
  

 
 
 
 
 
 

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

 
 
R A D I O -  O G  T V -  
 
N Æ V N E T S   
 
Å R S B E R E T N I N G  2 0 1 1  



  2 

Indholdsfortegnelse 
 
 

1. INDLEDNING 3 

2. JURISDIKTIONSSPØRGSMÅL 5 

3. DEN REGISTREREDE SATELLIT-TV-STATION ROJ TV 7 

4. DEN FJERDE LANDSDÆKKENDE FM-RADIOKANAL 8 

5. PUBLIC SERVICE OG VÆRDITEST 10 

6. BESKYTTELSE AF MINDREÅRIGE 12 

7. IKKE-KOMMERCIELT TV UDSENDT I MUX 1 14 

8. TILSKUD TIL IKKE-KOMMERCIEL RADIO OG TV 17 

9. REKLAME OG SPONSORERING 19 



  3 

1. Indledning 

I forbindelse med årsberetningen for 2010 indførte Radio- og tv-nævnet en 

struktur, hvorefter beretningen fokuserer på væsentlige overordnede for-

hold og tendenser, mens der for information om andre enkeltsager henvi-

ses til Nævnets hjemmeside: 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio-og-tv-naevnet/   

En række større sager har et langstrakt forløb og kan derfor ikke beskrives 

sammenhængende indenfor et enkelt kalenderår. For disse sager henvises 

ligeledes til den løbende offentliggørelse af Nævnets afgørelser på hjem-

mesiden. Læsere, som savner beskrivelse af forhold under Nævnets virke, 

opfordres til at rette henvendelse herom til Nævnets sekretariat på 

rtv@kulturstyrelsen.dk 

2011 omfattede afslutningen på flere større sager, som omtales i det føl-

gende. Særligt bemærkelsesværdig var, at udbuddet af den fjerde lands-

dækkende FM-radiokanal blev gennemført, og tilladelsen blev udstedt til 

konsortiet Berlingske People A/S, som driver radioen under navnet Radio 

24syv. Bemærkelsesværdig var også afgørelsen, hvori Nævnet fandt, at TV 

2/DANMARK A/S ved udsendelsen af dramaserien ”Den som dræber” havde 

overtrådt tilladelsens bestemmelser om børnebeskyttelse. 

2011 bød tillige på den første realitetsbehandling af en klage til Folketin-

gets Ombudsmand over en Nævnsafgørelse. Udtalelsen vedrørte en klage 

over Nævnets udbud af tilladelser til ikke-kommercielt tv i MUX1 i efteråret 

2009. Klager gjorde som sit primære anbringende gældende, at udbuds-

materialet var mangelbehæftet. Folketingets Ombudsmand fandt, at der 

ikke forelå fejl i udbudsmaterialet, og at der ikke var anledning til at kriti-

sere det skøn, Nævnet havde foretaget i forbindelse med udbuddets gen-

nemførelse. 

Nævnet har i 2011 holdt 11 møder, heraf et ekstraordinært møde, hvor 

Nævnet bl.a. særligt drøftede sin praksis vedrørende skjult reklame. Endvi-

dere har Nævnet holdt et seminar med Medierådet for Børn og Unge, hvor 



  4 

Medierådet præsenterede sit arbejde med at fastsætte aldersgrænser for 

børn efter Filmloven. 

Nævnets sekretariat har på Nævnets vegne i 2011 deltaget i to møder i 

European Platform of Regulatory Authorities, i uformelt møde med de nor-

diske søstermyndigheder, og i EU-kommissionens arbejdsgruppe vedr. di-

rektivet om audiovisuelle medietjenester, direktiv 2010/13/EU, herefter 

AVMS-direktivet. 



  5 

2. Jurisdiktionsspørgsmål 

Som nævnt i årsberetningen for 2010, har Radio- og tv-nævnet i løbet af 

2009 og 2010 undersøgt, hvilket lands regelsæt og myndigheder, Viasats 

og SBS’s tv-kanaler hører hjemme under efter AVMS-direktivet. 

På baggrund af den britiske myndighed Ofcoms vurdering i sagen tog Ra-

dio- og tv-nævnet i efteråret 2010 til efterretning, at Viasats og SBS’s en-

gelske selskaber med hovedsæde i London efter direktivets regler er udby-

dere af de danske kanaler. Dermed hører selskaberne under britisk juris-

diktion. 

I november 2010 rettede Nævnet henvendelse til Ofcom for at afdække 

spørgsmålet om, hvorvidt stationerne frivilligt ville gå ind på at overholde 

det danske forbud mod reklameafbrydelser. Derved iværksatte Nævnet det 

første trin i den særlige samarbejdsprocedure, der er beskrevet i direktivet. 

