
7. oktober 2019 

   

Radio- og tv-nævnet 

 

Søren F. Jensen 

Specialkonsulent, cand.jur.  

 

rtv@slks.dk  

www.slks.dk 

 

CVR 34072191 

 

 

 

 

  

Radio 4 

Banegaardspladsen 11  

8000 Århus 

 

Att.: administerende direktør Anne-Marie Dohm 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anmodning om ændringer i tilladelsen til programvirksomhed på 

den fjerde jordbaserede FM-radiokanal 

 

Sammendrag 

Radio4 har i mail af den 19. september 2019 samt i mail af den 23. 

september 2019 anmodet Radio- og tv-nævnet om dispensation fra 

punkt 88 i stationens programtilladelse til FM4, udstedt den 4. juli 2019.  

 

Radio- og tv-nævnet har nu taget stilling i sagen og truffet afgørelse om, 

at godkende Radio4’s anmodning. 

 

Nævnet bemærker, at godkendelsen er under forudsætning af, at Radio4 

indgår samarbejde med en anden aktør alternativt flere aktører, som på 

tilsvarende vis vil kunne dække aktuelle begivenheder i udlandet fra de 

givne områder.    

 

Sagens oplysninger 

Tilladelseshaver Radio4, der pr. 1. november 2019 skal udøve 

programvirksomhed i form af distribution af radiokanalen via den fjerde 

jordbaserede FM-radiokanal og via DAB-sendenettet, har henholdsvis 

den 19. september 2019 og den 23. september 2019 anmodet Radio- og 

tv-nævnet om dispensation for sendetilladelsens punkt 88.  

 

Af punktet fremgår følgende: 

 

At kanalen vil anvende Morgenavisen Jylands-Postens (JP) 

korrespondenter til at rapportere på aktuelle begivenheder i udlandet 

herunder anvendelse af korrespondenter, som er placeret i henholdsvis 

København, Paris, Kairo, Bruxelles/EU, London, Berlin, Washington/San 

Francisco, Singapore/Bangkok og Tokyo. 

 

mailto:rtv@slks.dk


Side 2 

 

   

 

Radio4 oplyser, at JP har stillet som krav, at programindhold, som er 

udviklet i samarbejde med radioen, eller som er produceret af JP for 

radioen, ikke gøres tilgængeligt på navngivne medie- og podcast-sites, 

men gerne på eksempelvis itunes mv.  

 

Radio4 finder, at det vil være problematisk for stationen at skulle 

udelukke indslag i en aktualitetsflade eller hele programmer fra konkrete 

danske tjenester, når indholdet eksisterer på andre tjenester. Det er 

tillige stationens opfattelse, at en sådan begræsning i 

tilrådighedsstillelsen vil være i modstrid med stationens forpligtelse til 

løbende at afsøge nye distributionskanaler med henblik på at opnå 

maksimal udbredelse af public service-indholdet.  

 

Radio4 ønsker derfor at få mulighed for at indgå samarbejdsaftaler 

herom til anden side, og det er stationens vurdering, at en ændring af 

denne karakter ikke vil have konsekvenser for selve indholdet i 

radioprogrammerne eller i sendefladen.  

 

Radio4 bemærker, at såfremt Radio- og tv-nævnet giver dispensation 

fra sendetilladelsens krav om samarbejdet med JP, vil stationen afdække 

muligheden for at lave en samarbejdsaftale med et andet 

landsdækkende medie om anvendelse af dets korrespondenter. 

Alternativt ønsker Radio4 selv at indgå aftaler direkte med freelance-

korrespondenter centrale steder i verden med henblik på at kunne 

dække udland med tilsvarende kompetencer, således at stationen fortsat 

efterlever sendetilladelsens krav om udlandsdækning. Radio4 bemærker 

tillige, at såfremt Radio4 vælger den sidste løsning, vil stationen desuden 

afdække muligheden for, om eksempelvis Ritzau ønsker at indgå i en 

sådan løsning om overvågning af relevant udlandsindhold.  

 

Afslutningsvis bemærker Radio4, at stationen ønsker at afsøge en 

løsning, som ikke har negative konsekvenser for brugerne/lytterne af 

Radio4.  

 

Radio- og nævnets bemærkninger: 

Radio- og tv-nævnet har behandlet anmodningen og skal herefter 

udtale: 

EU-retten 

Eftersom Radio- og tv-nævnets tilladelse til Radio4 er udstedt på 

baggrund af et udbud, er det en forudsætning for Nævnets 

imødekommelse af anmodningen, at en imødekommelse af den ansøgte 

ændring ikke er i strid med de generelle principper i EU’s udbudsdirektiv 

om ligebehandling og gennemsigtighed.  



