Radiokampagne skal hjælpe lytterne

Slots- og Kulturstyrelsen har indgået kontrakt med kommunikationsbureauet Primetime, som skal stå for den offentlige informationsindsats om digital radio de næste to år. Indsatsen skal sikre, at alle danskere ved, at der er nye DAB-signaler på vej.

Kommunikationsbureauet Primetime vil fra sommeren 2017 og frem til slutningen af 2019 stå for den offentlige informationsindsats om digital radio. Kampagnen skal informere borgerne om, at der fra den 1. oktober 2017 kun vil blive sendt DAB-radio i det såkaldte DAB+-format. 

Derudover skal informationskampagnen være med til at øge den digitale radiolytnings andel af den samlede radiolytning og skabe øget viden om, hvordan man kan modtage digital radio i biler. 

Kulturminister Mette Bock siger:

”Måden, vi lytter til radio på, har ændret sig dramatisk de seneste år, og den traditionelle transistorradio er for længst blevet erstattet af digital radio. Nu lytter vi også til radio via internettet og på mobiltelefonen. Overgangen til digital radio åbner helt nye muligheder og måder, vi lytter til radio på. 

Skiftet til DAB+ den 1. oktober i år giver os mulighed for flere nye radiokanaler på DAB-båndet. Det er derfor vigtigt, at vi får kommunikeret bredt og klart om overgangen, så lytterne er bedst muligt forberedte på, hvordan det kommer til at påvirke dem. Og derfor skyder vi nu en landsdækkende informationskampagne i gang, så vi får alle med.”

Baggrund for kampagnen

Informationskampagnen er en del af en tillægsaftale til medieaftalen for 2015-2018, som blev indgået i april. Af aftalen fremgår det, at der skal slukkes for FM-radio, når 50 procent af radiolytningen er digital. Der vil dog tidligst blive slukket to år efter, at det kan konstateres, at 50 procent af lytningen er digital. 

Der blev i maj 2016 besluttet en revideret køreplan for udbygning af digital radio, hvoraf det fremgår, at der skal iværksættes en informationskampagne, der skal fremme lytningen til digital radio og informere om, at der per 1. oktober 2017 kun vil blive sendt DAB-radio i det såkaldte DAB+-format.

Formålet med informationskampagnen er derfor at fremme lytning til digital radio og informere borgerne om, at der per 1. oktober 2017 kun vil blive sendt DAB-radio i DAB+-formatet. Kampagnen har tre centrale målsætninger, som man ønsker at opnå igennem kampagneperioden:

  1. At øge den digitale radiolytnings andel af den samlede radiolytning.
  2. At skabe øget viden om, hvordan man kan modtage digital radio i biler.
  3. At gøre opmærksom på, at der per 1. oktober 2017 kun sendes DAB-radio i DAB+ formatet og sikre, at så mange som muligt af de nuværende DAB-lyttere fortsat lytter digitalt efter formatskiftet.

Slots- og Kulturstyrelsen har gennemført et EU-udbud af opgaven, som blev afsluttet i marts 2017. Styrelsen modtog fem tilbud til opgaven fra et stærkt ansøgerfelt, hvor Primetime blev vurderet som den tilbudsgiver, der leverede det samlet set bedste løsningsforslag i forhold til de opstillede krav i udbuddet. Primetime har tilbudt at løse opgaven til en pris på 9,8 millioner kroner. 

Læs mere om udbuddet 

Yderligere oplysninger

Pressetelefon: 22 61 19 95
Specialkonsulent Ulrike Clade Christensen, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 73 33 34, ucc@remove-this.slks.dk
Seniorpartner Lise Westphal, Primetime, tlf.: 40 72 72 70, lw@remove-this.primetime.dk

Rettelse

I en tidligere version af denne nyhed stod der ”måden, vi lytter til radio på, har ændret sig dramatisk de seneste år, og den traditionelle transistorradio er på vej til at blive erstattet af digital radio”.

Dette var dog ikke korrekt citeret, og det er derfor rettet til ”måden, vi lytter til radio på, har ændret sig dramatisk de seneste år, og den traditionelle transistorradio er for længst blevet erstattet af digital radio.” 

Siden er sidst opdateret: 31.03.2017


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vores cookies samler ikke på personoplysninger

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette. Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)