
  

 
 
 
 
 
 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

 
 
R A D I O -  O G  T V -  
 
N Æ V N E T S   
 
Å R S B E R E T N I N G  2 0 1 0  



  2 

Indholdsfortegnelse 
 

1. INDLEDNING ..................................................................................................................3 

2. JURISDIKTIONSSPØRGSMÅL ...............................................................................3 

3. DEN REGISTREREDE SATELLIT-TV-STATION ROJ TV .............................4 

4. MEDIEPOLITISK AFTALE 2011-2014 ...............................................................5 

5. DEN FJERDE LANDSDÆKKENDE FM-RADIOKANAL ..................................6 

6. DEN FEMTE OG DEN SJETTE LANDSDÆKKENDE FM-RADIOKANAL 6 

7. PUBLIC SERVICE OG VÆRDITEST......................................................................7 

8. BESKYTTELSE AF MINDREÅRIGE........................................................................9 

9. TILSKUD TIL IKKE-KOMMERCIEL RADIO OG TV .....................................10 

10. REKLAME- OG SPONSORERING ......................................................................13 



  3 

 
 

1. Indledning 

 

Radio- og tv-nævnet bestræber sig på at føre en aktiv informationspolitik 

og gøre resultaterne af Nævnets arbejde let tilgængelige for offentlighe-

den, for forskning, politiske beslutningstagere og research. Internettets 

muligheder for løbende at give information om nye afgørelser mv. reduce-

rer efter Nævnets opfattelse behovet for fremover, at Nævnets årsberet-

ning ligeledes indeholder en gennemgang af disse afgørelser mv.  

 

Som konsekvens heraf ønsker Nævnet med denne beretning at indføre en 

ny struktur, hvor Nævnet koncentrerer sig om nogle overordnede forhold.  

For information om enkeltsager henvises der til: 

http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/radio-og-tv-naevnet/ 

 

En række af de større sager, Nævnet har beskæftiget sig med i årets løb, 

har først fundet deres afslutning i det efterfølgende år. For disse sager 

henvises ligeledes til den løbende offentliggørelse af Nævnets afgørelser på 

hjemmesiden. 

 

Særligt fordi nærværende beretning er den første, hvor denne nye struktur 

anvendes, opfordres læsere, som savner beskrivelse af forhold under Næv-

nets virke, til at rette henvendelse herom til Nævnets sekretariat på 

rtv@bibliotekogmedier.dk 

 

 

2. Jurisdiktionsspørgsmål 

 

Som nævnt i årsberetningen for 2008-2009 har Nævnet på baggrund af 

klager over TV3 og tv-kanaler hørende under SBS TV gjort sig principielle 

overvejelser i forbindelse med spørgsmålet om jurisdiktion over tv-station-

erne, dvs. spørgsmålet om, hvilket lands regelsæt og myndigheder, de en-

kelte stationer er underlagt. Interessen har især angået spørgsmålet om 



  4 

håndhævelse af de danske regler om tv-reklamer over for tv-stationer, der 

sender fra Storbritannien og er registreret som hjemmehørende der, uan-

set at stationernes programmer og reklamer er produceret i Danmark og 

målrettet danske seere. Nævnet rettede i 2009 henvendelse herom til den 

britiske myndighed Ofcom, og modtog svar på denne henvendelse i 2010, 

ligesom Nævnets formandskab i 2010 besøgte Ofcom og drøftede jurisdik-

tionsspørgsmålet og den særlige samarbejdsprocedure, der er beskrevet i 

EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester, ”AVMS-direktivet”, direktiv 

2010/13/EU. 

 

Radio- og tv-nævnet tog på baggrund af Ofcoms vurdering til efterretning, 

at Viasats og SBS’ engelske selskaber med hovedsæde i London efter 

AVMS-direktivets regler herom er udbydere af de danske kanaler, som 

dermed hører under britisk jurisdiktion.    

