
 

 

Radio- og tv-nævnet 

 

H.C. Andersens Boulevard 2 

1553 København V 

 

Telefon 33 95 42 00 

 

Marie Frank-Nielsen 

Fuldmægtig, cand.jur. 

 

mfn@slks.dk 

www.slks.dk 

 

 

 

 

26. oktober 2018 

 

 

Radio24syv 

Vester Farimagsgade 41, 2., 

1606 København V 

 
Sendt pr. mail til Radio24syv 

 

 

 

 

Afgørelse vedrørende klage over skjult reklame for Løkkefon-

den i programmet 24Syv Morgen sendt på Radio24syv 

 

Sammendrag  

Radio og tv-nævnet har den 23. maj 2018 modtaget en klage over 

skjult reklame for ”Løkkefonden” i programmet ”24Syv Morgen” sendt 

på Radio24syv den 23. maj 2018. 

 

Radio- og tv-nævnet har nu taget stilling i sagen og truffet afgørelse 

om, at udsendelsen ”24Syv Morgen” sendt på Radio24syv den 23. maj 

2018 ikke indeholder skjult reklame for ”Løkkefonden” i strid med ra-

dio- og fjernsynslovgivningen. 

 

Klagen 

Klagen vedrører et indslag i programmet ”24Syv Morgen” sendt på Ra-

dio24syv om ”Løkkefonden”.   

 

Klager mener, at der er tale om skjult reklame for ”Løkkefonden” fordi 

indslaget, ifølge klager, er udtryk for en usaglig og ukritisk tilgang. 

Klager synes, at der er tale om mikrofonholderi og propaganda.  

 

Det er klagers opfattelse, at begge værter usagligt og ukritisk roser 

”Løkkefonden”, mens de håner andre politiske standpunkter og tilside-

sætter årtiers erfaring og rigtige studier.  

 

Klager påpeger derudover at værterne, efter hans vurdering, giver de-

res fordomme frit løb imod de saglige og faglærte der kritiserer ”Løkke-

fonden”.  

 

  

mailto:mfn@slks.dk


 

Side 2 

Beskrivelse af programmet og indslaget 

Programmet ”24Syv Morgen” er et aktualitetsprogram, der sendes alle 

hverdage fra kl. 6.05 til 9.00 på Radio24syv. I programmet fortælles 

historier fra ind- og udland, og der foretages interviews og laves repor-

tager i forbindelse med dækningen af de forskellige historier.  

 

Det påklagede indslag indledes med, at den ene vært fortæller, hvad 

”Løkkefonden” er og at ”Løkkefonden” de seneste måneder er blevet 

kritiseret for at oversælge sine resultater. Herefter fortælles der om en 

skole i Tarm, som har haft positive erfaringer med ”Løkkefonden” og 

man hører blandt andet en lærer fortælle, at hun synes det er ærger-

ligt, at der er kritik af fonden.  

 

Tilbage hos værterne refereres eksperters kritik af fondens arbejde, 

som man vil komme nærmere ind på senere, hvorefter der igen skiftes 

til den positive case fra Tarm, hvor to elever fortæller, hvordan ”Løkke-

fondens” turboforløb har hjulpet deres indlæring. 

 

Værterne læser herefter op af et indspark fra en lytter, som kritiserer 

fonden og særligt statsministerens rolle deri. Indslaget afbrydes af ny-

hederne, hvorefter indslaget genoptages. Værterne læser op af en sms 

modtaget fra en lytter, der ligeledes forholder sig kritisk til ”Løkkefon-

den” og mener at statsministeren burde hjælpe folkeskolen i stedet. 

 

Herefter vendes der tilbage til skolen i Tarm, hvor en matematiklærer 

roser fondens arbejde, hvorefter journalisten spørger, hvordan læreren 

kan vide, at det er fondens metoder, og ikke bare den øgede individu-

elle opmærksomhed, der virker. Hertil svarer læreren, at det har hun 

heller ikke noget bevis for, men at de ønsker at anvende de rammer, 

som fonden har sat op, selvom der også kan være andre effektive må-

der. Den positive holdning bakkes endvidere op af skolelederen, som 

ligeledes mener, at de har gjort en god investering, hvilket hun illustre-

rer ved at vise før og efter grafer til intervieweren. Intervieweren spør-

ger igen ind til, om det er ”Løkkefondens” metoder der virker, eller om 

det blot er den øgede opmærksomhed der virker. Hertil bemærker sko-

lelederen, at det ikke nødvendigvis er fondens arbejde, men derimod 

turboforløbet, som hun mener virker. 

