Fornem skulptur vender hjem til Fredensborg Slot

Barokhaven ved Fredensborg Slot er i dag blevet en smuk skulptur rigere. En ny skulptur ”Diana og Hunden” er på plads igen efter at have været 15 år undervejs.

Diana og Hunden har taget et år at hugge i sten, men har været 15 år undervejs. Foto: Slots- og Kulturstyrelsen.

En af Fredensborg Slots smukke skulpturer ”Diana og Hunden” har i dag igen fundet sig til rette på sin piedestal i den gamle barokhave.

Barokhaven er kendetegnet ved at stram geometri, alléer, bassiner og en lang række skulpturer med mytologisk og allegorisk indhold, der er placeret langs de stramme linjer.

Slots- og Kulturstyrelsens billedhugger Morten Stræde siger:

”Selve gipsarbejdet med skulpturen stod på i et halvt års tid, mens huggearbejdet varede i cirka et år. Derudover er der udformet en ny stor piedestal til skulpturen. Alt i alt har arbejdet med den nye skulptur stået på i mere end 15 år, så det har været en lang proces, og derfor er vi utrolig glade for, at ”Diana og Hunden” nu endelig er på plads igen, så alle kan nyde den smukke skulptur.”

Langt de fleste skulpturer i Fredensborg Slotshave stammer fra den sidste del af 1700-tallet 1700 tallet fra den barokke periode, hvor slotshaven fik sin nuværende form.

Jæger med bue og pil

Diana er i den græske mytologi en af 12 guder, der boede på Olympen, og som dydens gudinde afbildes hun ofte som jæger med bue og pil. Placeringen af skulpturen i de skovlignende omgivelser er sikkert valgt for at forstærke skulpturens fortælling om netop jagten.

Skulpturen viser Diana med jagtattributter og en vældig hund som ledsager. ”Diana og Hunden” og blev oprindeligt udført af hofbilledhuggeren Simon Carl Stanley i 1757, men det omskiftelige danske klima fik i sidste ende skulpturen til at flække på langs, og den stod ikke længere til at redde trods utallige reparationer gennem årene.

Nyeste teknologi i brug

”Diana og Hunden” er blevet til ved brug af den allernyeste teknologi, hvor en rekonstruktion af skulpturen i gips er blevet 3D-skannet, hvorefter den er blevet fræset direkte i sandsten ved hjælp af en computerstyret fræsemaskine. For at opnå den rette kunstneriske og håndværksmæssige kvalitet har en stenhugger efterfølgende færdighugget ”Diana og Hunden” på traditionel vis med mejsel - et arbejde, som udføres med en præcision svarende til +/- 1 millimeter fra gipsmodellen.

Rekonstruktionen i gips er udført af billedhugger Peter Osted, mens firmaet Forende Stenhuggerier A/S har nyhugget skulpturen, og piedestalen er udført af Slots- og Kulturstyrelsen. Styrelsens billedhugger Morten Stræde har ført tilsyn med den kunstneriske og håndværksmæssige kvalitet af stenhuggerarbejdet på skulpturen, som har kostet godt 1 million kroner at udføre.

Yderligere oplysninger

Stenhugger og arkitekt Mette Marciniak, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 41 28 95 16, mem@remove-this.slks.dk
Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95

Siden er sidst opdateret: 22.06.2017


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vores cookies samler ikke på personoplysninger

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette. Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)