22. Lindøværftet og Munkebo

Lindøværftet er en del af A.P. Møller – Mærsk A/S. Værftet blev indviet i 1959. Lindø, en af efterkrigstidens store arbejdspladser, repræsenterer dels skibsværfternes omstilling fra beddings- til sektionsbyggeri, dels etableringen af en mønster-industriby i et tidligere landområde.

Your flash plugin version does not match the required version 9.0.0 for this website. Please go to http://www.adobe.com/shockwave/download/

VÆRFTARBEJDER. Lindø skibsværft har siden indvielsen i 1959 været en af Danmarks store arbejdspladser. Det er besluttet at lukke værftet i 2012, og der skal drives anden forretning på stedet. Se Lindøarbejder John Munkebo fortælle om arbejdsånd og -glæde på værftet.

Lindøeventyrets begyndelse
I årene 1916-1919 blev der anlagt mange nye store stålskibsværfter i Danmark. I 1956 tog A.P. Møller en rask beslutning og fremlagde planer for et nyt værft på en bar mark ved Lindø på fyn. Værftet blev indviet i 1959 som en ny moderniseret udgave af Odense Staalskibsværft, der lå inde i Odense.   

Større og større
Efter Suez-krisen i 1956, hvor man i en periode blev nødt til at sejle udenom Afrika, blev der behov for større skibe - især tankskibe. Samtidig var man på en række værfter, heriblandt Arendalværftet ved Göteborg, i gang med at udvikle nye produktionsmetoder.

Lindøværftet blev baseret på et nyt produktionsprincip med serieproduktion, hvor skibene blev bygget i sektioner og svejset sammen i tørdok. Tidligere havde man bygget skibe på en bedding på samme måde som et traditionelt hus.

På Odense Staalskibsværft, der var etableret i 1918 ved Odense Kanal, var kapaciteten begrænset til skibe på cirka 45.000 tons. På det nye værft på Lindø var der plads til to byggedokker, der kunne rumme skibe op til 200.000 tons, samt et udrustningsbassin og en stor svejsehal. 

Verdens største kran?
I 1969 blev anlægget udvidet endnu engang med en større tørdok, hvor der kunne samles skibe på op til 650.000 tons. Samtidig blev der opført en portalkran, der spændte over dokkens fulde bredde. Værftet var nu verdens største, og i halvfjerdserne gik diskussionen om Lindøs kollosale portalkran måske var verdens største.

På Lindø blev verdens første dobbeltskrogede supertankere bygget og en serie af verdens største containerskibe. I 2006 løb containerskibet EMMA MÆRSK af stablen som verdens største. Det er 397 meter langt og 53 meter bredt.

Først industri så by
Samtidig med anlæggelsen af værftet opførtes en hel ny by nord for landsbyen Munkebo, som bare var en lille landsby inden Lindøværftet kom til. Byen skulle huse alle de nye værftarbejdere og deres familier. Det betød at befolkningen i den lille landkommune blev femdoblet på 10 år fra omkring 1.000 beboere i 1955 til omkring 5.000 i 1965. Husene bestod af gule, toetagers rækkehuse med lejligheder i forskellige størrelser. Der blev endda bygget et amerikansk inspireret shoppingcenter i byen. På værftet blev Ejendomsselskabet Lindø A/S etableret, som stod for hovedparten af boligbyggeriet i den nye by og for kommunen udarbejdede byplanprofessor Peter Bredsdorff planen for området. Indtil 1970,erne var boligerne forbeholdt ansatte på værftet.  


Lindø stopper som skibsværft
Efter svigtende ordre tilgang besluttede Mærsk i august 2009, at stoppe nybygningerne på Lindø i 2012.

Med værftets lukning slutter en epoke i landets skibsbygningsindustri. Lindøværftet repræsenterer den betydelige danske skibsværftsindustri og ved fremstillingen af meget store enheder som tank- og containerskibe.

Lindø var en af efterkrigstidens store arbejdspladser. Værftet har i flere perioder været teknologisk førende og er det eneste store, danske værft, som overlevede konkurrencen fra de Sydøstasiatiske værfter, men altså kun frem til august 2009. 

Siden er sidst opdateret: 22.03.2017

Hør Lindøes lyd

Your flash plugin version does not match the required version 9.0.0 for this website. Please go to http://www.adobe.com/shockwave/download/

Lindøværftet og Munkebo

Lindøværftet og Munkebo er udpeget som nationalt industriminde fordi det:

• er den eneste tilbageværende repræsentant for den tidligere så blomstrende danske skibsværftsindustri

• er karakteriseret af masseproduktion og fremstilling af meget store enheder

• er et skoleeksempel på en planlagt fabriksby fra den tredjeindustialiseringsbølge mellem 1950 og 1970

Industrierne i bogform

De 25 fantastiske industriers historie er foreviget i bogform og udkommet på Gads Forlag.

Køb bogen online her

Tidslinie Lindøværftet

1959
Et større bedre skibsværft
Et større bedre skibsværft
1959 - Et større bedre skibsværft
1959

Et større bedre skibsværft

Lindøværftet blev indviet i 1959 som en ny moderniseret udgave af Odense Staalskibsværft som før kun havde haft til huse inde i Odense.
1969
Værftet udvides
Værftet udvides
1969 - Værftet udvides
1969

Værftet udvides

I 1968 blev de første supertankere (dvs. skibe på over 200.000 tons) introduceret. Hvis konkurrencen skulle tages op måtte Lindøværftet udvides og det blev det i 1969. Herefter kunne man samle skibe på op til 650.000 tons på Lindø.
2009
Værftet lukkes
Værftet lukkes
2009 - Værftet lukkes
2009

Værftet lukkes

I 2009 blev det besluttet at indstille nybygningen af skibe på Lindø i 2012.


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vores cookies samler ikke på personoplysninger

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette. Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)