I februar 2011 informerede Ofcom Nævnet om, at stationerne ikke ønskede 

at følge anmodningen om at overholde de danske regler om reklameafbry-

delser. Dermed var samarbejdsprocedurens første trin afsluttet, uden at 

der var opnået resultater.  

Det andet trin i den nævnte procedure indebærer, at et modtagerland som 

Danmark kan hindre al modtagelse af tv-kanaler, der er etableret i et andet 

medlemsland. Dette gælder, når de pågældende tv-kanaler - som i det 

foreliggende tilfælde Viasats og SBS’ dansksprogede kanaler - retter deres 

udsendelser helt eller fortrinsvis mod modtagerlandet, men ikke overholder 

modtagerlandets strengere regler på direktivets område, som her de dan-

ske regler om reklameafbrydelser.  

Det er imidlertid en forudsætning for at et modtagerland kan iværksætte 

dette andet trin i proceduren, at der sker underretning til Kommissionen 

om forholdet og i den forbindelse føres bevis for, at stationerne har etable-

ret sig i den medlemsstat, som har jurisdiktion, med den hensigt at omgå 

modtagerlandets strengere regler. Radio- og tv-nævnet vurderede, at der i 

det konkrete tilfælde ikke ville kunne føres bevis for, at de omhandlede tv-



  6 

stationer er etableret i Storbritannien netop for at undgå de danske regler 

om reklameafbrydelser. Nævnet fandt på denne baggrund, at der ikke var 

grundlag for at iværksætte samarbejdsprocedurens andet trin, og foretog 

sig derfor ikke videre i sagen. 

Relevant materiale i sagen kan findes på 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/londonkanalerne/afgrelser0/omju

risdiktion/   



  7 

3. Den registrerede satellit-tv-station ROJ TV 

I tre tidligere sager afgjort i 2005, 2007 og 2008 har Radio- og tv-nævnet 

taget stilling til, om ROJ TV overtrådte radio- og fjernsynslovens forbud 

mod tilskyndelse til had. Nævnet fandt ikke, at det var tilfældet, og lagde i 

den forbindelse vægt på, at der ved ”tilskyndelse til had” måtte forstås 

direkte opfordringer, som tv-stationen forsætligt selv var afsender af, og at 

videregivelse af oplysninger ikke i sig selv var omfattet af forbuddet. 

I 2011 indledte Københavns Byret behandlingen af straffesagen mod Me-

sopotamia METV A/S og ROJ TV A/S. Anklagemyndigheden gjorde gælden-

de, at stationerne har overtrådt straffelovens terrorbestemmelser. Samme 

kurdiske satellit-tv-stationer er registreret af Radio- og tv-nævnet. Efter 

anklagemyndighedens opfattelse fremmer stationerne terrorvirksomhed 

ved at propagandere for organisationen PKK, som er på EU's liste over ter-

rororganisationer.  

Nævnet har fulgt straffesagen, hvor der faldt dom i Københavns Byret den 

10. januar 2012.  

Det bemærkes, at Nævnet efter dommen fra Københavns Byret af egen 

drift har besluttet at indlede en tilsynssag efter radio- og fjernsynsloven 

mod Mesopotamia Broadcast A/S’s registrerede stationer, herunder ROJ TV 

A/S.  Det skyldes dels det forhold, at det af byrettens dom fremgår, at 

programvirksomheden på de af Mesopotamia Broadcast A/S’s registrerede 

stationer fra 2008 og frem har opfordret til terror; dels fordi byretten fandt 

det bevist, at stationernes centrale redaktionelle beslutninger træffes i Bel-

gien, hvilket kunne føre til, at stationerne skulle anses som hjemmehøren-

de i Belgien i henhold til AVMS-direktivet. Nævnet er ikke underlagt dom-

stolenes strafferetlige vurdering i sin stillingtagen til sagskomplekset. 



  8 

4. Den fjerde landsdækkende FM-radiokanal 

Bekendtgørelse om Radio- og tv-nævnets udbud af den fjerde landsdæk-

kende FM-radiokanal blev udstedt 5. januar 2011. Herefter gennemførte 

Radio- og tv-nævnet med ansøgningsfrist den 28. februar 2011 udbud af 

kanalen. 

Der indkom én ansøgning, fra Berlingske People A/S, som opfyldte mini-

mumskravene til ansøgningers indhold, herunder kravet om at stille en 

bankgaranti på 5 mio. kr. 

Den 10. maj 2011 udstedte Radio- og tv-nævnet tilladelse til Berlingske 

People A/S til programvirksomhed, der for perioden fra den 1. november 

2011 til den 31. oktober 2019 udøves under navnet "Radio 24syv". 

