  
 
Ved to e-mails af 15. maj 2009 har Flemming Leer Jakobsen endvidere 
indgivet to yderligere klager med samme anbringende vedrørende følgende 
to indslag, som ligeledes blev sendt i forbindelse med TV Syds udsendelse 
19.30:  
 
- Indslag med titlen ”1-1-2” om politiets arbejde i forbindelse med en fod-
boldkamp sendt på TV SYD den 12. maj 2009 kl. 19.30, 
 
- Indslag om AOS.dk, en arrangementskalender i region Sydjylland, sendt 
på TV SYD den 14. maj 2009 kl. 19.30.  
 
Angående den første klage har klager anført følgende:  
 

”TV syd havde et indslag, hvor de d. 8. maj 2009 kl. 19:30 oplyser at de 

ændrer udsendelsen efter afgørelsen d. 7. maj 2009. De anlægger deres 

egen fortolkning, hvor de stadigvæk kan bringe sponsorreklamer i deres 

nyhedsudsendelse. Der var nemlig igen sponsorreklamer i et indslag om 

Melodi Grand prix. Denne gang for delika - delikate spacialiteter & Calle 

butikkerne syd for grænsen før og efter indslaget. 

Det er en overtrædelse af reklamebekendtgørelsen, som godt nok åbner op 

for reklamer. Men kun for ikke-kommercielt indhold i §31, stk.1.” 

(…)  

 

Angående indslaget med titlen ”1-1-2” har klager anført følgende: 
 



 - 2 -  
  

”Den 12. maj 2009 havde TV Syd et indslag kaldet 1-1-2, hvor de bringer 

en aktuel beskrivelse af Politiets arbejde i forbindelse med en fodboldkamp 

i Esbjerg imellem Esbjerg og Brøndby søndag d. 10. maj 2009. Det er ikke 

som TV syd vil hævde et feature indslag men en nyheds- og aktualitetsud-

sendelse, hvor der er sponsor-reklamer før og efter indslag for "HSM indu-

stri A/S" og "Varde biler". Det er en overtrædelse af forbuddet imod spon-

sorreklamer. 

 

I indslaget er der overhovedet ingen billeder inde fra fodboldkampen på 

stadionet.” 

 
Endeligt har klager angående indslaget om AOS.dk anført følgende:  
 

”TV syd bringer et indslag d. 14. maj 2009 kaldet for aos.dk. Aos.dk er en 

arrangementskalender, hvor man kan se kommende arrangementer i regi-

on sydjylland. Før indslaget er der i strid med forbuddet mod sponsorering 

reklamer for "HSM industri A/S" og "Calle butikkerne". Efter indslaget er 

der reklamer for "HSM industri A/S", "Calle butikkerne" og "Region sydjyl-

land". 

 

Aos.dk indslaget er ikke en feature, men et aktualitetsprogram med frem-

tidige arrangementer i TV syds sendeområde.” 

 
 

Beskrivelse 

 
TV SYD A/S har som bilag til høringssvar af 8. juni 2009 tilsendt Radio- og 
tv-nævnet tre cd-rom med optagelser af de tre påklagede udsendelser, 
sendt kl. 19.30 hhv. den 8., 12. og 14. maj 2009 på TV SYD.  
 
1. Udsendelsen med indslaget om Melodi Grand Prix, sendt den 8. 

maj 2009 

 
Optagelserne på den indsendte cd-rom har en samlet længde på 30 minut-
ter. 
 
Efter en reklameblok vises lokale nyheder, som begynder med en animeret 
grafik med TV Syds logo, og derefter følger korte omtaler af enkelte ny-
hedsindslag. Nyhedsværten, som sidder ved et bord i et nyhedsstudie, si-
ger:  
 
”Det er TV Syd med lokale nyheder, reportager og en vejrudsigt, godaf-

ten.”   

 

I slutningen af nyhedsdelen siger nyhedsværten:  



 - 3 -  
  

 

”Lige om lidt kan du her på TV Syd se en udsendelse om en ung kvinde her 

fra landsdelen, der har skrevet en af de sange, der i næste weekend er 

med i det internationale Melodi Grand Prix. Og så får du også en vejrud-

sigt.”  

 
Herefter vises et afsluttende skærmbillede med informationer om nyheds-
udsendelsens redaktion, og øvrige tilknyttede medarbejdere, herunder fo-
tografer, producer mv.  
 
Nyhedsværten optræder ikke efter afslutningen af nyhederne, ligesom ny-
hedsstudiet ikke vises yderligere. 
 
Umiddelbart derefter følger en sponsorkreditering, hvor der vises logoerne 
for Delika, delikate specialiteter og Calle butikkerne. Sponsorkrediteringen 
for Calle butikker er animeret, og under logoet kan læses følgende tekst:  
 
”Vi handler med varer, der gør livet lidt sjovere!”  

 
Krediteringen er underlagt følgende speak:  
 
”Programmet er produceret med støtte fra Delika og Calle.”  

 
Det efterfølgende indslag på ca. 10 minutters længde handler om sangskri-
veren til vindersangen af det irske Melodi Grand Prix i 2009. Der vises bl.a. 
interviews med sangskriveren, som omhandler hendes deltagelse i Melodi 
Grand Prix, samt interviews med sangskriverens musiklærer og skolein-
spektør, der har bidraget til succesen.  
 
Udsendelsen følger endvidere forberedelserne til rejsen til Moskva, hvor 
finalerne af det internationale Melodi Grand Prix skal begynde 12. maj 
2009.  
 
Der fortælles desuden detaljeret om tilblivelsen af sangen, og der vises 
optagelser af sangskriverens arbejde ved klaveret med en sanger.  
 
Indslaget afsluttes med en sponsorkreditering svarende til den i begyndel-
sen af programmet.  
 
Derefter følger en vejrudsigt, som afsluttes med en animeret sponsorkredi-
tering for NRG, SE (Sydenergi) og TREFOR, underlagt følgende speak:  
 
”Vejrudsigten er sponsoreret af dit energiselskab.”  

 
 



 - 4 -  
  

2. Udsendelsen med indslaget ”1-1-2”, sendt den 12. maj 2009 

 

Optagelserne på den indsendte anden cd har en samlet længde på 32 mi-
nutter. 
 