 

Nævnet har på denne baggrund den 18. november 2010 rettet henvendel-

se til Ofcom i henhold til samarbejdsproceduren i AVMS-direktivet med 

henblik på at afsøge mulighederne for på frivillig basis at opnå en gensidigt 

tilfredsstillende løsning vedr. overholdelse af det danske forbud mod re-

klameafbrydelser. Ofcoms svar på henvendelsen var ikke modtaget ved 

udgangen af 2010.  

 

Nævnets afgørelse i sagen kan findes på 

http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraa-

det/tv/londonkanalerne/afgrelser0/omjurisdiktion/ 

 

 

3. Den registrerede satellit-tv-station ROJ TV 

 

Senest i 2008 har Nævnet truffet afgørelse vedrørende den i Danmark re-

gistrerede satellit-station ROJ TV. Nævnet fandt ligesom ved sine afgørel-

ser i 2005 og 2007, at de påklagede indslag på objektiv vis i overens-

stemmelse med sædvanlige journalistiske metoder som led i nyheds- og 

debatprogrammer viderebragte informationer, nyheder og synspunkter 

vedrørende organisationen PKK/KONGRA-GEL, og at ROJ TV dermed ikke 



  5 

havde overtrådt forbuddet mod tilskyndelse til had, jf. § 7, stk. 3, i den 

daværende satellit- og kabel-bekendtgørelse. 

 

I september 2010 orienterede Statsadvokaten for København og Bornholm 

Radio- og tv-nævnet om, at der blev rejst tiltale mod ROJ TV A/S og Meso-

potamia Broadcast A/S METV med påstand om overtrædelse af straffelo-

vens terrorismebestemmelser ved fra den 10. juni 2006 og frem til den 24. 

september 2010 gennem tv-stationen ROJ TV i gentagne tilfælde at have 

udsendt tv-programmer, hvor ROJ TV har fungeret som talerør for PKK og i 

det hele med et indhold til fremme af terrororganisationen PKK/KongraGels 

virksomhed. Statsadvokaten bemærkede i den forbindelse bl.a., at hvis 

Nævnet havde ønske om at gøre sig bekendt med materiale i sagen, an-

modedes Nævnet om at rette henvendelse. 

 

Nævnet var af den opfattelse, at straffesagen ikke i sig selv hverken tilsag-

de eller forhindrede, at Nævnet på ny vurderede spørgsmålet om, hvorvidt 

ROJ TV tilskynder til had. Nævnet fandt dog, at Nævnets almindelige til-

synsforpligtelse medførte, at sekretariatet rettede henvendelse til ankla-

gemyndigheden med henblik på at modtage materiale, som kunne være af 

interesse for Nævnet i forbindelse med en eventuel fornyet vurdering. Ved 

årets udgang havde Nævnets sekretariat endnu ikke modtaget alt materia-

let fra anklagemyndigheden. 
 
 

4. Mediepolitisk aftale 2011-2014 

 

Den 26. maj 2010 indgik regeringen og partierne Dansk Folkeparti og Libe-

ral Alliance en mediepolitisk aftale for 2011-2014. Af særlig betydning for 

Radio- og tv-nævnets arbejde kan nævnes en ny ordning for værditest af 

DRs og de regionale TV2-virksomheders nye tjenester, og at det – bl.a. på 

baggrund af Radio- og tv-nævnets opfordring - er besluttet, at de gælden-

de tilladelser til lokalradio skal forlænges på uændrede vilkår indtil den 31. 

december 2015.  

 

 



  6 

5. Den fjerde landsdækkende FM-radiokanal 

På den fjerde landsdækkende FM-radiokanal, som DR har med hjemmel i 

en særlig tilladelse fra Radio- og tv-nævnet indtil 31. marts 2009, sender 

DR P2. Nævnet har efter henvendelser fra Kulturministeriet i tre omgange 

forlænget tilladelsen, senest til 31. oktober 2011. 

