
 

 

 

 

 

 

   

 

København den 27. september 2005  
 
Indslag om Triple A i nyhederne 

 

Foranlediget af omtale i dagspressen om indslagene i TV 2|NYHEDERNE i 
dagene 17. og 18 juli 2005 om Triple A besluttede Radio- og tv-nævnet i 
henhold til § 44a i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 506 af 10. juni 2004, at igangsætte en nærmere undersøgelse af 
sagen. Nævnet anmodede i den anledning TV 2/DANMARK A/S (i det føl-
gende omtalt som TV 2) om en redegørelse, hvori TV 2 blev bedt om sær-
ligt at forholde sig til punkterne 2.1 og 2.4 i den af kulturministeren den 
17. december 2003 udstedte tilladelse til TV 2 til at udøve public service-
programvirksomhed.  
 
Ifølge tilladelsens punkt 2.1 skal TV 2 ved informationsformidlingen lægge 
vægt på saglighed og upartiskhed, og ifølge punkt 2.4 må programmerne 
ikke på nogen måde må tilskynde til had på grund af race, køn, religion, 
nationalitet eller seksuel observans. TV 2 blev endvidere anmodet om at 
oplyse de nærmere omstændigheder ved indslagene, (jf. sagsfremstillingen 
nedenfor) herunder bl.a. om de angivelige bandemedlemmers deltagelse 
og om, hvorvidt politiets udtalelser forholder sig direkte til de bragte oplys-
ninger om Triple A. 
 
TV 2 har i sit høringssvar af 24. august 2005 indledningsvist henvist til pkt. 
12 i den samtidig med public service-tilladelsen indgåede aftale om et 
bodssystem. Ifølge punkt 12 omfatter bodssystemet, som det fremgår af 
tilladelsens kapitel 2, såvel vilkår af kvalitativ karakter og vilkår af kvanti-
tativ karakter. Ved bedømmelsen af om der er sket en tilsidesættelse af et 
tilladelsesvilkår efter aftalens kapitel 2, skal Radio- og tv-nævnet være 
opmærksom på, hvorvidt det pågældende vilkår i sin natur er kvalitativt 
eller kvantitativt. Der skal derfor lægges vægt på, hvorvidt der er tale om 
et vilkår, hvis efterlevelse umiddelbart kan måles og efterprøves, eller om 
der er tale om et vilkår, hvis efterlevelse beror på en skønsmæssigt præget 
vurdering. 
 
 TV 2 anfører i denne forbindelse: 

TV 2/DANMARK A/S  
Rugaardsvej 25     
5100  Odense C 

       RADIO- OG TV-NÆVNET 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediesekretariatet 

Vognmagergade 10, 1. 
1120 København K 
 
Telefon: 3318 6868 
Direkte: 3318 685555 
Telefax: 3318 6869 
 
rtv@mediesekretariatet.dk 
jf@mediesekretariatet.dkdk 
www.mediesekretariatet.dk 
 
CVR nr. 11 88 46 52 
Bank: Jyske Bank 
Reg.nr. 8109 
Konto nr. 1002 295 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
J.nr. 2005-1161-011 



 2 

 
”Nærværende sag omhandler spørgsmål, som i sin natur er af kvalitativ 
art, og den redaktionelle beslutningsproces i forbindelse med enkeltindslag 
i fem nyhedsudsendelser i TV 2. Efter TV 2|DANMARK A/S’ opfattelse har 
Radio- og tv-nævnet næppe kompetence til at påtale eventuelle fejl i den 
redaktionelle proces i sager af denne karakter.” 
 
Endvidere anfører TV 2 i sit høringssvar:  
 
”Det journalistiske motiv til i TV 2|NYHEDERNEs regi at iværksætte re-
search om indvandrerkriminalitet i Danmark beror på, at såvel Justitsmini-
steriet som kriminalpolitiet har tilkendegivet, at indvandrerbandekriminali-
tet er en af de store trusler i dagens Danmark. 
 
