Tilbage i tiden: Middelalderprojekt med biblioteket, kirken og museet

At gøre middelalderen levende for elever i 6. klasse ved at samarbejde med forskellige fagpersoner fra kommunens kulturinstitutioner – det er ideen med middelalderprojektet ”Tilbage i tiden”, som folkebiblioteket, kirken og det kulturhistoriske museum i Slagelse deltager i.

Formål
Projektet Tilbage i tiden er et tværfagligt undervisningsforløb for 6. klasse i dansk, historie og religion, hvor en række fagpersoner og formidlere i det lokale kulturliv viser eleverne nye veje til at opleve kulturarven og få viden om den.

Projektforløb
Foreningen for børn og læsning, Ordet fanger, har hjemme i Slagelse og kontaktede forrige år Antvorskov Skole med et forslag om at lave et læseprojekt i skolens tre 6.-klasser.

Skolen inviterede derfor en række lokale kulturinstitutioner til et møde − folkebiblioteket, kirken og museet, og da emnet middelalderen kom på banen, opstod med det samme en rigtig god energi rundt om bordet, hvor alle bød ind med gode ideer.

Det resulterede i et månedlangt projekt i efteråret 2014, hvor eleverne arbejdede med middelaldertekster i dansk, historie og religion, og hvor biblioteket, præsten og museet hjalp eleverne med at finde litteratur og få viden om middelalderen.

Biblioteket gjorde desuden en særlig indsats for at koble elevernes frivillige læselyst med deres nysgerrighed efter at vide mere om en spændende, historisk periode via udstillinger og bogpræsentationer indenfor emnet, som eleverne kunne opleve, når de i fritiden besøgte biblioteket.

Projektet kulminerede med en middelalderdag en eftermiddag i november, der bestod af en byvandring, workshops på museet og middelalderkulturoplevelser i kirken, som forældre, søskende og andre interesserede deltog i.

På byvandringen kunne man rundt omkring på byens torve, gader og lokaliteter høre eleverne fortælle om markante begivenheder i middelalderen, der var foregået netop her.

På museet kunne man se en udstilling om middelalderen og besøge workshops, hvor eleverne præsenterede, hvad de havde lært om middelalderen.

Uden for museet serverede museets frivillige og skolens lærere middelaldermad.

Dagen sluttede af i kirken, hvor man kunne høre middelaldermusik og opleve elever, der læste op af de originale tekster fra middelalderen, de havde arbejdet med i projektet.

Mål
Projektet har opfyldt en række læringsmål i dansk, historie og religion. Skolens læringskonsulent har gennem hele forløbet sikret en skarp og afklaret kurs i forhold til de krav, aktiviteterne skulle kunne leve op til.

Organisering
Projektet er et samarbejde mellem Slagelse Bibliotekerne, Antvorskov Skole, Museum Vestsjælland – Slagelse Museum, Skt. Peders Kirke og Ordet fanger.

Antvorskov Skole har været tovholder for projektet, og Ordet fanger har stået for al kommunikation og PR og sikret, at projektet fik lokal opmærksomhed.

Skolens læringskonsulent har desuden spillet en særlig rolle som tovholder for projektet og har sikret en stabil proces og et velkoordineret samarbejde mellem de mange parter.

Økonomi
Projektøkonomien baserer sig på de deltagende kulturinstitutioners arbejdskraft.

Tidsramme
En måned plus indledende møder.

Erfaringer
Forløbet har været en succes, i og med at det er lykkedes at engagere eleverne, involvere så mange forskellige lokale fagkompetencer på kulturområdet og skabe et højt kvalificeret projektindhold.

Det er derfor nu blevet besluttet at inddrage alle kommunens 6.-klasser i middelalderprojektet i 2015.
Internt i kulturinstitutionerne har det tværfaglige samarbejde også været givende: Medarbejderne har fået et rigtig godt indblik i, hvordan de fremover i langt højere grad skal tænke læringsmål ind i deres tilbud til skolen for at kvalificere dem.

Udfordringer
Hver institution har sin måde at arbejde på med forskellige arbejdskulturer, præmisser, rammer, forpligtelser og årshjul. Vær fleksibel og åben og klar til at komme ud af de faste rammer og riller, når du skal samarbejde med andre institutioner. 

Gode råd

  • Hop ud i det, og vær modig: Finder I sammen om et fælles emne, I alle brænder for, har I et rigtig godt grundlag at arbejde ud fra.
  • En læringskonsulent eller lærer, der kan udstikke kursen i forhold til læringsmål, er alfa og omega for et succesfuldt undervisningstilbud.  
  • En tovholder med tid og overblik er centralt for at sikre en stabil proces, når så mange parter er involveret.
Siden er sidst opdateret: 29.03.2016

Kontakt

Eva Falster
Kunst og Kultur
Kulturministeriet
41 39 38 41

Kontakt Tilbage i tiden

Projektdeltager Kirsten Slot Larsen
Slagelse Bibliotekerne
58 57 96 84
kslar@remove-this.slagelse.dk

Fag

Dansk
Historie
Religion

Klassetrin

Mellemtrin


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vores cookies samler ikke på personoplysninger

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette. Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)