
29. september 2020 

 

Radio- og tv-nævnet 

 

Mikkel Bendix Nielsen 

Fuldmægtig, cand.jur. 

 

rtv@slks.dk 

www.slks.dk 

 

 

 

Radio Sydvest 

 

Sendt til: kontoret@radiosydvest.dk 

 

 

 

Afgørelse vedrørende tilsyn med Radio Sydvest 

 

Sammendrag  

Radio- og tv-nævnet har modtaget en klage over Radio Sydvests 

programvirksomhed den 1. februar 2020. Klager påpeger, at Radio 

Sydvest ikke lever op til forpligtelserne i deres programtilladelse. Klager 

henviser herudover til et konkret program på Radio Sydvest med titlen 

”Fup eller Fakta” samt et interview, hvor en person ved navn Kim Dane 

er gæst og lovprises flere gange. 

Radio- og tv-nævnet har nu taget stilling i sagen og truffet afgørelse om, 

at Radio Sydvest har overtrådt reglerne for sponsorkreditering samt 

reglerne for omtale af præmier i forbindelse med konkurrencer. Nævnet 

har lagt vægt på, at omtalen i det konkrete tilfælde, som klager henviser 

til, går ud over, hvad der er redaktionelt berettiget. Overtrædelserne 

påtales, og reglerne indskærpes. 

Sagens oplysninger  

Radio- og tv-nævnet har den 1. februar 2020 modtaget en klage over 

Radio Sydvests programvirksomhed. Klager fremførte, at Radio Sydvest 

generelt ikke sender nok lokalt indhold. Klager henviste herudover til et 

konkret program på Radio Sydvest, hvor der efter klagers opfattelse var 

sket sponsorkreditering i strid med reglerne. Endvidere henviste klager 

til et interview, hvor en person ved navn Kim Dane er gæst og lovprises 

flere gange. 

Radio- og tv-nævnet har den 18. februar 2020 foretaget en høring af 

klager med henblik på at få præciseret, hvornår de programmer, der 

blev klaget over, efter klagers opfattelse er blevet sendt. 

Den 26. februar 2020 sendte Nævnet et høringsbrev til Radio Sydvest, 

hvori Nævnet bl.a. udbad sig bemærkninger til programmet, hvori der 

afholdes en konkurrence, hvor man kan vinde forskellige præmier, og 

hvor gavegiverne (virksomheder) nævnes samt en beskrivelse af 

programmet med Kim Dane som gæst og baggrunden for at have denne 

som gæst. Nævnet udbad sig endvidere programoversigter for uge 3-6 i 

2020 med angivelse af tilskudsberettigede udsendelsestimer og 

mailto:mic@slks.dk


 

Side 2 

angivelse af lokalt indhold samt programkopier for den uge, hvori der er 

udsendt programmer med afholdelse af den omtalte konkurrence og det 

omtalte interview med Kim Dane 

Den 1. marts 2020 modtog Nævnet et høringssvar fra klager, hvor det 

blev præciseret, at udsendelsen med titlen ”Fup eller Fakta” blev sendt 

hver fredag mellem 14 og 15 og at det omtalte interview med Kim Dane 

efter klagers opfattelse havde fundet sted enten den 11. eller 18. januar 

mellem 12 og 13. 

Radio Sydvest indsendte den 13. marts 2020 et høringssvar, hvor 

stationen redegjorde for de efterspurgte oplysninger. Der fulgte dog en 

efterfølgende korrespondance mellem Nævnet og Radio Sydvest mellem 

den 18. marts 2020 og 8. juli 2020 med henblik på at få afdækket, hvilke 

af de indsendte programkopier, som indeholdt henholdsvis interviewet 

med Kim Dane og konkurrencen med præmier, hvor præmiesponsorerne 

(virksomhederne) nævnes. 

