
  

 
 
 

 

 
 

           RADIO- OG TV-NÆVNETS 
 

         ÅRSBERETNING 
 

      2005 



 - 2 - 

Indledning 
 
Radio- og tv-nævnet har gennem de seneste år kunnet konstatere en stig-

ning i såvel bredden af opgaver som antallet af sager. I 2005 har der såle-

des været særlig fokus på reklameområdet, tilsynet med TV 2/DANMARK 

A/S og kommenteringen af public service-redegørelserne fra DR og TV 

2/DANMARK A/S og de otte regionale TV 2-stationer. Hertil kommer en 

række kontroversielle sager, som er nærmere beskrevet nedenfor.  

 

Denne udvikling synes at fortsætte, og fra 1. januar 2006 har Nævnet som 

følge af nedlæggelsen af de lokale radio- og tv-nævn endvidere fået tilført 

en række nye opgaver inden for lokalradio- og -tv-området. 

 

Nævnets linje er uændret, men som følge af de ovennævnte forhold har 

Nævnet kunnet konstatere en større grad af synlighed i offentligheden, 

hvilket bl.a. har ført til et øget antal klager og henvendelser fra borgerne.  

 

Nævnet har fortsat den opfattelse i forhold til varetagelsen af sine opgaver, 

at lovgivningen skal overholdes af de aktører, der har fået betroet en pro-

gramtilladelse. I den forbindelse er det væsentligt at holde sig for øje, at 

de tekniske sendemuligheder er et begrænset gode, der inddrages, såfremt 

tilladelserne væsentligt misligholdes. 

 

I modsætning til tidligere indeholder årsberetningen ikke detaljerede gen-

nemgange af alle afgørelser, idet disse er tilgængelige på 

www.mediesekretariatet.dk.   

 

Der redegøres dog nærmere for en række sager af særlig interesse, som 

Nævnet har behandlet i 2005, herunder: 

 

TV Danmark A/S der midlertidigt fik inddraget sin programtilladelse, da 

Nævnet vurderede, at tv-stationen i gentagne tilfælde i strid med lovgiv-

ningen afbrød programmer med reklamer. Sanktionen vakte betydelig op-

sigt og medførte sammen med andre, tilsvarende sager, at Nævnet fandt 

det hensigtsmæssigt at udarbejde egentlige retningslinjer for praksis om-

kring reklameafbrydelser.  

http://www.mediesekretariatet.dk/


 - 3 - 

 

Endvidere vakte det opsigt, da TV 2/DANMARK A/S i to nyhedsudsendelser 

bragte en historie om, at en påstået indvandrerbande ville omstyrte sam-

fundet med vold. Til trods for at TV 2/DANMARK A/S trak historien tilbage, 

måtte Nævnet afgøre, at TV 2/DANMARK A/S havde overtrådt public ser-

vice-tilladelsens krav om saglighed og upartiskhed. Afgørelsen skabte ef-

terfølgende debat i mediekredse om forholdet mellem Pressenævnets og 

Radio- og tv-nævnets kompetencer. Det blev i den forbindelse slået fast, at 

Radio og tv-nævnet ved sit tilsyn med TV 2/DANMARK A/S’ opfyldelse af de 

generelle public service-krav om saglighed og upartiskhed, jf. radio- og 

fjernsynslovens § 10, har til opgave at påse, at almene samfundsinteresser 

bliver beskyttet, hvorimod Pressenævnet har en anden rolle – nemlig at 

påse, at de presseetiske regler overholdes i forhold til enkeltpersoner eller 

andre direkte berørte. 

 

På grundlag af trusler fremført mod danske muslimer måtte Nævnet ind-

drage Radio Holgers sendetilladelse i tre måneder.  

 

Derudover var etnicitet baggrund for en sag om ytringsfrihed, hvori Næv-

net afviste en klage fra Den Tyrkiske Ambassade rettet mod den kurdiske 

satellitkanal Roj TV (som er registreret i Danmark), idet Nævnet ikke fandt, 

at Roj TV opfordrede til had imod folkegrupper i de forelagte nyhedsudsen-

delser. Emnet er efterfølgende taget op af EU-Kommissionen, som søger at 

koordinere informationen om sagerne mellem alle de uafhængige regule-

ringsmyndigheder i EU. 

 

En væsentlig del af Nævnets virke er at løse enkeltopgaver efter anmod-

ning fra Kulturministeriet. I 2005 udførte Nævnet således en større under-

søgelse af ledelsesforholdene hos public service-institutioner i andre lande.  

 

Desuden fik Nævnet til opgave at fordele 5 mio. kr. til forskning om public 

service.  

 

Endvidere bidrog Nævnet til undersøgelsen af en eventuel replanlægning af 

FM-båndet med en inddeling af Danmark i 31 kommende radioområder. 

 



 - 4 - 

Udfordringerne for Nævnet – og Mediesekretariatet – i 2006 følger især af 

overførslen af opgaver fra de lokale nævn til Radio- og tv-nævnet.  

 

Programtilladelserne til lokalradio skal, for at holde muligheden for den 

omtalte replanlægning åben, såfremt den besluttes politisk, forlænges med 

en relativt kort horisont. Tilladelserne til lokal-tv forlænges kun midlerti-

digt, idet Nævnet efter politisk beslutning i 2006 skal udbyde det samlede 

lokal-tv (TV Danmark-senderne m.v.), sendetiden på kanal 23 (”Kanal Kø-

benhavn”) og vinduerne på tv-senderne uden for København.  

 

Nævnet skal endvidere afholde auktion over den femte FM-kanal efter, at 

den private radiostation Sky Radio indstillede programvirksomheden som 

følge af betydelige tab for de udenlandske ejere. 

 

På reklameområdet har Nævnets mange nye opgaver i 2005 medført, at en 

del reklamesager desværre ikke blev behandlet inden for den tidsfrist, der 

er stillet i udsigt. Dette er en udfordring, som Nævnet vil have fokus på i 

2006. 

 

Videre er Nævnet i forbindelse med TV 2/DANMARK A/S og DR opmærk-

som på, at 2006 er det sidste år i stationernes fireårige aftaler med Kul-

turministeriet. Opfyldelsen af deres samlede forpligtelser skal derfor gen-

nemføres i løbet af 2006. Dette gælder bl.a. et forhold, som Nævnet gjorde 

opmærksom på i sin kommentar til TV 2/DANMARK A/S’ public service-

redegørelse for 2004, nemlig TV 2/DANMARK A/S’ forpligtelse til støtte af 

kort- og dokumentarfilm. TV 2/DANMARK A/S skal i denne forbindelse gøre 

en yderligere indsats for at stimulere produktionen af film, der lever op til 

kriterierne for anvendelsen af de i public service-tilladelsen afsatte midler 

til kort- og dokumentarfilm. 

 

Christian Scherfig 

formand   



 - 5 - 

1. Nævnets etablering, sammensætning og opgaver 
 

Etablering 

Radio- og tv-nævnet er i henhold til lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, 

jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 10. juni 2004 nedsat af kulturministeren. 

Nævnet nedsættes for fire år ad gangen og består af syv medlemmer, der 

tilsammen skal repræsentere juridisk, økonomisk/administrativ, erhvervs-

mæssig og mediemæssig/kulturel sagkundskab. 

 

Det nuværende Radio- og tv-nævn er nedsat fra 1. januar 2005 til 31. de-

cember 2008, idet formanden og næstformanden dog blev udnævnt med 

virkning fra 17. september 2004, hvor den fungerende formand gik af. 

 

Sammensætning 

Radio- og tv-nævnet har følgende sammensætning: 

 

Direktør, cand.jur. Christian Scherfig, formand 

Professor, dr.jur. Jan Schans Christensen, næstformand 

Adm. direktør, cand.phil. Anette Wad  

Operachef Kasper Beck Holten 

Lektor, ph.d. Henrik Søndergaard 

Professor, dr.pæd. Birgitte Tufte 

Vice adm. direktør, cand.merc. Jens Willumsen  

 

Afdelingsingeniør Jarl Risum, IT- og Telestyrelsen, er i henhold til § 3 i be-

kendtgørelse nr. 779 af 28. august 2001 om forretningsorden for Radio- og 

tv-nævnet tilknyttet Nævnet som særlig sagkyndig. 

 

Radio- og tv-nævnet har i 2005 afholdt 10 møder. 

 

I henhold til § 2 i Nævnets forretningsorden opretter Nævnet sagsforbere-

dende underudvalg vedrørende Nævnets opgaver på lokalradio- og -tv-

området samt på reklame- og sponsorområdet. 

 

Underudvalget på reklame- og sponsorområdet, der har Christian Scherfig 

som formand med Birgitte Tufte og Jens Willumsen som medlemmer, har i 



 - 6 - 

2005 ligeledes afholdt 10 møder, mens der ikke har været afholdt møder i 

underudvalget vedrørende opgaverne på lokalradio- og -tv-området. Radio- 

og tv-nævnet besluttede i december 2005, at underudvalget vedrørende 

lokalradio og -tv retableres fra 1. januar 2006 med Jan Schans Christensen 

som formand, og med Henrik Søndergaard og Anette Wad som medlem-

mer. 

 

Sekretariatsopgaverne for Radio- og tv-nævnet varetages af Mediesekreta-

riatet. I nævnsmøderne har fra sekretariatet deltaget direktør Erik Nordahl 

Svendsen, specialkonsulent Anders Clemensen, specialkonsulent Jette Fie-

vé, specialkonsulent Julie Haagen, fuldmægtig Henrik Birkvad, der har fun-

geret som Radio- og tv-nævnets sekretær, fuldmægtig Nina Bjørner og 

fuldmægtig Christina Sigvardt. 

 

Opgaver 

Radio- og tv-nævnets opgaver var i 2005: 

 

• klagesager om lokale nævns afslag på ansøgninger om tilladelse og 

klagesager om lokale nævns inddragelse af tilladelser/indstilling af 

programvirksomhed 

• tilsyn med lokale networking-stationer 

• nedsættelse af lokale nævn over en vis størrelse 

• tildeling af tilskud til lokale, ikke-kommercielle radio- og tv-stationer 

• fordeling af lokale sendemuligheder 

• registrering af satellit- og kabel- og kortbølgeprogramvirksomhed 

• tilladelse til og tilsyn med landsdækkende og regional programvirk-

somhed med særlig tilladelse 

• afgivelse af udtalelser om public service-redegørelser 

• tilsyn med TV 2/DANMARK A/S' public service-programvirksomhed 

• sager om reklamers identifikation, placering og omfang 

• sager om reklamers indhold 

• sager om identifikation af sponsor og sponsorerede programmer 

• rådgivning af kulturministeren om radio- og tv-forhold. 

 



 - 7 - 

Lovændring i december 2005 

Folketinget vedtog den 15. december 2005 en ændring af radio- og fjern-

synsloven, der indebar en nedlæggelse af de lokale radio- og tv-nævn  fra 

1. januar 2006. Nævnenes opgaver varetages fremover af Radio- og tv-

nævnet. 

 

Mediesekretariatet 

Sekretariatets primære opgave er varetagelse af hvervet som sekretariat 

for Radio- og tv-nævnet. 

 

Praktiske oplysninger 

Mediesekretariatet 

Vognmagergade 10,1. 

1120 København K. 

Telefon: 33 18 68 68 

Telefax:: 33 28 68 69  

www.mediesekretariatet.dk 

e-mail-adresse: rtv@mediesekretariat.dk 

 

Alle Radio- og tv-nævnets afgørelser på lokalradio- og -tv-området og på 

reklame- og sponsorområdet kan ses på Mediesekretariatets hjemmeside. 

Hjemmesiden indeholder endvidere dagsordener til møderne i såvel Radio- 

og tv-nævnet som i Nævnets underudvalg samt en række andre oplysnin-

ger, der kan bidrage til forståelsen af Radio- og tv-nævnets virke. 

 

http://www.mediesekretariatet.dk/


 - 8 - 

 

2. Lokalradio og -tv 
 

Opgaver 

Radio- og tv-nævnet træffer afgørelse i klagesager om lokale nævns afslag 

på ansøgninger om tilladelse til lokal programvirksomhed, lokale nævns 

inddragelse af tilladelse til lokal programvirksomhed samt afgørelse om 

indstilling af programvirksomhed, der udøves ved hjælp af fællesantenne-

anlæg. Radio- og tv-nævnet fører endvidere tilsyn med programmer, der 

udsendes samtidig af flere tilladelsesindehavere eller udsendes i medfør af 

et fast samarbejdsforhold med andre radio- og fjernsynsforetagender om 

programvirksomheden (networking). Radio- og tv-nævnet påtaler i denne 

forbindelse overtrædelser af radio- og fjernsynsloven, bestemmelser fast-

sat efter denne lov og vilkår for tilladelse til programvirksomhed. Radio- og 

tv-nævnet kan inddrage tilladelser samt træffe afgørelse om indstilling af 

programvirksomheden.  

 

Radio- og tv-nævnet har efter loven mulighed for på eget initiativ at tage 

sager op til behandling, uanset at sagerne efter de almindelige regler hen-

hører under de lokale nævns kompetence. 

 

Derudover træffer Radio- og tv-nævnet afgørelse i sager om nedsættelse 

af fælleskommunale nævn. Radio- og tv-nævnet yder drifts- og programtil-

skud til ikke-kommercielle lokale radio- og tv-stationer samt tilskud til ud-

dannelsesaktiviteter og til medieskoletjenestevirksomhed. Efter forhandling 

med IT- og Telestyrelsen træffer Radio- og tv-nævnet endvidere afgørelse 

om fordeling af sendemuligheder på de lokale områder under hensynstagen 

til de frekvensmæssige muligheder. 

 

Overtagelse af administrationen fra de lokale nævn   

Radio- og tv-nævnets arbejde med det lokale radio- og tv-område har i det 

forløbne år i høj grad været præget af at forberede overførslen af admini-

strationen af området fra de lokale radio- og fjernsynsnævn til Radio- og 

tv-nævnet.  

 



 - 9 - 

Radio- og tv-nævnets overtagelse af området  blev realiseret med vedta-

gelsen af lov nr. 1404 af 21. december 2005 om ændring af radio- og 

fjernsynsloven, der trådte i kraft pr. 1. januar 2006. 

 

Allerede ved regeringens og Dansk Folkepartis beslutning om en ny admi-

nistrativ struktur på lokalradio- og –tv-området, en ny lokal-tv-ordning og 

en ny tilskudsordning, der fremgår af tillægsaftale nr. 3. af 17. juni 2004 til 

medieaftalen for perioden 2004-2006,  har det stået klart, at administrati-

onen af området ville undergå store forandringer. Spørgsmålet var alene, 

hvornår hovedhjørnestenen af forandringerne, nemlig nedlæggelsen af de 

lokale nævn og overførslen af administrationen til Radio- og tv-nævnet, 

ville blive realiseret, idet tillægsaftalen blot fastslog, at de lokale nævn 

skulle nedlægges senest pr. 31. december 2006.  

 

Spørgsmålet om, hvornår de lokale nævn skulle nedlægges, blev afklaret i 

juni måned 2005, da Kulturministeriet den 14. juni 2005 udsendte udkast 

til lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven i høring.  

 

At Radio- og tv-nævnets overtagelse af administrationen af lokalområdet 

under alle omstændigheder ville blive realiseret stod klart af to grunde: 

dels havde regeringen og Dansk Folkeparti et flertal i Folketinget, dels er-

klærede kulturministeren ved fremsættelsen af lovforslaget i Folketinget, at 

forslaget om nedlæggelse af de lokale nævn og Radio- og tv-nævnets over-

tagelse af administrationen var et så centralt element i lovforslaget, at 

denne reform ikke ville blive fraveget. 

 

Det fremgår af lovforslaget, at begrundelsen for nedlæggelsen af de lokale 

nævn skal søges i udviklingen på lokalradio- og –tv-området, hvor de loka-

le sendemuligheder siden ordningens start midt i 1980'erne udelukkende 

var tænkt anvendt til ikke-kommerciel programvirksomhed, og hvor det 

derfor var naturligt, at lokalradio- og –tv-området havde et stærkt lokalt 

element. Over årene har ordningen udviklet sig, således at det kommerci-

elle element er blevet betydeligt mere fremherskende. Hensigten bag for-

slaget er endvidere at professionalisere forvaltningen af området, da den 

decentrale ordning har medført uensartethed i praksis i forvaltningen af 

området, ligesom den decentrale struktur  og repræsentationen af det lo-



 - 10 - 

kale foreningsliv i de lokale nævn har givet anledning til en række admini-

strative problemer. Endelig vil overdragelsen af opgaverne til Radio- og tv-

nævnet forenkle den administrative struktur på området, og opgaverne vil 

blive varetaget af ét centralt organ, nemlig Radio- og tv-nævnet, der får 

mulighed for at effektivisere sagsbehandlingen og skabe en ensartet prak-

sis.       