Side 3 

 

   

 

Efter EU-Domstolens praksis skal der lægges vægt på følgende forhold 

ved bedømmelsen af, om en efterfølgende ændring kan godkendes:   

 

1) Ændringen må ikke have en så væsentlig karakter, at det må 

antages, at andre ville have deltaget i udbuddet, hvis de havde 

haft kendskab til ændringen. 

 

2) Ændringen må ikke bevirke, at en anden tilbudsgiver kunne have 

vundet udbuddet 

 

3) Ændringen må ikke føre til, at tilladelsen udvides i betydeligt 

omfang til at omfatte ydelser, der ikke oprindeligt var fastsat heri. 

 

4) Ændringen må ikke påvirke den økonomiske balance i en for 

tilladelseshaver gunstig retning. 

 

Anmodningen fra Radio4 vedrører muligheden for at indgå en 

samarbejdeaftale med et andet landsdækkende medie om anvendelse af 

dets korrespondenter – alternativt indgå samarbejde direkte med 

freelance-korrespondenter centrale steder i verden - med henblik på at 

kunne dække udland med tilsvarende kompetencer i stedet for aftalen 

med Morgenavisen Jyllandsposten (JP). Årsagen hertil er, at JP har stillet 

krav om, at programindhold, som er udviklet i samarbejde med stationen 

eller som er produceret af JP for stationen, ikke gøres tilgængeligt på 

navngivne medie- og podcast-sites men gerne eksempelvis på itunes 

mv. Radio4 vil således fortsat sikre, at stationen efterlever 

sendetilladelsens krav om udlandsdækning.  

 

Det må efter Radio- og tv-nævnets opfattelse anses for usandsynligt, at 

andre tilbudsgivere ville have deltaget i eller vundet udbuddet, såfremt 

den foreslåede ændring oprindeligt havde været indeholdt i 

udbudsmaterialet, ligesom nævnet heller ikke finder, at ændringen 

medfører en væsentlig ændring af ydelserne efter tilladelsen.  

 

Desuden fremgår det af mail af den 3. oktober 2019, at ændringen ikke 

vil medføre ressourcemæssige besparelser for stationen, hvorfor det må 

anses for overvejende sandsynligt, at dette ikke medfører en væsentlig 

forskydning af den økonomiske balance til fordel for Radio4.  

 

Samlet set er det på det foreliggende grundlag således Radio- og tv-

nævnets vurdering, at ændringen vil kunne gennemføres, uden at dette 

vil være i strid med ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet.  

 

  



Side 4 

 

   

 

Bekendtgørelsen 

I henhold til § 34, stk. 1 i bekendtgørelse af nr. 267 af 25. marts 2019 

om udbud af public service-radiokanal med tilhørende sendemuligheder 

(den fjerde FM-kanal og DAB), kan tilladelseshaver i tilladelsesperioden 

ansøge om Radio- og tv-nævnets forudgående godkendelse af ændringer 

af den konkrete opfyldelsesmåde af de elementer, som fremgår af 

ansøgningen.  

 

Det fremgår af § 34, stk. 2, at Radio- og tv-nævnet ved vurderingen af, 

om ansøgning efter stk. 1, kan imødekommes lægger vægt på: 

 

1) om danskernes brug af den i ansøgningen beskrevne 

opfyldelsesmåde efterfølgende er aftaget væsentligt 

 

2) om den påtænkte nye opfyldelsesmåde på 

anmodningstidspunktet er så udbredt blandt danske 

medievirksomheder, at den må anses som tidssvarende 

 

3) om den påtænkte nye opfyldelsesmåde på anmodningstids-

punktet er så almindeligt tilgængeligt for befolkningen, at den må 

anses som tidssvarende 

 

4) om formålet med den ønskede deltjeneste på anmodningstids-

punktet kan anses som opfyldt mindst lige så godt ved den 

ændrede opfyldelsesmåde som ved den i ansøgningen beskrevne. 

 

I henhold til § 34, stk. 3, skal tilladelseshaver redegøre for de 

økonomiske konsekvenser for tilladelseshaver og for konsekvenserne for 

lytterne/brugerne af den påtænkte ændring, idet en eventuel besparelse 

for tilladelseshaver vil skulle bedømmes i henhold til § 29, nr. 2, og § 

48. 