 

Som led i den mediepolitiske aftale for 2011-2014 blev det besluttet, at 

den fjerde landsdækkende FM-radiokanal skulle udbydes som en public 

service-kanal for otte år med op til 100 mio. kr. årligt i licensfinansiering, 

og at DR ikke måtte byde.  

 

Styrelsen for Bibliotek og Medier, som tillige er Nævnets sekretariat, har i 

2010 haft en række opgaver i forbindelse med udmøntningen af denne be-

slutning, bl.a. som sekretariat for et hurtigtarbejdende udvalg af radioeks-

perter, som i starten af september 2010 kunne præsentere tre scenarier 

for en sammenhængende kanalprofil for FM4. Medieaftalekredsen beslutte-

de i september, at FM4 skulle have News/Talk-profilen, dvs. en kanal med 

overvejende taleprogrammer, som ifølge udvalgets anbefalinger skulle væ-

re nyskabende og udfordre lytterne, bl.a. med daglige satireprogrammer. 

Udbudsbekendtgørelse blev udstedt i starten af januar 2011, hvorefter Ra-

dio- og tv-nævnet foretog udbud med ansøgningsfrist 28. februar 2011. 

 

Nævnets senere afgørelser i sagen kan findes på 

http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/radio/fm-4-

24syv/tilladelse-til-berlingske-people/ 

 
 

6. Den femte og den sjette landsdækkende FM-radio-
kanal  

I 2008 fik Nævnet medhold ved byretten i en retssag anlagt af SKY Radio, 

som vandt den femte landsdækkende FM-kanal i 2003, men som i 2005 

valgte at stoppe aktiviteterne og tilbageleverede tilladelsen. Sagen er un-

der anke ved Østre Landsret og er berammet til domsforhandling i 2012. 

 



  7 

Den femte landsdækkende FM-radiokanal drives i dag af selskabet NOVAfm 

A/S, som ejes af SBS Radio A/S og TV 2 Danmark A/S i forholdet 80/20.  

 

Nævnet måtte i 2009 konstatere, at også tilladelsen til den sjette lands-

dækkende FM-radiokanal skulle føre til en retssag, idet Talpa Radio Inter-

national B.V., som vandt koncessionen i 2003, i november 2008 anlagde 

sag mod Nævnet samt Kulturministeriet og i 2009 tilbageleverede tilladel-

sen. Under sagen har Talpa Radio International B.V. bl.a. gjort gældende, 

at det bør have indflydelse på størrelsen af den koncessionsafgift, stationen 

skal betale, at SKY som nævnt tilbageleverede sin tilladelse i 2005, og at 

tilladelsen til den femte landsdækkende FM i 2006 blev bortauktioneret til 

et lavere bud end ved den første auktion i 2003.  Sagen er stadig under 

skriftlig forberedelse for Københavns Byret.  

 

I efteråret 2009 besluttede de mediepolitiske ordførere bag medieaftalen 

2007-2010, at den sjette FM-kanal skulle genudbydes uden betaling af en 

fast årlig koncessionsafgift. Nævnet udbød kanalen med en frist for ansøg-

ninger den 10. maj 2010. Der indkom to ansøgninger, fra henholdsvis FM6 

A/S og New Radio ApS, og Nævnet udpegede i juni 2010 FM6 A/S som vin-

der af udbuddet. FM6 A/S er ejet af Berlingske Media A/S og SBS Radio 

A/S i forholdet 60/40. 

 

Nævnets afgørelse i sagen kan findes på 

http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/radio/fm-6-pop-fm/ 

 

 

7. Public service og værditest 

 

Public service-redegørelser 

Radio- og tv-nævnet skal i medfør af radio- og fjernsynslovens § 40, stk. 