 

Der er ikke tidligere sket nogen central registrering af lokale programtilla-

delser, og da Radio- og tv-nævnet, som ovenfor anført, måtte betragte for-

slaget om overførsel af administrationen pr. 1. januar 2006 som en politisk 

realitet, startede Mediesekretariatet allerede i sommeren 2005 med at for-

berede overtagelsen administrativt. Ved brev af 15. juni 2005 til samtlige 

lokale nævn henviste Mediesekretariatet således til lovforslaget om æn-

dring af radio- og fjernsynsloven, der var udsendt i høring, og bad om en 

lang række oplysninger såsom kopi af samtlige programtilladelser, oplys-

ninger om hvilke frekvenser og sendetider, tilladelsesindehaverne rådede 

over, deltagelse i sendesamvirke m.m. 

 

Samtidig påbegyndte Mediesekretariatet arbejdet med opbygning af en da-

tabase indeholdende oplysninger om alle radio- og tv-stationer, der hidtil 

var blevet administreret af de lokale nævn.  

 

Det stod ret hurtigt Mediesekretariatet klart, at det første brev til de lokale 

nævn ikke var tilstrækkeligt til at sikre pålidelige indberetninger om lokale 

programtilladelser fra alle de lokale nævn, hvorfor efteråret 2005 blev  

præget af mange kontakter, breve, mails og telefonsamtaler med de enkel-

te nævnssekretærer og med stationerne for at få alle programtilladelser og 

øvrige oplysninger registreret i Mediesekretariatet. Nogle af de sidste kom 

således først ”i hus” i løbet af november-december måned 2005, ligesom 

Mediesekretariatet har måttet konstatere, at det ikke har været muligt at 

få materiale fra to nævn. Oplysningerne har derfor i disse tilfælde måttet 

indhentes hos tilladelsesindehaverne.  

 

Den administrative overførsel har endvidere været præget af, at de lokale 

nævn har administreret området helt frem til årsskiftet og således også har 

skullet indrapportere ændringer af de oplysninger, der allerede én gang var 



 - 11 - 

blevet afgivet. Endelig har det kunnet konstateres, at indberetningerne fra 

de lokale nævn har været præget af, at mange nævn har haft en grundig 

og omfattende administration af området, mens enkelte nævn har haft en 

noget mere sporadisk administration. 

 

Konkrete sager 

Radio- og tv-nævnet har i 2005 behandlet 11 klage- og tilsynssager på lo-

kalområdet. Klagesagerne, der typisk drejede sig om afslag på programtil-

ladelse eller afslag på forlængelse af programtilladelse, vedrørte: Dan-

marks Erhvervsradio, Søllerød – Radio Ellekær (to separate sager) – Lokal-

radioforeningen Glostrup FM – Lokalradioforeningen Kultur & Samfund af 

2003 – Radio Mojn – UTV Århus – TV Varde. 

 

I fire ud af otte klagesager gav Radio- og tv-nævnet klager medhold, mens 

klager i de øvrige fire tilfælde ikke fik medhold. 

 

Tilsynssagerne, der omhandlede forskellige aspekter af stationernes pro-

gramvirksomhed, vedrørte: Foreningen Svendborg Lokal TV – Radio Holger 

– Radio Møn. 

 

I de tre tilsynssager pålagde Radio- og tv-nævnet i to af sagerne den loka-

le radio- eller tv-station sanktioner, mens Nævnet i det sidste tilfælde ikke 

gav det lokale nævn medhold i, at der var tale om en overtrædelse af pro-

gramvilkårene. 

 

I det følgende vil kun tre af sagerne, alle tilsynssager og med central rele-

vans også efter den ændrede lovgivning, blive omtalt, idet alle sagerne er 

tilgængelige på Mediesekretariatets hjemmeside. 

 

Svendborg Lokal TV 

Én tilsynssag omhandlede én af stationerne i TV Danmark-netværket, nem-

lig Foreningen Svendborg Lokal TV, hvor Nævnet konstaterede, at statio-

nen i nogle uger ikke havde opfyldt § 54, stk. 1, nr. 2, i radio- og fjern-

synsloven om, at stationer, der har programtilladelse i henhold til lovens § 

54 dagligt skal sende mindst en halv times lokalt producerede nyheds- og 

aktualitetsprogrammer. Stationen angav, at den manglende opfyldelse 



 - 12 - 

skyldtes tekniske svigt. Nævnet påtalte overtrædelsen og understregede, 

at indehaveren af en programtilladelse uanset tekniske vanskeligheder altid 

er ansvarlig for en korrekt afvikling af programmerne. Da Nævnet tillige 

konstaterede, at stationen i nogle tilfælde havde fortolket ovennævnte halv 

times krav således, at der enkelte dage var udsendt færre minutter end 30 

og andre dage mere end 30 minutter, således at kravet kun var opfyldt på 

ugebasis, påtalte Nævnet tillige dette forhold.  

 

Radio Holger 

I tilsynssagen om Radio Holger besluttede  Radio- og tv-nævnet at tage 

sagen op af egen drift bl.a. på baggrund af en række avisartikler om udta-

lelser fremsat i radioen. 

 

Baggrunden for sagen var, at Lokalradionævnet i København i sine medie-

politiske retningslinier havde stillet et vilkår om, at tilladelsesindehavere 

skal overholde en bestemmelse svarende til § 4, stk. 3, i den daværende 

bekendtgørelse om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed om, at program-

mer ikke på nogen måde må tilskynde til had på grund af race, køn, religi-

on, nationalitet eller seksuel observans.  

 

I sin afgørelse konstaterede Radio- og tv-nævnet, at bekendtgørelsens § 4, 

stk. 3, kun var gældende for lokal fjernsynsvirksomhed. Nævnet pegede 

dog samtidig på, at Lokalradionævnet i København i overensstemmelse 

med flere afgørelser truffet af Radio- og tv-nævnet i sine mediepolitiske 

retningslinier havde fastsat, at også lokale radiostationer skal overholde en 

bestemmelse svarende til bekendtgørelsens § 4, stk. 3. Et sådant pro-

gramvilkår var således fastsat i henhold til radio- og fjernsynslovens § 60, 

stk. 2, hvorefter et lokalt nævn kan stille vilkår for programvirksomheden 

m.v.  

 

Det skal i denne forbindelse bemærkes, at en bestemmelse svarende til 

den daværende bekendtgørelses § 4, stk. 3, er medtaget som § 5, stk. 3, i 

Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 1439 af 15. december 2005 om lokal 

radio- og fjernsynsvirksomhed,  idet bestemmelsen nu omfatter både ra-

dio- og fjernsynsvirksomhed. 

 



 - 13 - 

Hvad angår det centrale spørgsmål om, hvorvidt det i sagen omhandlede 

program tilskyndede til had  på grund af race, religion eller nationalitet, 

fandt Radio- og tv-nævnet, at hele udsendelsen havde et sådant præg, og 

at der fremsattes så grove beskyldninger mod religionen Islam og dens til-

hængere, at de mediepolitiske principper overtrådtes adskillige gange. 

 

Uanset at Radio- og tv-nævnet vurderede, at overtrædelsen var af meget 

alvorlig karakter, fandt Nævnet det overvejende betænkeligt at foretage en 

endelig inddragelse af radioens programtilladelse og besluttede i stedet at 

begrænse inddragelsen til 3 måneder. Nævnet understregede dog i sin af-

gørelse, at en eventuel fremtidig overtrædelse af de mediepolitiske princip-

per ville kunne medføre en endelig inddragelse af Radio Holgers 

programtilladelse.   

 

Radio Møn 

I sagen om Radio Møns programvirksomhed drejede konflikten sig om for-

tolkningen af programtilladelsens vilkår om, at radioen, der indgik i et net-

working-samarbejde, skulle bringe nyheder og servicemeddelelser med in-

teresse for det lokale område. Radioens programtilladelse fastsatte således 

bl.a.: ”Der skal sendes nyheder og servicemeddelelser på faste daglige 

tidspunkter – antallet og omfanget af lokale nyheder og servicemeddelelser 

må afvejes i forhold til radioens status som en networking-radio”  

 

I sin afgørelse pegede Nævnet på, at antallet af servicemeddelelser utvivl-

somt var beskedent, men udtalte også, at der måtte lægges vægt på radi-

oens oplysninger om, at der faktisk blev gjort, hvad der var muligt for at 

opfordre lyttere, lokale foreninger osv. til at gøre radioen opmærksom på 

lokale arrangementer, som radioen kunne annoncere som servicemeddelel-

ser. Nævnet fandt tillige, at der måtte lægges vægt på radioens profil og 

målgruppe i forhold til arten af de servicemeddelelser, som radioen kunne 

bringe.  

 

Hvad angår karakteren af lokale nyheder, hvor det lokale nævn syntes at 

anlægge en relativt snæver fortolkning af, hvad der måtte betegnes som 

”lokale” nyheder, fandt Nævnet, at der måtte lægges en ikke ringe vægt 

på, hvad radioen selv betragtede som nyheder med speciel interesse for 



 - 14 - 

det lokale område. Nævnet påpegede i den forbindelse, at det syntes vel-

begrundet, at radioen havde peget på en påsejling af Storebæltsbroen som 

en nyhed, der havde lokal interesse i et område, der er præget af sejlsport 

og søfart, selvom nyheden ikke kan betegnes som ”lokal” i snæver for-

stand.  

 

Nævnet konkluderede således, at radioen ikke havde overtrådt programvil-

kåret om lokale nyheder. 

 

TV Danmarks programforpligtelser 

TV Danmark-netværket består af 10 lokale stationer. Stationerne er i hen-

hold til § 3, stk. 1, i bekendtgørelsen om lokal radio- og fjernsynsvirksom-

hed hver for sig forpligtet til at sende mindst 30 minutters lokale nyheder 

m.v. og i øvrigt skal ”en væsentlig del af programmerne” være danske.  

 

Nævnet fører tilsyn med, at disse forpligtelser overholdes. Det sker på ba-

sis af kvartalsvise indberetninger fra hver station. Årets samlede resultat 

fremgår af nedenstående tabel. 

 

Tabel 1: Programsammensætning i 2005 for TV Danmarks 10 lokale statio-

ner (minutter pr. dag) 

Minutter pr. dag 

Lokale 

nyheder 

m.v. 

Øvrige danske 

programmer 

I alt 

danske 

Uden- 

landske 

Total 

 

Kanal 60 (Kbh) 36 339 375 780 1155 

Sjælland 30 312 343 809 1151 

Odense 43 302 345 689 1034 

Svendborg 38 300 338 775 1113 

Aalborg 43 312 355 796 1151 

Randers 40 312 352 799 1151 

Østjylland 40 312 352 799 1151 

Midtjylland 63 312 376 776 1151 

Esbjerg 40 312 352 799 1151 

Sydjylland 40 312 352 799 1151 

Gns. af 10 lokale 41 313 354 782 1136 



 - 15 - 

Gns. af 10 lokale 4% 28% 31% 69% 100% 

Kilde: Indberetninger fra de lokale stationer, bearbejdet af Mediesekretari-

atet. 

 

Lokale nyheder udgør netop de krævede 30 minutter på en enkelt station, 

normalt lidt mere og i Midtjylland over en time i dagligt gennemsnit. 

 

Danske udsendelser udgør knapt en tredjedel (31 %, inkl. de 4 % fra ny-

hederne), hvilket Nævnet vurderer er ”en væsentlig del”, som det kræves i 

henhold til bekendtgørelsen.  

 

Radioområder ved replanlægning af FM båndet 

Kulturministeriet anmodede i brev af 23. juni 2005 Radio og tv-nævnet om 

– efter forhandling med Kommunernes Landsforening (KL) og relevante 

lokalradioorganisationer – at fremkomme med et oplæg til, hvordan Dan-

mark kan inddeles i ca. 30 naturlige dækningsområder for kommerciel ra-

dio. Forslaget skal anvendes som grundlag for en evt. replanlægning af FM-

båndet efter såkaldt hollandsk mønster.  

 

Som udgangspunkt defineres et naturligt dækningsområde som en eller 

flere byer med tilhørende opland med et antal indbyggere i størrelsesorde-

nen 100.000. Der skal så vidt muligt tages hensyn til den kommende 

kommunale struktur. Hovedstaden og Århus skal hver have tre højeffekt 

sendemuligheder, Odense og Ålborg hver to. Nævnet anmodes samtidig 

om forslag til prioriteringen af sendemulighederne (planlægningsrækkeføl-

gen) for dækningsområderne. Endelig skal Nævnet give forslag til priorite-

ringen af fordelingen af resterende sendemuligheder til ikke-kommercielle 

lokale radioer. 

 

Nævnet holdt ved sit sekretariat to møder med KL og lokalradioorganisati-

onerne KOMM, Radioerne og SLRTV. Imidlertid ønskede hverken KL eller 

organisationerne at tage medansvar for forslaget, idet de ikke kunne til-

slutte sig det politisk fastsatte grundlag for opgaven.  

 

Radio- og tv-nævnet fremsendte 1. november 2005 sit forslag til Kulturmi-

nisteriet. Det går i hovedtræk ud på: 



 - 16 - 

 

• at der etableres 31 radioområder, bl.a. fordi hovedstaden ud fra bå-

de kommercielle og publicistiske hensyn opdeles i tre geografiske 

områder med hver én sendemulighed, men i øvrigt er områderne 

baseret på de nye kommuner fra 1. januar 2007. Højeffekt sende-

mulighederne fordeles efter folketal 

• at mindre øer, som også er egen kommune efter strukturreformen, 

tildeles en sendemulighed 

• at resterende sendemuligheder til ikke-kommerciel radio fordeles 

efter radioområdernes befolkningstal 

 

Kulturministeriet har anvendt forslaget som en af præmisserne for udbud-

det af replanlægningsundersøgelsen. 



 - 17 - 

3. Tilskud til ikke-kommercielle radio- og tv-stationer 
 
Radio- og tv-nævnet yder tilskud til ikke-kommercielle lokale radio- og tv-

stationer. I 2005 blev tilskuddene ydet som drifts- og programtilskud samt 

som tilskud til uddannelsesaktiviteter og medieskoletjenestevirksomhed.  

 

Driftstilskud ydes til ansøgere, som opfylder følgende betingelser: 

 

• ansøgeren er en ikke-kommerciel lokal radio- eller tv-station, eller 

en kommune, som har tilladelse til programvirksomhed. Ved ikke-

kommercielle stationer forstås stationer, som ikke har reklameind-

tægter 

• ansøgeren skal på ansøgningstidspunktet have haft regelmæssig 

udsendelsesvirksomhed i seks måneder 

 

Programtilskud ydes til enkeltprogrammer eller programrækker, som ind-

holdsmæssigt tager deres udgangspunkt i det lokale område og omhandler 

det lokale områdes historie, kultur, dagligdag, samfundsliv m.v.  

 

Uddannelsestilskud ydes til uddannelsesaktiviteter, som primært anvendes 

til uddannelse af frivillige medarbejdere på de lokale radio- og tv-stationer. 

 

Tilskud til medieskoletjenestevirksomhed ydes til aktiviteter inden for de 

audiovisuelle medier i forhold til grundskolen og ungdomsuddannelserne 

for at give grundskolen og ungdomsuddannelserne adgang til mediemæssig 

kompetence som supplement til den viden, der allerede findes på skolerne. 

 

Bevilling 

Der var i 2005 et beløb på 36,2 mio. kr. til fordeling, heraf var de 30,8 

mio. kr. bevilget på årets finanslov. Resten var videreført fra tidligere år. 

2,5 mio. kr. var afsat til uddannelsesaktiviteter og medieskoletjenestevirk-

somhed.  

 

Driftstilskuddet udgjorde i 2005 500 kr. pr. time i maksimalt 3 timer pr. 

uge for tv-stationer og 100 kr. pr. time i maksimalt 15 timer pr. uge for 



 - 18 - 

radiostationer. Det maksimale driftstilskud for såvel radio- som tv-stationer 

udgjorde således 78.000 kr. pr. år.  

 

Tabel 2: Udvikling i bevilling og tilskud 2000-2005 (mio. kr.) 

  2000 2001 2002  2003  2004 2005  

Finanslovsbevilling  50,0 57,0 50,0 34,4 30,8 30,8 

Tilskud i alt 46, 5 55,2 51,9* 34,4 30,6 36,2 ** 

Basistilskud 19,8 21,8 22,8 22,1   

Driftstilskud     17,5 18,7 

Programtilskud 22,3 28,4 29,1 9,8 10,6 15,0 

Uddannelsestilskud 4,4 5,0 0 1,7 1,4 1,3 

Medieskoletjenester    0,8 1,1 1,2 

*Bevillingen overskrides, da der disponeres over et videreførselsbeløb  

**  Bevillingen overskrides, da der disponeres over et videreførselsbeløb 

fra 2004 og tidligere år 

 

Fordeling af tilskud 

Radio- og tv-nævnet har i alt givet tilsagn på 36,2 mio. kr. i 2005 til  

drifts-, program- og uddannelsestilskud til ikke-kommercielle lokale radio- 

og tv-stationer, samt tilskud til medieskoletjenestevirksomhed.  

