


Side 2 

henvendelsen. Den 18. maj 2022 modtager Radio- og tv-nævnet svar på 

aktindsigten, hvori Sydøstjyllands politi bekræfter, at  

er dømt for overtrædelse af straffelovens  

 

           

. Derudover straffelovens  

 

 

 

, samt . Slutteligt er  tiltalt 

og kendt skyldig for straffelovens       

. 

På denne baggrund udsendte Radio- og tv-nævnet en høring til , 

hvori de blev bedt om at redegøre for  

overtrædelse af straffeloven, samt at fremkomme med foreningens 

bemærkninger hertil. Derudover kunne Radio- og tv-nævnet konstatere, 

at foreningen havde en anden bestyrelsessammensætning end den til 

Radio- og tv-nævnet oplyste. Dette blev foreningen også bedt om at 

redegøre for, samt hvordan foreningen drives. 

Den 25. maj 2022 sendte Radio- og tv-nævnet en høring til foreningen 

, hvori foreningen blev bedt om at redegøre, samt kommentere på 

 overtrædelse af straffeloven, imens var  

for foreningen. Derudover bemærkede Radio- og tv-nævnet, at 

foreningens hjemmeside havde opskrevet en anden sammensætning af 

bestyrelse end den, der var oplyst til Radio- og tv-nævnet. Dette blev 

foreningen ligeledes bedt om at redegøre for samt at redegøre for, 

hvornår en eventuel ændring af bestyrelsen havde fundet sted. 

Den 2. juli 2022 modtager Radio- og tv-nævnet høringssvar fra  

hvori formanden    redegøre for foreningens 

bestyrelse samt bestyrelsesændringer. I sit høringssvar redegøres for, 

at foreningen er bekendt med den  overtrædelse af 

straffeloven, men at man ikke ser problemet i, at  

  forklarer videre, at 





Side 4 

at  optrådte som suppleant og  

 fremgik som nyt medlem af bestyrelsen. 

Foreningen blev derudover, bedt om at redegøre for at der ved 

ansøgning til driftstilskud den 18. september 2020, hvor  

 var næstformand, og den 1. september 2021, hvor  

var formand, blev svaret ”nej” til spørgsmålet i ansøgningen 

om ”Har stationen eller en ledende medarbejder ved stationen eller 

foreningen eller et medlem af bestyrelsen verserende eller tidligere sager 

for domstolene eller offentlige myndigheder om overtrædelser af 

medieansvarsloven, regler om andre tilskud end tilskud efter radio- og 

fjernsynsloven og af straffeloven mv.?”. Dette på baggrund af at  

blev tiltalt den  og dommen blev stadfæstet i  

. 

Afslutningsvist blev foreningen udbedt om programkopier af 

programmer udsendt i uge 16 og 17 i 2022, som Radio- og tv-nævnet 

yder driftstilskud til. 

Den 12. september 2022 modtager Radio- og tv-nævnet et opkald fra 

 , som har læst den supplerende høring sendt til 

foreningen. I opkaldet spurgte  ind til betydningen af 

spørgsmålet vedrørende verserende eller tidligere sag ved domstolen, 

samt muligheden for at  kan indtræde i bestyrelsen efter endt 

afsoning. Han var desuden interesseret i at vide, hvorvidt Radio- og tv-

nævnet kan give afslag på en ansøgning om driftstilskud på baggrund af 

en tidligere eller verserende dom, samt konsekvens for at misinformere 

nævnet om dette. 

Den 21. september 2022 modtog Radio- og tv-nævnet det supplerende 

høringssvar fra foreningen, hvori foreningen har indleveret 

programoversigt, oplysninger om egenproduktion af 

førstegangsudsendelser med lokalt indhold, samt uploaded 

programkopier. 



Side 5 

Derudover indeholder høringssvaret en redegørelse for bestyrelsens 

sammensætning, og det faktum at foreningen har haft skiftende 

formænd, samt sagt ”nej” til spørgsmålet om tidligere eller verserende 

sager ved domstolene eller offentlige myndigheder. Foreningen 

forklarer, at   som  automatisk blev 

midlertidig , den daværende formands 

. Herefter afholdes generalforsamlingen hvor 

 træder ud af bestyrelsen, og den nye bestyrelse 

tiltræder, som består af , , 

. Herefter ændres bestyrelse igen, den 8. september 

2022, til at  skiftes ud med  

. Dette gøres ifølge høringssvaret for at undgå at to personer 

med n sidder i bestyrelsen sammen.  

fortsætter dog som suppleant. 