2, afgive udtalelse om henholdsvis DRs og de regionale TV 2-virksomhed-

ers årlige public service-redegørelser. Endvidere skal Radio- og tv-nævnet i 

medfør af radio- og fjernsynslovens § 44 a, føre tilsyn med TV 2/DANMARK 

A/S’ public service-programvirksomhed og i den forbindelse afgive udtalel-

se om TV 2/DANMARK A/S’  public service-redegørelser.  



  8 

På baggrund af public-service-redegørelserne for 2009 afgav Radio- og tv-

nævnet afgav i 2010 udtalelse om, at DR og de regionale TV 2-virksom-

heder i 2009 havde levet op til public service-kontrakternes krav, og at TV 

2/DANMARK A/S i 2009 havde efterlevet sine public service-forpligtelser i 

henhold til tilladelsen. 

Nævnets udtalelser om DR, TV 2-regionerne og TV 2/DANMARK’s public 

service-redegørelser for 2009 kan findes på følgende web-adresser: 

DR: http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/tv/dr/publ
ic-service-redegoerelse/public-service-redegoerelser-for-
tidligere-aar/drs-public-service-redegoerelse-for-2009/ 

TV 2-
regioner-
ne: 

http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/tv/tv-2-
regionerne/public-service-redegoerelser/  

TV 2: http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/tv/tv-
2danmark-as/public-service-redegoerelse/public-service-
redegoerelser-for-tidligere-aar/tv-2s-public-service-
redegoerelse-for-2009/ 

 

Værditest 

Det fremgik af medieaftalen for 2007-2010, at DR skal underkaste nye 

public-service-tjenester en ”værditest”. Som følge heraf blev det som et 

bilag til DR’s public service-kontrakt for 2007-2010 fastsat, at DR skulle 

underkaste nye public service-tjenester, herunder on-demand tjenester, en 

intern prøve (”værditest”) for at sikre, at tjenesterne opfyldte kulturelle, 

demokratiske og sociale behov i samfundet. DR skulle forelægge de fore-

tagne værditests af nye tjenester og resultatet heraf for Radio- og tv-

nævnet til udtalelse, inden aktiviteterne påbegyndtes. DR skulle afvente 

nævnets udtalelse, inden de pågældende nye aktiviteter iværksattes af DR, 

idet den endelige afgørelse om iværksættelse træffedes af DR’s ledelse.  

 

I 2009 afgav Nævnet sine første udtalelser om DRs værditest af ’DR i det 

offentlige rum’ og ’dr.dk/sundhed’. I begge tilfælde fandt Nævnet, at tjene-

sterne opfylder kulturelle, demokratiske og sociale behov i samfundet. 

 

I 2010 afgav Nævnet en enkelt udtalelse om DRs værditest af 

’dr.dk/tvaers’. Nævnet fandt, at tjenesten opfylder kulturelle, demokratiske 



  9 

og navnlig sociale behov i samfundet. Nævnets udtalelse findes på 

http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraa-

det/tv/dr/vaerditest/gennemfrtevrditest/drdktvaers/ 

 

Udformningen af værditest-instrumentet har været genstand for debat 

mellem den danske mediebranches aktører i de forgangne år. Debattens 

hovedtemaer har bl.a. været, hvorvidt kompetencen til at foretage selve 

testen burde flyttes til en uafhængig instans, fx Nævnet, og hvorvidt testen 

også skulle omfatte de markedspåvirkende aspekter af en påtænkt tjene-

ste. Begge disse forhold indgår i de tilsvarende testprocedurer i fx Storbri-

tannien, og med den i 2010 skete ændring af radio- og fjernsynsloven 

kommer dette også til at gælde værditest-instrumentet i Danmark. 
 
 

8. Beskyttelse af mindreårige 

Radio- og tv-nævnet skal som tilsynsmyndighed påse, at tv-stationer over-

holder bl.a. de forpligtelser, der EU-retligt er fastsat om at beskytte min-

dreårige mod skadeligt indhold, jf. herved artikel 22 i førnævnte AVMS-

direktiv. Disse forpligtelser er i Danmark implementeret ved så ordret som 

mulig gengivelse af direktivets tekst, bl.a. i tilladelsen til TV 2/DANMARK 

A/S, jf. nu bekendtgørelse nr. 103 af 28. januar 2010 om TV 2/DANMARK 

A/S’ programvirksomhed. 