Ifølge tilladelsen skal programvirksomheden leve op til de minimumskrav, 

der følger af bekendtgørelsen, samt de tilsagn, der blev givet i ansøgnin-

gen fra Berlingske People A/S. Hertil kommer, at programvirksomheden 

skal leve op til de generelle krav til public service-virksomhed, der følger af 

radio- og fjernsynslovens § 10.  

Det fremgår endvidere af tilladelsen, hvornår de enkelte krav til program-

virksomhed m.v. træder i kraft, ligesom der i henhold til bekendtgørelsen 

er fastsat regler om fremtidige ændringer af tilladelsen. 

Udbuddet gav mulighed for et tilskud på maksimalt 800 mio. kr. dækkende 

hele tilladelsesperioden. I overensstemmelse med budgettet i Berlingske 

People A/S's ansøgning udgør tilskuddet samlet 745,56 mio. kr., nogenlun-

de ligeligt fordelt over de otte år. 

Inden starten af programvirksomheden godkendte Radio- og tv-nævnet 

den 12. september 2011 efter ansøgning fra Berlingske People A/S tre 

mindre ændringer/dispensationer. Nævnet godkendte herunder, at et 

ugentligt live-musikprogram udgår, og at det i stedet ugentligt tilstræbes 

at præsentere en nyproduktion af en dansk sang/musikstykke, der kan 

være af alle genrer. Endvidere godkendte Nævnet en reduktion i antallet af 



  9 

nyhedsminutter, idet det dog blev forudsat, at kanalen fortsat overholder 

minimumskravene til nyhedsudsendelser. Endelig dispenserede Nævnet fra 

kravet om, at programmer "altovervejende skal være på dansk". Dispensa-

tionen er givet for perioden indtil 31. december 2013, til at der i en time 

dagligt uden for primetime kan sendes engelsksprogede programmer.  

Radio- og tv-nævnet har godkendt disse ændringer på vilkår, hvorefter der 

i årsrapporten specifikt skal gøres rede for de samlede omkostninger til 

indkøb, redaktion m.v. af det omhandlede programindhold, idet evt. isole-

rede besparelser som følge af de enkelte godkendte ændringer skal tilba-

gebetales. 

Nævnets tilladelse til Berlingske People A/S kan sammen med tillæg til til-

ladelse som følge af Radio- og tv-nævnets afgørelse om ændringer/dispen-

sationer findes på følgende link: 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio/fm-4-radio24syv/tilladelse-til-

berlingske-people/   



  10 

5. Public service og værditest 

Public service-redegørelser 

Radio- og tv-nævnet afgiver hvert år udtalelse om public service-redegør-

elserne fra DR, de regionale TV 2-virksomheder og TV 2/DANMARK A/S.  

På baggrund af public-service-redegørelserne for 2010 afgav Radio- og tv-

nævnet i 2011 udtalelse om, at DR og de regionale TV 2-virksomheder i 

2010 har levet op til public service-kontrakternes krav, og at TV 2/DAN-

MARK A/S i 2010 har efterlevet sine public service-forpligtelser i henhold til 

tilladelsen. 

Nævnets udtalelser om DR, TV 2-regionerne og TV 2/DANMARKs public 

service-redegørelser for 2010 kan findes på følgende web-adresser: 

DR: http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/dr/public-

service-redegoerelse/  

TV 2-regionerne: http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/tv-2-

regionerne/public-service-kontrakter/  

TV 2: http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/tv-

2danmark-as/public-service-redegoerelse/  

Værditest 

Ved bekendtgørelse nr. 198 af 9. marts 2011 om godkendelse af DR’s og 

de regionale TV 2-virksomheders nye tjenester blev der gennemført en 

række ændringer af den såkaldte værditestordning. Ændringerne blev gen-

nemført i forlængelse af den mediepolitiske aftale for 2011 – 2014 og er i 

øvrigt i overensstemmelse med EU-kommissionens meddelelser om stats-

støtte af radio-/tv-stationer, hvorefter værditestordningen skal overlades til 

en uafhængig myndighed, som skal foretage en offentlig høring samt tillige 

vurdere tjenesternes indvirkning på andre tjenester på markedet. 

Bekendtgørelsen giver Radio- og tv-nævnet kompetence til at træffe afgø-

relse om DR’s iværksættelse af de omhandlede tjenester, idet kun nye tje-



  11 

nester af en vis udbredelse, finansiel størrelse og varighed skal værditest-

es. DR er forpligtet til selv at indsende ansøgninger. Derudover har Nævnet 

en ”call in-beføjelse” overfor både DR’s og de regionale TV 2-virksomhed-

ers nye tjenester, i henhold til hvilken Nævnet kan beslutte at anmode sta-

tionerne om at indsende en ansøgning og dermed indlede en værditestpro-

cedure.  