TV 2|DANMARK A/S henviser i den forbindelse til vedlagte pressemeddelel-
ser fra Justitsministeriet og Rigspolitiet ( bilag 1 og 2). TV 2|DANMARK A/S’ 
nyhedsledelse har vurderet, at emnet er af så væsentlig samfundsmæssig 
betydning, at der burde afsættes særlige ressourcer til research og dæk-
ning heraf. 
 
……. 
 
TV 2|NYHEDERNE har udelukkende haft som mål at tilvejebringe en redelig 
og velresearchet dækning af et væsentligt samfundsmæssigt tema, som er 
genstand for stor opmærksomhed i Danmark. Som det fremgår af nærvæ-
rende redegørelse samt fra dagspressen, har TV 2|NYHEDERNE offentligt 
erkendt, at dækningen har været mangelfuld, og at indslagene – med den 
tvivl om dokumentationens lødighed, som efterfølgende er blevet 
tilvejebragt om Triple A’ s eksistens – ikke burde have været udsendt. 
 
TV 2|DANMARK A/S fastholder imidlertid, 
 
at indslagene ikke indeholder manipuleret materiale, 
at de medvirkende to indvandrere i indslagene ikke er blevet lokket til at 
deltage under falske forudsætninger, 
at TV 2|NYHEDERNE var i god tro med hensyn til Triple A ’s eksistens, da 
indslagene blev udsendt.” 
 
TV 2 redegør endvidere for den faktuelle baggrund for de omhandlede ind-
slag. Det fremgår af redegørelsen, at det var producenten fra produktions-
selskabet ”No Compromise” og en fotograf fra produktionsselskabet ”M2M”, 
der den 27. juni 2005 på eget initiativ tog kontakt med TV 2 og oplyste, at 
de arbejdede på en dokumentarfilm om kriminelle indvandrerbander, og at 



 3 

de skulle producere såvel en musikvideo som en dokumentarfilm om em-
net. 
 
TV 2 forklarer omstændighederne omkring interviewene og TV 2’s egne op-
tagelser med grupper af indvandrere, idet det understreges, at de inter-
viewede fik tre dage til at trække deres udtalelser tilbage, ligesom TV 2 var 
af den opfattelse, at de via producenten fra ”No Compromise” fik ordlyden 
af de redigerede indslag forelagt til godkendelse. De interviewede havde 
ifølge TV 2 selv udtrykkeligt ønsket, at al kontakt fra TV 2 skulle gå gen-
nem deres producent hos produktionsselskabet ”No Compromise”. 
 
Om interviewet med chefkriminalinspektør Per Larsen oplyser TV 2, at Per 
Larsen blev interviewet den 18. juli, og undervejs i interviewet anvendte en 
formulering, hvor han refererede til TV 2s indslag dagen forinden, hvorfor 
reporteren fik den fejlopfattelse, at Per Larsen kendte til gruppen Triple A. 
Misforståelsen blev først rettet fem dage senere, ved en fornyet kontakt til 
Per Larsen, efter at de interviewede havde trukket deres udtalelser tilbage. 
Det oplyses endvidere, at TV 2 den 18. juli kontaktede politiet i Avedøre for 
at høre, om politiet var bekendt med Triple A’s eksistens. Hvidovre Politi 
meddelte samme dag på vegne af Avedøre Politi, at Hvidovre Politi ikke 
havde hørt om Triple A.  
 
Efter indslagene den 18. juli 2005 henvendte begge de to interviewede sig 
til TV 2 med krav om at billeder/interviews ikke blev anvendt igen, ligesom 
de senere i gratisavisen Urban trak deres udtalelser tilbage og forklarede, 
at de troede, at de medvirkede i optagelserne til en musikvideo. 
 