På baggrund af de forskellige høringer af henholdsvis Radio Sydvest og 

klager sammenholdt med de indsendte programkopier har det ikke 

været muligt for Nævnet at identificere den udsendelse, hvor en person 

ved navn Kim Dane bliver interviewet. Radio Sydvest har endvidere 

oplyst til Nævnet, at de ikke har lavet et interview med Kim Dane. Radio 

Sydvest refererer derimod til et indsendt klip fra en udsendelse, hvori 

nogle af de forhold, som klager anfører, at interviewet med Kim Dane 

skulle have omhandlet, bliver omtalt. Dette klip indeholder et interview 

med Annette Klingenberg og vil blive nærmere omtalt nedenfor. 

Radio Sydvest har indsendt programkopier fra uge 5, hvor programmet 

med titlen ”Fup eller Fakta” blev sendt fredag den 31. januar 2020 

mellem 14 og 15. 

Radio- og tv-nævnets vurdering  

Radio- og tv-nævnet har på sit møde 24. september 2020 i henhold til § 

42, nr. 1 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed jf. lovbekendtgørelse 

nr. 1350 af 4. september 2020 (radio- og fjernsynsloven) behandlet 

sagen og skal udtale:   

Det bemærkes først og fremmest at udsendelsestidspunktet for de 

indsendte programkopier var 27. januar til 2. februar 2020, hvorfor 

Nævnet har vurderet sagen efter dagældende bekendtgørelse nr. 801 af 

21. juni 2013 om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i radio, 

fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af 

partnerskaber (reklamebekendtgørelsen). Nævnet har ved vurderingen 

både vurderet reklamebekendtgørelsen som helhed og særligt 

bekendtgørelsens § 26, stk. 1 og § 28, stk. 2. 



 

Side 3 

Radio- og tv-nævnet har på baggrund af gennemlytning af 

programkopier ikke fundet anledning til at bemærke forhold vedr. Radio 

Sydvests produktion af egenproduceret førstegangsudsendelse med 

lokalt indhold. Nævnet har endvidere på baggrund af gennemlytningen 

af programkopier ikke fundet det muligt at konstatere, at det interview 

klager henviser til, har fundet sted. 

Radio Sydvest har indsendt et klip fra en udsendelse, hvori nogle af de 

af klager anførte forhold omtales. Klager mener, at der skulle være tale 

om et interview med Kim Dane. I det pågældende klip interviewer 

studieværten imidlertid en sanger ved navn Annette Klingenberg om en 

sang, som hun har lavet en dansk version af. Radio- og tv-nævnet 

vurderer ikke, at dette interview med Annette Klingenberg giver 

anledning til nogle bemærkninger. 

Nævnet konstaterer først og fremmest, at udsendelsen med titlen ”Fup 

eller Fakta” indeholder en konkurrence, hvori der bliver stillet 2 separate 

spørgsmål, som 2 forskellige deltagere kan ringe ind til Radio Sydvest 

og svare på og dermed vinde en præmie ved en korrekt besvarelse. 

Indledningsvist har Radio- og tv-nævnet bemærkninger til følgende 3 

spots, som forekommer undervejs i udsendelsen den 31. januar 2020: 

Spot 1: 

”Det er hvem vi har som sponsorer i dag. Det er mr. Hof, der har givet 

os et par rigtig fine herrestrømper og Tøjeksperten, det hører med i 

samme quiz, nogle rigtig brogede flotte underbukser til herre. Og i den 

sidste quiz, der har vi den nye forretning i Tønder; Øjemål, som ligger 

lige over for Apoteket nede i gågaden. Det er et rigtig flot gavekort kan 

jeg godt sige jer.” 

Spot 2: 

”På højkant her er jo et gavekort fra Øjemål; en ny butik i Tønder på 

Storegade 23 dvs. gågaden – rigtig flot butik, og de har såmænd 

sponsoreret 200 kr. til man kan komme ind og få nogle smuk lige fra 

smykker til briller, ja jeg ved ikke hvad.” 

Spot 3: 

Vært: ”Du har jo vundet et fint gavekort ind til den der nye butik og de 

har jo alt muligt som kan friste kan jeg godt sige dig” 

Deltager: ”Det lyder såmænd godt” 

Vært: ”Ja så må du ind og finde en lille fin ting til dig selv” 

Deltager: ”Så må vi jo se hvad vi kan finde” 

Vært: ”Jeg har været derinde så der er mange fristelser” 

Deltager: ”Er det en ny butik siger du?” 