Den nye, udbyggede værditestordning indeholder to elementer. Der skal 

dels gennemføres en vurdering af tjenestens public service-værdi for sam-

fundet, dels en vurdering af tjenestens indvirkning på markedet. Nævnet 

skal inddrage et uafhængigt konsulentfirma, der skal afgive udtalelse om 

tjenestens indvirkning på markedet, og i den forbindelse indhente Konkur-

rence- og Forbrugerstyrelsens bemærkninger til udtalelsen. Desuden skal 

der gennemføres en offentlig høring om tjenesten.  

På dette grundlag træffer Nævnet afgørelse om, hvorvidt tjenestens public 

service-værdi for samfundet ud fra demokratiske, sociale eller kulturelle 

behov er væsentligere end tjenestens eventuelle negative markedseffekt. 

Den nye tjeneste må ikke iværksættes, før Radio- og tv-nævnets godken-

delse foreligger.  

I 2011 gennemførte Radio- og tv-nævnet et EU-udbud af konsulentopga-

ven forbundet med at udarbejde udtalelse om tjenestens potentielle ind-

virkning på markedet.  Udbuddet havde form af et begrænset udbud med 

en prækvalifikationsfase og offentliggørelse i EU-tidende, idet udbuddet var 

udbudspligtigtigt efter udbudsdirektivet. Radio- og tv-nævnet prækvalifice-

rede 6 konsulentfirmaer og modtog efterfølgende 5 tilbud til opgaven, 

hvoraf det ene ikke var konditionsmæssigt. Radio- og tv-nævnet har i ja-

nuar 2012 herefter indgået rammeaftale med 4 konsulentfirmaer om opga-

ven.  

Nærmere oplysninger om udbuddet og værditest generelt kan findes på 

følgende link: 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/dr/vaerditest/udbud/  



  12 

6. Beskyttelse af mindreårige 

Grundlaget for Nævnets tilsyn med henholdsvis DR og TV 2/DANMARK A/S 

er væsensforskelligt. Nævnet kan således ikke behandle sager om enkelt-

programmer sendt på DR’s kanaler, undtagen med hensyn til evt. ulovlig 

reklame, herunder skjult reklame. Derimod har Nævnet i sit tilsyn med TV 

2/DANMARK A/S adgang til at behandle sager om enkeltprogrammer. Det 

blev i 2011 aktuelt i forhold til reglerne om beskyttelse af mindreårige. 

Efter udsendelsen af det første afsnit af ”Den som dræber” søndag den 13. 

marts 2011 kl. 20-21 anmodede Radio- og tv-nævnet TV 2/DANMARK A/S 

om at få fremsendt afsnittet til gennemsyn med henblik på at vurdere ud-

sendelsen i forhold til reglerne om beskyttelse af mindreårige. 

TV 2 indsendte herefter de første seks afsnit af ”Den som dræber” til Næv-

nets gennemsyn. På baggrund heraf besluttede Nævnet i april 2011 af 

egen drift at indlede tilsynssag om, hvorvidt udsendelsen sendt søndag kl. 

20:00 var i strid med reglerne om beskyttelse af mindreårige. 

Af TV 2’s public service-tilladelse fremgår bl.a., at:  

”… programmer, som kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller 
moralske udvikling, må ikke sendes, medmindre det ved valget af 
sendetidspunkt eller ved tekniske foranstaltninger sikres, at mindre-
årige i udsendelsesområdet normalt ikke ser eller hører udsendelser-
ne. Når programmerne sendes i ukodet form, skal der forud for dem 
gives en akustisk advarsel, eller de skal under hele deres varighed 
være markeret med et visuelt symbol” jf. § 4, stk. 1 og 2, i bekendt-
gørelse nr. 103 af 28. januar 2010 om TV 2 DANMARK A/S’s pro-
gramvirksomhed. 

Som et led i Nævnets sagsbehandling blev de seks afsnit af ”Den som Dræ-

ber” sendt i høring hos Medierådet for Børn og Unge, som fastsætter al-

dersgrænser for børn efter filmlovens regler om biograffilm og DVD-udgi-

velser. 

Nævnet anmodede Medierådet oplyse, hvilke elementer og passager, der 

eventuelt kunne skade mindreårige, om der var skærpende eller formilden-

de omstændigheder af betydning for vurderingen af skadeligheden samt 



  13 

hvilke aldersgrupper, der eventuelt kunne skades. Medierådet blev endvi-

dere anmodet om at vurdere, hvilke udviklingsområder, der eventuelt kun-

ne skades jf. udtrykket ”fysiske, psykiske eller moralske udvikling” i TV 2’s 

tilladelse. 