TV 2 forsøgte herefter at få kontakt med dels de interviewede, dels TV 2’s 
kontaktpersoner i produktionsselskaberne. Først  i begyndelsen af august 
fik TV 2 kontakt med producent og fotograf, hvilket dog ikke førte til nogen 
afklaring af sagen. TV 2 fremlagde den 5. august 2005 en redegørelse på 
nettet, der tillige omtaltes i TV 2/NYHDERNE samme dag. I redegørelsen 
beklages en række fejl bestående i sproglige udtryk, som der ikke har væ-
ret dækning for i indslaget den 17. juli. Samtidig udtrykkes der i nyhedsud-
sendelsen beklagelse over, at en musikvideo er brugt som dokumentation 
 
Efter en senere kontakt med producent og fotograf fra produktionsselska-
berne oplyser TV 2, at kontaktpersonerne ikke ønskede at udtale sig eller 
kommentere forløbet. Dette skærpede TV 2’s opfattelse af, at sagen for-
drede yderligere belysning og research. Den 18. august gør nyhedschefen 
status: Der er kilder – unavngivne – der fastholder Triple A’s eksistens, 
hvorimod andre kilder i det kriminelle miljø afviser Triple A’s eksistens. 
 



 4 

Den 19. august 2005 trak TV 2 historien om Triple A tilbage. 
 
På baggrund af sin redegørelse giver TV 2 udtryk for, at følgende bør læg-
ges til grund: 
 

a. De interviewede blev inden optagelsernes start grundigt briefet 
om, at optagelserne skulle bruges til en række historier i 
TV 2|NYHEDERNE om indvandrerbander og kriminalitet og et even-
tuelt kommende opgør med rockermiljøet. 

 
b. Begge indvandrere blev efter eget ønske maskeret. 

 
c. Oplysningerne om Triple A i indslaget den 17. juli 2005 fremkom 
på baggrund af interviewerens spørgsmål om, hvad Triple A bety-
der. 
 
d. De klip i indslaget, der indeholder uddrag fra musikvideoen 187, 
er klart identificeret med ident. 
 
e. Lyd og billeder i indslaget har ikke været genstand for manipula-
tion, og TV 2|NYHEDERNE havde på udsendelsestidspunktet føje til 
at lægge til grund, at indslagene var godkendt af de medvirkende. 
 
f. TV 2|NYHEDERNE har offentligt den 5. august 2005 beklaget, at 
indslaget indeholder formuleringer, som der ikke er dækning for i 
indslaget (”stærk bevæbnet”, ”bevæbnet til tænderne” og ”hårdkog-
te gangstere”), ligesom TV 2| NYHEDERNE har beklaget brugen af 
produktionsselskabets råbånd, som efterfølgende har vist sig kun at 
skulle bruges til en musikvideo og ikke en dokumentarfilm som først 
oplyst. 
 
g. TV 2|NYHEDERNEs research har vist sig meget vanskelig og tids-
krævende i det pågældende miljø, og da det ikke lykkedes at tilve-
jebringe sikker og lødig dokumentation, besluttede 
TV 2|NYHEDERNE at trække historien om Triple A tilbage, jf. den 
som bilag 4 vedlagte pressemeddelelse af 19. august 2005.” 

 



 5 

Radio- og tv-nævnets udtalelse: 

 
Radio- og tv-nævnet har behandlet sagen på sit møde den 27. september 
2005 og skal udtale følgende: 

 
Ifølge radio- og fjernsynslovens § 44a, har Radio- og tv-nævnet til opgave, 
at føre tilsyn med TV 2’s public service-programvirksomhed og påtale over-
trædelser af loven og bestemmelser fastsat efter loven samt vilkår fastsat i 
forbindelse med udstedelsen af tilladelsen.  
 
Radio- og tv-nævnets tilsyn med overholdelsen af de nævnte vilkår frem-
går af tilladelsens punkt  3.1. Herunder anføres det, at: 
 

”Efter radio- og fjernsynslovens § 44a fører Radio- og tv-nævnet til-
syn med TV 2/DANMARK A/S’ public service programvirksomhed. 

 
Nævnet kan i den forbindelse påtale overtrædelser af loven og be-
stemmelser fastsat efter loven samt vilkår fastsat i forbindelse med 
udstedelsen af tilladelsen. 