Vært: ”Ja det er den nye butik lige over for Apoteket nede i gågaden. De 

har alt fra smykker og briller… Rigtig fristende butik. De har sponsoreret 

lidt til os, så det får du jo så glæde af” 



 

Side 4 

Deltager: ”Jeg synes det er så flot, at de gør det for der skal jo være 

nogle gevinster til at vinde sådan her hver uge jo” 

Vært: ”Det skal der ja…” 

Nævnet finder, at omtalen af præmien bestående af et gavekort til 

virksomheden Øjemål ikke kan karakteriseres som en kort og neutral 

omtale af præmien, hvorved omtalen går ud over den information, som 

er påkrævet for at gennemføre konkurrencen jf. § 28, stk. 2 i 

reklamebekendtgørelsen. 

Endvidere har Nævnet bemærkninger til følgende spot fra begyndelsen 

af udsendelsen den 31. januar 2020: 

”Udsendelsen er produceret i samarbejde med Brøns Jagt og Fiskeri 

v/Johan Christian Hansen, Jernbanegade 10, 6780 Skærbæk. Studie 42 

Lyd og Lys, 6261 Bredebro. Abild Kro og Hotel, Ribe Landevej 66, 6270 

Tønder.” 

Efter § 26, stk. 3, 2. pkt. i reklamebekendtgørelsen må angivelse af 

sponsor ikke overstige 30 sekunder, såfremt programmet har 3 eller 

flere sponsorer. Denne indledende sponsorkreditering varer kun 19 

sekunder. Nævnet bemærker dog, at de programsponsorer, der senere 

i udsendelsen bliver fremhævet som præmiesponsorer i forbindelse med 

konkurrencen, ikke fremgår af den indledende sponsorkreditering. Der 

er her tale om følgende præmiesponsorer: Mr. Hof, Tøjeksperten og 

Øjemål. Dette forhold er i strid med § 26, stk. 1, 1. pkt. i 

reklamebekendtgørelsen, hvoraf det fremgår, at sponsorkreditering skal 

angives ved programmets begyndelse, slutning eller begge steder. 

Reklamebekendtgørelsen skelner ikke mellem programsponsorer og 

andre former for sponsorer, hvorved enhver form for ydelse af direkte 

eller indirekte tilskud til finansieringen af radio- og fjernsynsprogrammer 

med henblik på at fremme den pågældendes navn, mærke (logo) mv. 

betragtes som omfattet af reglerne om sponsorering.  

Nævnet finder således, at henvisning til Mr. Hof, Tøjeksperten og Øjemål 

som præmiesponsorer i forbindelse med den omtalte konkurrence udgør 

en sponsorkreditering placeret i strid med reklamebekendtgørelsens 

bestemmelser herom, jf. § 26, stk. 1. 

På baggrund heraf har Radio- og tv-nævnet truffet følgende  

AFGØRELSE: 

 

Radio- og tv-nævnet påtaler, at Radio Sydvest omtalte præmien 

bestående af et gavekort til Øjemål i forbindelse med konkurrencen i 

programmet ”Fup eller Fakta” den 31. januar 2020 i strid med § 28, stk. 

2 i bekendtgørelse nr. 801 af 21. juni 2013 om reklamer og sponsorering 



 

Side 5 

m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle 

medietjenester samt indgåelse af partnerskaber.  

Endvidere påtaler Radio- og tv-nævnet, at Radio Sydvest i forbindelse 

med konkurrencen i programmet ”Fup eller Fakta” havde placeret 

sponsorkrediteringer for Mr. Hof, Tøjeksperten og Øjemål i strid med § 

26, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 801 af 21. juni 2013 om reklamer og 

sponsorering m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on-demand 

audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af partnerskaber. 

Nævnet understreger, at fremtidige overtrædelser af reglerne kan 

medføre, at Nævnet inddrager programtilladelsen midlertidigt eller 

endeligt. 

 

Med venlig hilsen 

 

 

Caroline Heide-Jørgensen 

Formand 

 

 


