Digitalisering
Hovedpointer fra Bog- og Litteraturpanelets årsrapport

Ekspansion og drivkræfter

På udgivelsessiden har digitaliseringen taget et kraftigt spring det seneste år. Hvor Lindhardt og Ringhof udgav 344 e-bøger i 2015, udgav de intet mindre end 3490 titler som e-bøger i 2016. Et andet stort forlag, Gyldendal, udgav 580 e-bogstitler i 2015, og i 2016 voksede dette tal til 1288. I tillæg til de etablerede forlags satsning på e-bøger kommer selv- og medudgivere, for hvem e-bogen også er en vigtig udgivelsesform. 

Der er langt fra tale om rene nyudgivelser på e-bogens område; hvad vi er vidne til, er i lige så høj grad en oprustning af bagkataloget blandt de store forlag, så deres eksisterende trykte bagkatalog af allerede udgiven litteratur kan få et ekstra liv i den digitale verden. Denne udvikling skal også ses i lyset af, at køb af e-bøger ikke kun foregår pr. eksemplar, som tilfældet i al væsentlighed har været for den trykte bog. Med online abonnementstjenester som Mofibo, Politiken Books og Bookmate køber læseren sig adgang til et helt bibliotek af e-bøger, og det er derfor vigtigt for forlagene at have et stort titeludbud på e-bogsmarkedet

 

Vurderer man den samlede udvikling, kan man have den hypotese, at digitaliseringen på bogmarkedet i øjeblikket er mere udbudsdrevet end efterspørgselsdrevet.
Bog- og Litteraturpanelet Årsrapport 2017

 

Accept af cookies

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra Bog- og Litteraturpanelet.

Accepter cookies