 
Nævnet kan endvidere afgive indstilling til kulturministeren om ind-
dragelse af tilladelse udstedt i medfør af § 38a. 

 
I henhold til lovens § 44a varetager Radio- og tv-nævnet endelig de 
opgave og funktioner, der følger af den mellem Kulturministeriet og 
TV 2/DANMARK A/S indgåede aftale om et bodssystem for tilladelse 
til at udøve public service- programvirksomhed, jf. afsnit 3.5.”  

 
Afsnit 3.5 omhandler sanktionsmulighederne, herunder bøder, inddragelse 
af tilladelse og bod.  

 
Af nævnte vilkår er ikke alle omfattet af aftalen om bodssystem, ligesom 
ikke enhver overtrædelse af aftalen nødvendigvis vil udløse en økonomisk 
bod. Dette fremgår tillige af aftalens punkt 10, ifølge hvilken, Radio- og tv-
nævnet afslutter sin behandling af en sag (der er omfattet af Aftalen) med 
at træffe afgørelse om, hvorvidt TV 2 har tilsidesat vilkår for tilladelse til at 
udøve public service-programvirksomhed, således som disse er opregnet i 
aftalen. Hvis nævnet vurderer, at en tilsidesættelse har fundet sted, kan 
nævnet tillige fastsætte den økonomiske bod for tilsidesættelsen.  

 
Ifølge aftalens punkt 5 beslutter Radio- og tv-nævnet på baggrund af hen-
vendelse fra offentligheden eller af egen drift, om det vil optage en sag om 



 6 

tilsidesættelse af de vilkår der er opregnet i aftalens kapitel 2, til behand-
ling.  
 
Radio- og tv-nævnet vil således, når det handler om vilkår, der er omfattet 
af bodssystem-aftalen, kunne tage konkrete sager op til behandling. Dette 
gælder imidlertid efter Nævnets opfattelse også sager om tilladelses vilkår, 
der ikke er omfattet af bodsaftalen. 
 
Ifølge tilladelsens punkt 2.1 skal der i udbuddet tilstræbes kvalitet, alsidig-
hed og mangfoldighed. Ved programlægningen skal der lægges afgørende 
vægt på hensynet til informations- og ytringsfriheden. Ved informations-
formidlingen skal der lægges vægt på saglighed og upartiskhed. 
 
Som anført af TV 2 fremgår det af bodsaftalens punkt 12, at Nævnet ved 
bedømmelsen af om der er sket en tilsidesættelse af et tilladelsesvilkår ef-
ter aftalens kapitel 2, skal være opmærksom på, hvorvidt det pågældende 
vilkår i sin natur er kvalitativt eller kvantitativt. Der skal derfor lægges 
vægt på, hvorvidt der er tale om et vilkår, hvis efterlevelse umiddelbart 
kan måles og efterprøves, eller om der er tale om et vilkår, hvis efterlevel-
se beror på en skønsmæssigt præget vurdering. 
 
Dette betyder dog ikke, at Nævnet ikke har kompetence til at behandle sa-
ger af kvalitativ karakter, men derimod, at Nævnet skal udvise en særlig 
forsigtighed i relation til at statuere overtrædelse af ikke målbare vilkår. 
Dette gælder ikke alene vilkår, der er omfattet af bodsaftalen, men alle 
kvalitative vilkår. 
 
TV 2 stiller spørgsmålstegn ved, om Nævnet har kompetence til at påtale 
eventuelle fejl i den redaktionelle proces i sager af denne karakter. Radio- 
og tv-nævnets afgørelse tager imidlertid alene stilling til, hvorvidt der er 
sket en overtrædelse  af vilkårene, hvilket som anført er særligt vanskeligt, 
når det drejer sig om vilkår af kvalitativ art.  
 
Radio- og tv-nævnets afgørelse er baseret på en samlet vurdering af de 
udsendte indslag på grundlag af et gennemsyn af indslagene sammenholdt 
med de oplysninger, som TV 2 har givet i sin redegørelse. 
 