Medierådet meddelte, at samtlige de vurderede afsnit ville have fået al-

dersklassifikationen ”Tilladt for børn over 15 år”. Den samlede vurdering af 

de seks afsnit var desuden, at ”Den som dræber” kunne være skadelig for 

såvel børn og unges moralske udvikling som deres psykiske udvikling. Me-

dierådet vurderede endelig, at afsnittene stort set ikke rummede omstæn-

digheder, der kunne tale for en lavere aldersklassifikation, mens en række 

forhold ved serien var skærpende med hensyn til aldersklassifikationen. 

TV 2 fik tilsendt Medierådets vurdering til kommentering.  

Data fra Gallup/TV-Meter viser, at tidsrummet mellem kl. 20 og 21 såvel 

på hverdage som på søndage er et tidsrum, hvor mindreårige (her define-

ret som børn under 15 år) normalt ser fjernsyn. Det er videre det tidsrum, 

hvor flest af de 9-14-årige ser fjernsyn. 

På baggrund af Medierådets vurdering, TV 2’s høringssvar samt Nævnets 

øvrige sagsbehandling traf Nævnet i juni 2011 afgørelse om, at TV 2 med 

visningen af ”Den som Dræber” på søndage fra kl. 20 havde overtrådt sin 

tilladelse. Nævnet bemærkede, at TV 2/DANMARK A/S ikke i forbindelse 

med afgørelsen ville blive pålagt bod.  

Nævnets afgørelse kan findes under:  

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/tv-2danmark-as/afgoerelser/  



  14 

7. Ikke-kommercielt tv udsendt i MUX 1 

Radio- og tv-nævnet tildelte i efteråret 2009 programtilladelser og dermed 

følgende adgang til årlige tilskud til 220 ikke-kommercielle tv-stationer i 

MUX 1-sendenettet for perioden frem til 1. januar 2014. 

Som nævnt i årsberetningen for 2010, havde Den Kristne Producent Komi-

té (KPK) klaget til Folketingets Ombudsmand over bl.a. Nævnets kriterier 

for tildeling, samt at det ikke fremgik tilstrækkelig tydeligt af udbudsmate-

rialet, at ansøger havde mulighed for at prioritere mellem flere ansøgnin-

ger, herunder om mulige konsekvenser af en manglende prioritering. 

Denne sag fandt i 2011 sin afslutning, idet ombudsmanden i brev af 28. 

september 2011 bl.a. meddelte Radio- og tv-nævnet følgende: 

”Efter min gennemgang af sagen mener jeg ikke at jeg har grundlag for at 

kritisere Radio- og tv-nævnets afslag på tilladelse til landsdækkende pro-

gramvirksomhed til KKR/TV og DKPK. Jeg har bl.a. lagt vægt på, at der var 

kommet ansøgninger til langt flere sendetimer, end der var mulighed for at 

give tilladelse til, og at nævnet derfor var nødt til at foretage en prioritering 

af de foreliggende ansøgninger. Jeg har også lagt vægt på at der ud fra det 

der foreligger oplyst for mig, ikke er grundlag for at sige at Radio- og tv-

nævnet ved prioriteringen ikke har levet op til de krav der stilles til en så-

dan prioritering, herunder kravet om at sikre en samlet programvirksom-

hed af alsidig karakter i relation til emner og/eller målgrupper. …” 

Siden 2009 har 87 stationer opgivet deres programvirksomhed - mere end 

halvdelen af disse som følge af Radio- og tv-nævnets kontrol og tilsyns-

virksomhed. I 2011 gennemførte Radio- og tv-nævnet derfor et suppleren-

de udbud af ledig og ledigbleven sendetid for perioden fra 1. januar 2012 

til 1. januar 2014.  

Udbuddet fulgte i al væsentlighed retningslinjerne fra det tidligere udbud. 

Siden lokalradio- og -tv begyndte i starten af 1980’erne har administratio-

nen af området været båret af et princip om, at sendemuligheder er be-



  15 

grænsede samfundsmæssige ressourcer, som skal udnyttes, hvis der er 

ønske om det. Ligeledes følger det, at hvis en station har en programtilla-

delse, får stationen som hovedregel også tilsagn om tilskud.  

Som følge heraf har Nævnet givet tilladelse til alle ansøgere i de sendeom-

råder, hvor der ikke er konkurrence – også til ansøgninger med program-

planer, hvor der kunne være tvivl om, at planerne kan realiseres. Kun i 

sendeområder, hvor der er ønske om mere sendetid, end der var udbudt - 

dvs. konkurrence om sendetiden – har Nævnet konkret vurderet, hvilke 

programplaner, der ville bidrage mest til et alsidigt programtilbud, og om 

ansøgerne havde økonomisk mulighed for at realisere programplanerne.  

