
  

H.C. Andersens Boulevard 2 • DK-1553 København V • +45 3373 3373 • www.kulturstyrelsen.dk • rtv@kulturstyrelsen.dk 

EAN: 5798000793989 

 

CVR: 56798110 

DR Byen 

Emil Holms Kanal 20 

0999 København C 

 

Att.: DR Jura, Politik og Strategi 

 

Radio- og tv-nævnet 

 

19. december 2013 

 

Sagsnr.: 2013-013880 

 

Louise Nygaard Andersen 

Fuldmægtig, cand. jur. 
 

lna@kulturstyrelsen.dk 

Direkte tlf.: 3373 3351 

 

 

Klage over skjult reklame for Danske Spil på DR’s tekst-tv 

 

Henrik Tange har ved e-mail af 17. juli 2013 klaget til Radio- og tv-nævnet 

over skjult reklame for virksomheden Danske Spil A/S på DR’s tekst-tv. 

 

Klager anfører, at DR opfordrer til spil ved at oplyse størrelsen på næste 

uges superpulje. 

 

Endvidere stiller klager spørgsmålstegn ved, hvorvidt der er økonomisk 

uafhængighed mellem DR og Danske Spil. Han ønsker derfor at få oplyst, 

om DR modtager betaling fra Danske Spil. 

 

Beskrivelse 

Som bilag til klagen har klager vedlagt et screenshot af DR’s tekst-tv side 

293, som den så ud den 17. juli 2013. 

 

I midten af en bjælke øverst på siden vises i tekst-tv-typografi med sorte 

typer på hvid baggrund teksten ”ONSDAGS LOTTO”. Til højre herfor er 

navnet ”DANSKE SPIL” anført med sorte typer på gul baggrund.  

 

Herunder vises med store, hvide typer ugens vindertal, tillægstal og super-

tal. Selve tallene er skrevet med gule typer. 

 

I mindre, hvide typer, lidt under midten står prognosen for seks rigtige 

m.v. I direkte forlængelse heraf og med samme typer og farve kan læses 

følgende: ”NÆSTE UGES SUPERPULJE: 35 mio.”. 

 

Nederst på siden er der henvisninger til de øvrige tekst-tv-sider med ind-

hold fra Danske Spil, ”JOKER”, ”BOXEN”, ”KENO” m.fl. 

 

Høringssvar 

 

DR oplyser i høringssvar af den 16. august 2013, at Danske Spil leverer 

indholdet af tekst-tv-siderne til DR. 

 



 

  
  

  2 

DR oplyser endvidere, at der er blevet strammet op i samarbejdet med 

Danske Spil efter Radio- og tv-nævnets afgørelse af 20. december 2012, 

hvor nævnet fandt, at lignende tekst-tv-sider manglede behørig sponsor-

kreditering.  

 

DR har således bl.a. besluttet, at information om kommende puljer ikke 

længere må fremgå af nogen tekst-tv-side.  

 

Imidlertid leverede Danske Spil den 17. juli kl. 20.26 resultatet af træknin-

gen af onsdagslotto, hvor næste uges superpulje blev angivet. At oplysnin-

gen fejlagtigt figurerede på tekst-tv blev opdaget den efterfølgende mor-

gen kl. 9 og omgående fjernet. 

 

DR oplyser, at der er tale om en intern fejl hos Danske Spil. Danske Spil 

har således oplyst til DR, at fejlen skyldes uerfaren sommerferiebeman-

ding. 

 

DR anfører i den forbindelse, at selvom ovennævnte fejl er i strid med DR’s 

interne retningslinjer, er DR af den opfattelse, at der ikke foreligger en 

overtrædelse af reglerne og den fortolkning, som nævnet har anlagt i afgø-

relsen af 20. december 2012. Dette synspunkt understøttes af en mail, 

sendt fra sekretariatet til klager Henrik Tange den 24. juli 2013, som DR 

henviser til. Af mailen fremgår: 

 

”Det fremgår af afgørelsen af 20. december 2012, at Radio- og tv-nævnet 

fandt det i strid med reklamebekendtgørelsen, at der på tekst-tv blev angi-

vet den forventede puljestørrelse for næste uges superpulje, idet Radio- og 

tv-nævnet lagde vægt på, at oplysningen herom ikke fremstod som neutral 

information og gik ud over, hvad der var redaktionelt berettiget. Radio- og 

tv-nævnet lagde i den sammenhæng også vægt på, at der på side 290 blev 

oplyst Danske Spils telefonnummer.  Ifølge afgørelsen er det således ikke 

angivelsen af den forventede puljestørrelse for næste uges superpulje, der 

i sig selv udgør en overtrædelse af reklamebekendtgørelsen, men derimod 

måden, som informationen blev givet på.” 

