Det ny bibliotek er her

Det ny bibliotek er, hvor du er, og hvor der er brug for det. Det ny bibliotek tager udgangspunkt i brugernes behov og ønsker. Det ny bibliotek er en konsekvens af digitalisering, af internettets ekspansion, af Google, af den klare tendens til at medier er overalt, er gratis (selvom det ikke passer) og kan nås 24/7. Det ny bibliotek tager højde for den ændrede brugeradfærd og Google generationens forventninger.

Det ny bibliotek viser sin eksistensberettigelse ved med held at arbejde synligt med på samfundets dagsorden: fremme globaliseringsstrategiens mål, understøtte innovation, livslang læring, sætte ind over for den digitale kløft, hvor medborgerne på den forkerte side i stigende grad bliver ekskluderet af samfundet, fordi vidensamfundets kommunikation og inklusion er digital. Det ny bibliotek bliver i sin digitale betjeningsstruktur mere og mere orienteret mod den individuelle servicering, mens aktiviteterne i det fysiske rum bliver offensivt fællesskabsorienteret. Den traditionelle biblioteksvirksomhed holdes levende med stadige initiativer.

Det nye bibliotek vokser ud af asken af den gamle samlingsorienterede institutionskultur. Det lægger vægt på nye kompetencer, det faciliterende, formidlende, lærende, inddragende, inspirerende.

Biblioteksledermødet 2009 markerer, at det ny bibliotek er her – i større eller mindre grad – ved at inddrage deltagerne aktivt, ved at kommunikere på en ny måde, ved at sætte de sociale medier i spil: blog, facebook, twitter – og ved at præsentere en beretning, der er markant kortere end tidligere, men via links til relevante uddybninger er mere dækkende.

 

Denne side er kapitel 1 af 15 til publikationen "Beretning 2009".

Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/andre_publikationer/beretning_ledermoede/2009/index.htm
© 2010