 

Tabel 3: Udvikling i antal tilsagn 2000-2005 

 2000 2001 2002 2003 2004 2005 

Antal tilsagn i alt 397 423 440 523 397 444 

Driftstilskud i alt     263 274 

Basistilskud i alt 245 257 263 281   

Radio 

Tv 

155 

 90 

163 

 94 

163 

100 

162 

119 

153 

110 

157 

117 

Programtilskud i 

alt 

152 166 177 164 102 133 

Radio 

Tv 

 80 

 72 

 83 

 83 

 93 

 84 

107 

 57 

 55 

 47 

 69 

 64 

Uddannelsestilskud     47  25  33 

Radio 

Tv 

    23 

 23 

 11 

 12 

 15 

 17 



 - 19 - 

Organisationer 1 2 1 

Medieskoler    4 7 4 

Radio 

Tv 

   2 

2 

2 

5 

1 

3 

 

Stikprøver 

I henhold til § 33 i den bekendtgørelse om lokalradio- og fjernsynsvirk-

somhed der var gældende til 31. december 2005 kunne Radio- og tv-

nævnet i særlige tilfælde  foretage stikprøvekontrol af programmer, ud-

dannelsesaktiviteter og medieskoler, hvortil der var ydet tilskud. I henhold 

til Mediesekretariatets resultatkontrakt med Departementet for 2005 var 

det et fastsat mål at gennemføre 4 stikprøver af programmer samt 1 stik-

prøve af medieskoletjenestevirksomhed. Imidlertid gennemførte Mediese-

kretariatet med henblik på en skærpet kontrol stikprøver af 6 programmer 

fra henholdsvis 3 lokalradioer og 3 tv-stationer.  

 

Følgende programmer var genstand for stikprøver: 

UFMs program ”Studie U”, Radio Aktivs program “Ægte Rødt”, Frederiks-

berg Lokalradios program ”Dialogboksen”, U-lands TVs program ”Det Glo-

bale København”, TV-Glads program ”Glad Nyheder” og Københavns Miljø 

TVs program ”60 grønne minutter”. 

 

Endelig besøgte sekretariatet en medieskoletjenestevirksomhed, som hav-

de fået tilskud, nemlig Holeby Lokal-TV.  

 

I alle tilfælde fandt Mediesekretariatet, at de kontrollerede aktiviteter leve-

de op til forudsætninger og betingelser for de ydede tilskud. 

 

Regnskabsgennemgang 

Modtagere af tilskud skal aflægge årsregnskab for stationens virksomhed. 

Endvidere skal modtagere af projekttilskud (program- og uddannelsestil-

skud samt tilskud til medieskoletjenestevirksomhed) og aflægge projekt-

regnskab og -rapport i forbindelse med årsregnskabet, evt. i form af noter 

hertil. Regnskaber og rapporter skal indsendes senest den 1. april det føl-

gende år. Årsregnskaber sammenholdes med projektregnskaber, og pro-



 - 20 - 

jektrapporter sammenholdes med projektbeskrivelser, og først når alle dele 

kan godkendes, udbetales driftstilskuddet for 4. kvartal. 

 

I forlængelse af opstramningen på regnskabsgennemgangen i 2004 blev 

der i 2005 strammet yderligere op om rykkerproceduren, hvilket betød, at 

regnskaberne blev modtaget tidligere end året før.  

 

Af 259 tilskudsmodtagere indsendte 191 (73%) årsregnskaber rettidigt 

(59% i 2004), dvs. inden den 1. april 2005. Yderligere 59 regnskaber blev 

modtaget inden for 3 måneder efter fristens udløb, således at 250 årsregn-

skaber (97%) var modtaget inden den 1. juli 2005 (92% i 2004). Resten 

blev modtaget inden den 1. november, dog med undtagelse af 2 regnska-

ber, hvilket skyldtes henholdsvis ophør af sendevirksomhed og konkurs. 

 

Af de modtagne regnskaber var 44% godkendt uden bemærkninger pr. 1. 

juli (51% i 2004), yderligere 33% efter én henvendelse til stationen (30% i 

2004) og endnu 21% efter 2 eller flere henvendelser til stationen (9% i 

2004). Tallene  er udtryk for den skærpede regnskabsgennemgang, som 

sekretariatet har udført. 

  

Den hyppigste fejl i regnskaberne var mangler i selve opstillingen, fx at 

regnskabet ikke havde en balance, eller at basis- og programtilskuddene 

ikke fremgik hver for sig. 

 

Stationernes regnskabsaflæggelser er som helhed tilfredsstillende, men 

imidlertid har knap halvdelen af stationerne tydeligvis vanskeligt ved at 

udarbejde regnskaber, der lever op til kravene i regnskabs- og revisionsin-

strukserne. Især har stationerne vanskeligt ved at opstille regnskaberne. 

Der blev derfor i begyndelsen af 2005 udsendt en revideret vejledning 

samt et regnskabseksempel til stationerne for at lette deres 

regnskabsaflæggelse. 

 

 



 - 21 - 

4. Satellit-, kabel- og kortbølgeprogramvirksomhed 
 

Registrering  

Radio- og tv-nævnet registrerer foretagender, der udøver programvirk-

somhed ved hjælp af satellit eller ved hjælp af kabelanlæg til områder, der 

går ud over ét lokalt område samt kortbølgeradiovirksomhed. Nævnet fører 

tilsyn med, om programvirksomheden opfylder lovens krav. 

 

Generelt 

Der var ved årets begyndelse 16 registreringer af satellit- og kabelvirk-

somhed. Der var ikke registreret nogen kortbølgeprogramvirksomhed.  

 

I 2005 blev der registreret én ny satellit-tv-kanal (samt en tidsbegrænset 

registrering), mens to registrerede foretagender er ophørt med program-

virksomheden.  

 

Der var således ved årets udgang 15 gældende satellit- og kabelregistre-

ringer. 

 

Tabel 4: Oversigt over registrerede stationer i 2005 

Selskabets navn + Stationens 

navn 

Type Gældende 

1.1.2005 

Radio 2  

Satellit-

radio 

 

Ja 

SBS Broadcast Danmark 

TV Danmark 

Satellit-tv Ja 

CIAC Holding 

DK 4 

Satellit-tv Ja 

Nordisk Radioreklame The Voice  

Satellit-

radio 

 

Ja 

Mesopotamia Broadcast 

METV 

Satellit-tv Ja 

   



 - 22 - 

Nordisk Radioreklame  

The Voice Pop FM 

Satellit-

radio 

Ja 

DanToto Racing Live Satellit-tv Ja 

Mesopotamia Broadcast 

Radio Mesopotamia International 

Satellit-

radio 

Ja 

TV 2/DANMARK A/S Zulu A/S Satellit-tv Ja 

24NORDJYSKE Satellit-tv Ja 

ROJ TV Satellit-tv Ja 

CIAC A/S 

DK Sport 

Satellit-tv Ja 

TV 2/DANMARK A/S Charlie A/ S Satellit-tv Ja 

NUCE -  

Mesopotamia Broadcast METV 

Satellit-tv Ja 

MMC - Musikkanal 

Mesopotamia Broadcast METV 

Satellit-tv Ja 

Sky Radio Satellit-

radio 

Ja 

TV 2/DANMARK A/S Film Satellit-tv Nej 

 

Radio- og tv-nævnet står for det danske bidrag til en international data-

base over radio- og tv-stationer med tilladelse/registrering i medlemslan-

dene under EPRA, som er en europæisk organisation for myndigheder på 

radio- og tv-området. 

 

ROJ TV 

ROJ TV, der er en kurdisk sproget satellit-tv-kanal, fik tilladelse (er senere 

ændret til registrering) til at udøve programvirksomhed pr. 1. januar 2003. 

Kanalen drives af Mesopotamia Broadcast A/S, som har tre andre tv-

kanaler og en radiokanal registreret hos Radio- og tv-nævnet. Ifølge ROJ 

TVs oplysninger udøver stationen programvirksomhed via satellit rettet 

primært mod det kurdiske folk. Programmerne omhandler primært sociale 

og samfundsmæssige forhold, sundhedsforhold, politiske emner og debat-

ter samt underholdningsprogrammer (hovedsageligt i weekender). 

 



 - 23 - 

Den 12. januar 2005 modtog Nævnet en klage fra Den Tyrkiske Ambassa-

de over ROJ TV. Klagepunkterne var, at ROJ TV skulle: 

• have relationer til ulovlige organisationer som PKK og KONGRA-GEL, 

som er opført på EU's terrorliste 

• have relationer til personer med forbindelse til PKK og KONGRA-GEL 

• overtræde paragrafferne 114, 114a, 114b, 114c og 114d i straffelo-

ven 

• overtræde § 11, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1174 af 17. december 

2002 om radio- og fjernsynsvirksomhed ved hjælp af satellit eller 

kabel, samt om programvirksomhed ved hjælp af kortbølgesende-

muligheder 

 

Nævnet traf afgørelse i sagen den 21. april 2005, jf. nedenfor.  

 

Klagepunktet uden for Nævnets myndighedsområde. 

For så vidt angår klagepunkterne om Roj TVs relationer til ulovlige organi-

sationer og til personer med forbindelse til disse organisationer, hører så-

danne forhold ikke under Radio- og tv-nævnets myndighedsområde, og 

forholdene blev henvist til eventuel politianmeldelse. 

 

Med hensyn til mistanke om overtrædelser af en række paragraffer i straf-

feloven blev klagen ligeledes henvist til eventuel politianmeldelse, idet 

Nævnet ikke har kompetence til at behandle sager om overtrædelser af 

straffeloven. 

 

Klagepunkter inden for Nævnets myndighedsområde 

Den Tyrkiske Ambassade ønskede, at Radio- og tv-nævnet skulle træffe 

afgørelse om indstilling af ROJ TVs programvirksomhed med henvisning til 

overtrædelse af § 11, stk. 3, i satellit- og kabelbekendtgørelsen. Bestem-

melsens ordlyd er: 

 

”Stk. 3. Programmerne må ikke på nogen måde tilskynde til had på grund 

af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans.” 

 

Som bilag til klagen havde Den Tyrkiske Ambassade vedlagt to videobånd 

med optagelser af indslag fra nyhedsudsendelser i perioden 9. august 2004 



 - 24 - 

til 15. oktober 2004.  

 

Indslagene var typisk opbygget med en introduktion til det pågældende 

nyhedsindslag med speak, hvorefter der var billeder med voice-over. 

Speak og voice-over havde form af ren oplæsning, og der var ikke gæster 

eller samtaler i studiet. Alle indslag handlede om kampe mellem kurdiske 

guerillaer og det tyrkiske militær, om tyrkiske troppebevægelser og om 

kurdiske guerillaers angreb på forskellige mål. Nævnet kunne ikke i sin 

gennemgang af indslagene konstatere opfordringer eller tilskyndelse til had 

af nogen art. 

 

Ved sin fortolkning af § 11, stk. 3, i satellit- og kabelbekendtgørelsen lagde 

Nævnet vægt på, at der med ”tilskyndelse til had” forstås direkte opfor-

dringer.  

 

Endvidere lagde Nævnet ved fortolkningen af ”tilskyndelse til had” vægt 

på, at udtalelser eller information, der af nogen parter ville kunne forstås 

eller opfattes som tilskyndelse eller opfordring, skal være afgivet med det 

formål at tilskynde eller opfordre til had (forsæt) for at være omfattet af 

bestemmelsen. Således vil videregivelse af oplysninger ikke i sig selv være 

omfattet af begrebet ”tilskyndelse”. En videregående fortolkning ville for-

hindre en fri presse i at informere og oplyse om de forhold og begivenhe-

der i samfundet og i verdenen, som pressen vil finde relevant at informere 

om. Dette medfører efter Nævnets vurdering endvidere, at en mulig virk-

ning af videregivelse af informationer som for eksempel nyhedsformidling 

ikke i sig selv er omfattet af bestemmelsen, idet ren videregivelse af 

information og oplysninger om en sag eller en begivenhed må forventes at 

have forskellige virkninger hos mennesker med forskellige 

forhåndsopfattelser af sagen eller emnet. 

 

På den baggrund traf Nævnet afgørelse om, at ROJ TV ikke havde over-

trådt § 11, stk. 3, i satellit- og kabelbekendtgørelsen. 

 

Andet 

Efter de foreliggende oplysninger er sagen efterfølgende blevet anmeldt til 

politiet. Ifølge Politikens netavis den 22. februar 2006 kl. 14.09 er status at 



 - 25 - 

sagen efter politiets efterforskning var sendt til Statsadvokaten, der har  

sendt den tilbage til politiet med henblik på gennemførelse af en bredere 

undersøgelse af tv-stationen og dens programmer.   

 

Det kan endvidere oplyses, at den tyrkiske premierminister Recep Tayyip 

Erdogan efter et møde med statsminister Anders Fogh Rasmussen i protest 

forlod et aftalt pressemøde, da der var en journalist fra ROJ TV til stede. 

 

I slutningen af december 2005 modtog det lokale nævn for Storkøbenhavn 

mere end 100 e-mails på engelsk afsendt af personer, som ønskede, at 

ROJ TV skulle stoppes. 

 

Gebyr 

Acontobetalingen af gebyr til Radio- og tv-nævnet er i kabel- og satellitbe-

kendtgørelsen fastsat til 30.000 kr. årligt på baggrund af en vurdering af 

de forventede omkostninger ved registrering af stationer, opkrævning af 

gebyrer og gennemførelse af tilsyn. De opkrævede acontogebyrer for 2005 

har oversteget omkostningerne ved tilsyn med videre, og således vil der 

blive tilbagebetalt en del af acontogebyret til stationerne. 



 - 26 - 

 
5. Landsdækkende og regional programvirksomhed med    
    særlig tilladelse 
 
Radio- og tv-nævnet udsteder efter udbud tilladelse til udøvelse af lands-

dækkende og regional programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede sen-

denet. Nævnet fører tilsyn med programvirksomheden. 

 

Der er i 2001 givet tilladelse til en fjerde landsdækkende jordbaseret FM-

radiokanal, hvor programtilladelsen blev tildelt DR, i 2003 til en femte næ-

sten landsdækkende FM-radiokanal, der dækker 78 % af befolkningen (Sky 

Radio) samt ligeledes i 2003 til en sjette FM-kanal, der dækker 38 % af 

befolkningen (Talpa/100 FM). 

 

Tilsyn med overholdelse af tilladelsesvilkårene for den fjerde ra-

diokanal (DR P2) 

Radio- og tv-nævnet udstedte i marts 2001 programtilladelse til den fjerde 

FM-radiokanal til DR efter udbud (skønhedskonkurrence). 

 

DR skal hvert år rapportere og dokumentere opfyldelse af de vilkår, der er 

angivet i tilladelsen. Vilkårene omfatter blandt andet, at kanalen skal være 

en nuanceret public service-orienteret kanal med klassisk musik – supple-

ret med præsentation af rytmisk musik, jazz og dansk musik – kulturpro-

grammer, samfunds- og debatprogrammer m.v. I henhold til radio- og 

fjernsynsloven indgår programvirksomheden på den fjerde FM-radiokanal i 

den samlede public service-virksomhed. Kanalen skal således også opfylde 

de generelle krav til public service, som fremgår af loven. Endelig skal pro-

gramvirksomheden på kanalen være i overensstemmelse med beskrivelsen 

af programvirksomheden i ansøgningen samt de evt. senere med Nævnet 

aftalte ændringer af programvirksomheden. 

 

Radio- og tv-nævnet modtog den 26. april 2005 DRs public service-

redegørelse, herunder redegørelse for overholdelse af vilkårene på den 

fjerde radiokanal. Af redegørelsen, som blandt andet var bilagt program-

planer og uge-planche, fremgik, hvordan DR har levet op til vilkårene i 

programtilladelsen. DR har i redegørelsen beskrevet, hvordan de forskellige 



 - 27 - 

krav i tilladelsen – set i sammenhæng med indholdet af DRs tilbud, som 

vandt udbuddet – er blevet opfyldt.  

 

Nævnet behandlede DRs redegørelse og regnskab med bilag på sit møde 

den 15. juni 2005. Nævnet drøftede den tilsendte redegørelse, som blev 

godkendt, idet DR efter Nævnets vurdering har overholdt vilkårene i tilla-

delsen, og programvirksomheden har været i overensstemmelse med be-

skrivelsen i ansøgningen med de senere med Nævnet aftalte ændringer 

heraf. 

 

Tilsyn med overholdelse af tilladelsesvilkårene for den femte radio-

kanal (Sky Radio) 

Programtilladelse til den femte FM-radiokanal blev efter udbud udstedt til 

Sky Radio den 18. juli 2003. Sky Radio stoppede sin udsendelsesvirksom-

hed med virkning fra 15. november 2005, og dermed betragtede Nævnet 

tilladelsen for tilbageleveret og i praksis som bortfaldet. 