 

På denne baggrund er det DR´s opfattelse, at den i nærværende sag kon-

krete angivelse af næste uges superpulje fremstår som neutral informati-

on, som dermed ikke er i strid med reklamebekendtgørelsen. Informatio-

nen står med samme typografi, skriftstørrelse og farve som angivelsen af 

prognosen for seks rigtige m.v. Hertil kommer, at der ikke er tale om en 

specielt stor pulje. En ekstraordinært stor pulje havde måske kunnet få 

flere til at købe spil-kuponer, men det er ikke tilfældet her. Endelig har DR 

oplyst, at Danske Spils telefonnummer ikke angives på hverken den påkla-

gede tekst-tv-side eller på andre tekst-tv-sider. 

 



 

  
  

  3 

Samlet set finder DR således ikke, at der foreligger en overtrædelse af re-

klamebekendtgørelsens § 29, stk. 1.  

 

Endelig oplyser DR, at DR ikke modtager betaling fra Danske Spil. 

 

Radio- og tv-nævnet sendte den 18. november 2013 sagen til uddybende 

høring hos DR. 

 

Til brug for Radio- og tv-nævnets behandling af sagen, navnlig med hen-

blik på en vurdering af, om en gyldig sponsoreringsaftale var indgået, og 

om reglerne om sponsorkreditering m.v. var overholdt, blev DR bedt om  

at oplyse, hvornår aftalen om Danske Spils sponsorering af indhold til DR’s 

tekst-tv-sider var indgået, samt hvor længe denne aftale løber. 

 

DR vedlægger i sit uddybende høringssvar af 26. november 2013 aftalen 

om DR’s tekst-tv, indgået mellem DR og Dansk Tipstjeneste (nu Danske 

Spil). Aftalen blev indgået i 1988 og er gyldig indtil én af parterne opsiger 

den. DR oplyser, at alle øvrige aftaler mellem DR og Danske Spil er opsagt 

til udløb den 30. november 2013. Aftalen om DR’s tekst-tv løber dog vide-

re, men den skal ændres væsentligt og opdateres, hvilket DR og Danske 

Spil er i gang med. Af aftalen fremgår endvidere, at leverancen af indhold 

er vederlagsfri, samt at alle udgifter til transmission af data afholdes af 

Danske Spil. 

 

DR oplyser endvidere, at når Danske Spil har foretaget trækningerne, sen-

des de udtrukne vindertal (og eventuelle tillægstal) samt oversigten over 

præmiestørrelser til DR. Disse oplysninger leveres i en skabelon, som DR 

har udarbejdet, således at tekst-tv-siderne teknisk kan opdateres. 

 

DR anfører, at nævnets uddybende høring har givet DR anledning til yder-

ligere overvejelser. DR er således nu af den opfattelse, at Danske Spils 

leverancer til DR’s tekst-tv ikke længere er sponsorering i lovens forstand. 

For at der skal være tale om sponsorering, skal DR have modtaget et di-

rekte eller indirekte tilskud til finansiering af programmer eller tekst-tv-

sider. Det produkt, som DR modtager fra Danske Spil, stiller Danske Spil 

vederlagsfrit til rådighed for andre end DR, herunder TV2 og nyhedsbu-

reauerne. Danske Spil tager således generelt ikke betaling for produktet. 

Derfor finder DR, at produktet ikke har kommerciel værdi, hvorfor der ikke 

foreligger et direkte eller indirekte tilskud til finansieringen af DR’s tekst-

tv-sider.  

 

DR vil fremover bringe informationer om resultatet af de vigtigste træknin-

ger fra Danske Spil som en service for seerne og dermed ud fra en redakti-

onel vurdering. Angivelsen af Danske Spil vil fremover ske som en kildean-

givelse, ikke som en sponsorkreditering. 

  



 

  
  

  4 

Endelig oplyser DR, at TV2 efter forespørgsel har oplyst, at TV2 ikke anser 

leverancerne fra Danske Spil for at være sponsorering. 