Også denne udsendelse begynder med reklamer, efterfulgt af lokale nyhe-
der. Nyhedsværten indleder nyhederne med ordene:  
 
”God aften, og velkommen til TV Syds nyhedsudsendelse. Efter nyhederne 

sender vi programmet 1-1-2 om politiets arbejde under fodboldurolighe-

derne forleden. Vi sender også en regional vejrudsigt.”  
 
Efter nyhedsindslagene siger nyhedsværten:  
 
”Det var dagens nyheder. TV Syd var med politiet på arbejde, da fodbold-

kampen mellem Brøndby og Esbjerg, der udviklede sig til et masseslagsmål 

med over 80 anholdte. Det kan du se mere om nu, når vi om et øjeblik 

sender reportageprogrammet 1-1-2 her på kanalen.”  

 
Nyhedsdelen afsluttes med et skærmbillede med information om redaktio-
nens medarbejdere mv., imens der nederst i på skærmen vises en bred 
hvid bjælke med TV SYDs logo og følgende tekst:  
 
”Om lidt: 1-1-2”  

 
Nyhedsværten optræder ikke efter afslutningen af nyhederne, ligesom ny-
hedsstudiet ikke vises yderligere. 
 
Derefter følger en sponsorkreditering, hvor der vises logoer for sponsorer-
ne Varde biler og HSM Industri, underlagt følgende speak:  
 
”Programmet er produceret med støtte fra HSM Industri, og Varde Biler.”  

 
Derefter begynder indslaget 1-1-2 med blandt andet billeder af politi og 
andre beredskabsfolk og -fartøjer i udrykning.   
 
Selve indslaget varer ca. 10 minutter og handler om politiets forberedende 
arbejde forud for en større fodboldkamp mellem Esbjerg og Brøndby, hvor 
der forventes slagsmål mellem fan-grupper og politiet.  
 
Speakeren siger:  
 
”Det er søndag eftermiddag på politigården i Esbjerg. Indsatslederen brie-

fer sine gruppeførere. Om lidt tager en stor tager en stor gruppe politifolk  

 



 - 5 -  
  

til Esbjerg station, for at danne sig et overblik. 

 

(…)”  

 
Der præsenteres indsatslederens strategi og særlige forholdsregler for at 
undgå og håndtere sammenstød under den kommende foldboldkamp. Det 
omtales i det følgende i bl.a. interviews, at der navnlig ved kampe mod 
Brøndby tages særlige sikkerhedsforanstaltninger.  
 
Efterfølgende vises optagelser fra før, under og efter fodboldkampen, og et 
tv-hold følger indsatslederen og hans gruppe i deres arbejde. Der oplyses 
ikke en konkret dato.  
 
Der vises blandt andet sammenstød mellem politiet og fans, og der foreta-
ges mange anholdelser. Kameraet følger politiet tæt under hele forløbet, 
og særlig indsatslederens kommandoer og kommunikation via radioen kan 
høres tydeligt.  
 
I baggrunden kommenterer speakeren hændelserne og forklarer situatio-
nerne og politiets tiltag.  
 

I slutningen af programmet uddyber indsatslederen, hvorledes politiet også 
i fremtiden agter at forebygge og håndtere lignende tilfælde.  
 
Programmet afsluttes med en sponsorkreditering magen til den i indslagets 
start, hvorefter der følger en ligeledes sponsoreret vejrudsigt.  
 

 

3. Udsendelsen med indslaget ”AOS.dk”, sendt den 14. maj 2009 

 

Også den 3. cd-rom indeholder indledningsvis reklamer. Derefter følger 
lokale nyheder og herefter indslaget ”AOS.dk - Alt om Syddanmark.”  Den 
samlede optagelse varer 30 minutter.  
 
Efter korte anmeldelser af nyhedsindslagene indleder nyhedsværten nyhe-
derne med følgende ord:  
 

”Vi er klar med en halv times regionale nyheder fra det syd- og sønderjy-

ske, og lige efter nyhederne kan du se et input til spændende arrangemen-

ter du kan deltage i her i weekenden, og det er, når vi sender vores pro-

gram ”alt i Syddanmark.” 

  

 
 
 



 - 6 -  
  

Efter nyhedsindslagene siger nyhedsværten:  
 
”Det var slut for den regionale nyhedsdækning her i udsendelsen. Om lidt 

kan i høre om spændende arrangementer her i landsdelen i vores program 

”Alt om Syddanmark”.”  

 
Hverken nyhedsværten eller nyhedsstudiet vises yderligere efter selve ny-
hederne, som afsluttes med et skærmbillede med information om medar-
bejdere i nyhedsudsendelsen. Nederst på skærmen kan der desuden læ-
ses:  
 
”Om lidt: AOS.dk” 

 
Lige inden indslaget ”AOS.dk: Alt om Syddanmark” vises en sponsorkredi-
tering for HSM Industri, og Calle Butikkerne.  
 
Indslaget har en længde på ca. 10 minutter og begynder med forskellige 
grafisk animerede filmklip. Ordene ”Alt om Syddanmark” og ”AOS.dk” vises 
i store skrifttræk, der bevæger sig gennem billedet. Til sidst vises ”aos.dk” 
i skærmstørrelse. Typografien med en farvet baggrund under bogstaverne 
”AOS” svarer til den, der er brugt på internetkalenderens egen hjemme-
side, og der således tale om et logo. Også hjemmesiden har udover forkor-
telsen ”AOS” titlen ”Alt om Syddanmark”. 
 
Tilsvarende skærmbilleder med AOS.dk’s logo og navnet ”Alt om Syddan-
mark” vises mellem samtlige anmeldelser i programmet.    
 
Udsendelsen omhandler forskellige kulturelle tilbud, arrangementer og fo-
restillinger i det regionale område i den nærmeste fremtid.  
 
Først omtales en kommende 60’er festival i Esbjerg. Efter interviews og 
klips fra forberedelserne og tidligere festivals vises der et skærmbillede i 
den nederste tredjedel af skærmen, hvor der kan læses:  
 
”Tresserfestival 16. maj kl. 12-24 

www.b47.kivaweb.dk 

Vognsbølparken, Esbjerg” 
 
Øverst i tekstboksen kan der ses logoet ”AOS.dk” og ”Alt om Syddanmark”.   
 
Imens siger speakeren:  
 
”På lørdag er der tresserfestival for 23. gang, blandt andet med Illegal 

Eagles, Marmelades, Martin Wild og Africano.” 
 