 

Programkrav og koncessionsafgift 

Sky Radio skulle hvert år senest den 1. maj indsende en redegørelse for 

opfyldelse af tilladelsesvilkårene i det foregående år og rapportere og do-

kumentere opfyldelse af de vilkår, der var angivet i tilladelsen blandt andet 

om, at programvirksomheden på kanalen skulle omfatte public service-

nyhedsdækning med mindst 1.000 timers nyhedsudsendelser og magasin-

programmer. Der skulle også sendes en times længerevarende magasin-

programmer hver dag. Endvidere skulle skandinavisk musik udgøre cirka 

30% af musikfladen. 

 

Ligeledes skulle Sky Radio indsende revideret årsregnskab sammen med 

en opgørelse af eventuel variable koncessionsafgift. Da Sky Radios regn-

skabsår går fra 1. juli til 30. juni, var det aftalt med Sky Radio, at fristen 

for indsendelse af revideret årsregnskab og opgørelse af afgiftsgrundlag 

var den 1. november. Frist for opgørelse af variabel koncessionsafgift og 

indbetaling af denne var 1. december. 

 

Da Sky Radios omsætning ikke i seneste regnskabsår oversteg 100 mio. 



 - 28 - 

kr., blev der ikke betalt variabel koncessionsafgift. 

 

Den årlige redegørelse for 2004 

Den 2. maj 2005 modtog Nævnet Sky Radios redegørelse for opfyldelse af 

tilladelsesvilkårene i 2004. Nævnets konklusion var, at Sky Radio havde 

opfyldt kravene vedrørende korte nyhedsudsendelser (mindst 1.000 timers 

nyheder og nyhedsmagasiner) og om cirka 30% skandinavisk musik. Med 

hensyn til nyhedsmagasiner var tilladelsesvilkårene ikke eller kun delvist 

opfyldt i perioden 1. januar 2004 til 31. juli 2004. Fra 1. august 2004 og 

året ud blev vilkårene om nyhedsmagasiner opfyldt. Årsagen til den mang-

lende opfyldelse i de første syv måneder var især, at de Romantica-

programmer, som radioen medregnede i sin opgørelse af nyhedsmagasi-

ner, ikke opfyldte kravene til nyhedsmagasiner.  

 

Klagesag vedrørende manglende dækning og mangler i udbudsma-

terialet 

Sky Radio henvendte sig i den 8. november 2004 til Nævnet med en klage 

over manglende dækning i forhold til det i udbudsmaterialet lovede, og en 

række andre beslægtede problemstillinger. Radioen uddybede siden sin 

klage. Klagepunkterne var: 

• IT- og Telestyrelsen skulle ikke have anvendt normale planlæg-

ningsnormer ved koordineringen af frekvenserne til den femte ra-

diokanal 

• frekvenser skulle være blevet koordineret til forkerte sendepositio-

ner 

• de individuelle frekvenser medførte en lavere dækning end lovet i 

udbudsmaterialet 

• radioen skulle have opnået lavere geografisk dækning end lovet 

• frekvenserne til den femte radiokanal skulle ikke være beskyttet i 

henhold til ITU-normerne 

• en række lokalradioer skulle sende med for høj sendestyrke og 

dermed forstyrre Sky Radio 

• der blev givet forøget sendestyrke til en række lokalradioer 

 

Efterfølgende holdt Nævnet og IT- og Telestyrelsen møder med Sky Radio 

om sagen. Radioen uddybede klagen med efterfølgende breve og rapporter 



 - 29 - 

om især radioens dækning på enkelte sendepositioner og om lokalradioer, 

der ifølge Sky Radios materiale sendte med for høj sendestyrke. 

 

Ved brev af 25. februar 2005 afviste Nævnet alle klagepunkterne.  

 

I maj 2005 reagerede Sky Radio på Nævnets svar, og herefter fulgte en 

korrespondance mellem radioen og Nævnet om forudsætningerne for be-

regningen af den teoretiske dækning for den femte radiokanal. Radioen har 

igennem hele forløbet ment, at der ved udarbejdelsen af udbudsmaterialet 

var anvendt forkerte forudsætninger i forbindelse med beregning af den 

teoretiske dækning. Nævnet har, på baggrund af oplysninger fra IT- og Te-

lestyrelsen gennem hele forløbet fastholdt, at forudsætningerne var korrek-

te, idet der er anvendt samme beregningsforudsætninger, som IT- og Tele-

styrelsen altid anvender ved beregning af den teoretiske dækning. På et 

møde mellem Sky Radio, IT- og Telestyrelsen og Nævnet den 31. oktober 

2005 gentog Nævnet sine synspunkter, som der tidligere var blevet rede-

gjort udførligt for på møder med og i breve til radioen. Det blev konklude-

ret, at Sky Radio fortsat ikke var enig i blandt andet forudsætningerne for 

beregning af den teoretiske dækning for den femte radiokanal. 

 

Som nævnt standsede Sky Radio sin programvirksomhed den 15. novem-

ber 2005.  

 

Efter 15. november 2005 

Sky Radio betalte ikke koncessionsafgift for perioden 16. november 2005 – 

15. november 2006. Radio- og tv-nævnet har derfor rykket for indbetalin-

gen af koncessionsafgiften, og Sky Radio har svaret, at radioen ikke har i 

sinde at betale afgift. Tværtimod mener radioen, at Radio- og tv-nævnet 

skylder Sky Radio et større beløb som erstatning, idet radioen fortsat er af 

den opfattelse, at radioen aldrig har fået den dækning, der var lovet i ud-

budsmaterialet. 

 

Nævnet er af den opfattelse, at Sky Radio har fået den dækning, der blev 

lovet, og at radioen derfor skal betale koncessionsafgift for hele tilladelses-

perioden, som det fremgår af vilkårene i udbudsmaterialet og i programtil-

ladelsen. 



 - 30 - 

 

Nævnet har overdraget sagen til Kammeradvokaten, som vil føre den vide-

re sag for Nævnet med hensyn til inddrivelse af den skyldige koncessions-

afgift. Der forventes indgivet stævning mod Sky Radio i løbet af foråret 

2006.  

 

De mediepolitiske ordførere har på baggrund af tilbageleveringen af tilla-

delsen aftalt, at frekvenserne til den femte radiokanal skal genudbydes 

hurtigst muligt. Radio- og tv-nævnet forventer at gennemføre udbuddet af 

den femte radiokanal i løbet af foråret og sommeren 2006.  

 

Tilsyn med overholdelse af vilkårene for den sjette radiokanal (Tal-

pa Radio) 

Der er i tilladelsen til den sjette radiokanal ikke særlige vilkår for program-

virksomheden, men kun vilkår af mere generel karakter. Indehaveren af 

tilladelsen, Talpa Radio – som sender under navnet Radio 100 FM – skal 

derfor ikke indsende en årlig redegørelse for overholdelse af tilladelsesvil-

kårene.  

 

Hvert år skal Talpa Radio senest den 1. maj indsende revideret årsregn-

skab sammen med en opgørelse af afgiftsgrundlaget for den variable kon-

cessionsafgift. Frist for opgørelse af variabel koncessionsafgift og indbeta-

ling af denne er 1. juni. 

 

Da Talpa Radios omsætning i 2004 ikke oversteg 25 mio. kr., blev der ikke 

betalt variabel koncessionsafgift. 

 

Det vides endnu ikke, om der vil være betaling af variabel koncessionsaf-

gift for 2005, idet årsregnskab og opgørelse af afgiftsgrundlag for året 

endnu ikke er modtaget. 

 

Kommercielle radiostationer på DAB 

Et af tilladelsesvilkårene til den femte og den sjette radiokanal er, at de 

begge har både ret og pligt til at udsende programmer digitalt på DAB. Af 

tilladelsesvilkårene fremgår det, at Radio- og tv-nævnet med et varsel på 

mindst 6 måneder kan fastsætte en frist for påbegyndelse af digital pro-



 - 31 - 

gramvirksomhed. Det fremgår ligeledes, at tilladelsesindehaverne – Sky 

Radio og Talpa Radio – skulle indgå  aftale med DR om opbygning, finan-

siering og drift af DAB-nettene. Radio- og tv-nævnet var i starten af 2005 

– da det blev drøftet at fastsætte en konkret startdato - tilbageholdende 

med dette, da det fra stationerne forlød, at man forhandlede med DR og 

forventede at nå til en aftale. 

 

I august 2005 meddelte såvel Sky Radio som Talpa Radio, at de havde ind-

gået aftale med DR, og at de ville begynde udsendelse af digitale pro-

grammer – for begges vedkommende paralleludsendelse af programmerne 

udsendt på FM – den 16. august 2005. 



 - 32 - 

 

6. Distribution af lyd- og billedprogrammer ved hjælp af  
    jordbaserede digitale tv-sendenet 
 

I/S DIGI-TV 

Radio- og tv-nævnet udsteder efter udbud tilladelse til distribution af dan-

ske og udenlandske lyd- og billedprogrammer ved hjælp af jordbaserede 

digitale tv-sendenet og fører tilsyn med virksomheden. Efter kulturministe-

rens nærmere bestemmelse kan tilladelse dog uden forudgående udbud 

meddeles DR, TV 2/DANMARK A/S eller et selskab, der udelukkende er ejet 

af ét af disse foretagender eller foretagenderne i forening. Kulturministeren 

bestemte ved brev af 15. december 2005, at Radio- og tv-nævnet kunne 

udstede tilladelse til selskabet I/S DIGI-TV, der ejes af DR og TV 

2/DANMARK A/S i forening.1 

 

                                          
1 Tilladelse til I/S DIGI-TV er udstedt af Radio- og tv-nævnet den 10. janu-

ar 2006 



 - 33 - 

7. Public service 
 

Radio- og tv-nævnet skal afgive udtalelse om DR og de otte regionale TV 

2-virksomheders redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakterne 

og om TV 2/DANMARK A/S' redegørelse for opfyldelse af public service-

tilladelsen. Endvidere fører Radio- og tv-nævnet tilsyn med TV 2/DANMARK 

A/S' public service-programvirksomhed. 

 

Udtalelser om public service-redegørelser 

Radio- og tv-nævnet afgav i sommeren 2005 udtalelser om DR’s, TV 

2/DANMARK A/S' og de regionale TV 2-virksomheders public service-

redegørelser for 2004. Nævnets udtalelser om DR og de regionale TV 2-

virksomheder er afgivet i medfør af radio- og fjernsynslovens § 40, stk. 2, 

mens udtalelsen om TV 2/DANMARK A/S er afgivet i medfør af radio- og  

fjernsynslovens § 44 a som led i Nævnets tilsyn med TV 2/DANMARK A/S’ 

public service-programvirksomhed. Udtalelserne kan findes på 

www.mediesekretariatet.dk. Som bilag til Radio og tv-nævnets public ser-

vice-udtalelser var der vedlagt baggrundsanalysen "Danskernes tv-forbrug 

i et public service perspektiv", udarbejdet af Mediesekretariatet  om dan-

skernes forbrug af typiske public service-programtyper såsom nyheder, op-

lysning, dansk fiktion mv.  

 

Nævnet konstaterede i sine udtalelser, at samtlige stationer levede op til 

deres public service-forpligtelser i 2004. 

 

DR 

Nævnet bemærkede i sin udtalelse, at omfanget af dansk dramatik i 2004 

var steget i forhold til 2003, men burde øges yderligere i 2005 og 2006, 

hvis public service-kontraktens samlede krav for perioden 2003-2006 skal 

overholdes. Også omfanget af børneprogrammer i tv burde øges. Med hen-

syn til radioprogrammer for børn bad Nævnet DR om supplerende at oply-

se, hvordan DR programlægger børneprogrammer på FM-radio, og hvorle-

des denne programlægning indgår i DR’s samlede satsning på børn og un-

ge. DR indsendte den 27. juli 2005 en sådan redegørelse, som Nævnet be-

handlede på sit møde den 16. august 2005. Nævnets opfattelse var, at 

DR’s redegørelse besvarede det af Nævnet stillede spørgsmål om DR’s pro-

http://www.mediesekretariatet.dk/


 - 34 - 

gramlægning af børneprogrammer på FM-radio, og Nævnet lagde i den for-

bindelse vægt på,  at DR vil sikre, at der uanset DR’s satsning på nye me-

dier såsom DAB og internet fortsat vil være mindst en times børnepro-

grammer om dagen på FM radio. Nævnet fortolker public service-

kontraktens krav, om at der skal være mindst samme omfang af børnepro-

grammer som i perioden 1999-2002, som principielt teknologi-

/platformneutralt, således at programmer på DAB også bør medregnes, 

idet det afgørende imidlertid er, hvor de fleste lyttere er. Disse vurderes 

fortsat at være på FM, hvorfor Nævnet mener, at der indtil videre bør sen-

des mindst en times programmer for børn på FM. 

 

TV 2/DANMARK A/S  

Nævnet konstaterede med en vis bekymring, at der i 2004 er sket et fald i 

omfanget af danskproducerede børneprogrammer. Nævnet bad TV 

2/DANMARK A/S om at forklare dette i en supplerende redegørelse samt 

redegøre for TV 2/DANMARK A/S’ betjening af navnlig de mindre børn. Med 

hensyn til TV 2/DANMARK A/S’ engagement i dansk filmproduktion konsta-

terede Nævnet, at TV 2/DANMARK A/S’ engagement i 2004 var mindre – 

og for kort- og dokumentarfilms vedkommende betydeligt mindre – end 

det krævede gennemsnitsniveau for perioden 2003-2006. Nævnet anmo-

dede på denne baggrund TV 2/DANMARK A/S om en supplerende redegø-

relse for, hvad man fra stationens side gør for at stimulere produktionen af 

film af tilstrækkelig høj kvalitet, og hvorledes stationen agter at nå op på 

det i tilladelsen krævede gennemsnitsniveau for perioden 2003-2006.  

 

TV 2/DANMARK A/S indsendte en supplerende redegørelse af 16. august 

2005, hvori stationen bl.a. forklarede, at det havde vist sig vanskeligt at 

opnå enighed med Filminstituttet, da TV 2/DANMARK A/S’ ønsker om en 

"væsentlig, men bred markedskommunikation" ofte var stødt på Filminsti-

tuttets ønsker om mere smalle kunstneriske produktioner. Hertil kom, at 

der fra TV 2/DANMARK A/S’ side havde været adskillige opfordringer til det 

uafhængige produktionsmiljø om at udvikle ambitiøse ideer, der kunne 

matche såvel Filminstituttets som TV 2/DANMARK A/S’ ønsker. 

 

Nævnet bad herefter Det Danske Filminstitut og Producentforeningen om 

en udtalelse, og anmodede endvidere TV 2/DANMARK A/S om at opgøre 



 - 35 - 

hvilke kort- og dokumentarfilmproduktioner stationen havde støttet i 2004 

og med hvilke beløb. 

 

Radio- og tv-nævnet afgav herefter ved brev af 28. september 2005 nogle 

yderligere bemærkninger til den del af TV 2/DANMARK A/S’ public service-

redegørelse for 2004, der vedrørte støtte til kort- og dokumentarfilm. 

 

Nævnet lagde følgende til grund på baggrund af de af TV 2/DANMARK A/S’ 

og Det Danske Filminstituts indsendte oplysninger: 

 

Tabel 5: Kort- og dokumentarfilm støttet af TV 2/DANMARK A/S i 2004 

Programtitel 

TV2/DANMARK 

A/S-engagement 

Total bud-

get % 

    

Kan man dø i himlen? 150.000 1.777.567 8% 

Papaya 25.000 621.800 4% 

Odins Øje (Odinsbarnet) 35.000 2.069.746 2% 

My Land Zion 50.000 

        

        - 

            

- 

Overvindelse 500.000 5.603.907 9% 

Women & I (10.000 Euro) 75.000 2.434.147 3% 

Robust 640.000 3.130.035 20% 

I alt  1.475.000 11.168.08913% 

 

 

Ud fra ovenstående opgørelse vurderede Nævnet, at TV 2/DANMARK A/S’ 

engagement såvel målt i antal støttede produktioner som, ikke mindst, i 

støttebeløbenes størrelse var beskedent. TV 2/DANMARK A/S må ifølge 

reglerne betale op til 50% af en films samlede budget. I 2003 støttedes der 

således i 5 ud af 12 og i 2004 i 4 ud af 7 tilfælde med beløb under 100.000 

kr. Målt i forhold til de totale produktionsbudgetter udgjorde TV 

2/DANMARK A/S’ engagement i 2004 i 5 ud af 7 tilfælde under 10% af 

produktionsbudgettet. Med støttebeløb af denne størrelse fandt Nævnet det 

forståeligt, hvis producenterne i første række valgte at gå til andre potenti-

elle finansieringspartnere end TV 2/DANMARK A/S med forslag til kort- og 



 - 36 - 

dokumentarfilmproduktioner, og at der således sandsynligvis er en sam-

menhæng mellem de lave støttebeløb og det lave antal film, der opnåede 

støtte. Samlet var det således Nævnets opfattelse, at TV 2/DANMARK A/S 

burde gøre en yderligere indsats for at stimulere produktionen af film, som 

lever op til kriterierne for anvendelsen af filmpengene til kort- og 

dokumentarfilm.  

