Den åbne skole - sådan griber du samarbejdet med skolen an

Foto: Henning Hjorth

Ny rolle til kulturinstitutioner og foreninger

Hvis du som kulturinstitution, idrætsklub, frivillig forening eller kunstner vil i gang med at udvikle undervisningsforløb som en del af den åbne skole, kan du her få viden om, hvordan du griber samarbejdet med folkeskolen an og udvikler forløb, der lever op til folkeskolelovens krav.

Du får også indblik i folkeskolens, musikskolens og kultur- og foreningsaktørernes særlige forpligtelser og muligheder i samarbejdet om den åbne skole.

Folkeskolereformen åbner for skolebørnenes møde med kunst og kultur. Meningen er at gøre kunst og kultur til en del af børnenes hverdag, fra de er helt små. For kunst og kultur er en sensitiv vej til erkendelse og indsigt og giver som sådan en anden erfaring end den boglige læring. Kunsten og kulturen kræver ikke noget særligt fagsprog, men taler til os gennem sanserne og følelser og er dermed tilgængelig for alle.

Når børn møder kunst og kultur, kan de anspores til at forholde sig ligeværdigt til hinandens synspunkter i en situation, hvor der ikke umiddelbart er noget fagligt facit, men hvor de til gengæld skal tale ud fra deres egne oplevelser. Derfor kan de engagere sig i dialog og refleksion i et fællesskab, der danner dem til at kunne bidrage til fællesskabet på lige fod.

Når børn og unge aktivt afprøver forskellige kunstneriske udtryk, kan de lære nye sider af sig selv at kende, finde flere veje til succesoplevelser og opdage, at man skal gøre sig umage og samarbejde med respekt for hinandens udgangspunkter for at skabe fælles resultater. Kunsten og kulturen spiller derfor en central rolle for at forme vores fællesskab og er derfor også meget relevant i folkeskolen, der ifølge formålsparagraffen ”skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.”
Folkeskolen skal arbejde tættere sammen med de lokale kulturinstitutioner, idrætsklubber og foreninger om at udvikle åben skole-undervisningsforløb – fx musik- og billedskoler, idrætsforeninger, spejderkorps, museer og biblioteker.
Det er et centralt element i den nye folkeskolereform, som trådte i kraft i august 2014.

Siden er sidst opdateret: 07.12.2015

Kontakt

Eva Falster
Kunst og Kultur
Kulturministeriet
41 39 38 41

Eksempler på samarbejde

Med folkeskolereformen er der skabt gode muligheder for samarbejder mellem kultur- og foreningsliv og folkeskolen, så alle børn tidligt i livet kan møde kunst og kultur og få indblik i det mangfoldige foreningsliv.

Der er allerede mange gode eksempler på vellykkede samarbejder mellem aktører fra kultur-, idræts- eller det frivillige foreningsliv og folkeskolen. 

Vi har udvalgt 20 eksempler på, hvordan man kan gribe samarbejdet med skolen an, som man kan lade sig inspirere af her


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accept af cookies

På slks.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra slks.dk.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)