 - 7 -  
  

Derefter følger der et indslag om en række udstillinger på midtjyske muse-
er, og der omtales blandt andet, at der på Horsens Kunstmuseum to dage i 
maj er mulighed for at få en gennemgang af visse værker.  
 
Herefter følger flere anmeldelser af gratis arrangementer, herunder gratis 
motionsundervisning på et torv i Horsens, en gå-forening, der arrangerer 
gratis gåture i Åbenrå, samt et jernaldermarked.   
 
I forbindelse med anmeldelserne vises tilsvarende tekstbokse med infor-
mation om arrangementerne, AOS.dk’s logo og titlen ”Alt om Syddan-
mark”.  
 
Endeligt anmeldes den aktuelle biograffilm ”Engler og dæmoner”, og der 
vises trailers fra filmen.  
 
Programmet afsluttes med en sponsorkreditering svarende til den i indsla-
gets begyndelse, og efterfølges af en sponsoreret vejrudsigt.  
 

Høring 
 

TV SYD har i udtalelse af 8. juni 2009 bl.a. anført følgende bemærkninger 
til Flemming Leer Jakobsens klage: 
 
”(…) 

Vi har på TV SYD, som hr. Flemming Leer nævner, ændret vores program-

flades opbygning, så sendetiden nu tydeligt er delt op i tre udsendelser: En 

nyhedsudsendelse, en daglig featureudsendelse og en vejrudsigt.  

 

Det har vi gjort med udgangspunkt i Radio- og tv-nævnets afgørelse af 7. 

maj 2009. Allerede dagen efter, fredag den 8. maj 2009, var udsendelsen 

rettet til, så den efter vores mening lever helt op til gældende lovgivning.  

 

I det følgende vil vi behandle de tre forskellige udsendelser, der har givet 

anledning til hr. Flemming Leers seneste klager.  

 

Inden da vil vi helt overordnet redegøre for, hvordan vi på TV SYD anven-

der og forstår begrebet ”feature”. For os er en ”feature” den gennemarbej-

de udsendelse, der giver seerne mere og bedre information, end vi kan 

præstere i den almindelige nyheds- og aktualitetsproduktion. Nyheder er i 

sagens natur oftest produceret ”på dagen”, under tidspres og uden mulig-

hed for at give seerne en grundig baggrund om et givent emne. I vores 

featureproduktion tilstræber vi netop, at der er tid og plads. Derfor er fea-

tureproduktion ofte mere kostbart end nyhedsproduktion. På den baggrund 

har vi valgt at lade vores features sponsorere i henhold til gældende lov-

givning.  



 - 8 -  
  

 

En featureproduktion er for os ikke alene portrætter af legetøjssamlere 

eller reportager fra egnenes campingpladser. Det er også udsendelser, der 

går bag politiets arbejde, kulturlivet, naturoplevelser etc. Men i modsæt-

ning til nyhedsproduktion er emnerne netop ikke bundet op på det dagsak-

tuelle.  

 

Flemming Leer har fremsendt klager over følgende tre programmer på TV 

SYD:  

 

8.maj 2009:  

Udsendelsen om den danske sangskriver Christina Schilling er produceret 

med støtte fra flere af TV SYDS sponsorer. Sponsoreringen sker på bag-

grund af lov om radio- of fjernsynsvirksomhed §§ 11 stk. 1 og 32. Sponso-

reringen er nøje holdt indenfor reglerne i bekendtgørelse 1368 både for så 

vidt angår kravet om, at nyheds- og aktualitetsprogrammer ikke må spon-

soreres – og de enkelte programmer er klart identificerbare idet sponsors 

logo vises som minimum ved programmets slutning. Hele sendetiden mel-

lem 19.30 og 20.00 der desuden som nævnt blevet tilpasset den afgørelse, 

som Radio- og tv-nævnet offentliggjorde 7. maj 2009. Således præsente-

rer vores vært nu alene nyhedsudsendelsen, mens featureudsendelsen og 

vejret præsenteres på anden vis.  

 

12. maj 2009:  

Programmet ”Alt om Syddanmark” er produceret med støtte – jf. ovenstå-

ende. ”Alt om Syddanmark” er en rundtur i det syd- og sønderjyske kultur- 

og fritidsliv. Udsendelsen behandler ikke eller kun sjældent emner, der 

efter de almindelige nyhedskriterier ville finde vej til TV SYD’s nyhedsud-

sendelse. Vi vurderer, at der er tale om et featureprogram med klassisk 

featurestof, protrætter, vandreture i natur etc.  

 

14. maj 2009:  

Programmet 1-1-2 er produceret med støtte – jf. ovenstående. 1-1-2 er en 

ugentlig tilbagevendende featureudsendelse om politiets arbejde. I be-

meldte uge handler 1-1-2 om afviklingen af en sportsbegivenhed, fodbold-

kampen mellem Esbjerg og Brøndby. Vi har på TV SYD ikke rettigheder til 

at vise billeder fra opgør i SAS Ligaen. Derfor er en væsentlig del af vores 

sportsdækning koncentreret om alt det, der sker rundt om kampene – som 

i dette tilfælde politiets arbejde. Andre uger handler 1-1-2 om politiets ar-

bejde ved byfester, ny udrustning til politifolkene, politiets hunde, etc. Alt i 

alt featurestof i ordets klassiske forstand. 1-1-2 er efter vores opfattelse en 

featureudsendelse og kan ikke som hr. Flemming Leer mener betragtes 

som et nyhedsindslag.  

 

(…)”  



 - 9 -  
  

 

I yderligere høringssvar af 18. maj 2010 oplyste TV SYD endvidere vedrø-
rende featureprogrammet 1-1-2, at:  
 

”Det er kampen søndag den 10. maj, som baggrunds-featuren omhandler. 

Mandag den 11. maj dækkede vi tilskuer-uroen nyhedsmæssigt. 

Selve featuren tirsdag den 12. maj var et led i faste politimagasin 1-1-2, 

hvor vi følger politiet på deres forskellige indsatsområder – og altså i den 

påklagede feature politiets arbejde under en såkaldt højrisiko-kamp i su-

perligaen.”  