 

Nævnet henstillede derfor til TV 2/DANMARK A/S, at man i de to resteren-

de år af perioden 2003-2006 opprioriterede sin støtte til kort- og dokumen-

tarfilm. Nævnet erklærede endvidere, at hvis ikke TV 2/DANMARK A/S ved 

udløbet af perioden 2003-2006 havde ydet den i bilaget til public service-

tilladelsen fastsatte støtte til dansk filmproduktion, ville Nævnet betragte 

dette som en tilsidesættelse af tilladelsen, og at Nævnet i givet fald ville 

forbeholde sig at bringe det dertil indstiftede bodssystem proportionalt i 

anvendelse.  

  

De otte regionale TV 2-virksomheder 

(TV2/NORD, TV/MIDT-VEST, TV 2/ØSTJYLLAND, TV SYD, TV 

2/FYN, TV2 ØST, TV 2/LORRY og TV 2/BORNHOLM) 

 

Nævnet fremhævede i sin udtalelse: 

 

1) At 2004-redegørelserne gav et klarere billede end tidligere, idet 

de regionale TV 2-virksomheders public service-redegørelser under ét be-

tragtet havde fået en klarere og mere ensartet struktur, som forholdt sig 

mere direkte til de overordnede public service-krav i kontrakterne. Endvi-

dere fremstod oplysninger om sendetid og seertal i 2004-redegørelserne 

klarere og mere sammenlignelige. 

 

2) At resultaterne stort set var fastholdt fra tidligere år. 

Nævnet konstaterede således, at sendetiden for stationerne gennemsnitligt 

var på omkring 550 timer, hvilket overordnet set er en fastholdelse af ni-

veauet fra tidligere år. Nævnet konstaterede endvidere, at seertallet for de 

regionale stationers hovedudsendelse kl. 19.30 er nogenlunde stabilt i for-

hold til året før med en rating procent på knap 20 og en share på godt 50.  

 



 - 37 - 

Triple A. Nyhedsudsendelser på TV 2/DANMARK A/S  

Radio- og tv-nævnet traf i efteråret 2005 afgørelse om, at TV 2/DANMARK 

A/S med indslagene om Triple A i TV 2/NYHEDERNE overtrådte vilkårene 

om saglighed og upartiskhed i TV 2/DANMARK A/S' tilladelse til public ser-

vice-programvirksomhed. 

 

Baggrunden for sagen var, at TV 2/DANMARK A/S i sommeren 2005 i to 

nyhedsudsendelser bragte en historie om et stort antal indvandrere, der 

var organiseret i bander.  Sagen blev omtalt i dagspressen, og foranlediget 

af omtalen besluttede Radio- og tv-nævnet at tage sagen op. Forinden 

Nævnets afgørelse trak TV 2/DANMARK A/S historien tilbage. 

 

Nævnet konkluderede i sin afgørelse, at public service-tilladelsens krav,  

om at der skal lægges vægt på saglighed og upartiskhed i nyhedsformid-

lingen, tillige indebærer en forpligtelse til at udvise omhu, særligt når der 

er tale om præsentation af indslag om et væsentligt samfundsproblem. 

Stationen har hermed ikke alene et ansvar for oplysningers korrekthed, 

men skal også udvise omtanke ved præsentationen af indslaget. Dette 

gælder med større vægt, når der som i den foreliggende sag er tale om en 

hovednyhed, der følges op dagen efter.  

 

Triple A-sagen gav anledning til en debat om Radio- og tv-nævnets kompe-

tence i relation til Pressenævnets kompetence, og derfor mødtes Nævnets 

formand med Pressenævnets formand og næstformand. På mødet oriente-

rede Radio- og tv-nævnets formand om Triple A-sagen, og deltagerne drøf-

tede om der er et kompetenceoverlap mellem Radio- og tv-nævnet og 

Pressenævnet.  

 

Der var enighed om, at det er hensigtsmæssigt at mindske risikoen for 

overlap, og det blev derfor aftalt: 

• at Radio- og tv-nævnet vil sikre, at der ikke forekommer terminolo-

gisk overlap i programtilladelser, dvs. undgå at stille krav om over-

holdelse af god presseskik  

• at de to nævns sekretariater vil orientere hinanden om afgørelserne 

i sager, der tangerer det andet nævns kompetenceområde. 

 



 - 38 - 

Det blev endelig aftalt, at de to nævn muligvis vil mødes igen om et års 

tid, hvis der skønnes behov herfor. 

 

Rapport om public service-ledelse i andre lande 

På baggrund af et kommissorium fra kulturministeren har Radio- og tv-

nævnet udarbejdet en rapport  om ledelsesforholdene i public service-

stationer.  

 

Undersøgelsen omfattede offentlige public service-stationer i de europæi-

ske lande, som Danmark normalt sammenligner sig med i mediesammen-

hænge, herunder lande, der har public service-stationer, som ikke finansie-

res af reklamer.  

 

 Rapporten redegør for de juridiske regelsæt, der gælder for udpegning af 

bestyrelsen for den enkelte public service-station i de pågældende lande og 

for de regelsæt, der fastlægger, hvilken kompetence bestyrelsen er tillagt. 

Desuden beskrives stationernes organisationsforhold, herunder selskabs-

form.  Undersøgelsens tre hovedpunkterer er:  

1. Udpegning af bestyrelsen  

2. Bestyrelsens kompetence  

3. Erfaringen med ledelsesmodeller 

 

Radio- og tv-nævnet konstaterer i sin sammenfatning og i sine vurderinger 

på basis af undersøgelsens resultater, at: 

• politisk indflydelse og kontrol med public service-virksomhederne i 

realiteten er en generel præmis i alle de undersøgte lande 

• politikernes ansvar i denne henseende er at påse, at den politiske 

indflydelse i/på public service-virksomhederne ikke får partipolitisk 

karakter.  

• politisk indflydelse på public service-virksomhederne er ubetænkelig 

og kan være en fordel, fordi public service-virksomhederne opererer 

i et politisk felt, forudsat at indflydelsen har en saglig karakter  

• spørgsmålet om kompetencefordelingen i relation til ledelse og pro-

gramansvar er behandlet på forskellig vis i de undersøgte lande 

• aktieselskabsformen  synes at være den enkleste  organisationsform 

med henblik på at løse problemet med kompetencefordeling, idet 



 - 39 - 

der herved tages udgangspunkt i en enkel, gennemtænkt og gen-

nemprøvet selskabstype 

• aktieselskabsloven dog lige så lidt som en radio- og fjernsynslov 

endeligt kan løse problemet med kompetencefordeling, når det dre-

jer sig om programvirksomheden. Lovene kan alene anvise over-

ordnede rammer, som må suppleres af tilladelser, vedtægter og for-

retningsorden, hvilket dog ikke ændrer på den omstændighed, at 

der altid vil være en gråzone 

• problemernes løsning derfor tillige vil afhænge af de personer, der 

sidder i bestyrelse og direktion og af deres accept af deres respekti-

ve roller. 

 

Forskningspulje om public service 

Radio- og tv-nævnet opslog i efteråret 2005 en pulje på  fem mio. kr. til 

forskning i public service. Baggrunden var, at regeringen i sommeren 2005 

ved et aktstykke til Folketingets Finansudvalg (AKT 166 af 15/6 2005) be-

sluttede, at Radio- og tv-nævnet skulle fordele en pulje på fem mio. kr. af 

licensprovenuet for 2004 til forskning inden for følgende fire temaer: 

 

• Alsidighed, saglighed og upartiskhed i DR’s og TV 2's nyheds- og 

aktualitetsudsendelser, herunder analyse af de redaktionelle miljøer 

og kulturer 

• Den journalistiske kvalitet, herunder journalisternes mulighed for at 

levere det bedst mulige arbejde, samt public service-stationernes 

fokus på og betydning for sprogets udvikling 

• Klageadgang for seere og lyttere over programvirksomheden 

• Udfordringer for public service-radio og -tv i en multimedieverden, 

herunder også udviklingen i andre lande. 

 

Kulturministeriet anmodede på denne baggrund Nævnet om at udforme 

retningslinier for forskningsprojekterne og herefter sende dem i udbud 

blandt kvalificerede forskere, evt. som ph.d.-projekter.   

 

Ifølge lov om forskningsrådgivning mv. skal Det Strategiske Forskningsråd 

inddrages i fordelingen af sådanne forskningspuljer. 

 



 - 40 - 

Nævnet tog i slutningen af juni 2005 kontakt til Forskningsstyrelsen med 

henblik på at aftale en procedure og tidsplan for inddragelse af Det Strate-

giske Forskningsråd i fordelingen af puljen. Det blev aftalt, at Det Strategi-

ske Forskningsråd dels skulle godkende udformningen af opslaget, dels fo-

retage en forskningsfaglig forhåndsvurdering af ansøgerne, idet det samti-

dig blev understreget, at Radio- og tv-nævnet skulle foretage den endelige 

udvælgelse af projekterne. Nævnet udsendte den 4. juli 2005 en presse-

meddelelse om procedure og forventet tidsplan for fordelingen af puljen, 

hvoraf bl.a. fremgik, at Nævnet forventede at indkalde ansøgninger i okto-

ber og at foretage den endelige udvælgelse i februar 2006. 

 

Nævnet besluttede endvidere på sit møde den 16. august 2005 at reserve-

re et beløb på 1,5 mio. kr. til op til 50% medfinansiering af to ph.d.-

stipendier, mens de øvrige 3,5 mio. kr. skulle fordeles til projekter udført af 

anerkendte forskere (seniorforskere). Nævnet besluttede endvidere at 

foretage følgende vejledende forhåndsprioritering af puljen (ekskl. Ph.d.-

stipendier): 

 

Tabel 6 Nævnets forhåndsprioritering 

Emne Kr. 

Journalistik (inkl.

sprog) 1.750.000 

Medie 1.000.000 

Klageadgang    250.000 

Ufordelt (reserve)    500.000 

I alt 3.500.000 

 

Den vejledende forhåndsprioritering blev foretaget ud fra en vægtning af 

de enkelte emners relevans i forhold til det politiske opdrag, jf. AKT 166 af 

15/6 2005, hvor det journalistiske emne vurderedes som det mest 

tungtvejende. Intentionen med at angive en vejledende forhåndspriorite-

ring var at give ansøgerne mulighed for at målrette deres ansøgninger og 

at øge sandsynligheden for, at der ville komme flest projekter i de højst 

vægtede kategorier.  



 - 41 - 

Den vejledende forhåndsprioritering fremgik af Nævnets opslag vedr. seni-

orforskningsprojekter, som blev godkendt af Det Strategiske Forskningsråd 

i slutningen af september 2005.  

 

Den 4. oktober 2005 udsendte Nævnet sit opslag af projekter udført af an-

erkendte forskere og i november 2005 opslaget vedrørende medfinansie-

ring af ph.d.-stipendier.  

 

Ved ansøgningsfristens udløb den 1. december 2005 modtog Nævnet i alt 

seksten projektansøgninger, heraf ti til projekter, der udføres af anerkend-

te forskere (seniorforskere) og seks vedr. 50% medfinansiering af ph.d.-

stipendier. 

 

Ansøgningerne blev den 7. december 2005 oversendt til Forskningsstyrel-

sen med henblik på Det Strategiske Forskningsråds forskningsfaglige for-

håndsvurdering. Nævnet sendte samtidig en underretning til ansøgerne 

herom med besked om, at Nævnet ville give ansøgerne besked, når Det 

Strategiske Forskningsråd havde foretaget sin vurdering, og at Nævnet 

fortsat forventede at kunne foretage den endelige udvælgelse af projekter i 

februar 2006. 2 

                                          
2 Fordelingen skete i februar 2006. 



 - 42 - 

8. Reklame- og sponsorering 
 

Opgaver 

Nævnet træffer afgørelse i sager om identifikation, placering og omfang af 

reklamer. Nævnet er således tillagt kompetence i forhold til al program-

virksomhed, dvs. også DR's og TV 2's virksomhed. For så vidt angår lokal 

radio- og fjernsynsvirksomhed, der ikke foregår i et networking-

samarbejde, er  kompetencen dog tillagt de lokale nævn.  

 

Nævnet træffer tillige den endelige administrative afgørelse i sager om 

indholdet af radio- og tv-reklamer. I sager om overholdelse af lov om læ-

gemidler og lov om reklamering for sundhedsydelser indhenter Nævnet for-

inden afgørelse træffes en udtalelse fra henholdsvis Lægemiddelstyrelsen 

og Sundhedsstyrelsen. I sager af forbrugerretlig relevans indhenter Næv-

net, forinden afgørelse træffes, en udtalelse hos Forbrugerombudsmanden. 

 

Nævnet kan påtale overtrædelser af reglerne og kan i sager om reklamers 

indhold pålægge indehaveren af en tilladelse eller registrering til radio- og 

fjernsynsvirksomhed at offentliggøre afgørelsen. Nævnet kan bestemme på 

hvilken måde og i hvilken form, dette skal ske. Ifølge radio- og fjernsyns-

loven kan overtrædelser af bl.a. reklamebestemmelserne sanktioneres med 

bødestraf, hvilket dog forudsætter en politianmeldelse. Nævnet har ikke 

mulighed for at pålægge stationerne bod for overtrædelse af bestemmel-

serne. 

 

Nævnet træffer herudover afgørelse om genmæle over for oplysninger af 

faktisk karakter, som er udsendt i reklameindslag. Retten til genmæle for-

udsætter, at oplysningerne er egnede til at påføre nogen økonomisk eller 

anden skade af betydning, og at deres rigtighed ikke er utvivlsom. Nævnet 

kan pålægge indehaveren af en tilladelse til radio- eller fjernsynsvirksom-

hed at udsende et genmæle, og Nævnet kan træffe afgørelse om genmæ-

lets indhold, form og plads. For så vidt angår satellit- og kabel-

stationernes, de landsdækkende radioers og networking-stationernes over-

trædelse af reklamebestemmelserne kan Nævnet endvidere, hvis en over-

trædelse er grov eller ofte gentaget, inddrage tilladelsen midlertidigt eller 

endeligt. 



 - 43 - 

 

Nævnet træffer endvidere afgørelse i sager om identifikation af sponsor og 

sponsorerede programmer. Endelig træffer Nævnet afgørelse om spørgs-

mål om tilskyndelse til afsætning m.v. i sponsorerede programmer. Hvis 

der er tale om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed, der ikke indgår i  net-

working, kan Nævnet dog kun afgive udtalelser herom.   

 

Konkrete sager 

Radio- og tv-nævnet modtager såvel telefonisk som pr. e-mail og brev 

mange henvendelser og klager vedrørende reklame og sponsorering i radio 

og tv. En del af klagerne kommer ikke til behandling i Radio- og tv-nævnet, 

idet de enten afvises eller henvises/oversendes til anden myndighed. Det 

drejer sig bl.a. om sager, der ligger uden for Nævnets kompetence, ek-

sempelvis klager over reklame og sponsorering på TV 3 og TV 3 +, der hø-

rer under engelsk jurisdiktion. Andre klager handler om sager, som Nævnet 

allerede har behandlet, hvilket klager informeres om, og endelig kan der 

være tale om klager, der er åbenbart grundløse eller om klager vedrørende 

forhold, der hører under en anden myndighed eksempelvis Pressenævnet 

eller Forbrugerombudsmanden. Nævnet vil i fremtiden søge at opgøre an-

tallet af sådanne henvendelser og klager.  

 

I 2005 behandlede Radio- og tv-nævnet i alt 26 sager. 11 af sagerne ved-

rørte indholdet af reklamer. Herudover traf Nævnet 6 afgørelser vedrøren-

de reklamers identifikation og 9 afgørelser om placeringen af reklamer.  

 

Tabel 7: Sagernes fordeling på stationerne 

 Sager 

om ind-

hold af 

reklamer 

Sager om 

reklamers 

identifikati-

on 

Sager om 

placering 

af rekla-

me 

Sager om 

sponsorering 

Sager 

i alt 

TV 

2/DANMARK  

A/S og de 

regionale TV 

2-stationer 

11 4 5  20 

DR  2   2 



 - 44 - 

TV Danmark 

A/S 

  4  4 

I alt 11 6 9  26 

 

Tabel 8: Sagerne er indbragt for Radio- og tv-nævnet af 

 Sager 

om 

ind-

hold af 

rekla-

mer 

Sager om 

reklamers 

identifika-

tion 

Sager om 

placering 

af rekla-

mer 

Sager om 

sponsorering 

Sager 

i alt 

Klager fra 

privatperso-

ner 

10 5 4  19 

Klager fra 

konkurrenter 

     

Klager for 

foreninger 

m.v. 