Der kom 178 ansøgninger rettidigt, som havde denne fordeling: Region 

Bornholm: 12, region Fyn: 24, region Hovedstaden: 36, de landsdækkende 

sendebånd: 16, region Midt-Vest: 15, region Nord: 20, region Syd: 17, re-

gion Øst: 17 og region Østjylland: 21. Enkelte ansøgninger blev efterføl-

gende trukket tilbage, og enkelte blev slået sammen. 28 ansøgere søgte 

om tilladelse i mere end en region, og 9 ansøgere søgte både om lands-

dækkende og regional programtilladelser. Kun i de landsdækkende sende-

bånd og i region Hovedstaden var der konkurrence om sendetiden.  

Radio- og tv-nævnet kunne konstatere, at der fortsat var stor interesse for 

at få en (og ofte flere) programtilladelser. Igen ved dette udbud er det så-

ledes karakteristisk, at en meget stor del af de nye tilladelser er gået til 

stationer, der har udsendelsesvirksomhed i flere regioner. 

For nærmere detaljer om udbuddet og resultatet heraf henvises til: 

Udbuddet: http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/ikke-

kommercielt-tv-i-mux-1/arkiv/mux-1-udbuddet-

2011/  

Tildelte tilladelser: http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/tv/tv-2-

regionerne/public-service-kontrakter/  



  16 

Parallelt med dette udbud orienterede Radio- og tv-nævnet ved brev af 30. 

maj 2011 kulturministeren om de erfaringer, Nævnet har gjort sig ved til-

synet med de ikke-kommercielle tv-stationer i MUX 1.  

Nævnet ønskede at gøre ministeren opmærksom på to forhold, herunder 

dels mange stationers problemer med at leve op til de planer for program-

indhold, de har opstillet i deres ansøgninger, og som de efter programtilla-

delserne er forpligtede til at realisere; dels mange stationers problemer 

med at overholde tilskudsreglerne, der udløser maksimalt tilskud for egen-

produktion til den region, hvori stationen har tilladelse, hvorimod andre 

programtyper udløser et mindre tilskud. 

Radio- og tv-nævnet kunne således meddele ministeren, at i tilsyn med 

seks kædestationer omfattende 45 tilladelser (stationer) havde Nævnet i 

samtlige sager konstateret omfattende overtrædelser af programvilkår – 

især af tilskudsreglerne. I de fleste tilfælde har Nævnet både fremsat bety-

delige tilbagebetalingskrav og inddraget stationernes programtilladelser.  



  17 

8. Tilskud til ikke-kommerciel radio og tv 

Bevilling 2011 

Som led i medieaftalen for 2011 - 2014 er der på finansloven afsat 45,8 

mio. kr. om året til støtte af ikke-kommerciel lokalradio og tv. Heraf an-

vendes 2 mio. kr. til administration af puljen. I den forudgående mediepo-

litiske aftale for perioden 2007-2010 var der afsat 50,8 mio. kr. om året til 

formålet. 

Eventuelle tilbagebetalte tilskudsbeløb fra tidligere år samt bortfaldne til-

sagn tillægges netto-tilskudspuljen på 43,8 mio. kr. I 2011 udgjorde vide-

reførelserne 7,8 mio. kr., og der var derfor 51,6 mio. kr. til fordeling, jf. 

tabel 1. Af den samlede tilskudsbevilling til ikke-kommerciel radio og tv i 

2011 har Radio- og tv-nævnet besluttet at afsætte 18,1 mio. kr. til radio 

svarende til 35 procent, hvilket også var fordelingsnøglen i 2010.  

Tabel 1: Bevilling og tilskud 2000-2011 for lokalradio- og tv-puljen (mio. kr.) 
 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 

Finanslovsbevilling 50,0 57,0 50,0 34,4 30,8 30,8 48,8 48,8 48,8 48,8 48,8 43,8 

Overførsler fra tidligere år -3,5 -1,8 -1,9 0,0 -0,2 5,4 1,8 0,0 2,2 8,2 7,1 7,8 

TILSKUD I ALT 46,5 55,2 51,9 34,4 30,6 36,2 32,6 48,8 51,0 57,0 52,9 51,6 

Som nævnt i afsnit 7, gav Radio- og tv-nævnet i 2009 tilladelse til 220  

ikke-kommercielle tv-stationer i MUX 1. Stationerne fik sammen med tilla-

delsen bevilliget tilskud for såvel november og december 2009 som hele 

2010, men har skullet ansøge om tilskud for 2011. Flere af stationerne har 

tilbageleveret deres programtilladelse eller er ophørte i løbet af 2010.  

Endvidere bortfaldt i alt 23 ansøgninger som følge af, at Radio- og tv-

nævnet havde inddraget en række tilladelser fra stationer med tilladelser i 

flere regioner, jf. afsnit 7. 