Foreningen uddyber, at da  søgte driftstilskud på 

foreningens vegne den 18. september 2020, var han uvidende om en 

verserende sag. Herefter redegøre foreningen, at  tilbød 

at hjælpe foreningen med det praktiske der opstod ved  og 

den nye bestyrelse. Han hjælper med at søge driftstilskuddet den 1. 

september 2021 og glemmer i den forbindelse at ændre formandsposten 

ved ansøgningen. 

Afslutningsvist redegøre foreningen for, at  har været åben 

omkring sin dom og da det hverken drejer sig om  

 ser foreningen ingen forhindringer i at fortsætter som 

 og eventuel bestyrelsespost i foreningens fremtid. 

Radio- og tv-nævnets vurdering 

Radio- og tv-nævnet har på sit møde den 6. oktober 2022 i henhold til

§ 42, nr. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf.

lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020 om radio- og 

fjernsynsvirksomhed m.v. med senere ændringer (radio- og 

fjernsynsloven) behandlet sagen og skal udtale: 

Tilsyn med foreningens bestyrelse, samt tilvejebringelse af oplysninger: 



Side 6 

Lokalradiobekendtgørelsen § 17, stk. 2, nr. 2, forskriver, at ansøgning 

om tilladelse skal indeholde oplysning om dokumentation for foreningens 

stiftelse, herunder stiftelsesprotokollat eller anden dokumentation for 

foreningens virke, oplysninger om bestyrelsens sammensætning, 

bestyrelsesmedlemmers bopæl, vedtægter, regler for 

tegningsberettigelse m.v. 

Det følger af lokalradiobekendtgørelsens § 17, stk. 5 at ændringer i 

forhold til det i ansøgningen oplyste, skal meddeles Radio- og tv-nævnet, 

idet ændringer i forhold til det i stk. 2, nr. 5-7, dog forinden skal 

godkendes af Radio- og tv-nævnet, jf. § 10, stk. 3. 

§ 23, stk. 1 i lokalradiobekendtgørelsen siger, at såfremt Radio- og tv-

nævnet stiller krav herom, skal der i forbindelse med ansøgningen om 

tilskud oplyses om eventuelle verserende eller afsluttede sager for 

domstolene eller offentlige myndigheder. 

Ydermere fastsætter § 23, stk. 2, at hvis sagen vedrører stationens drift 

og programvirksomhed, og hvis sagen drejer sig om overtrædelser af 

medieansvarsloven, regler om andre tilskud end tilskud efter radio- og 

fjernsynsloven eller af straffeloven m.v., og hvor overtrædelsen er af 

grov eller af ofte gentagen karakter, kan Radio- og tv-nævnet træffe 

beslutning om afslag på ansøgningen om tilskud. 

Herefter fastsætter § 23, stk. 3, at Radio- og tv-nævnet ved vurderingen 

af de i stk. 2 nævnte forhold kun lægge vægt på overtrædelser, der er 

begået af stationen selv eller af en ledende medarbejder, herunder 

ulønnet arbejdskraft, og hvorover der er afsagt endelig dom, truffet 

endelig afgørelse af Pressenævnet eller truffet endelig administrativ 

afgørelse. 

Slutteligt foreskriver § 23, stk. 4, at såfremt stationen ikke efterkommer 

Radio- og tv-nævnets anmodning om oplysning om de i stk. 2 nævnte 

forhold, kan Radio- og tv-nævnet lægge vægt herpå i sin vurdering af 

ansøgningen om tilskud. 





Side 8 

- Næstformand: 

- Kasser: 

Radio- og tv-nævnet bemærker desuden, at foreningen i samtlige 

ansøgninger om programtilladelse og driftstilskud, siger ”Nej” til 

spørgsmålet om tidligere og verserende sager for domstolene eller 

offentlige myndigheder om overtrædelser af medieansvarsloven, regler 

om andre tilskud end tilskud efter radio- og fjernsynsloven og af 

  

Dertil bemærker Radio- og tv-nævnet, at  fremgår som 

foreningens kontaktperson ved samtlige ansøgninger.  

Det bemærkes også, at der foretages en udskiftning i bestyrelsen efter 

tilsynet med foreningens bestyrelse er påbegyndt og høring udsendt. 

Denne udskiftning meddeles ligeledes ikke til Radio- og tv-nævnet. 

Denne redegøres udelukkende for, på baggrund af en supplerende 

høring, da Radio- og tv-nævnet er blevet bekendt med dette via 

foreningens hjemmeside. 