 

Radio- og tv-nævnets vurdering 

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, nr. 1, i lov om radio- og fjern-

synsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1188 af 23. september 2013, på 

sit møde den 17. december 2013 behandlet sagen og skal udtale: 

 

Henrik Tange har klaget over skjult reklame for Danske Spil på DR’s tekst-

tv. Nævnet opfatter klagen som et spørgsmål om, hvorvidt Danske Spils 

leverancer af indhold til tekst-tv udgør sponsorering.  

 

Sponsorbegrebet: 

I henhold til § 24 i bekendtgørelse nr. 801 af 21. juni 2013 om reklamer og 

sponsorering m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on-demand audiovi-

suelle medietjenester samt indgåelse af partnerskaber (reklamebekendtgø-

relsen), forstås ved sponsorering af programmer enhver form for ydelse af 

direkte eller indirekte tilskud til finansieringen af radio- og fjernsynspro-

grammer, herunder tekst-tv-sider, fra en fysisk eller juridisk person, der 

ikke selv udøver virksomhed ved udsendelse, udbud eller produktion af 

radio- og fjernsynsprogrammer, film, fonogrammer m.v., med henblik på 

at fremme den pågældendes navn, logo, image, aktiviteter eller produkter. 

 

Danske Spil leverer de udtrukne vindertal (og eventuelle tillægstal) samt 

oversigt over præmiestørrelser til DR i en skabelon, som DR har udarbej-

det, således at tekst-tv-siderne teknisk kan opdateres. Danske Spil leverer 

således på eget initiativ en vederlagsfri ydelse til DR. 

 

Dette indhold har en værdi for DR. DR modtager indholdet som et veder-

lagsfrit tilskud til programvirksomheden. Herved opnår DR en besparelse i 

forhold til, at DR selv skulle indhente og transmittere de samme oplysnin-

ger. 

 

Den eksponering, som Danske Spil opnår ved at have sit navn og sine 

trækningsresultater stående på tekst-tv, indebærer en betydelig kommer-

ciel værdi for Danske Spil. Nævnet lægger derfor til grund, at Danske Spil 

leverer indholdet til tekst-tv af kommercielle årsager. 

 

DR har oplyst, at TV2 og de øvrige nyhedsbureauer også modtager samme 

vederlagsfri leverance fra Danske Spil. Radio- og tv-nævnet finder ikke, at 

dette fratager leverancen sin kommercielle karakter. 

 

Nævnet finder på denne baggrund, at Danske Spils leverancer af indhold til 

DR’s tekst-tv-sider udgør et indirekte tilskud til finansieringen af DR’s pro-



 

  
  

  5 

gramvirksomhed. Det er derfor reglerne om sponsorering af programmer, 

der finder anvendelse, jf. reklamebekendtgørelsens § 24. 

 

DR’s adgang til at modtage sponsorstøtte: 

 

Ved bekendtgørelse nr. 801 af 21. juni 2013 om reklamer og sponsorering 

m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medie-

tjenester samt indgåelse af partnerskaber (reklamebekendtgørelsen) er 

DR’s adgang til at modtage sponsorstøtte fra kommercielle virksomheder 

ændret. 

 

I henhold til § 25, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen kan programmer spon-

soreret af kommercielle virksomheder ikke indgå i DR’s public-service pro-

gramvirksomhed. Bestemmelsen finder alene anvendelse på programmer, 

hvorom der er indgået eller forlænget aftale om sponsorering efter be-

kendtgørelsens ikrafttræden den 1. juli 2013, jf. § 40, stk. 3, i reklamebe-

kendtgørelsen. 

 

Aftalen mellem Danske Spil og DR er indgået i januar 1988 og er derfor 

ikke omfattet af de nye regler om sponsorering, jf. § 40, stk. 3, i reklame-

bekendtgørelsen. DR kan derfor lovligt modtage sponsorstøtte på baggrund 

af den nævnte aftale. 

 

Identifikation af sponsor på tekst-tv-siden: 

 

Spørgsmålet er herefter, om angivelsen af ”DANSKE SPIL” på den påklage-

de tekst-tv-side udgør en behørig sponsorkreditering. 