For 2011 gav Radio- og tv-nævnet tilsagn om tilskud til 162 ikke-kommer-

cielle tv-stationer i MUX 1 i 2011. Stationernes tilskudsbeløb beregnes ud 

fra et pointsystem, og et point udløser kr. 408,77 i tilskud i 2011 svarende 

til et maksimalt støttebeløb for året på kr. 318.837 for 3 timers ugentlige 



  18 

førstegangsudsendelser af Programtype 1, Egenproduktion til egen region. 

Til sammenligning var det maksimale tilskudsbeløb til tv i 2010 kr. 

270.038. 

Tabel 2: Udviklingen i antallet af tilsagn 2000-2011 vedr. lokalradio- og tv-puljen 
 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Jan-okt 

2009 
Nov-dec 

2009 
2010 2011 

Radio 155 163 163 162 162 153 157 152 161 157 175 164 

Tv 90 94 100 119 110 117 109 100 128 128 220 220 162 

TILSAGN I ALT 245 257 263 281 263 274 261 252 289 285 377 395 326 

Anm.: Tilskuddet til lokal-tv i 2009 blev givet dels til 128 stationer i det gamle sendenet og dels til 220 statio-
ner i det nye MUX 1-sendebånd. I 2009 fik 157 lokalradiostationer tilskud for hele året 

166 lokalradiostationer ansøgte rettidigt Radio- og tv-nævnet om tilskud 

for 2011, og Nævnet gav tilsagn til 164 stationer, jf. tabel 2. Til sammen-

ligning søgte 185 radiostationer om tilskud for 2010. Nedgangen i antallet 

af ansøgninger skyldes bl.a., at flere lokalradiokæder (DKN-Radio, Glory-

FM og TOP Radio) ikke har indsendt så mange ansøgninger som i sidste år. 

For radio er den beregnede timesats i 2011 kr. 150,50 (kr. 144,79 i 2010), 

og det maksimale årlige støttebeløb kr. 117.390 (kr. 112.933 i 2010) sva-

rende til 15 timers førstegangsudsendelser om ugen.



  19 

9. Reklame og sponsorering  

Som følge af implementeringen af direktivet om audiovisuelle medietjene-

ster (AVMS) i 2009, har Radio- og tv-nævnet kompetence til at træffe af-

gørelse om reklamer, sponsorering og produktplacering i radio- og fjern-

synsudsendelser på alle platforme og i audiovisuelle on demand-tjenester 

på internettet. Nævnet har foreløbigt ikke behandlet nogen klagesager 

vedrørende reklamer m.v. på de nye områder. 

Radio- og tv-nævnet behandlede i 2011 18 sager på reklame- og sponsore-

ringsområdet i 2011. 

Tabel 3: Sagerne fordelt på stationerne 
Sagsemne 

 Indhold af 
reklamer 

Reklamers 
identifikation 

(skjult re-
klame) 

Omfang/pla-
cering af re-

klamer 
Sponsorering 

I ALT  

TV 2/DANMARK A/S 
og de regionale TV 
2-stationer 

7 1 1*) 1 10 

DR 0 6 0 0 6 
Lokal-tv 0 0 1 0 1 
Radiostationer 1 0 0 0 1 
I ALT 8 7 2 1 18 
*) Heraf én, der både vedrørte placering af reklamer og sponsorering 

Tabel 4: Sagerne fordelt på klagere 
Sagsemne 

Klager fra: 

Indhold af 
reklamer 

Reklamers 
identifikation 

(skjult re-
klame) 

Omfang/pla-
cering af re-

klamer 
Sponsorering 

I ALT 

Privatpersoner 6 7 1*) 1 15 
Konkurrenter 1 0 0 0 1 
Foreninger og andre 
myndigheder 

1 0 0 0 1 

Taget op af Nævnet 
af egen drift 

0 1 0 0 1 

I ALT 8 7 1 1 18 
*) Heraf én, der både vedrørte placering af reklamer og sponsorering 



  20 

Sager om reklamers indhold 

I relation til kapitel 3 i reklamebekendtgørelsen1 fordelte de 8 sager om 

reklamers indhold sig således: 

6 af sagerne vedrørte bekendtgørelsens § 8, stk. 1, hvorefter reklame ud-

sendt i radio og fjernsyn skal være lovlig, sømmelig, hæderlig og sandfær-

dig og være udformet med behørig social ansvarsfølelse.  

En af de nævnte sager vedrørte endvidere bekendtgørelsens § 8, stk. 2, 

hvorefter reklamer skal være i overensstemmelse med markedsføringslo-

ven og i øvrigt respektere alment accepterede reklameetiske normer.  

En sag vedrørte bekendtgørelsens § 10, stk. 2, hvorefter reklamer i radio, 

fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester ikke må skade re-

spekten for den menneskelige værdighed eller indeholde eller fremme no-

gen forskelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk oprindelse, na-

tionalitet, religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering.  