Ifølge tilladelsens punkt 2.2 om anvendelse af eksterne producenter, frem-
går det, at nyheds- og aktualitetsprogrammer på TV 2 fortrinsvis tilveje-
bringes ved egenproduktion, mens TV 2 frem til udgangen af 2008 er for-
pligtet til primært at tilvejebringe øvrige programmer ved bestilling i entre-
prise og ved indkøb fra eksterne producenter. 
 



 7 

Bestemmelsen er ikke til hinder for, at TV 2 anvender eksterne producenter 
ved tilvejebringelsen af nyheds- og aktualitetsprogrammer, men den fore-
liggende sag har givet Nævnet anledning til overvejelser om, hvorvidt TV 2 
– som public service-station med en forpligtelse til i udbuddet bl.a. at til-
stræbe kvalitet, jf. tilladelsens pkt. 2.1 – har et særligt ansvar i relation til  
at sikre de eksterne produktionsselskabers seriøsitet.   
 
Radio- og tv-nævnet er af den opfattelse, at TV 2, når stationen undtagel-
sesvis anvender eksterne leverandører af nyhedsindslag,  bør have fuld 
sikkerhed for disses professionelle standard, særligt når det omhandlede 
emne er både væsentligt og kontroversielt.  
 
Efter Radio- og tv-nævnets opfattelse har TV 2 i forbindelse med indslage-
ne om Triple A ikke levet op til sin forpligtelse i denne henseende.  
 
Tilladelsens krav om, at der skal lægges vægt på saglighed og upartiskhed 
i nyhedsformidlingen, indebærer tillige en forpligtelse til at udvise omhu, 
særligt når der er tale om præsentation af indslag om et væsentligt sam-
fundsproblem. Stationen har hermed ikke alene et ansvar for oplysningers 
korrekthed, men skal også udvise omtanke ved præsentationen af indsla-
get. Dette gælder med større vægt, når der som i den foreliggende sag er 
tale om en hovednyhed, der følges op dagen efter.  
 
Radio- og tv-nævnet har i sin afgørelse lagt vægt på følgende: 
 
1. At det ikke er ganske klart, hvornår der sendes klip fra videoen og hvor-
når der er tale om indslag, der er optaget af TV 2. TV 2 understreger i sin 
redegørelse, at de klip i indslaget, der indeholder uddrag fra musikvideoen 
187, er klart identificeret med ident. Imidlertid viser et gennemsyn af de 
indsendte bånd, at speaken én gang – et stykke henne i det første indslag 
om Triple A – nævner, at der vises indslag fra ”videoen one, eight, seven”, 
ligesom det under visningen af indslag fra videoen ganske kort er angivet, 
at indslaget er fra ”videoen 187”.  
 
Identifikationen er ganske uklar og indholdsløs. Ident’en er så lille og kort-
varig, at det er tvivlsomt, om seerne opfatter, at der er tale om en video, 
ligesom det ikke fremgår, hvad videoen ”187” står for.  
 
2. At interviewet med chefkriminalinspektør Per Larsen fremstår for seerne 
som havende en direkte relation til Triple A, hvilket ikke er tilfældet, og 
ifølge TV 2 skyldes en misforståelse. Det forekommer uforståeligt, at Per 
Larsens angivelige kendskab til Triple A alene skulle bygge på en tilfældig 
udtalelse fra chefkriminalinspektøren, når hele indslaget – herunder inter-



 8 

viewet med Per Larsen, således som indslaget bringes – handler om Triple 
A. 
 
3. At der i indslagene hersker nogen tvivl om antallet af de organiserede 
indvandrere, som ikke søges afklaret. TV 2 nævner antallet 1000 som or-
ganiserede indvandrere, hvilket dagen efter nedjusteres til hundreder, og i 
et interview herefter igen angives til 1000. Selvom dette ikke bekræftes af 
chefkriminalinspektør Per Larsen, henvises der til, at der ifølge Rigspolitiets 
særlige afdeling for bandekriminalitet er omkring 1000 unge indvandrere 
organiserede i grupper som Triple A. TV 2 nævner ikke dette forhold i sin 
redegørelse. 
 