 

I højre side af en bjælke øverst på tekst-tv-siden vises datoen ”17/7” med 

sorte typer på gul baggrund. I midten vises med sorte typer på hvid bag-

grund teksten ”ONSDAGS LOTTO”. Til højre herfor er navnet ”DANSKE 

SPIL” anført med sorte typer på gul baggrund. Nederst på siden er der 

henvisninger til øvrige produkter fra Danske Spil, ”JOKER”, ”BOXEN”, 

”KENO” m.fl. 

 

I henhold til § 26, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen skal sponsorerede pro-

grammer klart kunne identificeres ved, at sponsorens navn, mærke (logo), 

produkt eller tjenesteydelse er angivet ved programmets begyndelse, slut-

ning eller begge steder. 

 

I tekst-tv skal de pågældende oplysninger angives på de enkelte sider, 

som er sponsoreret, jf. reklamebekendtgørelsens § 26, stk. 1, 3. punktum.  

 

Disse regler indfører artikel 10, stk. 1, litra c) i Europa-Parlamentets og 

Rådets Direktiv 2010/13/EU af 10. marts 2010 om audiovisuelle medietje-

nester. Af direktivet fremgår det, at seerne skal informeres tydeligt om, at 



 

  
  

  6 

der findes en sponsoraftale. Sponsorerede programmer skal klart kunne 

identificeres som sponsorerede, ved at sponsorens navn, logo og/eller an-

det symbol, f.eks. en angivelse af vedkommendes produkt(er) eller tjene-

steydelse(r) eller et kendemærke for dem, angives på en for programmer-

ne passende måde ved programmernes begyndelse og/eller slutning eller 

undervejs i dem. 

 

Formålet med bestemmelsen er altså, at seerne skal informeres tydeligt 

om, at programmet er sponsoreret. Derfor skal det på tekst-tv klart frem-

gå, at sidens indhold er sponsoreret, så seerne kan se og forholde sig til 

det. 

 

I sin afgørelse af 20. december 2012 behandlede nævnet bl.a. spørgsmå-

let, om to lignende tekst-tv-sider indeholdt behørig sponsorkreditering. Det 

fremgik af afgørelsen, at der på den ene tekst-tv-side (side 290) var sket 

behørig sponsorkreditering. Siden fremstod således, at der i en bjælke 

øverst på siden stod teksten ”LOTTO” med store, sorte typer på en rød 

baggrund. Til højre herfor vistes en boks med teksten 

”FRA DANSKE SPIL TLF: 36728080” i små hvide typer på sort baggrund. 

Nævnet fandt, at denne tekst-tv-side var i overensstemmelse med rekla-

mebekendtgørelsen, fordi seerne blev informeret om Danske Spils navn og 

telefonnummer og derfor kunne vide, at indholdet var leveret af Danske 

Spil. 

 

Endvidere fremgik det af afgørelsen, at den anden tekst-tv-side (side 265) 

ikke indeholdt behørig sponsorkreditering. En bjælke øverst på denne side 

viste teksten ”DANSKE SPIL” med hvide typer på blå baggrund. I midten 

stod teksten ”DEN LANGE” med sorte typer på hvid baggrund. Nederst på 

siden var der sidehenvisninger med angivelserne ”LOTTO”, ”TIPS12”, 

”TIPS13” mm. Nævnet fandt ikke, at denne side angav at være sponsore-

ret, og at sponsoren var Danske Spil. Siden var derfor i strid med reklame-

bekendtgørelsen.  

 

Radio- og tv-nævnet finder, at identifikationskravet i reklamebekendtgørel-

sens § 26, stk. 1, indebærer, at det skal fremstå tydeligt for seerne, at 

programmet er sponsoreret.  

 

Angivelsen ”DANSKE SPIL” på den påklagede tekst-tv-side indeholder in-

gen oplysning om, at sidens indhold bliver indhentet og transmitteret af en 

anden virksomhed end DR, og at der således er tale om sponsorering. 

 

Nævnet finder på denne baggrund ikke, at seerne med teksten ”DANSKE 

SPIL” med tilstrækkelig tydelighed bliver oplyst om, at siden er sponsore-

ret, jf. reklamebekendtgørelsens § 26, stk. 1.  