1 1   2 

Sager Næv-

net har taget 

op af egen 

drift 

  5  5 

I alt 11 6 9  26 

 

Sager om reklamers indhold 

I relation til kapitel 3 i bekendtgørelse nr. 194 af 20. marts 2003 om re-

klamer og sponsorering i radio og fjernsyn fordelte de 11 sager om rekla-

mers indhold sig således: 

 

otte sager vedrørte § 8. Af disse vedrørte: 

• tre sager § 8, stk. 1, i henhold til hvilken reklame i radio- og 

fjernsyn skal være lovlig, sømmelig, hæderlig og sandfærdig 

og være udformet med behørig social ansvarsfølelse. To af 



 - 45 - 

sagerne omhandlede begrebet sømmelighed, og én skulle 

bedømmes efter anden særlovgivning 

• fem sager § 8, stk. 2, i henhold til hvilken reklamer skal væ-

re i overensstemmelse med markedsføringsloven og i øvrigt 

respektere alment accepterede reklameetiske normsæt. Sa-

gerne angik spørgsmålet om vildledende reklame, jf. mar-

kedsføringslovens § 2, stk. 1. 

 

Én sag vedrørte § 10, stk. 3, hvorefter reklamer ikke må tilskynde til ad-

færd i strid med hensynet til sikkerheden i hjemmet, på arbejdspladsen 

eller i trafikken, eller til farlig, uansvarlig, sundhedsskadelig eller miljøska-

delig adfærd i øvrigt. Såfremt anvendelsen af et produkt kræver, at der 

skal tages særlige sikkerhedshensyn, skal reklamen gøre opmærksom her-

på. 

 

Én sag vedrørte § 18 ifølge hvilken reklamer ikke uden grund må vise min-

dreårige i farlige situationer eller opfordre eller tilskynde mindreårige til at 

opholde sig eller bevæge sig ind på farlige steder, bruge farlige produkter 

eller i det hele taget bringe sig i farlige situationer. 

 

Én sag vedrørte § 15, hvorefter der i fjernsyn ikke må udsendes reklamer 

for arbejdsgiverorganisationer eller fagforeninger eller for religiøse bevæ-

gelser eller politiske partier.  

 

Resultatet af Radio- og tv-nævnets behandling af disse sager fremgår af 

følgende Tabel: 

 

Tabel 9: Radio- og tv-nævnets afgørelser om reklamers indhold 

 Reklamen er i 

strid med gælden-

de regler 

Reklamen er ikke i 

strid med gældende 

lovgivning 

I 

alt 

TV 2/DANMARK A/S/ 

de regionale TV 2-

stationer 

4 7 11 

TV Danmark    

I alt  4 7 11 



 - 46 - 

 

I det følgende omtales Radio- og tv-nævnets afgørelser om reklamers ind-

hold, idet vægten er lagt på at præsentere de mest væsentlige og princi-

pielle afgørelser. Der henvises i øvrigt til Mediesekretariatets hjemmeside 

på www.mediesekretariatet.dk ”afgørelser vedr. reklame 2005”, hvor samt-

lige afgørelser på reklame- og sponsoreringsområdet er tilgængelige.  

 

Tv-reklamer for Energi Nord A/S sendt på TV 2/DANMARK A/S   

Tv-reklamerne  ”Boremaskine”, ”Elpære” og ”Kaffemaskine” for Energi 

Nord A/S indeholdt oplysninger om, at prisen på 1 kWh el var 25 øre sup-

pleret med teksten om, at prisen var angivet ekskl. afgifter. Ifølge pris-

mærkningsloven skal priser i reklamer angives inkl. afgifter. Nævnet fandt 

derfor, at tv-reklamerne var i strid med reklamebekendtgørelsens § 8, stk. 

1, om at reklamer skal være lovlige.  

 

Tv-reklamen ”Anna” for Canal Digital Danmark A/S sendt på TV 

2/DANMARK A/S 

I reklamen blev reklameret med, at seeren kunne få satellitbox og parabol 

for 0 kr. Med lille og utydelig skrift, der blev vist på skærmen i 4-5 sekun-

der blev oplyst, at tilbuddet kun gjaldt nye kunder, der samtidig skulle teg-

ne abonnement. Det var Nævnets opfattelse, at en gennemsnitsseer ikke 

ville kunne nå at læse og opfatte teksten herunder indholdets begrænsnin-

ger og konsekvenser. Nævnet fandt derfor reklamen vildledende og man-

gelfuld og stridende imod markedsføringslovens § 2, stk. 1, jf. reklamebe-

kendtgørelsens § 8, stk. 2. 

 

Tv-reklame for Hi3G Denmark ApS, ”Non-stop hits” sendt på TV 

2/DANMARK A/S  

I reklamen blev reklameret for en MP3 jukeboks fra Hi3G. I den forbindelse 

blev vist videobilleder på et telefon-display, som fremstod med en høj kva-

litet. Klager fandt, at telefonens billedkvalitet i reklamen var væsentlig 

bedre, end den kvalitet telefonerne rent faktisk kunne præstere. Nævnet 

fandt derimod, at der var tale om en lovlig anprisning af produktet og ikke 

en vildledende angivelse, hvorfor reklamen ikke var i strid med markedsfø-

ringslovens § 2, stk. 1, om vildledning jf. reklamebekendtgørelsens § 8, 

stk. 2. 

http://www.mediesekretariatet.dk/


 - 47 - 

 

Tv-reklame for Dell, ”Marts tilbud” sendt på TV 2/DANMARK A/S  

I reklamen blev reklameret for to forskellige computere. Den ene havde en 

Intel Pentium 4 Processor og den anden en Intel Celeron Processor, hvilket 

blev angivet med tekst. Med speak blev det imidlertid oplyst, at Dell’s pc’er 

er udstyret med Intel Pentium 4 processorer. Sidstnævnte generelle ud-

sagn er efter Radio- og tv-nævnets opfattelse et verificerbart udsagn, der 

skal være korrekt således, at alle Dell’s pc’er konkret skal være udstyret 

med en sådan processor. Da dette ikke var tilfældet, fandt Nævnet rekla-

men vildledende, idet der bør være overensstemmelse mellem tekst og 

speak. Reklamen var derfor i strid med § 2, stk. 1, i markedsføringsloven, 

jf. § 8, stk. 2, i reklamebekendtgørelsen. 

 

Tv-reklame for Politiken sendt på TV 2/DANMARK A/S 

Reklamen viste en samtale mellem en dreng og en pædagog, der gav see-

ren associationer til, at pædagogen havde misbrugt drengen. Det viste sig 

dog,  at hemmeligheden blot var, at drengen havde set pædagogen ryge. 

Efter Radio- og tv-nævnets opfattelse signalerede reklamen på ingen må-

de, at pædofili er i orden eller, at det er et ubetydelig problem. Reklamen 

havde til hensigt at påvirke seerne til at indse, at de bør være bevidste om 

egne fordomme og ikke drage forhastede konklusioner. Nævnet fandt såle-

des ikke reklamen usømmelig og i strid med reklamebekendtgørelsens § 8, 

stk. 1. 

 

Tv-reklame for Toyota ”Sørens exit” sendt på TV 2/DANMARK A/S  

Klager fandt, at reklamen fremstillede bøsser som voldelige mennesker. 

Radio- og tv-nævnet mente imidlertid, at reklamen på grund af sin tilsigte-

de humor, herunder at reklamen tydeligvis ikke udspillede sig på en ”bøs-

sebar”, ikke fremstillede homoseksuelle som voldelige mennesker og ikke 

var udformet i strid med behørig social ansvarsfølelse. Endvidere fandtes 

brugen af ordet ”bøssebar” ikke diskriminerende over for homoseksuelle og 

ikke i strid med reklamebekendtgørelsens § 8, stk. 1.  

 

 

 

 



 - 48 - 

Tv-reklame for Telmore ”ubegrænset” sendt på TV 2/DANMARK 

A/S  

Telmore tilbød et ubegrænset sms-forbrug for 99 kr. om måneden. Efter-

følgende udtalte unge mennesker sig om deres månedlige sms-forbrug. 

Nævnets var af den opfattelse, at reklamen efterlod seeren indtrykket af, 

at tilbuddet kunne betale sig for de personer, der optrådte i reklamen, som 

havde et anseeligt sms-forbrug. Endvidere ville det have været enkelt for 

Telmore at oplyse normalprisen på 0,20 kr. for en sms i reklamen. Rekla-

men fandtes derfor vildledende og i strid med markedsføringslovens § 2, 

stk. 1, jf. reklamebekendtgørelsens § 8, stk. 2. 

 

Tv-reklame for V6 tyggegummi sendt på TV 2/DANMARK A/S  

I reklamen optrådte bl.a. en animerede kanin, og reklamen viste en 

dreng, der tyggede V6 tyggegummi og  som frygtløst svømmede ud og bed 

en haj i finnen, hvorefter hajen flygtede. Reklamen var efter Nævnets op-

fattelse stærkt karikeret og uvirkelig. Nævnet fandt således, at reklamen 

ikke opfordrede eller tilskyndede børn til at bringe sig i lignende farlige si-

tuationer. Nævnet fandt heller ikke, at reklamen viste en mindreårige i en 

farlig situation. Reklamen stred dermed ikke imod reklamebekendtgørel-

sens § 18. 

 

Tv-reklame for Reckitt Benckiser A/S – ”Cillit Bang”  sendt på TV 

2/DANMARK A/S  

Reklamens tekst opfordrede seeren til at bruge handsker ved brug af ”Cillit 

Bang”, men personen i reklamen brugte ikke handsker. Nævnet fandt, at 

der burde være overensstemmelse mellem teksten og billedsiden, men så-

ledes som sagen var forelagt, havde firmaet imidlertid frivilligt valgt at høj-

ne sikkerhedsforanstaltningerne ved bl.a. i brugsanvisningen at anbefale 

brug af handsker ved anvendelse af produktet, uanset at dette ikke var et 

krav. Nævnet fandt derfor, at reklamen ikke var i strid med reklamebe-

kendtgørelsen § 10, stk. 3, om farlig, uansvarlig, sundhedsskadelig ad-

færd. 

 

 

 

 



 - 49 - 

Tv-reklame for Dansk Tipstjeneste A/S ”Jackpot Onsdagslotto” 

sendt på TV 2/DANMARK A/S  

Dansk Tipstjeneste A/S reklamerede med, at vinderen med 6 rigtige ville få 

xx mio. kr. Klager fandt reklamen vildledende, idet der var tale om en pul-

je, der skulle deles mellem evt. flere vindere. I reklamens tekst blev det 

imidlertid angivet, at der var tale om en præmiepulje og en SuperPulje. 

Nævnet fandt således ikke reklamen vildledende og stridende imod § 2, 

stk. 1, i markedsføringsloven, jf. § 8, stk. 2, i reklamebekendtgørelsen. 

 

Tv-reklame for ArtPeople A/S – ”Fogh - Historien om en statsmini-

ster” sendt på TV 2/DANMARK A/S  

Spørgsmålet var om tv-reklamen for biografien om statsministeren måtte 

anses for at være en reklame for et politisk parti og dermed stride mod 

forbuddet mod reklame for politiske partier. Ved at vise private barne- og 

ungdomsfotografier af Anders Fogh Rasmussen gav reklamen imidlertid 

efter Nævnets opfattelse seeren indtryk af, at bogen hovedsaglig omhand-

lede Anders Fogh Rasmussen som privatperson og ikke som formand for 

Venstre. Reklamen fandtes derfor ikke i strid med § 76, stk. 3, i radio- og 

fjernsynsloven.  

 

Politisk reklame 

I henhold til den dagældende § 76, stk. 3, i lovbekendtgørelse nr. 506 af 

10. juni 2004 om radio og fjernsynsvirksomhed måtte der i fjernsyn ikke 

udsendes reklamer for bl.a. politiske partier. 

 

Reglerne om politiske reklamer i fjernsyn blev imidlertid ændret ved lov nr. 

1437 af 22. december 2004 med ikrafttræden pr. 1. januar 2005. Den 

ændrede § 76 har følgende ordlyd: 

 

” Stk. 3. I fjernsyn må der ikke udsendes reklamer for arbejdsgiverorgani-

sationer, fagforeninger, religiøse bevægelser, politiske partier, politiske be-

vægelser samt valgte medlemmer eller opstillede kandidater til politiske 

forsamlinger.  

Stk. 4. I fjernsyn må der ikke udsendes reklamer for politiske budskaber i 

perioden fra tidspunktet for udskrivelse af valg til politiske forsamlinger el-

ler folkeafstemninger og indtil afholdelsen af valget eller afstemningen. Er 



 - 50 - 

dato for valget eller afstemningen bekendtgjort tidligere end 3 måneder før 

afholdelsen, indtræder den reklamefri periode først 3 måneder før afholdel-

sen af valget eller afstemningen.”  

 

De nye regler går i korthed ud på, at der i fjernsyn generelt ikke må ud-

sendes reklamer for hverken politiske partier, politiske bevægelser samt 

valgte medlemmer eller opstillede kandidater til politiske forsamlinger, og 

under valgkampen heller ikke for politiske budskaber. Almindelige journali-

stiske programmer er ikke omfattet af forbuddet. 

  

Der gælder ikke særlige regler for politiske reklamer i radio, og kommerci-

elle radioer må altså godt sende reklamer for politiske budskaber.  

 

Skjult reklame  

EU-direktivet ”fjernsyn uden grænser” (89/1552 EØF, ændret ved 

97/36/EC) indeholder en definition på skjult reklame, hvorefter den mundt-

lige eller visuelle fremhævelse af varer eller tjenesteydelser eller af en va-

reproducents eller en tjenesteydelsesleverandørs navn, varemærke eller 

aktiviteter i programmer skal opfylde tre kumulative betingelser: fremhæ-

velsen skal være tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side - den skal 

være i reklameøjemed - og den skal kunne vildlede offentligheden med 

hensyn til arten af denne fremhævelse.  

 

I praksis kan det imidlertid være vanskeligt for de nationale myndigheder 

at skelne mellem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer, tjeneste-

ydelser eller økonomiske aktørers varemærke eller navn. Kommissionen 

har derfor i sin fortolkningsmeddelelse af 28. april 2004 om visse aspekter 

ved bestemmelserne i direktivet ”fjernsyn uden grænser” i forbindelse med 

tv-reklamer indført kriteriet ”uberettiget fremhævelse” af en vare eller tje-

nesteydelse eller af en virksomheds varemærke eller navn.  

 

Radio- og tv-nævnet har i afgørelserne, der ligger efter Kommissionens 

fortolkningsmeddelelse derfor benyttet begrebet ”uberettiget fremhævel-

se”.  

 



 - 51 - 

Konkrete sager 

 

Tabel 10: Radio- og tv-nævnets afgørelse om reklamers identifikation 

 Skjult re-

klame 

Ikke skjult re-

klame 

I 

alt 

TV 2/Danmark A/S & de regionale TV 

2-stationer 

3 1 4 

DR 1  1 

TV Danmark A/S    

I alt   5 

 

Sag om skjult reklame for Dagbladet Børsen i TV 2/Finans  

I TV 2 /Finans blev bragt et indslag med nyhederne på aktiemarkedet, som 

blev præsenteret af en journalist fra Dagbladet Børsen. Journalisten be-

fandt sig i Børsens lokaler med logoet ”Børsen” angivet med tydelige mør-

keblå bogstaver på en orange væg i baggrunden. Nævnet fandt, at måden, 

hvorpå ”Børsen” blev fremhævet, nærmere fremstod som og havde karak-

ter af reklame end nødvendig information til seerne, og at der derfor var 

tale om skjult reklame. 

 

TV 2/DANMARK A/S havde endvidere oplyst, at stationen for levering af 

Dagbladet Børsens ekspertviden betalte et vederlag, som var fastsat på 

markedsvilkår, og at der derfor efter TV 2/DANMARK A/S’ opfattelse ikke 

var tale om, at Dagbladet Børsen sponsorerer TV 2/Finans. 

 

Nævnet tog i sin afgørelse kun stilling til, hvorvidt der forelå skjult rekla-

me, men tilkendegav at Nævnet, når dette havde modtaget fyldestgørende 

oplysninger fra TV 2/DANMARK A/S vedrørende kvalifikationen af begrebet 

markedsvilkår, ville tage stilling til spørgsmålet om en eventuel overtræ-

delse af bestemmelserne om forbuddet mod sponsorering af nyhedsudsen-

delser.3 

 

                                          
3 Radio- og tv-nævnet har 2006 truffet afgørelse om, at der var tale om 

ulovlig sponsorering af TV 2 /Finans. Afgørelsen kan ses på Mediesekretari-

atets hjemmeside, www.mediesekretariatet.dk. 



 - 52 - 

Sag om skjult reklame på DR for egne ensembler 

I denne sag traf Nævnet afgørelse om, at DR's omtale af koncerter og bil-

letsalg for egne ensembler, som DR skal opretholde ifølge DR's public ser-

vice-kontrakt, er lovlig egenreklame i overensstemmelse med fast praksis 

om, at fjernsynsreklame ikke omfatter meddelelser fra tv-

spredningsforetagendet i forbindelse med egne programmer og suppleren-

de produkter, der er direkte afledt af disse programmer, public service-

meddelelser og vederlagsfrie indslag om velgørenhed. 