TV 2/DANMARK A/S skal i henhold til sin tilladelse påse, at der ikke sendes 

programmer, som i alvorlig grad kan skade mindreåriges fysiske, psykiske 

eller moralske udvikling, herunder navnlig programmer, som indeholder 

pornografi eller umotiveret vold. 

Andre programmer, som kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller 

moralske udvikling, må ikke sendes, medmindre det ved valget af sende-

tidspunkt eller ved tekniske foranstaltninger sikres, at mindreårige i udsen-

delsesområdet normalt ikke ser eller hører udsendelserne. Når program-

merne sendes i ukodet form, skal der forud for dem gives en akustisk ad-

varsel, eller de skal under hele deres varighed være markeret med et visu-

elt symbol. 



  10 

I 2010 traf Radio- og tv-nævnet en konkret afgørelse på dette område ved-

rørende TV 2/DANMARK A/S. Afgørelsen vedrørte en trailer udsendt i de-

cember 2008. Traileren, der var indgivet klage over, havde en varighed på 

50 sekunder, og var en blanding af korte klip fra otte såkaldte ”action-

film”. Nævnet fandt, at traileren ikke indeholdt elementer, der indebar en 

overtrædelse af tilladelsens og dermed AVMS-direktivets bestemmelser om 

beskyttelse af mindreårige, jf. ovenstående. 

Nævnets afgørelse kan findes på følgende web-adresse: 

http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/tv/tv-2danmark-

as/afgoerelser/afgoerelser-fra-tidligere-aar/ 

Spørgsmålet om beskyttelse af mindreårige indgik som et væsentligt ele-

ment i Nævnets behandling af public service-redegørelserne fra både DR 

og TV 2/DANMARK A/S, og Nævnet har fortsat fokus på området. 

 

 

9. Tilskud til ikke-kommerciel radio og tv 

 

Omlægning af udbetaling af driftstilskud til lokalradio- og -tv-

området 

Hverken radio- og fjernsynsloven eller lokalradio- og tv-bekendtgørelserne 

regulerer eller blot omtaler, til hvilke terminer de årlige driftstilskud til ik-

ke-kommercielle radio- og tv-stationer skal udbetales. 

Radio- og tv-nævnet besluttede i januar 2006 at omlægge udbetalingen af 

tilskud til lokalradio- og tv-området fra fire kvartalsvise udbetalinger bagud 

til fire kvartalsvise udbetalinger forud. I 2010 besluttede Nævnet, at udbe-

talingerne skal ske i to rater: I januar for de første syv måneder og i au-

gust for de sidste fem måneder. Nævnet ønskede ikke at overgå til en 

samlet, årlig forskudsvis udbetaling. Dette skyldes, at det har vist sig, at 

en del tilladelseshavere kort efter igangsætningen af programvirksomhe-

den (og dermed kort efter udbetaling af første udbetaling af tilskud) har 

måttet opgive at fortsætte deres virksomhed. Hvis der i sådanne tilfælde 



  11 

havde været tale om udbetaling af tilskud for et helt år, ville der være tale 

om ganske betydelige beløb, som Nævnet efterfølgende måtte søge at ind-

drive. Med to udbetalingsterminer pr. år får Nævnet mulighed for at stoppe 

udbetalingen af tilskud midt i det følgende år, hvis stationens regnskab for 

det forgangne år giver anledning til spørgsmål eller afdækker forhold, der 

kan danne grundlag for at holde udbetaling af tilskud tilbage eller giver an-

ledning til krav om tilbagebetaling.  