 
TV SYD tilføjede i e-mail af 20. maj 2010, følgende oplysning til sagens 
behandling:  
 

”… 

Jeg kan i øvrigt supplerende oplyse, at vi løbende vurderer om vores fea-

tures overholder reglerne om sponsering og derfor også sender en række 

features som ikke er sponserede. 19.30-fladen er altid opdelt i en nyheds-

del, en featuredel og en vejrudsigt, hvilket vi satte i værk som konsekvens 

af udfaldet af den første klage om vores brug af sponsorer.” 

 

Som svar på Radio- og tv-nævnets yderligere høring i sagen oplyste TV 
SYD i høringssvar af 18. august 2010 endeligt vedrørende programmet 
”AOS.dk” at:  
 

”AOS.DK er et ugentlig kulturmagasin. I magasinet fortæller TV SYD om 

kultur- og fritidslivet i en række features. Programmet bliver sendt hver 

torsdag.  

 

AOS.DK udspringer af et kulturprojekt, som Region Syddanmark tog initia-

tiv til i 2008. En række medievirksomheder i Region Syddanmark blev op-

fordret til at gå sammen om at sætte fokus på landsdelens kulturliv.  

 

Der blev blandt meget andet etableret en hjemmeside, der drives af en 

række lokale aviser i fællesskab, www.aos.dk  

 

Denne hjemmeside har TV SYD ingen økonomiske eller redaktionelle inte-

resserer i. TV SYDs del af kulturinitiativet består alene af tv-programmet 

AOS.DK. TV SYD modtager ikke produktionsstøtte eller andre former for 

direkte eller indirekte støtte fra de mediehuse, der driver hjemmesiden 

AOS.DK.  

 

Titlen er valgt, fordi ”AOS.DK” er det samledes kulturprojekts navn. Desu-

den understreger titlen fint, hvad vi ønsker med programmet – nemlig at 

fortælle ”Alt om Syddanmark”.  



 - 10 -  
  

I yderligere høringssvar af 3. november 2010 har TV Syd på Radio- og tv-
nævnets yderligere høring i sagen endvidere oplyst, at:  
  
”TV SYDs tv-program ”AOS.dk” er redaktionelt og økonomisk helt uafhæn-

gig af internet-portalen AOS.dk. TV SYDs medarbejdere researcher, forbe-

reder, optager og redigerer selv de enkelte elementer i tv-programmet. TV 

SYD benytter sig af alle tilgængelige kilder i researchfasen, herunder de 

mange henvendelser, vi modtager direkte på redaktionen. Vi bidrager ikke 

med oplysninger til redaktionen bag internet-portalen AOS.dk, ligesom vi 

ikke modtager tips eller andre informationer direkte fra internet-portalen 

AOS.dks redaktion.  

 

Der eksisterer et redaktionelt samarbejde mellem TV SYD og den anden 

public service-virksomhed i AOS.dk-samarbejdet, TV 2 / FYN. TV SYD og 

TV 2 / FYN udveksler løbende indslag til brug for de respektive udgaver af 

tv-programmet AOS.dk. Denne udveksling foregår uden afregning mellem 

TV 2 / FYN og TV SYD.  

 

TV SYDs tv-program AOS.dk bliver hver uge offentliggjort på internet-

portalen AOS.dk. Der bliver ikke udvekslet penge eller ydelser i den forbin-

delse. TV SYD betragter offentliggørelsen som en del af den almindelige 

markedsføring af tv-programmet og TV SYD generelt. Det er TV SYDs poli-

tik at tillade, at organisationer, virksomheder og enkeltpersoner vederlags-

frit kan linke til TV SYDs tv-indslag, hvis det sker med tydelig kildeangivel-

se. Således også i dette tilfælde.  

 

Kort sagt: TV SYD har ingen ejerandele i AOS.dk P/S og TV SYD er ikke på 

anden vis økonomisk eller redaktionelt engageret i internet-portalen 

AOS.dk. Internet-portalen drives økonomisk og redaktionelt alene af Syd-

danske Medier, Fynske Medier og Vejle Amts Folkeblad.”   

 

I høringssvar af 12. november 2010 har TV SYD som svar på Radio- og tv-
nævnets høring vedr. sponsorkrediteringer for Calle Butikker oplyst følgen-
de:  
 

” Som svar på fornyet høring i mail af 26. oktober 2010 har jeg indhentet 

nedenstående udtalelse fra Herbert Andresen, der på vegne af Calle Butik-

kerne har indgået aftalen om de pågældende sponsorater: 

 

”På forespørgsel fra TV SYD kan jeg oplyse, at Calle Butikkerne i en årræk-

ke har brugt sloganet ”Vi handler med varer, der gør livet lidt sjove-

re!” ivores tilbudsaviser og anden markedsføring.   

Jeg kan ikke præcist tidsfæste, hvornår vi begyndte at bruge dette slogan. 

Det fremgår dog af omtale af min fars 70 års fødselsdag i april 2006, at det 



 - 11 -  
  

var vore butikkers velkendte slogan – og det var det indtil Fleggaard-

koncernen overtog Calle Butikkerne pr. 15. marts 2010. 

 

Ovenstående svar er fremsendt til TV SYD i mail den 6. november 2010 og 

vedhæftes mail med dette svarbrev sammen med link til avis-omtale af 

Antoni Andresens 70 års fødselsdag ligesom der medsendes XPS-fil med 

eksempel på tilbudsavis fra Calle Butikkerne, der i TV SYDs sendeområde 

var velkendte som en kæde af grænsehandels-butikker. 

 

…” 

 

Radio- og tv-nævnets vurdering 

 
Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 2, i lov om radio- og 
fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 477 af 6. maj 2010, på sit 
møde den 23. november 2010 behandlet sagen og skal udtale: 
 
Flemming Leer Jakobsen har den 11. og 15. maj 2009 klaget til Radio- og 
tv-nævnet med anbringende om ulovlig sponsorering i forbindelse med tre 
udsendelser, sendt på TV SYD hhv. den 8., 12. og 14. maj 2009.  
 
I den første klage anføres, at der forekommer sponsorkrediteringer i en 
nyhedsudsendelse. I de to yderligere klager anføres, at de påklagede ind-
slag har karakter af aktualitetsudsendelser. Klager er derfor af den opfat-
telse, at sponsorering af programmerne er sket i strid med forbuddet mod 
sponsorering af nyheds- og aktualitetsprogrammer.    
 