4. At TV 2 øjensynlig ikke forholder sig til/kommenterer, at chefkriminal-
inspektør Per Larsen anslår, at der i København findes 50-100 organiserede 
”hårde nysere” og på landsbasis adskillige hundreder, uanset at dette ikke 
passer med stationens oplysninger om antallet, ligesom stationen ikke 
kommenterer/forholder sig til, at MF Tom Behnke klart afviser, at der skul-
le være tale om så mange som tusinde organiserede, idet han hævder, at 
der ikke er 1000 mand her i landet, der samarbejder, hvis der var det, så 
ville vi have hørt om det – langt tidligere. 
 
Radio- og tv-nævnet finder ikke anledning til at stille spørgsmål ved TV 2’s 
udsagn om, at de organiserede indvandrerbander er et samfundsproblem 
af aktuel og betydelig relevans, og heller ikke ved TV 2s intentioner, men 
dette ændrer ikke ved det faktum, at der som påvist – og erkendt af TV 2 - 
er betydelige mangler ved de udsendte indslag.  
 
Radio- og tv-nævnet finder, at manglerne er så alvorlige, at der er tale om 
en overtrædelse af vilkåret i tilladelsens punkt 2.1 om, at der ved informa-
tionsformidlingen skal lægges vægt på saglighed og upartiskhed.  
 
TV 2 har i sin research, sin udsendelse af nyheden og dens ordlyd overtrådt 
kravet om, at kvaliteten i programvirksomheden ved informationsformid-
lingen bl.a. skal sikres ved, at der lægges vægt på saglighed og upartisk-
hed.  
 
For så vidt angår spørgsmålet om overtrædelse af bekendtgørelsens § 3, 
stk. 3, understreger TV 2 i sin redegørelse, at indslagene ikke i strid med 
tilladelsens punkt 2.4, har tilskyndet til had på grund af race, køn, religion, 
nationalitet eller seksuel observans. 
 
Radio- og tv-nævnet finder, at det er væsentligt at have for øje, at pro-
grammer med et indhold som nyhedsindslagene om Triple A, kan være eg-



 9 

nede til at skabe frygt og had i befolkningen. Dette skal selvsagt aldrig væ-
re til hinder for udsendelse af dokumenterede og korrekte informationer, 
men der vil dog altid kunne stilles krav til en public service-station om en 
ansvarlig præsentation af en nyhed. 
 
Selvom de bragte indslag således anses for at være egnede til at skabe 
had, er der dog ikke tale om, at TV 2 har tilskyndet hertil. TV 2 har således 
ikke overtrådt bekendtgørelsens § 3, stk. 3, og tilladelsens punkt 2.4.  
 
Afgørelse 

Uanset at TV 2 den 19. august 2005 har trukket historien om Triple A til-
bage træffer Radio- og tv-nævnet på baggrund af ovenstående afgørelse 
om, at TV 2 med sine indslag om Triple A har overtrådt vilkåret i tilladel-
sens pkt. 2.1 om, at der ved informationsformidling skal lægges vægt på 
saglighed og upartiskhed.  
 
Radio- og tv-nævnet har ikke fundet anledning til at overveje, om over-
trædelsen kunne medføre betaling af en bod i henhold til aftalen om et 
bodssystem jf. bilag 5 til TV 2’s tilladelse til public service-
programvirksomhed.  
 
Radio- og tv-nævnet anmoder TV 2 om senest den 1. november 2005 at 
indsende en redegørelse for, hvorledes stationen fremover sikrer saglighed 
og upartiskhed i nyhedsformidlingen. 
 
 

 
 

Christian Scherfig 
   formand    

 
                   /Jette Fievé 

                                           nævnssekretær 