 

Tilsyn med ikke-kommercielt tv i MUX 1 

Radio- og tv-nævnet tildelte i 2009 programtilladelser samt tilskud til 220 

lokale tv-stationer.  

 

I 2010 har Den Kristne Producent Komité (KPK) klaget til Folketingets Om-

budsmand over bl.a. Nævnets kriterier for tildeling og over, at det ikke 

fremgik tilstrækkelig tydeligt af udbudsmaterialet, at ansøger havde mulig-

hed for at prioritere mellem flere ansøgninger, herunder om mulige konse-

kvenser af en manglende prioritering. Ved årets udgang havde Ombuds-

manden ikke afsluttet behandlingen af klagen. 

I 2010 iværksatte Nævnet endvidere en række tilsynssager med henblik på 

at sikre, at programvirksomheden blev udøvet i overensstemmelse med 

det i ansøgningen oplyste og med de forudsætninger, der herefter var lagt 

til grund ved tilsagnet om tilskud, bl.a. med hensyn til omfanget af egen-

producerede programmer til den pågældende region. 

 

Udfaldet af disse tilsynssager har i en række tilfælde været, at programtil-

ladelser er blevet inddraget og tilskud er blevet krævet tilbage, idet tilla-

delseshaverne ikke har realiseret de programplaner, de havde beskrevet i 

deres ansøgninger og bl.a. ikke levet op til det krav, som er en forudsæt-

ning for at opnå det højeste tilskud, om at udsende egenproducerede pro-

grammer, der er produceret til eget sendeområde. 

 

Nævnets afgørelser i sådanne tilsynssager i 2010 kan findes på følgende 

web-adresse http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/ikke-

kommercielt tv i MUX1/afgørelser/arkiv over afgørelser/afgørelser 2010 

 



  12 

 
Bevilling 2010 

Som led i medieaftalen for 2007 - 2010 er der på finansloven afsat 50,8 

mio. kr. om året til støtte af ikke-kommerciel lokalradio og –tv, hvoraf 2 

mio. kr. anvendes til administration af tilskudspuljen. Tilskudspuljen på 

netto 48 mio. kr. tillægges eventuelle tilbagebetalte tilskudsbeløb fra tidli-

gere år samt bortfaldne tilsagn. I 2010 beløb videreførelserne sig til 4,1 

mio. kr., hvorefter der var 52,9 mio. kr. til fordeling, jf. tabel 1. Af den 

samlede tilskudsbevilling til ikke-kommerciel radio og tv i 2010 har Radio- 

og tv-nævnet besluttet at afsætte 18,5 mio. kr. til radio svarende til 35 

procent.  

 

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

Finanslovsbevilling 50,0 57,0 50,0 34,4 30,8 30,8 30,8 48,8 48,8 48,8 48,8

Overførsler fra tidligere år -3,5 -1,8 1,9 0,0 -0,2 5,4 1,8 0,0 2,2 8,2 4,1

TILSKUD I ALT 46,5 55,2 51,9 34,4 30,6 36,2 32,6 48,8 51,0 57,0 52,9

Tabel 1: Bevilling og tilskud 2000 - 2010 for lokalradio- og tv-puljen (mio. kr.)

 

I forbindelse med stoppet for terrestriske analoge tv-signaler pr 1. novem-

ber 2009 og overgangen til digitale udsendelser har Radio- og tv-nævnet 

bevilliget tilladelse til 220 ikke-kommercielle tv-stationer i det nye MUX 1-

sendenet. Stationerne fik sammen med tilladelsen bevilliget tilskud for så-

vel november og december 2009 som hele 2010. Stationernes tilskudsbe-

løb beregnes ud fra et pointsystem, og et point udløser kr. 346,20 i tilskud 

i 2010 svarende til et maksimalt støttebeløb for året på kr. 270.038 for 3 

timers ugentlige førstegangsudsendelser af Programtype 1, Egenproduktion 

til egen region. Til sammenligning var det maksimale tilskudsbeløb til tv i 

2009 kr. 296.770. 