 

Indslaget afrundes med et længere interview af en lektor, som blandt 

andet sammenligner effekten af turboforløb med at tisse i bukserne, og 

understreger, at han ikke er kritisk fordi det er en privat fond, men at 

han tværtimod mener, at deres arbejde er med til at udvikle nye meto-

der. Lektoren efterlyser imidlertid evidens, og mener ikke, at der er en 

langsigtet effekt af fondens arbejde, og mener man i stedet skal sætte 

ind løbende for at forbedre elevernes kunnen. 

 



 

Side 3 

Høringssvar 

Radio24syv oplyser i sit høringssvar af 30. maj 2018, at de ikke mener, 

at der er tale om skjult reklame for ”Løkkefonden”.  

 

Radio24syv oplyser, at der er tale om et journalistisk indslag bragt i 

radioens morgenflade den 23. maj 2018. Der er tale om et indslag i to 

dele, der begge handler om, at en kommunal skole i Tarm har købt et 

forløb af ”Løkkefonden”, der tilbyder intensive kurser til unge med læ-

ringsmæssige udfordringer.  

 

Der indledes med et oplæg om ”Løkkefondens” arbejde, hvor også kri-

tikken af fondens metoder og forløb refereres af værterne, og hvor pro-

fessor Peter Allerslev fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddan-

nelse citeres for kritik af forløb der betegnes som et ”Quick Fix” uden 

dokumenteret langtidseffekt på eleverne.  

 

Det første indslag er sendt mellem kl. 7 og 8. I indslaget interviewes to 

skoleelever fra 9. klasse om deres erfaringer med læringsforløbet. I 

interviewet forklarer pigerne, hvordan de efter eget udsagn er blevet 

bedre i skolen.  

 

I timen mellem 8-9 blev der sendt et længere interview med en skole-

lærer fra Tarm, der er positiv overfor forløbet og derefter et interview 

med lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Chri-

stian Kjeldsen, som er stærkt kritisk overfor Løkkefondens forløb.  

 

Radio24syv påpeger, at den fremsendte klage er yderst kortfattet og 

holdt i generelle vendinger med ord som usaglig, ukritisk og mikrofon-

holderi samt propaganda og skjult reklame. Radio24syv mener derfor, 

at det på det foreliggende grundlag er ganske svært at svare detaljeret 

på klagen, idet den synes at være en generel kritik af, at Radio24syv 

bringer et indslag om en skole, der efter eget udsagn har haft positive 

erfaringer med ”Løkkefonden”.  

 

I forhold til klagers påstand om, at behandlingen af erfaringerne fra 

”Løkkefonden” skulle være ukritisk kan dog klart tilbagevises, bemær-

ker Radio24syv, at den samlede dækning indeholder et tydeligt referat 

af kritikken af fonden og der bringes ligeledes et interview med en ek-

spert, som kritiserer ”Løkkefondens” tilbud til skoler. 

 

Samlet set er det Radio24syv’s vurdering, at ”24Syv Morgen” sendt 

den 23. maj 2018 på Radio24syv ikke indeholder skjult reklame for 

”Løkkefonden” i strid med reklamebekendtgørelsen § 2, stk. 1 og § 72 i 

lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.  

 

 



 

Side 4 

Radio- og tv-nævnets vurdering  

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, nr. 1, i lov om radio- og 

fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 444 af 8. maj 2018, på 

sit møde den 25. oktober 2018 behandlet sagen og skal udtale: 

 

Det følger af § 2, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen og § 72 i lov om 

radio- og fjernsynsvirksomhed, at reklamer klart skal kunne identifice-

res som sådanne, således at de i indhold og præsentation adskiller sig 

fra ordinære programmer. Reklamer, der udsendes i strid med regler-

ne, udgør skjult reklame. 