Indledningsvis skal Radio- og tv-nævnet bemærke, at sagen afgøres efter 
de på udsendelsestidspunktet gældende regler, jf. lovbekendtgørelse  
nr. 338 af 11. april 2007 om radio- og fjernsynsvirksomhed og bekendtgø-
relse nr. 1368 af 15. december 2005 om reklame og sponsorering i radio 
og fjernsyn. De nugældende regler findes i lovbekendtgørelse nr. 477 af 6. 
maj 2010 om radio- og fjernsynsvirksomhed og bekendtgørelse nr. 105 af 
28. januar 2010 om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i radio, 
fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af 
partnerskaber.  

 
I henhold til radio- og fjernsynslovens § 84, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse  
nr. 338 af 11. april 2007 om radio- og fjernsynsvirksomhed må nyheds- og 
aktualitetsprogrammer i fjernsyn ikke sponsoreres. Bestemmelsen genta-
ges i § 31, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om re-
klame og sponsorering i radio og fjernsyn.  
 
Bestemmelsens stk. 3 indeholder en definition af begrebet ”aktualitetspro-
grammer”. Heraf følger, at der herunder alene forstås programmer, der 



 - 12 -  
  

direkte vedrører nyheder af politisk eller samfundsmæssig betydning, så-
som programmer der består af kommentarer til nyheder eller politiske 
holdninger til nyheder, aktuelle begivenheder m.v.  
 

1. Om udsendelsernes opdeling  

 
Der henvises til Radio- og tv-nævnets afgørelse af 7. maj 2009, hvor Ra-
dio- og tv-nævnet fandt, at TV SYDs 19:30-udsendelse ikke var tydeligt 
opdelt i flere enkelte programmer, og derfor havde karakter af ét samlet 
program. Eftersom en del af programmet ved siden af andre programdele 
omfattede lokale nyheder, fandtes sponsorkrediteringer i forbindelse med 
sport, feature og vejrudsigter at være i strid med forbuddet mod sponsore-
ring af nyheds- og aktualitetsprogrammer.   
 
Radio- og tv-nævnet skal til de nærværende programmers opdeling be-
mærke følgende:   
 
I alle tre udsendelser adskilles nyhedsdelen fra de efterfølgende program-
mer både gennem skærmbilleder og nyhedsværtens mundtlige informatio-
ner.  
 
Hvad angår udsendelsen vist den 8. maj 2009 bemærker Radio- og tv-
nævnet dog, at opdelingen ikke er lige så tydelig som i to øvrige udsendel-
ser, hvor der på det afsluttende skærmbillede efter nyhederne kan læses:  
 

”Om lidt: 1-1-2” og ”Om lidt: aos.dk”.  
 
Nyhedsværten forekommer imidlertid i alle tre udsendelser kun i den 
egentlige nyhedsdel af programmet, og heller ikke nyhedsstudiet vises i 
eller mellem de efterfølgende programdele. Efter Radio- og tv-nævnets 
vurdering foreligger der således ikke den samme kontinuitet i det samlede 
programforløb som i udsendelsen, der blev behandlet i Radio- og tv-
nævnets nævnte tidligere afgørelse. De foreliggende udsendelser fremstår 
derfor for seeren ikke som ét nyhedsprogram med flere indslag, men som 
en række af flere selvstændige programmer.  
 
Radio- og tv-nævnet finder på denne baggrund, at alle tre indsendte 19:30 
udsendelser fra hh. 8., 12. og 14. maj 2009 kan anses som bestående af 
flere selvstændige programmer med lokale nyheder, feature og vejrudsigt.  
 
Sponsorering af de påklagede separate featureudsendelser er derfor ikke 
nødvendigvis i strid med forbuddet mod sponsorering af nyheds- og aktua-
litetsudsendelser, men der kræves en konkret vurdering af de enkelte pro-
grammer.  
 



 - 13 -  
  

2. Vurdering af de påklagede programmer  

 
Et program i fjernsyn må jf. radio- og fjernsynslovens § 84, stk. 1, og re-
klamebekendtgørelsens § 31, stk. 1, ikke sponsoreres, når der er tale om 
et om program der har karakter af et aktualitets- eller nyhedsprogram.   
 
I henhold til reklamebekendtgørelsens § 31, stk. 2, forstås ved aktualitets-
programmer alene programmer, der direkte vedrører nyheder af politisk 
eller samfundsmæssig betydning, såsom programmer der består af kom-
mentarer til nyheder eller politiske holdninger til nyheder, aktuelle begi-
venheder m.v. Begrebet nyhedsprogrammer defineres ikke hverken i loven 
eller bekendtgørelsen.  
 
TV Syd har i høringssvar af 8. juni 2009 oplyst, at stationen arbejder med 
begrebet ”feature”. Stationen har blandt andet anført, at:  
 
” For os er en ”feature” den gennemarbejde udsendelse, der giver seerne 
mere og bedre information, end vi kan præstere i den almindelige nyheds- 

og aktualitetsproduktion. Nyheder er i sagens natur oftest produceret ”på 

dagen”, under tidspres og uden mulighed for at give seerne en grundig 

baggrund om et givent emne. I vores featureproduktion tilstræber vi net-

op, at der er tid og plads. Derfor er featureproduktion ofte mere kostbart 

end nyhedsproduktion. 

 

 (…)  

 
En featureproduktion er for os ikke alene portrætter af legetøjssamlere 

eller reportager fra egnenes campingpladser. Det er også udsendelser, der 

går bag politiets arbejde, kulturlivet, naturoplevelser etc. Men i modsæt-

ning til nyhedsproduktion er emnerne netop ikke bundet op på det dagsak-

tuelle.”  

 
På denne baggrund er stationen ikke af den opfattelse, at de tre påklagede 
programmer, som falder ind under stationens eget begreb af et feature, er 
sendt i strid med forbuddet mod sponsorering af nyheds- og aktualitets-
programmer.  
 
Stationen har i supplerende høringssvar af 20. maj 2010 desuden oplyst, 
at TV SYD løbende vurderer, om stationens features overholder reglerne 
om sponsering og derfor også sender en række features, som ikke er spon-
serede.  
 
Radio- og tv-nævnet skal hertil bemærke, at det, som stationen selv anfø-
rer, altid er afhængig af en konkret vurdering, hvorvidt et program falder 
ind under bestemmelsernes anvendelsesområde.  