 

Det faktiske antal tilskudsberettigede tv-stationer i 2010 er lavere end de 

220, der har programtilladelse i MUX 1 som følge af, at en række stationer 

har tilbageleveret eller har fået deres programtilladelse inddraget af Radio- 

og tv-nævnet, jf. afsnit 9.2. Der er således udbetalt tilskud for 2010 til 

færre end 200 MUX 1-stationer. 

 



  13 

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Jan- okt 2009 Nov - dec 2009 2010
Radio 155 163 163 162 153 157 152 152 161 175
TV 90 94 100 119 110 117 109 100 128 128 220 220
TILSAGN I ALT 245 257 263 281 263 274 261 252 289 285 377 395

Anm: Tilskuddet til lokal-tv i 2009 blev givet dels til stationer (128) i det gamle sendenet og dels til stationerne (220) i det nye MUX 1-
sendebånd. I 2009 fik 157 lokalradio-stationer tilskud for hele året.

157

Tabel 2: Udviklingen i antallet af tilsagn 2000 - 2011 vedr. lokalradio- og tv-puljen

 

Hvad angår lokalradio-området har Radio- og tv-nævnet bevilliget tilskud 

til 175 stationer i 2010 mod 157 året forinden, jf. tabel 2. Der er indkom-

met i alt 185 ansøgninger om tilskud, heraf 33 fra nye stationer eller stati-

oner, der ikke har modtaget tilskud tidligere år. I lyset af erfaringer fra 

MUX 1-ansøgningsrunden har Nævnet interesseret sig særligt for de 20 

ansøgninger, som er indsendt af stationer med flere programtilladelser, 

med hensyn til, om kravet om lokal tilknytning er tilstrækkeligt dokumen-

teret.  

 

For radio var den beregnede timesats i 2010 150,50 kr. og det maksimale 

årlige støttebeløb svarende til 15 timers førstegangsudsendelser om ugen 

kr. 117.390 mod kr. 148.385 kr. i 2009.  
 
 

10. Reklame- og sponsorering  

Med virkning fra den 18. december 2009 er direktivet om audiovisuelle 

medietjenester (AVMS), som ændrer direktivet om Fjernsyn uden grænser, 

implementeret i dansk ret. Herefter har Nævnet kompetence til at træffe 

afgørelse om reklamer, sponsorering og produktplacering i radio- og fjern-

synsudsendelser på alle platforme og i audiovisuelle on demand-tjenester 

på internettet. Nævnet har foreløbigt ikke behandlet nogen klagesager 

vedrørende disse nye områder.  



  14 

Tabel 3: Sagernes fordeling på stationerne 2010 

 Sager om 
indhold af 
reklamer 

Sager om 
reklamers 
identifikation 
(skjult re-
klame) 

Sager om 
omfang / 
placering af 
reklame 

Sager om 
sponsorering 

Sager i alt 

TV 2/DAN-
MARK A/S og 
de regionale 
TV 2-stationer 

 

 

 

1 

 

 

 

3 

 

 

 

0 

 

 

 

2 

 

 

 

6 

DR 0 4 0 0 4 

6’eren 0 0 0 0 0 

DK 4 0 0 0 0 0 

Lokal TV 0 0 0 0 0 

Radiostationer 0 0 0 0 0 

I alt 1 7 0 2 10* 

* Heraf én, der vedrører både ulovlig sponsorering og identifikation af reklamer 

 

Tabel 4: Sagerne er indbragt for Radio- og tv-nævnet af: 

 Sager 
om 
indhold 
af 
reklamer 

Sager om 
reklamers 
identifikation (skjult 
reklame) 

Sager om 
placering 
af rekla-
mer 

Sager om 
sponsorering 

Sager 
i 
alt 

Klager fra 
privatpersoner 

 

1 

 

7 

 

0 

 

2 

 

10 

Klager fra 
konkurrenter 

 

