Børne- og ungestrategier

Alle børn, også dem der ellers ikke kommer på museum eller til musikundervisning, skal have mulighed for at møde kunst og kultur. Det er hovedformålet med Kulturministeriets børne- og ungestrategier: ”Det begynder med børn og unge”.

Foto: Mette Johnsen

Kunsten og kulturen skal være en del af børns og unges liv fra de er helt små. For børn gør en vigtig erfaring, når de møder kunst og kunstnere.

I en hverdag, hvor rigtig meget individualiseres og måles i dets synlige og målbare nytteværdi, kan vi overse kunstens og kulturens egentlige væsen.

Refleksion og indsigt

Det er det, som skaber sammenhænge, det, som giver anledning til refleksion og indsigt, det, der giver os de fællesskaber, der danner os og giver os en fælles grundenighed af meningen med vores samfund.

Du bliver dannet som borger og ligeværdig deltager i fællesskaber i oplevelsen af kunsten i et fællesskab, hvor du i dialog med andre reflekterer over kunsten og af det, den gør ved dig og din oplevelse af den.

Flere parter løfter strategierne sammen

Hensigten med strategierne er at give kommuner, kulturinstitutioner og dagtilbud endnu bedre mulighed for, at børn, skolebørn og unge kommer i kontakt med de lokale kulturtilbud og oplever og bruger kunsten og kulturen som en naturlig del af deres dagligdag.

Hvordan kommunerne tilrettelægger indsatsen på børne- og ungekulturområdet, er op til den enkelte kommune. I strategien er der forslag, som kan medfinansieres i en opstartsperiode, så de gode initiativer kan komme i gang og få mulighed for at vokse andre steder også.

Hent strategien for små børn (pdf)

Hent strategien for skolebørn (pdf)

Hent strategien for unge (pdf)

Siden er sidst opdateret: 24.10.2017

Børne- og ungepuljer

Til udmøntning af initiativerne i børne- og ungestrategierne er der alt i alt afsat 40 mio. kr.

 

Læs mere om puljer og tilskud

Evaluering

Har du modtaget tilskud af en pulje under Kulturministeriets strategier for børn og unges mødes med kunst og kultur, skal projektet afrapporteres og evalueres efter SMART-kriterierne.

Læs mere om SMART-kriterierne (pdf)


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vores cookies samler ikke på personoplysninger

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette. Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)