En sag vedrørte bekendtgørelsens § 10, stk. 3, hvorefter reklamer i radio 

og fjernsyn ikke må tilskynde til adfærd i strid med hensynet til sikkerhe-

den i hjemmet, på arbejdspladsen eller i trafikken, eller til farlig, uansvar-

lig, sundhedsskadelig eller miljøskadelig adfærd i øvrigt.  

En sag vedrørte bekendtgørelsens § 13, stk. 2, der fastsætter begrænsnin-

ger for radio- og tv-reklamer for alkohol samt § 24, stk. 1, som foreskriver, 

at børn under 14 år kun må medvirke i fjernsynsreklamer, når en sådan 

medvirken enten fremtræder som en naturlig bestanddel af det afbildede 

miljø eller er nødvendig for at forklare eller demonstrere anvendelsen af 

produkter, der har med børn at gøre. 

To af sagerne vedrørte bekendtgørelsens § 14, hvorefter reklamer i radio, 

fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester for lægemidler og 

sundhedsydelser kan udsendes i henhold til regler fastsat herom i lov om 
                                                 
1 Bekendtgørelse nr. 338 af 16. april 2011 om reklame og sponsorering mv. af programmer i 
radio og fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af partnerska-
ber. 



  21 

lægemidler og lov om markedsføring af sundhedsydelser eller regler fastsat 

i medfør heraf. I en af disse sager besluttede Nævnet på baggrund af sa-

gens særlige omstændigheder ikke at træffe afgørelse.  

Herudover behandlede Nævnet en sag som vedrørte § 15, stk. 2, i rekla-

mebekendtgørelsen, som forbyder udsendelse af reklamer for politiske 

budskaber i perioden fra tidspunktet for udskrivelse af valg til politiske for-

samlinger eller folkeafstemninger og indtil afholdelsen af valget eller af-

stemningen.   

Sagernes resultat vises i nedenstående tabel:  

Tabel 5: Afgørelser om reklamers indhold 

 
Reklamen er i strid med 

gældende lovgivning 

Reklamen er ikke i strid 
med gældende lovgiv-

ning 
I ALT 

TV 2/DANMARK A/S og de 
regionale TV 2-stationer 

1 5 6 

Radiostationer  1  
I ALT 1 6 8*) 
*Heraf én, hvor Nævnet af særlige grunde besluttede ikke at træffe afgørelse.  

Sager om skjult reklame 

Ved vurderingen af, hvorvidt der i et program foreligger skjult reklame for 

en vare, tjenesteydelse eller en virksomheds varemærker i strid med reg-

lerne herom, benytter Radio- og tv-nævnet kriteriet ”uberettiget fremhæ-

velse”, som beskrevet i Kommissionens fortolkningsmeddelelse af 28. april 

2004 om visse aspekter ved bestemmelserne i direktivet ”Fjernsyn uden 

grænser”2 vedrørende direktivets definition af skjult reklame.  

I 2011 har Nævnet truffet afgørelse i 7 sager om skjult reklame.   

Sagernes resultat vises i nedenstående tabel:  

                                                 
2 Direktiv 89/552/EØF, som senere ændret ved AVMS-direktivet, direktiv 2010/13/EU om 
audiovisuelle medietjenester. 



  22 

Tabel 6: Afgørelser om reklamers identifikation 
 Skjult reklame Ikke skjult reklame I ALT 
TV 2/DANMARK A/S og de 
regionale TV 2-stationer 

1 0 1 

DR 1 5 6 
I ALT 2 5 7 

Placering og omfang af reklamer 

I 2011 har Nævnet i tre sager truffet afgørelse om omfang og placering af 

reklamer, jf. radio- og fjernsynslovens kapitel 11 og reklamebekendtgørel-

sens kapitel 2.  

En af sagerne sag vedrørte især reglerne om reklamers omfang, mens de 

øvrige to angik spørgsmålet om reklamers placering, og om reglerne om 

indsættelse af reklameblokke var overtrådt. I alle tre sager fandt Nævnet, 

at reglerne var overtrådt.  

Sponsorering  

I 2011 har Nævnet i en enkelt sag truffet afgørelse om sponsorering, jf. 

radio- og fjernsynslovens kapitel 11 og reklamebekendtgørelsens kapitel 4. 

Nævnet fandt, at en sponsorkreditering, der blev vist i forbindelse med et 

sponsoreret program, var i strid med reglerne om sponsorkrediteringers 

udformning.  

Nævnets afgørelser om reklamer i 2011 kan findes på Kulturstyrelsens 

hjemmeside under: 

http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/reklamer-i-radio-og-tv/afsluttede-

reklamesager/arkiv-reklameafgoerelser/afgoerelser-2011/  