0 

 

0 

 

0 

 

0 

 

0 

Klager fra 
foreninger og 
andre myndig-
heder 

 

 

 

0 

 

 

 

0 

 

 

 

0 

 

 

 

0 

 

 

 

 0 

Sager Nævnet 
har taget op 
af egen drift 

 

 

0 

 

 

0 

 

 

0 

 

 

0 

 

 

 0 

I alt 1 7 0 2 10* 

* Heraf én, der vedrører både ulovlig sponsorering og identifikation af reklamer 

 

Sager om reklamers indhold 

I sager om reklamers indhold, der omhandler overholdelse af lov om læ-

gemidler og lov om reklamering for sundhedsydelser indhenter Nævnet, 



  15 

forinden afgørelse træffes, en udtalelse fra henholdsvis Lægemiddelstyrel-

sen og Sundhedsstyrelsen. I sager af forbrugerretlig relevans indhenter 

Nævnet, forinden afgørelse træffes, en udtalelse hos Forbrugerombuds-

manden. 

 

I relation til kapitel 3 i reklamebekendtgørelsen vedrørte en af i alt ti sager 

i 2010 reklamers indhold.  Sagen vedrørte mulig overtrædelse af reklame-

bekendtgørelsens § 8, stk. 1, i henhold til hvilken reklame i radio og fjern-

syn skal være lovlig, sømmelig, hæderlig og sandfærdig og være udformet 

med behørig social ansvarsfølelse, samt reklamebekendtgørelsens § 10, 

stk. 1, i henhold til hvilken reklamer ikke må tilskynde til voldshandlinger 

eller indeholde indslag med vold. Nævnet fandt ved afgørelsen, at rekla-

men ikke var i strid med de nævnte regler i reklamebekendtgørelsen. 

  

 

Sager om skjult reklame 

I relation til reglerne om reklamers identifikation af reklamer i henhold til 

reklamebekendtgørelsens § 3, har Radio- og tv-nævnet i 2010 truffet i alt 

syv afgørelser. 

 

Tabel 5: Radio- og tv-nævnets afgørelser om reklamers identifikation i 

2010 

 Reklamen er i 

strid med gæl-

dende lovgivning 

Reklamen er ikke i 

strid med gældende 

lovgivning 

I alt 

TV 2/DANMARK A/S  

/ de regionale TV 2-

stationer 

 

 

2 

 

 

1 

 

 

3 

DR 3 1 4 

I alt 5 2 7 

 
Placering af reklame / reklamers omfang  

Radio- og tv-nævnet har ikke truffet afgørelser om placering af reklamer, 

dvs. om ulovlige afbrydelser af programmer, eller om reklamers omfang i 

2010.  
 



  16 

 
Sponsorering 

I 2010 behandlede Radio- og tv-nævnet to sager, der vedrørte sponsore-

ring af programmer i henhold til reklamebekendtgørelsens kapitel 4. Begge 

sager vedrørte TV 2/DANMARK A/S/de regionale TV 2-stationer.  

 

Den en af sagerne vedrørte navnlig forbuddet mod sponsorering af nyheds- 

og aktualitetsprogrammer i henhold til reklamebekendtgørelsens § 31, stk. 

1, samt udformningen af sponsorkrediteringer i tv i henhold til reklamebe-

kendtgørelsens § 27, stk. 1 og 5. Nævnet fandt, at der var tale om ulovlig 

sponsorering.  

 

Den anden sag vedrørte reglerne om placering af sponsorkrediteringer i 

henhold til reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 1. Nævnet fandt, at regler-

ne var overholdt. 

 

Nævnets afgørelser i reklamesager i 2010 kan findes på følgende web-

adresse: http://www.bibliotekogmedier.dk/medieomraadet/reklamer-i-

radio-og-tv/afsluttede-reklamesager/arkiv-reklameafgoerelser/afgoerelser-

2010/ 