 

Sag om skjult reklame for PSP i ”Dagens Danmark” på DR 1  

I programmet ”Dagens Danmark” udtalte Generaldirektøren, at han spille-

de meget Wipe Out på sin nye PSP, den nye bærbare playstation. Nævnet 

fandt omtalen af PSP’en berettiget i forhold til udsendelsens redaktionelle 

indhold og lagde i sin vurdering bl.a. vægt på, at PSP’en ikke blev omtalt i 

rosende vendinger eller på anden måde havde karakter af en reklame. På 

baggrund heraf fandt Nævnet, at indslaget ikke indeholdt skjult reklame for 

PSP’en. 

 

Sag om skjult reklame og ulovlig sponsorering i TV 2/Lorry  

I forbindelse med TV 2/Lorry’s indslag ”iBYEN” blev Politikens logo vist syv 

gange. Logoet blev hver gang kun vist i meget kort tid, men var angivet 

med store hvide bogstaver på en mørk baggrund, således at seerne ikke 

kunne undgå at lægge mærke til det. Endvidere afsluttedes indslaget med 

en information om, at seerne kunne læse mere i Politiken. Det var Nævnets 

opfattelse, at TV 2/Lorry lovligt kunne henvise til Politiken i indslaget 

”iBYEN”, da det var en relevant information for seerne, at disse dagen efter 

kunne læse mere om arrangementerne i Politikens ”iBYEN” tillæg, og at 

indslaget var udarbejdet i samarbejde med Politiken. Nævnet fandt dog, at 

måden hvorpå Politiken blev fremhævet nærmere fremstod som og havde 

karakter af reklame end nødvendig information for seerne. 

 

Umiddelbart efter nyhederne sendte TV 2/Lorry en sponsoreret vejrudsigt. 

Det var dog Nævnets opfattelse, at vejrudsigten i sin nuværende form ikke 

kunne betragtes som et selvstændigt program. Vejrudsigten skulle således 

betragtes som en del af nyhederne. Nyhedsudsendelser må ikke sponsore-



 - 53 - 

res, hvorfor der var tale om ulovlig sponsorering i strid med radio- og 

fjernsynslovens § 84, stk. 1. 

 

Sag om skjult reklame for www.århus.dk i nyhedsudsendelse på TV 

2/Østjylland  

Midt i nyhederne blev der uden nærmere præsentation vist klip fra bl.a. 

internetportalen www.aarhus.dk med tilhørende speak. Nævnet fandt, at 

indslaget havde karakter af et reklamespot og derfor ikke udgjorde en be-

rettiget fremhævelse i forhold til udsendelsens redaktionelle indhold. Der-

med var der tale om skjult reklame for internetportalen. 

 

Sag om skjult reklame for ISO i Nyhedsmagasinet sendt på DR  

I forbindelse med et indslag om hjerner blev benyttet hakket oksekød til 

illustration af størrelsesforskellen på mænds og kvinders hjerner. I den for-

bindelse udtalte programværten, at kødet var fra ISO’s slagter i Lyngby. 

Radio- og tv-nævnet fandt, at oplysningen var uden relevans for indslaget, 

og at der derfor var tale om en uberettiget fremhævelse af ISO i forhold til 

udsendelsens redaktionelle indhold i strid med reklamebekendtgørelsen. 

 

Placering af reklame 

 

Retningslinier 

Radio- og tv-nævnet har i løbet af 2005 truffet en del afgørelser vedrøren-

de placering af reklameblokke mellem programmer. Radio- og tv-nævnet 

fandt det derfor hensigtsmæssigt at udarbejde et notat vedrørende ret-

ningslinier for reklameafbrydelser.  

 

Disse retningslinier omhandler Radio- og tv-nævnets praksis vedrørende 

placering af reklameblokke eller sponsorskilte mellem programmer. 

Retningslinierne er udtryk for et øjebliksbillede i forhold til de problemstil-

linger, Radio- og tv-nævnet løbende bliver konfronteret med. Retningsli-

nerne kan derfor ikke betragtes som endelige, men vil blive tilpasset og 

udbygget i takt med mediebilledets dynamiske udvikling. Retningslinierne 

kan læses i sin helhed på: 

 

http://www.mediesekretariatet.dk/reklamerapp.htm 

http://www.�rhus.dk/


 - 54 - 

 

Konkrete sager 

Tabel 11: Radio- og tv-nævnets afgørelser om placering af reklamer  

 Reklameafbrydelse Lovlig rek-

lameblok 

I 

alt 

TV 2/DANMARK A/S & de regi-

onale TV 2-stationer 

3 2 5 

TV Danmark A/S  4  4 

I alt 7 2 9 

 

Reklameafbrydelser i TV 2/Danmark A/S’ dækning af Prins Charles’ 

bryllup 

TV 2/DANMARK A/S sendte fem udsendelser vedrørende det britiske bryl-

lup i umiddelbart forlængelse af hinanden kun adskilt af reklameblokke. 

Program nummer ét, to og fire var alle selvstændige programmer, men 

program nummer fem fortsatte uforandret, hvor tredje program sluttede.  

Nævnet fandt imidlertid, at TV 2/DANMARK A/S lovligt kunne indsætte 

reklameblokke mellem de to udsendelser, da udsendelserne ikke blev sendt 

umiddelbart i forlængelse af hinanden kun afbrudt af en reklameblok, da 

der blev sendt et andet selvstændigt program ind imellem.  

 

Reklameafbrydelser i børneudsendelsen ”Martin & Ketil” sendt på 

TV 2/DANMARK A/S  

Ifølge Radio- og tv-nævnets praksis er det tilladt at afbryde et program 

med et andet selvstændigt program. De såkaldte ”fillers” eller egenreklame 

anses dog i denne henseende ikke for at være et selvstændigt program. 

Det betyder, at der ikke må indsættes reklameblokke, når programmer af-

brydes af ”fillers”. Det var i den konkrete sag Radio- og tv-nævnets opfat-

telse, at den meget nære sammenhæng mellem de indsatte ”fillers” og de 

omkringliggende programmer gjorde det vanskeligt at vurdere, om der re-

elt var tale om ”fillers” eller om disse egentlig var en del af de omkringlig-

gende programmer. På baggrund heraf var det Radio- og tv-nævnets op-

fattelse, at de indsatte ”fillers” i den konkrete sag kom til at fremstå som 

en del af programmerne og ikke blev opfattet som ”fillers”. Det var derfor 

Nævnets opfattelse, at reklameblokken sendt kl. 6:19 var ulovlig og der-

med i strid med radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1.  



 - 55 - 

 

Reklameafbrydelser i ”Vild med dans –trin for trin” og ”Vild med 

dans –finalen” sendt på TV 2/DANMARK A/S  

Den konkrete sag vedrørte programmerne ”Vild med dans –trin for trin” og 

”Vild med dans –finalen”, der blev sendt på TV 2/DANMARK A/S i umiddel-

bart forlængelse af hinanden kun afbrudt af en reklameblok. Da der var en 

adskillelse af forløb, tema, location og medvirkende fandt Radio- og tv-

nævnet, at afsnittene ”Vild med dans –trin for trin” og ”Vild med dans -

finalen” var to selvstændige programmer, som lovligt kunne sendes i for-

længelse af hinanden kun adskilt af en reklameblok og dermed ikke var i 

strid med radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1.  

 

Reklameafbrydelser i ”Min Restaurant” og ”Min Restaurant –

finalen” sendt på TV 2/DANMARK A/S  

TV 2/DANMARK A/S sendte to afsnit af programserien ”Min Restaurant” i 

forlængelse af hinanden kun adskilt af en reklameblok. Størstedelen af før-

ste afsnit bestod af båndede optagelser, deriblandt klip fra tidligere udsen-

delser. Nogle få minutter før afsnittet afsluttedes blev imidlertid skiftet fra 

de båndede optagelser over til et direkte studieprogram, som fortsatte 

uforandret i andet afsnit efter reklameblokken. Dette studieprogram havde 

den samme vært, samme medvirkede, samme tema nemlig finalen, sam-

me forløb mv., hvorfor der efter Nævnets opfattelse reelt var tale om ét 

sammenhængende program, som ikke lovligt kunne afbrydes af en rekla-

meblok. Der var derfor sket en overtrædelse af radio- og fjernsynslovens § 

73, stk. 1.  

 

Reklameafbrydelse i ”Reportagen” sendt på TV Danmark A/S  

TV Danmark A/S sendte to afsnit af Reportagen ”Far er til mænd” og 

”Tommys hemmelighed” i umiddelbart forlængelse af hinanden kun afbrudt 

af en reklameblok. Der var i denne sag tale om en reportage, der ikke in-

deholdt et afsluttet dramaturgisk forløb. Spørgsmålet var derfor, om der 

var tale om en tilstrækkelig klar tematisk opdeling. Nævnet fandt, at pro-

grammerne dels omhandlede de samme mennesker med samme overord-

nede tema, dels var filmet i samme omgivelser med samme gennemgåen-

de optagelser, hvorfor der samlet set ikke var tale om en klar tematisk 

opdeling. Der var derfor i programmet ”Reportagen” sket en overtrædelse 



 - 56 - 

deling. Der var derfor i programmet ”Reportagen” sket en overtrædelse af 

radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1. 

 

Reklameafbrydelse i programmerne ”Hyret eller Fyret” på TV Dan-

mark A/S og SBS Broadcast Danmark A/S 

TV Danmark A/S sendte to afsnit af ”Hyret eller Fyret” i forlængelse af hin-

anden kun adskilt af en reklameblok. Det var Nævnets opfattelse, at fyrin-

gen i de to programmer var det forløsende omdrejningspunkt. Nævnet 

fandt derfor, at de to afsnit var så nært forbundet, at der først var tale om 

et dramaturgisk afsluttet forløb, når fyringen var sket. Der var derfor i pro-

grammet ”Hyret eller Fyret” sket en overtrædelse af radio- og fjernsynslo-

vens § 73, stk. 1.  

 

Reklameafbrydelser i programmet ”Stiletter i Ødemarken” sendt på 

TV Danmark A/S og SBS Broadcast Danmark A/S  

TV Danmark A/S sendte to afsnit af ”Stiletter i Ødemarken” i forlængelse af 

hinanden kun adskilt af en reklameblok. Det var Nævnets opfattelse, at 

”Stiletter i Ødemarken” ikke indeholdt en tydelig, naturlig og genkendelig 

afsnitsdramaturgi. Nævnet fandt heller ikke, at hvert afsnit havde et klart 

afsluttet tema. Der var derfor i programmet ”Stiletter i Ødemarken” sket 

en overtrædelse af radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1.  

 

Reklameafbrydelser i ”Drømmekvinden” sendt på TV Danmark A/S   

TV Danmark A/S sendte fire afsnit af programserien ”Drømmekvinden” i 

umiddelbart forlængelse af hinanden kun adskilt af reklameblokke.  Idet 

roseceremonien udgjorde den naturlige afslutning på programforløbet fandt 

Nævnet samlet set, at afsnittene et til fire ud fra en dramaturgisk betragt-

ning udgjorde ét program. Vægten blev dog lagt på det faktum, at tredje 

afsnit blev afsluttet midt i et stævnemøde, som fortsatte i aftenens fjerde 

afsnit. Nævnet fandt således, at der var sket en overtrædelse af radio- og 

fjernsynslovens § 73, stk. 1. På baggrund af gentagne overtrædelser af 

samme bestemmelse, og en forudgående advarsel inddrog Radio- og tv-

nævnet i henhold til § 66, stk. 3, nr. 1, TV Danmark A/S, Kanal 60 A/S 

programtilladelse i 1 time lørdag den 5. marts 2005 kl. 20.00 til 20.59.  

 



 - 57 - 

Klage over reklameafbrydelser i diverse programmer på TV Dan-

mark A/S  

I denne afgørelse tog Nævnet stilling til eventuelle reklameafbrydelser i 

programmerne ”Strandvejsvillaen”, ”Stop tyven” og ”Reportagen”, hvor der 

blev sendt to eller flere afsnit af hvert program i forlængelse af hinanden. 

”Strandvejsvillaen” manglede end-credits og ”Stop tyven” og ”Reportagen” 

manglede en mere fyldestgørende indledning i andet afsnit, idet korte glimt 

af det foregående afsnit ikke var tilstrækkeligt. Der var derfor sket en 

overtrædelse af radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1.  



 - 58 - 

9. Radio- og tv-nævnets høringssvar 
 

Radio- og tv-nævnet har i 2005 afgivet en række høringssvar. Nedenfor er 

indholdet af enkelte  høringssvar kort beskrevet. 

 

Revision af tv-direktivet 

Radio- og tv-nævnet har i sit høringssvar, der er sendt til Kulturministeriet 

og EU-Kommissionen, generelt tilsluttet sig, at reglerne i direktivet, hvor 

dette er muligt og giver mening, omfatter såvel lineære som ikke-lineære 

medier. Nævnet mener dog, at radio, som overvejende er et nationalt me-

die, ikke skal omfattes af direktivet. 

 

Herudover har Radio- og tv-nævnet bl.a. tilsluttet sig: 

• at retningslinierne for implementering af artikel 4 og 5 om kvoter 

for europæiske programmer m.v. revideres bl.a. med mulighed for 

en forudgående uafhængig revision. Nævnet er dog af den opfattel-

se, at en øgning af kvoterne ikke i sig selv vil medføre øget diversi-

tet og bedre kvalitet i programudbuddet  

• indførelsen af et begreb, der dækker al audiovisuel kommerciel 

kommunikationsvirksomhed  

• at såkaldt product placement lovliggøres, idet Nævnet samtidig på-

peger, at såfremt et eventuelt forbud mod product placement i 

børneprogrammer indføres, bør definitionen af "børneprogrammer" 

overlades til de enkelte medlemsstater 

 

Endelig har Nævnet foreslået, at det for så vidt angår jurisdiktionsspørgs-

målet overvejes udover afsenderlandskriteriet at tilføje andre kriterier så-

som sproget (herunder tekstning), og at det overvejes at indføre markeds-

andel som et andet kriterium til afgørelse af, hvor en station er hjemmehø-

rende. 

 

Ændring af radio- og fjernsynsloven  

Radio- og tv-nævnet har i sit høringssvar bl.a. bemærket, at: 

• det for så vidt angår vandelskravet i forbindelse med opnåelse af til-

skud bør præciseres, at kun overtrædelser af bestemmelser, der har 



 - 59 - 

en direkte relation til stationens programvirksomhed eller til statio-

nens økonomiske forhold kan bevirke afslag på driftstilskud 

• bemærkningernes definition på, hvor en station er ”hjemme-

hørende”, hvorved ”forstås den kommune, hvor stationen har sin 

forretningsadresse” ikke er hensigtsmæssig. Der er ikke nødven-

digvis sammenfald mellem en stations forretningsadresse og en sta-

tions udsendelsesområde. Udsendelsesområdet må i tilskudssager 

være afgørende for hvilken kommune, der skal vurdere om en an-

søgerstation har bred kontakt til lokalsamfundet, og om ansøgersta-

tionen bidrager til at opfylde mediepolitiske målsætninger 

• den foreslåede liberalisering af kravet til ansøgeres formål og orga-

nisationsform, således at også enkeltpersoner fremover kan besidde 

en programtilladelse, kan indebære uheldige konsekvenser for kon-

trollen med regnskaber fra de tilskudsmodtagende stationer  

• der savnes en stillingtagen til anvendelse af radiofrekvenser til for-

mål, der ikke klart kan defineres som rettet mod almenheden i et 

afgrænset lokalt område, og som må defineres som broadcasting-

virksomhed. Nævnet finder det hensigtsmæssigt med en klarere 

hjemmel til sådanne projekter, eksempelvis til en servicering af et 

områdes turister, til enkeltstående begivenheder m.v. eller til drive-

in-biografer  

 

Forbrugerredegørelse 2005 

Radio- og tv-nævnet bemærker i sit høringssvar, at: 

• resultatet af undersøgelsen er noget usikker, fordi det er forældre-

ne, der er blevet spurgt og ikke børnene, der ofte svarer noget an-

det end forældrene 

• det er problematisk, at der for så vidt angår indflydelse på hvilke 

mærker et barn foretrækker konkluderes på gruppen 3-18-årige, 

idet der er stor forskel på en 3-årig og en 14 eller 18-årig. Eksem-

pelvis arbejder medlem af Radio- og tv-nævnet, Birgitte Tufte, på et 

projekt om børns brug af medier, der viser, at det fra ca. 10 års al-

deren er vennerne, der har den største indflydelse 

• det undrer Radio- og tv-nævnet, at der ikke er nogen fokusering på 

skolen, idet der sker en løbende markedsføring i skoler og fritidsin-

stitutioner. Det undrer endvidere, at der ikke peges på nødvendig-



 - 60 - 

heden af undervisningsinitiativer, idet der henvises til, at der i Sve-

rige arbejdes med forbrugerundervisning. 



