INTERNATIONALT

IFLA 2009

IFLA (International Federation of Library Associations) afholder verdenskonference hvert år. Som en del af konferencen afholdes også CDNL-møde (Conference of Directors of National Libraries), som regel med deltagelse af omkring 100 nationalbibliotekarer. Fra Danmark deltager direktøren for Det Kongelige Bibliotek og direktøren for Bibliotek og Medier. Konferencen giver et godt overblik over, hvad der sker worldwide, hvis man ser efter, hvad der dominerer programmet, hvad folk især går til af de mange tilbud, og hvad der er på den store udstilling. Den 75. IFLA-konference var lidt mindre end de seneste år – både i forhold til deltagerantal, udstillere og programmets bredde. Til gengæld stod tendensen lysende klart: digitalisering og hvad dermed følger. Hovedbudskabet i åbningstalerne var nødvendigheden af øget samarbejde med andre institutioner, bl.a. museer og arkiver. Her er nogle eksempler på interessante tiltag præsenteret i forskellige faglige sessioner.

I en session om social computing "To foster an architecture of participation" var der en god case fra Chiles parlaments bibliotek om "2connecting Congress with citizens", hvor biblioteket formidler essensen af de nye lovforslag og faciliterer, som chatmuligheder med politikerne. Der var flere eksempler på udnyttelsen af sociale teknologier, især Facebook, Twitter, blogs til demokratisk debat i lokale biblioteker, hvor pointen er at biblioteket ikke bare giver information til borgerne, men aktivt efterspørger deres holdninger og synspunkter.

En anden session gav et overblik over Open access i praksis og præsenterede f.eks en case med Open access i Malaysia hvor pointen var, at ulande simpelthen ikke kan betale licensafgifterne på e-tidsskrifter. Derfor ser de ’open access’ som svar på ’restricted access’. Men ikke alene fjernes betalingen som en barriere for adgang – casen viste også, at der er øget opmærksomhed om Open access forskning, og at Open Access skaber bedre mulighed for kontakt mellem læser og forfatter, samt at Open Access-forfattere i almindelighed er ’well studied’.

I en session om udvikling i storbyers folkebiblioteker (hvor der i øvrigt også var et paper om København) var det især en case fra Queens i New York, der var interessant. I Queens er antallet af immigranter større end noget andet sted i USA. Biblioteket har materialer på over hundrede sprog, en meget stor del af borgerne kan ikke engelsk, og en stor del er ikke statsborgere i USA, men vil gerne være det. Biblioteket er det vigtigste sted for ’uddannelse af borgere’. Her er den medborgercenter tænkning, vi er ved at udvikle, gennemført for længst med et meget bredt spektrum af læringstilbud ikke bare inden for ’computing’ sprog og læsefærdigheder, men også almene livsprogrammer som forældrekurser, sygdoms- og sundhedsoplysning og et særligt ’youth empowerment initiative’, hvor der arbejdes med forskellige former for rådgivning fra professionelle youth counsellors, activity assistants til teentutors og netmentors. Der var også et særligt teen library uden bøger, men med ’life skills programme’ og ’home work helpers’. I en digitaliseringssession var en case fra Library of Congress’ avisdigitalisering illustrativ.

På nationalbibliotekarkonferencen var det gennemgående tema, hvor balancen er mellem de traditionelle opgaver som pligtaflevering af fysiske materialer og de nye digitale opgaver.

Jens Thorhauge

Main Drivers for Succesful Re-use of Research Data

Knowledge Exchange afholdt den 23.9.-24.9 en workshop med titlen “Main Drivers for Succesful Re-use of Research Data” i Berlin. Workshoppen var arrangeret Knowledge Exchange’s Primary Research Dataarbejdsgruppe, og der var 65 deltagere fra Danmark, Holland, Storbritannien og Tyskland. Desuden deltog en repræsentant fra EU-kommissionen. Workshoppen var primært rettet mod forskere, og der blev præsenteret en række eksempler på genbrug af forskningsdata inden for forskellige discipliner, ligesom specialister fra datacentre og informationscentre gav deres bud på status og den fremtidige udvikling.

Anne Sandfær

DEFF præsenteret for Conference of Swiss University Libraries

DEFFs organisation, aktiviteter og resultater blev præsenteret på Conference of Swiss University Libraries den 16. september 2009 på nationalbiblioteket i Bern. Universitetsbibliotekerne i Schweiz er interesserede i DEFF-modellen, men de selvstændige kantoner vanskeliggør en etablering. Der var mange gode spørgsmål til de danske erfaringer og holdninger.

Bo Öhrström

Børnebibliotekernes styrker

Den 18.-19. juni 2009 afholdt det sydkoreanske nationalbibliotek for børn og unge et internationalt symposium i Sokcho under titlen Turning Crisis into Opportunity: The Power of Children’s Libraries for the Future. Blandt oplægsholderne var fagpersoner fra Sydkorea, USA, Norge, Tyskland, England, Japan og Danmark. Symposiet satte fokus på temaer som bedre læsekompetencer hos udsattte børn, biblioteksbetjening af børn fra 0-6 år og bibliotekernes rolle i formidlingen af børnelitteratur af høj kunstnerisk kvalitet. Fra Danmark deltog undertegnede med oplæg om danske folkebibliotekers samarbejde med lokale institutioner om styrkelsen af børns læsning.

Lisbet Vestergaard

Arbejdsgruppe om kunst og kultur

EU-kommissionen har nedsat en arbejdsgruppe om kunst og kultur i skolen ’Expert Group on developing synergies with education, especially arts education’. Undertegnede deltager i denne arbejdsgruppe på vegne af Kulturministeriet. Gruppen skal i slutningen af 2010 komme med anbefalinger til kommissionen om, hvordan der kan arbejdes med dette område i landende i EU. Gruppen har netop udarbejdet en midtvejsrapport. Læs mere om arbejdet: http://ec.europa.eu/culture.

Som medlem af den arbejdsgruppe var det naturligt at deltage i en EU-konferen-ce, der blev holdt i Sverige, hvor arbejdsgruppens arbejde og foreløbige resultater blev præsenteret.

Med udgangspunkt i det Europæiske år for kreativitet og innovation og den dagsorden, som kulturministrene har vedtaget for årene 2007 -2010, har Sverige, under deres EU formandskab, sat fokus på børn og unge. Derfor arrangerede de en konference i Göteborg den 29.-30. juli 2009 med titlen Promoting a Creative Generation. Children and Young People in the New Culture and Media Landscape.

Benedicte Helvad

 

Denne side er kapitel 19 af 22 til publikationen "Bibliotek og Medier 2009:3".

Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/nyt_fra_bibliotek_og_medier/2009/3/index.htm
© 2009