 - 14 -  
  

 
Efter Radio- og tv-nævnets opfattelse kan programmer, som giver seerne 
en grundig baggrund om visse emner, netop være af en sådan karakter, at 
de kan være omfattet af forbuddet mod sponsorering af nyheds- og aktua-
litetsprogrammer.  
 
I det følgende skal det undersøges, hvorvidt de tre påklagede featurepro-
grammer er i strid med dette forbud.  
 
a. Programmet om Melodi Grand Prix 

 
Det påklagede program om sangskriveren, der har bidraget til Melodi 
Grand Prix 2009 med en sang til Irland, sponsorkrediteres i starten og 
slutningen af programmet.  
 
Programmet har efter Radio- og tv-nævnets vurdering en vis aktualitets-
værdi, eftersom finalen på tidspunktet for programmets udsendelse er 
umiddelbart forestående.  
 
For at falde indenfor forbuddets anvendelsesområde, skal programmet 
imidlertid have karakter af et nyhedsprogram eller et aktualitetsprogram, 
jf. reklamebekendtgørelsens § 31, stk. 1 og 3.   
 
I henhold til bestemmelsens stk. 3, forstås ved aktualitetsprogrammer ale-
ne programmer, som direkte vedrører nyheder af politisk eller samfunds-
mæssig betydning, såsom programmer der består af kommentarer til ny-
heder eller politiske holdninger til nyheder, aktuelle begivenheder m.v. 
 
Det foreliggende program har efter Radio- og tv-nævnets opfattelse ikke 
karakter af et nyhedsprogram.  
 
Programmet vedrører efter Nævnets vurdering heller ikke nyheder af poli-
tisk eller samfundsmæssig betydning, og består navnlig ikke af kommenta-
rer til nyheder eller politiske holdninger til nyheder, aktuelle begivenheder 
m.v. i bestemmelsens forstand. Nævnet finder på denne baggrund heller 
ikke, at programmet har karakter af et aktualitetsprogram, der er omfattet 
af forbuddets beskyttelsesområde. 
 
Radio- og tv-nævnet finder derfor ikke, at sponsoreringen af programmet 
om Melodi Grand Prix, sendt den 8. maj 2009, er sket i strid med § 84, stk. 
1, og reklamebekendtgørelsens § 31, stk. 1. og 2.  
 
Nævnet har imidlertid bemærket, at der i en sponsorkreditering før og ef-
ter programmet indgår følgende slogan i et animeret element:  
 



 - 15 -  
  

”Vi handler med varer, der gør livet lidt sjovere!”  

 
I henhold til § 80, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007 
om radio- og fjernsynsvirksomhed og § 27, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 
1368 af 15. december 2005 om reklame og sponsorering i radio og fjern-
syn skal sponsorerede programmer klart kunne identificeres ved, at spon-
sorens navn, logo eller andet symbol, herunder en angivelse af sponsorens 
produkt, tjenesteydelse eller et kendemærke herfor, er angivet ved pro-
grammets begyndelse, slutning eller begge steder. Det er yderligere speci-
ficeret i bekendtgørelsens § 27, stk. 5, 1. pkt., at angivelsen af sponsorer i 
fjernsyn kan finde sted i form af bevægelige billeder indeholdende spon-
sors navn, logo, produkt eller tjenesteydelse.  
 
Det følger heraf, at angivelse af en slogan kun er tilladt, for så vidt sloga-
net er del af sponsorens logo. Det afgørende vil i den forbindelse være, om 
sponsorens sædvanlige logo – det logo, som identificerer sponsoren – in-
deholder sloganet.  
 
Radio- og tv-nævnets har anmodet TV SYD at oplyse, hvorvidt det nævnte 
slogan er en fast bestanddel af sponsorens navn, logo eller varemærke.  
 
Som svar herpå har TV Syd fremsendt sponsorens udtalelse med bilag, 
hvor det oplyses, at det nævnte slogan i en årrække er blevet brugt i til-
budsaviser og anden markedsføring, og udgør et velkendt slogan for Calle 
Butikkerne.  
 
Idet sloganet således ikke er en del af sponsors logo, men udelukkende 
bruges i forbindelse med sponsorens øvrige markedsføring, er brug af slo-
ganet i strid med ovennævnte regler, hvorefter kun angivelse af sponsors 
navn, logo, produkt eller tjenesteydelse er tilladt.  
 
På denne baggrund finder Nævnet, at der i forbindelse med programmet 
om Melodi Grand Prix, sendt den 8.maj 2009, er sket en overtrædelse af 
radio- og fjernsynslovens § 80, stk. 1, og reklamebekendtgørelsens § 27, 
stk. 1 og 5, for så vidt angår sponsorkrediteringen for Calle Butikker.  
 
b. Programmet ”1-1-2”  
 
Udsendelsen indeholder sponsorkrediteringer både i starten og slutningen 
af programmet.  
 
Programmet omhandler politiets forberedelser forud for en fodboldkamp, 
og tv-holdet følger herefter politiet tæt under indsatsen ved selve kampen.  
Der vises blandt andet anholdelser af personer, og indsatslederen giver en 
del baggrundsinformation til politiets strategier og fremgangsmåder.  
 



 - 16 -  
  

TV SYD har i høringssvar af 18. maj 2010 oplyst, at den i programmet om-
handlede fodboldkamp fandt sted søndag den 10. maj, dvs. to dage før 
udsendelsen. Det oplyses desuden, at stationen mandag den 11. maj dæk-
kede urolighederne nyhedsmæssigt. 
 
TV SYD anfører endvidere, at:  
 
”Selve featuren tirsdag den 12. maj var et led i faste politimagasin 1-1-2, 

hvor vi følger politiet på deres forskellige indsatsområder – og altså i den 

påklagede feature politiets arbejde under en såkaldt højrisiko-kamp i su-

perligaen.” 

 
Radio- og tv-nævnet skal bemærke følgende:  
 
Uroligheder og anholdelser under en større lokal fodboldkamp må efter 
Radio- og tv-nævnets vurdering betegnes som nyheder af en vis sam-
fundspolitisk betydning i henhold til radio- og fjernsynslovens § 84, stk. 1, 
og reklamebekendtgørelsens § 31, stk. 1. og 3.  
 
