Kulturministeriet

Landsdækkende almennyttige organisationer

Driftsstøtte til humanitære, kirkelige, mellemfolkelige og almennyttige organisationer, som lever op til en række formelle krav.

Område:

Frister:

* Note: Ansøgningsfristen er kl. 23.59.

Hvem kan søge?

Humanitære, kirkelige, mellemfolkelige og almennyttige organisationer, der opfylder: krav til organisationens formål, formelle krav til organisationsform og krav til at have udført arbejde inden for de seneste to år.

Læs om du er berretiget til at søge, inden du læser videre.

Hvem kan ikke søge

Hvis organisationen har mulighed for at opnå tilskud til drift fra andre udlodningspuljer, kan der ikke ydes tilskud fra denne pulje.

Sådan vurderes din ansøgning

Det er Kulturstyrelsen, der vurderer ansøgningerne, og om ansøger lever op til krav for at søge. Tilskuddene beregnes, som vi har beskrevet det under ”økonomi”.

Hvad skal ansøgningen indeholde?

Som ansøger skal du udfylde ansøgningsblanketten, som du finder i bunden af siden.

I blanketten skal I afgive erklæring om straffefrihed, og at I opfylder bevillingsbetingelserne. Straffefrihedserklæringen og organisationens erklæring indgår således i blanketten og skal ikke længere indsendes.

Til blanketten skal der vedhæftes en række dokumenter. Hvor der er skabeloner til dokumenterne, skal disse anvendes:

  • Beløbsskema og revisors erklæring (ét samlet Excel-skema, der skal udfyldes - hent det her)
  • Godkendte og underskrevne regnskaber

    • For nye ansøgere: regnskaber for de seneste to år, eller
    • For tilbagevendende ansøgere for det seneste år

  • Årsberetning

    • Der skal indsendes den seneste årsberetning, eller referat fra den seneste generalforsamling
    • ellers kan der indsendes en kortfattet beretning, hvor I redegør for organisationens virksomhed

  • Vedtægter

    • Lovlige, godkendte og underskrevne

Organisationen skal endvidere indsende dokumentation for mindst en ud af tre mulige betingelser:

Enten: Markere i ansøgningsskemaet, at organisationen er godkendt efter ligningslovens § 8A til at modtage gaver. Kulturstyrelsen tjekker dette.

Er organisationen godkendt, men endnu ikke kommet på SKATs offentligt tilgængelige lister, vil I blive kontaktet af Kulturstyrelsen.

Eller: Dokumentation for landsindsamling i de seneste to afsluttende regnskabsår i form af:

  • Anerkendelsesskrevelse fra

    • Vedkommende politimyndighed (2013-2014 første halvår)
    • Indsamlingsnævnet (2014 sidste halvår)

       Der er to undtagelser

1. Ved løbende godkendelse fra Indsamlingsnævnet:

    • Skal I være godkendt efter ligningslovens § 8A hos SKAT
    • Er I det, behøver I ikke opfylde kriterier om indsamling

2. Ved indsamlingsaktiviteter der ikke kræver godkendelse af politimyndighed/Indsamlingsnævnet:

    • Skal I indsende en kort redegørelse for indsamlingens omfang bilagt promotionsmateriale og lignende.

Læs mere på indsamlingsnævnets hjemmeside

Eller: Dokumentation for ikke-kommercielle aktiviteter i tre regioner i de to senest afsluttede kalenderår.

Det er: Aktiviteter, som foreningen har foretaget sig fysisk, og som ikke har haft profit for øje. Der må gerne være en indtægt, hvis denne er nødvendig for aktivitetens gennemførelse (fx deltagerbetaling). Det kunne være: en stand på en messe eller byens torv, et foredrag på en skole, deltagelse og/eller afholdelse af arrangementer for offentligheden mv.

Dokumentationen skal rumme tydelig anførelse af sted, tid og kan fx være:

  • Programmer med tydelig angivelse af aktiviteternes indhold
  • Kort beskrivelse af de gennemførte aktiviteter
  • Mail med tak for et godt arrangement mv.

Det er vigtigt, at dokumentationen viser aktiviteter, der allerede er afholdte, og ikke aktiviteter, der er planlagte, eller hvor man ikke kan se, om de er blevet aflyst.

Økonomi

Puljen fordeles en gang om året via en todeling af puljen til de organisationer, der opfylder kriterierne:

33 % fordeles efter organisationernes størrelse baseret på omsætningen,

67 % fordeles efter egenfinansiering (privat indsamlede midler)

Ved beregning af tilskuddet tages der højde for:

  • Puljens størrelse
  • Antallet af organisationer
  • Størrelsen på organisationernes omsætning
  • Størrelsen på organisationernes egenfinansiering
  • Maksimum beløbet til tildeling
  • Minimumsprocenten for de mindre organisationer.

Hvis du vil vide mere om beregningsmetoden klik her.

Hvis du vil se hvem der har modtaget tilskud før og hvor meget, se sidste afsnit på denne side

Hvornår får du svar?

Du får svar på ansøgningen i begyndelsen af december.

Når du har indsendt ansøgningen

Når ansøgningen er modtaget hos os, får du en automatisk kvittering med et referencenummer. Har du fået kvitteringen, er ansøgningen gået igennem.

Derefter bliver ansøgningerne registreret i Kulturstyrelsen. Når alt materiale - på alle ansøgninger - er kommet ind, behandler vi ansøgningerne for at se om alle bilag er med. Og først da beregner vi tilskudsbeløbet.

Lovgrundlag

Udlodningsloven
Fordelingen af udlodningsmidler (tidl. kendt som tips- og lottomidler) til landsdækkende almennyttige organisationer sker i medfør af lov nr. 696 af 25. juni 2010 om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål samt lov nr. 1528 af 27. december 2014 (lov om ændring af lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål). 

Puljens bekendtgørelse
Fordelingen af puljen til landsdækkende almennyttige organisationer sker i medfør af bekendtgørelse nr. 1120 af 4. september 2013 om fordeling af midler fra puljen til landsdækkende almennyttige formål.

Erklæringsbekendtgørelsen
I forbindelse med ansøgningsskemaet udfærdiger revisoren en erklæring i henhold til Bekendtgørelse om godkendte revisorers erklæringer (BEK nr. 385 af 17. april 2013).

Hvis du får tilsagn /tilladelse /dispensation skal du...

  • Anvende tilskuddet til driftsudgifter i tilskudsåret – altså bagudrettet,
  • Aflægge regnskab efter reglerne i Driftstilskudsloven.

Læs mere om afrapportering her.

Hvem vurderer din ansøgning?

Ansøgningsskema som PDF?

Her på siden laves alle ansøgningerne elektronisk, men mange har glæde af at printe en PDF til at orientere sig i kravene, inden de når til udfyldelsen af den egentlige ansøgning. Men husk, at du ikke kan udfylde skemaet i hånden og aflevere det fysisk eller analogt.

Hent ansøgningsskemaet som PDF

Kontakt

Lene Iversen
33745019

Hjælp til teknikken

Har du problemer med at få ansøgningsblanketten til at virke, kan det skyldes, at du bruger en af disse browsere: Explorer eller Safari.

Vi anbefaler, at du i stedet benytter Chrome eller Firefox.

Se her for mere teknisk hjælp.

Siden er sidst opdateret: 09.05.2016


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accept af cookies

På slks.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra slks.dk.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)