 

Skjult reklame defineres i artikel 1, litra j) i direktiv 2010/13/EU om 

audiovisuelle medietjenester (AVMS-Direktivet) som følgende: 

 

"præsentation i ord eller billeder af varer eller tjenesteydelser, en va-

reproducents eller tjenesteyders navn, varemærke eller virksomhed i 

programmer, når præsentationen fra medietjenesteudbyderens side er 

ment som reklame og vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til 

sin art. En sådan præsentation anses navnlig for at være tilsigtet, når 

den foretages mod betaling eller anden modydelse". 

 

Definitionen indeholder tre betingelser, der alle skal være opfyldt, før-

end der er tale om skjult reklame.  

 

Fremhævelsen skal: 

 

 Være tilsigtet fra medietjenesteudbyderens side 

 Være ment som en reklame 

 Kunne vildlede offentligheden med hensyn til sin art 

 

Da det i praksis kan være vanskeligt at afgøre, om en fremhævelse fra 

medietjenesteudbyderens side har været tilsigtet og ment som en re-

klame, har Kommissionen i sin fortolkningsmeddelelse1 bestemt, at det 

er berettiget at anvende kriteriet "uberettiget fremhævelse".  

 

En uberettiget fremhævelse kan bl.a. ligge i, at et varemærke, en tje-

nesteydelse mv. optræder gentagne gange eller fremhæves på en sær-

lig måde i et program. I den forbindelse skal der tages hensyn til pro-

grammets redaktionelle indhold. Hvis en vare f.eks. fremhæves uden 

berettigelse i forhold til det redaktionelle indhold, eller fremhævelsen 

skyldes, at kommercielle hensyn har påvirket det redaktionelle indhold 

eller indebærer en risiko for, at seerne vildledes, kan dette indikere, at 

der foreligger skjult reklame. 

                                           
1 2004/C 102/02 om visse aspekter ved bestemmelserne i direktivet om "Fjernsyn uden 
grænser, Direktiv 89/552/EØF, som senere ændret ved direktiv 2010/13/EU om audiovi-
suelle medietjenester. 



 

Side 5 

 

Spørgsmålet er derfor først og fremmest, om indslaget i ”24Syv Mor-

gen” indeholder en fremhævelse af ”Løkkefonden”.  

 

Radio- og tv-nævnet finder, at programmet indeholder en fremhævelse 

af ”Løkkefonden”, idet fonden har en central rolle i indslaget. 

 

Det skal derfor vurderes, om denne fremhævelse kan karakteriseres 

som en ”uberettiget fremhævelse”, som går ud over, hvad der kan an-

ses som redaktionelt berettiget. 

 

Radio- og tv-nævnet finder, at indslaget er balanceret journalistisk og 

både indeholder eksempelvis kritiske spørgsmål og succeshistorier. Det 

er derfor nævnets vurdering, at den fremhævelse, som der sker af 

”Løkkefonden” er redaktionelt berettiget. 

 

Nævnet har i den forbindelse lagt vægt på, at Radio24syv har kunnet 

begrunde de redaktionelle valg, som de har truffet i forbindelse med 

indslaget og at Radio24syv i vinklingen af indslaget også lader kritikere 

komme til orde. 

 

Efter en samlet vurdering er det Radio- og tv-nævnets vurdering, at 

der i nærværende udsendelse ikke er tale om en uberettiget fremhæ-

velse af ”Løkkefonden”.  

 

På baggrund heraf har Radio- og tv-nævnet truffet følgende  

 

AFGØRELSE 

 

Udsendelsen ”24Syv Morgen” sendt på Radio24syv den 23. maj 2018 

indeholder ikke skjult reklame for ”Løkkefonden” i strid med § 2, stk. 1, 

i bekendtgørelse nr. 801 af 21. juni 2013 om reklamer og sponsorering 

m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on demand-audiovisuelle me-

dietjenester samt indgåelse af partnerskaber (reklamebekendtgørel-

sen) og § 72 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgø-

relse nr. 444 af 8. maj 2018 (radio- og fjernsynsloven). 

 

Med venlig hilsen 

 

 

 

 

Anne Kristine Axelsson 

Konstitueret formand 

 