Programmet har en tæt tidsmæssig sammenhæng med den kun to dage 
gamle nyhed om urolighederne. Seeren oplyses endvidere via indsatslede-
rens kommentarer indgående om de konkrete hændelser og politiets frem-
gangsmåde i situationen. Oplysninger af mere overordnet karakter om po-
litiets generelle fremgangsmåde ved denne type indsatser synes i lyset af 
de dramatiske aktuelle billeder og kommentarer hertil imidlertid kun at 
have mindre vægt i den samlede udsendelse.  
 
Efter Radio- og tv-nævnets vurdering vedrører programmet 1-1-2 således 
direkte nyheder af samfundspolitisk betydning og har karakter af et aktua-
litetsprogram, der er omfattet af forbuddets beskyttelsesområde. 
 
Radio- og tv-nævnet finder på denne baggrund, at sponsoreringen af pro-
grammet 1-1-2, sendt den 12. maj 2009, er sket i strid med § 84, stk. 1, 
og reklamebekendtgørelsens § 31, stk. 1. og 2.  
 
c. Programmet ”AOS.dk: Alt om Syddanmark”   

 
Programmet, som ligeledes er sponsoreret, indeholder en række indslag 
om forskellige aktuelle kulturelle tilbud i regionen.  
 
Selvom programmet har en vis aktualitetsværdi og omhandler aktuelle og 
kommende kulturelle begivenheder, finder Nævnet ikke, at programmet 
har en karakter, der kan anses som at være omfattet af forbuddets beskyt-
telsesområde. Programmet har således hverken karakter af et nyhedspro-
gram eller aktualitetsprogram i bestemmelsens forstand, idet det ikke ved-



 - 17 -  
  

rører nyheder af politisk eller samfundsmæssig betydning i bestemmelsens 
forstand.  
 
Radio- og tv-nævnet finder derfor ikke, at sponsoreringen af programmet 
”AOS.dk: Alt om Syddanmark”, sendt den 14. maj 2009, er sket i strid 
med § 84, stk. 1, og reklamebekendtgørelsens § 31, stk. 1. og 2.  
 
Radio- og tv-nævnet har imidlertid bemærket, at hjemmesiden AOS.dk 
eksponeres på forskellige måder i forbindelse med programmet, idet 
hjemmesidens adresse og logo blandt andet indgår i udsendelsens titel, og 
vises gentagne gange i programmet.  
 
Forholdet kan således for det første berøre reklamebekendtgørelsens kapi-
tel 4 om sponsorering af programmer, idet en evt. sponsor ikke er kredite-
ret i henhold til reglerne herom.  
 
TV SYD har i høringssvaret af 18. august 2010 bl.a. anført, at:  
 

”AOS.DK udspringer af et kulturprojekt, som Region Syddanmark tog initia-

tiv til i 2008. En række medievirksomheder i Region Syddanmark blev op-

fordret til at gå sammen om at sætte fokus på landsdelens kulturliv.  

 

Der blev blandt meget andet etableret en hjemmeside, der drives af en 

række lokale aviser i fællesskab, www.aos.dk 

 

…”   

 
Yderligere oplyses bl.a., at der ikke er modtaget direkte eller indirekte 
økonomisk støtte i forbindelse fra de mediehuse, der driver hjemmesiden 
AOS.dk, og at TV SYD heller ikke i øvrigt har økonomiske eller redaktionel-
le interesser i hjemmesiden AOS.dk.  
 
Endvidere har TV SYD i skrivelse af 3. november 2010 oplyst, at TV SYD 
ikke har ejerandele i selskabet AOS.dk P/S, som ejer internetportalen 
AOS.dk. Det anføres bl.a., at indslagene i tv-programmet AOS.dk også 
redaktionelt er helt uafhængig af internet-portalen AOS.dk, idet program-
merne researches, forberedes og redigeres af TV SYDs medarbejdere selv, 
ligesom der ikke modtages informationer direkte fra internetportalen 
AOS.dk.   
 
Efter Radio- og tv-nævnets vurdering er der ikke således ikke ydet direkte 
eller indirekte tilskud fra internetportalen AOS.dk. til tv-programmet, og 
forholdet er derfor ikke omfattet af reglerne om sponsorering i henhold til 
reklamebekendtgørelsens kapitel 4.   
 



 - 18 -  
  

Spørgsmålet er imidlertid, om programmet indeholder skjult reklame for 
internetportalen AOS.dk.  
 
I henhold til § 72 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 338 af 11. april 2007 om radio- og fjernsynsvirksomhed og § 3, 
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om reklame og 
sponsorering i radio og fjernsyn, skal reklamer kunne identificeres som 
sådanne, således at de i indhold og præsentation adskiller sig fra ordinære 
programmer. Reklamer i fjernsyn må kun sendes i blokke, som placeres 
mellem programmerne, jf. radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1, samt 
reklamebekendtgørelsens § 4, stk. 1. 
 
Skjult reklame defineres i henhold til den på udsendelsens tidspunkt gæl-
dende artikel 1c) i direktiv 89/552 EØF (som senere ændret ved direktiv 
2007/65/EF) som følger: "mundtlig eller visuel fremhævelse af varer eller 
tjenesteydelser eller af en vareproducents eller en tjenesteydelsesleveran-
dørs navn, varemærke eller aktiviteter i programmer, når fremhævelsen er 
tilsigtet fra tv-radio-spredningsorganets side i reklameøjemed og vil kunne 
vildlede offentligheden med hensyn til arten af denne fremhævelse. En 
fremhævelse anses navnlig for at være tilsigtet, når den foretages mod 
vederlag eller lignende betaling." For at udgøre skjult reklame skal frem-
hævelsen altså opfylde tre kumulative betingelser: Fremhævelsen skal væ-
re tilsigtet fra tv-radio-spredningsorganets side; den skal være i reklame-
øjemed, og den vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til arten af 
denne fremhævelse.  
 
Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis være ret vanskeligt at skel-
ne mellem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v.  
 