 

Radio4 søger om ændring af det givne tilsagn om, at stationen vil 

anvende Morgenavisen Jyllands-Postens (JP) korrespondenter til at 

rapportere på aktuelle begivenheder i udlandet herunder anvendelse af 

korrespondenter, som er placeret i henholdsvis København, Paris, Kairo, 

Bruxelles/EU, London, Berlin, Washinton/San Francisco, 

Singapore/Bankok og Tokyo. Der er således tale om ansøgning om 

ændring af en konkret opfyldelsesmåde, som fremgår af ansøgningen, 

hvorfor § 34 umiddelbart finder anvendelse ved bedømmelse af 

ansøgningen.  

 

  



Side 5 

 

   

 

Det konkrete ansøgningspunkt 

Radio4 har anmodet om, at følgende del af tilladelsens punkt 88, ændres 

fra det nuværende tilsagn: 

 

At kanalen vil anvende Morgenavisen Jyllands-Postens (JP) 

korrespondenter til at rapportere på aktuelle begivenheder i udlandet 

herunder anvendelse af korrespondenter, som er placeret i henholdsvis 

København, Paris, Kairo, Bruxelles/EU, London, Berlin, Washington/San 

Francisco, Singapore/Bangkok og Tokyo 

 

Til 

 

At kanalen vil anvende korrespondenter til at rapportere på aktuelle 

begivenheder i udlandet herunder anvendelse af korrespondenter, som 

er placeret i henholdsvis København, Paris, Kairo, Bruxelles/EU, London, 

Berlin, Washington/San Francisco, Singapore/Bangkok og Tokyo 

 

Hertil har Radio4 oplyst, at stationen forventer at vil indgå en 

samarbejdsaftale med et andet landsdækkende medie om anvendelse af 

dets korrespondenter. Alternativt vil Radio4 selv at indgå aftaler direkte 

med freelance korrespondenter centrale steder i verden med henblik på 

at kunne dække udland med tilsvarende kompetencer, således at 

stationen fortsat efterlever sendetilladelsens krav om udlandsdækning. 

Radio4 bemærker tillige, at såfremt Radio4 vælger den sidste løsning, 

vil stationen desuden afdække muligheden for, om eksempelvis Ritzau 

ønsker at indgå i en sådan løsning om overvågning af relevant 

udlandsindhold.  

 

I følge bekendtgørelsens § 34, stk. 2, nr. 4, skal nævnet bl.a. lægge 

vægt på, at formålet med den ønskede deltjeneste på 

ansøgningstidspunktet kan anses som opfyldt mindst lige så godt ved 

den ændrede opfyldelsesmåde som ved den i ansøgningen beskrevne. 

 

Med henvisning hertil finder Radio- og tv- nævnet, at Nævnet kan 

godkende ændringen således, at opfyldelsen af den del af tilsagnet 

ændres til, at Radio4 kan kan indgå en samarbejdsaftale med et andet 

landsdækkende medie om anvendelse af dets korrespondenter, eller at 

stationen indgå aftaler direkte med freelance korrespondenter centrale 

steder i verden med henblik på at kunne dække udland med tilsvarende 

kompetencer.  

 

Det er en forudsætning for imødekommelsen af anmodningen, at Radio4 

indgår samarbejde med en anden aktør alternativt flere aktører, som på 



Side 6 

 

   

 

tilsvarende vis vil kunne dække aktuelle begivenheder i udlandet fra de 

givne områder.    

 

Radio- og tv-nævnet bemærker, at Radio4 har anført, at indgåelse af en 

anden samarbejdsaftale ikke ressourcemæssigt vil betyde besparelser 

for stationen. Radio- og tv-nævnet bemærker tillige, at ændringen ikke 

forventes at have negative konsekvenser for brugerne/lytterne af 

Radio4.  

 

På baggrund af ovenstående træffer Radio- og tv-nævnet følgende 

 

AFGØRELSE: 

 

Radio- og tv-nævnet godkender Radio4’s anmodning om ændring, 

således at Radio4 kan indgå en samarbejdsaftale med et andet 

landsdækkende medie om anvendelse af dets korrespondenter – eller 

alternativt at stationen kan indgå aftaler direkte med freelance-

korrespondenter centrale steder i verden med henblik på at kunne 

dække udland med tilsvarende kompetencer. 

 

Nævnet bemærker, at godkendelse er under forudsætning af, at Radio4 

indgår samarbejde med en anden aktør alternativt flere aktører, som på 

tilsvarende vis vil kunne dække aktuelle begivenheder i udlandet fra de 

givne områder, som nævnt under punkt 88 i tillladelsen.     

  

 

Med venlig hilsen 

 

 

 

Caroline Heide-Jørgensen 

Formand 