Radio- og tv-nævnet bemærker, at der ifølge korrespondancen med 

Sydøstjyllands politi, at  blev afhørt første gang i sagen, 

den , hvor  ligeledes blev gjort bekendt med 

sigtelsen imod . bliver tiltalt den , hvorefter 

der bliver afsagt dom den . På denne baggrund, er det 

Radio- og tv-nævnets vurdering, at en verserende sag hos 

  påbegyndte den  

.  

På baggrund af disse bemærkninger er det Radio- og tv-nævnets 

vurdering, at  og  havde pligt til at meddele Radio- 

og tv-nævnet om denne verserende sag, også henset til den  

 af sigtelsen. Radio- og tv-nævnet vurderer, at foreningen som 

minimum har været forpligtet til at meddele om dette ved ansøgning om 

driftstilskud for 2021 og 2022, eftersom  er sigtet, da 

foreningen ansøger om driftstilskuddet for 2021. 



Side 9 

Det er derfor i samme ombæring Radio- og tv-nævnets vurdering, at 

foreningen har tilvejebragt urigtige oplysninger til nævnet, ved at svare 

”Nej” i ansøgningen, til spørgsmålet ”Har stationen eller en ledende 

medarbejder ved stationen eller foreningen eller et medlem af 

bestyrelsen verserende eller tidligere sager for domstolene eller 

offentlige myndigheder om overtrædelser af medieansvarsloven, regler 

om andre tilskud end tilskud efter radio- og fjernsynsloven og af 

straffeloven mv.?”. Det vurderes ligeledes skærpende, og som groft 

misledende, at foreningen oplyser, at  er , og 

samtidig svarer ”Nej” til spørgsmålet, dagen inden han påbegynder sin 

afsoning. Der er dermed blevet godkendt driftstilskud på forkert oplyst 

grundlag, hvor nævnet ikke har haft mulighed for at tage stilling til 

sagen. 

Foreningen redegøre for, at da de søger om driftstilskuddet i 2020, er 

 ikke bekendt med den verserende sag. Hertil 

bemærker Radio- og tv-nævnet, at foreningen løbende i deres høringer, 

har redegjort for, at  har været åben og ærlig omkring 

sin dom. Det er Radio- og tv-nævnets vurdering, at det påhviler  

 og foreningen, at tilvejebringe rigtige oplysninger ved 

ansøgningen. Det er yderligere Radio- og tv-nævnets vurdering, at det 

påhviler foreningen at meddele nævnet, at der er givet urigtige 

oplysninger så snart de bliver opmærksomme på det. Dette har 

foreningen undladt og kun redegjort for, efter tilsynet opstarter på 

baggrund af en henvendelse. 

Det er på denne baggrund Radio- og tv-nævnets vurdering, at 

foreningen har svigtet sin forpligtelse til at meddele og få godkendt 

ændringer i bestyrelsen gentagende gange. Herunder også mens de har 

været under tilsyn for netop dette forhold. 

Yderligere vurderer Radio- og tv-nævnet, at foreningen bevidst har 

misledt nævnet i deres ansøgning af den 1. september 2021. Foreningen 

har ved høring redegjort for en ny bestyrelse, herunder ny formand og 



Side 10 

næstformand, som blev valgt ved generalforsamlingen den  

. Dog oplyser foreningen ved ansøgningen den 1. september 2021, 

at . I henhold til foreningens supplerende 

høringssvar af 21. september 2021, har  udelukkende 

været , på grund af , fra den  

. I samme høringssvar redegøre foreningen 

for, at da  hjælper med ansøgningen til driftstilskud den 

1. september 2021, glemmer foreningen at ændre bestyrelsen. Dette

gøres efterfølgende jf. det supplerende høringssvar. 

Hertil bemærker Radio- og tv-nævnet, at det påhviler foreningen at sikre 

sig, at de oplyser korrekt ved ansøgning, uagtet at foreningen har 

indhentet hjælp til dette, ved . Det bemærkes ligeledes, 

at der ved ansøgningen er blevet indtastet bestyrelsen manuelt, hvorved 

 burde have været bevidst om, at  ikke var  

for bestyrelsen, og dermed har misinformeret i ansøgningen. På 

baggrund af dette er det Radio- og tv-nævnets vurdering, at foreningen 

gentagende gange og af grov karakter, har misligholdt deres forpligtelser 

i henhold til lokalradiobekendtgørelsens § 17 og § 23. Denne vurdering 

beror på de gentagne gange, hvorpå dette er foregået, samt at 

foreningens høringssvar ikke har stemt overens med deres ansøgninger. 

Radio- og tv-nævnet vurderer, at overtrædelserne af tilskudsreglerne jf. 

lokalradiobekendtgørelsens § 31 i henhold til § 50, stk. 1, nr. 1, og stk. 

