Læselyst

Slots- og Kulturstyrelsen har særligt fokus på læselyst og hvordan bibliotekerne kan arbejde for at styrke børn og unges lyst til at læse.

Esbjerg fortælletrappe, Foto: Torben Meyer

Hvis børn kun læser det, de absolut skal i skolen, bliver de aldrig gode og sikre læsere. Der skal mere til, og lysten skal drive værket. Siden 2003 har en række læselystaktiviteter og -kampagner vist, at følgende faktorer får børn til at læse mere:

  • Nem adgang til litteratur såvel i som uden for hjemmet
  • En tidlig indsats for små børns sprogudvikling
  • Læseinitiativer udført i samarbejde mellem biblioteker, dagtilbud og skoler
  • Dialogisk oplæsning, avislæsning og samtaler om bøger i hjemmet
  • Mødet med gode rollemodeller, f.eks. bibliotekarer, andre børn og forældre
  • Oplevelser med fortællinger i andre former end bøger, f.eks. film og spil. 

Tre nationale fyrtårnsprojekter

Læselyst, som er finansieret af Det Kulturelle Udlodningsaktstykke, har i en årrække givet tilskud til tre fyrtårnsprojekter. De tre projekter har det til fælles, at de:

  • har national appel
  • er gode eksempler på formidlingsstrategier, der fanger børn og unge
  • går på tværs af forskellige medietyper og medieplatforme
  • arbejder i nye former for partnerskaber og løst koblede netværk.

1. Forfatterskolen for unge

Forfatterskolen for unge i Brønderslev holder kurser for danske unge. Professionelle forfattere fungerer som konsulenter for de unge via skriveøvelser og feedback på de unges egne tekster, der som afslutning på kurset udgives i en antologi.

2. Orlaprisen

Orlaprisen er børnenes egen bogpris, som uddeles i tæt samarbejde med DR. Som optakt til uddelingen kan børn læse uddrag af, anmelde og stemme på de nominerede bøger. Med en stærk mediepartner som DR kommer Orla ud på flere platforme: DR Ultra, sociale medier og fysisk i skoler og på biblioteker.

3. Smart-Parat-Svar

Smart-Parat-Svar – en populær, skør og svær quiz for alle 6. klasser over hele landet. Quizzen sætter fokus på bøger, fortællinger og læsere i legende, underholdende og sociale sammenhænge.

Siden er sidst opdateret: 01.11.2018

Børns læsevaner 2017

"Børns læsevaner 2017: Overblik og indblik" er den samlede afsluttende rapport fra Tænketanken Fremtidens Bibliotekers projekt "En generation af stærke læsere – Greb til læselyst", som har modtaget støtte af Slots- og Kulturstyrelsen. Rapporten er udarbejdet af Læremiddel.dk og Nationalt Videncenter for Læsning.

Publikationen rummer udvalgte og centrale pointer fra den kvantitative undersøgelse og hele den kvalitative undersøgelse. Med den ønsker forfatterne at bidrage med opdateret viden til den faglige og politiske debat om bibliotekernes rolle med hensyn til børns læsning og læsekultur.

Hent Børns læsevaner 2017: Overblik og indblik

Hent den kvantitative rapport "Børns læsning 2017"


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

”På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.
Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om Slots- og Kulturstyrelsens cookiepolitik

(dialogboks slutter)