 - 61 - 

10. Internationalt samarbejde 
 

Reguleringen af tv i Danmark sker inden for rammerne af EU’s tv-direktiv, 

og alene af den grund er det nyttigt for Radio- og tv nævnet at stå i kon-

takt med tilsvarende myndigheder i andre lande. Også på andre områder 

som f.eks. lokalradio og -tv er det værd at udveksle erfaringer med uden-

landske kolleger, ikke mindst de nordiske. Denne internationale side af 

Nævnets arbejde varetages primært af sekretariatets medarbejdere som 

en vigtig del af opgaven med at opbygge et videns og kompetencecenter 

på højt professionelt niveau.  

 

EPRA  

Radio- og tv-nævnet er derfor medlem af European Platform of Regulatory 

Authorities (EPRA), som er en uformel forening – der  ikke kan vedtage ud-

talelser – af 49 mediereguleringsmyndigheder fra hele Europa (38 lande). 

EPRAs sekretariat har hidtil været hos Det Europæiske Medieinstitut i Düs-

seldorf, men fra udgangen af 2005 flyttes sekretariatet til det Audiovisuelle 

Observatorium i Strassbourg. EPRA mødes hvert halve år under deltagelse 

af observatører fra såvel EU- Kommissionen som Europarådet og er hele 

året et effektivt netværk til udveksling af information. (Se nærmere på 

www.epra.org)  

 

Sarajevo maj 2005 

EPRA-mødet i Sarajevo 11.-13. maj 2005 beskæftigede sig bl.a. med regu-

leringen af public service broadcasting, hvor Jette Fievé præsenterede fore-

løbige resultater fra undersøgelsen af ledelsesformerne i public service-

institutionerne i andre lande, og desuden deltog Erik Nordahl Svendsen. I 

en plenumsession om kontrol af programmers opfordring til had udspandt 

sig en diskussion om Radio- og tv-nævnets afgørelse om Roj TV (se s. 21-

23), som havde skuffet de tyrkiske myndigheder.  

 

High level møde 17. marts 2005 

Problemstillingen om opfordring til had blev fulgt op på et high level møde 

17. marts 2005 mellem EPRA medlemmerne og EU-kommissær Viviane 

Reding. Christian Scherfig repræsenterede Radio- og tv-nævnet ved mø-

det, som besluttede at indgå tættere samarbejde mellem reguleringsmyn-



 - 62 - 

dighederne og Kommissionen om information og kontakt i sager om kana-

ler fra tredjelande, der er registreret i de enkelte medlemsstater. 

 

Budapest oktober 2005 

I EPRA-mødet i Budapest 19.-21. oktober 2005 deltog for første gang 

Nævnsformand Christian Scherfig samt fem medarbejdere fra sekretaria-

tet, fordi Radio- og tv-nævnet er vært for det næste EPRA-møde i Danmark 

17.-19. maj 2006. I en session om statsstøtte til public service set i lyset af 

EU’s konkurrenceregler havde Erik Nordahl Svendsen en præsentation af 

den danske situation omkring TV 2/DANMARK A/S (Præsentationen kan ses 

på www.epra.org/content/english/press/papers). Desuden var emnerne 

sponsorship og product placement samt monitorering af programmer. Det 

sidste viste dels hvor ressourcekrævende det er at monitorere alle pro-

grammer, dels at der er stor forskel i landenes tilgang til kontrolopgaven. I 

Danmark monitoreres som bekendt ikke systematisk, idet Nævnet som ud-

gangspunktet antager, at stationerne overholder loven.  

 

Nordisk møde om radio- og tv-spørgsmål  september 2005 

Parallellerne til Radio- og tv-nævnet i Norden er Medietilsynet – der er re-

sultatet af en sammenlægning af Statens Medieforvaltning, Eierskapstilsy-

net og Filmtilsynet (Norge), Radio och TV-verket samt Granskningsnämn-

den för radio och TV (Sverige) og FICORA (Finland). Medarbejdere fra disse 

myndigheder og evt. fra det stedlige kulturministerium mødes en gang om 

året til gensidig udveksling af erfaringer, både om mediesituationen gene-

relt og om udvalgte emner.  

 

Det nordiske møde i 2005 blev afholdt i Stockholm 15.-16. september. 

Svenskerne orienterede om den meget grundige statslige information til 

befolkningen op til overgangen fra analogt til digitalt tv, som indledtes på 

Gotland to dage efter mødet. Julie Haagen gjorde status over DAB – hvor 

Danmark er nordens førende land - og DTT, hvor Danmark er knapt så 

langt fremme. I en session om reklameafbrydelser noteredes det, at Dan-

mark er det sidste nordiske land, som forbyder breaks; men efter Christina 

Sigvardts præsentation af de nye retningslinjer (se s. 52) fremgik det, at 

de andre landes diskussioner om hvor i programmet breaks må placeres, 

http://www.epra.org/content/english/press/papers


 - 63 - 

stadigvæk er nært beslægtet med den danske problemstilling om at af-

grænse et program. 



 - 64 - 

Indholdsfortegnelse 
 
Indledning .................................................................... 2 
1. Nævnets etablering, sammensætning og opgaver..... 5 

Etablering .....................................................................................5 
Sammensætning ............................................................................5 
Opgaver........................................................................................6 

Lovændring i december 2005 ........................................................7 
Mediesekretariatet..........................................................................7 

Praktiske oplysninger ...................................................................7 
2. Lokalradio og -tv ....................................................... 8 

Opgaver........................................................................................8 
Overtagelse af administrationen fra de lokale nævn.............................8 
Konkrete sager ............................................................................ 11 

Svendborg Lokal TV ................................................................... 11 
Radio Holger ............................................................................. 12 
Radio Møn ................................................................................ 13 

TV Danmarks programforpligtelser.................................................. 14 
Radioområder ved replanlægning af FM båndet................................. 15 

3. Tilskud til ikke-kommercielle radio- og tv-stationer 17 
Bevilling...................................................................................... 17 
Fordeling af tilskud ....................................................................... 18 
Stikprøver ................................................................................... 19 
Regnskabsgennemgang................................................................. 19 

4. Satellit-, kabel- og kortbølgeprogramvirksomhed ... 21 
Registrering................................................................................. 21 
Generelt...................................................................................... 21 
ROJ TV ....................................................................................... 22 

Klagepunktet uden for Nævnets myndighedsområde....................... 23 
Klagepunkter inden for Nævnets myndighedsområde ...................... 23 
Andet....................................................................................... 24 

Gebyr ......................................................................................... 25 
5. Landsdækkende og regional programvirksomhed med 
    særlig tilladelse....................................................... 26 

Tilsyn med overholdelse af tilladelsesvilkårene for den fjerde radiokanal 

(DR P2) ...................................................................................... 26 



 - 65 - 

Tilsyn med overholdelse af tilladelsesvilkårene for den femte radiokanal 

(Sky Radio) ................................................................................. 27 
Programkrav og koncessionsafgift ................................................ 27 
Den årlige redegørelse for 2004................................................... 28 
Klagesag vedrørende manglende dækning og mangler i 

udbudsmaterialet....................................................................... 28 
Efter 15. november 2005 ............................................................ 29 

Tilsyn med overholdelse af vilkårene for den sjette radiokanal (Talpa 

Radio) ........................................................................................ 30 
Kommercielle radiostationer på DAB................................................ 30 

6. Distribution af lyd- og billedprogrammer ved hjælp af 
    jordbaserede digitale tv-sendenet........................... 32 

I/S DIGI-TV................................................................................. 32 
7. Public service .......................................................... 33 

Udtalelser om public service-redegørelser ........................................ 33 
DR........................................................................................... 33 
TV 2/DANMARK A/S ................................................................... 34 
De otte regionale TV 2-virksomheder............................................ 36 

Triple A. Nyhedsudsendelser på TV 2/DANMARK A/S ......................... 37 
Rapport om public service-ledelse i andre lande................................ 38 
Forskningspulje om public service................................................... 39 

8. Reklame- og sponsorering ...................................... 42 
Opgaver...................................................................................... 42 
Konkrete sager ............................................................................ 43 
Sager om reklamers indhold .......................................................... 44 

Tv-reklamer for Energi Nord A/S sendt på TV 2/DANMARK A/S......... 46 
Tv-reklamen ”Anna” for Canal Digital Danmark A/S sendt på TV 

2/DANMARK A/S........................................................................ 46 
Tv-reklame for Hi3G Denmark ApS, ”Non-stop hits” sendt på TV 

2/DANMARK A/S........................................................................ 46 
Tv-reklame for Dell, ”Marts tilbud” sendt på TV 2/DANMARK A/S ...... 47 
Tv-reklame for Politiken sendt på TV 2/DANMARK A/S .................... 47 
Tv-reklame for Toyota ”Sørens exit” sendt på TV 2/DANMARK A/S.... 47 
Tv-reklame for Telmore ”ubegrænset” sendt på TV 2/DANMARK A/S .48 
Tv-reklame for V6 tyggegummi sendt på TV 2/DANMARK A/S .......... 48 



 - 66 - 

Tv-reklame for Reckitt Benckiser A/S – ”Cillit Bang”  sendt på TV 

2/DANMARK A/S........................................................................ 48 
Tv-reklame for Dansk Tipstjeneste A/S ”Jackpot Onsdagslotto” sendt på 

TV 2/DANMARK A/S ................................................................... 49 
Tv-reklame for ArtPeople A/S – ”Fogh - Historien om en statsminister” 

sendt på TV 2/DANMARK A/S ...................................................... 49 
Politisk reklame............................................................................ 49 
Skjult reklame ............................................................................. 50 
Konkrete sager ............................................................................ 51 

Sag om skjult reklame for Dagbladet Børsen i TV 2/Finans .............. 51 
Sag om skjult reklame på DR for egne ensembler........................... 52 
Sag om skjult reklame for PSP i ”Dagens Danmark” på DR 1............ 52 
Sag om skjult reklame og ulovlig sponsorering i TV 2/Lorry ............. 52 
Sag om skjult reklame for www.århus.dk i nyhedsudsendelse på TV 

2/Østjylland.............................................................................. 53 
Sag om skjult reklame for ISO i Nyhedsmagasinet sendt på DR........ 53 

Placering af reklame ..................................................................... 53 
Retningslinier ............................................................................ 53 

Konkrete sager ............................................................................ 54 
Reklameafbrydelser i TV 2/Danmark A/S’ dækning af Prins Charles’ 

bryllup ..................................................................................... 54 
Reklameafbrydelser i børneudsendelsen ”Martin & Ketil” sendt på TV 

2/DANMARK A/S........................................................................ 54 
Reklameafbrydelser i ”Vild med dans –trin for trin” og ”Vild med dans –

finalen” sendt på TV 2/DANMARK A/S ........................................... 55 
Reklameafbrydelser i ”Min Restaurant” og ”Min Restaurant –finalen” 

sendt på TV 2/DANMARK A/S ...................................................... 55 
Reklameafbrydelse i ”Reportagen” sendt på TV Danmark A/S........... 55 
Reklameafbrydelse i programmerne ”Hyret eller Fyret” på TV Danmark 

A/S og SBS Broadcast Danmark A/S............................................. 56 
Reklameafbrydelser i programmet ”Stiletter i Ødemarken” sendt på TV 

Danmark A/S og SBS Broadcast Danmark A/S ............................... 56 
Reklameafbrydelser i ”Drømmekvinden” sendt på TV Danmark A/S... 56 
Klage over reklameafbrydelser i diverse programmer på TV Danmark 

A/S.......................................................................................... 57 
9. Radio- og tv-nævnets høringssvar .......................... 58 



 - 67 - 

Revision af tv-direktivet ................................................................ 58 
Ændring af radio- og fjernsynsloven................................................ 58 
Forbrugerredegørelse 2005............................................................ 59 

10. Internationalt samarbejde .................................... 61 
EPRA .......................................................................................... 61 

Sarajevo maj 2005 .................................................................... 61 
High level møde 17. marts 2005 .................................................. 61 
Budapest oktober 2005 .............................................................. 62 

Nordisk møde om radio- og tv-spørgsmål  september 2005 ................ 62 
 


	Radio- og tv-nævnet har gennem de seneste år kun
	Denne udvikling synes at fortsætte, og fra 1. ja�
	Endvidere vakte det opsigt, da TV 2/DANMARK A/S i
	Udfordringerne for Nævnet – og Mediesekretariate�
	På reklameområdet har Nævnets mange nye opgaver�
	formand
	Etablering
	Sammensætning
	Opgaver
	
	
	
	Lovændring i december 2005




	Mediesekretariatet

	Sekretariatets primære opgave er varetagelse af �
	
	
	
	
	Praktiske oplysninger




	Opgaver
	Overtagelse af administrationen fra de lokale næ�
	Konkrete sager
	
	
	
	Svendborg Lokal TV
	Radio Holger
	Radio Møn




	TV Danmarks programforpligtelser
	Radioområder ved replanlægning af FM båndet
	Bevilling
	Fordeling af tilskud
	Stikprøver
	Regnskabsgennemgang
	Registrering
	Generelt
	ROJ TV
	
	
	
	Klagepunktet uden for Nævnets myndighedsområde.
	Klagepunkter inden for Nævnets myndighedsområde
	Andet




	Gebyr
	Tilsyn med overholdelse af tilladelsesvilkårene �
	Tilsyn med overholdelse af tilladelsesvilkårene �
	
	
	
	Programkrav og koncessionsafgift
	Den årlige redegørelse for 2004
	Klagesag vedrørende manglende dækning og mangler
	Efter 15. november 2005




	Tilsyn med overholdelse af vilkårene for den sje�
	Kommercielle radiostationer på DAB
	I/S DIGI-TV
	Udtalelser om public service-redegørelser
	
	
	
	DR
	TV 2/DANMARK A/S


	Tabel 5: Kort- og dokumentarfilm støttet af TV 2�
	
	De otte regionale TV 2-virksomheder




	Triple A. Nyhedsudsendelser på TV 2/DANMARK A/S
	Rapport om public service-ledelse i andre lande

	Undersøgelsen omfattede offentlige public servic�
	Forskningspulje om public service
	Opgaver
	Konkrete sager

	Radio- og tv-nævnet modtager såvel telefonisk so
	
	
	Tabel 8: Sagerne er indbragt for Radio- og tv-næ�


	Sager om reklamers indhold
	
	Tabel 9: Radio- og tv-nævnets afgørelser om rekl
	
	Tv-reklamer for Energi Nord A/S sendt på TV 2/DA�
	Tv-reklamen ”Anna” for Canal Digital Danmark A/S 
	Tv-reklame for Hi3G Denmark ApS, ”Non-stop hits” 
	Tv-reklame for Dell, ”Marts tilbud” sendt på TV �
	Tv-reklame for Politiken sendt på TV 2/DANMARK A�
	Tv-reklame for Toyota ”Sørens exit” sendt på TV 
	Tv-reklame for Telmore ”ubegrænset” sendt på TV 
	Tv-reklame for V6 tyggegummi sendt på TV 2/DANMA�
	Tv-reklame for Reckitt Benckiser A/S – ”Cillit Ba
	Tv-reklame for Dansk Tipstjeneste A/S ”Jackpot On
	Tv-reklame for ArtPeople A/S – ”Fogh - Historien 




	Politisk reklame
	Skjult reklame
	Konkrete sager
	
	
	Tabel 10: Radio- og tv-nævnets afgørelse om rekl
	Sag om skjult reklame for Dagbladet Børsen i TV �
	Sag om skjult reklame på DR for egne ensembler
	Sag om skjult reklame for PSP i ”Dagens Danmark” 
	Sag om skjult reklame og ulovlig sponsorering i TV 2/Lorry
	Sag om skjult reklame for www.århus.dk i nyhedsu�
	Sag om skjult reklame for ISO i Nyhedsmagasinet s




	Placering af reklame
	
	
	
	Retningslinier




	Konkrete sager
	
	
	Tabel 11: Radio- og tv-nævnets afgørelser om pla
	Reklameafbrydelser i TV 2/Danmark A/S’ dækning a�
	Reklameafbrydelser i børneudsendelsen ”Martin & �
	Reklameafbrydelser i ”Vild med dans –trin for tri
	Reklameafbrydelser i ”Min Restaurant” og ”Min Res
	Reklameafbrydelse i ”Reportagen” sendt på TV Dan�
	Reklameafbrydelse i programmerne ”Hyret eller Fyr
	Reklameafbrydelser i programmet ”Stiletter i Øde�
	Reklameafbrydelser i ”Drømmekvinden” sendt på TV
	Klage over reklameafbrydelser i diverse programme




	Revision af tv-direktivet
	Ændring af radio- og fjernsynsloven
	Forbrugerredegørelse 2005
	EPRA
	
	
	
	Sarajevo maj 2005
	High level møde 17. marts 2005
	Budapest oktober 2005




	Nordisk møde om radio- og tv-spørgsmål  septemb�


