Regler for reklamer, sponsorering og produktplacering

Radio- og tv-nævnet behandler klager over reklamer, sponsorering og produktplacering med udgangspunkt i reglerne i:

Hvem er omfattet af reglerne - audiovisuelle medier

Traditionelt radio og tv

Udbydere af traditionelt tv (virksomheder og personer) er omfattet af reglerne, uanset hvordan programmerne fordeles til seerne. Traditionelt tv udsendt via platforme som internettet kan derfor også være omfattet.

Traditionelt tv betegnes også som lineære tjenester. Der er tale om audiovisuelle tjenester, som modtages passivt. Tjenesten - for eksempel en tv-kanal - har programsatte udsendelser på faste tidspunkter, og man skal ikke aktivt tilvælge enkeltprogrammer.

Radio er omfattet af reglerne, når det udsendes via almindelig broadcast (FM eller DAB). Det samme gælder kabel- og satellitradiostationer, som er registreret hos Radio- og tv-nævnet. Internetradio er således ikke omfattet af reglerne.

On-demand-tjenester

Udover traditionelt radio og tv er de udbydere af internettjenester, der tilbyder brugerne tv-lignende programmer på et tidspunkt, brugeren selv har valgt (on-demand), omfattet af reglerne.

On-demand-tjenesterne betegnes også ikke-lineære tjenester. Der er tale om audiovisuelle tjenester, som ikke er programsat. Brugerne tilvælger selv aktivt "on demand", hvad de vil se eller høre, og hvornår de vil se eller høre det.

Forudsætningerne for, at on-demand-udbyderen er omfattet af reglerne, formuleres i radio- og fjernsynsloven således, at der skal være tale om:

  • en audiovisuel medietjeneste, der udbydes… med henblik på, at programmer kan modtages på et brugervalgt tidspunkt”,
  • at programmerne skal modtages ”på den enkelte brugers anmodning på grundlag af et programkatalog udvalgt af medietjenesteudbyderen”, og
  • at tjenestens hovedformål skal være ”at udbyde informerende, underholdende eller oplysende billedprogrammer med eller uden lyd til almenheden via elektroniske kommunikationsnet som defineret i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet”.

Sager, der behandles af Radio- og tv-nævnet

Det er værd at bemærke, at Radio- og tv-nævnet kun har kompetence til at behandle sager vedrørende udbydere etableret i Danmark. Det er derfor ikke afgørende, hvilket sprog udsendelsen sendes på. 

Radio- og tv-nævnet behandler følgende typer sager, som du kan læse mere om her:

Du kan desuden læse

Siden er sidst opdateret: 09.02.2017


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vores cookies samler ikke på personoplysninger

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette. Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)