2, nr. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, er af så gentagende og 

grov karakter, at Radio- og tv-nævnet midlertidigt eller endeligt kan 

inddrage programtilladelsen. 

Tilsyn med programvirksomhed: 

Lokalradiobekendtgørelsen § 11, stk. 1 tilsiger, at programvirksomheden 

skalomfatte mindst 1 times egenproduceret førstegangsudsendelse med 

lokalt indhold hver uge i minimum 50 uger om året i form af ét eller flere 

taleradioprogrammer. Der er i begrænset omfang tilladt at anvende 

jingler, vignetter eller musikalske indslag i denne del af 

programvirksomheden. 



Side 11 

I § 11, stk. 2 i lokalradiobekendtgørelsen fremgår det, at lokalt indhold 

forstås et programindhold, som handler om lokale forhold, og som derfor 

kan have en særlig interesse for befolkningen i lokalområdet. 

Ydermere fastsætter § 11, stk. 4 i lokalradiobekendtgørelsen, at der ved 

førstegangsudsendelse forstås programmer, der ikke tidligere har været 

udsendt. Mindre ændringer i et tidligere sendt program medfører ikke, 

at programmet anses som en førstegangsudsendelse. 

Det fremgår af  programtilladelse, at  totale ugentlige 

sendetid er 1080 minutter, hvoraf 60 minutter hver uge skal være lokalt 

indhold, som forstået af § 11 i lokalradiobekendtgørelsen. Det 

bemærkes, at er forpligtet til at sende 1 times lokalt indhold hver 

uge. Der ydes dog maksimalt driftstilskud til 15 timers radio per uge. 

Radio- og tv-nævnet bemærker, at det af  supplerende 

høringssvar af 21. september fremgår at:  

 

, dette overholder vi til punkt og 

prikke. 

15 minutter, 4 gange om ugen giver til slut 1 time om ugen med lokalt 

indhold.” Radio- og tv-nævnet bemærker, at det i 

lokalradiobekendtgørelsens § 11, stk. 1, fremgår at egenproduceret 

førstegangsudsendelse med lokalt kan være i ét eller flere 

taleradioprogrammer.  

Radio- og tv-nævnet har ved gennemlytning af de indsendte 

programkopier af egenproduceret førstegangsudsendelse med lokalt 

indhold kunne konstatere, at der i nyhedsudsendelsen  

 som varer 15 minutter, er 3 minutter før selve 

nyhedsprogrammet starter. De første 3 minutter består af en 

præsentation af kanalens sendeplan samt dagens vært. Den øvrige tid 

er i form af musik/jingle. Derudover bemærker Radio- og tv-nævnet, at 

der efter første nyhedsindslag spilles et kort musik, hvorefter værten 





Side 13 

egenproduceret førstegangsudsendelse med lokalt indhold i form af 

taleradio. l Radio- og tv-nævnet vurderer, at introduktionen 

indeholdende programoversigt, samt omtale af musikprogram – ligeså 

med outtroen, ikke kan vurderes til at være af lokalt indhold. Således 

vurderes det ikke, at jingler og omtale er i begrænset omgang i henhold 

til § 11, stk. 1. 

Radio- og tv-nævnets afgørelse 

Radio- og tv-nævnet træffer afgørelse om, at påtaler den manglende 

overholdelse af kravet om 1 times egenproduceret 

førstegangsudsendelse med lokalt indhold hver uge i minimum 50 uger 

om året i form af ét eller flere taleradioprogrammer i henhold til § 11, 

stk. 1 af bekendtgørelse nr. 1516 af 29. juni 2021 om ikkekommerciel 

lokalradiovirksomhed. 

Radio- og tv-nævnet træffer afgørelse om, at fuldt og endeligt inddrage 

  programtilladelse til ikkekommerciel lokalradio 

endeligt i henhold til § 31 af bekendtgørelse nr. 1516 af 29. juni 2021 

om ikkekommerciel lokalradiovirksomhed, jf. § 50, stk. 1, nr. 1, og stk. 

2, nr. 2 af bekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020 om lov om 

radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. 

Radio- og tv-nævnet træffer afgørelse om, at udstede et fuldt 

tilbagebetalingskrav af driftstilskud udbetalt til  af 

årene 2021 og 2022 svarende til henholdsvis, . (2021) og 

  (2022) i alt 282.379,03 kr. jf. 

lokalradiobekendtgørelsens § 23 samt § 30, stk. 1 i henhold til § 92 a, 

stk. 3, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og § 13 i 

driftstilskudsloven. 

Med venlig hilsen 

Søren Sandfeld Jakobsen 

Formand 