Kommissionen har derfor i sin fortolkningsmeddelelse om visse aspekter 
ved bestemmelserne i direktivet om "fjernsyn uden grænser" i forbindelse 
med tv-reklamer (2004/C 102/02) bestemt, at det er berettiget at anvende 
kriteriet "uberettiget fremhævelse" af en vare eller tjenesteydelse eller en 
virksomheds varemærke eller navn: Det urimelige kan bl.a. ligge i, at 
mærket eller den pågældende vare eller tjenesteydelse optræder gentagne 
gange eller fremhæves på en særlig måde. I den forbindelse skal der tages 
hensyn til det redaktionelle indhold i de udsendelser, disse elementer ind-
sættes i. Hvis en vare f.eks. fremhæves uden berettigelse i forhold til ud-
sendelsens redaktionelle indhold eller på grund af en påvirkning, som det 
redaktionelle indhold er blevet udsat for i kommercielt øjemed, tyder det 
på, at der foreligger skjult reklame. 
 

 
Radio- og tv-nævnet er af den opfattelse, at der sker tydelige fremhævel-
ser af internetportalen AOS.dk i forbindelse med programmet, både ved 



 - 19 -  
  

selve titlen og visning af internetadressen i udsendelsens start og under-
vejs.  
 
TV SYD har som ovenfor angivet anført, at der ikke er modtaget direkte 
eller indirekte økonomisk støtte i forbindelse med produktionen af tv-
programmet fra internet-portalen AOS.dk. eller fra de mediehuse, der dri-
ver hjemmesiden AOS.dk, og at TV SYD heller ikke i øvrigt har økonomiske 
eller redaktionelle interesser i hjemmesiden AOS.dk.  
 
I henhold til ovennævnte regler om skjult reklame er økonomiske eller an-
den egeninteresse fra tv-stationen i det fremhævede mærke, tjenesteydel-
ser eller vare imidlertid ikke alene udslaggivende ved vurderingen af, om 
der foreligger skjult reklame.  
 
Spørgsmålet er, om fremhævelserne af internetportalen AOS.dk går ud 
over, hvad der kan anses for at være berettiget i forhold til programmets 
redaktionelle indhold.  
 
Radio- og tv-nævnet skal bemærke, at brugen af navnet AOS.dk og visnin-
gen af logoet i et vist omfang kan være redaktionelt begrundet, idet an-
meldelserne i programmet i henhold til TV SYDs høringssvar udgør TV 
SYDs bidrag til et samlet kulturprojekt, som ligesom internetportalen har 
navnet AOS.dk.   
 
TV Syd har herom blandt andet anført, at:  
 
”… 
Titlen er valgt, fordi ”AOS.DK” er det samledes kulturprojekts navn. Desu-

den understreger titlen fint, hvad vi ønsker med programmet – nemlig at 

fortælle ”Alt om Syddanmark”.”  

 
…” 
 
Nævnet er imidlertid af den opfattelse, at forskellen mellem internetporta-
len og kulturprojektet ikke er tydeligt for seeren. Efter Nævnets opfattelse 
kan seeren kun opfatte angivelsen ”AOS.dk” som internetadressen til den 
af de deltagende mediehuse oprettede internetportal. Nævnet skal i denne 
forbindelse bemærke, at der i tilfælde, hvor et kulturprojekt og en inter-
netportal som det foreliggende har identiske navne, bør udvises særlig for-
sigtighed ved henvisninger.  
 
De gentagne visninger af AOS.dk’s logo i tekstbokse i forbindelse med en-
kelte arrangementer, kan efter Radio- og tv-nævnets vurdering af seeren 
opfattes som en opfordring til at besøge internetportalen AOS.dk. Endvide-
re er også titlen ”Alt om Syddanmark” identisk med den titel, der fremgår 



 - 20 -  
  

af selve internetportalen. Også for så vidt angår denne bør der efter Næv-
nets opfattelse udvises særlig forsigtighed, for at undgå forveksling med 
internetportalen med samme titel. 
 
På baggrund af visningernes fremtrædende grafiske form, valg af identiske 
titler uden oplysning til seeren om det bagvedliggende kultursamarbejde, 
samt hyppigheden af fremhævelserne foreligger der efter Radio- og tv-
nævnets vurdering en eksponering af internetportalen AOS.dk, som går ud 
over, hvad der kan anses som redaktionelt berettiget på baggrund af TV 
SYDs del i det samlede kulturprojekt med samme navn.  
 
Radio- og tv-nævnets finder derfor, at programmet indeholder uberettige-
de fremhævelser af internetportalen AOS.dk i strid med reglerne om skjult 
reklame.  
 
Radio- og tv-nævnet henviser i øvrigt til bemærkningerne om sponsorkre-
diteringen for Calle Butikker, som ligeledes vises før og efter det forelig-
gende program, og som på samme måde udgør en overtrædelse af radio- 
og fjernsynslovens § 80, stk. 1, og reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 1 
og 5.  
 
På baggrund heraf har Radio- og tv-nævnet truffet følgende 
 
 
 

AFGØRELSE: 
 

 
Programmet 1-1-2, sendt på TV SYD den 12. maj 2009, er sponsoreret i 
strid med forbuddet mod sponsorering af nyheds- og aktualitetsprogram-
mer i henhold til § 84, stk. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. 
lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007, samt § 31, stk. 1, i bekendt-
gørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om reklame og sponsorering i radio 
og fjernsyn. 
 
Programmerne om Melodi Grand Prix og ”AOS.dk - Alt om Syddanmark”, 
sendt på TV Syd den 12. og 14. maj 2009, er ikke er sponsoreret i strid 
med forbuddet mod sponsorering af nyheds- og aktualitetsprogrammer i 
henhold til § 84, stk. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007, samt § 31, stk. 1, i bekendtgørelse 
nr. 1368 af 15. december 2005 om reklame og sponsorering i radio og 
fjernsyn. I forbindelse med begge programmer er der imidlertid sket over-
trædelser af radio- og fjernsynslovens § 80, stk. 1, og reklamebekendtgø-
relsens § 27, stk. 1 og 5, for så vidt angår sponsorkrediteringer for Calle 
Butikker.  
 



 - 21 -  
  

Programmet ”AOS.dk – Alt om Syddanmark”, sendt den 14. maj 2009 på 
TV SYD, indeholder endvidere skjult reklame i strid med § 72 og § 73, stk. 
1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, lovbekendtgørelse nr. 338 af 
11. april 2007, samt § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1368 
af 15. december 2005 om reklame og sponsorering i radio og fjernsyn.  
 

 
 

Christian Scherfig 
formand 

 
 

/ Ulrike Clade Christensen 
     nævnssekretær 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kopi til: 

Klager Flemming Leer Jakobsen 