 

 

 



 

  
  

  7 

Tilskyndelse til køb eller leje af sponsors produkter 

 

Det skal herefter vurderes, om angivelsen af ”næste uges superpulje” in-

deholder en overtrædelse af reklamebekendtgørelsens § 28, stk. 1, hvoraf 

det fremgår, at et sponsoreret program ikke må tilskynde til køb eller leje 

af sponsorens eller andres produkter og tjenesteydelser, idet disse navnlig 

ikke må fremhæves på særlig måde med henblik på at fremme afsætnin-

gen af dem. 

 

Ved fortolkningen af bestemmelsen skal der efter nævnets faste praksis 

anlægges de samme betragtninger som ved vurderingen af, om et program 

indeholder skjult reklame1. Det afgørende er derfor, om der er sket en 

fremhævelse af Danske Spil og Danske Spils produkter. I bekræftende fald 

skal det vurderes, om fremhævelsen er sket med henblik på at fremme 

afsætningen, eller om fremhævelsen er redaktionelt begrundet. Nævnet 

lægger i den forbindelse vægt på, om oplysningerne bliver givet på neutral 

og saglig vis uden at få karakter af reklame. 

 

I sin afgørelse af 20. december 2012 fandt Radio- og tv-nævnet, at oplys-

ninger om fremtidige puljestørrelser i Eurojackpot m.fl. samt angivelsen af 

”næste uges superpulje” kunne virke opfordrende til køb af Danske Spils 

produkter og dermed fremme afsætningen af disse og dermed have rekla-

melignende karakter. Nævnet lagde vægt på, at oplysninger om forventede 

præmiestørrelser ikke fremstod som neutral information og gik ud over, 

hvad der var redaktionelt berettiget. Hertil kom, at Danske Spil havde op-

lyst sit telefonnummer på siden. 

 

Af afgørelsen fremgår, at oplysningerne om fremtidige puljestørrelser ikke 

fremstod som saglig og neutral information. De gik dermed ud over, hvad 

der var redaktionelt berettiget. At Danske Spil tillige havde oplyst sit tele-

fonnummer var en skærpende omstændighed. 

 

At angivelse af fremtidige puljestørrelser i sig selv kan virke opfordrende til 

køb fremgår også af en senere nævnsafgørelse af 30. september 2013 

vedrørende ”Held og Lotto” vist på DR1. Her fandt nævnet, at det ikke 

havde nogen selvstændig indholdsmæssig betydning – og dermed var 

unødvendigt – at omtale puljestørrelsen for den kommende onsdags-

trækning. Tværtimod kunne omtalen opfattes som en opfordring til at købe 

Danske Spils produkt. 

 

Nævnet finder, at angivelsen af ”næste uges superpulje” i sig selv kan vir-

ke opfordrende til køb af sponsors produkter, og at denne oplysning der-

med går ud over, hvad der er redaktionelt berettiget. Oplysningen fremstår 

ikke som neutral information og har dermed reklamelignende karakter. 

                                           
1 Se f.eks. Lars M. Banke m.fl.: ”Radio og tv-lovgivning” 2004, s. 257 og Radio- og tv- 

nævnets afgørelse af 22. december 2006 vedrørende reklame for Oddset i VM-transmission 
på DR 1. 



 

  
  

  8 

 

På denne baggrund finder nævnet, at angivelsen af ”næste uges superpul-

je” på DR’s tekst tv udgør en uberettiget fremhævelse med henblik på at 

afsætte Danske Spils produkter i strid med reklamebekendtgørelsens § 28, 

stk. 1. 

 

Nævnet har noteret sig, at angivelsen af næste uges superpulje skyldes en 

fejl og er i strid med DR’s interne retningslinjer. 

 

På baggrund af ovenstående har Radio- og tv-nævnet truffet følgende 

 

AFGØRELSE: 

 

Den påklagede side på DR’s tekst-tv indeholder overtrædelser af § 26, stk. 

1, og § 28, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen. 

 

Nævnet har noteret sig, at aftalen mellem DR og Danske Spil er ved at 

blive ændret og opdateret i væsentligt omfang. Nævnet bemærker i den 

forbindelse, at DR og Danske Spil ikke har adgang til at indgå nye eller 

forlænge allerede eksisterende aftaler om sponsorering af programmer 

efter bekendtgørelsens ikrafttræden. 

 

 

 

 

Mads Bryde Andersen 

Formand 

 

  

/Louise Nygaard Andersen 

                                                                             nævnssekretær 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kopi sendt til: 

Klager Henrik Tange 

TV2 til orientering 

 


